De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Nooit meer zo’n dame aan de deur

BeschuitjesNieuwbakken ouders kunnen voortaan een beschuitje minder smeren na de geboorte van hun telg: vanaf 1 november zullen er geen Felicitas-hostesses meer aan de deur komen.
Sinds eind jaren zestig gingen de dames met een doos vol tijdschriften, brochures en testproducten langs de deur. Kersverse ouders keken maar al te vaak met tegenstrijdige gevoelens uit naar de komst van die mevrouw. Aan de ene kant had die natuurlijk allemaal gratis proefmonsters bij zich om op de nieuwe baby uit te proberen, aan de andere kant moest je dan ook het verkooppraatje van die volhardende mevrouw aanhoren. Een nonchalant gesmeerd beschuitje en kopje slappe thee ten spijt bleef die onverdroten haar verhaaltje vertellen.

Het is niet de moeite meer waard, vindt Felicitas. De doos wordt minder aangevraagd en het aantal huisbezoeken nam structureel af. Dalende geboortecijfers en verstedelijking zorgen ervoor dat er steeds minder huisbezoeken nodig waren. Ook de toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen droeg daaraan bij; steeds vaker was er niemand thuis om bij op bezoek te komen.

“De vanzelfsprekendheid waarmee de hostess vroeger werd ontvangen is verminderd”, zegt managing director Stefan Hutten. Volgens hem werden er in 2004 nog 130.000 dozen aangeboden, maar is dat aantal snel gezakt naar 100.000 stuks.

Voor 163 werknemers is een sociaal plan opgesteld.

Goed nieuws overigens voor iedereen die de doos niet aanvroeg om de hostess te vermijden: de dozen zijn nog steeds te bestellen, maar zullen vanaf november gewoon met de post verstuurd worden. Beschuitje voor de postbode is optioneel.

Denkt u met veel plezier terug aan het bezoek van de hostess? Of wilde ze maar niet weggaan terwijl de kleine maar lag te huilen? Deel uw verhaal hieronder.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


10 reacties op “Nooit meer zo’n dame aan de deur”

  1. Marianne zegt: 01-09-09 om 17:39

    “Geweldig!”, was mijn eerste gedachte toen ik het nieuws las. Wat een bloedeloze constructie, die mevrouw met die doos. Ik had De Doos inderdaad bewust niet aangevraagd toen ik zwanger was, omdat ik niet zat te wachten op reclame-geneuzel en een verplicht nummertje met zo’n hostess. Maar een welwillende buurvrouw (die me niet goed kende) was zo attent om me te ‘verrassen’ met het complete pakket. Ik kon het uit beleefdheid niet over mijn hart krijgen om de Felicitas-dame weg te sturen. Trouwens, de buurvrouw keek door het raam of ik haar wel binnen liet en stak haar duim zelfs op, toen ik het inderdaad deed. Knarsetandend.
    Eenmaal binnen heb ik haar verhaal doodgeknepen door op alles enthousiast “interessant!” en “énig!” te zeggen, maar niets te kopen. Ze ging na een kwartier weg met een verbaasde uitdrukking op haar gezicht…

  2. J. Kusters zegt: 01-09-09 om 17:49

    Haha,

    ik ben blij dat die meisjes niet meer het land ingaan om te vissen naar geboortedata, geslacht en meer gegevens. Het enige dat ze deden was een toekomstig klantprofiel aanleggen.
    In de periode dat het moeilijker was om je voor allerlei ongevraagde mailingen uit te schrijven is voorbij. DAAROM stoppen ze ermee (in de huidige vorm). De werkelijke winst uit het bedrijf komt uit de adresgegevens, niet uit het verkooppraatje. Ik hoop dan ook dat deze database vernietigd wordt. Waarschijnlijk komen de dames op straat te staan (positieve discriminatie iemand?) omdat de geboortegegevens (en bijbehorend klantenprofiel) gemakkelijker (en goedkoper) uit gemeentelijke digitale gegevens gehaald kan worden. Datamining wordt op deze manier goedkoper dan met een kopje slappe thee…..

  3. astrid zegt: 01-09-09 om 18:04

    Het was gewoon hartstikke leuk en je kreeg ook nog leuke dingen en bonnen.
    Mensen zijn nu zo verwend schijnbaar dat ze hier niet blij meer mee zijn?
    Voor ons was het een hele gezellige avond en daarna gingen we lekker alles uitproberen en op vakantie naar Center Parcs met korting.
    Leuke herrinneringen aan,

    vr.gr. Astrid

  4. @ astrid;

    Ik denk niet dat het iets van doen heet met ‘niet blij ermee zijn’ maar het loont gewoon niet om het via deur-aan-deur levering te doen, als de post het goedkoper kan.

    Groot gelijk, als een hoop mensen zich érgens goed aan irriteren, is het aan opdringerige verkooptactieken, goedbedoeld of niet.

  5. marcel zegt: 01-09-09 om 19:02

    wij stelden het zeer op prijs dat deze dame bij ons is geweest. Altijd gezellig en ze had nog wat aan te bieden ook. Wie het kleine niet eert is het grote niet weert.
    Jammer dat het ophoud met bestaan maar ja we leven nu in en maatschappij waarin iedereen denkt alles zelf te kunnen kopen. Waar het geld ook vandaan mag komen?

  6. Laane zegt: 01-09-09 om 19:31

    We zijn nooit naar Center Parcs gegaa. De bon werd aan een vriendin doorgegeven.

    Maar de vrolijke dame van de doos kwam op de koffie als een min of meer logisch gevolg van het meedoen aan Moeders voor Moeders.
    Het hoorde er gewoon bij.

    De cadeautjes waren leuk, de kortingsbonnen handig, en ook al probeerde de laatste mevrouw ons voor de komende 15 jaar vast te kletsen aan een spaarprogramma, we zijn er gewoon heel beleefd nooit ingetuind.
    Een plak cake op een tactisch moment was, net als bij de kinderen, een prima manier om haar duidelijk te maken dat het praten over dàt onderwerp niet gewenst was.

    Misschien hadden wij mazzel met de vriendelijke en belangstellende dames die over onze drempel stapten.
    Geen huilende babies dus, maar war leuke herinneringen.

  7. nicole zegt: 01-09-09 om 21:01

    Ben inmiddels al zo lang uit de kleine kinderen dat ik het bestaan van de dames van Felicitas helemaal vergeten was. Moet meteen weer denken aan de avond dat wij “blij” verrast werden.
    Ook wij hadden een over-ijverige buurvrouw die party-avonden vreselijk gezellig vond en van mening was dat anderen dat dan ook maar moesten vinden. Eigenlijk maakte het niet uit wat er werd aangeprezen, zolang er maar een koekje bij werd geserveerd.Ze kwam op de bewuste avond “zomaar” even buurten, ze had toch niets te doen! Het volume van deze buurvrouw zwol aan naarmate er meer producten uit de doos werden getoverd. (Mijn man en ik hebben lang gedacht dat ze kinderen baarde puur voor de doos). Bij elk abonnement dat geprobeerd werd te slijten, gilde ze enthousiast dat haar kinderen dat toch zó leuk en interessant vonden, zelfs de hostess zat met de mond vol tanden. In de keuken vroeg de hostess me op fluistertoon of ze niet een keertje terug mocht komen……en of ik dan vooral alleen thuis wilde zijn! Onze lieve buurvrouw is dolgelukkig met de kortingsbonnen en de abonnementen om 1.00 uur eindelijk naar huis vertrokken. De speen hebben we zelf gehouden, daar is in de maanden erna iedereen die het nog had over “de doos”, de mond mee gesnoerd.

  8. Michel zegt: 02-09-09 om 00:35

    Weer mensen op straat, is dat leuk of niet.
    Het maakt niet uit wat iemand doet als die mensen maar inkomen hebben.
    Jullie zeiken alleen maar over gezeur aan de deur.
    Maar kom zelf maar eens zonder werk te zitten in deze zware periode.
    Ik vindt het jammer dat het zo moet gaan, de mensen tegenwoordig zijn veel te egoistisch, ze denken echt alleen aan zichzelf.
    Dit valt niet goed te praten. Lastig die mensen aan de deur, maar werk is werk.

  9. Jeff zegt: 02-09-09 om 00:55

    Wij bewaren bijzonder goede herinneringen aan een bezoek van de Felicitas-dame. Ons pasgeboren zoontje was wat ziekig en lag wat amechtig klagerig op de arm. Gaat wel weer over, dachten we. Maar de Felicitas-dame vertrouwde het niet. Ik ga weer weg, zei ze, dan kunt u direct naar de dokter toe, want dit ziet er volgens mij echt niet goed uit. Dat hebben we toen toch maar gedaan, en het bleek bij de dokter dat de situatie veel ernstiger was dan wij hadden ingeschat. Directe opname in het ziekenhuis volgde. Door (waarschijnlijk) een infectie heeft onze zoon daar een aantal dagen tussen leven en dood gezweefd. Door de Felicitas-dame werden we ons bewust van de ernst van de situatie. Dus: veel dank! Hulde aan Felicitas.
    En van Center Parcs hebben we later ook best genoten….

  10. Carola Peters zegt: 02-09-09 om 07:59

    Het is inmiddels 33 jaar geleden dat ik voor het eerst een Felicitasdame op bezoek kreeg. Echt nodig hadden we die gratis dingen toen ook al niet, maar ik vond het geweldig om zo’n aardige mevrouw op bezoek te krijgen. De spulletjes die ze meebracht waren mooi meegenomen, maar het feit dat je het bevallingsverhaal nog een keertje kwijt kon, was nog het mooiste!! Ik kreeg weinig kraambezoek, dus ik vond het allemaal prachtig.
    Dat nieuwbakken ouders er niet meer op zitten te wachten, begrijp ik wel.

Geef een reactie