De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Bacteriën en microbiologie

Als de microbiologie ooit haar bestaansrecht heeft bewezen dan wel de afgelopen weken. Soms door haar werk te doen. Soms juist doordat ze haar werk niet goed doet of kan doen.

Vorige week onthulde de NOS dat het Maasstad Ziekenhuis al tijden kampt met een voor alle antibiotica resistente bacterie. Het ziekenhuis wist al minstens zes weken heel precies wat er aan de hand was voor het een beginnetje van actie ondernam. En het halve jaar daarvoor had het Maasstad Ziekenhuis al kunnen weten wat er aan de hand was door zijn werk beter te doen. Het ziekenhuis bleek al veel langer met allerlei besmettingen met resistente bacteriën te kampen. Zonder dat er er succesvol werd ingegrepen. Ingegrepen wordt er nu toch, maar dan wel door microbiologen van buiten het ziekenhuis.

Geen preventie

Deze week bracht de NOS het verhaal dat in Duitsland de structuur om infectieziekten te bestrijden vrijwel niet meer bestaat. Minder dan tien procent van de Duitse ziekenhuizen hebben nog eigen microbiologen in dienst. De afbraak van de infectieziektenpreventie in Duitse ziekenhuizen maar ook binnen het netwerk van openbare gezondheidsdiensten, leverde de afgelopen tien jaar aanzienlijke bezuinigingen op.

De rekening daarvoor wordt de Duitse bevolking – maar niet alleen de Duitse want bacteriën kennen geen grenzen – al geruime tijd gepresenteerd. In Duitsland komt de ziekenhuisbacterie MRSA twintig keer zo vaak voor als in Nederland. En ook andere voor antibiotica resistente bacteriën komen er in ziekenhuizen veel vaker voor. En door die ontbrekende structuur voor de preventie van infectieziekten werd de EHEC-uitbraak ook erger dan nodig was geweest.

Wettelijke verplichting

Het Duitse parlement was al tot het inzicht gekomen dat het helemaal fout gaat met de bestrijding van infectieziektenbestrijding in Duitsland. Grote ziekenhuizen met meer dan vierhonderd bedden worden wettelijk verplicht weer microbiologen in dienst te nemen. Zo moet het aantal jaarlijkse doden in Duitse ziekenhuizen door ziekenhuis bacteriën – tussen de 7.500 en 15.000 – en het aantal besmettingen – tussen de 400.000 en de 600.000 – omlaag.

TNO

Het laatste voorbeeld is van afgelopen donderdag. TNO claimde via De Telegraaf en via een ronkend persbericht dat het bedrijf een doorbraak had bereikt in het onderzoek naar een “kuur tegen resistente killerbacteriën”. Natuurlijke stoffen maken volgens het bedrijf “korte metten met bacteriën die resistent zijn geworden tegen antibiotica. De uitvinding is gestest met de ESBL-bacterie aldus het persbericht, maar is ook toepasbaar voor de EHEC-bacterie.”

Voedinsgwetenschapper Jan-Pieter van der Lugt deed er onder meer in het NOS- Radio 1 Journaal nog een schepje bovenop. Het wondermiddel van TNO zou de gevaarlijke bacteriën doden, was een alternatief voor antibiotica en waarschijnlijk een oplossing voor het probleem van de antibioticaresistentie. Kortom, in de hele wereld konden de vlaggen uit.

Vondst

In de loop van de dag lukte het om de microbioloog te spreken te krijgen die in tegenstelling tot zijn directeur wel begreep wat de vondst van TNO nu precies behelsde. Wat overbleef was dit: TNO zegt dat het bedrijf erin geslaagd is met natuurlijke stoffen het bacteriologische ecosysteem in kippendarmen zo te manipuleren dat daarin minder voor mensen ziekemakende bacteriën voorkomen. Daardoor scheiden de kippen minder van die bacteriën uit, kunnen er minder in de voedselketen terecht komen en zullen er minder mensen ziek van worden.

Als de claim van TNO klopt – er is nog geen enkele publicatie over het onderzoek dus zijn de resultaten niet controleerbaar – lijkt dat een stap vooruit. TNO neemt aan dat de darmflora van andere dieren op dezelfde manier gemanipuleerd kan worden. En de onderzoekers verwachten dat wat geldt voor E.coli bacteriën die door het enzym ESBL resistent zijn geworden voor antibiotica, ook geldt voor die andere E. coli, de EHEC.

Nonsens

Geen middel dus dat bacteriën doodt zoals antibiotica doet. Geen middel dus dat antibiotica kan vervangen. En al helemaal geen oplossing voor de wereldwijde problematiek van de antibioticaresistentie. Maar wel een interessant onderzoeksresultaat. Mits het klopt.
Als microbiologen de gelegenheid krijgen hun werk te doen en als ze dat ook doen volgens de regels van de kunst, dan kan er veel onnodig leed voorkomen worden. En een hoop nonsens uit de wereld gehouden.

Tags: , , , , , , , , , ,

Deel deze pagina

7 reacties op “Bacteriën en microbiologie”

1. Bas zegt: 11-06-11 om 17:05

Ik ben blij dat hier eens een keertje een wetenschap serieus gecomplimenteerd wordt

Zo vaak worden resultaten verknipt door het populariseren – wetenschapsjournalisten zouden toch minimaal zelf een gerelateerde studie afgerond moeten hebben, en dat is voor microbiologie dus geen communicatiewetenschappen.

Want het TNO verhaal blijkt maar al te vaak van toepassing te zijn, helaas

2. Albert zegt: 11-06-11 om 18:43

Mijns inziens wordt hier een verdraaiing en eufimistisch beeld van de feiten gegeven. TNO kon (naar mijn informatie uit de eerste hand) via de biotechnicus N.N. (ik noem zijn naam niet), over dit middel beschikken en er onderzoek naar doen. Inmiddels is door overtuigend bewijs en verschillende proeven al duidelijk geworden, dat dit middel werkt op veel vormen van besmettingen en er inmiddels ook ca 200 genezingen alswel stilstand van kanker zijn gemeld. Ik kan u verzekeren, dat de persoon die dit middel (wat eigenlijk een biologisch afbreekbaar (voedings) supplement is) heeft samengesteld er binnenkort een doorbraak mee zal genereren in de behandeling van bacteriele ziektes, kanker, ontsmetting van onze veestapel (in- en uitwendig), mest, en de positieve en stimulerende wijze op onze verarmde kasgewassen….
    Jammer dat de NOS niet op een eerder door mij toegestuude mail reageert.
    Inderdaad is dit WERELD nieuws maar het wordt afgedaan als een fabeltje

3. Rinke van den Brink zegt: 11-06-11 om 19:46

@Albert Als u goed leest wat u geschreven hebt kunt u constateren dat ik de ontdekking van het TNO allerminst afdoe als een fabeltje. Ik beschrijf heel precies wat TNO heeft ontdekt. En ook wat het instituut niet heeft ontdekt. Microbioloog Bart Keijser van TNO was zeer ingenomen met de weergave van zijn onderzoek in het door de NOS geplaatste verhaal. U vindt dat via de link na het tussenkopje ‘Vondst’. Ook de afdeling persvoorlichting van het TNO betreurde de – laten we zeggen -ongelukkige manier waarop de ontdekking van TNO in het eigen perscommuniqué en in de uitspraken van Jan Pieter van der Lugt naar buiten was gebracht.

4. Albert zegt: 12-06-11 om 00:14

TNO heeft de door haar gepubliceerde ontdekking niet zelf ontdekt maar het product is hen aangereikt door de personen die dit product in de handel willen brengen. Daar hoor of lees ik niets over in de berichtgeving en daar is TNO dan niet erg openhartig en zuiver over geweest….

5. Bas zegt: 12-06-11 om 11:20

@ Albert

Ik lees nergens dat TNO claimt het zelf gevonden te hebben. Het is best mogelijk dat TNO de identiteit niet bekend mag maken

Terzijde, als ik je eerdere post lees, een middel dat ‘een doorbraak mee zal genereren in de behandeling van bacteriele ziektes, kanker, ontsmetting van onze veestapel (in- en uitwendig), mest, en de positieve en stimulerende wijze op onze verarmde kasgewassen….’dat geloof ik dus niet

wondermiddelen bestaan niet e ndaarnaast, kanker is een verzamelnaam voor honderden verschillende aandoeningen, die je never nooit niet kunt aanpakken met 1 toverdrankje

Wie dat beweert, je zult mij vreselijk arrogant vinden, die geloof ik niet.

6. Sjimmie zegt: 14-06-11 om 00:42

De natuur willen manipuleren… En dat is geen bacteriële ziekte?

De heeft een dusdanig doorgeschoten manier van denken dat ze bijna vergeten dat de wereld al bestaat… Ze doen alsof ALLES nog uitgevonden moet worden, als moesten we ALLES uitgedokteren, verbeteren, genezen, ontwikkelen… Scheppers zijn het…

7. antibioticasyndicaat zegt: 22-07-11 om 14:01

Goed werk in het Maasstad, Rinke!

Zonder jouw vasthoudendheid was dit Maasstaddrama nog veel langer doorgeëtterd, en was de Inspectie al die tijd nóg terughoudender geweest. Je hebt ze er bijna aan de haren bij moeten slepen.
    Nú pas een supervisor, en dan nog zelf aangesteld…

Heb je overigens ook al plannen ( en tijd ;-) ) om aandacht te besteden aan de brón van die epidemieën?

Het was bij de NOS helaas zo oorverdovend stil bij het spoeddebat over het RIVM/IRAS rapport over de gezondheidsrisico’s voor de omwonenden van megastallen.
    Toch geen kattenpis, zelfs die eerste rapportage al: vooral extra longproblematiek en allergiegevaar door de uitstoot van fijn stof, endotoxinen en MRSA. Zelfs die biologische luchtwassers verhelpen daar weinig aan.
    In Brabant gaan ze nu eindelijk controleren of die fraaie filterpercentages kloppen waar de fabrikanten van die luchtwassers mee schermen. Op de site van de Boerderij blijken de nodige klanten in elk geval al heftig teleurgesteld, en worden cijfers van 60% genoemd ipv. 95%.

En nóg wordt het 2e Kamer moratorium op de bouw van nóg meer megastallen niet geëffectueerd door Schippers en Bleker.

Er worden bijvoorbeeld ook hier in de gemeente Kaag & Braassem nog steeds nieuwe vergunningen gegeven voor nog méér varkensstallen met duizenden varkens op luttele honderden meters van de dorpen Woubrugge en Rijnsaterwoude.

Die vergunningen worden gegeven zonder zelfs ook maar een MER uit te voeren, terwijl RIVM en GGD zelfs een GER (GezondheidsEffect Rappportage) willen voor grote stallen dicht op bevolkingskernen.

Hoeveel meer doden moeten er vallen?

In de VS sterven al meer mensen aan MRSA dan aan HIV/Aids.