De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De grote stilte na de Open Dag

‘Die begeleiding zouden ze tot hun 21ste moeten krijgen’ zegt de VWO docent wat moedeloos. Ik vertel hem over het MBO en HBO dat ouders in toenemende mate betrekt bij de studie. Hij begon in een tijd dat ouders ook in het middelbaar onderwijs buiten spel stonden. Die situatie wil hij niet terug. Zonder het thuisfront ben je nergens, vindt hij. Dat geldt voor het beroepsonderwijs en de universiteit.
Ik vraag het me af.

Als ik in mijn omgeving de meningen peil blijkt het onderwerp te leven. `Ik moet er niet aan denken, ben blij van dat overhoren verlost te zijn’ of  ’zo worden ze nooit volwassen’ en ‘plannen kunnen ze nog niet als ze achttien zijn’.

Zelf ervaar ik hoe het middelbaar onderwijs een nadrukkelijk beroep op je doet. Je als ouder wordt geacht mee te denken, naar mentorspreekuren te komen, schoolresultaten bij te houden, aangemoedigd wordt zitting te nemen in Ouderraad of Medezeggenschapsraad.
Bij de meeste vervolgopleidingen is dat anders. Bij de Open Dag staan de deuren wijd open. Je trekt je portemonnee voor laptop en studiemateriaal. En daarna niets meer.

Klus geklaard, lekker rustig. Of juist niet? Want je moet hopen dat de beloftes van de Open Dag worden waargemaakt. De grote stilte na de Open Dag.
Je geen zorgen maken als de eerstejaarsstudent vertelt van de docent die na een lastige vraag het antwoord schuldig blijft en verwijst naar google.

Bij het CIOS in Goes hebben ze uitstekende ervaringen met de begeleiding door ouders. Minder uitval. Het blijkt dat de meeste studenten na een jaar of twee het verder alleen af kunnen.

En dat, anders dan de leraar verzuchtte, de meesten op hun eenentwintigste geheel op eigen benen kunnen staan.

LEES OOK: MBO betrekt ouders bij onderwijs

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


4 reacties op “De grote stilte na de Open Dag”

  1. Bas zegt: 25-11-12 om 10:50

    Voor mijn gevoel zouden de mensen van dit initiatief eens in de spiegel moeten kijken, en zich afvragen of ze, toen ze zelf 18m 19 waren, net zo infantiel waren als ze nu van hun eigen leerlingen denken.

    Mijn ouders – die geen hogere opleiding achter de rug hebben – hebben reeds op het VWO als richtlijn gehad dat als de resultaten goed zijn, ze mij niet gingen controleren. Welnu, na een ongeluk ben ik in de bruigklas blijven zitten, dat namen ze mij niet kwalijk en ik had dus vanaf mijn 13de of zo de volledige verantwoordelijkheid over mijn eigen opleiding. Net als mijn broers, overigens.

    De reden waarom dit goed ging? Volgens mij omdat ik reeds in de veilig omsatandigheden van het VWO mocht oefenen.

    Zoals het eerste citaat – ik ben blij dat ik van het overhoren af ben – ik denk hierin te lezen dat verwezen wordt naar overhoren door de ouders.

    Steeds meer ouders – en dat zie ik ook om mij heen – zijn heel erg intensief met hun kinderen bezig om het middelbare schooldiplooma te halen.

    Op die manier leren de kinderen natuurlijk nooit zelfstandig werken.

    Wat kan er gebeuren als de kinderen het wel zelf mogen oplossen, en het lukt niet? Ze blijven zitten.

    Hetzelfde geldt, uiteraard, voor MBO, HBO en universiteit.

    Alleen, een doublurejaar op de middelbare school is veel voordeliger dan later. Voor de staat, maar ook voor de ouders.

    Een keerje blijven zitten op de middelbare school is verschikkelijk – zeker voor de betrokkene die zijn sociale groep verliest en een nieuwe groep moet opbouwen.

    Daarmeee is het een hele goede les – en dit voorkomt dat je, als je echt zelfstandig wordt, dezelfde fouten maakt.

    Mijn standpunt is: stop de infantilisering van jongeren .

    terzijde, als mensne op HBO, universiteit nog niet zelfstandig hoeven te worden, moeten ze dat dan leren als ze gaan werken???

  2. De meeste mensen worden voor hun 21ste verslaafd, aan roken, drinken, hash of iets heeel ergs zoals mda. Kan men dan aannemen dat men na 21ste zelfstandig is of dat men tot 21ste niet zelfstandig is. Moeilijk te zeggen.

  3. Irma zegt: 26-11-12 om 18:12

    Ouders moeten werken, ouders moeten op school aanwezig zijn als de school dat wil, ouders worden verantwoordelijk gesteld voor de missers van hun kinderen.

    Mijn kinderen zitten ook op zo’n school waar ik overal in moet loggen om iets te weten te komen, de punten van mijn kinderen bijvoorbeeld.
    Nou, ik hoef ze niet via een site te bespieden, want ze durven gewoon met hun punten thuis te komen.

    Mijn verantwoordelijkheid als ouder is ze te begeleiden op weg naar zelfstandigheid. Wat goed gaat, gaat goed. Wat minder gaat is een teken dat er nog begeleiding moet zijn.
    Geen betutteling.

  4. Frits Jansen zegt: 01-12-12 om 21:48

    Ooit was je alleen student als je aan een (ouderwetse, elitaire) universiteit studeerde, Maar Amerikaans voorbeeld noemt nu iedereen die tertiar onderwijs volgt zich “student”.

    de ware student van een ouderwetse research-universiteit moet in staat zijn om zich een heel nieuw onderwerp eigen te maken zonder onderwijs of begeleiding – omdat dat er ook inde maatschappij later vaak niet is als een onderwerp echt nieuw is.

    Dus is begeleiding taboe.

Geef een reactie