De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Waarom een goed idee soms geen nieuws is

opvanganp-6147315.jpgIedere peuter heeft recht op vier dagdelen ‘leeropvang’, zegt de Onderwijsraad vandaag in een advies aan de staatssecretaris. En de raad bedoelt daar mee: het wordt tijd dat de discussie over de kinderopvang weer over de kwaliteit ervan gaat en niet alleen maar over de bezuinigingen. De kinderopvang en ook de peuterspeelzalen moeten méér bieden dan alleen een paar uur spelen en een warme troostschoot van de leidster.

En natuurlijk is iedereen die professioneel met jonge kinderen te maken heeft het daarmee eens. Fijne opvang, waar alle kinderen – en niet alleen de kinderen met een mogelijke achterstand – gebruik van kunnen maken. Waar ze zich kunnen ontwikkelen volgens allerlei door verstandige pedagogen ontwikkelde leerlijnen. Zodat ze allemaal op een min of meer gelijk niveau het basisonderwijs instromen.

Al dat gepraat over bezuinigingen is iedereen zo onderhand wel zat. En daarom wordt het mooie idee van de Onderwijsraad omarmd. Kinderopvangorganisaties zijn blij dat ze eindelijk weer eens inhoudelijk over hun mooie vak kunnen praten. Want in de slag om de ouders is het van belang om je als kinderopvang te onderscheiden door wat je met de kinderen doet,  in plaats van door wat het kost.

Wachtlijst
Maar concurreren op inhoud, zoals de branche graag wil, kan alléén als ouders genoeg plekken hebben om uit te kiezen. Voorlopig moeten ouders gewoon nog onderaan de wachtlijst aansluiten. Ze zijn vaak  al lang blij als er een plekje voor hun kind beschikbaar is.

Probleem is bovendien  dat dezelfde overheid die zo moet bezuinigen op de kinderopvang, deze plannen van de Onderwijsraad moet bekostigen. Want het gaat om leeropvang die uit de algemene middelen betaald zouden moeten worden. Het zou me verbazen als de staatssecretaris enthousiast met haar portemonnee gaat zwaaien.

Kortom: wat moeten we nou als goedwillende journalisten met dat mooie advies van de Onderwijsraad? Argumenten genoeg om er niet groot mee uit te pakken: Niemand is natuurlijk voor kwalitatief slechte kinderopvang.

Bezuinigingen
Maar als het kabinet breed geld gaat inzetten voor de leeropvang, zal de staatssecretaris heel wat uit te leggen hebben aan alle gastouders van Nederland, die net min of meer zijn wegbezuinigd. De kans dat Nederlandse peutertjes binnenkort vier ochtenden  volledig op kosten van de staat in de kinderopvang zitten, is natuurlijk te verwaarlozen.

Lastig hoor, want je wilt als journalist echt niet alleen maar zuurpruimen of azijnpissen.
Als adviesorgaan doe je het ook nooit goed.
En dat klopt.
Sorry.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


3 reacties op “Waarom een goed idee soms geen nieuws is”

  1. Laane zegt: 03-07-08 om 12:24

    - het is een advies, dus dat kan men naast zich neerleggen, toch?
    - de discussie gaat amper meer over het welzijn van het kind.
    Zoals je zegt, peuterjes moeten zo aangepakt worden dat ze allemaal zo veel mogelijk op elkaar lijken, want dan stromen ze zo makkelijk mogelijk het basisonderwijs door. Dat kost uiteindelijk minder geld.

    Maar:
    Kinderen ontwikkelen zich ieder in hun eigen tempo, op hun eigen manier.
    Ze ontwikkelen zich door spelen, maar ook door het imiteren van volwassenen. Ze ontwikkelen zich beter in een optimaal veilige omgeving.
    En moederliefde is beter voor het kind dan peuterjufliefde.

    Durft niemand de discussie meer aan dat het uiteindelijk misschien wel goedkoper is om mamma niet te laten werken en gewoon voor haar opgroeiende kroost te laten zorgen. Misschien wil ze dan ook nog wel een paar kinderen meer om later voor de oudjes te zorgen.

    Scholen klagen dat ouders niet meer overdag beschikbaar zijn voor een gesprek, dat ze zieke kinderen niet meer zomaar naar huis kunnen sturen, want mamma werkt.
    De buurt klaagt over hangjongeren, want op een bepaalde leeftijd stopt de naschoolse opvang en denk je nu echt dat de jongeren dan braag binnenzitten en de badkamer schoonmaken?… als mamma werkt?

    En je zou natuurlijk ook eens een inzichtelijk overzicht kunnen maken van alle pedagogische theorieen. Dan zie je ineens hoe tijdsgebonden ze zijn, en hoe makkelijk de meeste weer na verloop van tijd worden verlaten.

    Peuters, kleuters, kinderen en jongeren… het is geen eenheidsworst.
    Het zijn individuen die recht hebben op passend onderwijs en een veilige leefomgeving. En ouders zouden een vrije keuze moeten hebben voor de opvoeding van hun kind.

    Maar hebben we dat nog wel?

    Voelen kinderen die niet helemaal kunnen en willen voldoen aan de norm zich wel veilig?

    Maar OK. Hoera!
    We mogen nog praten over de inhoudelijke kwaliteit van de kinderopvang.
    Althans…over de kinderopvang die er nog over is.

  2. Zwaan zegt: 03-07-08 om 21:05

    Het eerste probleem wordt al genoemd, deze leeropvang zal slechts voor een zéér beperkt aantal kinderen toegankelijk zijn. Het tweede probleem is dat er een sterk wisselende groep kinderen op de opvang zit. Sommige kinderen komen slecht één dag, andere kinderen drie of meer dagen. Dat maakt het lastig om een éénduidig dagprogramma op te zetten. Want wat het ene kind in een maand aan leeropvang krijgt, krijgt een ander kind in een week. Het grootste probleem is om te bewijzen dat al deze moeite écht iets oplevert. Onlangs werden de resultaten bekend van de verschillen tussen kinderen die wel een speciaal taalprogramma hadden gevolgd op de peuterspeelzaal en kinderen die dat niet hadden gevolgd. De conclusie van het onderzoek was: in de eerste twee leerjaren liggen de kinderen die een speciaal programma hebben gehad vóór op de andere kinderen. Maar aan het eind van de rit (in groep 8) is er hoegenaamd geen verschil in taalvaardigheid te merken. Ik ben bang dat deze leeropvang hetzelfde effect heeft: een kleine voorsprong in de kleuterklas, maar aan het eind van groep 8 geen verschil te merken. En dat is logisch, taalontwikkeling speelt zich vooral af in de thuissituatie. Als de ouders thuis de Nederlandse taal niet goed machtig zijn en de taalontwikkeling van hun kinderen niet stimuleren, dan heeft hulp van buiten geen effect.

  3. Henk Visser zegt: 04-07-08 om 07:59

    En wat is er mis met gewoon kinderopvang, lekker spelen, niks geen leerlijnen of pedagogisch verantwoord kleien. stuk goedkoper en alle parasieten (directies, managers, coordinatoren) die nu met kinderopvangorganisaties de ruif leeg eten kunnen naar huis. kan het gastouderschap ook weer betaald worden.

Geef een reactie