De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Doet u uw driejarige peuter naar de basisschool?

Klas (Foto: kmkuehler / Flickr / Creative Commons 2.0 by-nc) Alle peuters van drie jaar moeten minimaal vijf ochtenden per week naar de basisschool kunnen. Dat heeft de Onderwijs raad vandaag geadviseerd aan demissionair minister Rouvoet. Volgens de Onderwijs is het beter voor de ontwikkeling van jonge kinderen om eerder naar de basisschool te gaan. De raad kiest voor de ochtenden, zodat de kinderen ‘s middags kunnen slapen.

Nu gaat ruim negentig procent van de driejarigen naar de kinderopvang of peuterspeelzaal. “Een gemiste kans”, zegt de Onderwijsraad, omdat de kwaliteit van die instellingen achteruit lijkt te gaan.  Kinderen moeten in de belangrijke fase tussen twee en zes jaar begeleid worden door gekwalificeerd personeel en daarom moet het basisonderwijs worden uitgebreid met een jaar, aldus de raad in het advies.

Ouders zouden zelf mogen kiezen of ze hun kind van drie naar de basisschool sturen. Nu mogen kinderen vanaf vier jaar naar school en vanaf vijf jaar zijn ze leerplichtig. 

Gaat u uw peuter van drie naar de basisschool brengen? Of vindt u dat uw kind daarvoor nog te jong is of ziet u andere nadelen?

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


38 reacties op “Doet u uw driejarige peuter naar de basisschool?”

  1. Elke Cornelissen zegt: 26-05-10 om 12:15

    Ik ben zelf docent in het kleuteronderwijs. Dit is niet haalbaar! Wie verschoond de luiers van de peuters wanneer ik de 30 andere kinderen in mijn klas les moet geven? Of andersom… wie let er op 30 kinderen in de leeftijd van 3-4-5-6 jaar als ik alle aandacht aan 1 poepluier besteed? Absurd! Dat is mijn mening. Bezuinigen op onderwijs, maar wel inclusief onderwijs willen en peuters op de basisschool!??!! Investeer dat geld in zorg binnen onderwijs, innovatie en extra handen in de klas, niet in deze onzin!

  2. Tim zegt: 26-05-10 om 12:22

    Vragen die zomaar te binnen schieten:

    Wie gaat dat betalen?
    Middag vij is leuk, maar wie gaat mijn kind opvangen?

    Omdat mensen verplicht worden met twee te werken in veel gevallen, omdat anders de bezopen huur of de niet-te-betalen hypotheek niet afgelost kan worden zijn de tijdschema´s van gezinnen een heel delicaat iets. Omdat we straks nog minder geld gaan hebben en nog vaker moeten gaan werken, zelfs als je een chronische ziekte hebt omdat je anders je rekeningen niet meer kan betalen, zie ik dit plan weer als een utopie zoals ons land zovelen utopieen kent.

  3. Mark zegt: 26-05-10 om 12:29

    Met een woord: ” Belachelijk”!! Het is al raar dat je je kind zo jong al 4 of 5 dagen naar de opvang moet doen, waarom neem je dan kinderen?? Als ik kijk naar mijn eigen opvoeding ( jaren ’70 en ’80 ) was er altijd 1 ouder thuis voor je. Toen was 2 verdiener een luxe nu een must! verander daar maar wat aan misschien ontspoord de jeugd dan wat minder. Maar ja Rouwvoet zal de voordelen wel weer zien…kunnen ze eerder aan het werk ;-)

  4. rangdangdoodle zegt: 26-05-10 om 12:33

    wat me opvalt is dat kinderen in de ogen van sommige niet vroeg genoeg nut moeten hebben voor de maatschappij onder het mom van het is goed voor de ontwikkeling van het kind zelf.
    ik kom ook vaker tegen dat kinderen geen kind meer mogen zijn waar ik vroeger op mijn 10de een fikkie kon stoken en aardappels poffen is dat nu taboe geworden ik zie nergens kinderen meer fikkie steken hutten bouwen en avontuur beleven ja alleen op bepaalde dagen met begeleiding maar vrijheid word al vroeg bij de kids ontnomen.

  5. Het is voor docenten inderdaad niet te doen. Veel kinderen van 3 zijn nog niet of maar half zindelijk. En hoe wordt de opvang in de middagen dan geregeld? Meteen over naar de bso lijkt me ook nogal druk voor zo’n kleintje. Laat staan dat ze daar dan nog kunnen slapen.

    Een betere oplossing zou zijn van het verplicht stellen van verschillende leeftijdsgroepen in de kinderopvang en begeleiders daar opleiden om om te gaan met kinderen in de leeftijd van 3 tot 4.

  6. Elke zegt: 26-05-10 om 12:45

    Inderdaad A, dat is een beter idee. Specialiseren in de leeftijd 3-4 jaar voor de kinderopvang. Een kind moet kind kunnen blijven, helemaal mee eens!

    Zou erg gezellig zijn hoor, de hummels van 3 jaar doen een middagdutje in de poppenhoek?!?!

  7. J. Lantman zegt: 26-05-10 om 12:47

    Als mijn zoon nog pas 3jaar zou zijn, zou ik hem absoluut niet naar de basisschool brengen!!!! Hij had al moeite om met 4 jaar naar de kleuter-
    school te gaan en hele dagen zich moeten aanpassen aan ‘n groep. Kinderen hebben veel vrijheid nodig om te spelen!! Ik word niet goed van deze maatschappij, waarin zo’n hoge eisen worden gesteld aan vroege
    vorming.En waarin ‘deskundigheid’ zo hoog in het vaandel staat.
    Liefde is het belangrijkste wat kinderen nodig hebben in die eerste levensjaren.!!!! Van vader ,moeder,opa of oma of ‘n andere zorgende persoon.

  8. Smit zegt: 26-05-10 om 12:52

    Een absurd idee.
    Laten ze zorgen dat kinderen kunnen spelen, dan ontwikkelen ze zichzelf! Dit kan thuis, bij de peuterspeelzaal of kinderopvang.

    Het zou mooi zijn, om het personeel binnen deze 2 instanties beter op te leiden! Kwaliteit begint bij de pedagogisch medewerkers. Persoonlijk vind ik dat er meer HBO’ers aan het werk zouden moeten in de kinderopvang. Creeer functies voor deze hogeropgeleide, om de kinderen een nog betere begeleiding te geven dan nu al gebeurt.

    Maar belangrijker vind ik nog dat kinderen zichzelf moeten kunnen zijn, vooral als ze nog zo jong zijn. Naar school gaan, kan hun hele leven nog!

  9. Nog even en dan zijn we waar het naar toe moet…..kinderen direct bij de ouders vandaan in een tehuis en daar opvoeden zoals anderen voorschrijven…
    moeders, wees toch eens blij dat je het hier zo makkelijk hebt..wat kunnen jullie al die rotcenten toch schelen?? je verdient er 10 en geeft er 8 uit aan de opvang. probeer zuiniger te leven (wat gemakkelijker gaat als je veel thuis bent en minder kleding nodig hebt voor netjes) en geniet van het opgroeien van je kinderen en leer ze aub zelf een fijn mens te worden !!
    en de miljoenen die weer nodig zijn om dit plan uit te voeren en te laten werken : verhoog de kinderbijslag voor alle gezinnen !!

  10. A.N. zegt: 26-05-10 om 13:03

    Wat een belachelijk plan! Ik heb drie kinderen en ik zou niet eens willen dat ze met 3 jaar al naar school gaan. Ze moeten vanaf 4 jaar al zo belachelijk veel informatie verwerken, dat ze tot die tijd best lekker thuis mogen spelen hoor. Die onderwijsraad bestaat zeker uit tweeverdieners die hun kinderen de hele dag elders onder moeten brengen en de buitenschoolse opvang te duur vinden! Laat een kind toch gewoon weer kind zijn!! En trouwens, er is al heel lang personeelstekort in het onderwijs…moeten ze vooral nog meer banen gaan verzinnen!

  11. Ik vind dit een heel goed idee. Als moeder van een peuter en als lerares.
    Dit idee gaat ook heel goed samen met het plan om weer een aparte opleiding voor kleuterleidsters op te starten.
    Kinderen van drie vallen overal tussen, ze zijn te oud voor het kinderdagverblijf en te jong voor de basisschool. Door deze leeftijdsgroep 5 ochtenden naar school te brengen en 5 middagen thuis of op een opvang kunnen ze rustig wennen.

  12. Paula zegt: 26-05-10 om 13:12

    wat een onzalig idee! Zowel voor de peuters als voor het onderwijs. Als “echte” kleuterleidster zie ik hier, zeker op dit moment, absoluut geen voordeel in. Zorg eerst dat er goed opgeleide, gespecialiseerde mensen komen die echt weten hoe de ontwikkeling van deze leeftijdsgroep verloopt. De leerkrachten die nu van de Pabo komen hebben nog veel te weinig kennis van deze leeftijdsgroep.
    Sluit mij bij de vorige reactie aan om te kiezen voor beter opgeleide begeleiders in de kinderopvang en peuterspeelzalen.

  13. mickey zegt: 26-05-10 om 13:41

    Ik vind dit echt te gek voor woorden. Wanneer mag een kind nu nog kind zijn? Het is dan wel niet “verplicht” om hiervoor te kiezen, maar mijn kind van 4 jaar moet ik ook al naar school laten gaan, omdat de kinderdagverblijven maar tot 4 jaar opvang aanbieden.

  14. chanel zegt: 26-05-10 om 13:57

    Waarom neemt men tegenwoordig nog kinderen? Om ze ‘s avonds eten te kunnen geven en dan naar bed? ‘s Morgens vlug aankleden en naar de crèche of naar school? Hebben kinderen het niet meer nodig om klein te zijn, lekker thuis te zijn en dingen te doen samen met de ouders? Tegenwoordig moeten de kinderen alles leren van vreemden, de warmte van thuis en familie is verdwenen. Ik ben heel blij dat ik niet in deze tijd een kind ben, een warm thuis is er niet meer bij. Ze kunnen ook met 1 jaar naar school hoor, kunnen ze daar leren lopen en praten, hoef je dat ook niet meer te doen als ouder!

  15. “Peuters moeten begeleid worden door gekwalificeerd personeel”
    Heerlijk hoor, eerst vanaf de geboorte naar de creche, dan lekker naar school en na de ochtend naar de BSO.
    Zien kinderen ooit nog ‘gewone mensen’ ipv personeel?
    Misschien worden ze daar dan later ook wat ‘gewoner’ van.
    Helaas is (parttime)werken in het huidige tijdperk inderdaad een must, maar verder kunnen toch op zijn minst de vader of moeder nog wel wat tijd met hun kroost doorbrengen? Al hebben die er niet voor doorgeleerd?

  16. bas zegt: 26-05-10 om 14:20

    toen ik 3 was, in 1969, waren er wellicht creches, maar helaas ben ik er niet naartoe gegaan. Mijn moeder was namelijk een moeder zoals Mark, hierboven, ook had: eentje die er altijd voor mij was.

    Klinkt leuk, maar gegeven dat ik gene communicvatief talent ben, was het goed als ik die vaardigheden eerder had ontwikkeld.

    Er zit een groot verschil tussen 2 of 3 peutertjes bij elkaar en 20, of zo. Voor de peuters, bedoel ik. In zo’n groep gaan ze namelijk leren met elkaar om te gaan

    Hierboven is door Elke, en A (anoniem, dus) nogal wat kritiek gegeven op de plannen. Kritiek die ik, eerlijk gezegd, niet terecht vind.

    Natuurlijk kan een hummeltje van 3 niet in een groep met kinderen van ca 5. Veel scholen hebben groep 1 en 2 gecombineerd, en daar komt dan een aparte groep 0 voor. Creches weten hoe in een groep van 20 kinderen luiers verschoont worden – door niet alleen voor zulk een groep te staan. Welnu, een groep 0 zal ook meer als 1 leiders/leidsters moeten hebben. Groep 0 zal zijn eigen normen kennen voor groepsgrootte en toezicht.

    Bso bestaat nu ook niet voor de creche, A, dus waarom wel als de creche opgenomen wordt in de school? ik zie niet in waarom dat zou moeten.

    Wel ben ik het eens met rangdangdoodle, die stelt dat er geen ruimte meer is voor kattekwaad en avontuur rond om de eigen woning. Dat betreur ik ook, maar ik denk dat die discussie, hoe nuttig ook, hier niet thuis hoort

  17. Voor docenten is het misschien met hulp nog wel haalbaar, maar als we dit vanuit een driejarige bekijken is het kindermishandeling. Kinderen moeten kunnen spelen en zich in hun eigen tempo ontwikkelen. Een kind heeft nog steeds 9 maanden nodig om geboren te kunnen worden. Als het er dan eenmaal is moet het zo snel mogelijk volwassen worden. Al deze kinderen zijn op latere leeftijd voer voor speltherapeuten. Weer leren spelen als je tien bent wanneer je dit als peuter en kleuter niet hebt mogen doen. Nu moeten kleuters al met vijfeneenhalf naar groep drie. Zij zijn dan maar anderhalf jaar in groep 1 of 2 geweest. De labelkinderen ontstaan hierdoor vanzelf. Ergens klopt hier iets niet. Het zal wel weer een verkapte bezuinigingsmaatregel zijn net zoals het totstandkomen van de basisschool indertijd. In het Finse onderzoek wordt juist gemeld dat kinderen tot 6 jaar moeten spelen. Pas dan zijn ze klaar om te leren.

  18. Peter zegt: 26-05-10 om 14:32

    @ Elke Cornelissen:
    Als een kind op zijn derde de stront nog niet op kan houden is het sowieso droef gesteld ermee.

  19. Mark zegt: 26-05-10 om 15:08

    Voor Bas,

    Das is idd jammer voor jou, ik heb het geluk gehad wel naar de peuterspleel zaal te mogen en dat was ( op foto’s dan, weet er zelf niet veel meer van) leuk.

  20. Karin zegt: 26-05-10 om 15:26

    Er zijn ook kinderdagverblijven die KALEIDOSCOOP hanteren. De peuter+ worden voorbereidt voor de Basisschool. Kaleidoscoop is een educatieve methode voor jonge kinderen. De methode richt zich op de brede ontwikkeling van deze kinderen. De kinderen blijven totdat zij 4 jaar zijn gewoon op de kinderdagverblijf, IDEAAL.

  21. Tessa zegt: 26-05-10 om 15:54

    Eindelijk! Ik heb jarenlang met driejarigen gewerkt; in een peutergroep en ook in gecombineerde 3 tot 6j groepen in de VS. Die kinderen leren continu – of ze nu thuis zijn of op straat of op een crèche. Waarom geven we ze niet een omgeving waar ze nog meer gestimuleerd worden door oudere kinderen een een prachtige voorbereide omgeving? Alle montessorischolen over de hele wereld werken met gecombineerde groepen van 3 tot 6 jaar – alleen in Nederland mag dat niet.

  22. Tim zegt: 26-05-10 om 15:55

    @Peter

    Sommige kinderen hebben op die leeftijd nog luiers. Dat maakt ze geen droeftoeters, maar gewoon wat langzamer op dat gebied. Ze kunnen op een ander gebied wel 10x slimmer zijn dan een leeftijdsgenootje die al 2 jaar zijn eigen brood smeert.

    Behalve mijn vragen over de kosten, vind ik het te bezopen voor woorden dat kinderen geen kinderen meer mogen zijn. Straks staan ze weer met 12 achter de lopende band. Volgens mij hadden wij met elkaar besloten dat we kinderen moesten beschermen, niet afbranden en misbruiken. Maar aangezien onze hele samenleving aan het verharden is onder invloed van politieke waanideeen, zal dit er wel bijhoren dan. Hoe gaan we het noemen als kinderen niet mee kunnen en niet aan de gestelde regels kunnen voldoen? Marktwerking?

    Kinderen, laat ze spelen. Ze moeten hun hele leven nog werken, tegen de tijd dat ze ouder zijn tot ergens boven de 70.

  23. Kim zegt: 26-05-10 om 20:35

    Hoi,

    Ik denk dat het voor sommige kinderen wel goed kan zijn. De ontwikkeling van verschillende kinderen loopt natuurlijk niet gelijk. Laatst hoorde ik van een iemand die uit België komt dat België kinderen zodra ze zindelijk zijn (wel ouder dan 2) naar de basisschool gaan voor een halve dag. Pas vanaf 4 dan hele dagen.

    Ik sta daar als ouder niet afwijzend tegenover, maar dat heeft ook te maken met hoe het met mijn kinderen gaat. Mijn jongste wordt in september 3 en mijn oudste wordt dan 5 jaar. De jongste zou het helemaal geweldig vinden. Het zou haar denk ik ook de uitdaging geven die ze nodig heeft.

    Ik begrijp dat er dan natuurlijk wel goed nagedacht moet worden over de invulling. De werkdruk die bij de leraren ligt, is zeker al niet laag, dus het is natuurlijk geen kwestie van er een paar 3jarige bijproppen.

    Per saldo lijkt het me een goed plan, maar wel met de kanttekening dat er een goed plan uitgedacht moet worden. Misschien eens bij de zuiderburen informeren?!

  24. Theologiestudent zegt: 26-05-10 om 20:54

    Ik ben bang dat de gedachte achter dit plan eigenlijk is: ouders kunnen niet opvoeden, dus dit moet worden overgenomen door gekwalificeerd personeel. Liefst zo jong mogelijk. Vroeger was dat zes jaar, nu is het vier, straks drie, en wat volgt dan…?
    Het nare is, dat de vader al weg was uit het gezin. Toen werden de moeders er ook uit weggehaald en en masse de arbeidsmarkt opgejaagd. Kinderen moesten naar het kdv. Nu gaat het slecht met de kinderen, en moeten ze steeds vroeger naar school.
    Langzaam groeien we toe naar de gedachte dat opvoeden alleen gedaan mag worden door mensen met de juiste diploma’s. Ouders verliezen steeds meer terrein. Ze verliezen hun kinderen! En het ergste is nog: ze laten zich zoethouden met geld, status, prestige, een mooi huis en leuke gadgets. Hoe lang duurt het nog voordat we wakker zullen worden?

  25. Lillian zegt: 27-05-10 om 11:17

    Ik zat met mijn derde jaar ook al op de kleuterschool! Mijn moeder was kleuterleidster en wilde graag weer gaan werken omdat ik nog thuis was als jongste kind mocht ze mij meenemen. Dat was in 1967. Wat een moderne moeder had ik toen zeg!!!!

  26. Jannenman zegt: 27-05-10 om 22:51

    De staat neemt dus nog meer de opvoeding over.
    Zijn daar geen films en docu’s over? Iets met jugend bv.

    De hersenspoeling kan niet vroeg genoeg beginnen!

  27. Colette zegt: 28-05-10 om 16:39

    In Den Bosch hebben reeds bijna alle basisscholen een psz.Deze leidsters zijn goed opgeleid om de peuters een goede educatie aan te bieden op een voor de kinderen leuke en zeer vertrouwde manier.De thema’s die worden aangeboden, worden van te voren door de peuterleidsters samen met de kleuterleidsters overlegd. Of je deze groep reeds basisschool noemt of peutergroep maakt voor de ouders en de kinderen niet uit.Voor de peuterleidsters zou het financieel wel uitmaken….

  28. Brian zegt: 28-05-10 om 19:21

    Schandalig !! Kinderen van 3 jaar horen thuis bij hun moeder !! Die veilige haven hebben ze nodig. Het ideaal van onze staat is: Papa en mama volledig buitenshuis werken, en de kinderen op laten voeden op kinderdagverblijven en op school. Kunnen we ze gelijk het communisme en het atheïsme “bijbrengen”. Rusland is er aan failliet gegaan. Eerst moreel, en later ook economisch. De morele schade was de ergste.

  29. anita zegt: 28-05-10 om 22:25

    ik werk als kleuterleerkracht al jaren in het basisonderwijs.\oude klosser van toen (47 jaar ben ik)
    een drie jarige kun je niet in groep 1 en 2 plaatsen.
    de belevingswereld van een 3 jarige is totaal anders dan 4 tot 6.sociaal emotioneel is het verschil te groot, alles is nog in ontwikkeling. de brede school laat 3 jarigen toe in peutergroep en stroomt daarna door naar groep 1 /2 of wel groep 1 dan 2 . ik werk in heterogene groep dus 1/2 gecombineerd
    peuters worden te vroeg geconfronteerd met allerlei zaken die niet in hun beleving hoort! de ontwrichting die het te weeg brengt bij de kinderen en de groep zal te veel impact hebben.
    ouders zijn in staat zelf hun kind op te voeden, te begeleiden.
    als men kiest voor kinderen krijgen moet men de verantwoording dragen
    en een paar ochtenden in de peutergroep met leeftijdgenootjes is heel prima. of gewoon thuis bij paps en mams opa oma, evt broertjes en zusjes.
    het is weer een plan dat door mensen achter hun bureau bedacht is!!
    moeten kinderen van drie jaar zeker ook cito toetsen maken terwijl de meeste 4 jarigen een enorm motoriek probleem vertonen, knippen en potlood vasthouden lukt de meeste 4 jarigen nog niet.en kinderen die nog niet zindelijk zijn (geeft niet) maar zijn nog niet school rijp.
    het is dus een zot plan.

    .

  30. sabineke zegt: 29-05-10 om 00:59

    Veel negatieve reacties, als ik het zo bekijk. Als peuterleidster, of zoals we tegenwoordig heten:pedagogisch medewerker, kan ik me er wel iets bij voorstellen.Peuters beginnen echt rond derde jaar te willen leren en leren kan ook op een heel speelse manier,b.v. languit op de grond liggend kijkend naar de mieren, hoeveel kun je er tellen?Ik ben het eens dat in de kinderopvang, zeker in een verticale groep, het peuterleven wel eens in het gedrang komt.Wat ik jammer vind in het stuk van de Onderwijsraad, is dat ze alleen komen met een oplossing voor de Pabo maar niet voor leidsters in de peuterspeelzalen. En waarom, als men vind dat we peuters tekort doen, het probleem verschuiven naar een ander, in plaats van kinderopvang hierop aanspreken?(ik begrijp dat qua ontwikkelingsgericht werken de peuterspeelzalen wel goed scoren. Het probleem van peuterspeelzalen is dat we nu last hebben van terugloop van kindjes, vanwege de kosten die ouders voor kinderopvang voor 2/3e(nog) vergoed krijgen en bij een speelzaal krijgen ze(bij normaal inkomen) niets vergoed.Bij peuterspeelzalen in de regio Haarlem zitten nu meest 18 peuters per ochtend, met 2 gediplomeerde leidsters. Per september wordt dit in kader van de harmonisatie, maximaal 16 kindjes met 1 gediplomeerde leidster en 1 assistent leidster.
    Volgens mij draait het allemaal zoals gewoonlijk om kosten en niet zozeer wat beste is voor kindjes.Nog even en er zijn geen peuterspeelzalen meer en dat zou ik echt heel erg jammer vinden.
    Voor de kleuterjuffen: het stuk spreekt ingeval van 3jarige groepen, dat er dan een pedagogisch medewerker bij zou kunnen komen.

  31. Martine zegt: 30-05-10 om 08:36

    Sabineke, ik ben het helemaal met je eens!

  32. Siegfried zegt: 01-06-10 om 19:39

    Ik vind dit een heel goede zaak. De maatschappij verlangt steeds meer van haar burgers en wanneer een dergelijk systeem hieraan kan bijdragen is dit alleen maar positief te noemen, overigens vind ik de intrede dan wel wat laat. In creshes leren de kinderen veel te weinig tot niets en wanneer een basisschool kan bijdragen aan de algemene ontwikkeling van een kind komt dit het totale geheel alleen maar ten goede.

    overigens ben ik tevens de stellige mening toegedaan om de opvang in creshes definitief te schrappen want het kost de belastingbetaler alleen maar handenvol met geld. Dergelijke opvang dient dus door de overheid te worden ontmoedigd al was het alleen al in het belang van het kind. Kinderen hebben -met name in hun eerste levensjaren- veel aandacht nodig en een cresh danwel andersoortige opvang draagt hier weinig tot niets in bij. Op een basisschool krijgen de kinderen alle aandacht die nodig is maar leren daarnaast ook nog eens een hoop hetgeen beslist terugkomt in de latere levensjaren.

    Kortom een dergelijk idee kan ik alleen maar aanmoedigen. Ouders dienen hier notie van te nemen.

  33. Bep zegt: 07-07-10 om 13:49

    Als Siegfried het woord ‘cresh’ niet eens goed kan schrijven moet hij/zij zich helemaal niet bemoeien met deze kwestie, maar zelf even terug gaan naar de bassisschool. Die heb je immers hoog in ‘t vaandel, maar bij jou heeft de bassischool blijkbaar nog niet zijn vruchten afgeworpen.

  34. Marije zegt: 13-07-10 om 09:54

    Graag! Mijn dochtertje van 3 is er helemaal aan toe, maar mag nu dus nog niet. Ik vind echt dat die mogelijkheid er moet komen, al moet het geen verkapte, (lekker makkelijke en gratis) kinderopvang worden. Wellicht de peuterspeelzalen promoten, opwaarderen, anders organiseren?

  35. Mutsaers zegt: 24-01-11 om 22:43

    Laat de primaire opvoeding bij de ouders! Een kind op deze leeftijd heeft behoefte aan veiligheid binnen het primaire systeem en dat is het gezin. Alleen dan kan een kind een basis vormen om op latere leeftijd met een goede basis de grote wereld te betreden. En dan nog… moet het onderwijs beter uitgerust zijn voor ieder indivdu, dus beter dan dat het nu is. Er zitten niet voor niets duizenden kinderen ieder jaar thuis omdat onderwijsland niet aan kan of wil sluiten aan de behoeften (lees: ontwikkelingskansen) van een kind. Laat de overheid en onderwijsland eerst voor deze kinderen betere zorg organiseren alvorens ze zonder goede onderbouwing kinderen en ouders verplichten naar een milieu te gaan waar niet adequaat ingespeeld wordt op het kind. Kennis is niet het walhalla. Gezonde en blije mensen die emotioneel evenwichtig zijn, daar heeft onze maatschappij meer aan dan beschadigde individuen die wel cognitief onderricht zijn maar vervolgens niet productief omdat het belangrijkste deel van de ontwikkeling (sociaal-emotionele ontwikkeling) uit het oog is verloren. Scholen zijn echt niet altijd de beste plek voor kinderen. Dus laten we dat eerst verbeteren!!!!!

  36. Marjo zegt: 25-01-11 om 13:25

    Mijn dochtertje was op haar derde echt wel uitgespeeld op de creche. Buitenspelen was prima, maar binnen kon ze de puzzels zo ongeveer blind en achterstevoren maken. Dat betekent uiteraard niet dat dit voor alle drie-jarigen geldt, maar voor veel kinderen zou het wel fijn zijn dat ze alvast naar de basisschool kunnen.

  37. de Vries zegt: 25-01-11 om 14:20

    Ik sluit me aan bij bovenstaande reactie in die zin dat het onderwijs zich meer moet richten op de behoeftes van de individuele leerling en dat daarvoor zeker ook meer oog nodig is voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Ik wil dit echter ook nuanceren.

    Een deel van de peuters is met drie jaar oprecht toe aan meer uitdaging in een ontwikkelingsgerichte setting en zou het prima doen op school. Deze groep komt met dit beleid niet aan zijn trekken. Het wordt eenzijdig ingestoken op het wegwerken van achterstanden.

    In de discussie hierover zie ik steeds de strijd tussen groepen die enerzijds cognitie als motor en peiler van het onderwijs zien en anderzijds een groep die de sociaal-emotionele ontwikkeling centraal stelt. Zelf ben ik van mening dat beide inwerken op elkaar en dus beide van cruciaal belang zijn. Als ouders het gevoel hebben dat een kind niet goed functioneert omdat het niet aangesproken wordt op het niveau dat past, luister daar dan naar. Als ouders het gevoel hebben dat een kind teveel wordt gepusht en daardoor in de knel komt, luister dan ook.

    Scholen en ouders moeten gewoon beter naar elkaar luisteren en samenwerken.

    Maar willen we met elkaar dat dit wijzigt dan zullen we moeten investeren in écht passend onderwijs en ook kritisch moeten kijken naar alternatieve organisatievormen voor het leerstofjaarklassensysteem dat in Nederland meer regel dan uitzondering is. Werken dus met leerlijnen en ontwikkelingslijnen en met individuele ontwikkelingsplannen. Dat is alleen niet haalbaar met één leerkracht op 28 leerlingen. Bezuinigen helpt dan al helemaal niet.

    Het wordt steeds zo per topic en per item besproken. Ik mis vaak het overzicht en de grote lijnen in de onderwijsdiscussie. Zo ook hier weer.

    Financieel wordt het onderwijs steeds meer gedwongen keuzes te maken en terug te gaan naar de basis. Ouders en de maatschappij verwachten echter van scholen dat deze ‘eruit halen wat erin zit’. Dat wringt. Leerkrachten staan veelal aan de zijde van de ouders, maar roeien met de riemen die ze hebben en ‘halen eruit, wat mogelijk is onder de geboden omstandigheden’.

    Moeder van een peuter met ontwikkelingsvoorsprong, een zes-jarige met ernstige spraak-/taalproblematiek en leerkracht

  38. Jozi zegt: 19-02-12 om 11:19

    Toch wel een aantal rare reacties.
    vooral over poep luiers?? Of waarom heb je dan kinderen??

    Ik denk dat er hier naar het kind gekeken moet worden. Elk kind is anders!
    Wanneer een kind slaap nodig heeft s’middags zou ik het niet doen. Is het nog niet zindelijk dan ook niet, maar zo zijn er genoeg kinderen van amper zeg 3,5 jaar die wel al klaar zijn.

    Mijn kinderen waren ook vroegtijdig klaar en hebben zich enorm verveeld op de PSZ. Pas bij de derde die nu bijna 3,5 jaar is heb ik actie ondernomen en extra “werkjes” geëist om niet hetzelfde mee te maken als met de oudste 2. Zij haalt dus spulletjes uit groep 1 waarmee ze al kan werken en ze is happy…..mijn 2 andere kinderen zijn nooit happy geweest op de PSZ. En wanneer de kans zich voordoet zou ik mijn dochter wanneer zij 3,5 jaar is zo naar groep 1 sturen. Mijn kinderen sliepen overigens met 1,5 a 2 jaar al niet meer s’middags….is ook niet altijd leuk hoor en dan die rare opmerkingen waarom neem je dan kinderen vindt ik ook nergens opslaan!!!
    Ik doe zoiets om mijn kinderen gelukkig te zien om ze te helpen naar hun behoeften en als iemands kind met 3 jaar al lettertjes wil leren heeft dat niets te maken met waarom neem je dan kinderen als je ze met 3 jaar al wil dumpen…..nee de mijne vraagt er zelfs om al te gaan.

    Kortom er moet per kind gekeken worden en PSZ of KDV kan daar best aan meewerken om eventuele “goedkeuring” te geven welk kind er wel aan toe is met bijv. eisen van zindelijk zijn en geen middagslaap meer nodig hebben.

Geef een reactie