De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

…en natuurlijk Zwarte Piet…

WILLEMSTAD – Het antwoord op het sinterklaas-en-zwarte-pieten probleem ligt negenduizend kilometer verderop. Op Curaçao, het eiland van Quinsy Gario. Jammer dat hij dat niet doorheeft. Het zou de angel uit het debat over piet=racisme halen en de emotie weg bij een stukje cultuur en traditie dat beter verdient.

Quinsy Gario jaagt het Nederlandse publiek in de gordijnen. De manier waarop hij dat doet is bijna on-Curaçaos. Wie Pauw en Witteman afgelopen maandag zag, ontwaarde een betweterig Curaçaose jongen, die boven de door hemzelf gecreëerde discussie stond. Nederlandser kon het niet.

Henk Westbroek ontstak in wild geraas en trapte in de open val. Als hij al een kansje had om burgemeester van Utrecht te worden, dan is die kans na Pauw en Witteman voorgoed verkeken. De glimlach die Gario gebruikte in zijn ‘strijd’ tegen Westbroek is onderdeel van een techniek die Nederlanders vaak op Curaçao gebruiken: jezelf boven de discussie plaatsen, door simpelweg de wijste te zijn; door niet mee te gaan in de emotie.

Gario won daarmee het debat en liet een gênante Westbroek afgaan door de zijdeur van de studio op het Westergasfabriek-terrein in Amsterdam. Maar of hij daarmee de discussie won, is nog maar zeer de vraag. De stelligheid van zijn punt (piet = racisme) liet weinig ruimte over voor andere meningen. Net als de stelligheid van zijn tegenstanders, die het allemaal maar gezeur vinden.

Maar de echte oplossing voor het sinterklaas-en-zwarte-pieten probleem ligt op Curaçao. De emoties rond het kleurrijke kinderfeest bestaan ook hier, maar spelen nauwelijks een rol. Onder aanvoering van Helmin Wiels leek in eerste instantie ook Zwarte Piet op Curaçao een kort leven beschoren. De sentimenten waren daarbij niet zozeer gericht tegen een mogelijk racistisch element, maar meer tegen het Nederlands karakter van het kinderfeest. Nu de bekende politicus niet meer leeft, lijkt die discussie te zijn verstomd.

Op het kleine eiland van de Benedenwinden worden de sinten wit en de pieten zwart geschminkt. De sinterklaascentrale in Willemstad ontvangt mensen van allerlei pluimage en poedert ze terug tot de twee basiskleuren van het feest: wit en zwart. Ongeacht hun huidskleur. Sint en Piet spelen hier vooral een rollenspel. Beiden praten met amateurachtige toneelstemmetjes een nogal geforceerde rol. Kinderen zijn vooral bang voor die wit geschminkte sint. Ook de zwart geschminkte piet heeft een rare stem, maar is toch vooral een feestvierder die ingehuurd is om muziek te maken. Het kleurtje dat beiden krijgen opgesmeerd ziet er nogal clownesk uit. Maar ontdoet hen beiden daardoor wel van hun echte huidskleur. Die speelt geen rol meer.

En dat is wat we met z´n allen toch willen?

Tags: , ,

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


33 reacties op “…en natuurlijk Zwarte Piet…”

  1. Bart Janssen zegt: 09-10-13 om 13:12

    De huidige kleur van Zwarte Piet heeft inderdaad met de recente historie van de Nederlanden te maken. Echter oorspronkelijk bestond de Zwarte Piet van heden in het Germaanse verleden als Roefelman. Deze met vuile vegen op zijn gezicht en met een roe in de hand moest de kleine Germaanse kinderen zoveel angst aanjagen in de wintertijd, dat zij binnen bij hun moeder bleven. Zodat zij niet door uitgehongerde dieren in de donkere buitenwereld werden verscheurd. Hierbij werd er op de hut gegeseld en veel kabaal gemaakt. Laten we het verhaal terug in zijn oorsprong brengen, dan is Zwarte Piet ook weer gelukkig.

  2. Shara zegt: 09-10-13 om 18:36

    Er zijn twee dingen die een mens kunnen verrijken;

    1. Educatie
    2. Reizen en / of in het buitenland wonen

    Wat mij de laatste tijd is opgevallen is dat beide geen garantie zijn voor het hebben van respect voor anderen. Voor het echt willen luisteren naar de belevenis van de ander. Wat dhr. Janssen zegt is waar; Zwarte Piet heeft wel degelijk met de Nederlandse historie te maken.

    Ik ben teleurgesteld in een journalist zoals dhr. Drayer en het maakt me dan ook verdrietig. Voordat ik zelf naar Curacao verhuisde dacht ik echt dat het merendeel van de Nederlandse bevolking daar hart had voor anderen en ook wilde leren van de eigen fouten. Achteraf gezien was ik heel erg jong en naief. Dhr. Drayer maakt op mij een ietwat betweterige indruk met dit stuk. Ik vind het gehalte ja-mijn-buurman-is-zwart-en-die-vindt-het-feest-wel-leuk te kort door de bocht voor een journalist van het kaliber van dhr. Drayer. Kortzichtigheid en journalistiek gaan toch niet samen?

    De reden waarom een meerderheid op Curaçao geen probleem ziet in Zwarte Piet komt door eeuwenlange en sluwe indoctrinatie. Om dit te begrijpen moet men, ja daar komt ie weer, terug naar de slavernijtijd.

    Mensen op Curaçao, met name de nazaten van de slaven, zijn donker, maar getraind om wit te denken. Dit betekent dat zij werden gedwongen de eigen taal en cultuur uit Afrika achter te laten en de Europese mentaliteit over te nemen. Om dit met succes te laten slagen werd er onderscheid gemaakt tussen de slaven. De meest zwarte slaaf was onderdanig aan de lichtere slaaf. Iedereen die op Curaçao heeft gewoond of omgaat met mensen van de (voormalige) Antillen is wellicht bekend met de woorden kolo kla, bon kabei of kolo skur, kabei duru wanneer men anderen beschrijft. Men is zowel bewust als onbewust erg bezig met kleur waarbij de eindconclusie is hoe donkerder (en hoe meer je dus van het Europese schoonheidsideaal afstaat) hoe slechter. Hoe lichter, hoe beter. Hoe beter je Nederlands spreekt, ”hoe slimmer je bent” is de gedachte.

    Als je je bewust bent van deze gedachten en waar deze precies vandaan komen dan begrijp je waarom Zwarte Piet racistisch is. Dit zwart zijn maar wit denken veroorzaakt kortsluiting in de hersenen. Pas wanneer men naar Nederland komt en op straat wordt uitgemaakt voor Zwarte Piet ziet men dat het feest dat zij en hun familie al eeuwenlang vieren niet zo onschuldig is. Dan pas ziet men dat zij op nog wel feestelijke wijze toe hebben gedragen aan het eigen minderwaardigheidscomplex. Dat is wat het zo pijnlijk maakt. Wie mensen van Curacao echt goed kent weet dit; niemand praat graag over pijn.

    Het is daarom ook goed voor te stellen dat een meerderheid het probleem niet in ziet als je daar je leven lang woont. Net zoals Nederlanders hier voor de migratiestroom van de landgenoten uit de kolonien ook niet gewend waren om protesten te horen tegen negatieve woorden als neger, nikker en nu Zwarte Piet. Iedereen doet mee, dus waarom zou je niet mee doen? Sociaal wenselijk gedrag noemt men dat en daar zijn we met zijn allen toch wel heel gevoelig voor…

    Daarnaast is op Curaçao een meerderheid altijd bang (geweest) om de echte gevoelens ten opzichte van de Nederlanders te verkondigen omdat daar altijd sancties op staan. De mentale slavernij is daar nog zo groot dat je wel heel blind moet zijn om dat niet te zien. Wanneer er Nederlanders in de buurt zijn lacht men, maar zodra die weg zijn hoor je vaak de echte gevoelens en ook de onmacht om die gevoelens te mogen uiten. Mee een of niet, maar dat is het gevolg van eeuwenlange indoctrinatie. Dhr. Drayer weet denk ik niet dat niemand vrijwillig is meegegaan op de boot richting het Caraibische gebied en dat psychologische terror van generatie op generatie kan worden overgegeven. Eindresultaat is aangeleerde hulpeloosheid.

    Wat ik graag zou willen weten is wat dhr. Drayer bedoelt met onCuraçaos? Als journalist op de Antillen en als Nederlander zijnde zou hij moeten weten dat je Nederlanders alleen een punt kunt maken als je inderdaad boven de discussie staat en kalm blijft. O en om daarbij ook nog eens ABN te praten terwijl je dat doet. Alleen DAN raak je een Nederlander. Dat is wat elk persoon die richting Nederland verhuist heel snel doorkrijgt. Zodra je schreeuwt weigert men immers te luisteren, nietwaar? Dit is iets wat het bloed onder de nagels vandaan haalt bij mensen die om wat voor reden dan ook snel emotioneel raken en communicatief niet altijd even vaardig zijn. Dat creërt de zogeheten agressiviteit.

    Als Quinsy was gaan schreeuwen had dhr. Drayer nu kunnen schrijven dat Quinsy zich als een ”Antilliaan” had gedragen. Punt is dat het nooit goed is omdat de Nederlanders die zo emotioneel worden om Zwarte Piet het niet in zich hebben om te luisteren. Om zich echt zodanig open te stellen en een zwarte Nederlander uit te laten leggen waarom hij tegen de aanwezigheid is van Zwarte Piet. Het racisme zit het hem in het niet willen luisteren naar iemand omdat je diegene diep in je hart niet respecteert. De dag dat Nederland en betweterige journalisten zoals dhr. Drayer dit respect wel kunnen vinden, DAN pas kunnen we verder. Dat is overigens ook de dag dat sociale privileges niet meer alleen automatisch gelden voor mensen met een lichte huid die dus duidelijk geen kaas hebben gegeten van de realiteit.

  3. Henk Nieuwkerk zegt: 10-10-13 om 06:55

    En ik maar denken dat Sinterklaas zijn Zwarte Pieten uit Noord Afrika had gehaald. Volgens afleveringen, als ik me het allemaal goed kan herinneren, is eerst genoemde via Turkije in Spanje terecht gekomen. Hij was daar goed voor de minderbedeelden, zeg kinderen, en had daar de hulp bij nodig zogenaamde Moren, of “Moros”, Dit waren onderhorigen, een erfenis van Spanje die behoorlijk had huisgehouden in bovengenoemd gebiedsdeel en visa versa.
    Dus, “onze Zwarte Pieten” hebben oorspronkelijk niets te maken met de Nederlandse slavernij …
    Maar dit is niet het punt dat ik wil maken, heb het geluk gehad dat ik jarenlang “la cuenca del Caribe” ofwel de Caraibische kom heb kunnen bezoeken. Dit gebied strekt zich uit vanaf de ooskust van Mexico, omvat alle Caraibisch eilanden en loopt dan via de Guayanas (inclusief Suriname) via het noorden van Venezuela door naar de noordwest kusten van Colombia. Er zijn mensen die zeggen dat je het zelfs kunt doortrekken tot en met Peru maar waar het mij om gaat is dat er in dat ernorme gebied, met uitzondering van de paar Nederlandse eilandjes en Suriname, er werkelijk nooit iemand van Sinterklaas laat staan Zwarte Piet heeft gehoord. En of men zich daar “schaamt” voor zijn verleden of (nog) complexen zou hebben tegenover de ex koloniale machten (Spanje, Verenigd Koninkrijk en tot op zekere hoogte Frankrijk) is totaal geen sprake. In tegendeel, men is bijzonder fier om zijn gedeeltelijk negroide, latino, europese etc etc etc afkomt, hetgeen zich uit in allerlei vormen van kunst en muziek projecteerd, toestanden vergelijkbaar met Brazilie.
    Maar alleen in Nederland en zijn ex-kolonien blijft men mieren over de slavernij, een discussie die ieder jaar rond deze tijd terugkomt…oeverloos gezwets vergelijkbaar met de elfstedentocht, komt hij er wel, komt hij er niet, je kan ook hier de klok er op gelijk zetten.

  4. Bas zegt: 10-10-13 om 07:49

    Volgens mij heeft Sinterklaas ene bepaalde betekenis op de Caraïben

    en een in Nederland, die daar niets mee te maken heeft.

    De Nederlandse Zwarte Piet verwijst naar de Moren. Die op de Antillen? Geen idee. Eigenlijk boeit dat mij ook niet zo. Dat is hun probleem, en ik denk dat ze dat probleem zelf ook moeten oplossen.

    Zou de uitkomst zijn dat op de Antillen Zwarte Piet verdwijnt, dan heeft dat, uiteraard, niets voor het Nederlandse Sinterklaasfeest te betekenen.

  5. Sara 9.10. Getraind om wit te denken? Lag toch even in een stuip toen ik dat las. Wat een onzin zeg. Ik heb zelf een paar jaar in Suriname gewoond en daar werd heerlijk Sinterklaas gevierd. Zelfs de gedachte van Zwarte Piet en racisme was niet aanwezig. Piet was trouwens een naam die bij de boeroes voorkwam. Raar dat frustratie zo diep kan blijven zitten bij mensen.

  6. Alstublieft, een pas op de plaats

    Het blijft een heet hangijzer, de discussie rond zwarte piet. Laat ik vooropstellen dat ik de heer Quinsy Cario onvoorwaardelijk steun in zijn betoog dat zwarte piet niet meer thuishoort in het Nederlandse cultuurgoed.

    De reacties van de tafelgasten tijdens de maandagavond uitzending van Pauw en Witteman waren kenmerkend en kan men mogelijk nog afdoen als “kortzichtig”. Echter, de daaropvolgende beschamende racistische reacties over de sociale media zijn kortweg verwerpelijk.

    Waarom reageert de blanke Nederlander zo vurig wanneer men verzoekt het thema zwarte piet vanuit een ander perspectief te belichten? Denkt u nu werkelijk dat de heer Cario alleen onrust wil stoken? Of het Nederlandse cultuurgoed wil schaden? Bovendien, waarom deelt de rest van de wereld de mening van de heer Cario en wij, als blanke Nederlanders, doen het nog steeds af als “geen racisme” en “het is een kinderfeest, daar moet men van afblijven”.

    Ik verzoek u een pas op de plaats te maken en om eens de argumenten aan te horen waarom zwarte piet WEL voor racisme staat. Ik verzoek u ook om niet meteen in de tegenaanval te gaan of het te beschouwen als een afbreuk aan de Nederlandse cultuur. Een dergelijke discussie is niet bedreigend, het is gestart met het doel om elkaar beter te begrijpen.

    Eigenlijk is het heel dapper van de heer Cario om te midden van alle kritiek en aanvallen op zijn persoon steeds weer op rustige wijze de dialoog te zoeken. Zijn grote voordeel ten opzichte van ons blanke Nederlanders is dat hij is opgebracht in twee culturen, de Antilliaanse en de Nederlandse. Hij verstaat hoe het is om als zwarte man weerstand te ondervinden in de huidige Nederlandse maatschappij. Weerstanden waar wij als blanken nog nooit over nagedacht hebben, of niet over hoeven na te denken, gewoonweg omdat de Nederlandse maatschappij is ingericht voor en door de blanke man.

    Laten we eerlijk zijn. Ons verhaal van slavernij is dat we het helaas als een van de eerste landen geintroduceerd hebben. Wij hebben zwarte volkeren onderdrukt en onmenselijk behandeld. Dat is een feit waar we mee moeten leven.

    Die scheve verhouding is helaas nog steeds de hedendaagse realiteit. Blanke Nederlanders hebben een relatief makkelijk leven ten opzichte van andere Nederlanders en bezitten een superioriteits gevoel ten opzichte van andere rassen (een onfortuinlijk product vanuit de koloniale tijd). Iemand anders aankijken of behandelen wanneer zij of hij niet binnen het plaatje van blanke Hollander past is de realiteit van de dag.

    Wat in deze context misschien nog wel het meeste stoort is dat men zich bovendien beledigt voelt wanneer er een discussie wordt gevoerd over deze misstanden.

    Het zou de blanke Nederlander sieren om eens verder te denken waarom een dergelijk standpunt wordt ingenomen door de heer Cario. Verzoeken begrip te hebben voor de situatie en misschien nog wel schaamte ook. Helaas lijken we ons progressieve denken, iets wat altijd ons sterktepunt geweest is, verloren te hebben.

    Racisme
    Het woord racisme staat voor een complexe interactie in onze samenleving, waar de blanke man helaas vaak niet begrijpt wat het precies inhoudt. Een blank persoon pesten of kwetsen, IS GEEN RACISME, alhoewel men dat vaak wel zo interpreteert. De implicatie is totaal anders. Slavernij en kolonisatie is iets dat de blanken hebben opgelegd om daarmee zwarte volkeren te onderdrukken. Juist deze scheve krachtverhouding maakt dat een zwarte man nooit racistisch kan zijn tegenover een blanke man.

    Wat ook erg faalt is het begrip en de onderlinge communicatie. De blanke Nederlander voelt zich onheus bejegend wanneer een persoon, die niet binnen het plaatje van blanke Nederlander past, een ander licht laat schijnen op problemen. Vanuit het superieure denken wordt ermee gespot. Verwerpelijker nog zijn de hedendaagse racistische haatleuzen die men publiceert op het publiekelijke net.

    –Als opmerking tussendoor wil ik hier nog aan toevoegen dat racistische teksten over sociale media geen slimme zet is van de betrokken personen. Men creeert hiermee een onuitwisbaar bewijs dat hij/zij, de twitteraar bijvoorbeeld, racistische teksten heeft geschreven. Dit kan iemand zijn/haar toekomst mogelijk schaden doordat werkgevers vaak het internet screenen wanneer men solliciteert. –

    Laten we echter bij de werkelijke discussie blijven: Het concept zwarte piet stamt uit de koloniale tijd waar zwarte slaven onderdrukt werden door de blanken. De hele wereld weet dat, en wij weten het diep in ons hart ook. Zwarte piet staat daarom voor RACISME, het is kwetsend en denigrerend voor Nederlanders die niet van blanke afkomst zijn.

    Eigenlijk zijn wij, de blanke Nederlanders, degenen die buiten onze landsgrenzen worden uitgelachen en worden afgedaan als een stel idioten die nog steeds denken dat zwarte piet binnen een kinderfeest past en deel van de Nederlandse cultuur is.

    Dat laatste is waar, echter niet met de onschuldige betekenis die wij er proberen op te plakken.

    Laat ik besluiten met dat laatste argument. Als het werkelijk een kinderfeest is wat we graag in ere willen houden, zou het dan niet in ons progressieve denken moeten zijn om juist GEEN zwarte piet te hebben? Zou dat geen teken zijn dat wij begrijpen dat een leven als niet blanke Nederlander niet gelijk is aan de onze in de huidige maatschappij en dat juist door onze kinderen te leren dat er geen onderscheid zou moeten zijn tussen rassen, we een veel beter Nederland kunnen creëren?

    Nogmaals, denkt u hier eens goed over na, bekijk het van een perspectief anders dan uw eigen en komt u alstublieft niet weer met de aloude kwetsende en kortzichtige reacties zoals helaas deze week weer eens pijnlijk duidelijk werd.

    Met vriendelijke groet,

  7. Mathijs zegt: 10-10-13 om 13:06

    Zwarte Piet is een rascistische afbeelding van een moor. Egaal zwart gezicht met rode lippen zijn nu eenmaal een karikatuur van de werkelijkheid en dat is gewoon niet ok. Daar helpt het feit dat het traditie is helemaal niets aan. Slavernij en vrouwen zonder stemrecht zijn ook heel lang traditie geweest en daar hebben we toch ook van besloten dat het beter is om die af te schaffen.

    Wil dat zeggen dat we Zwarte Piet moeten afschaffen? Natuurlijk niet. Er is niemand die daar behoefte aan heeft. Zwarte Piet is echter wel toe aan een make-over. Als het verhaal is dat hij zwart wordt van de roet van de schoorsteen, maak het zwart dan roetvegen. Of maak Pieten niet alleen zwart, maar ook geel, groen, rood en nog zo wat van de kleuren.

    Ja dat is even wennen, maar als we dat doen weten de belangrijkste deelnemers aan Sinterklaas, jonge kinderen, na een jaar of vijf, zes niet beter dan dat het altijd al zo geweest is. Het hoeft dus helemaal niet ingewikkeld te zijn of lang te duren.

    En dat lijkt me veel betere oplossingen dan het ene rascistische element op te heffen door er een nieuw rascistisch element aan toe te voegen. Een zwarte man wit maken is namelijk net zo rascistisch als een witte man zwart maken. Daar schiet je dus echt niets mee op.

  8. A.Hendrickx zegt: 10-10-13 om 15:17

    Mijn voorouders aan moeders kant zijn ooit uit Frankrijk verdreven omdat ze protestant waren, mijn overgrootouders aan vaders kant uit België voor de oprukkende Duitse legers in de eerste wereldoorlog. Mijn grootvader heeft in een concentratie kamp gezeten. Wellicht dat verdere voorouders andere verschrikkelijke dingen hebben meegemaakt. Ik doe niets af aan hun pijn en hun lijden. Ik kan alleen zeggen dat ik hier persoonlijk geen littekens van draag.

    Het is voor mij moeilijk te begrijpen dat er mensen zijn die deze littekens wel dragen omdat hun voorouders als slaaf naar Amerika zijn gebracht. Zeker, deze mensen hebben geleden, zeker Nederland was hierin fout, heel fout ! Zeker ik schaam mij voor dit verleden. Maar de huidige generatie zal hier overeen moeten stappen. Zichzelf als slachtoffer blijven zien zal hun geen verbetering brengen. Ze hebben nu de kans om vrij op te groeien, hun eigen bestaan op te bouwen, onafhankelijkheid van Nederland als ze dit zouden willen. Niemand houdt zich meer tegen.

    In mijn ogen is het zien van zwarte piet als discriminerend beter te verdedigen dan dat er nog steeds een soort slavernij bestaat.

  9. E Zapata zegt: 10-10-13 om 22:12

    Jongens jongens, ik woon als bakra in SU. Denk je nu echt werkelijk dat er 1 iemand hier van blanke herkomst het in z’n hoofd zou halen om als gesminkte neger op welke dag van het jaar dan ook zo rond te gaan lopen? Of dat je dat geintje uit kan halen in 1 van de andere guyana’s of brazilie? Haha, als je lef hebt moet je dat proberen, ik weet niet hoe dat in de antillen is, maar met de surinaamse negers ga je niet spotten. Geloof mij maar, dat is allemaal theorie uit land van de watjes, dat dat moet kunnen. Hier weet je het gewoon, dat kan niet. Discriminatie genoeg hier, daar niet van, iedereen discrimineert elkaar. Laat ik dat fabeltje ook direct de wereld uit helpen, dat het hier niet gebeurd. Blanken, hindoestanen, javanen, nieuwe chinezen, stadscreolen, bosnegers, brazilianen, haitianen., iedereen komt aan de beurt. Maar ik hoor weinig over geweld m.b.t tot ras. Maar nogmaals niemand is zo stom om als verklede neger rond te gaan lopen met rode lipjes, zoveel respect heeft men dan wel weer voor elkaar. Maar goed, hoeveel wapens denk je dat er wel niet in de omloop zijn hier. Dat een aantal nederlanders enzo in een sjieke buurt in Paramaribo Noord sinterklaas viert met pieten, best mogelijk, alles kan hier, maar dan woon je niet echt in Suriname.

  10. Zapata 22.12 je spreekt jezelf een aantal keren tegen over het onderwerp. Dat in een land waar een drugshandelaar president speelt de mensen veel met wapens lopen om respect af te dwingen zegt iets over het lage niveau . Nog een lange weg te gaan zou ik zeggen.
    Jorn 10.30 een lang verhaal maar racisme is geen complexe interactie hoor. Het zijn driften tot behoud van soort, je kunt wel ontkennen dat je dat niet hebt maar dat is toch echt zo. Slavernij/ kolonisatie is in handen geweest van een paar blanke en zwarte families die nu nog steeds aan de macht zijn, blanke mensen die hier stierven van de honger hadden daar niks mee te maken. En de blanke Nederlander die zich onheus bejegend voelt als het niet in het blanke plaatje past? Hier doe je eigenlijk hetzelfde, racisme, alleen vanuit een andere standpunt.
    Racisme is niet goed dat wordt door de veel mensen wel begrepen. En het zou toch fantastisch zijn als Marokkaanse en Turkse meisjes gewoon met Hollanders kunnen gaan trouwen en dat er een florerende multi culturele samenleving zou zijn. En dat allemaal door Zwart Piet.

  11. John zegt: 11-10-13 om 12:32

    Leed je even een weblogje ter info/entertainment, krijg hele verhandelingen over geschiedenis en (weer) slavernij geneuzel.
    Het gaat over sinterklaas mensen, een kinderfeestje……Maak je druk over belankrijke dingen.Trouwens, om even alles in perspectief te zetten:
    Ik praat het slavernijverleden niet goed maar die clown bij Paul en Witteman vergeet voorhet gemak dat zonder dat slavernijverleden,waarbij de slaven werden aangeleverd door Afrikanen…,al zijn voorouders gewoon in een derde wereldland waren blijven wonen en al die mensen die zich nu na een paar honderd jaar slachtoffer menen te kunnen noemen waarschijnlijk in een sloppenwijk zouden wonen of met een rieten rokje zouden springen rond een kampvuur.
    Kijk, we willen allemaal een Porsche maar we laten niet in de weg staan dat Porsche het niet erg vond om aan de wapenindustrie van de nazi’s mee te doen.Ook de snelwegen waarover we met die Porsche rijden hadden we niet voor de bezetting….
    Maakt niet uit want het verleden is niet te veranderen je zal het ermee moeten doen en blij zijn met de goede dingen die uit elk verleden ook aanwezig zijn.
    Mijn kinderen vinden zwarte piet geweldig stoer en ze weten niet eens hoe je racisme moet schrijven!!

  12. haha, wat kortzichtig allemaal zeg… slavernij, verleden etc..
    als we alles dat in het verleden is gebeurd moeten betrekken bij ons leven van nu, dan heeft de helft van jullie zeker ook nog een hekel aan de duitsers. het feest zoals het nu gevierd wordt heeft helemaal niks met racisme te maken. Denk je nu echt dat ik tegen me kinderen zeg, kijk is daar is sinterklaas met zijn zwarte hulp die we op een boot hebben gehaald uit een of ander ver land, neeee, dat is sinterklaas met zijn hulpjes die door de schoorsteen pakjes stoppen in jullie schoenen en daarom zijn ze vies van het roet. Dat heel veel mensen het verleden niet los kunnen laten en pas en te onpas roepen dat wij racisten zijn moeten maar is goed in de spiegel kijken, volgens mij verwijt de pot de ketel dat ie zwart ziet!!

  13. Rien van Kollenburg zegt: 11-10-13 om 16:01

    Diegenen die zeggen dat zwarte Piet er niet bij hoort, doen feitelijk aan discriminatie. Wij allen vinden al eeuwen lang dat hij er zeker helemaal bij hoort.

  14. Aangezien het Nederlandse Wilderslievende klootjesvolk niets anders doet dan Amerikaanse TV-series kijken op RTL of SBS (nog erger) (tijd genoeg met al die werklozen) zal het op termijn wel snel afgelopen zijn met Sint Nicolaas en zijn knecht, en gaat de Kerstman dit land besturen.
    Probleem opgelost. Tenzij die wereldvreemde partij voor de dieren het gebruiken van trekvee gaat verbieden

  15. Ik heb net gevraagd aan de familie waar (bijna) alle Nederlanders zo gek op zijn, en dat is trouwens de familie die schat-hemeltje rijk is geworden van de slavenhandel en die altijd zo wordt toegejuichd als zij naar de Antillen gaan of Zwarte Piet moet blijven En ja Zwarte Piet moet blijven. Binnenkort gaan zij trouwens weer naar de Antillen om voor een goed doel te gaan duiken en verwachten zij wel dat jullie op de Antillen weer gaan juichen.

  16. E Zapata zegt: 13-10-13 om 00:18

    Ik bedoelde in mijn bijdrage van een paar dagen geleden natuurlijk te zeggen marrons/creolen i.p.v negers.

    Bas, denk je nu echt dat ik niet weet dat Bouterse hier president is? Jullie hebben openlijke zionisten/racisten in het parlement, en economisch absoluut dooie boel. Maar ja je moet het altijd positief blijven bekijken nietwaar? (Balk/splinter)
    Over zwarte piet op de antillen, ik heb geen idee eigenlijk. Zijn ze zo schizofreen daar ja, dat ze zich verkleden als zwarte piet, en sminken als sinterklaas? Wonderlijke wereld. Daar heeft Bas hier boven wel weer gelijk, bas heeft altijd gelijk..

    Hoe dan ook, over een aantal jaar is zwarte piet op 5 december verdwenen uit het straatbeeld naar de geschiedenispagina’s, en daar moet die maar voor altijd blijven.

  17. Dave Bruinsma zegt: 13-10-13 om 11:50

    @GB best wel lekker toch als linkse gutmensch het hele “Wilderslievende klootjesvolk ” over één kam te scheren om daarna boos te worden over de PVV omdat die de moslims over één kam scheert.

    Dat gezegd hebbende, mijn sinterklaasfeest zal altijd met zwarte pieten zijn, maakt mij dat een rwacist, ach in de ogen van hypocrieten en gutmenschen als GB hierboven vast wel, maar niet in mijn ogen.

    Mijn kinderen associëren zwarte Piet niet met slavernij of onderdrukking en ik doe dat ook niet, ik heb niets met de slavernij van doen gehad en het wordt ook eens een keer tijd om die ouwe koe nu maar eens in de sloot te laten.

    We weten het nu wel, er was slavernij maar dat is zoveel generaties geleden dat niemand die nu leeft er last van heeft gehad, hoe dan ook eens op om als excuus te gebruiken om kinderen hun feestje af te pakken.

  18. Vind zelf de hele discussie nogal politiek correct. Sommige dingen zijn zoals ze zijn. Dat in deze traditie de piet gekleurd is, so be it.

    Het Sinterklaas feest is iets voor kinderen en ik denk dat de meeste kinderen daar echt niet racistisch van worden of anders naar gekleurde mensen gaan kijken.

  19. Ruth Richie zegt: 15-10-13 om 13:56

    Je moer maar durven als zijnde Quincy Cario.

    Aan de ene kant de oude grijze racisme plaat draaien tov een oude Nederlandse traditie en tegelijkertijd weten dat Antillianen in Nederland dramatisch hoog staan in alle slechte staatjes en hier en daar nogal grondig de sfeer verzieken..

  20. Joop! zegt: 15-10-13 om 15:42

    Als dhr. Gario zich heden ten dage wil verzetten tegen alles wat met slavenij te maken heeft zou hij dan niet effectiever zijn om zijn energie en aandacht op de Verenigde Arabische Emiraten te richten in plaats van op een Hollands kinderfeest?

    Quatar was laatst prima in het nieuws m.b.t. de meer dan dramatische werkomstandigheden voor bouwslaven en bijvoorbeeld heel Dubai is en wordt gebouwd door slaven afkomstig uit het verre Oosten.

  21. ineke zegt: 23-10-13 om 16:39

    Tijdens mijn ULO school jaren in de jaren eind 50 was ik op kostschool en daar waren ook meisjes vanuit Suriname en ja ze waren zwart.
    Op een dag had een van die meisjes een briefje gekregen met lelijke scheldwoorden tegen zwarte mensen. Een onderzoek werd ingesteld en bleek dat ze zelf het briefje had geschreven. Ik woon nu al sinds 69 in USA en heb omgekeerde discriminatie ondervonden tijdens mijn werk als verpleegkundige.
    Tijdens een openbaar 4th of July feest in een stad in South Carolina, waar iedereen naar toe kon komen, waren geen zwarte mensen te zien!

  22. Louis van Rasten zegt: 24-10-13 om 17:51

    De VN met deze “professor” Sheperd kunnen zich beter druk maken over de mensenrechten die bijvoorbeeld in landen zoals Zimbabwe vreselijk worden geschonden ipv te brullen over een Hollands kinderfeestje.

  23. Thea zegt: 25-10-13 om 09:28

    Zwarte Piet en de “gesloten huizen”

    In Italie werd in de loop van de twintigste eeuw het woord bordeel verzacht tot “gesloten huis”. Deze gesloten huizen werden een jaar of veertig-vijftig geleden illegaal verklaard en gesloten. Nu zijn er weer voorstellen om de gesloten huizen te heropenen, maar er is tot nu toe nog niemand op het idee gekomen om als tegenargument op te werpen dat “gesloten huizen” nu eenmaal gesloten zijn, zoals onze minister-president doet met “Zwarte Piet is nu eenmaal zwart”.
    We kunnen dus best beginnen een oranje, blauwe of groene Zwarte Piet naast Sinterklaas gaan zetten, zonder de figuur van Zwarte Piet zelf tekort te doen. Ik heb er even over gedaan, omdat waarden en tradities diep zijn geworteld, maar nu ben ik ervan overtuigd dat die zwarte Zwarte Piet echt niet meer kan. De wereld verandert en tradities worden aangepast, juist om ze te laten blijven. Hier in Italie hebben ze een mooi woord voor deze paradox: gattopardisme, naar de beroemde roman “Il Gattopardo” van Giuseppe Tomasi di Lampedusa, over de oude Siciliaanse adel in moeilijke tijden.
    En wat belangrijk is: de kinderen zullen die veelkleurige Zwarte Pieten misschien nog wel leuker vinden.

  24. Gekleurde Piet zegt: 25-10-13 om 17:11

    Waar ik me over verbaas bij deze simpele onzin redeneringen over al eeuwig geleden slavernijen…’de dichtstbij staande’ voorvaderen hebben hier echt geen last van gehad maar dit terzijde..

    Jullie mollen helaas een Onschuldig kinderfeest, beetje ‘t effect van al die anderen die even wat doms roepen en jawel….een land in PUIN.

    niemand maar dan ook niemand van verschillende culturen heeft ook maar enig moment een slaaf in gedachten gehad…..toen ie klein dan wel groter was….. een spanjaard uit de schoorsteen word gewoon zwart van de vegen…..logisch toch!… m’n vriendjes van surinaamse ouders en ik schminkten ons altijd gewoon, heel leuk en veel plezier!

    tot pas…….maar goed we schikken ons wel hoor np. af en toe een kleurig pietje er langzamerhand doorheen…

    NTB beloof dan wel dat je ook niet gaat rijden/lopen/roepen/irriteren bij de herdenkingen van onze eigen slavernij om 20.00 op 4 Mei.

    bvb dank.

  25. Gekleurde Piet zegt: 25-10-13 om 17:18

    John…

    dat was der Volkswagen.

  26. John van Dokkumburg zegt: 26-10-13 om 10:24

    Discriminatie , wat is dat nu eigenlijk , als je iemand leuk nadoet , ja zoiets ?

  27. Sharon van den Broek zegt: 14-11-13 om 00:22

    Na de verhalen te hebben gelezen en de ophef over zwarte piet snap ik het probleem niet. Zwarte piet racistisch hou toch op. Het is een kinder feest. Elk kind krijgt te horen dat Sinterklaas cadeautjes brengt en zwarte piet de Sint helpt. Zwarte piet ziet zwart omdat hij door de schoorstenen bij de kindjes komt. Maar grote mensen gaan hier een probleem van maken. Dit gaat wel heel ver. Eerst de wel bekende neger zoen nu zoenen genoemd dan Jode koeken. Heb maar 1 ding te zeggen Den Haag en Gemeentes als zwarte piet niet meer zwart mag zijn wat volgt dan. Wat word blanken vla en krijgen wij alle niet moslims dan ook vrij met suikerfeest, mogen wij ook petten hoeden op. Mogen wij ook mee doen aan alle andere feestdagen behalve de Christusachtige want ten slotte wonen wij ook in nederland. Dat is namelijk net zo racistisch!!!!! ( heb niks tegen anderen geloofs overtuigingen maar dit gaat om voorbeelden die leven bij de blanken op dit moment)

  28. Joop! zegt: 15-11-13 om 16:38

    De mensen die deze discussie hebben aangezwengeld begin ik steeds meer te minachten, dát is het gevolg van wat ze ter discussie stellen.

    Wat ik er werkelijk van vind en wat er gezegd wordt aan tafel onder vrienden en bekenden kan ik hier niet plaatsen want dan wordt het niet geplaatst…

  29. Linda zegt: 15-11-13 om 18:16

    Jarenlng was het een leuk, ongecompliceerd kinderfeest. Noch ikzelf, noch mijn kinderen hebben er ooit iets racistisch in kunnen ontdekken. De kinderen vonden die brombeer met zijn lange baard en zijn boek met ‘stoute kinderen’ eigenlijk onaardiger. Met de Pieten kon je lachen en die strooiden pepernoten. Je keek als gezin verwachtingsvol naar het feest uit. Dat is voorbij, de politie is intussen paraat! Ik dank derhalve dat groepje grote bekken dat ze het voor altijd verziekt hebben. De klagers, die niet door hebben dat discriminatie niet in de huid zit, maar in hun eigen hersenen. Maar misschien is het nog wel erger dat er naar hen geluisterd wordt. Onze samenleving wordt langzamerhand een groot multiculti drama met dank aan links. Op naar de volgende klacht op hun lijstje…

  30. Daar is de onschuld dus ook al van af, van onbekommerd Sinterklaas vieren. Met onmetelijke dank aan de lange-tenen-gemeenschap en de linkse media. Goed gedaan jongens! Nu de Kerst, Oud & Nieuw, Carnaval en Koninginnedag nog. Er is vast wel een clubje gekwetsten te vinden waar de P&Wittemannen hun goedmensschap aan op kunnen vijzelen.

  31. Frank zegt: 17-11-13 om 09:27

    Als deze storm wat geluwd is zou ik graag willen weten:
    - is er verschil tussen je gekwetst voelen en daadwerkelijk gekwetst worden;
    - moet er een relatie zijn tussen je gekwetst voelen en een intentie van de ander om te kwetsen;
    - is er een relatie tussen je gekwetst voelen en een financiële genoegdoening;
    - is er onderscheid in omgaan met gekwetste gevoelen van ‘gekleurde’ mensen en van ‘witte’.

    Politieke uitspraken duiden op nee, nee, nee, ja.

  32. Louis van Rasten zegt: 17-11-13 om 13:25

    @Linda,

    Ik ben het voor de volle 100% met jouw eens. In het verleden hoorde je vreemd genoeg niemand hierover.

    Het ergste vind ik nog dat een organisatie zoals de VN zich hiermee is gaan bemoeien. Laat deze organisatie zich bekommeren om de werkelijke problemen die er in veel landen heersen op het gebied van de mensenrechten. Waarom bemoeit Sheperd zich niet met de zeer schrijnende en uiterst mensonterende situatie van de bevolking in een land zoals Zimbabwe? Neen, dan hebben ze de bekende oogkleppen op of kijken ze de andere kant uit. Wat een uiterst zwak betoon van deze organisatie!

  33. Dutch Santa has arrived in Amsterdam.

    But not every one is happy to see his army of black Pete helpers arrive as well:

    http://youtu.be/RzixwFoykUs

Geef een reactie