De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Hoe gaat uw bedrijf om met Hyves en Twitter?

20080407064018Vandaag stuurde de Amerikaanse netwerksite Facebook het bericht de wereld in dat de 500 miljoenste gebruiker zich had aangemeld.  Ook in Nederland is de site met een opmars bezig, de teller staat op 2,3 miljoen gebruikers. Tel daar de 8,5 miljoen Hyvers en de duizenden Twittergebruikers bij op en je hebt een enorme groep Nederlanders die hun dagelijkse beslommeringen, foto’s en filmpjes uitwisselen. En dat niet alleen op de thuiscomputer, maar ook op het werk. Veel werkgevers blijken moeite te hebben met het gebruik van sociale media. Hoe gaat uw werkgever ermee om?

Vindt hij het onschuldig of juist goed als u zich profileert op netwerksites als Facebook, Hyves, Twitter of Myspace? Heeft hij regels ingesteld over wat wel en wat niet mag? Bent u of uw collega al eens in de problemen gekomen door het gebruik van die sites? Laat ons weten wat uw ervaringen zijn.

Tags: , ,

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


9 reacties op “Hoe gaat uw bedrijf om met Hyves en Twitter?”

  1. N. Meninggever zegt: 22-07-10 om 16:11

    Dit zijn de woorden van onze groepsdirectie:

    Social media such as Facebook and Linkedin are becoming more and more popular today and for many they are a natural way of staying in touch with friends, colleagues and family members.

    In these media there are also a number of groups addressing our staff. It is an excellent place for socialising with colleagues.

    However, it must be strongly emphasised that such social groups are not closed forums. This also goes for groups addressing our staff. There may be participants with other interests and so you cannot exchange information freely.

    We all wish the best for our company and, although it may not be intended, spreading information about future product launches, technical development steps, strategic goals for our company etc. is potentially harmful to our company.
    Such internal information must never be discussed or mentioned on Facebook, Linkedin and similar media. This kind of information is trade secrets and publishing such information will be considered non-compliance of the conditions of employment.

    Kind regards
    Group President

  2. Het kan heel negatief werken, meeste mensen zijn goed in het tonen van hun gevoelens en emoties als het negatief is..
    Dus de melding van “Weer een kut daf op kantoor” zul je vaker tegen komen dan “Weer gezellig op kantoor”. De mening van de werkgevers snap ik dan ook wel maar er zijn ook voordelen. In de automatisering wordt al heel lang gecommuniceerd via IRC bijvoorbeeld, hierdoor worden problemen sneller opgelost omdat je een hele grote vraagbaak hebt van gelijk gezinden.
    Het ligt er maar net aan hoe ermee omgegaan wordt; een foto van de baas die bezopen in de ballenbak ligt lijkt me geen goede reklame..:)

  3. Doe mijn best via Twitter via de_apotheker.
    Zie de nieuw social media als een nieuwe uitdaging voor de apotheek in het algemeen en voor de Schinkel Apotheek in Amsterdam in het bjzonder om ook op deze wijze als zorgverlener met de zorgconsument te kunnen comuniceren. Heeft dus een toegevoegde waarde. Waarbij het voordeel van Twitter, t.o.v. Hyves en/of Facebook, het eenvoudiger is een sneller een bericht te verspreiden, wat natuurlijk meteen ook een nadeel is.

  4. De Rijksoverheid heeft onlangs een handreiking voor rijksambtenaren uitgebracht, zie http://www.ambtenaar20.nl/?p=6093

    Ook provincies en gemeenten zijn ermee bezig.

  5. Als werkgever EN als strategisch communicatieadviseur vind ik, dat je als overheid, bedrijf of instelling in ieder geval goed moet kijken wat er zoal namens de organisatie op het web gebeurt. Dat kan bijvoorbeeld via het instellen van een Webcare-medewerker (iemand van Communicatie) of een webcare projectteam (verschillende medewerkers). Informeer alle medewerkers over de fenomenen ‘social media’ en ‘web2.0′ en faciliteer ze door ze lezingen en workshops aan te bieden. Tijdens dit proces ontstaat er vanzelf collectief bewustzijn over do’s en dont’s, best practices en worst case scenario’s. Door deze periodiek te bundelen, vast te leggen en intern te publiceren, bouw je heel organisch aan een corporate social media strategie.

  6. Ik gebruik het op dit moment alleen maar voor mijn webshop. Ik kan me heel goed voorstellen dat werkgevers er niet echt blij mee zijn dat men zich tegenwoordig profileert op netwerksites onder werktijd.

  7. Bij mij op het werk (in de zorg) heb je niet eens tijd om je bezig te houden met hyves, facebook of twitter. Denk dat dit alleen gebruikt kan worden als je met je baan al heel de dag achter de pc zit. Dan blaas je af en toe even stoom af door op deze sites te kijken.

  8. ik heb twitter toegevoegd aan mijn webactiviteit als kaasexpert.
    via twitter kom ik in direct contact met “lotgenoten” in binnen- en buitenland, wat al meerdere malen heeft geleid tot vervolg.
    Wat mij intrigeert is het spreiden van de boodschap in een deel van ‘n seconde.Koppeling met mijn weblog http://www.kaasblog.nl brengt mijn boodschap direct bij geinteresseerden. Ik houd van communicatie, na 55 jaar achter de toonbank, nu vanaf laptop.
    fons,Tilburg,NL

  9. Tom zegt: 15-08-10 om 20:58

    Ik gebruik Hyves en Facebook voor mijn vrienden. Dit vindt ik erg fijn. Bedrijven kunnen zelf ook een Hyves/Facebook account aanmaken. Ik heb gezien toen ik op Facebook was dat The Editors een band uit het buitenland ook ´Facebook had.
    Erg leuk allemaal, maar het kan ook maarzo fout gaan.

Geef een reactie