De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De kopie en het origineel

Uit: Jean-Yves le Gallou & Philippe Olivier, Immigration. Le Front National fait le point, Éditions Nationales, Paris janvier 1992

Jarenlang had Jean-Marie Le Pen een vaste reactie als andere partijen zijn extreemrechtse Front National de wind uit de zeilen trachten te halen door ook allerlei harde taal uit te slaan over immigratie en integratie. “De kiezers geven de voorkeur aan het origineel boven de kopie”, zei hij dan grijnzend. Het kwam eigenlijk altijd wel aan de orde in de interviews die ik tussen 1989 en 2007 met hem heb gehad. Meestal had Le Pen gelijk.

Gelijkenis

Afgelopen weekeinde gaf Jean-Marie Le Pen ten lange leste het  partijleiderschap op. Ten gunste van zijn dochter Marine. Die vertoont niet alleen fysiek grote gelijkenis met haar vader. Ze heeft, zo bleek me in twee gesprekken die ik met haar heb gehad, dezelfde bravoure, hetzelfde retorische talent, dezelfde neus voor provocatie.
Ze hanteert die talenten op een iets andere manier dan haar vader. Die mocht graag de hele wereld tegen de haren instrijken met antisemitische uitspraken of schijnbaar antisemitische toespelingen. Daarop is zijn dochter nog niet betrapt.

Patent

Maar voor volstrekt misplaatste aan de Tweede Wereldoorlog gekoppelde vergelijkingen deinst ook zij niet terug. Onlangs haalde ze de voorpagina’s met zo’n uitspraak waarop de Le Pennen het patent lijken te hebben.
In Parijs worden elke vrijdag een paar straten afgezet rond een moskee. Die is te klein om alle gelovigen te herbergen en dus rollen die hun gebedskleedjes uit op straat. Misschien vervelend voor omwonenden, maar het staat wel heel ver af van de Duitse bezetting van Frankrijk waarmee Marine Le Pen het vergeleek.
Gaat zo’n vergelijking veel minder ver dan zeggen dat de gaskamers een detail in de wereldgeschiedenis zijn, zoals Jean-Marie Le Pen deed? Volgens mij zijn het twee uitingsvormen van  dezelfde haat tegen mensen met een ander geloof en, vaak, een andere huidskleur.

Omgekeerde wereld

Van Marine Le Pen wordt in veel artikelen en beschouwingen gezegd dat zij het Front National zal gaan omvormen in een anti-islampartij à la de PVV van Geert Wilders. Dat ze haar pijlen zal gaan richten op de islamisering van Frankrijk en Europa.
Wilders als model voor het Front National. Het lijkt mij de omgekeerde wereld. Het Front National is de eerste extreemrechtse partij in de naoorlogse periode die er in geslaagd is een stevige aanhang te verwerven. Met schommelingen, maar toch, een blijvertje. De core business van die partij is al decennialang vreemdelingenhaat, of, zoals ze hetzelf noemen, verzet tegen de overname van Frankrijk door immigranten. Voornaamste categorie onder die immigranten, de moslims.

Islamisering

Het Wilders-woord islamisering werd twintig jaar geleden al gebruikt door het Front National in een campagne tegen de komst van een moskee in Marseille. Zoals die partij ook al twintig jaar geleden een rapport publiceerde over de kosten van de immigratie.
Kortom Wilders is niet zo heel origineel.
Het Front National is het origineel, al die andere partijen in Europa die zich in het spectrum van de vreemdelingenhaat en de anti-islamisering bewegen, zijn kopiën. Kopiën waarbij soms wat scherpe kantjes van het origineel zijn verdwenen. Of vervangen zijn door andere scherpe kantjes.  
Want het verbieden van de Koran bijvoorbeeld, zoals Wilders voorstelt, is noch door het Front National noch door het Vlaams Belang om er twee te noemen, geopperd.

Tags: , , , ,

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


14 reacties op “De kopie en het origineel”

  1. Jos zegt: 17-01-11 om 19:05

    Wat een onzin artikel en wederom geschreven door een amateur journalist van de NOS, waarvan er (haast) niet een in staat is haar eigen linkse mening te onderdrukken om een neutraal artikel te kunnen schrijven.

    Bovendien klopt het stukje feitelijk niet en getuigt het van weinig historisch inzicht.

    Zorg er anders eens voor, om eens origineel te zijn, dat er ook eens een anti-multiculti of kritisch Islam stukje gepubliceerd wordt.

    Oeps, dat is niet politiek correct en dus heel eng.

  2. Rinke van den Brink zegt: 17-01-11 om 21:44

    @Jos
    En de argumenten Jos?

  3. Chris zegt: 17-01-11 om 22:50

    Gezien de vaderlandse geschiedenis ben ik toch banger voor rechts dan voor links, Jos… zeker op dit moment.

    Als rechts stemmen wint door nergens zelf te komen uitleggen waar men mee bezig is… (niet bij de NOS, niet bij welke publieke omroep dan ook… je moet al naar RTL of SBS om Wilders te horen praten… over niets… want daar worden geen vragen gesteld!)… dan berg je maar!

    Binnenkort in dit theater: Nederland Totalitaria… de harde kern van Ajax, AZ, Utrecht, Den Haag, PSV en Feyenoord of zelf opgeleide PVV-hooligans nemen het even over… punk was er niets bij… en al die brave burgers stemmen er nog op ook… dat is de geschiedenis waar rechts op afstreeft!

    Als het even mee zit sla ik me er wel doorheen…

    Denk toch eens na!

    Het maakt mij niet uit of ze de Holocaust ontkennen, als ze maar geen nieuwe willen maken! Het maakt niet uit wat er in de geschiedenis precies is gebeurd, maar het moet niet nog een keer… En het spijt me zeer om te zeggen, maar dat is waar Wilders mee bezig is… om het gewoon weer eens dunnetjes over te doen, weer miljoenen doden, weer ellende alom…

    Dat moeten we niet willen, Jos!

    Niet rechtsom en niet linksom!

  4. Jos zegt: 18-01-11 om 09:09

    Argumenten Rinke? Ik zou bijna zeggen hoe durf je? In je stukje suggereer je dat Le Pen mensen haat om hun huidskleur en daarmee duw je hem met een inmiddels grijsgedraaid links trucje, volkomen ten onrechte het racisten hoekje in en dood je elke vorm van gezonde discussie.

    Begin zelf eens met argumenten.

    Slimmer was het geweest om ook eens te kijken hoe het toch komt dat er sowieso een Front National is. Hebben vorige regeringen een en ander op zijn beloop gelaten of andere zaken juist doorgedrukt? Hoe komt het toch dat er (zeer) grote groepen mensen zijn die niets zien in intolerante Islam, multiculti en ongebreidelde massa immigratie?

    Het haat en huidskleur fragment is slechts een van de vele zwakheden in je van morele superioriteit vervulde stukje.

    Vraag: Hoe komt het toch dat elk politiek evenwicht ontbreekt in de van belastingcenten betaalde NOS. Ik begrijp ook niet dat jullie dat zelf willen, het amateurisme druipt er vanaf.

  5. bas zegt: 18-01-11 om 09:55

    @ Jos

    Volgens mij gaat het stukje in op de vraag wie nu van wie afkijkt. Want Rinke suggereert dat Wilders door Le Pen senior is geïnspireerd en dat Le Pen junior weer door Wilders is geïnspireerd.

    Goed, ik vraag mij af of dat klopt – Wilders is zeer pro Israël, en zal zich niet laten inspireren door een anti-semitische beweging – als het FN dat tenminste is (ik heb geen idee)

    OK Rinke laat tussen de regels zien dat zij geen aanhanger is van Le Pen of Wilders – maar volgens mij mag dat. Het wordt pas een probleem as de feiten daardoor niet zouden kloppen, maar, Jos, dat zou dus door jou aangegeven moeten worden, en daartoe uitgedaagd, kwam je met niets.

    @ Chris
    gevaar van links of gevaar van rechts? De afgelopen 60 jaar zijn er in NL geen politieke moorden gepleegd door rechts. De Nazi’s hadden in mijn ogen veel meer gemeen met het socialisme als met het kapitalisme – alleen hadden ze ook een extra punt op hun beleid, het vermoorden van mensen. Dat is echter geen links punt, maar ook geen rechts.

    Als je wilt beweren dat het niet aanvaarden van een andere cultuur rechts is, dan zul je dat moeten onderbouwen.

    Volgens mij is het links noch rechts. En, terzijde, soms heel goed verdedigbaar

  6. Tim zegt: 18-01-11 om 10:42

    @Jos

    Volgens mij is vreemdelingenhaat iets anders dan huidskleur in dit geval. Kijk het stukje van haar “beediging” en zie een donker gekleurde dame enthousiast op de achtergrond mee klappen. Dus daar geef ik je gelijk. Het is niet rascistisch. Het is nationalistisch. Vreemdelingenhaat vind ik dan ook niet de juiste woordkeuze. Het is zeker niet in alle gevallen haat. Het is meer een gevoel dat iets wat van jou is, van jou wordt afgepakt, en dat je dat niet wilt accepteren. Misgunnen? Ook niet het juiste woord. Ik weet het juiste woord niet echt.

    Echter, ik denk dat net als door de PVV gegeneraliseerd wordt, er door LePen ook altijd gegeneraliseerd is. Dat er problemen zijn met vreemdelingen, dat kan iedere idioot zien. Ook in Nederland. Maar of de oplossing is om alle “islamieten” eruit te werken of ze te verplichten iets waar zij in geloven (en nu heb ik het niet over wereldverovering maar de pure basics van hun geloof die in eerste instantie ook niet op haat zijn berust) af te zweren? Vertel een Christen dat hij niet meer in God mag geloven en niet meer naar de kerk mag. Vertel een wetenschapper dat hij de evolutietheorie maar moet vergeten want die mag niet. Daar komt het allemaal op neer. Hoofddoekjes zijn details (en duidelijk een modebeeld).

    Ik vind de vergelijking met het Nazisme te ver gaan. Ik zou het eerder willen vergelijken met de heksenjachten (maar dan zonder de moorden). Met de achtervolgingswaanzin (waardoor je niet meer prettig met iemand kan leven als buren) van die tijd. Je wordt bijna verplicht een hekel te hebben aan mensen op basis van iets heel persoonlijks (namelijk geloof) en mensen te wantrouwen. Terwijl niet ieder mens gelijk is, niet ieder mens hetzelfde denkt over “geloven” en een heel groot deel van die mensen juist uit de islamitische landen is weggegaan OMDAT het ze te extreem was daar. De meeste problemen die wij hebben is met jeugd. Frankrijk is een ander verhaal. Die hebben enkele islamitische landen “gehad” en toen ze daar weg gingen is een deel van die mensen verplicht mee te gaan (Algerije als voorbeeld)omdat ze met de fransen samen hadden gewerkt. Die hebben ze eerst op Corsica gedumpt maar daar accepteerde de bevolking het ook niet. En toen overspoelden ze Frankrijk zelf. Kameroen, Ivoorkust etc etc idem.

    Ik denk wel dat de problemen in beide gevallen te maken hebben met identiteit. Juist als we de islam als geheel aan blijven vallen (en niet alleen de splintercellen die extreem zijn) zullen er meer jongeren zijn die daar moeite mee hebben juist omdat je een mogelijk stukje van hun identiteit aanvalt. En je weet, een puber wil altijd wat zijn/haar ouders niet willen.

    Nu zeg ik “puberen” en realiseer ik me dat er ook voldoende volwassenen rondlopen die het niet meer allemaal weten en extreme keuzes maken. Maar ik denk toch dat die benaming juist is. De islamitische en de nederlandsche bevolking zit in een identiteitsconflict dat daar zeker mee te vergelijken is. We willen niet anders worden, maar zitten op een slikken of stikken stukje in onze ontwikkeling. En met een economische crisis daarnaast zoeken we naar een zondebok waarom het minder gaat. Van beide kanten overigens. Ik heb het niet over gelijke behandeling hier. Bewust niet.

  7. Tim zegt: 18-01-11 om 10:46

    @bas

    Rechts en moorden. Nee, dat noemen we euthanasie. Op medische gronden, of door ze gewoon zo kapot te maken financieel dat ze er geen heil meer in zien. Laten we het links en rechts stukje nu eens lekker laten zitten en geen vingertje wijzen. Want tenslotte is dat alleen maar verzonnen om “hokjes” te kunnen maken terwijl we er juist nu zoveel bij gebaat zijn eens niet in hokjes vast te roesten.

  8. bas zegt: 18-01-11 om 12:24

    Tim

    Ik vind het links – rechts denken deels verouderd. Het is in elk geval alleen bruikbaar als je het hebt over sociaal-economische problemen.

    Maar wie zijn eigen lot niet in eigen handen neemt, moet in mijn wereld niet klagen. Dat is iets dat, vind ik, in nederland heel veel het geval is: mensen klagen zonder zich af te vragen hoe ze zelf hun problemen op kunnen lossen.

    Je schreef verder: ‘iets heel persoonlijks (namelijk geloof)’

    Daar ben ik het enerzijds geheel mee eens, maar anderzijds is dat nu juist het probleem.

    Als naast mij een Hindoe, of een Boeddist komt wonen, dan is dat prima. Goed, Hindoes eten geen koeien, en veel Boeddhisen eten überhaupt geen vlees, maar dat is voor mij pas lastig als ik ze op het eten vraag.

    Komt er een Moslim naast mij wonen, die heel erg gelovig is, dan wordt dat anders

    De Islam wilt mensen bekeren, en een weg terug is er niet. De Islam is daarmee een intolerante godsdienst, maar gelukkig zijn de meeste Moslims op dit punt gematigd. Mijn buurman is Moslim, en een prima vent, bijvoorbeeld.
    Toch wilt dat niet zeggen dat doordat de meeste Moslims gematigd zijn daarmee de Islam zelf minder problematisch is.

    Dak kan je pas zeggen indien uit gezaghebbende bron – voor de Moslims gezaghebbende bron, bedoel ik – de extremistische uitleg afgezwezen wordt.

    Zoals in het Christendom gebeurt is. Want de middeleeuwse uitleg van het chistendom is natuurlijk geen haar beter als die van Osama bin Laden, maar die uitleg heeft het Christendom wel (tenminste, de meeste groepen binnen het Christendom) achter zich gelaten

  9. Rinke van den Brink zegt: 18-01-11 om 13:05

    @Jos
    Jean-Marie Le Pen is sinds 1960 vijfentwintig keer veroordeeld. Voor (doods)bedreigingen, geweld, belediging en verschillende keren voor racisme, antisemitisme, vergoelijking van oorlogsmisdaden, aanzetten tot rassenhaat, discriminatie en racistisch geweld. De Franse versie van Wikipedia heeft een mooi handzaam overzicht gemaakt van zijn veroordelingen http://fr.wikipedia.org/wiki/J.....damnations. Jean-Marie Le Pen is een racist. Uiteraard zijn er alle mogelijke redenen waarom het Front National een zeker succes heeft. Bijvoorbeeld het laten aanslepen van problemen met de slechte integratie van een deel van de migranten. Of de angst voor de toenemende globalisering. Alleen ging mijn weblog daar niet over.

  10. Tim zegt: 18-01-11 om 14:33

    @bas

    Je eigen lot in handen nemen, dus die minister die precies jouw ziekte als niet chronisch heeft bestempelt (maar waar jij nooit meer afkomt met je 70+ jaar) waardoor je OF onnodig pijn moet lijden OF duizenden euro´s extra krijt bent per jaar (maar die je niet hebt want je kan niet meer werken)…dan maar voor zijn hoofd schieten? Hoe had jij dat gedacht, je lot in eigen handen nemen als je lichamelijk niet meer kan. Financieel aan de grond zit. Leg eens uit?

    Ik ben het geheel met je eens dat mensen motivatie nodig hebben en de schouders eronder moeten zetten als ze dat kunnen. Maar er zijn ook mensen die het niet kunnen (of mogen).

    Ik steun de “rechtse” gedachte dat je moet werken voor je geld en niet moet denken dat alles gratis is. Maar ik verfoei de kortzichtigheid van diezelfde gedachte die ervan uit gaat dat iedereen dat zomaar kan. En ik wordt helemaal kotsziek van die mensen die het lopen roepen alsof die kansarmen of zieken het in veel gevallen niet zouden willen.

    Begrijp je de frustratie van iemand die 5 dagen in de week zijn bed niet uit kan komen van de pijn, en die andere twee dagen wel, maar die nooit een baan zal krijgen door diezelfde reumatische aandoening? Snap je de frustratie van die hartpatient die zijn halve leven gewerkt heeft maar doordat hij nog maar 50% hartfunctie heeft niet meer mag terwijl hij wel wil? Of die persoon met die slaapstoornis die als gevolg daarvan nooit meer zijn taxi mag besturen of met zware machines om mag gaan?

    Realiseer je je ook dat met een rechtlijnig beleid heel veel slachtoffers zijn die helemaal nooit slachtoffer hebben willen zijn?

    Sorry, dit was off topic. Maar “mensen klagen zonder zich af te vragen….” vond ik ook een beetje generaliserend. En tenslotte zijn er ook mensen die daar gewoon niet pienter genoeg voor zijn, die heb je ook nog.

  11. Sjors zegt: 19-01-11 om 18:13

    @Rinke

    Volgens mij is half Frankrijk veroordeeld wegens het aanzetten tot haat. Zelfs de grote Brigitte Bardot vijfmaal. Het is blijkbaar nodig om kritische geesten de mond te snoeren. Maar om dit aan te halen dat JM Le Pen een racist is? Hoe zit het dan met de negers en maghrebijnen die ook in de partij rondlopen?

    Uw artikeltje zit overigens helemaal vol met insinuaties en aannamen;
    ‘Daarop is zijn dochter nog niet betrapt.’
    ‘Misschien vervelend voor omwonenden’
    Dat maakt het geheel een beetje ongeloofwaardig, net als dat je ergens hebt gelezen dat het FN nog meer een anti-islam partij gaat worden. Hoezo? Marine Le Pen heeft tijdens de vorige regionale verkiezingen totaal de economische kaart getrokken met een Frans isolationisme. (Banen in Frankrijk houden)

    De verkiezing van Marine Le Pen was een mooie kans om eens te kijken naar haar denkbeelden en visie voor Frankrijk en wellicht ook eens wat inzicht verschaffen in de Franse politiek en het intellectuele debat. Dat is bij dit artikeltje niet gebeurd, maar ook zeker niet bij de reguliere uitzendingen en dat is erg jammer.

  12. Rinke van den Brink zegt: 20-01-11 om 12:50

    @Sjors
    Het wordt moeilijk discussiëren als je veroordelingen wegens racisme niet relevant vindt. Persoonlijk ben ik geen voorstander van processen over politieke uitlatingen. Ook niet als die racistisch zijn. Maar feit is dat de Franse wet bepaalde delicten als racistisch omschrijft en dat Le Pen en Brigitte Bardot op grond van die wet veroordeeld zijn. Daarom kun je zo ook racisten noemen zonder hen te beledigen. Of Le Pen toch zwarten of mensen uit de Maghreb toelaat tot zijn partij is in dat verband niet relevant. Dan de door u gesignaleerde insinuaties. Dit stukje is een weblog waarin ik een mening heb opgeschreven. En heb onderbouwd met argumenten. Ik zeg dat ze “niet betrapt” is op antisemitische uitlatingen omdat ik vind dat ze andere uitspraken doet die van vergelijkbaar gehalte zijn. Wat betreft die omwonenden: ik zeg hier dat ik me kan voorstellen dat die niet blij zijn met hun buren, maar dat de Duitse bezetting van Frankrijk toch iets heel anders was.
    Verder zeg ik nou juist in mijn stukje dat ik het oneens ben met degenen die denken dat Marine Le Pen het FN gaat omvormen tot een anti-islam partij. Dat is het FN namelijk al tientallen jaren. Zie ook het pamflet uit 1991 dat ik als illustratie gebruikt heb. Daar gebruikt het FN al het woord ‘islamisation’, het Wilders-woord islamisering dus.

  13. Chris zegt: 20-01-11 om 20:29

    @Jos, @Tim, @bas… &@Rinke,

    Jean Marie le Pen was presidentskandidaat in Frankrijk in 2002. Ik was blij dat hij het niet werd ondanks dat Jacques Chirac mijn voorkeur ook niet had.

    Het FN was vanaf het begin een anti-islam partij en een anti-buitenlanders partij, lees (in Frankrijk)… Algerijnen, Tunesiers en andere Afrikanen, allemaal afkomstig uit ex-kolonies en die allemaal voor komst naar Frankrijk al prima Frans spraken, want dat deden ze thuis ook al. Le Pen wilde la France pour les FROGS!

    Wilders daarentegen zit met derde generatie immigranten die prima Nederlands spreken, met opa’s en oma’s (die met voldoende financiele middelen overigens best terug naar huis willen), die dat niet kunnen… de taal.

    De rassen/vreemdelingen-haat blijft het grootste thema uit beider (Wilders en le Pen (zij het Jean Marie of zijn dochter)) programma… en net als in 1933 half Duitsland, trappen jullie er nu weer in…

  14. Tim zegt: 21-01-11 om 10:10

    @Chris

    Neen Chris, want ik stem er absoluut niet op en schrijf nergens dat ik het ermee eens ben. Ik verzet me er ook tegen. Ik geef echter aan dat het geen rascisme is. Het is nationalisme (anders dan Hitler die een in duitsland geboren Jood ook zou vervolgen). Het is “eigen volk eerst”. Dat is geen rascisme bij mijn weten, maar wel vreemdelingen”haat”. Nu kan het zijn dat LePen verder gegaan is in het verleden, maar zoals Jos aangeeft heeft hij wel mensen van een ander ras in zijn partij.

    Ik “haat” vreemdelingen ook niet, kan wel begrijpen als het mensen in bepaalde regio´s teveel wordt (heb les gegeven in Amsterdam West op een basisschool…) maar vind het persoonlijk absoluut geen reden om mensen op een hoop te gooien en te be(ver)oordelen op basis van achtergrond. Wel op gedrag, en daar mogen we van mij best vele malen strenger op zijn en hoger voor straffen. En ja, dan mag je van mij zover gaan als iemand de grens overzetten als hij zich niet kan gedragen volgens de wetten en regels die ergens gelden. Ik zou het ook heel normaal vinden als ik in bijvoorbeeld Frankrijk ga wonen en me niet aan de regels wil houden.

    De kwestie in Nederland ligt niet aan de taal die de kinderen niet spreken. Het ligt aan de opvoeding die de kinderen genoten hebben en het onvermogen van de ouders om die opvoeding naar westerse maatstaven te geven. En daarnaast de zoektocht naar identiteit van diezelfde kinderen die hangen tussen een westerse maatschappij die helemaal niet meer op gezin gericht maar wel heel veel voordelen geeft tegenover een ouderwetse islamitische maatschappij die strenger lijkt maar wel op gezin gericht is. En dat vraagt zeker op een puberleeftijd natuurlijk gewoon om problemen.

    Onze fout: we zijn enerzijds te tolerant, anderzijds te generaliserend en geven die jongeren niet het gevoel dat ze thuis zijn. Wat iedere jongere nodig heeft zijn regels, vastigheid en regelmaat. Maar als je gedwongen in twee culturen op moet groeien die beide goede en slechte kansen hebben dan is dat heel erg chaotisch en daar wordt je vanzelf opstandig van.

    De ware schuldigen zijn de ouders van die kinderen die gewoon hun biezen hadden moeten pakken als het ze hier niet beviel, en de mensen die hen dat hadden moeten vertellen. Ikaccepteer dus ook “ze zijn al zo oud, je kan ze niet meer aan laten passen” absoluut niet als excuus. Mijn schoonvader is 70+ en fransman geworden. Heeft hij ook de taal voor moeten leren en zich voor aan moeten passen.

Geef een reactie