De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Filiaal; weg met de 80 km zones, of niet ??

80 kilometer zone (Foto: Menno Reemeijer)Het was bedoeld om de luchtkwaliteit rond de grote steden te verbeteren. De 80 km zones die 3 jaar geleden op de snelwegen rond de steden werd ingevoerd. De luchtkwaliteit is ook verbeterd, maar toch wil minister Eurlings van verkeer er van af. Het levert namelijk meer files op. Flexibele maximumsnelheden wordt nu het credo… Het Filiaal was vanochtend bij Rotterdam, waar zo’n zone 6 jaar geleden al werd ingesteld..

 Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.
De automobilist bij het benzinestation, vlak voor de oprit naar de A13, is er heel duidelijk over. Wat hem betreft mogen de zones meteen verdwijnen. Het levert volgens hem alleen maar meer files op. Ook veel reacties van luisteraars gaan in die richting. ‘Iedereen trapt op de rem, daarna staat alles vast’, schrijft iemand. ‘Door de continue controle durft niemand een beetje gas bij te geven, waardoor alles vastloopt’, schrijft een ander. De man bij het benzinestation is voorbereid, hij gaat met een bakkie koffie de file in. Onzin zegt Milieudefensie. De zones dragen bij aan een beter milieu. De luchtkwaliteit is 30 % verbeterd, stelt Roland Kager van Milieudefensie. En dat vastlopende verkeer ligt aan de automobilisten zelf. Flexibele maximumsnelheden is alleen wollig taalgebruik om de snelheid te kunnen verhogen, zegt Kager. Daarbij gebeuren er in de zones minder ongelukken.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.

Basisschool de Blijberg (Foto: Menno Reemeijer)Maar het CDA wil af van de 80 km zones, zoveel wordt duidelijk vanochtend. Bij basisschool de Blijberg, langs de A20, waar de meningen onder de ouders verdeeld zijn, legt kamerlid Ger Koopmans uit dat doorstroming ook belangrijk is. En de snelheid de hele dag vastleggen op 80 km werkt dat tegen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


5 reacties op “Filiaal; weg met de 80 km zones, of niet ??”

  1. Verveer zegt: 24-06-08 om 12:43

    Als mensen meer het ov nemen of dichter bij het werk gaan wonen (vergoeding willen ze omhoog gooien naar 25000 euro bij verhuizing) raak je ook veel files kwijt.

    Of pas je rijstijl aan

    Ik preferer schonere lucht boven harder rijdende auto’s

  2. Tukker zegt: 24-06-08 om 15:25

    Ach, de OV. Als die bussen rijden. Ik ging elke dag met de bus, maar met dit kabinet die ten eerste alleen aan zich zelf denkt, belasting over van alles en nog wat gooit, die niet eens ingrijpt als er een landelijke staking is waar door miljoenen mensen worden getroffen. Ik heb maar een scooter gekocht met die stakingen, lekker goedkoop in gebruik met verzekering en brandstof en….. als mensen dat meer zouden doen, ben je gelijk een groot stuk van die files kwijt. Es kijken of die strippenkaart prijs nog steeds blijft stijgen dan..

  3. Tim zegt: 24-06-08 om 16:02

    Ik ga niet weg uit mijn dorpje voor 25k, in geen 25 jaar.

    En openbaar vervoer is bij ons een ramp (zo dicht bij Amsterdam en toch zo slecht).

    Maar inderdaad, als je gewoon door rijdt is er niets aan de hand. Helaas lijkt een groot deel van de weggebruikers met hele andere dingen bezig te zijn dan autorijden (zoals scheren, opmaken, bellen, krantje lezen) waardoor er niet geleidelijk aangepast wordt maar plotseling geremd. Voeg daarbij opdringerig beroepsvervoer en mensen die eigenlijk rond die tijd de weg niet op zouden moeten gaan (of mogen gaan) en je hebt files.

    Liever 80 en een redelijk gezonde lucht. Ik ben geduldig. Denk dat het misschien beter is als de minister de werkgevers aanmoedigt hun personeel iets flexibeler te laten zijn. Dan hoeft ook niemand zich druk te maken dat hij veel te laat komt en is de spanning er ook een beetje af, wat automatisch tot socialer gedrag leidt en dus een betere doorstroming.

  4. duivjuh zegt: 26-06-08 om 06:20

    Hallo lieve mensen,

    Hier een stukje uit bovenstaande passage: “De luchtkwaliteit is ook verbeterd, maar toch wil minister Eurlings van verkeer er van af. Het levert namelijk meer files op.”
    …..ja, ja, ja, wie ziet m….. OK ik zal het verklappen.
    Inderdaad de luchtkwaliteit is verbeterd EN er staan meer files ….. dussss, rara politiepet ……de files hebben geen invloed op de luchtkwaliteit, dat staat nu buiten kijf. We hebben er 3 jaar testresultaten van.
    Dus de eerste de beste Milieudefensie terrorist die nu nog met een onzin verhaal aankomt dat het allemaal aan de automobilist ligt, praat poep!
    Inderdaad Roland Klager praat poep. Hij heeft gewoon een enorrumme hekel aan mensen die met behulp van een gemachineerd voertuig hun geld verdienen danwel uitgeven. En dat wil Roland niet, Roland wil terug naar het Interbellum. Lekker afzien en alle technische gemakken ontberen zodat je geen tijd hebt leuke dingen te doen.
    Dus nog even concluderend de kwaliteit is verbeterd EN er zijn meer files, ergo ……

  5. Jan Zonnebrand zegt: 27-06-08 om 09:35

    Hoe dom, egoistisch en hufterig moet je zijn om niet te snappen dat het afgelopen is met de olieverslindende leefstijl. 120 km/u i.p.v. 80 km/u resulteert in een 2 KEER ZO HOOG BRANDSTOFVERBRUIK! En zo moet het ook, des te hoger wordt de benzineprijs en des te eerder is het spul op. Het rendement van een oliejunk is slechts 25% omdat de rest de lucht ingeblazen wordt door koeling. De oplossingen zijn: – Op fietsafstand van je werk gaan wonen. Zie ook het AD, waar jullie uit citeren! – Omschakelen op railinfrastruktuur, die door dezelfde oliemaffia GESLOOPT is. – Stroom opwekken voor dat railtransport met warmtekrachtkoppeling. – Wind- en zonne-energie gebruiken en vooral biomassa die in HRe-ketels gestookt kan worden, die naast stroom ook warmte opwekken met een rendement van meer dan 70%! Al deze oplossingen staan uitgebreid op: http://broeikas.blogeiland.nl Vertel dit ook even aan de sukkels van BMW, die ook poep in oren hebben! Maar die maakt ook deel uit van dezelfde oliemaffia waar jullie voor werken. Een miljeuvriendelijke ‘oto’ is een platte ‘oto’!
    Jan Zonnebrand

Geef een reactie