De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Over zorgfraude en slecht toezicht

De Nederlandse Zorgautoriteit vindt dat zorgverzekeraars niet goed genoeg hun best doen om fraude tegen te gaan. Ze controleren de facturen die ze ontvangen te weinig. Dat schrijft de NZA in een brief aan de zorgverzekeraars.Die brief kwam er kort na het bekend worden van ‘oorsmeergate’. Een goed gekozen naam voor een voorbeeld van klein gekrabbel. Een rekening van ruim duizend euro voor het verwijderen van een beetje oorsmeer. De Volkskrant bracht het geval aan het licht.

Een voorbeeld van het zogeheten upcoden: je voert een eenvoudige handeling uit en stuurt een rekening voor een veel ingewikkeldere die ermee te maken heeft. Dat moet natuurlijk aangepakt worden. De vraag is alleen waarom komt de toezichthouder nu pas met dit signaal aan de zorgverzekeraars?

Jaar in jaar uit

Op 16 juni 2006 publiceerde de NOS – en niet alleen de NOS – het bericht ‘Ziekenhuizen claimen half miljard teveel’. Dat ging over onterechte declaraties. Twee declaraties voor één behandeling, verkeerde codes enzovoorts. Op 9 april 2009 heette het ‘Miljoenenfraude in zorgdeclaraties’. Dat bericht ging over 400 miljoen aan verkeerde declaraties die de zorgverzekeraars hadden aangetroffen in 2008 waarvan 100 miljoen onterecht. Deels fraude, deels verkeerde rekeningen.

Een jaar later was de kop van het bericht ‘Meer onterechte declaraties in de zorg’. In 2009 werd er voor 184 miljoen euro aan onterechte declaraties opgespoord. In 2011 beperkte ons bericht zich tot de gevallen van bewezen fraude: ‘Declaratiefraude in zorg: 6 miljoen euro’.
Weer een jaar later meldde de NOS ‘Zorgverzekeraars vinden meer fraude’. Het fraudebedrag was in 2011 opgelopen tot 7,7 miljoen en er was voor 167 miljoen aan onterechte declaraties opgespoord, 60 miljoen meer dan in 2010. In 2012 werd door de zorgverzekeraars een meldpunt opgericht voor fraude in de zorg.

Topje van de ijsberg

In april of mei van dit jaar komt Zorgverzekeraars Nederland met een bericht over het bedrag aan harde fraude en aan onterechte declaraties dat in 2012 is opgespoord. Het bedrag aan fraude is verwaarloosbaar ten opzichte van de enorme bedragen die in de zorg omgaan. De zorgverzekeraars zeggen al jaren dat de aangetoonde fraude niet meer is dan het topje van de ijsberg.

De conclusie dat ze beter moeten controleren wat er gedeclareerd wordt is dus op zijn plaats. Maar dat was zes jaar geleden ook al zo. En vijf jaar. En vier. En drie. En twee. Een vooral een jaar geleden.
In november 2011 promoveerde Fleur Hasaart op een onderzoek naar upcoden. Hasaart werkt bij zorgverzekeraar CZ. Op grond van haar onderzoek kwam ze tot de berekening dat er in de periode 2006-2008 een miljard euro te veel was uitgegeven door upcoding.

Traag

Kort na haar promotie is een delegatie van de NZA komen praten met haar. In januari 2012 heeft Hasaart een presentatie gegeven over haar onderzoek op het NZA-kantoor in Utrecht. En in februari 2013 komt de NZA eindelijk eens met een briefje aan de zorgverzekeraars dat ze beter hun best moeten doen.

De NZA heeft de zorgverzekeraars eerder mondeling laten weten dat ze de rekeningen beter moeten controleren. ‘Maar nu zetten we meer druk’, aldus een woordvoerder. Beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


4 reacties op “Over zorgfraude en slecht toezicht”

  1. Bernard Visser zegt: 06-02-13 om 16:57

    Ben blij dat dit nu aan de kaak wordt gesteld. Menig patiënt ziet de rekening nooit, en kan dus niets controleren. Zo ging dit ook met mijn vrouw die onnodige behandelingen onderging bij een Amsterdamse tandarts. Zorgverzekeraar ProLife greep in, zij zagen de misstanden … wij dus niet. Dit soort kennis moet worden gedeeld. Nu heb ik het dus alleen maar over de tandzorg …

  2. Feit is dat klantenservicemedewerkers van zorgverzekeraars ook geen afdoende antwoord kunnen geven op de vraag van een cliënt waarom een bepaald bedrag door een ziekenhuis is gedeclareerd. Laat staat hoe een gedeclareerde factuur is opgebouwd.

  3. Paul Höppener zegt: 08-02-13 om 10:55

    Hoe te verbeteren ?
    • Verplicht de zorgverzekeraars om elk half jaar de patiënt inzage te geven in alle door de specialistische zorg gedeclareerde kosten. Met per item: datum, naam van de zorgverlener, volledige DBC en prestatiecode met omschrijving, gedeclareerde kosten.
    • Richt zo snel mogelijk een NZA-meldpunt in (e-mail / telefoon) waar patiënten met vragen over of commentaar op declaraties terecht kunnen.
    • De nieuwe “DBC Zorgproducten tariefapplicatie” van het NZA is gericht op professionals en is niet patiëntvriendelijk. Maak voor patiënten een goed toegankelijke website met informatie over de DBC/DOT -declaratiemethode, antwoorden op de 100 meest gestelde vragen, een goede Help-functie en een database met voor leken aangepaste omschrijvingen van de prestatiecodes.
    • De kosten van de extra voorzieningen zullen niet gering zijn, maar zijn slechts een fractie van de te verwachten besparingen voor het ministerie en ook voor de zorgverzekeraars.

  4. zoals het al jaren toegaat bij de meeste zorgverzekeraars. Ze hebben lak aan transparantie. je moet maar aannemen dat het allemaal klopt
    wat op de declaratie staat. Nou mooi niet want daarvan heb ik het bewijs
    Ziekenhuizen maken wel degelijk fouten net als de zorgverzekeraars.
    Maar ja, dat elitaire volkje in Den Haag die aan dit soort misstanden
    iets kunnen doen laten het zoals gewoonlijk afweten.

Geef een reactie