Wat zijn uw toekomstkansen als militair?

Haarlem

Update: deze blog is gesloten, dank voor deelname en/of interesse.

Update vrijdag 8 april 2011 16:00:  Premier Rutte laat in een persconferentie weten dat het kabinet achter de bezuinigingsplannen van defensieminister Hillen is gaan staan.

Duizenden militairen, burgerpersoneel en medewerkers van bedrijven die aan defensie leveren zullen hun baan kwijt raken. Morgen zal minister van defensie Hillen bekendmaken waar de klappen vallen.

Bij defensie is dit natuurlijk het gesprek van de dag en als u daar werkt zal u denken over hoe het verder moet in de toekomst. De NOS hoort uw verhaal graag, zodat we een beeld kunnen krijgen van de impact van de plannen.

  • Wat zijn de gevolgen voor u persoonlijk en uw gezin?
  • Ziet u mogelijkheden om elders aan de slag te komen?
  • Wat zijn uw kansen?

Laat het ons weten en reageer hieronder, of als u liever vertrouwelijk informatie met ons deelt: via nosnet@nos.nl

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


67 reacties op “Wat zijn uw toekomstkansen als militair?”

  1. Vera Pronk-Kroon zegt: 07-04-11 om 12:43

    Hij moet 200 miljoen ophoesten voor veteranen die recht hebben op een schadeletsel die ze tegen defensie hebben lopen.
    Dus dat hij gaat bezuinigen is logisch niet dat het leuk is voor de mensen die hun baan kwijt raken.
    laat ik dat er wel even bij zeggen, er zijn mensen bij die al meer dan 10 jaar bezig zijn en elke keer komt er uitstel en weten ze niet waar het geld vandaan moet komen. Hierover hoor je niks in het nieuws heb ik gemerkt.

    Groet Vera ( vrouw van een veteraan die al jaren aan het strijden is tegen defensie )

  2. Vera Pronk-Kroon zegt: 07-04-11 om 12:49

    Lees de Kareoler van het BMNO 2-2011 daar staat het hele verhaal in

    groetjes Vera

  3. Ikben geen militaur. Maar vindt wel dat Ned. een goede defensie op peil dient te houden. Ik zie de bezuinigingen als ‘stank voor dank’ voor al het defensie personeel dat betrokken was en is bij buitenland operaties en daarbij soms zelfs het eigen leven in de waagschal zette.
    De veiligheidsituatie in de wereld vereist goede defensie capaciteiten. In Libie kan bijvb. de Navo de klus niet eens klaren zonder de V.S. Het valt te verwachten dat de VS de komende tijd minder het voortouw zullen kunnen/willen nemen. In de Rode Zee worden dagelijks schepen gekaapt. Wij slagen er alleen maar soms in zo’n kaping te voorkomen. In het Midden-Oosten is het onrustig. China bouwt aan een massief leger. Need I say more?

  4. Ook ik ben geen militair maar vindt een robuuste defensie wel belangrijk
    Het is een schandaal zoals dit kabinet maar rondhakt,en duizenden militairen werkloos maakt,je zal het als minister maar op je geweten hebben!.
    Eerst de mannen en vrouwen naar de brandhaarden in de wereld sturen,en als ze terugkomen een schop onder hun kont geven,zo van “Dank je wel maar
    je kunt gelijk vertrekken. Bah waardeloos.

  5. Eric zegt: 07-04-11 om 14:16

    Hier zijn simpelweg geen woorden voor!
    Na alle bezuinigingen die ons in de afgelopen jaren getroffen hebben is dit de nekschot voor defensie.
    Het is nu in veel gevallen al heel moeilijk aan zaken als onderdelen te komen.
    Zelfs voor een normaal tenue als je naar de tropen gaat is geen geld.
    Je hoeft zelfds niet eens te komen vragen om een simpele pen of stift, die zijn er gewoonweg niet meer!
    Indien er een schip naar de werf gaat weten ze niet hoe snel ze deze moeten kaalplukken om te rest in de vaart te houden enz enz enz.
    Men heeft werkelijk niet door hoe belangrijk defensie is voor de belangen van Nederland en daarmee onze economie.
    Al deze mensen die zich ingezet hebben voor vrede en veiligheid zomaar op straat zetten is ronduit schandalig!
    Het doet mij pijn als medewerker van defensie deze teloorgang te moeten aanschouwen.
    Leten we hopen dat men morgen in de kamer inziet dat dit echt geen goede stap is!

    Een teleurgestelde werknemen.

  6. Ga je toch bij Activision werken!

  7. Dit is echt te idioot voor woorden! Nederland, waterland. Nou, dat merken we:
    1. 40% van de mijnenjagers verdwijnen, wat het gevaar op de (inter)nationale wateren enorm vergroot. Jaarlijks worden nog duizenden oude bommen door de Nederlandse mijnenjagers geruimd. Als er een bom in een vissersnet terecht komt en er komen mensen bij om, dan is de regering erg betrokken (maar niet heus): ‘oh oh wat erg’ maar ze kunnen vele doden en gewonden voorkomen door niet te bezuinigen op defensie/marine.
    2. Er verdwijnt 1 van de 2 (50%) bevoorradingsschepen. Die bevoorradingsschepen zijn er niet alleen voor de Nederlandse marine, maar zijn er ook voor buitenlandse schepen; dus als die schepen weggaan dan zou dat betekenen dat Nederland weer een rol minder gaat spelen in deze wereld (straks staan we er dus alleen voor als er iets gebeurd).
    3. 2 van de 4 (50%) patrouilleschepen die momenteel in aanbouw zijn (in Vlissingen/Roemenië) worden onmiddelijk doorverkocht. Dat is zo idioot als … Waarom hebben ze ze dan in vredesnaam laten bouwen? Ze zijn gebouwd door Nederlanders en met de Nederlandse technologie en zeer ontwikkelde wetenschap op dit terrein en nu zou je ze in één keer doorverkopen??? Schandalig!
    4. Dit is het ergste punt. 25% van het marinepersoneel zal ontslagen worden; dat betekent dat er zo’n 2500 mensen ontslagen zullen worden die zich volledig hebben ingezet voor hun land. Die kan je toch niet zomaar op straat zetten? Honderden gezinnen waarvan de vader ineens geen werk meer heeft, terwijl men altijd zei: ‘Bij defensie heb je baangarantie en kan je met de juiste inzet en motivatie carrière maken.’ nu blijkbaar niet meer!

    Weinig van ons zullen het weten, maar als dit zo door gaat, heeft Nederland over een poosje weer zo’n leger als voor de 2e Wereldoorlog ook het geval was: Geen tanks, slechte wapens, weinig personeel en antiek materieel! Ik hoop dat de 3e wereldoorlog snel begint, zodat de Nederlandse regering zal inzien dat de beslissingen die ze hier maken, de verkeerde beslissingen zijn!

    Ik ben nog maar 16 jaar; misschien zie ik het verkeerd, maar dit is wel mijn mening op dit moment.

  8. Janssen zegt: 07-04-11 om 15:37

    Wat mij dwars zit is het volgende:

    De banken hebben geld verkeerd lopen beleggen. Ze hebben voor miljarden aan staats steun gekregen om overeind te blijven.

    En de media heeft ook mede de schuld. Het is geen “Crisis”, geld was gewoon stomweg verkeerd belegd, en het geld was op. In mijn ogen waren de banken niks anders dan failliet.

    Ik snap niet dat de huidige regering het gedrag van de banken maar accepteert en tegemoet komt. Terwijl de gemiddelde Nederlander hiervoor mag ophoesten door bezuinigen op diensten die zei nodig hebben en gedwongen ontslagen.

    Nu omdat er een groot tekort is, en Nederland het brave school jongetje van Europa wil zijn. Moet er op defensie, onderwijs, zorg en andere massaal bezuinigd worden. Terwijl andere landen in de EU nog meer schuld heeft dan Nederland.

    Heeft Nederland nu niet geld geleend aan IJsland en Ierland om die overeind te houden?

    Ik vind het vreemd, dat defensie telkens als zondebok word gebruikt voor bezuinigen. Als het zo door gaat wil straks niemand meer militaire worden.

    Ik ben zelf militaire. Ik vind dat sommige dingen efficiënter kunnen, ook dat sommige onderdelen beter kunnen en dat personeel beter verdeeld moet worden. Maar geen grote bezuinigingen.

    De vloot is maar 1/3 van wat het 20 jaar geleden was.

  9. Thijs zegt: 07-04-11 om 15:44

    Ik vind dit te belagelijk voor woorden. Denk aan de gebonden bedrijfen aan dit deel van ons land. Je ontneemt mensen hun droom cariere en neemt een stuk dimplomatie ook weg.

    Een militaire macht dwingt ook respect af van andere landen, je mist dus straks een stuk machtsvertoon als natie. Ik ben van mening dat dit een van de vele slechte oplossingen is van dit kabinet. Als je wilt snoeien Rutten, dan wordt je toch lekker tuinman?

  10. ‘Heeft Nederland nu niet geld geleend aan IJsland en Ierland om die overeind te houden?’
    Inderdaad, en nu komt Portugal zometeen ook nog bedelen. (ik zie de miljarden alweer vliegen).

    ‘Ik vind het vreemd, dat defensie telkens als zondebok word gebruikt voor bezuinigen. Als het zo door gaat wil straks niemand meer militaire worden.’
    Zoals je zegt; steeds dezelfden zijn de dupe.

    ‘De vloot is maar 1/3 van wat het 20 jaar geleden was.’
    Zeg nou zelf, de Nederlandse marine is en speldenknop tussen de marines van andere naties en dat terwijl Nederland bekend staat om zijn superieure radars en sonars. Zonde om daar dan toch geen gebruik van te maken?

    ‘Als je wilt snoeien Rutten, dan wordt je toch lekker tuinman?’
    Dit vind ik een perfecte uitspraak. Ik ga hem onthouden en hopen dat hij hem zelf (en z’n kabinet) ook zal lezen!

  11. Matthijs zegt: 07-04-11 om 16:00

    Ik wil later heel graag bij de luchtmacht werken. Maar aangezien de cougars verdwijnen kan ik het nu wel vergeten om loadmaster te worden..

    Slaat werkelijk nergens op. Andere ministeries word minder op bezuinigd en Defensie is nog het ergste. Zelfs België heeft een beter leger als dit word voortgezet.

  12. Ik denk dat iedereen die de komende 5 jaar een baan bij defensie wil dat wel op z’n buik kan schrijven.
    Ik hoop over 2 jaar te solliciteren bij de marine, maar met dit gezeik is het nog maar de vraag of dat enig nut zal hebben (en of het al wel mogelijk zal zijn).

  13. Tja zegt: 07-04-11 om 16:12

    Volgens mij ging mijn neefje bij de marine. Zal hem eens bellen om te vragen.

  14. Adjudant b.d. zegt: 07-04-11 om 17:03

    Ik was op tijd weg…
    Maar mijn (KL) collega’s zitten nu in de rats!!!

    Wat ik nog wel kwijt wil; ik hoop toch niet dat er toch die JSF toestellen gekocht gaan worden.
    Dit zou een schot in de rug zijn voor die 10.000 hardwerkende mensen die nu op straat komen te staan.
    Als dat “vliegende speelgoed” er toch gaat komen moet er haast wel een volksopstand komen!!!!

  15. OGRV643 zegt: 07-04-11 om 18:49

    Inmiddels ben ik veteraan, maar het woord “bezuinigingen” is al sinds de jaren 90 volop bij defensie aanwezig.

    Het aantal missies werd er niet minder om en we moesten steeds meer met minder doen.
    Met als gevolg een (te)hoge werkdruk en slecht en versleten materiaal waar geen geld meer voor was om te repareren of te vervangen.

    De heren bankiers die volledig aansprakelijk zijn voor de crisis, zijn al weer lekker bonussen aan het uitdelen terwijl straks duizenden mensen op straat staan.

    Misschien een idee om met die duizenden mensen het geld maar zelf te gaan halen bij de heren bankiers?

  16. Sarge zegt: 07-04-11 om 18:50

    Op de kazerne waar ik nu werk is op sommige daken zeil gespannen omdat de boel lekt en er geen geld is voor reparatie.
    Op mijn oude kazerne staan gebouwen uit de jaren ’60 waar het beton van gebroken is en waar het (enkele) glas gebarsten is. Ook zijn regelmatig toiletten kapot en hapert de electriciteit. Wederom is voor reparatie geen geld beschikbaar. In één geval moest een adjudant met regelingen voor Arbo gaan wapperen omdat er op een heel gebouw aan mensen nog maar twee werkende toiletten waren!

    Oefeningen worden geschrapt en uitgevoerd met tenten die niet willen blijven staan, met 20 jaar oude vrachtwagens en zonder wapens, want voor oefenmunitie is: inderdaad: geen geld.

    Voertuigen staan stil want geen geld voor onderhoud en trouwens ook al tijden geen reservedelen. De oude YPR-ren rijden maar door want het project voor vervanging is stilgelegd. De Boxer staat alleen maar in Amersfoort. Stil.

    Toch is de KL bezig te trainen voor inzet in Afrika. Het kabinet houdt het ambitieniveau op peil en wil nog steeds voor langere termijn een complete -logistiek onafhankelijke- battlegroup op de mat brengen. Met welk materieel en hoe wil je de mensen daar voor opleiden?

    Het enige goede aan de plannen is om al die Haagsche kolonels; overstes en majoors eens weg te snijden. Zonder die staven krijgen wij het een stuk makkelijker. Wel jammer van die adjudanten, die hebben ervaring die we hard nodig gaan hebben nu er bijna niemand meer wordt opgeleid!

  17. Thomas zegt: 07-04-11 om 20:46

    Het is toch te dwaas voor woorden, de banken en verzekeringsmaatschappijen worden met staatsteun in de lucht gehouden, land zoals Griekenland, Ierland en nu ook Portugal hebben jarenlang te veel geld uitgegeven. Dan gaan wij met zijn allen vele miljarden aan ze lenen waarvan de deskundigen zelf al zeggen dat we dat waarschijnlijk nooit terug zullen zien, maar voor de mannen en vrouwen die in Irak, Afghanistan en in Bosnie hun leven hebben gewaagd om in opdracht van de regering de vrede proberen te brengen is nu geen plaats meer.
    Wat zij de Hr Hillen ook al weer bij zijn aantreden? Defensie ie een verzekering en daar betaal je premie voor. Nou, in Nederland zijn we straks vet onderverzekerd!

  18. Liesbeth Bouman zegt: 07-04-11 om 20:58

    6000 banen weg bij defensie…..
    Wordt er ook nog een keer op het nieuws aandacht besteed aan de, meer dan, 7000 banen die moeten verdwijnen in het onderwijs! Heel veel duur opgeleidde mensen staan straks op straat, zonder sociaal plan. Meer dan 7000 mensen zitten de komende tijd in grote onzekerheid.
    Dan heb ik het nog niet eens over de kinderen die hier de dupe van worden.

  19. Bert zegt: 07-04-11 om 20:59

    Even wat anders; de NOS lijkt veel op de afdeling Voorlichting van Defensie. Druppelsgewijs wordt het personeel bij Defensie bekend gemaakt met het aankomende slechte nieuws. En vrijdag vertellen de leidinggevenden bij Defensie het ‘nieuws’ aan hun personeel ….
    Dat druppelsgewijs nieuws produceren is zo kinderachtig. Wat is er gebeurd met volwassen nieuwsgaring ? Of is er een deal met Defensie afgesloten ?!

    BTW ik werk bij Defensie en zie geen enkel probleem om die 1 miljard te bezuinigen. Houden we nog 7 miljard over en daar moet ook een geloofwaardige krijgsmacht mee in stand te houden zijn (met een lager ambitieniveau dan nu). En die 1 miljard (!!) kan nuttig besteed worden (verkeer, volksgezondheid, ouderenzorg om maar iets te noemen). Dat er nu kazernes met lekkende daken zijn (zie vorige reactie) is een fout in de prioriteitstelling en aansturing. Mensen, middelen en financien moeten op elkaar afgestemd worden ! Maar de top van Defensie vecht alleen de machtstrijd uit en is niet in staat tot duidelijke keuzes maken. Ik hoop dat minister Hillen dit doorbreekt !

  20. Arend zegt: 07-04-11 om 22:06

    De kop “Wat zijn uw toekomstkansen als militair?” is fout, moet zijn “Wat zijn onze toekomstkansen zonder militairen?”

    De regeringe(n) zochten en zoeken het geld op de verkeerde plaats, laten zij die miljarden maar terug halen bij Provincies en Gemeenten zie website van Leo Verhoef http://www.leoverhoef.nl/index.html

    En dan hebben we het nog niet over het geld wat Provincies en Gemeenten op banken hebben staan, met al dat geld samen van één jaar kan het complete begrotingstekort opgelost worden en blijft er nog over om Politie en leger te versterken.

    Als je uitrekent wat de Nederlander aan belastingen betaald dan kom je al gauw op 80 cent van elke Euro, men ziet het niet maar tel het maar op lag aanhouden 32% belasting 19% BTW 9% Provinciaal en 6% Gemeente en dan heb ik het over de wegenbelasting e.d nog niet gehad.En wat te denken van de “geld ontwaarding”

    Zo gaat er van elke liter Diesel van €1,37 een hele Euro terug de schatkist in.

    De regeringe(n) geven teveel weg om vriendjes te blijven met de landen om ons heen ofwel de EU, VS, NAVO en de z.g.n stakkers in de wereld die geen stakkers zijn of bij wie het in elk geval nooit terecht komt.

    Zo blijft Afrika straatarm ondanks de vele Miljarden euro’s die er in worden gepompt.

  21. beroeps zegt: 07-04-11 om 22:41

    14 maanden geleden aangesteld als beroepsmilitair. In het kader van de nota “werving en behoud” van de vorige minister. Want er waren maarliefst 7000 vacatures die dringend vervuld moesten worden!
    14 maanden later worden ruim 12000 banen geschrapt en 6000 mensen gedwongen ontslagen bij hetzelfde bedrijf.
    Een niet te bevatten wispelturig en voor personeel hufterig wanbeleid van onze onbetrouwbare politieke besluitvormers! Deze minister heeft echt alle realiteitszin verloren en daarmee ook mijn vertrouwen en respect.

  22. Anton zegt: 07-04-11 om 23:07

    Ik werk al 18 jaar bij Defensie maar de lol is er de laatste jaren flink af aan het gaan. Als het goed gaat met de economie wordt er weinig bezuinigd, als het slecht gaat wordt er veel bezuinigd maar nog nooit is het budget vergroot of tenminste gelijk gebleven terwijl het ambitieniveau alleen maar groter is geworden. Al deze eerdere bezuinigingen zijn direct of indirect op de schouders van het personeel terecht gekomen die door hun loyaliteit en heel veel extra inspanning de boel maar net draaiende hebben kunnen houden. Deze bizarre bezuinigingsronde is de doodsteek voor Defensie. Zoals al vele malen genoemd, terug naar 1939. De wereld is nog nooit zo onstabiel geweest, de vooruitzichten (energiecrisis, voedselcrisis etc) zijn zo mogelijk nog slechter en onze volksvertegenwoordiging gaat onze nationale verzekeringspolis over boord zetten. Jawel, de verzekeringspolis waar onze minister nog zo over roemde toen hij aantrad maar vervolgens 6000 loyale medewerkers met een schat aan onmisbare ervaring af wil danken.

    Ik heb bij nacht en ontij op vele plaatsen ter wereld uitzendingen gedraaid, mijn leven geriskeerd voor het nationale belang en bovendien een zeer zware last op de schouders van mijn gezin gelegd door minimaa de helft van het jaar weg te zijn. Dat alles accepteer ik met de uitdaging van het werk en de wetenschap dat je een baan voor het leven hebt. Helaas…

    De impact van de bezuinigingen is voor mij, mijn gezin en vele collega’s enorm. Te oud om ergens anders opnieuw te beginnen, te jong voor een passende uitstroom regeling. Zeer gespecialiseerde opleidingen gevolgd om je taak maar zo goed mogelijk uit te kunnen voeren en waar je alleen bij Defensie mee uit de voeten kunt maar die in de burgermaatschappij nauwelijks iets waard zijn. Kortom, ik maak mij zeer grote zorgen.

    Ik hoop dat onze volksvertenwoordiging verstandig genoeg is om onze minister terug te fluiten en de juiste prioriteiten te stellen, niet in de laatste plaats voor alle loyale medewerkers die bereid zijn of zijn geweest het ultieme offer te doen voor diegene die hen nu wil afdanken.

  23. Dirk Jan de Haan zegt: 07-04-11 om 23:23

    Het NOS Journaal van 20:00 vond ik erg overdreven over dit onderwerp. “Nu blijft er een klein leger over”. He? 55000 man sterk nog steeds, dat is gigantisch. Natuurlijk is het sneu voor 6000 gedwongen ontslagen, maar dat is maar 1 op de 10. Ik ken bedrijven en instellingen waar het veel verder gaat en die zie ik niet op het journaal. Arme den heldenaren die klagen dat het dorp nu echt niks meer heeft. Hallo zeg, ga dan wat doen! Maak het weer een interessant dorp. Bij dit soort reacties krijg je de neiging te gaan denken: het is wel goed voor betrokkenen dat er wordt ingegrepen.

  24. Harald zegt: 08-04-11 om 05:50

    Hoi. Oudgediende 93/7
    Wat zijn de gevolgen voor u persoonlijk en uw gezin?
    Persoonlijk verlies je de relaties die je binnen je eenheid en in en om de kazerne opgedaan hebt. Je begint weer een nieuw leven na defensie.
    Je inkomsten zullen lager zijn als bij defensie. Dat is mijn ervaring!
    Ik heb geluk gehad. Ik ben na defensie terug de schoolbanken ingegaan. Het is wel duidelijk dat dit niet voor iedereen is weggelegd.
    In geval van uitzending(en) bestaat er ook de kans op grote gevoel van leegte na een toegewijde en stressvolle periode in je leven.
    Hiervoor is een redelijk goed ondersteuningsinstituut beschikbaar.

    Ziet u mogelijkheden om elders aan de slag te komen?
    De kans om elders aan de slag te gaan is laag. Een uitkering is een alternatief. Je werkervaring ligt in een ervaringsgebied dat waardeloos is voor de burgerbedrijven. Met een beetje geluk kun je een zielige beveiligingsbeamte worden. De banken/verzekeringsbedrijven dienen.
    Mijn medeleven aan diegene die in deze situatie terecht zullen komen.

    Wat zijn uw kansen?
    Mijn kansen waren zeer laag. Defensie was voor mij een oplossing in een tijd dat ik niet wist wat ik wilde en een moeilijk hanteerbare jongeman was. Na drie jaar dienen was ik wat rijper om terug te gaan naar school. Mijn voorstel aan alle jonge oudgediende is terug te gaan naar school om een redelijke diploma te halen. minimaal een vierjarige opleiding.
    Blijf niet te lang leven in het defensie verhaal van je leven. Het kan een reden worden je als slachtoffer te gaan gedragen.
    Pak iets niets op!!!

    Ik heb wel meerdere ideeen hoe de wereld eruit zou moeten zien maar dat impliceert een boek te schrijven. Zie ZIETGEIST 2011 voor een beeld daarvan. OOk kan ik wel een aantal schuldige vinden die de oorzaak zijn van de probelmen in de wereld waarbinnen defensie valt. Even niet. Iedereen weet eigenlijk wel genoeg. Take action! laat het niet over je heenkomen.

    Wees wel.

  25. Harald zegt: 08-04-11 om 05:53

    typfoet “Pak iets nieuws op” bij vraag twee. Laatste regel

    Sorry

  26. Henk zegt: 08-04-11 om 06:14

    Denigrerend hoe u omgaat met de burgers van Defensie die ontslagen worden door alleen de nadruk op de militairen te leggen en ons “anderen” te noemen. Ben één van die burgers die ontslagen gaat worden omdat je te oud en dus te duur bent. Terwijl de overheid met het vingertje zegt dat we allemaal langer moeten gaan werken. En dan nog te bedenken dat in 10 jaar tijd via natuurlijk verloop vanzelf 70% van de ambtenaren verdwijnt. Snapt u het nog ??

  27. Bart zegt: 08-04-11 om 07:27

    Dat er bij defensie het een ander moet veranderen is wel duidelijk, het recente bericht dat het aanschaffen voor 600 miljoen aan geschut, welke doelmatig was in de 2e wereldoorlog , geeft het niveau aan.
    De begrootte 800 miljoen ( eerste jaar) voor missie Afghanistan, wat werkelijke 1,6 miljard kostte, is een indicatie dat men bij defensie niet kan rekenen.

    Verder heeft de media en de campagne van VVD en PVV mij de laatste jaren doen wijsmaken dat het in verschillende steden in Nederland verschrikkelijk gevaarlijk is, de politie en alle soorten hulpverlening dit probleem maar niet opgelost kunnen krijgen.
    Wellicht een missie voor een afdeling van defensie, om dit probleem eens op te lossen.

    In plaats van bommen en schieten, een humanitaire actie voor Hawai ??, eindelijk puin ruimen voor die mensen daar.

    Extra ondersteuning voor justitie om de mega volumes cocaine importen via havens enigzinds in te dammen, en de zware georganiseerde criminaliteit in Nederland eens flink aan te pakken ?

  28. Hans zegt: 08-04-11 om 08:16

    Beste Bart onder welke steen kom jij vandaan? Heb jij de afgelopen jaren het nieuws wel gevolgd? Waarschijnlijk zeggen “operatie Knor” (biggen ruimen) St. Maarten, Haiti, overstroming in Nederland, etc. jou helemaal niets? Ik ben bijna 28 jaar in dienst bij de Koninklijke Marine en heb aan heel veel (humanitaire)missies meegewerkt. Defensie kan niet rekenen?? Onzin, we moeten altijd achter de grillen van onze politieke leiders aan rennen dus is een langdurige planning heel erg moeilijk en vergt veel van de flexibiliteit van het personeel. Ikzelf ben van de afgelopen 2 1/2 jaar misschien een klein jaar thuis geweest maar dat zal jou waarschijnlijk wel niets zeggen met een 8 – 5 baan?? Natuurlijk ik heb er zelf voor gekozen…… ook zo’n dooddoener! Ik ben nog altijd trots om voor onze krijgsmacht te werken en ik wilde dat ik dit ook voor de rest van Nederland kon zeggen! Ik durf hier bijna niet in uniform over straat te lopen omdat je dan als paria met de nek wordt aangekeken. Nee dan in andere landen waar IK geholpen heb, respect en dankbaarheid alom, zelfs in Afghanistan! Iedereen heeft recht op een mening dat besef ik wel maar probeer wel respect op te brengen voor mensen die wel weten hoe de defensie organisatie werkt! Een leger, politie, brandweer, zorg, etc. kost nu eenmaal geld en als je als een van de grotere economieën wil meedoen dan moet je nu eenmaal investeren! Deze reorganisatie/bezuiniging is gewoon afbreuk en kapitaalvernietiging en korte termijn politiek!

  29. Cap zegt: 08-04-11 om 10:58

    Het voelt persoonlijk zo onrechtvaardig dat de politiek enerzijds wil dat defensie meedoet aan allerlei missies waar ook ter wereld, en anderszijds de organisatie flink de duimschroeven aandraait.
    Als je nu en op langere termijn goed werk wil leveren zal er geinvesteerd en onderhouden moeten worden. Nieuwe lichtingen worden nu niet aangenomen en collega’s met vakkennis worden ontslagen (de adjudanten). De collega’s die blijven, burger of militair, krijgen een hogeren werkdruk, met minder middelen, met minder goede middelen, met minder salaris, mogelijk nog steeds een fiks aantal uitzendingen, een negatieve werksfeer, geen investeringen in de toekomst, weinig oefeningen om de gereedheid goed te kunnen testen… Zouden deze mensen nog met zoveel plezier willen en blijven werken?
    Je kansen in de buitenwereld zijn als je hetzelfde werk wil blijven doen niet zo groot als binnen defensie, ander werk doen lost dit op. Maar wil je dit ook wel? Wordt je daar gelukkig van?
    Wat is het effect op je gezin, tja, dezelfde als met willekeurig welke andere grote reorganisatie…de sfeer aan de keukentafel wordt er echt niet beter op.
    Voor mij persoonlijk: ik doe met een persoonlijke overtuiging dit werk, geef desnoods mijn leven voor mijn eigen land. Die overtuiging kan ik eigenlijk nergens anders kwijt en de bezuinigingen gecombineerd met steeds nieuwe inzet (Libië, Kunduz, Piraterijmissie enz enz) voelen als stank voor dank…

  30. bas zegt: 08-04-11 om 11:12

    Hans

    Respect voor moord en doodslag BV?
    Respect voor een organisatie die met 55000 mensen in dienst moeite heeft om er 1500 echt aan het werk te krijgen (Afghanistan)?

    En de beslissing om een helicopter die bedoeld is om drnekelingen op te pikken puf puf puf naar Libië te laten gaan was natuurlijk ook de schuld van politici, nietwaar?

    Respect moet je verdienen. En de krijgsmacht heeft de laatste 20 jaar heel weinig gepresteerd waar ze trots op mogen zijn

  31. Tja zegt: 08-04-11 om 12:04

    Ben geen voorstander van missies etc, maar ben het heel erg oneens met je bas. Mijn aversie tegen de JSF is legendarisch, ik heb een gegronde hekel aan het doden van mensen etc etc. Maar iedere keer ALS we iemand uitsturen voor een vredesmissie heb ik enorm veel waardering voor die persoon want ik weet dat hij/zij vrijwillig gekozen heeft om ons te vertegenwoordigen op een gevaarlijke missie om anderen te helpen. Dat misschien de echte redenen voor zo´n missie anders zijn dan de militair in kwestie (en ons allemaal) voorgehouden is dat is een ander verhaal. Dat kan je alleen de politiek kwalijk nemen.

    En dat een systeem niet goed werkt, dat kan. Het is algemeen bekend dat de ruimtes waarin Defensie zit al tientallen jaren oud zijn, het materiaal een rommel is en de besluitvorming waarschijnlijk net zo omslachtig is als in de rest van Nederland. Daar mag best iets aan gebeuren, zonder twijfel. Dat er corruptie in is geslopen, waar niet? Aanpakken. Maar hier lopen roepen dat ze niets hebben gedaan waar ze trots op mogen zijn, nee daar ga je imho veel en veel te ver.

  32. Jay zegt: 08-04-11 om 12:26

    Beste Bas,

    Aan je reactie valt enige frustratie af te lezen. Dit zou kunnen zijn omdat je een vervelende tijd tijdens je dienstplicht hebt gehad of bent afgekeurd voor een mooie functie binnen onze krijgsmacht. Anders heb je niet veel (emotionele) argumenten om op een dergelijke wijze over de NLD krijgsmacht te spreken.

    Mannen en vrouwen die met gevaar voor eigen leven geweld gebruiken om hulpeloze burgers van dodelijke agressiviteit te redden noemt u zonder ook maar enig argument te gebruiken een moordenaar.

    Mannen en vrouwen die de afgelopen decennia voor een relatief lage beloning humanitaire missies hebben uitgevoerd in donker Afrika, het Midden Oosten, de Cariben, Oost-Europa en het Verre-Oosten heeft u geen respect voor? Terwijl u zelf tijdens elk van deze rampen wellicht 5 gulden/euro vanaf uw luie zetel heeft gedoneerd en onze soldaten minimaal 4 maanden van hun leven?

    De krijgsmacht en diens werknemers hebben mijn inziens meer dan voldoende respect verdiend. Ook als zij geconfronteerd werden met situaties die zich voortvloeide uit foutieve politieke/militair strategische besluitvorming. Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. Helaas is dat voor militairen met ernstigere gevolgen dan voor een supermarkt. Om hier de krijgsmacht op af te rekenen vind ik kortzichtig en zwak.

    Ik had gehoopt dat de soldaat wat meer waardering van het volk (uit hoofde van de volksvertegenwoording) zou mogen ontvangen.

  33. Hans zegt: 08-04-11 om 12:49

    Beste Bas, welke functie heb jij binnen defensie? Je weet het nl. zo goed dat je wel een topfunctie moet hebben! Je hebt zeker ook heel wat uitzendingen gedraaid anders zou je zo niet oordelen toch?? Mocht dat niet zo zijn kruip dan lekker bij Bart onder zijn steen en oordeel niet over dingen waar je geen moer verstand van hebt….

  34. Theo zegt: 08-04-11 om 12:53

    Bas,

    Duidelijk dat je gewoon uit je nek kletst!
    Belachelijke uitdrukking, moord en doodslag BV!
    Vraag de nabestaanden van de mensen, die voor de juiste zaak het ultieme offer gebracht hebben, of gewond terugkwamen uit Afghanistan eens hoe ze over je reactie denken. Over respect verdienen gesproken!
    Je hele verhaal duidt op een gebrek aan een elementaire vorm van respect en een compleet afwezig zijn van enige kennis van zaken.

  35. bas zegt: 08-04-11 om 13:40

    Theo

    Argumenten, asteblieft

    We leven in een vrij land, en yep ik ben tegen een leger. Het begint ermee dat een leger draait om de plicht tot (zelf)verdiging, in plaats van een recht. Ik mag terugslaan, maar ook kiezen dat niet te doen. Maar ben ik soldaat, dan heb ik te doen wat gezegd wordt, aanvallend of verdedigend.

    Een leger maakt mensen dood. Soms om een verdedigbare reden, maar vaak ook niet – nog los van was scatter damage genoemd wordt. Of Erik O nu mocht schieten of niet – de Afghanen waar hij op schoot zijn wel dood, en zonder NL ingrijpen waren ze dat niet geweest.

    Daarom kies ik voor niet doden. En dus geen leger

  36. jankaas zegt: 08-04-11 om 14:15

    Beste Bas, jij weet totaal niet wat Defensie doet. Dat blijkt maar weer uit je stukjes. Je kan er dan wel een mening op na houden en ja wel leven in een democratisch land maar zeg dan wel iets waar je iets van weet. Wat jij zegt hierboven klopt niet het leger dood niet alleen maar. En het is niet meer zo van “befehl ist befehl”. Het is alles met goed verstand. En juist daardoor werken wij als defensie zo goed.Zeker in de missie gebieden. Er word steeds meer gevraagd deze tijden aan de persoon zelf. Je hebt heel veel verantwoordelijkheid als militair, want er is niet altijd iemand die je alles in kan fluisteren.

    En oja Erik O was niet in Afghanistan dat was Irak. En daar is goed op gereageerd. Beter dan jij zou doen vanachter je PCtje.

  37. Theo zegt: 08-04-11 om 14:24

    Mooi.
    Respecteer je mening.
    Vraag me wel af, of je in staat zou zijn geweest zo te reageren wanneer er geen geallieerden geweest waren die ons landje uit de shit trokken.
    Ging blijkbaar niet aan de onderhandelingstafel, dus vielen er doden.
    Je leeft in een vrij land, zoals je zelf beweert.
    Vraag jezelf nu maar eens af hoe dat mogelijk is!
    En ja, als soeverein land zijn wij verplicht onszelf te verdedigen.
    Van de bezetter kon je de kogel krijgen wanneer je het niet met hem eens was.Al voldoende argument om een goed functionerend leger te houden?
    Vind van wel.
    Ons landje stuurt geen mensen om andere volkeren te onderdrukken maar om mensen die zich niet verdedigen kunnen, te helpen en te beschermen.
    Misschien is het niet bij elke Nederlander bekend maar alleen al de reacties van Cap en Jay hierboven verhelderen meer dan genoeg waarom het werk van ons leger waardevol is,zowel voor de volkeren die geholpen worden alsook voor jou en mij.
    Ben trouwens vader van 2 beroepsmilitairen ,zoon en dochter,( ja waren uitgezonden) onderofficieren, waar ik zeer trots op ben.

  38. Ser. 314. zegt: 08-04-11 om 14:34

    Ook ik werk bij Defensie (Den Helder – KKW, bijna 20 jaar). Het is onbegrijpelijk hoeveel geld en middelen er nu al wordt verspeeld. Een miljard bezuinigen is natuurlijk pijnlijk, maar zeker mogelijk binnen de organisatie. Misschien, en dat is een pijnlijk onderwerp, eens kijken of een groot gedeelte van de taken niet extern kan worden uitgevoerd, en met veel minder overhead.

  39. Arent zegt: 08-04-11 om 14:40

    Elke sector moet zijn steentje bijdragen, zo ook defensie. De voorgestelde bezuinigingen gaan echter veel te ver. Dat de tanks er uit gaan is logisch. De tanks waren oorspronkelijk aangeschaft als eerste linie tegen de Russen. Nu de koude oorlog voorbij is zijn ze niet meer noodzakelijk. In Afghanistan hebben we ze zelf niet gebruikt (we leenden ze van bondgenoten). Nederland is wat dat betreft veel meer gebaat bij lichte pantservoertuigen. De rest van de bezuinigingen gaan echter zo ver, dat de krijgsmacht niet zelfstandig meer zal kunnen opereren. Een kennis van mij die marinier is vertelde dat bij oefeningen ze allemaal nog maar vijf kogels krijgen uitgereikt. ‘Zorg maar dat ze raak zijn.’ Het gevolg, mariniers die niet weten hoe ze moeten schieten omdat ze het nooit hebben kunnen oefenen. De krijgsmacht zal straks bestaan uit onvoldoende, onervaren militairen die niet opgewassen zijn tegen taken die de regering wel aan ze zal geven ( kijk maar naar nieuwe missies als Libië & Kunduz). De ervaren onderofficieren (de ruggengraat van elk leger) die een schat aan ervaring van eerdere uitzendingen meebrengen worden er nu als eerste uitgeschopt. Straks vallen in Kunduz de eerste doden als gevolg van gebrekkige voorbereidingen door geldgebrek. Schande!

  40. Tja zegt: 08-04-11 om 14:47

    http://www.stilstaanbijvrijheid.nl/
    Yep, speldje op! ik denk dat de discussie van “een ander helpen” niet bij iedereen dezelfde impact heeft. Immers, hoe toets je of je niet (zie Libie) een ander in dat land weer jouw waarden en normen opdringt. Daarbij kan je ook vinden dat je een ander niet wilt helpen. Ook dat mag je vinden. Maar niet jezelf willen helpen, dat snap ik niet. En je helpt jezelf niet door geen enkele manier te hebben jezelf te verdedigen MOCHT het mis gaan. Je kan er geen verzekering voor afsluiten hoor, defensie is onze verzekering.

  41. Cornelis zegt: 08-04-11 om 15:24

    Naar ik vrees wordt deze bezuiniging weer een voorbeeld van korte termijnvisie. Nog geen twee jaar nadat Defensie 7000 vacatures probeerde weg te werken met een grootse wervingscampagne onder ervaren burgers ‘Werk naar Werk’ moeten er 10000 uit. Het defensiepersoneel treft het niet met dit soort politici.

    Het is zeker niet denkbeeldig dat deze bezuiniging weer gevolgd wordt door investeringen en een wervingscampagne, want al eerder bleek dat bij bezuinigingen defensieonderdelen werden werggesaneerd waarvan men achteraf spijt had. Er wordt alleen gekeken naar de korte termijn winst, en met welke snelle bezuinigingen de gewenste 1 mjd wordt bereikt.

    Er zit geen enkele doordachte keuze achter als het gaat om de inzet van de krijgsmacht. Het ambitieniveau van de politiek voor die krijgsmacht is niet bijgesteld, alleen het korte termijn kostenplaatje. In afzienbare tijd moet er dan toch weer diep in de buidel worden getast, maar het financiele straatje van 2011 is mooi geveegd. De Britten hebben daarvoor een mooie uitdrukking mijnheer Hillen: “Penny wise, pound foolish”

  42. Rik zegt: 08-04-11 om 16:12

    Nu ik naar de persconferentie zit te kijken van Rutten bekruipt mij het gevoel dat defensie echt het kind van de rekening wordt. Als militair die al meer dan 30 jaar zijn werk verricht voor de BV Nederland, voel ik mij te kakken gezet door de regering. Veel van de eerdere bezuiniging hebben al voor een uitholling van Defensie gezorgd en met deze bezuiniging die er over heen komt hoop ik dat de collega’s bij Defensie stoppen met solidair te zijn met hun onbetrouwbare werkgever en ook eens gaan zeggen genoeg is genoeg en eindelijk eens massaal in actie gaan komen.

  43. Wat nu als de economie straks weer goed is? Wordt het budget dan weer vergroot? IK WEET ZEKER VAN NIET! Dat is namelijk nog nooit gebeurd. Zoals Rutten zojuist zei in zijn persconferentie: ‘Daar kan ik totaal geen uitspraak over doen’. Nou, daar hebben we wat aan?

    Wat mij nog steeds het meest dwars zit, zijn de 2 (van de 4) OPV’s die momenteel gemaakt en die als ze klaar zijn onmiddelijk doorverkocht worden. Daar maak je ze toch niet voor? Dat worden zeer geavanceerde schepen met fantastische ‘high technology’.

    RUTTEN, ALS JE WILT SNOEIEN, WAAROM WORDT JE DAN GEEN TUINMAN? WAAR IS ÉÉN VAN JE PUNTEN DIE JE HAD VOOR DE TWEEDE KAMER VERKIEZINGEN? MEER BUDGET VOOR DEFENSIE! EN PVV? JULLIE ZEIDEN DAT OOK!

  44. ‘Rik zegt: 08-04-11 om 16:12

    Nu ik naar de persconferentie zit te kijken van Rutten bekruipt mij het gevoel dat defensie echt het kind van de rekening wordt. Als militair die al meer dan 30 jaar zijn werk verricht voor de BV Nederland, voel ik mij te kakken gezet door de regering. Veel van de eerdere bezuiniging hebben al voor een uitholling van Defensie gezorgd en met deze bezuiniging die er over heen komt hoop ik dat de collega’s bij Defensie stoppen met solidair te zijn met hun onbetrouwbare werkgever en ook eens gaan zeggen genoeg is genoeg en eindelijk eens massaal in actie gaan komen.’

    Hier ben ik het mee eens. Het wordt tijd dat de militairen er zelf eens hard tegen in opstand komen.
    Zeker als Nederland weer een paar miljoen/miljard aan Portugal gaat ‘uitlenen’ (oftewel weggeven) zou ik me als militair gewoon ronduit genaaid voelen!

  45. Rob zegt: 08-04-11 om 16:45

    Rik,

    ook ik werk al meer meer als 30 jaar bij defensie, en ben het ook helemaal met je eens, vooral als je hoort dat er weer veel geld naar ontwikkelingshulp gaat en dat dat totaal niet goed wordt besteed, denk maar aan de containers met voedsel die staat weg te rotten op de kade.

  46. Tja zegt: 08-04-11 om 16:56

    @MB

    Ach joh, de VVD zorgt ook voor extra banen (toch? CPB zei dat nog in Mei. 5% meer banen. Kwam ergens neer op een paar honderd duizend banen. Niet bij Defensie alleen. Misschien bollen pellen?). Dus iedereen is zo weer aan de slag.

    Waren de beloftes toch te mooi om waar te zijn dan? Met alle respect, ik heb volledig begrip voor het onbegrip. Maar er zijn meer mensen kind van de rekening. Misschien mensen die in jouw ogen minder belangrijk zijn, maar net zo goed Nederlanders. Ouderen, chronisch zieken, mensen die wel willen werken maar niet meer kunnen en dus leven van een minimale bijstand, AOW-ers misschien wel die zich hun hele leven krom hebben gewerkt. Ondertussen gaan de energieprijzen omhoog, want hebben we daar geen vat meer op (dus kunnen geen invloed meer uitoefenen op de prijs), is het OV ook een chaos op zommige plaatsen in het land, zijn de ziektekosten verzekeringen onbetaalbaar (marktwerking mijn voet!). Maar we kunnen wel 130 rijden op een stel verlaten stukken snelweg binnenkort.

    Dat is de realiteit van 2011. We voelen ons allemaal genaaid. En het was niet eens lekker.

  47. @ Tja

    Je hebt gelijk, de miltairen zijn niet de enigste Nederlanders die hieronder lijden (helaas), maar dat is het onderdeel dat mij interesseert en waar ik de schade van ‘voel’. Maar je zult moeten toegeven dat defensie wel weer de organisatie is die de hardste klappen moet opvangen.
    Maar het is natuurlijk gewoon hetzelfde om bollen te pellen of om bij defensie te werken :|

    (ik moet nu werken dus zal waarschijnlijk vanavond niet meer kunnen reageren)

  48. Dan zegt: 08-04-11 om 18:35

    Eindelijk een goede beslissing in de politiek,
    Nou ja en die militairen kunnen toch best wel ergens als huurlingen een guerilla gaan voeren? Kom op een beetje vrij ondernemerschap of hoe formuleerde de vorige MP dat ook weer? VOC mentaliteit.
    Kijk in de VS levert defensie nog wat op, daar pochen ze in het Pentagon dat ze de krijgsmacht zich verdienstelijk maakt door militaire interventies in landen waar het Amerikaanse bedrijfsleven graag grondstoffen en olie wil halen…

  49. Bart zegt: 08-04-11 om 18:37

    Beste Hans ,

    Bart heeft bijna 10 jaar als burger gevechtsvliegtuigen van de KLU, Luftwaffe en Noorse luchtmacht mogen repareren, en de cultuur van de landmacht en luchtmacht kunnen ‘beleven ‘.
    Bij een rondgang op een Engelse marine basis en de RAF zie je het meer professionele in een organisatie.
    Maar dat is allemaal een ervaring van zo’n 30 jaar terug.

    Nu met de spierballentaal van dit kabinet zijn velen gedoemd om het helemaal zelf uit te zoeken in het leven.
    De Nederlandse politiek heeft al 30 jaar geen verhaal als het om werkgelegenheid gaat, een moraal om mensen tot hun 65 e jaar te laten werken, totaal geen verhaal……en totaal geen oplossingen, niets !
    wel een gereutel uit Den Haag, dat men tot zijn 67e jaar moet doorgaan voor het ontvangen van AOW, pensioen gelden inmiddels zijn verknoeid met onzinnige slechte beleggingen.

    Een meneer Hillen,Rutte,Verhagen en makkers, hebben hier geen centje pijn aan, die hebben straks een baantje als voorzitter van de kampeerraad, het wegenfonds of de ING bank, en die zijn al die knelpunten bij o.a. defensie al lang vergeten meneer Hans.

    Dus het zal bollenpeller worden, of verkoper van beleggingspolissen, verder zijn er geen groeimarkten meer in arbeidsland.

    Door handige strategische zetten in de neoliberale politiek van de afgelopen 30 jaar, zijn arbeidscontracten niet echt meer bindend.
    Uitzendbureau’s, detachering, headhunters en selectiebureau’s kunnen op wens van een werkgever de vacatures invullen, en ook direct diezelfde dag weer ontbinden.
    Nu gaat men verder met het fijn slijpen van de vergoedingen voor de meeste laagbetaalden, daarom dat meneer Kamp nu bezig is met de AOW, voor 65 jaar en ouder, die paar centen ook nog af te romen, en door de wringer te halen.

  50. Dan zegt: 08-04-11 om 18:39

    Andere toekomstkansen:
    Bolletjesslikker
    Onderwijzer
    Huurling
    Huurmoordenaar
    Hennepkweker
    Ga bij BlackWater werken, lekker veel verdienen en mensen afknallen zonder dat er een haan naar kraait.

  51. Bart zegt: 08-04-11 om 18:43

    O ja Hans, 8 tot 5 baan ? , het was tot 01.00 uur s’-nachts werken aan die vliegtuigen maanden lang, lag heel defensie Nederland al uren op zijn nest :)

  52. Dan zegt: 08-04-11 om 18:51

    Eindelijk worden die militairen eens uit die pampercresh geknikkerd leren ze eindelijk eens eigen verantwoordelijkheid te nemen voor het verdienen van hun centen en niet megabedragen te toucheren voor het hersenloos volgen van befehlen.
    Het leger OKE maar dan net zoals in mijn tijd voor 250 gulden (120 euro) per maand incl kost en inwoning en medische zorg.

    Verder is het een hobby voor voltijds carnavalisten, en dat mag als archaïsch cultuurverschijnsel geen geld kosten.

  53. Dan zegt: 08-04-11 om 22:47

    @Theo,
    mensen helpen die onderdrukt worden???
    Net zoals die 6 kinderen die met een NL F16 bom werden gedood in Afghanistan!

    Als er hier een kind overlijdt is heel het land in rep en roer.
    Als NL defensie elders 6 kinderen vermoordt kraait er geen haan naar, collateral dammage toch?

    Weg met het leger, kost veel, functioneert niet, kost vele mensen in verre landen het leven, kan het land zelf toch niet verdedigen.
    Remember Srebrenica?
    Afschaffen dat disfunctionele zootje overgewaardeerde padvinders.

  54. @Dan

    Kraait er dan geen haan naar? Juist wel! Dat is het idiote van oorlog voeren tegenwoordig! Als er een paar burgerslachtoffers vallen dan staan de wereldkranten er vol mee, en zou de halve wereldbevolking degenen die daar verantwoordelijk voor waren in de gevangenis willen zien zitten. Maar dat slaat nergens op! Het is oorlog! Dan vallen er altijd slachtoffers, ook burgers! Het is hetzelfde verhaaltje als met politieagenten in Nederland. Ze mogen niks; niet eens zichzelf verdedigen, want dan worden ze gelijk aangeklaagd… Idiote shitzooi is het in Nederland qua rechtspreken!

    ‘Weg met het leger, kost veel, functioneert niet’
    Kost het veel? 20 jaar geleden was het 3 tot 4 keer zo groot, maar door iedere keer die bezuinigingen, moesten de militairen steeds meer en beter doen met hetzelfde of minder materieel. Ik hoop dat Nederland nog een keer aangevallen wordt tijdens jouw leven! Ik ben benieuwd of je dan ook nog zegt dat het leger niet functioneert en of het je dan nog wat uitmaakt of het veel geld kost! JE ZULT ZE DAN DANKBAAR ZIJN DAT ZE ER ZIJN!!! Onthoud maar eens wat er allemaal kan gebeuren als de Nederlandse krijgsmacht steeds meer gaat inkrimpen.

  55. Dan zegt: 09-04-11 om 10:17

    @MB,
    Jij bent de ideale soldaat.
    Als je kinderen hebt dan vraag ik me af hoe je zou reageren als ze door een VS precisiebom per ongeluk uitelkaar gescheurd zouden worden in een poging van de VS om hier het wapengebruik door de politie naar VS maatstaven te komen installeren.

  56. bas zegt: 09-04-11 om 14:24

    @ MB

    ‘Het is oorlog’ – door wie, waarom? Als ik nu eens plechtig verklaar niet bevrijd te willen worden, in het ondenkbare geval dat NL bezet wordt, schiet je dan niet op mij?

    Oorlog is waanzin, en gekken horen behandeld te worden, en zeker geen macht over leven en dood te hebben

  57. Dan zegt: 09-04-11 om 19:50

    @MB,
    google dan eens op Blackwater shooting Iraq youtube en klik op het filmpje voor 18+

    Nog een voorbeeld: een ex-kennis van mij bij de marine: Venezuela minderjarige prostituees aan boord en groepsmatig verkracht en daarna in een vuilniscontainer gegooid.

    Voor dat soort volk hoeft het niet eens oorlog te zijn om burgers te verkrachten.

  58. Dan zegt: 09-04-11 om 19:51

    Dus weg met het leger en spaar mijn centen voor goede doelen, daar bereik je meer mee.

  59. Tja zegt: 11-04-11 om 10:11

    Defensie als enige instantie schandalen in de schoenen schuiven onder het mom van “zie je wel” is een zwaktebod. Alphen aan de Rijn was een VMBO leerling met verzorging als richting. Kapper, pedicure, zorg. Een huishoudschool leerling met een automatisch wapen. De kerk heeft al meer schandalen dan de pedoclub Martijn op zijn naam staan, van de islamitische kant van religie weten we dat niet want wordt niet overgesproken (maar kansberekening etc…). Het bedrijfsleven maakt dagelijks meer levens kapot dan Defensie, de politiek ook.

    Het doet er allemaal niet toe, want voorkomen kan je het nooit. Wat ertoe doet, is dat we in Nederland in relatieve vrijheid leven. En met alle respect, maar ik heb niet het idee dat enkelen onder jullie nog snappen wat dat inhoud. Jullie zijn ondankbaar, nemen aan dat iedereen ook vind dat we daar recht op hebben. Laat me je zeepbelletje even laten knappen dan: dat is niet zo. Ik ben blij dat niet heel Nederland defensie maar af wil schaffen. Ik schaf liever de mensen af die onze enige verzekering tegen buitenlandse inmenging willen afschaffen. Ik vind het namelijk een heel veilig gevoel dat we dat wel hebben, en een heel naar gevoel dat er mensen zijn die het schijnbaar geen lor kan schelen dat of in Nederland wonen of in een of andere cultuur die je niet de relatieve vrijheid gunt die wij kennen. maar goed, ik ben ouderwets want pas niet zo erg goed in de huidige egoistische maatschappij waarbij je je omdraait als je buurvrouw in elkaar geslagen wordt door haar man.

    De punten over inmenging van Dan vind ik oprecht. Ik ben tegen inmenging, maar voor het beschermen van mensenlevens. En soms is die lijn flinterdun.

  60. ‘‘Het is oorlog’ – door wie, waarom? Als ik nu eens plechtig verklaar niet bevrijd te willen worden, in het ondenkbare geval dat NL bezet wordt, schiet je dan niet op mij?

    Oorlog is waanzin, en gekken horen behandeld te worden, en zeker geen macht over leven en dood te hebben’

    @Dan
    Er zijn meer mensen. En 99% zou bevrijd willen worden, en ik vind dat je je daar dan ook voor moet inzetten, ook al is dat aan de andere kant van de wereld!

    ‘google dan eens op Blackwater shooting Iraq youtube en klik op het filmpje voor 18+

    Nog een voorbeeld: een ex-kennis van mij bij de marine: Venezuela minderjarige prostituees aan boord en groepsmatig verkracht en daarna in een vuilniscontainer gegooid.

    Voor dat soort volk hoeft het niet eens oorlog te zijn om burgers te verkrachten.’

    @ Dan
    Dit is iets wat NIET in de Nederlandse defensie voorkomt! En als dat al voorkomt, dan is dat een slechte actie die niet aan boord heeft plaatsgevonden en sowieso niet onder de ogen van een meerdere.

    ‘Het doet er allemaal niet toe, want voorkomen kan je het nooit. Wat ertoe doet, is dat we in Nederland in relatieve vrijheid leven. En met alle respect, maar ik heb niet het idee dat enkelen onder jullie nog snappen wat dat inhoud. Jullie zijn ondankbaar, nemen aan dat iedereen ook vind dat we daar recht op hebben. Laat me je zeepbelletje even laten knappen dan: dat is niet zo. Ik ben blij dat niet heel Nederland defensie maar af wil schaffen. Ik schaf liever de mensen af die onze enige verzekering tegen buitenlandse inmenging willen afschaffen. Ik vind het namelijk een heel veilig gevoel dat we dat wel hebben, en een heel naar gevoel dat er mensen zijn die het schijnbaar geen lor kan schelen dat of in Nederland wonen of in een of andere cultuur die je niet de relatieve vrijheid gunt die wij kennen. maar goed, ik ben ouderwets want pas niet zo erg goed in de huidige egoistische maatschappij waarbij je je omdraait als je buurvrouw in elkaar geslagen wordt door haar man.’

    @Tja
    Ik ben het met je eens; defensie geeft een veilig gevoel. Het zou allemaal maar weg zijn, dan heb je één grote bende zoals het ‘Wilde Westen’ in films voorgesteld wordt. Alleen met 1 uitspraak van je ben ik het niet eens en dat is die dat ik als 16-jarige al ouderwets ben XD

  61. Dan zegt: 12-04-11 om 10:13

    @MB,
    Dat was dus wel aan boord van een NL marinefregat en kwam bij herhaling voor. Ik heb geen enkele reden om aan zijn relaas te twijfelen.
    Het past binnen de defensiecultuur, Eric O.’s en VS killteams.
    Mariniers die in groepsverband cafegasten in elkaar slaan.
    Marinier rijdt in Apeldoorn in september 2001 Turkse man van de stoep, vader van 5 kinderen, 23 botbreuken en hoge dwarslaesie, bekent racistisch motief en krijgt geen media aandacht en taakstrafje van 150 uur.
    Het leger bezit naast een aantal normale mensen een grote groep die graag geweld gebruikt.
    Kennelijk kunnen we niet zonder.
    Maar dan pleit ik voor volledige controle en geef ze dan 150 euro om per maand vrij te verteren en de rest krijgen ze op kosten van de staat zoals kost, inwoning, medische zorg, kleding.

  62. Op TV zei iemand: ‘feitelijk is er geen bodemt.a.v. bezuinigingen bij defensie. Want ‘defensie’ is een collectief goed waarvan je als burger nauwelijk wat merkt dat het er is of dat je er iets aan hebt. Maar als het het niet meer – of veel minder is – dan besef je dat wel degelijk. Voorbeeld van dat laatste: als er weer bos- of duinbranden geblust moleten worden, dan gaat dat niet meer met de Cougar helicopters. Als ned. besluit meet te doen in te grijpen in een ander land om de bevolking te eschremen (denk aan Bosnie, Afghanistan, denk aan Libie), dan gaat dat dus niet meer. We leven niet in een geisoleerd land. We maken onderdeel uit van de wereld. Een wereld waarin soms de inzet van ons defensie apparaat gewenst wordt. Maar dat gaat niet meer lukken. Terug dus naar de situatie van 1939? Gebroken geweertje?

  63. bas zegt: 12-04-11 om 19:54

    @GJ

    Hierboven heb ik reeds aangegeven dat er ee naantal belangrijke taken zijn – explosieven opruimen, opsporen van drenkelingen, het naar ziekenhuizen brengen van inwonders van de Wadden, en ook het toezicht op bosbranden die nu door het leger gedaan worden

    Maar zijn dat taken voor een leger? Neen.

    Het zijn taken die de bevolking beschermen, en dus thuishoren bij politie en brandweer

    Dit zijn geen argumenten om een leger in stand te houden, wel om te voorkomen dat de bezuinigingen bij defensie ten laste komen van die paar zinvolle taken

    Maar een leger? We leven in een land van neuzen tellen, en mijn stem is dat elke cent voor het leger (an sich, dus) er een teveel is

    Maar een gebroken geweertje vind ik er zo militaristisch uit zien

  64. Rutten zei bij zijn aantreden: “Dit wordt een kabinet dat een beleid gaat uitvoeren waarbij rechts Nederland zijn vingers gaat aflikken”.
    We hebben hiervan nog niets gezien! Als een rechts kabinet al besluit om defensie op te offereren ten gunste van de banken, hoe zal het dan met defensie vergaan als er in de naaste toekomst een “midden kabinet” of – god verhoede het -een links kabinet komt?
    Hillen heeft al gezegd dat met deze rigoreuze bezuiniging de bodem bij defensie wel is bereikt. Maar wat hij in feite heeft gedaan is verraad gepleegt aan defensie, aan de Ned. wens om betrokken te zijn bij zaken in de wereld en zelfs ook aan zijn eigen opvattingen over defensie!

  65. Tja zegt: 14-04-11 om 13:08

    @GJ

    Misschien moet je niet oordelen tot je de echte plannen van bepaalde andere partijen weet? Zij wilden niet 18 miljard in een keer bezuinigen, en al helemaal niet over de rug van zwakkeren (die jullie als militairen toch als taak zouden dienen te verdedigen).

    Je mag wel 130, dat is lekker toch?

  66. bas zegt: 14-04-11 om 17:13

    @ Tja

    Als je met een militair voertuig 80 haalt, heb je geluk. Dus voor militairen is die 130 op de snelweg weinig aantrekkelijk :)

    Meer terzake

    Kan iemand mij uitleggen wat tanks met de ‘millitaire wensen van Nederland’ (wat dat ook zijn, maar ik denk ingrijpen in andere landen) te maken hebben? Tanks zet jeecht niet effe in een vliegtuig, die krengen zijn veel te zwaar om te transporteren

    en dus een zinloze, maar wel heel dure hobby van onze ‘vrinden in groene pakken’

  67. TinusTrollOwner zegt: 21-09-11 om 10:16

    Als jullie dan allemaal zo goed weten waarom het geld niet bezuinigt moet worden, vertel dan maar waar ze het vandaan moeten halen. Extra geld aanmaken wordt hem ook niet, dan krijgen we net zo’ n situate als de Duitse Mark tijdens het interbellum. Stelletje wijsneuzen,pfff.