De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Brengen, halen, brengen, halen….

Overblijven of niet?`Zit je brood in je tas?’
`Ja, maar de deksel van m’n beker is losgegaan en nu zit m’n rugzak helemaal onder!’
Plakkerige rugzak schoonmaken. Lukt niet. Plastic zak dan maar.
`Waar is m’n fietsensleutel?’
Zoeken. Gevonden.
Fietspad. Verkeerslicht. Spoorwegovergang.
Auto scheert langs kind op fietsje voor je.
`Kijk uit!
Andere kind achterop wiebelt, vraagt aandacht.
`Stil zitten!’`Hand uit steken! Uitkijken!’(tegen kind dat daar zo kwetsbaar op z’n fietsje zit.)
Gered! Nog net op tijd bij school. Kind uit zitje. Fietsje op slot.
`Mam, waar is m’n werkstuk? Jij zou het toch meenemen?’
Terug naar huis, werkstuk weggrissen van keukentafel, nogmaals naar school. Klas in vol bedrijf. Aankloppen. Juf kijkt verstoord.
Terug naar huis.
Koffie. Krant er bij.
Rommel opruimen. Boodschappen, huishouden.
Blik op het horloge: al zo laat?
Naar school. Plein met mede-moeders.
Kind in zitje.
M’n fietsensleutel ligt nog in klas!’
Gevonden. Fietsje van slot.
Wat later dan anders  -vanwege de fietsensleutel- terug naar huis.
Boterham.
`Hoe was het op school?’
`Oh, leuk!’
Opschieten. (`Zo laat alweer?’)
Terug naar school.
Kind uit zitje, fiets op slot (`doe de sleutel nu in je etui!’).
Meehelpen in de leeshoek.
Terug naar huis. Blik op de keukenklok. Nog een uurtje. Wat nu?
Twee uur Journaal kijken. Krant lezen. Koffie.
Naar school.
Op het plein de traditionele ruilmarkt: `Mag ik bij hem spelen? Zij komt bij mij spelen.’
Met twee extra kinderen terug naar huis.
Nog beter opletten. Vrachtwagens. Een scheurende cabriolet.
`Uitkijken! Hand uitsteken!’
Thuis.
Morgen weer.

Het is al weer even geleden, maar het kost weinig moeite de hectiek terug te halen, van toen, op die dagen dat de kinderen tussen de middag niet overbleven. Ook bij ons op school werd de discussie gevoerd over de wenselijkheid van een vol continue rooster. Nooit meer de zorgen over de overblijf. Die weliswaar door een professionele organisatie werd geregeld maar ook voor de school extra kopzorgen mee bracht. De organisatie  worstelde bijvoorbeeld met een permanent gebrek aan overblijfkrachten.

De docenten wilden dat continurooster niet omdat ze hechtten aan de pauze waarin ze na die ochtenduren even op adem konden komen.

De kinderen van half negen tot twee uur naar school. Had ik het gewild?  De woensdagmiddag niet langer vrij.

Een rooster waarin je de kinderen niet meer de mogelijkheid biedt voor even, tussen de middag, helemaal los van de school te zijn. Soms was het: `Wil je me tussen de middag even halen? Hoef ik niet over te blijven?’ Als ik niet hoefde te werken deed ik het maar al te graag. Heel aangenaam, die bevestiging: thuis is het toch leuker. Het kon trouwens zo maar dat een andere keer de overblijf weer de absolute voorkeur had.

Maar er kon gekozen worden.

Gewoon zo houden? Dat model dat al generaties meegaat.

Of toch afwijken?

Dat model van Thijssen en Ligthart (toen werd trouwens ook op zaterdagochtend nog naar school gegaan) of dat `gelijke dagen model’, anno 2009.

Het gaat mij persoonlijk niet meer aan. Maar dat neemt niet weg dat ik benieuwd ben naar het antwoord.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


20 reacties op “Brengen, halen, brengen, halen….”

  1. marion zegt: 01-03-09 om 20:18

    hallo,
    Opde lagere school van onze kinderen is het continurooster al jaren geleden ingevoerd. Ze zijn zelfs al van school af. En wat bleek; men was bang dat de kinderen ‘s middags te moe werden. Alle leuke dingen als tekenen, gym etc werd dus op de middag gepland. Maar de grootste verassing was dat de kinderen juist fitter waren. Geen geheen en weer tussen de middag deed wonderen voor de kinderen. Ze waren veel langer en beter geconcentreerd. Conclusie; allemaal continu rooster. en die woensdagmiddag? Die hebbenw e niet geist. de kids waren elek dag 14.15 uur uit en zo hadden we langere middagen. 5 dagen lang. En geen gehaast om 17 uur. Je kon ze nu eerder ophalen van een middag spelen bij een vriendje. Niet net voor het eten. want ze hadden toch al ruim de tijd gehad om te spelen.

  2. Mijn dochter gaat al een jaar naar een school met continue rooster. Vriendinnen zijn jaloers omdat ik tussen de middag niet heen en weer hoef en omdat mijn dochter ‘s middags lekker lang met een vriendin kan spelen en ik niet hoef te haasten voor zwemles of ballet. Kindlief vind het prima. Lieve oppas tijdens het broodeten en lekker buitenspelen. Ik zou niet anders meer willen.

  3. mauce zegt: 01-03-09 om 20:19

    Wat een ophef ineens alsof het zo bijzonder is. Ik ben nu 37 toen ik op de basis school zat had ik al het rooster van 8.15 tot 14.00 uur. Niks nieuws dus. Ik vond het prima lekker lang buitenspelen elke dag.

  4. Invoeren en wel meteen!

  5. Freek Sikkema zegt: 01-03-09 om 20:26

    Voordeel van de tijden zoals ze nu zijn is voornamelijk dt je als ouder er ook bij kan werken. Een parttime baan tot 15.00 uur (kinderen ophalen om 15.30 uur) is nog wel te vinden. Ik denk dat het latiger wordt om een baan te vinden waarij je tot 13.30 uur kan werken.
    Tussen de middag kan de kleine overblijven op school.

    De woensdagmiddag wordt vaak gebruikt voor sporten of andere activiteiten. Deze zou ik zelf niet graag willen opgeven. Wellicht kan een tussenoplossing zijn om de kinderen op ma, di, do en vr van 08.30 uur tot 14.30 uur naar school te laten gaan middels een continue rooster en op woe van 08.30 tot 12.00 uur. Dan kan ik de tussenschoolse opvang op een aantal dagen kunnen omwisselen naar een naschoolse opvang. De kinderen hebben meer rust door een continuerooster en ze kunnen op woensdagmiddag blijven sporten.

  6. jan zegt: 01-03-09 om 20:57

    invoerennnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn

  7. mauce zegt: 01-03-09 om 21:52

    @Freek Sikkema

    Als zo’n rooster landelijk wordt ingevoerd past de desbetreffende sport activiteit zich van zelf aan, anders komt er niemand. Dus die vlieger gaat niet op.

    Wat betreft het werken ligt dat mischien anders ,het is dan wel zo dat er dan elke dag evenveel gewerkt kan worden en hoeft niet iedereen op woendag vrij/thuis te zijn voor de kinderen. waarschijnlijk zal ook daar het een en ander automatisch verschuiven in de werktijden.

  8. Herman Biesma zegt: 01-03-09 om 22:48

    “Een rooster waarin je de kinderen niet meer de mogelijkheid biedt voor even, tussen de middag, helemaal los van de school te zijn.” Pauline, geloof je dat nu echt? Ik ben al behoorlijk op leeftijd, maar zelfs ik kan me nog herinneren dat “tussen de middag” niet echt ideaal was. Te lang om niks te doen, te kort om iets leuks te doen. Want was je net even ergens aan begonnen, dan moest je al weer naar school. Altijd tussen de middag het idee dat je eigenlijk niks kon doen omdat je nog eens naar school moest. De woensdag was niet alleen fijn omdat je minder uren naar school hoefde, maar veel meer omdat je maar 1x hoefde. Wat had ik graag gehad dat het “gelijke dagen model” al 50 jaar eerder ingevoerd zou zijn!

    Nu kan het voor mijn eigen jeugd wat lang terug zijn, de schooltijd van mijn dochter is van minder lang geleden. En om het “gelijke dagen model” aan 2009 te koppelen is (letterlijk) wat te kortzichtig. Want zo’n 30 jaar terug was men er ook al over bezig. Waarom is het dan nog steeds niet veranderd vraag je je af? Tja, ik denk dat de oorzaak eenvoudig is: veel mensen zeggen namelijk precies zoals hierboven in de weblog staat: “Dat model dat al generaties mee gaat”. En natuurlijk doen uitspraken zoals de heer Werner van Katwijk die doet ook niet veel goeds. Want wie durft er nu in te gaan tegen pedagogische beweringen? Dus in feite DURFT niemand het drastisch aan te passen. Vreemd, want terwijl de samenleving van nu niet meer lijkt op die van tientallen jaren geleden, is er nog nauwelijks iets veranderd aan de schooltijden van de basischolen.

    “Never change a winning team” is een goed gezegde. Maar laat het niet van toepassing zijn op iets, waar al tientallen jaren aan wordt getwijfeld en wat bepaald niet gezien kan worden als een “winning team”.

    Ik las in het artikel over de schooltijden een uitspraak van de voorzitter van de oudervereniging “Ouders & Coo”. Hij beweert het volgende: “Uit pedagogisch onderzoek blijkt dat kinderen het beste leren tussen tien en elf uur ’s ochtends en tussen twee en drie uur ’s middags.” Als deze man dit zo stellig beweert, zou je vermoeden dat er een onderzoek aan ten grondslag ligt. Ik zou dat onderzoek graag willen zien. Ik geloof er namelijk niets van. De tijd waarop een kind in de ochtend het beste leert zal bijvoorbeeld afhankelijk zijn van het moment waarop het kind op staat. Ook zal het verschil uit maken wanneer de school begint. En ‘s middags? Achterin de week is een kind ‘s middags tussen twee en drie absoluut niet beter in staat om iets tot zich te namen dan bijvoorbeeld de maandagochtend tussen negen en tien.

    Nee, een kind zal er bij gebaat zijn als de school elke dag één aaneengesloten geheel is, waarbij elke dag ‘s middags voldoende tijd over is om andere zaken te doen. Met enkele bijkomende grote voordelen. 1) Het aantal huis – school bewegingen voor veel kinderen wordt gehalveerd, dus veiliger. 2) Geen overblijfproblemen meer, waarbij ik niet alleen het feit bedoel dat het vaak moeilijk is om overblijf te regelen, maar ook het feit dat het overblijf-toezicht maar al te vaak wordt overgelaten aan mensen die dat, zacht gezegd, beter niet zouden kunnen doen. 3) Ouders hoeven zich niet meer schuldig te voelen als de schoolleiding ouders van overblijvende kinderen moreel verplicht om zelf ook regelmatig op te treden als “overblijf-oppas”.

    Kortom: alleen maar voordelen. Behalve dan misschien voor meneer Werner van Katwijk die schimmige pedagogiek uit de kast haalt om namens de ouders tegen te zijn.

  9. Het werd een keer tijd, dat het gebeurd. Zelf als kind vond ik het verschrikkelijk anderhalf uur thuis, eten was op binnen 15 minuten en dan maar weer wachten om naar school te gaan.Gelukkig heb ik zelf maar een dochter, als ik al die moeders zie met 3 kids en dat 6 keer per dag (in de regen op de fiets). Geen een land in europa heeft nog die ouderwetse tijden….. Ik vind het een voordeel, en ook voor de kinderen.

  10. Tim zegt: 02-03-09 om 10:42

    Tegen

    Ik kan op alles inhoudelijk reageren, maar dat is weinig zinvol. Toch een paar opmerkingen:

    QUOTE – Nee, een kind zal er bij gebaat zijn als de school elke dag één aaneengesloten geheel is, waarbij elke dag ‘s middags voldoende tijd over is om andere zaken te doen. – UNQUOTE

    Te lang achter elkaar concentreren leidt tot langzamer werken leidt tot huiswerk. En daar hebben ze vervolgens zeeen van tijd voor (sarcasme). Daarbij waardeer ik het erg als mijn kind tussen de middag de tijd krijgt om te eten, dank je wel. Niet zoals het nu gaat dat leraren nb kids verbieden in de kleine pauze een boterham te nemen. Gaat dat dan straks ook zo ?

    QUOTE- 1) Het aantal huis – school bewegingen voor veel kinderen wordt gehalveerd, dus veiliger.-UNQUOTE

    Gaat het hier om jouw belang ? Of dat van de kinderen ? Is niets onveiligs aan, ze leren zelfstandig met verkeer omgaan. Maar het komt ouders wel beter uit natuurlijk, dat wel.

    QUOTE- 2) Geen overblijfproblemen meer, waarbij ik niet alleen het feit bedoel dat het vaak moeilijk is om overblijf te regelen, maar ook het feit dat het overblijf-toezicht maar al te vaak wordt overgelaten aan mensen die dat, zacht gezegd, beter niet zouden kunnen doen. -UNQUOTE

    Wederom, wat beter is voor de gezondheid van het kind en haar concentratievermogen moet wijken voor een logistiek probleem dat ouders en leraren niet met elkaar op kunnen lossen. Over de rug van het kind dus. Als je leraren een fatsoenlijk salaris zou betalen, zouden ze misschien die overblijf ook wel willen rouleren. Nu willen ze dat niet, en terecht.

    Waarom moet alles aanpeast worden aan wat handiger is voor de werkende menigte ? Concentratieproblemen ? Ja. Waarom denk je dat er een lagere en middelbare school bestaat ? Omdat ze op de lagere school leren hoe ze moeten leren. Niet de stof, maar tempo en concentratie. Eigen indeling etc etc etc. We proberen kinderen op steeds jongere leeftijd steeds meer door hun strot te duwen omdat wij het probleem niet zo zien want wij hadden het allemaal prima. In die tijd was het aantal vakken ook lager, de kwaliteit van het onderwijs ook anders (ik zeg bewust niet beter, anders worden de goeien slachtoffer van het enorme blok waardeloze nietsnutten dat nu soms voor de klas staat). En wij hadden nog respect voor onze leraren en luisterden daadwerkelijk.

    Dat heel veel pedagogische theorieen niet kloppen is waar, maar het stukje “wat kan het kind fysiek aan” klopt wel degelijk. Leren om te leren.

  11. Corine zegt: 02-03-09 om 12:34

    @ Tim: haal en breng jij de kinderen of doet je vrouw dat?

    Ik denk dat het voor kinderen ook goed is wanneer alles rustiger gaat en dus niet meer het constante gestress van halen en brengen. Bovendien is regelmaat van groot belang voor kinderen dus ik denk dat een continue rooster is wat dat betreft ook goed.

  12. Tim zegt: 02-03-09 om 13:39

    @Corine

    Samen, wat uitkomt. Iedere dag iets anders. Soms fietsen, soms lopen, als het echt niet anders kan met de auto. Soms willen ze graag dat ik het doe, dus dan neem ik een uurtje extra vrij. Mijn zoon (gahandicapped) kan tegenwoordig zelf fietsen en dat is zijn vrijheid. Dus dat wil hij ook graag doen. Maar hij vindt het ook heel fijn als er s’middags iemand staat, al is het alleen maar om te zeggen “Hoi Pap, ik speel vanmiddag bij X” waarna ik onverrichterzake weer naar huis ga. Dat hoort, voor mij althans, bij kinderen. Ik hou niet van keurslijfjes, wel van regelmaat, maar ben zelf echt niet slechter geworden van ad hoc afspreken met vriendjes ipv het “agendaatje trekken” van tegenwoordig. Ook dat is weer iets waar we in doorslaan. Regelmaat is niet “Je kan bij Japie spelen, maar alleen op woensdag en donderdag”.

  13. Ilja zegt: 02-03-09 om 14:45

    Ik heb op twee basisscholen gezeten en nooit overblijf gehad. We hadden gewoon een grote pauze en de leraren hadden om de beurt pleindienst. Was perfect. We gingen tot 15.00 u naar school en waren op woensdag om half 1 uit.

  14. Maroesja zegt: 02-03-09 om 14:49

    Net als Mauce; ik bleef in de jaren ’70 ook gewoon over, net als alle kinderen die niet direct om de hoek woonden. Docenten wisselden de zorg tijdens de grote pauze af. Ik zie niet waarom een kind tussendoor naar huis zou moeten. Vanaf zes jaar is overblijven voor kinderen makkelijk vol te houden.

  15. Tim zegt: 02-03-09 om 16:35

    Maroesja,

    Wij hadden die overblijf ook. Mijn kind hoeft niet zonodig naar huis, maar wel pauze om te eten.

    Mijn oudste dochter ging middelbaar en miste haar tijd om een boterham te eten. Ze heeft 30 minuten daarvoor, maar als een les uitloopt heeft ze zo 10 minuten korter. Plus de tijd om naar een lokaal te lopen blijft er soms 15 minuten over om even bij te komen. Ik ben van mening dat dat niet voldoende is voor alle kinderen op alle leeftijden.

    Mijn kinderen op de lagere school gaan nu ook tot 15:00 (ongeveer) inclusief een uur “tussen de middag” voor brood en even ontspannen. En die woensdag middag is om de week te breken, voor de jongere kinderen. Ze hoeven nog niet te werken hoor, dat hebben we net een eeuw of anderhalf afgeschaft.

  16. Charlotte zegt: 02-03-09 om 16:54

    Waarom dan niet van 10-15.30? Dan kan de ene ouder het kind brengen en de andere het kind halen. Geen hordes kinderen meer tussen het drukke forenzenverkeer. Heb boven een lagere en middelbare school gewoond; levensgevaarlijke toestanden gezien!

  17. jaja de basisbrede-school als zoveelste instrument om te ontouderen, rest enkel nog kerngezinnen als luxekeuze voor de rijken, bijv. een gynaecologe die een man en aanrechtsubsidie trekt.

  18. Henk zegt: 07-06-09 om 13:53

    Ik vind een continue rooster een prima oplossing voor scholen. Elke middag een echte speelmiddag voor de kinderen. Wat is nu beter voor deze leeftijd. Dat de concentratie in de middag wat anders ligt is goed op te vangen door een gevarieerd lesaanbod. Mijn zoon van tien juicht het van harte toe. En ik zorg dat er elke middag een kopje thee voor hem klaar staat.

  19. anne zegt: 24-06-09 om 15:45

    Hallo,
    Denk ook eens aan de leerkrachten. Ik ben zelf leerkracht en het is erg lastig. Voordat de kinderen weg zijn ben je zo 10 minuten verder. Vaak moet je de klas uit, omdat de overblijf hier zit of rennen de kinderen schreeuwend rond. Ook ‘s middags moet je weer 10 minuten van te voren in de groep zijn. ‘s middags duurt het zeker een kwartier voordat iedereen is vertrokken. Ondertussen kun je wel wat doen, maar echt inhoudelijke zaken (wat toch het grootste werk is) lukt niet in dat kleine tijdsbestek. Ik zou het lekker vinden. Gewoon de rust erin houden en na schooltijd met mijn collega’s even koffie drinken en dan heb je veel meer tijd om bezig te zijn met het maken van alles wat je moet doen.

    Voor de kinderen is het super. Ze hebben een vaste structuur nodig, hoe duidelijker hoe rustiger het voor de kinderen is. Ook het verschil tussen de overblijf en school is groot. Overblijfouders kunnen het vaak niet goed aan en verschillen te erg met de leerkrachten.

    En wat betreft de tijden dat kinderen het beste leren? volgens mij zijn we allemaal verschillend… en moet je bij kinderen nooit werken met gemiddelden. Afwisseling tussen concentratie en ontspanning is daarbij erg belangrijk!

    Ik ben voor! Het is goed voor kinderen en leerkrachten. En dat komt alleen maar de kinderen en het onderwijs ten goede.

  20. Pauline Broekema zegt: 24-06-09 om 16:10

    Dag Anne, en de andere lezers die reageerden

    Maanden nadat dit weblog werd geschreven nog een reactie!Er blijkt maar weer uit hoe het leeft.
    Ook bij verschijning kwamen er veel meningen.
    -iedereen nog dank daarvoor-
    Ik heb ze vandaag nog eens doorgelezen. En bedacht me dat het misschien een idee is om na de vakantie nog eens op dit onderwerp terug te komen.
    Er zullen ongetwijfeld scholen zijn waar men met ingang van het nieuwe leerjaar begint met dat hier boven zo druk bediscussieerde volcontinue rooster.Of het tot een onderwerp leidt weet ik niet maar
    ik hou u allen op de hoogte.
    En kent u scholen die plannen hebben om een dergelijk rooster in te voeren misschien dat u het hier kunt laten weten?
    (Evenals scholen waar men weer van het rooster afstapt)

    met vriendelijke groet
    en voor wie er aan begint: een goede vakantie

    Pauline Broekema

Geef een reactie