De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Duurt de vakantie van uw kinderen te lang?

De laatste weken voor de vakantie moet er nog van alles gebeuren. Docenten berekenen eindcijfers. Leerlingen leveren hun boeken in. Klaslokalen worden opgeruimd en, niet geheel onbelangrijk, wie mag er over naar het volgende jaar? Aan het begin van het schooljaar moeten er weer boeken en lesroosters worden opgehaald en gekaft. En zo is de eerste week alweer voorbij voordat er een lesboek is opengeslagen.

Druk. Druk. Druk. Maar van lesgeven komt in deze weken weinig meer terecht. En dus duurt de schoolvakantie op de middelbare school, officieus, vaak langer dan zeven weken. Ouders zitten na de zomer thuis met kinderen die eigenlijk wel klaar zijn met de vakantie. Het hangen op de bank kent ook z’n grenzen. Met smart wordt er uitgekeken naar het moment dat het kroost ’s ochtends vroeg weer met de boekentas op de fiets stapt en het normale ritme weer kan beginnen.

Staatssecretaris Van Bijsterveldt wil graag dat de zomervakantie wordt teruggebracht van zeven naar zes weken. Op die manier hebben scholen meer tijd voor de lessen en voorbereiding ervan. Nu lijkt het erop dat de vakanties deze zomer alleen maar langer en langer zijn geworden. Met kinderen thuis die eindeloos video kijken of achter de computer zitten.

Wat zijn uw ervaringen geweest met de zomervakantie van de middelbare school, kwam er geen eind aan en hoeveel weken duurde ze eigenlijk van les tot les? We horen het graag.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


61 reacties op “Duurt de vakantie van uw kinderen te lang?”

  1. Maak de vakantie gewoon 2 maanden en vervang enkele 1 week-durende vakanties door een paar dagen.

    Het is juist goed voor kids om lang thuis te zitten, want de samenleving vraagt al teveel van ze, daarom zitten ze tegenwoordig bijna allemaal aan de medicijnen.

  2. Jannenman zegt: 02-09-09 om 18:11

    Dat slaat helemaal nergens op en een beetje journalist had die vraag ook al wel gesteld:

    Hoezo meer lesuren? Als ik meer uren naar de bioscoop ga, heb ik inderdaad meer bioscoopuren, maar het verklaart niet WAAROM ik meer uren naar de bioscoop zou gaan. En dat is wat de staatssecrataris hier predendeert.

    En het is totaal onlogisch dat lessen VOORBEREIDEN beter zou gaan als je de tijd daarvoor korter maakt.

    DAT zijn de vragen die journalisten dus moeten stellen en dan krijgen we misschien, bij gods gratie de werkelijke reden.

    Het zal wel staatscontrole zijn en wellicht een belang voor 2 verdieners die blijkbaar niet eens kinderen willen, want als ze er zijn moeten ze maar op school zitten, anders ‘hangen ze op de bank’. Terwijl ma dus carriere wil maken en dat is lastig. Ma die nu wel moet werken (dankzij die emancipatie) om dat rijtjeshuis te betalen dat van de bank is.
    Mijn opa en oma hadden ook een rijtjeshuis, kleiner weliswaar, maar niet van de bank.
    Als de reden is (???), dan gaat meer schooltijd niet helpen.

  3. Spurgeon zegt: 02-09-09 om 18:34

    ik vind het maar onzin want, kinderen vinden het juist beter dat je langer vakantie hebt en de eerste week van school is toch om weer bijtekomen van de vakantie en om weer in je ritme te komen en de laaste week is gewoon om je boeken in te leveren en je cijfers op te halen dat hoort nog niet tot vakantie want je moet dan nog steeds naar school

  4. sjaak noordeloos zegt: 02-09-09 om 18:35

    ik vind het inderdaad te lang, er komt verveling en daar komt alleen maar ellende van

  5. Algy zegt: 02-09-09 om 18:38

    Dit bericht heeft het vooroordeel dat scholieren lui zijn. Scholieren van middelbare scholen werken echter meer dan ooit in de zomervakantie en zijn dus vele dagen van de vakantie aan het werk om wat bij te verdienen. Vaak teren ze het schooljaar op die verdiensten. Daarnaast hangen ze echt niet alleen maar op de bank tijdens de vakantie.

    Verder gaat het plan (en dit bericht) voorbij aan het feit dat in de laatste maanden voor de vakantie veel scholieren wel klaar zijn met het studiejaar. Het is dan mooi weer en de concentratie is steeds moeilijker vast te houden.

    Het studiejaar is veeleisend, scholen en ouders stellen steeds hogere eisen aan de scholieren. Het is goed om de spanning een periode los te laten. Die eventuele verveling die kan optreden tijdens de vakantie is juist een teken dat er uitgerust wordt.

    Laat de vakantie gewoon in zijn waarde. Vroeger keek je er toch ook naar uit?

  6. Rick Meijer zegt: 02-09-09 om 18:42

    Kinderen zitten het hele jaar al op school.

    Geef ze die vakantie van 7 weken, als je het weer terug gaat brengen dan komt er alleen maar weer gezeur van.

    En met een weekje meer, kun je ook nog een beetje kijken wanneer je de vakantie boekt!

  7. j van der valk zegt: 02-09-09 om 18:49

    Ik ben van mening dat 7 weken vrij lang is. Als kinderen een vakantiebaantje hebben lukt het misschien nog wel.
    Zelf ben ik werkzaam in het onderwijs als oop’er en heb 5 weken.
    Voor mijzelg eigenlijk te lang zeker als je 2 weken op vakantie gaat.
    In het buitenland bijv Italie hebben de kinderen 3 mnd
    Naar mijn mening veel te lang

  8. j van der valk zegt: 02-09-09 om 18:49

    Ik ben van mening dat 7 weken vrij lang is. Als kinderen een vakantiebaantje hebben lukt het misschien nog wel.
    Zelf ben ik werkzaam in het onderwijs als oop’er en heb 5 weken.
    Voor mijzelf eigenlijk te lang zeker als je 2 weken op vakantie gaat.
    In het buitenland bijv Italie hebben de kinderen 3 mnd
    Naar mijn mening veel te lang

  9. S. Slager zegt: 02-09-09 om 18:54

    Vakanties moeten gewoon zo blijven en niet korter. Had vroeger al een hekel als de vakantie was afgelopen. Was je net gewend aan je tijdelijke vrijheid en dan moet je weer naar school…

  10. M. van Abkoude zegt: 02-09-09 om 19:13

    Het eindeloos achter de computer zitten en boos zijn als het even niet meer mag ben ik onderhand spuugzat. Onze kinderen willen eigenlijk gewoon weer naar school om hun vrienden weer te zien. Op de middelbare school was het zelfs zo dat om alle rapportvergaderingen te kunnen houden de kinderen een volle week vóór dat de zomervakantie begon al vrij hadden. Dus eigenlijk hebben ze 8 weken vakantie gehad. Schandalig hoor.

  11. nick gras zegt: 02-09-09 om 19:28

    LS,

    Wat gek dat men vindt dat het lijkt dat de zomervakantie langer wordt. In mijn (wijde) omgeving is men juist van mening ze steeds sneller omvliegen..

    Laat de kinderen hun vakantie, ze moeten al zo vroeg ,zo veel in hun leven. en ook steeds jonger.
    Laat liever de ouders hun verantwoordelijkheid weer nemen en zorgen dat die ouders hun kids weer uitdagen nieuwe dingen te ondernemen in plaats van hun kinderen ” lekker makkelijk, dan heb je ook geen last van ze” te veel achter de computer te laten zitten…… Stuur ze op kamp, ga met ze naar het strand, een museum, doe samen iets!!!!

    Ga niet de kinderen in hun vrije tijd beknotten alleen omdat wij ouders schijnbaar niet meer weten hoe we met onze kinderen moeten omgaan!!!!

    En weet niet iedereen dat het echt niet uitmaakt of de school eerder of later begint. Het ritueel van boeken ophalen/inleveren, kaften enz duurt toch wel een week. Je wint er geen tijd mee.
    Na alle commotie over lestijden zijn er hier in Hoorn nog steeds middelbare scholen waar de kinderen zo veel uitvallende lessen hebben dat DAT wel een lange vakantie begint te lijken.

    Nick Gras

  12. Timmy zegt: 02-09-09 om 19:38

    Ik ben het hier mee eens, 7 weken is lang, maar te doen, dan ga ik 3 weken op vakantie en ga 3 weken werken, en dan 1 week thuis dingen doen.

    erger wordt het als je eindexamen doet, dan heb je echt lang vakantie, ik heb sinds eind MEI geen schoolboek meer ingekeken (ik ga 6 sep. weer naar school, VWO na HAVO), dat is echt te lang vind ik… zelfs vakantiewerk gaat dan vervelen. mischien dat ze voor eindexamenjaren de examens een maand later kunnen doen, want dan is er veel meer tijd om voor te bereiden!

  13. Wessel Grobbink zegt: 02-09-09 om 19:56

    die staatsecretaris moet zijn mond houden.
    dit is belachelijk.
    de hele 2e kamer heeft vroeger toch ook wel op school gezeten.
    zij weten dus wel dat de schoolvakantie, voor ons niet te lang duurt.
    ik weet zeker dat dit gaat leidden tot rellen.

  14. Flauwekul!!
    De zomervakantie is zelfs veel tekort!!!!
    mijn paard heeft veel aandacht nodig en dat krijgt ze in de vakantie, ik ben er dan de hele dag want ja als ik weer naar die rot school moet ben ik tog pas elke dag 4uur uit en dan moet ik ook nog een uur fietsen en dan ook nog naar mijn paard en dan ook nog huiswerk! nou je weet niet hoe kapot ik ben eind van de week, dan kan ik geen stap meer verzetten. Wil je dan ook nog me rust in de vakantie afnemen? mooi NIET!
    de vakantie mag wel allemaal wat langer!

  15. karen zegt: 02-09-09 om 20:05

    De vakantie is absoluut niet te lang, eerder te kort! De kinderen kunnen heerlijk bijtanken voor het nieuwe schooljaar. Ik vind het zalig dat ze thuis zijn, even 6 a 7 weken geen verplichtingen, ‘s morgens gezellig samen ontbijtje, even weer als gezin samen. Maar ja, als pappa en mamma allebei een uitgebreide baan hebben is het lastig ja. Maar om daar nou de schoolvakanties op aan te passen, belachelijk!!! Dat regelen de werkenden dan maar lekker zelf met buitenschoolse opvang e.d. In de landen om ons heen hebben ze zelfs 2 a 3 maanden zomervakantie, daar kan het toch ook?! Ouders moeten niet zeuren en gewoon aandacht aan hun kinderen geven, zodat de kinderen niet alleen thuis zijn en dus achter de computer kruipen of eindelijk tv gaan zitten kijken, want pappie en mammie zijn er niet om hun te corrigeren… Het gaat hier helemaal niet over het feit of de vakanties te lang zijn, maar om werkende ouders die zelf niet vrij zijn….

  16. anoniem zegt: 02-09-09 om 20:09

    waar slaat dit nou weer op. zit zelf op het gymnasium en een gemiddelde gymnasiast maakt op school gewoon weken van 40 studielasturen incl. huiswerk. als minderjarige is een zomervakantie van zeven weken dan meer dan verdiend.

  17. Irma zegt: 02-09-09 om 20:10

    Hallo,

    Mijn dochter heeft haar eerste ‘middelbareschoolvakantie’ erop zitten. Ze heeft niet erg veel tegenzin om aan de slag te gaan volgende week, maar ze is de vakantie ook nog lang niet zat. Ze had nog wel langer willen kamperen bijvoorbeeld. Ook ons zit ze nog niet in de weg. Kortom, niet te lang, gezellig lang samen zijn (aangezien wij allebei ook in het onderwijs werken). Ideaal! Het geeft ons allemaal tijd om echt helemaal los te komen van alles, en haar zeker ook!

  18. Johan zegt: 02-09-09 om 20:11

    Tjonge jonge… ik snap goed dat het voor ouders soms erg lastig is dat de kinderen zo lang thuis zijn. Maar moet de vrije tijd nu echt zo ingekort worden? Ik vermaakte mij tot zo’n 4 jaar geleden geweldig goed tijdens mijn vakantie! En zelfs nu tijdens het “echte” studeren kan ik mijn geluk niet om met maar liefst 9 weken reces!
    Misschien is het probleem niet de lange vakantie, maar de ouders die hun kinderen ongeremd achter de tv en pc laten zitten. Kinderen leren niet meer spelen, ze trainen alleen hun vierkante ogen. Dus hup, de kinderen terug de speeltuin in en laat die 7 weken maar lekker blijven!

  19. G-J zegt: 02-09-09 om 20:14

    In mei dit jaar heb ik examen gedaan en mijn studie is nu (begin september) nog niet begonnen. Lekker lange vakantie dus maar ik heb me geen moment verveeld, houwe zo die vakanties!

  20. Joyce Breedijk zegt: 02-09-09 om 20:15

    Ik ben het er niet mee eens. Van mij mag de vakantie wel 7 weken duren. Onze kinderen doen klusjes tegen betaling en werken mag al vanaf je veertiende. Alles kost geld en zo kunnen ze zelf alvast een potje maken voor bijv. brommers.

  21. Robert zegt: 02-09-09 om 20:15

    In veel Europese landen duurt de zomervakantie zelfs langer dan in Nederland.

    In Belgie bijvoorbeeld is het onderwijs veel beter dan in Nederland en hebben alle schoolkinderen zomervakantie van 1 juli tot 1 september.

    Kinderen kunnen dan pas echt afstand nemen van een intensief schooljaar en kunnen dan goed tot rust komen.

    Waar het volgens mij om draait is dat veel gezinnen problemen hebben met de 6 a 7 weken zomervakantie omdat beide ouders werken.

  22. Reinjo Niemeijer zegt: 02-09-09 om 20:21

    De laatste twee weken vóór zomervakantie wordt ook al niets of niet veel gedaan. Daarmee kom je bijna 10 weken ledigheid. Het verkorten van de vakantie zal niet in dank worden afgenomen door zowel docenten als leerlingen, die hun priviléges zijn verdampen. Beter zou zijn, de vakantie dagen wat mee te spreiden, of anders het lesprogramma per dag iets in te korten (Wat? 10 weken zomervakantie in 6 jaar …. reken maar uit).

    Het inkorten kan dan het beste worden gerealiseerd door de scholen het eerste uur vrij te geven. Daarmee verleg je ook nog eens de verkeersdrukte van iedereen die overal op het zelfde moment moet zijn.

  23. daan zegt: 02-09-09 om 20:22

    Ben zelf docente in het VO en die vakanties zijn hard nodig en worden voor een zeer groot gedeelte door ons zelf betaald. Misschien is het eens handig nu we 1 Europa zijn om te kijken naar de lengte van de vakanties van onze buurlanden(schoolvakantie.nl)en kijk dan gelijk eens naar het salaris en het niveau van de leerlingen.
    Wij komen er niet goed vanaf!!!Dat krijg je als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt zitten!
    En als er niet gauw iets wordt gedaan aan het lerarentekort dan zitten de kinderen straks echt lang thuis!

  24. Bas zegt: 02-09-09 om 20:28

    Ookal ben ik zelf een kind, ik vind het wel een goed idee. Als je niet op vakantie bent geweest, ben je een week vantevoren de vakantie al zat.

  25. Arjen zegt: 02-09-09 om 20:38

    Wie heeft dit geschreven? Hij/zij kent de feiten en ontwikkelingen niet.
    Scholen beginnen na de zomervakantie steeds eerder met de lessen. ‘s Maandags spullen ophalen en dinsdag beginnen met de lessen. Dus zeker niet een hele week nietsdoen en de boeken niet open hebben!. Ook voor de zomervakantie gaan scholen steeds langer door met de lessen/toetsen. Dit omdat van de staatssecretaris scholen 1.040 uur les moeten realiseren. De opmerking dat het lijkt of de vakanties deze zomer alleen maar langer en langer zijn geworden, slaat nergens op. Nog afgezien van de rare taalfout. Een beetje tendentieus stukje dat helemaal niets bijdraagt aan de discussie over onderwijstijd.

    Arjen

  26. Marc zegt: 02-09-09 om 20:41

    Ik had vroeger 6 weken, en vond dat niks te lang. Spelen op straat en in de bossen. Hutten bouwen lege huizen insluipen, lekker zwemmen kindervakantieweken. Het had van mij wel langer mogen duren.

  27. Helaas gaan ze het wiel weer opnieuw uitvinden, de vakantie is toch dat de kinderen zich kunnen vermaken en nieuwe energie opdoen voor het volgende jaar. De lager school heeft al 6 weken. het voortgezet onderwijs 7 of 8 weken. Het is maar net hoe het uitkomt.

    Of lijkt het erop dat kinderen niet meer thuis gewenst zijn, dus stuur je ze maar naar school.

  28. johanna zegt: 02-09-09 om 20:51

    vind niet dat de vakantie te lang duurt en dat de kinderen te lang op de bank hangen of achter de computer zitten ligt aan de ouders zelf.
    Je kunt ze dingen laten doen of laat ze een vakantiebaantje zoeken, dit kan als ze op de midddelbare school zitten. Tegenwoordig met de twee verdieners is het toch wel handig dat de kinderen eerder naar school hoeven ouders zich geen zorgen te maken over alleen thuis zittende kinderen.
    Vind het een nutteloze discussie

  29. Karin zegt: 02-09-09 om 20:54

    Ik deed vroeger altijd vakantiewerk ongeveer 3,5week en daarna lekker 2weken op vakantie en daarna nog op bezoek bij familie vrienden en bijkomen van vakantiewerk en vakantie dus ik had altijd graag nog 2weken langer zomervakantie dus de zomervakantie behalve tijdens de examenperiode durde altijd te kort, en nu heb ik hele lieve ouders die het gezellig vonden als mn broer en ik thuis waren en we deden altijd veel gezellige dingen! Ik ben nu 30 en als je werkt valt het vies tegen dat je niet meer gewoon 4 a 5 weken achter elkaar vrij kunt hebben in de zomer en 2weken met de kerst en een voorjaarsvakantie om leuke dingen te doen maar ik werk ook weer ontzettend graag en heb leuk werk dus valt het ook weer mee! Ik krijg er heel veel voor terug! Graag zag ik dat zowel de basisschool als het voortgezet en hoger onderwijs gewoon over heel nederland de hele maanden juli en Augustus vrij kregen dan was het veel overzichtelijk! En de eerste maandag van september weer beginnen met school! En vantevoren krijg je dan het lesrooster en de boeken thuisgestuurd zodat je meteen kunt beginnen en niet eerst een week van alles ophalen. De eeste volle week van september introweek maar wel al middels onderwijs.

  30. Evelyn zegt: 02-09-09 om 20:59

    Alinea 1 en 2 geven de situatie weer van vroeger. Eindcijfers worden tegenwoordig door de computer berekend. Leerlingen leveren hun boeken bij ons op school aan het eind van de laatste les/het laatste proefwerk. Dit gaat dus niet ten koste van de lestijd. De docent ruimt het klaslokaal op ná schooltijd. Wie er over mag naar het volgende jaar wordt beslist tijdens de rapportvergadering,alleen daarvoor krijgen de leerlingen vrij.
    De eerste week voorbij voordat er een lesboek is opengeslagen? Maandagmorgen zijn wij het eerste uur met de mentorklas begonnen en kregen de lln het lesrooster. Het 2e uur gingen zij naar de vakdocent en werden de boeken uitgedeeld waarna de les gestart werd. En zo verder.
    Onze lln hebben acht weken vakantie gehad (i.v.m. de rapportvergadering). Wij als docenten kwamen tijdens de zevende week op school voor vergaderingen en om het klaslokaal in orde maken.
    Dit is het verhaal van een docent anno 2009.

  31. jan zegt: 02-09-09 om 21:09

    Gezien de reacties is het wel een item voor veel mensen waarover je lang kan praten op verjaardagsfeestjes.
    Dat is ook logisch want een ieder denkt aan zijn eigen belangen. Feit is wel dat langere vakanties voor ‘zwakkere’ kinderen ongunstig zijn, kennis en schoolse vaardigheden zakken teveel weg, zeker als er geen ‘veilig, warm nest’ aanwezig is voor kinderen.
    Verder lees je weer een van de bekende stokpaardjes van een docent die kennelijk beter een ander vak kan gaan kiezen of emigreren als het daar veel beter is i.p.v. te klagen over de drukte. Elke baan heeft zijn voor- en nadelen. (overigens ben ik zelf leerkracht groep 8 primair onderwijs)

  32. atos zegt: 02-09-09 om 21:11

    vakanties zijn niet te lang
    bijna alle scholieren (hier) werken vanaf hun elfde/twaalfde. dus op de bank hangen slaat nergens op. maar ik heb bijna 8 weken vakantie. dat is best lang en dit jaar hadden wij ook nog eens laat vakantie. daarom zou het wel goed wezen om er bijvoorbeeld een week af te halen en deze dagen te verspreiden over het laatste deel van het schooljaar. dan moet er vaak nog veel afgemaakt worden en zitten veel leerlingen/studenten in de stress.

  33. laane zegt: 02-09-09 om 21:45

    Het hangt natuurlijk helemaal van de kinderen, de school en de ouders af.

    Mijn kinderebn vervelen zich eigenlijk nooit. We zijn gewoon thuisgebleven dit jaar, evenals andere jaren, maar op de een of andere manier is er altijd wel iets te doen.

    Ik heb de indruk dat men ervan uit gaat dat een kind zich in de vakantie niet ontwikkelt en dat school voor de ontwikkeling van kinderen, jongeren en jong volwassenen zaligmakend is.
    Als ik kijk hoe jong kinderen al moeten leren, zelfs naar de preschool moeten, en hoe lang ze binnen het systeem worden vastgehouden, dan lijkt het erg op het systeem van Korea, waar we in de jaren zestig en zeventig hard om moesten lachen.
    Inmiddels groeien kinderen op tussen mensen die het alleen maar druk, druk, druk, hebben, hoeven ze tussen de middag niet meer naar huis voor de boterham maar mogen ze tegen betaling worden gepest op het schoolplein onder het toeziend oog van een geschoolde overblijfmoeder die de aan haar toevertrouwde kinderen net zo zat is als haar eigen kinderen.

    Deze vakantie heb ik kinderen in en bij het huis gehad van wie de moeder moest werken. Eén week duur vakantiekamp was niet genoeg en oma had geen zin in een extra logeetje.
    Gelukkig werden de schoolboeken thuisbezorgd en hebben we twee middagen samen zitten kaften en babbelen.
    Op de basisschool kwamen de ouders een week voor de start van school een avond gezellig koffiedrinken en de klas in orde maken. Daar was de leerkracht helemaal niet mee belast.

    Van mij mag de vakantie zo blijven, of nog een week langer.
    Maar ja, ik heb waarschijnlijk een andere visie op het moederschap dan veel andere moeders. Voor mij hoort de vakantie er gewoon bij.

  34. Oma G. zegt: 02-09-09 om 21:50

    Geef ze toch vakantie van 1 juli tot 1 september. Dat hebben ze in Belgie ook en vervelen is ook best wel eens goed voor een kind. En je hoeft niet aan vakantiespreiding te doen. Kunnen familieleden uit het Noorden en het Zuiden wer eens bij elkaar logeren. De andere vakanties kunnen dan ook gelijk getrokken worden. Heerlijk die lange vakantie. En wat heb je er aan dat ze op school filmpjes zitten te kijken om de tijd te doden. Ze zijn al lang door de leerstof heen. Bovendien hebben de leerkrachten dan nog minder tijd om zich voor te bereiden.

  35. Hans van Gent zegt: 02-09-09 om 21:52

    Ik ben zelf scholier…zit nu op het MBO, jaar geleden met havo afgerond en afgelopen jaar HBO gedaan. Maar de vakanties mogen van mij best ingekort worden! 7 weken op het voortgezet onderwijs moet terug naar 6…voor het basisonderwijs terug naar 5…HBO is officieel 7 weken, maar ik heb er toen 9,5 gehad (op 2 dagen na) als dat strak wordt aangehouden ook terug naar 6 weken…MBO idem dito gewoon terug naar 6 weken.

    Die ene week die je overal inkort zijn dan 5 dagen vrij te besteden door de school zelf;)

    Is veel beter dan die lange vakanties!

  36. Beatrijs zegt: 02-09-09 om 22:25

    Ik zit nu in 5 vwo en ik vind ook dat de zomervakantie veel te lang duurt. Na drie of vier weken vakantie heeft elke volgende week niet echt zin meer. Je kunt beter de zomervakantie 1 of 2 weken korter maken en die weken elders in het jaar (eventueel als losse dagen) vrij geven. Dan waardeer je het veel meer. Ik zat na zeven weken niet echt te springen om naar school te gaan, want dat zit ik nooit, maar ik zit na een paar weken school wel te springen om een dagje vrij. Ook merk ik bij mezelf en bij klasgenoten dat veel kennis weer opgehaald moet worden na zo’n lange vakantie. Daarom vind ik dat de vakantie beter iets evenwichtiger over het jaar verdeeld kan worden.

  37. Jannenman zegt: 03-09-09 om 03:57

    Gek genoeg heeft iedereen in NL wel onderwijs gehad, dus om dat nu mee te delen is niet zo gek relevant.
    Als je vindt dat de vakantie te lang is als scholier, is er niemand die je tegenhoudt een cursus kleien te doen van 1 week.
    Het gaat erom dat de staat weer eens geld aan het verspillen is van mensen die werken. De discussie is helemaal niet of vakantie langer of korter moet: Aan de hand v/h artikel staat er een motivatie van de staatssecretaris die niet deugt. Dan deugt of het artikel niet (de ‘quote’), of die staatssecretaris moet dringend permanent op vakantie.
    Je zou immers denken dat iemand die iets voorstelt ook een motivatie heeft, een redenering die aangeeft waarom tot dat besluit gekomen is. En die deugt dus niet.
    Dat maakt dan ook meteen de discussie over korter of langer vrij zinloos, tenzij het een proefballonnetje geldt. Soit, ik ben tegen staatsbemoeienis als dat niet per se nodig is.
    Ik heb vooralsnog niet 1 argument gezien dat deugt. Iemand die vindt dat het te lang is, kan ook zelf bezigheden bedenken, zonder dat mensen die niet verveeld op de bank hangen verplicht worden mee te doen.

  38. J.S. zegt: 03-09-09 om 08:45

    Ik vind de vakantie van de beide kinderen goed zoals het nu is.Misschien is het een idee om de LERAREN een kortere vakantie te geven.Op die manier kunnen de kinderen meteen na de vakantie beginnen met de lessen.

  39. bas zegt: 03-09-09 om 09:43

    Zelf ben ik blij dat de vakantie voorbij is, en ik heb geen kinderen.

    Als de scholen dicht zijn, staat alles stil, ook van alles dat niet met scholen te maken heeft, zoals de bridgeclubjes van mijn moeder – en die mensen gaan niet op vakantie, of buiten het hoogseizoen

    Maar voor de kinderen, ik geef als hobby zwemles, is een schooljaar lang, en is het goed dat ze de tijd hebben om weer bij te komen. Kinderen die voor de vakantie onuitstaanbaar waren, zijn nu weer leuk.

    Veel ouders denken 32 uur per week naar school, en lange vakanties, dat wil ik ook wel. Maar, leren is veel zwaarder als de kennis die je hebt gebruiken. Pak die boeken maar weer eens op, als je mij niet gelooft. En lange vakanties? Een groot deel van de Nederlanders heeft 24 dagen vakantieverlof en minimaal 12 dagen ATV

    36 dagen, dat is 7 weken. Een school heeft er inderdaad iets van 10, maar het verschil is dus niet meer enorm (terzijde, voor onderwijsgevenden is een norm-week boven de 40 uur, om te compenseren voor de lange vakantie)

  40. Stephan zegt: 03-09-09 om 10:23

    De vakantie op middelbare scholen is inderdaad veel te lang, zeker als kinderen nog geen vakantiewerk mogen doen.

    7 weken zou wellicht nog te doen zijn maar op het St. Janslyceum te ‘s-Hertogenbosch maken ze er in totaal 9 weken van, niet officieel (want dat mag natuurlijk niet) maar wel officieus!!

  41. Tim zegt: 03-09-09 om 10:24

    Ik had vroeger 8 weken, wat is het probleem met 6 (basisschool) en 7 (middelbare school).

    Ik vind het niet te lang, daarbij (heel egoistisch) kunnen mijn kinderen nu zowel met hun moeder twee weken weg als ook twee weken met hun vader, en de andere drie weken met vrienden afspreken, zelf naar het strand gaan op de fiets, beetje vakantiewerk.

    Als je kinderen alleen maar video kijken moet je ze de deur eens wat vaker uitsturen.

  42. Tim zegt: 03-09-09 om 10:25

    Daarbij: nog meer discussies bij werkgevers met werknemers met schoolgaande kinderen over wie wanneer mag. Los dat eerst maar eens op dan mkay ?

  43. joris zegt: 03-09-09 om 10:40

    “Een groot deel van de Nederlanders heeft 24 dagen vakantieverlof en minimaal 12 dagen ATV

    36 dagen, dat is 7 weken. Een school heeft er inderdaad iets van 10, maar het verschil is dus niet meer enorm (terzijde, voor onderwijsgevenden is een norm-week boven de 40 uur, om te compenseren voor de lange vakantie)”

    Klopt, maar men mag vaak maar maximaal 15 dagen achterelkaar opnemen. De kids zijn dan dus nog 4 weken thuis.

    Argumenten dat moeders minder moeten gaan werken zijn natuurlijk niet van deze tijd. De overheid stimuleert dat zelf. Als vrouw ‘moet’ je deelnemen op de arbeidsmarkt. Niet alleen om je huis te betalen, maar ook om het collega geld straks te betalen, schoolboeken te kopen, etc.

  44. nicole zegt: 03-09-09 om 10:40

    Van mij mag de zomervakantie best een week korter en met kerst een week langer. Heb je naast alle feestdagen ook nog een week gewoon vrij met de kinderen.

  45. Inge zegt: 03-09-09 om 10:57

    Het is inderdaad lang en ik vraag me af of de kinderen zo lang vakantie nodig hebben.
    Ik heb zelf ook ondervonden dat de verveling toeslaat.
    Mijn zoon zit op voortgezet speciaal onderwijs en heeft autisme.
    Hij had dit jaar ( door alle vergaderingen en andere dingen die school nog moest doen) had hij maar liefst 8 1/2 week vakantie!
    Ik hoorde dat sommige kinderen op het voortgezet onderwijs wel bijna 10 weken vakantie hadden gehad.
    Ik kan dat echt niet goed vinden. En ik vraag me af: Kinderen die in het speciaal onderwijs zitten die hebben vaker behoefte aan regelmaat en structuur dan andere kinderen.
    Mijn zoon heeft geen vrienden naast zijn school dus hij verveeld zich kapot. Het enige vermaak wat hij heeft is zijn computer en de T.V.
    Een vakantiebaan zit er ook niet in want hij is sociaal erg onhandig.
    Kortom ik vind dat het een heel goed idee dat de staatssecretaris de vakanties eens onder de loep neemt.
    Want volgens mij kan het wel anders.

  46. annemieke zegt: 03-09-09 om 10:59

    onze kinderen hadden bijna 9 weken vakantie, helaas zijn de regelgevingen rond vakantiewerk steeds strenger, onze dochter van 13 mag bijv. alleen folders en/of kranten rondbrengen, ook weer niet meer dan een bepaald aantal uren. Ons andere kind van bijna 15 mag ook maar een bepaald aantal uren werken per week en ook niet meer dan 4 weken per vakantie, hier wordt streng de hand aan gehouden. Dus dan slaat de verveling op een gegeven moment toe, ik hoor echt van veel moeders op mij heen, dat je het gehang op de bank en achter de computer heel zat wordt, spelen doen ze niet meer op die leeftijd. Korter vakantie…ik hang de vlag uit!!!

  47. Anke zegt: 03-09-09 om 11:09

    De zomervakantie duurt inderdaad lang, heerlijk lang.
    Alle tijd voor ontspanning, vakantie, vakantiebaantje etc.
    Wat is nu het probleem dat er niet echt les gegeven wordt die 1e week en dat men de boeken haalt en het nieuwe rooster krijgt en weer even bijpraat met iedereen?
    De eerste week na de vakantie moeten die kids gewoon weer even wennen en in het ritme komen.
    Voor leraren daar in tegen vind ik het absoluut gekkenwerk dat ze zo lang vakantie hebben, er is genoeg te doen lijkt me.

  48. Ronald zegt: 03-09-09 om 11:16

    7 weken vakantie is voldoende.
    Voldoende, om eerst uit de sleur te raken, vervolgens echt genieten van 2-3 weken vakantie, en uiteindelijk een weekje voorbereiden voor het niewe jaar.
    Ben woonachtig in Hongarije, en hier hebben mijn kinderen 11!!! weken vakantie; vanaf half juni tot 1 september. Aan het einde van de zomervakantie zijn ze al weer bijna vergeten hoe fijne vakantie we samen hadden eind juni. Door de sleur van de lange vakantie vervaagt de waarde van de vakantie. Echt niet goed, zowel voor de kinderen niet, als voor vaders en moeders niet. Enige (kleine) voordeel: kinderen kijken in de laatste 2 weken al enorm uit naar school en gaan de eerste week (weken) dan ook met enorm plezier naar school… Eindelijk is het september..

  49. jaap zegt: 03-09-09 om 11:25

    Zonder een zomervakantie is werken in het onderwijs te zwaar. Bij zo’n intensieve baan is het echt nodig om een lange tijd even niet met school bezig te zijn. Wat nog belangrijker is en helaas verloren is gegaan: docenten die nog eens intellectueel/ verdiepend met de inhoud van hun vak bezig willen zijn, kunnen dat alleen nog maar doen in deze zomermaanden: willen we inhoud bieden dan moet er studietijd zijn. In de schoolweken is dat niet te doen. Ander argument: het is in de zomer simpelweg te warm om in de huidige, goedkope schoolgebouwen les te geven. In lokalen kan het tussen de 30 en 40 graden worden.
    Voor leerlingen is het ook goed om helemaal weg te zijn van school: werken, spelen, vakantie enz. Idioot om ze een heel jaar in een school weg te stoppen. Juli en augustus moet de school gewoon standaard gesloten zijn.

  50. Carlijn zegt: 03-09-09 om 11:36

    Nog niet heel lang geleden zat ik zelf op de middelbare school en ik zat ook, ondanks mijn vakantie baantje, vaak thuis op de bank of achter de PC. En inderdaad, de laatste week school bestond uit 1 middagje cijfers op halen, big deal, dat is dus ook gewoon vakantie. Oh en dan de eerste week school was 1 dag rooster ophalen…. Daarna kreeg je van de docent te horen dat hij/zij meer tijd had willen hebben voor bepaalde onderdelen.
    Naar mijn mening vraagt het middelbaar onderwijs ook niet genoeg van ons, te veel mensen komen met lanterfanten nog vanaf, het is onzin dat je je diploma zou mogen krijgen met een 4 of een 5 op je lijst…
    Minder vakantie is prima, voor bij praten etc heb je geen week nodig. Bovendien kunnen docenten dan meer aandacht besteden aan de moeilijke onderdelen van hun vak.

  51. Julian zegt: 03-09-09 om 12:06

    Ikzelf zit nog op school, en de vakantie vind ik niet te lang. Ik vermaak me goed. En ik vind de eerste week van school wel nodig om goed in het ritme te komen, want ik moet al even over zessen uit bed, en ik ben echt geen ochtendmens…

  52. jan wildenberg zegt: 03-09-09 om 12:07

    Ik woon nu zelf 2 jaar in Tsjechie, hier hebben ze vakantie van 01.07 T/M 31-08, Dat is 2 maanden, dit is pas echt lang voor de kinderen en ouders

  53. Pieter-Nel zegt: 03-09-09 om 12:15

    De zomervakantie zou inderdaad beter 1 weekje korter zijn. Zo zijn er meer vrije dagen over om te verspreiden over de rest van het jaar. En Carlijn, waarom zou je met ‘n 5 niet je diploma mogen halen. Volgens mij heeft elk mens zijn zwaktes, en volgens mij moet het niet zo zijn dat als je in 1 vak slecht bent dan meteen een niveau lager moet gaan.

  54. Moniek zegt: 04-09-09 om 14:55

    Ikzelf ben voorstander van niet vastgestelde vakanties en dat scholen het gehele jaar geopend zijn, zodat er meer vakantiespreiding is. Dan hoeven de ouders niet meer persé in het (dure) hoogseizoen op vakantie. De kinderen krijgen meer individueel en in mijn ogen dus beter onderwijs, specifiek gericht op dat kind of die groep kinderen. Spreiding vakanties betekent ook minder drukte op de wegen, meer werkgelegenheid op de scholen en relaxter vakanties plannen. Wel moet er een minimum aan lesuren gehaald worden en de benodigde proefwerken, tentamens, examens etc. Zo’n school bestaat al: in Zwolle en mij lijkt het een oplossing voor heel veel problemen.

  55. fam roetman zegt: 16-09-09 om 10:51

    de vakantie is veel te kort en zou juist langer moeten. het is heerlijk om even niets te moeten en gewoon kind te mogen zijn. Lekker veel te spelen en te ondernemen en even zelf de regie hebben. wie zegt dat de vakantie te lang is kijkt niet naar de kinderen maar naar zijn eigen planning.
    familie roetman

  56. Willem zegt: 05-10-09 om 20:23

    Verveling is gebrek aan fantasie.

  57. Ruud zegt: 06-10-09 om 13:41

    Gewoon dingen met je kids ondernemen
    vliegt de tijd voorbij.

    En alle moeders ook verplicht 2 maanden vakantie.
    Deze kids zijn de hoekstenen van onze toekomst.
    Leuk een 2e auto, 2e huis , kinderopvang, naschoolse opvang

    Kies voor je kids

  58. rangdangdoodle zegt: 08-01-10 om 13:20

    ik ben een man van een docent biologie en een docent zal ik never nooit niet worden het is een klotebaan werkelijk,werken en nakijken in de vakanties een musical schrijven en begeleiden en vergaderen.
    deze mensen worden zwaar onderbetaald en werken zich het apezuur en dat voor 1600 euro per maand voor een 40 jarige 1ste graadsdocent.echt belachelijk.
    maar mijn vrouw vind het leuk en daarmee ben ik ook dan weer blij.

  59. Ik lees net op het blog van correspondent Bas Mesters dat de zomervakanties in Italië nog véél langer duren. Wel drie maanden.(http://weblogs.nos.nl/zomercol.....nt-page-1/)

    Zelf vind ik dat er erg veel gevraagd wordt van de kinderen op school. Dus tijd om bij te tanken is wel nodig.

  60. Ik heb de vakantie persoonlijk nooit te lang ervaren. Ik had altijd wel iets te doen. Verveling nee dat ging er bij mij niet in. Ik denk dat de kinderen ook gewoon lekker lang vakantie moeten hebben. Laat ze lekker genieten zo lang het kan!!

  61. Teun zegt: 21-03-11 om 17:21

    Ik heb zelfs gehoord dat het meschien 4 of 5 weken gaat duren, klopt dat?

Geef een reactie