Belgrado gay pride

img_7924_1Bravo ‘patriotten’: honderdveertig gewonden (onder wie honderdtwintig politiemensen), miljoenenschade in de stad, duizenden angstige mensen, ruim tweehonderd arrestaties. Dat zal de Servische homoseksuelen goed doen. 

Lege straten, het hele centrum afgezet

Lege straten, het hele centrum afgezet

Politieafzetting op het Slavija-plein

Politieafzetting op het Slavija-plein

Bereden politie bij het Manjež-park, waar de pride parade plaatsvond

Bereden politie bij het Manjež-park, waar de pride parade plaatsvond

Deelnemers aan de pride parade

Deelnemers aan de pride parade

Het enige blote achterwerk

Het enige blote achterwerk

img_7933_1

img_7936_1

img_7942_1

Verslag voor het Radio 1 Journaal

Verslag voor het Radio 1 Journaal

Anti-terreureenheden in de wachtstand

Anti-terreureenheden in de wachtstand

Biddend protest

Biddend protest

Pogingen om gewelddadigheden de kop in te drukken

Pogingen om gewelddadigheden de kop in te drukken

img_7958_1

Gewelddadig protest

Gewelddadig protest

De bruiloft moet doorgaan; 10-10-10 per slot van rekening

De bruiloft moet doorgaan; 10-10-10 per slot van rekening

Wapens voor hooligans

Wapens voor hooligans

img_7974_1img_7975_1

In de fik gestoken politiewagen

In de fik gestoken politiewagen

Mobiele eenheid in actie

Mobiele eenheid in actie

Arrestanten op hun knieën (bleven zo wel een half uurtje zitten)

Arrestanten op hun knieën (bleven zo wel een half uurtje zitten)

ME-ers komen uit de bosjes van Kalemegdan, waar ze acher hooligans hebben aangezeten

ME-ers komen uit de bosjes van Kalemegdan, waar ze acher hooligans hebben aangezeten

Arrestanten worden afgevoerd

Arrestanten worden afgevoerd

Schade

Schade

Gevolg van traangas

Gevolg van traangas

Anti-terreureenheden in actie

Anti-terreureenheden in actie

Alle ruiten eruit bij het SPS-hoofdkwartier (een van de regeringspartijen). In het hoofdkantoor van de Democratische Partij, een andere regeringspartij, werd brand gesticht

Alle ruiten eruit bij het SPS-hoofdkwartier (een van de regeringspartijen). In het hoofdkantoor van de Democratische Partij, een andere regeringspartij, werd brand gesticht

img_7993_1

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


51 reacties op “Belgrado gay pride”

  1. Vlado zegt: 10-10-10 om 22:30

    De regering en de stad Belgrado wisten dat ze met schade te maken zouden krijgen mocht de parade doorgaan. Afgelopen zaterdag waren er al 10.000 mensen op een protest om hun ongenoegen te uiten over deze gay parade. Minister Dacic zei al (in soortgelijke bewoordingen): ook al is de meerderheid van de bevolking tegen deze gay parade, hij zal doorgaan omdat we minderheden moeten kunnen beschermen! Waarom? Waarom hou je een gay parade terwijl je weet dat er rellen ontstaan en dat er zeker, zoals David-Jan al aangaf, een miljoenschade komt?

    Aan een kant geeft het gemolesteerd Belgradoos centrum een schrijnen beeld, aan de andere kant kan ik de de tienduizenden mensen die gisteren en vandaag geweest zijn niets anders van moed betuigen.

    En de Gay Pride? Ze hebben een rondje gelopen van een half uur (toch David-Jan?) en vlug naar binnen. Na afloop van hun feestje moesten ze ook nog per politiebusje naar een politiebureau worden gebracht, omdat ze hun veiligheid na afloop niet konden garanderen. In alle eerlijkheid moet je bekennen dat deze parade alleen maar is gehouden om te KUNNEN zeggen dat hij gehouden is…en ja, alweer onder druk van de EU en de VS! Als de meerderheid van de Servische bevolking tegen de gay parade is, waarom werd hij dan gehouden? Is Servie niet democratisch?

    Hopelijk zal men nu inzien dat de eerstkomende parades niet gehouden kunnen worden in Belgrado…

  2. sjoerd zegt: 10-10-10 om 23:15

    Hoi David Jan,

    Mooie fotoreportage. Jammer dat het blijkbaar nog steeds niet mogelijk is om een leuk (openlijk) homo/lesbisch feestje te bouwen in Belgrado. In- en intriest. Ik word er zeer verdrietig van dat mensen elkaar het licht in de ogen niet gunnen. En dat is in meer landen het geval (ook in Nederland). En dus is het zeer “logisch” om een deel van het centrum van Belgrado te vernielen en mensen in elkaar te slaan. Wel “positief” dat blijkbaar de Servische politie (in opdracht?) aan de kant van de organisatoren van de Gay Pride staat.
    Succes met het herstellen van het traangas.

  3. David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 09:10

    @ Vlado. Allereerst: het rondje duurde inderdaad niet langer dan een half uur, misschien nog wel korter. De demonstranten kwam alleen langs officiële genouwen (dus niet langs gebouwen waar mensen wonen), de hele stad was afgezet, dus in feite heeft niemand de optocht kunnen zien (alleen op televisie).
    Verder ben ik het niet met je eens. Ik vind niet dat je de deelnemers aan de bijeenkomst, de organisatie ervan of de Servische regering kunt verwijten dat een paar honderd hooligans de stad op z’n kop hebben gezet. De tegenstanders hebben hun punt kunnen maken met hun Dag voor de familiewaarden. Ze hebben luid en duidelijk geprotesteerd in kranten, op televisie, op internet, in de kerken en op straat.
    Het geweld van de hooligans was excessief (geloof me, ik heb er uren en uren tussengelopen). Zij begonnen te gooien: met stenen, brokken beton, vuilnisbakken, verkeersborden, flessen, stukken hout, terrastafels en -stoelen en weet ik veel wat nog meer. Zij begonnen winkelruiten in te gooien (van sportwinkels natuurlijk, voor een paar gratis sportschoenen, daar maak je echt een punt mee), gebouwen (van overheid, SPS en DS) en (politie)voertuigen in de fik te steken, precies zoals ze van tevoren op internetforums hadden aangekondigd. Zelfs de mobiele mammograaf op het Nikola Pasić-plein (waar op dat moment twee vrouwen zich lieten testen op borstkanker en waar twee artsen aanwezig waren) moest eraan geloven, alleen omdat die is gedoneerd door B92. Voor zover ik heb kunnen zien, heeft de politiemacht zich ontzettend ingehouden (behalve met traangas en met het teruggooien van stenen).
    Dit was dezelfde club die in het verleden al talloze malen dezelfde problemen in de stad heeft veroorzaakt: bij voetbalwedstrijden, bij de grote Kosovo je Srbija-demonstratie in februari 2008, bij ontelbare andere gelegenheden. Deze hooligans zijn op afroep beschikbaar, zeker als de ‘patrtiottische’ organisaties hun vingers niet willen branden aan gevechten met de politie.
    Van mij mag je best problemen hebben met homoseksualiteit, van mij mag je er tegen demonstreren, bidden, gillen en schreeuwen. Maar ik durf me werkelijk niet voor te stellen wat er was gebeurd als er geen vijfduizend politiemensen in Belgrado waren geweest. Dan waren er gegarandeerd doden gevallen onder de paradedeelnemers.
    Nee, ik vind ook niet dat de deelnemers aan de bijeenkomst en optocht hebben geprovoceerd. De Servische (grond)wet garandeert de vrijheid van vereniging en vergadering, de Servische wet verbiedt discriminatie op grond van seksuele geaardheid. Minder formeel: ook in Servië wonen homo’s en dat zij eindelijk eens willen laten weten dat zij bestaan, dat zij ook rechten hebben, dat zij ook een normaal leven willen, dat zij veilig over straat willen, dat zij een baan willen, dat zij naar school willen enz. enz. vind ik niet meer dan normaal. Of de meerderheid dat nou leuk vindt of niet.

  4. bas zegt: 11-10-10 om 09:38

    Als ik mij goed herinner, las ik ion eerdere blogs over Servië dat eerdere Gay Prides geleid hebben tot de arrestatie van de deelnemers

    Nu heeft de politie ingegrepen om de homoseksuelen te beschermen. Dat vind ik ene hele goede ontwikkeling: Wie is het tuig? Volgens mij degenen die slaan, die spullen kapotmaken. Ongeacht de reden

    En wie moet je dan oppakken? Het tuig

  5. Timsalabim zegt: 11-10-10 om 10:08

    Sank voor de update David Jan. Vooral je “enige blote kont” foto deed me even hardop lachen na de eerdere discussies die we over dit onderwerp hebben gehad.

    Ik vind Vlado´s redenatie geheel niet relevant. Willen wij demonstraties van sommige mensen hier altijd? Willen wij stakingen van bijvoorbeeld openbaar vervoer in grote meerderheid? Nee, het is een recht. Ala je het niet wilt zien, kijk je de andere kant op. Als je het recht weggenomen wilt hebben, moet je dat politiek regelen. Zit een keerzijde aan: internationaal gezien hebben de meeste beschaafde landen dat recht ook geregeld, iets met discriminatie enzo. Staat slecht op je CV als je tegen universele mensenrechten bent als volk.

    In Nederland zouden de dames en heren hooligans wel eens als straf gekregen kunnen hebben dat ze verplicht vrijwilligerswerk moeten doen voor een gay organisatie. Lijkt me bovenop een flinke detentie in dit geval ook niet overbodig.

    Maar ja, Servie is dan ook een beetje meer macho cultuur dan bij ons. Ook al klopt het hier soms ook niet echt met wat men denkt.

    Hulde voor de politie deze keer.

  6. Nou,wat een oorlog in mijn stad!!!
    Allerlei sektes zoals,1389,obraz,dveri met hulp van voetbal hooligans en gekke priesters hebben in naam van god en patriottisme eigen stad vernield!!
    Ik hoop dat regering dit keer echt gaat reageren en de organisatoren van deze sektes(obraz,dveri,1389) minimum 20 jaar gevangenis per persoon gaat opleggen!!!Meeste van die idioten komt niet eens uit Belgrado,het zijn meestal vluchtelingen uit Kroatie en Kosovo en ze hebben schijt aan mensen uit Belgrado en Belgrado zelf!!
    In hun dorp(vukojebina)zouden ze dit nooit doen maar ze komen mijn stad slopen!!!Stelletje schijnheilige christenen die in de naam van god willen vermoorden en afslachten!!!Dit soort tuig was bezig in de oorlogen in de jaren 90 en we weten allemaal wat er gebeurt is!!!
    De hele stad is gesloopt en beroofd in naam van patriottisme,god en Servie!!!
    Nu is het tijd dat ze daar voor boeten,opsluiten die tuig en nooit meer vrij laten of terug sturen naar hun eigen dorp waar alles mag!!
    Ik hoop dat regering dit keer echt gaat beginnen met het verbieden van dit soort fascistische bewegingen en opsluiten van hun volgelingen,eens voor altijd!!En de regering zou nu ook eindelijk kunnen gaan kijken voor welke politieke partijen ze werken,ik help ze al,SRS,DSS,SNS,NS en alle andere fascistische en primitieve politieke partijen die in Servie actief zijn!!!
    Voor vrije Belgrado zonder sektes,nazis,fascisten,en alle andere primitieve boeren die mijn stad komen slopen!!!Chibu u svoju vukojebinu pa tamo lomi stoko primitivna!!!!!!!

  7. Ik lees net dat 60% van hooligans die opgepakt zijn niet uit Belgrado komt!!Nou ,na de gevangenis straf die ze zullen uitzitten zou ik ze ook een levens lange Belgrado verbod geven,en dan kunnen ze in hun eigen dorp gaan slopen en moorden,maar niet in mijn Belgrado!!!

  8. Vlado zegt: 11-10-10 om 10:55

    David-Jan, allereerst nog een dank voor de reportage zo uit het hart van de parade.

    Maar ik wil graag wat dingen ophelderen: de 6.000 zgn. “hooligans” die gisteren de schade hebben aangericht zijn niets meer dan gewone nationalistische jongens, waarvan het overgrote deel vast en zeker een fanatiek aanhanger is van zijn voetbalclub. Deze jongeren zijn nationalistisch, maar zeker niet fascistisch. Het waren ook deze jongens die tijdens de 5 Oktober revolutie zelf het parlementsgebouw binnnenstormden en vochten met de politie, juist omdat ze daar ervaring mee hadden. En nu zijn het criminelen en hooligans?

    Ik snap niet waarom deze parade heeft moeten plaatsvinden! Waarom moeten de westerse landen (homoseksualiteit MOET worden geaccepteerd) hun waarden opdringen aan landen die die ogenschijnlijk niet hebben?? Wanneer Servie en de Servische mensen, waar het christelijk geloof zeer belangrijk is, geen parades accepteren, waarom wordt het dan toch gehouden? Wie houden we hier voor de gek??

    Je kunt veel van de servische patriottische organisaties (Obraz, 1389 etc) zeggen, maar niet dat ze fascistisch zijn! Elk van hen zal zeggen: wat mensen in hun eigen slaapkamer/bed doen moeten ze zelf weten, wat er buiten gebeurt hoeft niemand te zien! Ik weet zeker dat als er een hetero parade zou worden georganiseerd dat deze rellen ook zouden gebeuren.

    David-Jan, voor wat betreft de mammograag: deze mobiele mammograaf werkt NOOIT op een zondag, heeft nog nooit op een zondag gewerkt en NU stond ie heeeel toevallig (met een groot B92 logo op de zijkant) in het gebied waar de ernstigste onlusten waren. Toeval?!?!? Nee, alles geregiseerd…

    De Servische regering had deze rellen nodig, alleen maar om te kunnen aantonen dat er hooligans zijn die keihard gestraft moeten worden. Ze hebben nu een excuus!

    Ik ben blij dat er nog mensen zijn met een tegengeluid…

    PS: hierbij een videoclip van Cedomir Jovanovic van de LDP die tegen een criticus even zegt wat hij met hem wil doen….

    http://www.youtube.com/watch?v=GrRRYC5ubAI

  9. N. Mastilovic zegt: 11-10-10 om 11:02

    @Aleksa: Aleksa, je laat nu het andere uiterste zien met je opmerkingen . Allereerst heb ik geen “gekke” priesters stenen zien gooien e.d. De kerk heeft duidelijk te kennen gegeven elk geweld af te keuren. Dit neemt echter niet weg dat als de deelnemers van de gay pride het recht hebben om voor hun recht op te komen, anderen het recht hebben om op grond van hun geloof of levensovertuiging de gay pride af te keuren (ja, ook dat is middels mensenrechtelijke verdragen vastgesteld en maakt deel uit van de europese normen en waarden!!!) Wat de hooligans gedaan hebben, heeft niets met de kerk, het geloof dan wel levensovertuiging te maken. Ook vind ik het heel simpel van je om vluchtelingen hier de schuld van te geven. De geschiedenis kent vaak genoeg gevallen waar de “buitenstaander” de schuld van alles krijgen. Iemand met een andere opvatting of mening is niet meteen een fascist Aleksa…

  10. Max zegt: 11-10-10 om 12:49

    Elk land heeft zijn eigen normen en waarden. En het al dan niet accepteren van homosexualiteit heeft niks met beschaving te maken. In Servie wordt homosexueel gedrag juist als NIET-beschaving gezien. Dus al die opmerkingen van de hollandse homo’s slaan nergens op. Je kan jou cultuur niet aan een ander opdringen en eisen dat hij/zij zich aanpast. Als minderheid hoor je je aan te passen aan de meerderheid. Zo simpel is het. Tenzij je een afwijking hebt, zoals gehandicapten.
    Wat mij betreft moeten en kunnen mensen niet gedwongen worden een ander te accepteren, maar ze moeten goedschiks (en anders kwaadschiks) leren hun poten thuis te houden.

  11. David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 13:49

    @ Vlado. Ik denk dat de politie schromelijk overdrijft als ze zegt dat er zesduizend hooligans (sorry, ik blijf ze toch zo noemen) in de stad rondliepen. Hoewel schatten moeilijk blijft, waren het er volgens mij hooguit duizend. Ze verplaatsten zich voortdurend, misschien dat daardoor verwarring is ontstaan, maar ik kwam overal dezelfde gezichten tegen.
    Ik heb niet gezegd dat ze fascistisch zijn, maar houd me ten goede, er was helemaal geen sprake van protest van hun kant. Ze zijn, zoals van tevoren aangekondigd, direct met veel geweld op de politie (waarvoor ik over het algemeen geen overdreven sympathie heb) afgegaan.
    Ik twijfel er geen moment aan dat er, bijvoorbeeld vanuit de EU, druk op de Servische regering is uitgeoefend om deze parade door te laten gaan. Maar ik herhaal: vrijheid van vereniging is een grondrecht (ook in Servië) en discriminatie is bij wet verboden (ook volgens de Servische wet). Deze mensen hadden dus het volle recht de straat op te gaan. Aanhangers van Šešelj mogen dat eveneens, ook al moet het grootste deel van de Servische bevolking niets van hen weten. Bovendien: er wonen homo’s in Servië en die zijn net zo Servisch als alle anderen. Dat kunnen veel mensen niet leuk vinden, het is wel een feit. Een over de heteroparade: kom op een warme zomeravond eens in de Knez Mihailovastraat kijken, zou ik zeggen.
    Je hebt ongelijk wat betreft de mammograaf. Die werkte wel degelijk. Maar ook als-ie niet had gewerkt: vind jij het goed dat die wordt vernield, omdat het logo van B92 op de zijkant staat?
    Ik ben het met je eens dat het goed is dat er mensen zijn die ‘tegengeluiden’ laten horen. Dat moet óók kunnen in een democratie. Maar dit was geen tegengeluid, dit was puur, grof, zinloos geweld.
    @ N. Mastilovic. Ik heb evenmin ‘gekke’ priesters stenen zien gooien. Ook geen ‘normale’ trouwens. Ik heb een enkele priester zelfs zien proberen de gemoederen tot bedaren te brengen, maar ik heb er ook gezien die toekeken en niets deden. Ik vind ook dat de gay parade afgekeurd mag worden en dat is ook (op een heel wat acceptabelere manier) gebeurd.
    @ MaxMet je laatste zin ben ik het eens. Wie je met Hollandse homo’s bedoelt, dat weet ik niet. Geen deelnemer aan de parade heeft verder geëist dat de meerderheid zich aan hem of haar aanpast en ik vermoed dat er geen homo in Servië te vinden is die vindt dat alle Serviërs homo moeten worden. Ze hebben alleen van hun (grond)rechten gebruik gemaakt. Tot slot, het mooie van een democratie is nu juist dat minderheden niet worden gedwongen zich aan de meerderheid aan te passen, zolang ze zich aan de wet houden (en dat hebben de deelnemers aan de parade wél en de hooligans níet gedaan).

  12. Timsalabim zegt: 11-10-10 om 14:03

    @Max

    Acceptatie dat we allemaal anders zijn is de eerste stap tot een hoger bewustzijn. Ja, acceptatie van iedere vorm van andersdenken heeft wel degelijk met beschaving te maken. Dat wil niet zeggen dat je elk gedrag moet accepteren, maar accepteren dat we allen gelijk zijn in de ogen van God, ook als we biologisch anders zijn, is wel degelijk een belangrijke stap. Dat wil niet zeggen dat de normen en waarden van fatsoen aangetast hoeven worden (zoals bij ons wel helaas is gebeurt). Maar gewoon: jij een mens, ik een mens. Gelijk bij wet en omgang. Dat is acceptatie.

    Ik zie geen enkele blote kont. Ik zie geen veren en Toppers muziek. Ik zie mensen die net zoals David Jan zegt veilig over straat willen en naar school willen en werk willen. Wat als we jou hier eens gingen behandelen als een minder mens omdat je Max heet? Dat je je moet verstoppen of iedere dag moet liegen om hoe je heet? Dat je dat een tijdje lukt maar als er iemand achter komt dat je geen leven meer hebt? Dat ze je in elkaar trappen omdat er een vermoeden bestaat dat je Max heet. En als je verhaal gaat halen (zie demonstratie) dat mensen zich omdraaien en je negeren. Immers, je heet Max. Kan jij niks aan doen, maar het is wel zo, en hoe goed je je best ook doet en hoeveel talent je ook hebt, je blijft een Max. Een mens met een afwijking.

    Is dat opdringen, of dat beschaving Max? Natuurlijk hoeven mensen niet te accepteren dat je overal gaat lopen roepen “ik ben Max, en Maxen doen nu eenmaal hun Max ding dus hier is mijn blote kont”. Maar je gewoon je leven laten leiden en je rechten gelijk laten zijn aan die van niet-Maxen lijkt me wel een eerlijke zaak.

    Dan nog even je opmerking “tenzij je een afwijking hebt, zoals gehandicapten”. Dat is werkelijk de meest trieste opmerking van allemaal. Die mensen hebben geen afwijking, die mensen hebben een handicap. Precies wat er staat: iets dat hun leven moeilijker maakt. En door redenaties zoals die van jou wordt het NOG moeilijker want jij ziet ze niet voor vol aan. Ik zal het mijn gehandicapte zoon ook even vertellen dat hij Max-en het maar moet vergeven. Ze kunnen er niets aan doen, immers ze hebben een afwijking. *zucht*

    Als je dit niet wilt plaatsen David Jan, dan geef ik je groot gelijk. Ik ben boos, en hou me hier niet aan de regels. Mijn excuses.

  13. Gordan zegt: 11-10-10 om 14:17

    Nou, Vlado, die 6000 hooligans hoef je niet te bestempelen als fascisten maar zullen we dan kijken wat ze wel zijn? Nationalisten, racisten, xenofoben en extremen. Aardige lijstje. Als aan hun ligt zou er geen een Afrikaan, Jood, Kosovaar of Kroaat bestaan. Laat staan een homo. Ze propageren meer haat dan welk fascist dan ook. Ze hebben hele centrum van Belgrado gemolesteerd en waarom? Omdat een paar homo’s met regenboog vlaggetjes gaan zwaaien? So what? Ze haten tenminste niemand. Het is wel OK om iemands hersens in te slaan of om te verkrachten alleen maar omdat hij of zij niet uit Servie komt maar als het om liefde gaat … ho, ho, ho. En, Max, ze houden hun poten toch thuis. Heeft iemand ooit last van een homo gehad? Ben jij ooit door een aangevallen en aangerand? Ik niet en ook nooit voor zo een geval gehoord. Terwijl ik dagelijks berichten hoor over die “niet fascisten” van Vlado. Geen een positief bericht. Geen een. Maar ze staan wel op het laatste bastion van de echte Servische man om zijn trots en moraliteit te verdedigen…. van een groepje homo’s. Het is toch iets heel krom in deze land.

  14. N. Mastilovic@@
    Het zijn geen fascisten zeg jij!?
    Waarom gaven dan 1389,obraz en dveri steun aan BLOOD EN HONOR (krv i cast)protest twee jaar geleden in Novi Sad!?

    Het zijn racistische ,extremistische,fanatieke idioten die eigen stad slopen!Een patriot sloopt eigen stad niet,maakt geen mensen af,vernield geen gebouwen met graffities,valt eigen politie niet aan!!
    Het zijn stelletje hooligans die in de gevangenis horen!
    De kerk zou zich beter kunnen schoon maken van PEDO priesters die daar na alle ophef nog steeds rond lopen en kinderen misbruiken.(PAHOMIJE)
    Nee ,ze zwijgen daar over en dan komen ze iemand vertellen wat normen en waarden zijn!!!Sinds Pavle dood is hebben de AUDI A8 priesters de kerk over genomen!!Ik hoop dat Irinej beetje de fanatieke kant van de kerk zou kunnen dimmen en generaal AMFILOHIJE met pensioen sturen!

    Vlado@@
    Zo veel woorden en zo weinig zinnigs heb jij geschreven!
    Denk jij echt dat homos voor deze schade verantwoordelijk zijn!!??
    Waarom zetten zich de NATIONALISTEN,zo als jij deze idioten graag wilt noemen, niet tegen heroine dillers in,nee ze steunen de grootste diller LEGIJA!Waarom gaan ze niet een beetje Servie schoon maken van vuil die overal ligt,dat is echte patriottisme,niet alleen slopen.
    Weet jij uberhaupt wat nationalisme en patriottisme betekent,volgens mij niet!
    Die tuig verdient dikke gevangenis straf en harde werk straf om de stad te kunnen opknappen na dat ze hem hebben gesloopt!
    En wat Ceda en LDP betreft,onderschrijf ik ieder woord die ze hebben gezegd!
    Timsalabim@@
    Ik ben voor het eerst 100% met je eens!

  15. Max zegt: 11-10-10 om 17:16

    Voor zover ik weet is de gedachte achter alle Gay Prides dat homo’s moeten emanciperen, gelijk worden behandeld en moeten worden geaccepteerd. Een ideaal waar helemaal niks mis mee is.Maar een Gay Pride… Pride staat voor trots. En trots is naar mijn idee niet echt een term dat de emancipatie bevorderd. Met trots gaat namelijk iets als gelijkheid verloren en krijgen anderen het idee dat je jezelf beter vind dan de rest. Dit maakt het al moeilijker om geaccepteerd te worden. Maar goed, “Gay Pride” is natuurlijk slechts een benaming.De uitvoering vind ik wel een belangrijk punt. Waarom zou je in hemelsnaam zo overduidelijk moeten laten zien dat je homoseksueel bent? Waarom die parades met schaars gekleden mensen die aan het dansen zijn met hun eigen geslacht? Homo’s zijn absoluut geen probleem. Maar wees dan ook gewoon homo en doe net als iedereen. Dan accepteert iedereen je volgens mij veel sneller…

  16. http://www.youtube.com/watch?v=tevNVjw6wfw&feature=player_embedded

    Ik ben met deze agent helemaal mee eens,MIJN STAD KOM JE SLOPEN,OPROTTEN NU,KAN MIJ NIET SCHELEN OF JE PIJN HEBT,ROT OP,NU(zegt agent tegen deze held)!!!

  17. Vlado zegt: 11-10-10 om 17:24

    @David-Jan: hoe kan het dan zo zijn dat minister Dacic zei dat er 6000 hooligans hebben gevochten met de politie terwijl jij (en ik geloof jou meer:)) zegt dat er hooguit duizend man waren?? Iemand heeft dus baat bij het omhoog krikken van de aantallen. 1+1=2…

    Je moet de uitbarsting van geweld ook in een breder perspectief (kunnen) zien: het zijn mensen die nationalistisch zijn én zeer teleurgesteld in de regering. Mede door het aangaan van een dialoog met de zgn. kosovaarse regering en het houden van een gay parade (terwijl overduidelijk het merendeel van de bevolking hier tegen is) is dit gevoel alleen maar aangewakkert.

    Iedereen wist op voorhand dat dit zou gaan gebeuren: de regering nam de consequenties al (inzake vernielingen, gewonden etc). En natuurlijk waren er gisteren alleen maar mensen die op rellen uit waren! Want waarom bleven dan alle mensen die tegen deze parade waren weg?? Niet omdat ze niet wilden, maar omdat ze wisten dat er flink gevochten zou worden.

    David-Jan, je hebt gelijk qua argumenten mbt de homoseksuelen daar. Ik begrijp ze. Wij begrijpen ze, omdat we in het Westen wonen en werken. Maar openlijke homoseksualiteit kan nu eenmaal niet in Servie! Vooralsnog niet in ieder geval. Moeten we daarop Servie als land afrekenen?

    En trouwens, in sommige landen ontaarden betogingen/demonstraties bijna altijd uit in geweld (kijk maar naar griekenland en rusland). Zoiets zit nu eenmaal in een cultuur verweven. Frankrijk idem dito qua stakingen. Geen enkel land heeft het recht om een land daarop aan te spreken! Een interne aangelegenheid zullen we maar zeggen…

    @Gordan: je reactie slaat helemaal nergens op! De jongeren van gisteren propageren geen haat!

  18. David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 17:47

    @ Max. Je hebt het verkeerde beeld bij de parade in Belgrado. Verreweg de meeste deelnemers hadden hun gewone kleren aan, een enkeling had zich extra feestelijk aangekleed. Niks extravagants. En van dansen met het eigen geslacht (hoe doe je dat?) was al helemaal geen sprake. Overigens bestond de parade niet alleen maar uit homoseksuelen. Er waren ook wat hetero’s (meest wat oudere vrouwen) die hun steun wilden betuigen.
    @ Vlado. Waarom de aantallen omhoog zijn gekrikt weet ik niet. Ik kan niet in het hoofd van Dačić kijken. Verder vind ik écht dat je de verantwoordelijkheid van het geweld bij de verkeerden legt. Je kunt de Servische regering van alles en nog wat verwijten, ik snap dat heel veel mensen teleurgesteld zijn, maar je kunt de regering niet aanwrijven dat een stel hooligans met stenen (en nog veel meer) naar de politie gooit.
    De tegenstanders van de parade hadden zaterdag al gedemonstreerd.
    Nee, ik vind niet dat Servië als land afgerekend moet worden op wat er gisteren is gebeurd, hetgeen een of ander type in het Europees Parlement wel schijnt te doen: http://www.google.com/hostednews/ap/article/ALeqM5idojTTQM-5dwx5wlFDdHHjzcnw9gD9IPHNGG0?docId=D9IPHNGG0.
    Nogmaals, ik vind dat de verantwoordelijkheid daarvoor enkel en alleen ligt bij degenen die erbij betrokken waren en vooral bij degenen die het hebben georganiseerd.

  19. Vlado@@
    Deze nationalistische (idioten) mensen werken voor de oppositie, die zelfde oppositie heeft ze zelf gecreeerd en opgericht (Andrija Mladenovic,DSS,1389)!!
    Ze willen Servische toetreding tot EU verstoren en een slecht beeld uit Servie sturen zo dat EU zegt,ach die willen wij niet,dat is duidelijk!!
    Wat heeft Kosovo met gay parade te maken,hou op!!!Heb jij die nationalisten van jou, bij de wedstrijd Servie–Estland gezien!?Bij die wedstrijd zie je echt wat voor nationalisten het zijn!!Fluiten op vreemde volks lied maar eigene kunnen ze zelf niet,alleen pure HAAT!!!!
    Hou jij van Nederlandse nationalisten!!??
    Zou jij willen dat morgen Nederlandse nationalisten jou achtervolgen en molesteren omdat jij geen Nederlander bent!!??
    Deze tuig gebruikt iedere gelegenheid om rellen te schoppen en stad te slopen!!
    Ook was het een Chinees parade zouden deze idioten komen slopen,Ook was het een Afrikaanse,Hongaarse,Turkse,Kroatische,Bosnische,LDP,vrouwen in zwart,,noem maar op!!!
    Wie gaat al die schade betalen,wie!!??
    Gewone volk die niets mee te maken heeft,die 300 euro per maand verdient,die zullen het betalen,nou dank jullie wel NATIONALISTEN!!!!!

  20. Max zegt: 11-10-10 om 18:21

    @Ik zie geen enkele blote kont…..]]]Misschien in de toekomst,net als overal.Ik snap die minderheidsgroepen niet. Ze willen geaccepteerd worden als ‘normaal’, maar ondertussen willen ze zich maar al te graag onderscheiden van de massa[normaal] door exhibitionistisch gedrag.Homo’s die meedoen aan homo-prides zijn provocereed en toont aan dat die homo’s zich juist NIET al gewone mensen willen manifesteren.Gewone mensen, waaronder de gewone homo, gedragen zich ook gewoon.Als je normaal bent, ga je niet zo op een boot staan om te tonen aan miljoenen mensen hoe een gewone homo je bent. Dat is gewoon om te shockeren, niet om te zeggen kijk eens hoe gewoon ik als homo ben.Ook is er geprobeert het Parlamentsgebouw binnen te dringen, en dit allemaal 2 dagen voordat Mvr. Clinton naar Belgrado komt om de Servische regering van Kosovo en Republika Srpska (Bosnie) af te praten. De Clintons zijn anders razend populair in Servie na 3 maanden van bombardementen. Dit was ook anti-regerings geweld ! http://www.geenstijl.nl/archives/images/cohenzoenenmetdrag.html http://www.krstarica.com/s/index.php?s=http://www.alo.rs/&r=http://www.krstarica.com/lat/katalog/Mediji/Novine/

  21. Vlado zegt: 11-10-10 om 18:26

    @Aleksa. Op jou en je standpunten reageren heeft geen nut. In elke blog waarop je hebt gereageerd (in niet normaal nederlands!) wordt elke vorm van enigszins nationalistisch, christelijk of niet west-europees denken meteen aangevallen. En kom niet met “jij weet volgens mij niet wat nationalisme/patriottisme is”!!

    @David-Jan. In dit stuk wordt er een parralel getrokken met vorige gebeurtenissen (5 oktober o.a.). Toen waren er ook geblindeerde jeeps en zwaar machtsvertoon voor nodig om mensen te proberen te intimideren…

    http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno.69.html:303297-Parada-nase-realnosti

    En uiteindelijk waren er gisteren 4 verliezers: de politie, de relschoppers, de homo’s en Servie.

  22. Max zegt: 11-10-10 om 18:31

    @David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 17:47:Verreweg de meeste deelnemers hadden hun gewone kleren aan…..]nu is beginfase,maar morgen?

  23. tatijana stejic zegt: 11-10-10 om 18:37

    Vlado, welcome in EU.Still want to be part of it ? Tatijana

  24. David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 18:45

    @ Max (1). Er heeft in Belgrado geen enkele homo op een boot gestaan. Er hebben ongeveer duizend mensen willen laten horen dat zij ook mensen zijn. Wie heeft er geprobeerd het parlementsgebouw binnen te komen? Wat hebben de bombardementen hiermee te maken?
    @ Vlado. Die jeeps waren gisteren helaas maar al te nodig. Met je laatste zin ben ik het eens, zij het dat ik het niet zo erg vind dat de relschoppers hebben verloren.
    @ Max (2). Morgen wat?

  25. Vlado@@
    Ik zou je graag dat alles in Servisch willen uitleggen,en geloof mij die spreek ik veel beter als jij!!!
    Jij bent hier geboren en jij weet niet waar jij het over hebt!In de jaren negentig heb jij Servie op de CNN gevolgt,maar ik was daar!!!Je had die nationalisten van jou toen moeten zien!!
    Integreer in dit land,leer wat,haat niet,grow up!!!

  26. tatijana stejic@@
    Waarom ga jij niet terug dan!!??
    Makelijk spreken als je daar niet woont!!!
    Ga lekker terug,of naar Rausland ,daar is het nog beter!

  27. Fabian zegt: 11-10-10 om 19:17

    Winnaar=Servische overheid: ze heeft getracht (en daarmee ook erkend) de homo ‘s en lesbiennes te beschermen,wat ze vorig jaar nog niet konden en/of wilden. Dat een stel idioten dat heeft verstoord is een ander verhaal, maar dat gebeurt niet alleen in Servië, maar ook in andere landen. Het is wel een hele mentaliteitsverandering in het Servische regering/ overheid…

    Ik zie dat toch een stukje onderbelicht in dit stuk, je radiobijdragen en TV bijdragen, misschien heb ik niet goed opgelet, dat kan natuurlijk ook….In ieder geval bedankt voor het delen en de foto ‘s die een goed beeld weergeven.

  28. David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 19:50

    Voor degenen die Servisch spreken: http://www.facebook.com/pages/Pravda-za-Beograd/120782294645542

  29. David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 20:11

    @ Fabian. Je hebt gelijk, hoewel ik geen tv-bijdrage heb gemaakt. Laat me het uitleggen. De radioreportage (http://nos.nl/audio/190552-rellen-rond-gay-pride-in-belgrado.html) was eerst en voor al een verslag van wat er gisteren is gebeurd. Op deze pagina heb ik in eerste instantie hetzelfde willen laten zien. Ik betwijfel overigens of er sprake is van een mentaliteitsverandering in de Servische regering. Wat dat betreft hebben veel reageerders denk ik gelijk: ik heb het sterke vermoeden dat die overstag is gegaan onder druk van Brussel. Je maakt mij niet wijs dat de dames en heren in de tijdspanne van een jaar allemaal het licht hebben gezien. Alleen Svetozar Čiplić (minister van mensenrechten en minderheidsrechten) was er gisteren bij en dan nog overduidelijk met grote tegenzin. Gezien zijn functie moest hij zijn gezicht wel laten zien. Verder heb ik uit regeringskring alleen Milica Delević (zeg maar staatssecretaris voor Europese integratie) gezien.

  30. Vlado zegt: 11-10-10 om 21:10

    @Aleksa. Ik geloof je meteen wanneer je zegt dat het erg was in de jaren negentig, daar twijfel ik zeer zeker niet aan. En die tijden moeten ook niet terug komen! Maar het moet niet zo zijn dat Servie onder druk van de EU en VS koste wat kost veranderingen moet doorvoeren om bij de EU te kunnen horen. Er is nog zoiets als zelfstandigheid, en die verliest Servie nu meer dan ooit….mede doordat deze parade is gehouden en doordat de Servische regering in gesprek gaat met de zgn. kosovaarse regering.

    En ja, ik ben hier geboren en getogen (in NL), dus ik hoef niet te integreren. En ja, je zal vast en zeker beter Servisch spreken dan ik. Ik hoef niet op te groeien: ik kijk naar 2 kanten van een zaak. Het zal je sieren als jij dat ook zou doen: deze parade is óók georganiseerd om zodoende meer “hooligans” en rechtse organisaties in de cel te krijgen! Zoals je vast weet, jaagt de regering al sinds een paar jaar op supportersgroepen van Partizan, Rode Ster en Rad om hun achter de tralies te krijgen, alsook Obraz en 1389 etc. En laat dat nou net de mensen zijn die als enige een tegengeluid geven tegen alle pro-Europese toestanden in Servie. De regering wil hun monddood maken, zodat er geen tegengas gegeven kan worden door hen. Daarom is het geweld in deze parade ook niet alleen tegen homo’s gericht, maar tegen het algeheel beleid van de regering in Servie van de afgelopen jaar, in het bijzonder DS. Kosovo wordt binnenkort definitief afgestaan (laat de discussie achterwege dat Milosevic Kosovo heeft weggegeven), Europese “normen en waarden” sluipen langzamerhand in de Servische samenleving en er zal niemand zijn die openlijk en eerlijk de waarheid zal zeggen, want dat wil DS en de regering niet! Geloof me, ik zie niets liever dat Servie in de EU komt en dat Servische mensen alle voordelen zullen krijgen die daar bij komen: ik vraag me alleen af hoeveel en wat we nog moeten “verkopen” om er bij te mogen horen….

    En voor jouw informatie: ik ben inderdaad van plan om “terug te keren”, al is dat niet juist gezegd (als je begrijpt wat ik bedoel)…mooi toch? Dat is patriottisme en nationalisme!

  31. David Jan Godfroid zegt: 11-10-10 om 23:44

    Voor de geïnteresserden een column uit onverdachte bron: http://www.kurir-info.rs/kolumna/otvorite-svoj-um-54050.php

  32. Vlado zegt: 12-10-10 om 08:49

    @David-Jan. Sorry, maar ik hecht geen waarde aan de mening/conclusie van een folk-pop zangeres die nota bene zelf niet bekend als de meest slimme Servische vrouw…

    Graag zie ik meer “diepgaande” analyses van journalisten:

    http://standard.rs/vesti/49-kolumne/5620-eljko-cvijanovi-krvava-nedelja-dan-posle-koga-u-srbiji-nita-vie-nee-biti-isto-.html

  33. Timsalabim zegt: 12-10-10 om 09:47

    @Vlado

    Het is de regels volgen, of er niet bij. Dat gold voor ons allemaal, en ook voor Servie. We meten al teveel met twee maten (Griekenland neemt de boel in de zeik, we laten ze zitten??). Hier neem je wat, daar geef je wat. Zo is het leven. Wat ik me wel afvraag: Als jij de Servische manier van denken zo verheerlijkt, wat doe je hier dan nog? En lees dat aub niet als een “dan rot je maar op” want zo bedoel ik hem niet. Het is gewoon interesse, dat is alles.

    Ik ben de laatste die een land een echte Amsterdamse gay pride gunt, ik hou daar zelf namelijk helemaal niet van. Maar gelijke rechten lijkt mij geen uitnodiging om in je blote kont te gaan dansen. Als dat het was, waarom dansen wij dan niet in grote getalen elke dag in Nederland in onze blote kont?

    @Max: Als ik je reacties lees dan denk ik maar een ding. Je bent bang voor iets dat misschien helemaal niet gaat gebeuren. Net als het gros van de menigte die op de PVV stemmen hier. Sommigen hebben een moslim nog niet van dichterbij gezien dan aan de overkant van de straat. Maar toch stemmen ze erop, gek gemaakt door de verhalen. Al die verhalen hebben misschien wel een kern van waarheid, maar zijn (net als deze relschoppers) niet representatief voor de hele groep. Mijn oma zei altijd:

    Een mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest.

  34. N. Mastilovic zegt: 12-10-10 om 11:16

    @Aleksa: Aleksa, je reacties zijn te hysterisch -izvini, ali kako je tako je- om er op te reageren. Het is niet zo dat diegene die het hardst schreeuwt (en scheldt) ook meteen gelijk heeft. Toliko!

  35. Vlado zegt: 12-10-10 om 14:11

    Dit getuigt toch niet van enig respect tegenover de kerk….
    David-Jan, misschien heb je deze beelden “live” meegemaakt tijdens de wandeling door de stad…

    http://www.vesti-online.com/Vesti/Srbija/88638/Gej-parada-protiv-crkve-Srednjim-prstom-na-monahinje

  36. David Jan Godfroid zegt: 12-10-10 om 14:55

    Ik heb dit niet live gezien, Vlado. Maar laten we even bekijken wat er op dat filmpje nu precies te zien valt. Ik zie dat één vrouw haar middelvinger opsteekt naar een groepje mensen. Op gezag van Vesti moeten we aannemen dat het nonnen zijn en laten we dat voor het gemak maar doen (hoewel Vesti gezien de rest van berichtgeving niet de meest betrouwbare bron is). In de begeleidende tekst staat dat er ook gevloekt zou zijn, maar dat hoor ik nergens. Dus: één deelneemster steekt haar middelvinger op. Vervolgens verwijt de krant de andere deelnemers dat ze niet hebben ingegrepen. Beetje merkwaardig dat een krant zulke oordelen meent te moeten uitspreken, maar afgezien daarvan toont het filmpje dat hooguit twee of drie mensen het hebben gezien. Ik vind het dus zwaar overtrokken. Verder zou je je kunnen afvragen waarom je als homo respect zou moeten tonen voor een instituut dat geweld weliswaar veroordeelt, maar dat homo’s het wezen van hun bestaan ontzegt. Ik heb elders in de stad, behalve rondvliegende objecten, overigens heel wat meer opgestoken middelvingers gezien. Tot slot: ik weet niet of je de commentaren hebt gelezen. Dáár schrik ik pas van.

  37. Vlado zegt: 12-10-10 om 15:49

    Dan houden we het maar op een individuele uitbarsting van één persoon.

    En mbt tot de commentaren die je gelezen hebt: niet van schrikken. De Servisch-orthodoxe kerk heeft veel respect van de Servische bevolking, en er zijn veel mensen waar het geloof een van de belangrijkste pilaren is. De kerk belachelijk maken of bespotten wordt op z’n zachtst gezegd niet gewaardeerd. Vandaar de reacties.

    Nog een vraag aan je: ik heb een paar foto’s gezien dat deelnemers aan de Gay pride waren gearresteerd? Weet je toevallig waarom? Heb daar namelijk nergens iets over gelezen.

  38. Max zegt: 12-10-10 om 16:43

    @Timsalabim zegt: 12-10-10 om 09:47:@Max: Als ik je reacties lees dan denk ik maar een ding. Je bent bang voor iets dat misschien helemaal niet gaat gebeuren. Net als het gros van de menigte die op de PVV stemmen hier. Sommigen hebben een moslim nog niet van dichterbij gezien dan aan de overkant van de straat…..]Volgens mij klopt er niets van, van wat hier over wordt gezegd…90% van de moslims niet weten wat de islam is.Ik ben niet bang voor islam, totaal niet, maar ik heb weinig trek om mijn afkomst te verloochenen en alles waar mijn voorouders voor gevochten hebben zonder slag of stoot over te geven.Geert Wilders is extreem niks.Het echte gevaar voor onze democratie is de linkse politieke elite.Ik ben geen fan van Wilders maar hoe hij continu gedemoniseerd wordt is ziek, want we leven toch in een democratie ?!Tot voor de dood van Theo van Gogh, had nog bijna niemand in Nederland van Geert Wilders gehoord.Dus,zo begon!.Media en gevestigde politiek wil Wilders alleen maar in kwaad daglicht stellen om zo hun eigen falen te verbloemen.Degene die haat zaait is deze linkse kliek. Deze zijn bezig om Nederland te verkopen, en te verraden!Hoe vaak moet Wilders het nog herhalen, hij heeft niks tegen mensen, maar wel tegen de ideologie!Luisteren is waarschijnlijk erg moeilijk voor je.De wereld is groter dan je eigen straat, dus het zou verstandig zijn om eens verder te kijken dan het einde van je eigen straat … Dat zijn gewoon de feiten hoor:http://szrzlj3.blogspot.com/2010/03/de-islam-wil-europa.html http://szrzlj3.blogspot.com/2010/04/de-islam-wil-europawereld.html http://szrzlj3.blogspot.com/2010/05/europa-zal-op-het-einde-van-deze-eeuw.html http://szrzlj3.blogspot.com/2010/05/islam.html http://szrzlj3.blogspot.com/2010/05/europa-capituleert-voor-de-islam_07.html http://szrzlj3.blogspot.com/2010/06/de-as-van-de-jihad.html

  39. David Jan Godfroid zegt: 12-10-10 om 17:21

    @ Max. Ik laat deze reactie toe, hoewel ik eigenlijk vind dat-ie over de rand is. Ik wil hier geen discussie over Wilders, hoewel Timsalabim er wel een beetje om heeft gevraagd.
    @ Allen. Ik laat reacties die niets met het onderwerp te maken hebben (inclusief standpunten pro- of contra-Geert Wilders, zie hierboven) niet meer toe.
    @ Vlado. Ik kan natuurlijk garanderen dat er maar één uitbarsting is geweest, maar op basis van wat ik heb gezien (niks wat dat betreft) en het filmpje kan ik in ieder geval niet concluderen dat het op grote schaal is gebeurd (zoals Vesti doet). Van arrestatie van paradedeelnemers weet ik niks. Ben benieuwd waar je die foto’s hebt gezien.

  40. Vlado zegt: 12-10-10 om 18:34

    http://img192.imageshack.us/img192/3637/021900748.jpg

    Het kan natuurlijk ook zo zijn dat deze foto is genomen tijdens het wegbrengen van de deelnemers nadat alles was afgelopen.

  41. David Jan Godfroid zegt: 12-10-10 om 18:52

    @ Vlado. Dat lijken me inderdaad geen arrestanten. De politie heeft de deelnemers aan de parade groepsgewijs met arrestantenbusjes (!) naar huis gebracht, omdat het levensgevaarlijk werd geacht om ze op eigen gelegenheid te laten gaan.

  42. N. Mastilovic @@
    Geloof mij ,ik word heel erg hysterisch als ik zie hoe mijn stad en land geterroriseerd worden door een paar honderd idioten!Ik word boos en hysterisch als ik zie hoe sommigen worden gediscrimineerd in mijn stad die ooit bekend was als een tolerante stad!Ik word ook hysterisch als ik zie dat iemand die hooligans verdedigt en schuld schuift op iemand anders!
    Of jij dat ook zo ervaart,weet ik niet, maar ik word er misselijk en hysterisch van.
    Vlado@
    Ik zie mijn zelf als een patriot en nationalist ,maar ik zou nooit iets vernielen om te laten zien dat ik er niet mee eens ben.Ik zou nooit mijn medemens pijn doen ongeacht welke ras ze zijn,of homo.
    Deze gasten zegen dat Srebrenica nooit gebeurt is maar op voetbal wedstrijden zingen ze lidjes als,noz zica srebrenica(mes draad Srebrenica),ubij zakolji da siptar ne postoji(maak af ,slacht af dat Albanees niet meer bestaat)ubij,ubij,ubij pedera(dood,dood,dood een homo) en nog zo veel van zulke liedjes terwijl ze zelf alle misdaden ontkennen!Wie is hier gek?Er is niets miss met gezonde patriotisme en nationalisme,je hoeft niemand te haten om van je eigen volk te kunnen houden.Je weet zelf dat die extreme organisaties hopen dat EU uit elkaar valt,dat Nederland onder water loopt,dat VS van de aardbol verdwijnt,dat moslims en katolieken elkaar uitmoorden zo dat ze niet meer bestaan,dat is pure haat en heeft niets met patriotisme en nationalisme te maken!
    Ik ben overtuigt dat hun doel is Servie te vertragen bij toetreding tot EU en een slecht beeld van Servie de wereld in te sturen.Maar ze vergeten dat iemand die uiteindelijk beslist over Kosovo, dat ook kijkt en nooit zal beslissen in voordeel van Servie!
    Ze hebben volle mond van Servie en Kosovo maar ze hebben het nooit met daden getoond maar in tegendeel ze zijn altijd agressief en destructief bezig.

    Ik ben al bezig met het voorbereiden van terugkeer van mijn gezin en hoop over een paar jaar weg uit Nederland te zijn, maar wel heel dankbaar aan dit land en zonder een beetje haat tegen dit volk.
    Maar ik ben heel bang dat wij teleurgesteld gaan worden daar,en dat wij weer terug naar NL komen.Daarom wil ik graag dat Servie een rechtstaat wordt ,waar rechten van alle mensen(homo,roma) respecteert worden net zo als mijne,waar wij ons brood normaal kunnen verdienen zonder uitgebuit te worden.Dat kan alles ook zonder dat wij in EU toetreden ,maar daar ben ik heel erg sceptisch over en die kans hou ik heel erg klein .Ik wens ons succes met de terugkeer,en hoop dat alles goed zal gaan,en dat wij iets goeds brengen aan onze land!!!

  43. @@Voor de geïnteresserden een column uit onverdachte bron: http://www.kurir-info.rs/kolumna/otvorite-svoj-um-54050.php@@@
    Mijn god wat een geniale tekst,had ik eerlijk gezegd van haar nooit verwacht!!Zij heeft wel hersenen dus!! Hahahhahah,super!!

  44. Vlado zegt: 12-10-10 om 20:23

    @David-Jan. Nog een reactie op een van je bovenstaande foto’s! Leuke foto om deze discussie te eindigen :)

    http://img689.imageshack.us/img689/6362/22836.jpg

  45. David Jan Godfroid zegt: 12-10-10 om 22:56

    @ Vlado. Inderdaad een leuke foto. Dat is hetzelfde stel als op een van de foto’s hierboven. En ja, laten we deze discussie maar eens stoppen, met dank aan alle deelnemers. Er is inmiddels alweer iets nieuws gebeurd trouwens. PS Ik heb in een van de vorige reacties geschreven: “Ik kan natuurlijk garanderen”. Dat moet zijn: “Ik kan natuurlijk niet garanderen.”

  46. Timsalabim zegt: 13-10-10 om 13:55

    Excuses David. Mijn post was op geen enkele wijze een poging die discussie aan te zwengelen. Het was een vergelijking, namelijk dat angst een slechte meester is. Ik had ook andere vergelijkingen kunnen maken. Wat ergens anders gebeurt, hoeft nog niet bij jou te gebeuren. Dat wij hier dansende roze nichten hebben iedere zomer, dat wil niet zeggen dat dat ook in Belgrado zal gebeuren. Tenslotte heeft acceptatie niets te maken met de uiteindelijke regels die je stelt mbt culturele gebeurtenissen of de dingen die je toelaat. Daar ben je altijd zelf nog bij. Iemand universele mensenrechten geven is geen vrijbrief om over je heen te laten lopen.

    Dus ik koos hem wat ongelukkig, mijn excuses.

  47. David Jan Godfroid zegt: 13-10-10 om 16:07

    @ Timsalabim. Ik begreep je vergelijking ook wel, maar zoals je hebt gezien gaan mensen daar ook weer op reageren. En ik vind dat de discussie over Wilders elders gevoerd moet worden. Het gaat er hier soms al hard genoeg aan toe.

  48. B. Sijan zegt: 13-10-10 om 19:56

    Zonder op sommige commentaren te reageren (die overigens meer lijken op politieke statements van de al die vrouwen ‘iz kruga dvojke’ die alle traditionalistische en pattriotische organisaties willen verbieden omdat George Soros dat graag wil), wil ik toch twee exemplarische waarnemingen delen:
    - Cedomir Jovanovic, parlementarier, die – vergezeld door beveiligingsmensen – naar omstanders schreeuwt ‘we gaan jullie dadelijk neuken’ en weer even later naar iemand anders toe ‘en jou ga ik ook neuken’. What the fuck?!
    - Homo’s en lesbiennes die een middelvinger opsteken naar de zusters van een klooster die op de looproute lag. What the fuck?!
    -

    Het zegt allemaal iets over de immoraliteit van de mensen die de gay-cultuur verkondigen. De rest moet respectvol met deze culturele minderheid omgaan, maar omgekeerd kunnen zij Jan en alleman betichten van xenofobie, ultranationalisme, geloofsfanatisme, misdadigheid etc. etc.
    Kortom, iemand met traditionele normen en waarden wordt steevast in de publieke opinie zwart en belachtelijk gemaakt. B92 spant de kroon wat dat betreft… ik hoef maar te denken aan de uitzendingen van Pescanik en hoe wijlen patriarch Pavle door het slijk werd gehaald met beledigende namen als ‘Paja Patak’ e.d. Betekent uiteraard niet dat alle medewerkers van B92 daaraan meedoen :-)

    Deze rellen zijn het gevolg van een groter maatschappelijk ongenoegen. De regering wist vooraf dat dit niet goed kon aflopen, werd ervoor gewaarschuwd en draagt dus de (eind)verantwoordelijkheid.
    Typisch in dit verband de opmerking van de Belgradose burgemeester die het waagde om heel genuanceerd te zeggen dat de mensen waar deze parade voor was bedoeld er niets mee zijn opgeschoten (en eerder erop achteruit zijn gegaan). Had de regering ook kunnen inschatten. Maar nee, de EU wil het, Tadic wil graag het kandidaat-lidmaatschap dus proberen ze het door de stot van de Servische burger te duwen.

    Werkt niet… “Srbin je lud, Srbin je proklet, jednom ga ubijes, on hoce opet”… Bora Corba is een legende, waar of niet?

    Tot slot hoorde ik afgelopen zondag in het late NOS journaal op Nederland 1 dat de rellen veroorzaakt werden door mensen die tegen de gay pride demonstreerden. Lijkt me nogal een foutje, want die demonstreerden een dag eerder. Of heb ik zitten slapen?

  49. Freddy Blacksheep zegt: 14-10-10 om 22:23

    @Aleksa, wat jouw stad, Belgrado is een vieze, hectische stad, waar men als men in auto stapt als een gek erdoorheen racet.Mensen zijn onvriendelijk en stad is vies en goor, teveel mensen opelkaar. Laat jij je maar leiden door je stad, maar in tijden van nood, waar wordt voedsel verbouwd, in de dorpen die jij vukojebina’s noemt. Zonder de boeren heb jij niks in de supermarkt van je geweldige Belgrado.De wereld draait niet alleen maar om Belgrado in Servië, er is meer en dat ze uit Kosovo komen en Kroatië, althans de vluchtelingen die rellen, geef ze eens ongelijk. Wat heeft Belgrado voor ze gedaan?Alleen maar roepen dat de EU de enige weg is naar welvaart etc? Hou jij je Belgrado maar, ik hou het bij mijn dorp dat vol warmte zit en liefde en waar ik uitzicht heb op mooie bossen en bergen, als ik ademhaal ik schone lucht adem en geen uitlaatgassen.

  50. B. Sijan zegt: 14-10-10 om 23:00

    Bij mijn derde – (streepje) die hierboven openstaat wilde ik nog plaatsen wat ik zag:
    - een bord met de tekst ‘Dood aan de staat’ (Smrt drzavi) met daarvoor in een rij minister Ciplic – als vertegenwoordige van diezelfde staat! -en naast het bord de belbekende ex-COC voorzitter schuine streep pedofiel Frank van Dalen, thans politicus van de VVD. Waarlijk een bont gezelschap van gezaghebbende figuren met groot moreel gezag.

    DS-archief als de micro-Reichstag anno 2010? Allemaal geensceneerd volgens mijn. BIA wist van de hoed en de rand, maar liet het gebeuren. Saillant detail: dezelfde politie-directeur Veljovic was ook directeur toen in 2008 de Amerikaanse ambassade in de fik ging. Er komen roerige tijden, de jongste resolutie die vandaag werd aangenomen zal voor nog meer ongenoegen zorgen. Dat Telekom verkocht zou worden (ook vandaag bekend) is om de gaten te vullen. Corrupte bende is het.

  51. Max zegt: 16-10-10 om 17:51

    De Parade was een goed georganiseerde en goed uitgevoerd provocatie van het regime van de Tadic. http://www.dverisrpske.com/tekst/1873168

Geef een reactie

 

    • Over weblog Belgrado

      Vanuit Belgrado blogt David Jan Godfroid over het nieuws en andere wetenswaardigheden van Servië en de omringende landen op de Balkan.
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.