De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Oprah-effect voorbij, Kony nog vrij

Door buitenlandredacteur Sandy Verhoeve

Van alle filmpjes op Youtube was er dit jaar eentje zo succesvol, dat de maker volledig is doorgedraaid. Regisseur, initiatiefnemer en hoofdrolspeler Jason Russell van de korte film Kony 2012  zou zijn bezweken onder de druk. Hij maakte niet alleen de Ugandese rebellenleider wereldberoemd, maar ook zichzelf. Hij belandde in het ziekenhuis met een psychose nadat hij in verwarde toestand naakt op straat was aangetroffen in zijn woonplaats San Diego.

Zijn video was in een week tijd meer dan 100 miljoen keer aangeklikt op de internetfilmkanalen Youtube en Vimeo. Op dag 1 was de clip 66.000 keer bekeken; een dag later al miljoenen keren. Dit als gevolg van het zogenoemde Oprah-effect. De mediagigante had een tweet over de film naar haar 10 miljoen volgers gestuurd. De rest is geschiedenis en ook nog eens mooi in kaart gebracht.

Maar met alleen Oprah kom je er niet. De vraag blijft hoe het mogelijk is dat een film over zo’n a-sexy onderwerp, oud nieuws bovendien, zoveel mensen en met name jongeren, heeft geraakt? Ik vroeg het regisseur, filmmaker en docent Gert de Graaff.

Hij weet alles van beeldgrammatica en geeft regelmatig les aan NOS-redacteuren. Zijn uitgangspunt: het maakt niet uit of je een speelfilm maakt, een documentaire of een kort onderwerpje voor het journaal. De principes van een beeldverhaal zijn hetzelfde. Filmtaal is universeel.

Gert fileert de Konyclip beeld voor beeld, soms van frame tot frame. Het gaat over kleur, muziek , manipulatie en de Facebook-generatie. We maken er een filmpje van voor de NOS-site: Het Geheim van Kony 2012 (36 minuten).

Al snel twittert correspondent Eelco Bosch van Rosenthal (ruim 18.000 volgers) over Gerts analyse: kijken! Oud-NOS-directeur Gerard Dielessen prijst ons filmpje aan op Facebook: must see! Een collega mailt: “Ik heb net 36 minuten naar een pratende man zitten kijken. Geweldig! Ik heb de video over Kony niet eens gezien. Super saai beeld, maar fascinerend. Ik zeg geslaagd.”

Drie weken later is dat supersaaie beeld al bijna 40.000 keer aangeklikt. We krijgen mails van studenten met de vraag of we de clip in het Engels willen ondertitelen. Kennelijk zijn de lessen van Gert ook in het buitenland interessant studiemateriaal. De in het Engelse getitelde versie staat hier.

 

De slimme Hollywoodtrucs die Russell heeft gebruikt om zijn publiek te verleiden zou je propaganda kunnen noemen. Met als inzet het goede doel: de spoedige arrestatie van de wrede krijgsheer Joseph Kony.

Maar ondanks een nieuwe video, Kony 2012: Part II – Beyond Famous , lijkt de aandacht voor de zaak-Kony te verslappen.

Het is daarom extra spannend om te zien hoeveel mensen op 20 april gehoor zullen geven aan de oproep van Jason Russell om massaal in actie te komen. En hopelijk is de briljante filmmaker dan weer een beetje opgeknapt.

Tags: , , , , , ,

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


Geef een reactie