De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Nederlandse maatschappij vliegt op Kabul

Amsterdam AirlinesOp het internationale vliegveld van Kabul staan nauwelijks vliegtuigen van commerciële luchtvaartmaatschappijen. Natuurlijk, de Afghaanse toestellen van Ariana en KamAir zijn er te vinden en wat toestellen van de Verenigde Naties en andere grote organisaties. Onze verbazing was dan ook groot om plotseling een vliegtuig van Amsterdam Airlines te zien.

‘Amsterdam Airlines?’, cameraman Eric Feijten en ik kijken elkaar aan alsof we water zien branden. We taxiën met ons toestel van KamAir over het vliegveld en staan op het punt Afghanistan te verlaten. Redacteur Tahmina Akefi pakt haar mobiele telefoon die al uit stond. De foto wordt gemaakt terwijl we opstijgen en is helaas te vaag om hier te publiceren. Een Nederlandse luchtvaartmaatschappij in Kabul?

‘Inderdaad’, zegt directeur Jaap Horsten als ik na terugkeer in Nederland navraag doe, ‘we zijn een paar weken geleden begonnen met vluchten voor de Scandinavische overheid. Vanuit Oslo en Kopenhagen vliegen we twee tot drie keer per week naar Kabul en het noordelijke Mazar-i-Sharif. Nu nog alleen voor de Deense, Noorse en Finse overheid, maar binnenkort ook voor de Zweedse.’  Voor de Scandinaviërs vervoert de Nederlandse maatschappij militairen en ondersteunend personeel, die voor de Navo-macht ISAF in Afghanistan werken.

De vier Scandinavische landen hebben met zo’n 1600 man ongeveer net zo veel militairen uitgezonden als Nederland.  De Zweden, Noren en Finnen zijn gelegerd in het vrij rustige noorden. Alleen de Denen zijn onder Britse leiding met een echte vechtmissie bezig in de provincie Helmand. 21 Deense militairen zijn inmiddels gesneuveld.

‘We hebben een lange voorbereiding achter de rug om onze mensen voor te bereiden op deze vluchten’, aldus Jaap Horsten, ‘vooral de vliegers hebben training gehad voor hun vluchten op Kabul en Mazar. Dat hebben we samen gedaan met mensen die daar ervaring hebben.’ De Nederlandse piloten en cabinepersoneel verblijven niet in Afghanistan. Ze vliegen via een luchthaven in Turkije waar ze kunnen overnachten. Het toestel van Amsterdam Airlines staat zo kort mogelijk op de Afghaanse luchthavens.

‘Dit contract met de Scandinaviërs is belangrijk voor ons’, vertelt Horsten. Amsterdam Airlines heeft een jaarcontract afgesloten met onze noordelijke buren en is daarmee verzekerd van voldoende vluchten. De jonge luchtvaartmaatschappij heeft nu nog één toestel, een Airbus A-320. Daar komen de komende maanden twee toestellen bij. 

Het gaat slecht met de luchtvaart nu er een economische crisis is. Amsterdam Airlines is vorig jaar van start gegaan en houdt in dit slechte economische weer stand dankzij een andere crisis; die in Afghanistan.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


13 reacties op “Nederlandse maatschappij vliegt op Kabul”

  1. A.K.Sahel zegt: 16-04-09 om 20:22

    Er zijn veel afganen die in Nederland wonen en reizen via tweede land naar Afghanistan,want helaas er is geen vliegtuig die rechtstreeks vanuit Schiphool naar Kabul vliegen en dat kost niet alleen maar veel geld maar ook veel tijd.
    Ik ben een Afgaanse Nederlander en hoop dat er binnenkort een mogelijkheid kan ontstaan voor Afgaanse Nederlanders(ook andere nationaliteiten die willen graag reizen naar Kabul)om rechtstreeks kunnen van NL naar Afg.
    Als dat zou Amsterdam Airlines kunnen zijn dan vind ik nog hartstike goede iede,want ik ook Amsterdammer.
    Met Vriendelijke groeten
    sahel

  2. Ward Oostveen zegt: 16-04-09 om 20:35

    De Denen durven waarschijnlijk niet met de naam Air Copenhagen
    te landen in Kaboel.

    1 Positief puntje. De oorlogen leveren in ieder geval werkgelegenheid op
    in crisis tijd.

  3. Roel zegt: 16-04-09 om 21:17

    Ik heb wel eens gehoord dat de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Denim Air ook vliegtuigen in Afghanistaan heeft vliegen. Zij vliegen binnen Afhanistan. Weet alleen niet of dit nog steeds zo is.

  4. Het gaat slecht met de luchtvaart maar niet met de bonussen.
    Kijk normaal vliegen wij twee maal per jaar. Maar de ticket prijzen, niet normaal meer met al die toeslagen. Wij zijn slimme Nederlanders? Dit jaar vliegen wij maar 1 maal(in het najaar?)en blijven wij met de mei vakantie lekker thuis.
    Die vliegtuig maatschappijen kunnen mij wat. We maken wat meer broodjes warmvlees en satetjes. Wat meer viooltjes en geraniums in de achtertuin. Zo te zien werkt het weer mee. Die ticket in het najaar uitgerekend valt dan mee.

  5. Harmen zegt: 16-04-09 om 22:26

    Scandinavische overheid: Is dat net zoiets als de Afrikaanse regering? ;-)

  6. Willem Haen zegt: 16-04-09 om 22:43

    “De vier Scandinavische landen…” Finland behoort niet tot Scandinavië en is dus geen Scandinavisch land.

  7. eric zegt: 16-04-09 om 23:08

    Aha! zo zit het dus.

  8. @sahel: ik heb ook gevraagd aan Amsterdam Airlines of anderen ook gebruik kunnen maken van deze vluchten, maar dat is (nog) niet het geval. Het zou inderdaad mooi zijn als er rechtstreekse vluchten komen; ook voor ons overigens!

  9. @Willem: klopt, formeel alleen Denemarken, Noorwegen en Zweden, maar historisch en cultureel gezien vallen Finland en ook IJsland bij Scandinavië.

  10. cris zegt: 17-04-09 om 11:28

    @ A.K. Sahel
    Schiphol is een knooppunt van de luchtvaart, dus misschien kan in de toekomst een verbinding vanuit Amsterdam ontstaan, waarbij het een overstap punt is voor vele mensen (Afghanen) vanuit allerlei landen van Europa en de VS. Echter Londen of Parijs zou dit ook kunnen worden.
    Toch weet ik niet of zoiets rendabel is, zeker meerdere keren per week of wellicht ook niet wekelijks.
    Toeristisch gezien niet, journalistiek gezien op de lange terkijn ook niet en politiek gezien zouden de Afghaanse vluchtelingen weer terug dienen te keren als het land tzt veilig is, echter dat zie ik niet gebeuren. Ik ken een situatie van een politieke vluchteling uit Afghanistan, die echter wel een aantal keer voor vakantie is teruggekeerd??? Die combinatie snap ik dus niet!!!

    @ Willem en Peter
    1. Puur geografisch gezien is Scandinavië het gebied dat gelijk staat met het Scandinavisch schiereiland, wat voor het grootste deel bestaat uit het Scandinavisch Hoogland. Dit betreft de landen Noorwegen en Zweden
    2. Politiek gezien bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Dit is de definitie die in Scandinavië zelf wordt gehanteerd en men kan aan de hand van deze definitie stellen dat Scandinavië een deel van “Norden” is (zie derde definitie).
    3. Historisch en cultureel gezien bestaat Scandinavië uit de lidstaten van de Noordse Raad: Denemarken, Finland, IJsland, Noorwegen en Zweden. In het Deens, Noors en Zweeds wordt dit aangeduid als “Norden” en in het Fins als “Pohjoismaat”.

  11. jawed zegt: 19-04-09 om 22:03

    Een ding is niet duidelijk dat (PIA) pakistan air lins mag wel op schiphol landen maar Afghaans toestellen niet .Pakistan is de aas van kwaad maar zijn toestelling mag wel binnen NL komen maar van Afghanisten niet????????????????????????????

  12. Jaawed van zeewolde zegt: 22-04-09 om 19:51

    NL wil geen risico neemen dat afghanse vliegtuigen op schiphol landen. omdat de regering misschien danken dat er alqaidas naar schiphol zouden kunnen komen.Het zou gevaarlijk zijn voor NL. En het is nog niet helemaal veilig in dat land.
    kanker Pakistan. en alle andere landen die daar zitten.

  13. ali zegt: 01-10-09 om 18:19

    jawed de toestellen van de afghanen zijn gevaarlijk em oud

Geef een reactie

 

    • Over dit weblog

      Dit is het weblog Defensie van de NOS. Verslaggever Peter ter Velde schrijft over militaire kwesties. Dat varieert van de Nederlandse missie in Uruzgan tot andere operaties elders in de wereld, van militair beleid tot opvattingen van de soldaat in het veld. Reacties en suggesties zijn meer dan welkom! U kunt dat doen door een reactie te plaatsen op de site of door een mail te sturen aan Peter ter Velde. Het e-mailadres is: defensieweblog@nos.nl
    • Peter ter Velde

      Klik op de foto voor een korte biografie Peter ter Velde
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.