De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De zware gevechten van commando’s in Uruzgan

Kapitein Marco Kroon pakt een moment van rust tijdens Operatie Jung in 2006.

Het werk van commando’s is over het algemeen geheim. We horen er weinig over. Tot vandaag. Marco Kroon kreeg de militaire Willems-Orde uitgereikt en het ministerie van Defensie beschreef in een boek de zware gevechten waar Kroon als pelotonscommandant leiding aan gaf.

Neem bijvoorbeeld operatie Jung in mei-juni 2006: “De beschieting wordt heviger en naast het klein kaliber vuur vanuit Chora, worden de commando’s nu ook vanuit de bergen bestookt met mortieren, RPG’s en 107 millimeter raketten. Omdat het peloton zich in open veld bevindt, besluit Kroon het gevecht af te breken en zich terug te trekken.”

Een Australisch peloton dat samen met Kroons peloton de operatie uitvoert komt in de problemen en één Australiër raakt gewond: ”Luitenant Kroon aarzelt geen moment en beveelt zijn mannen terug naar voren te gaan. Hierdoor focust de tegenstander zich op het peloton van Kroon en krijgen de Australiërs de gelegenheid hun gewonde, achter de Nederlanders langs, af te voeren naar de heli-landingsplaats. Het effect is wel dat de Taliban het, met het wegvallen van de Australiërs, nu massaal op de Nederlanders hebben gemunt. Die liggen vanaf dat moment nog zwaarder onder vuur. Zo zwaar zelfs dat de Australiërs achteraf verklaren dat ze niet hadden gedacht dat het peloton van Kroon stand zou houden. Zodra de gewonde in veiligheid is gebracht, kan ook Kroon eindelijk het gevecht afbreken en zich terugtrekken.”

Kroon en zijn peloton zijn zestien keer in dit soort vuurgevechten beland. De commando’s waren in het voorjaar tot de zomer van 2006 in Uruzgan om de kracht van de Taliban te verkennen vlak voordat Nederland het leidinggevende ISAF-land zou worden in de provincie.  Daarnaast nam Kroon met zijn mannen deel aan een operatie om de Taliban terug te dringen.

Het boek over Kroon werpt een zeldzaam licht op het werk van de Nederlandse commando’s. Het moet voor alle betrokkenen bij Defensie duidelijk zijn geworden dat de Nederlandse militairen die uitgezonden zouden worden naar Uruzgan aan een vechtmissie zouden deelnemen. Dat stemt ook zeker overeen met wat er vanaf de tweede helft van 2007 tot het begin van 2008 gebeurd is: er waren toen tal van zware gevechten in alle gebieden waar de Nederlanders actief waren.

De missie in Uruzgan was geen wederopbouwmissie, maar een vechtmissie. Meer dan ooit hebben we vandaag te horen gekregen hoe sterk de Taliban in Uruzgan eigenlijk waren toen Nederland in de provincie actief werd.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


47 reacties op “De zware gevechten van commando’s in Uruzgan”

  1. Ik heb zelf bij het korps gezetten in 84-3 en ik spreek nog regelmatig jongens welke er nu actief bij betrokken zijn.
    Een daarvan heeft daadwerkelijk bij dat peleton gezeten van Kapitein Kroon en zei dat het 100 % terecht was.
    Zo’n commissie welke deze orde toekent gaat niet over een nacht ijs, ik heb me voorgenomen en beschouw als een eer hem in de toekomst de hand te schudden.

  2. Erik Peter zegt: 29-05-09 om 21:32

    Chappeau ! Voor Marco Kroon ! En voor zijn collega’s die nog elke dag actief zijn in de regio.

  3. bas zegt: 29-05-09 om 21:49

    Defensie heeft een wervingsprobleem, zelfs ondanks de recessie.

    Zelf heb ik de vernedering van de dienstplicht nog meegemaakt, en ik geef iedereen gelijk die voor geen goud met defensie te maken wilt hebben

    En dus wordt een konijn uit de houd getrokken.

    Er is een kapitein, waar men trots op is. Wat ik over deze man gehoord heb, verbaast mij dat niet. Dus zet men hem extra in het zonnetje, voor de werving.

    Meer is het niet

  4. Esther zegt: 29-05-09 om 22:02

    Ik twijfel er niet aan dat deze toekenning terecht is. Inderdaad interessant dat juist door de toekenning van deze orde nieuwe informatie aan het licht komt.
    Kan me herinneren dat de missie in Uruzgan werd aangeduid als een opbouwmissie. Is Nederland, inclusief de Tweede Kamer, hier voorgelogen(dat was natuurlijk al eerder duidelijk, maar was toen moeilijk hard te maken omdat intenties die later door een veranderde situatie moeten worden bijgesteld moeilijk te bewijzen zijn)? En is deze situatie mede mogelijk gemaakt doordat journalisten en anderen (NGO’s bijvoorbeeld) toen niet zelf informatie konden verzamelen en de propaganda van defensie?
    Dat doet niets af aan het werk dat Kapitein Kroon en alle anderen daar hebben verricht en maakt het misschien nog wel indrukwekkender omdat ze hun werk ondanks de onduidelijke onderbouwing toch zo goed mogelijk hebben uitgevoerd, op een manier die toch humaner en succesvoller bij het ‘wederopbouwen’ was dan die van andere landen zoals de VS.

  5. Gerben zegt: 29-05-09 om 22:15

    Ik gun het hem van harte, echt waar. Ik weet echter dat zo’n man het niet alleen doet, er staat een team om hem heen die samen met hem werkt(e).

    Wat krijgen die? Of is alleen de man aan de top belangrijk?

  6. Sito zegt: 29-05-09 om 22:41

    Ok…eigenlijk zijn we dus in oorlog. Zo ziet de tegenstander het in ieder geval wel. En dan zie je als tegenstander zijnde plotseling, dat de ‘buitenlander, westerlingen, mensen martelen, verkrachten en vernederen…
    Ik denk niet dat dit door hun als wederopbouw wordt gezien hoor…
    Irak is ook ‘wederopgebouwd’ door het westen…het is een tragische tragedie momenteel.
    Nee, mensen , we zijn in oorlog, en onze tegenstander is levensgevaarlijk, zeer vastberaden, onzichtbare, en hoogst waarschijnlijk onverslaanbare, talloze religieuze fanatiekelingen, waar de Duitsers en Hitler gewoon watjes bij waren. En dát is er aan de hand!
    Terroristen? noemden wij het verzet in WWII ook zo?

    Waar bemoeien we ons trouwens mee? we waren het verplicht jegens de NAVO, de cowboys van het militaire apparaat.Geen oorlog, geen glorie!
    Gestuurd en bestuurd door plotici, mensen die het zouden moeten weten en naar waarheid zouden moeten leven, maar politiek en waarheid gaat namelijk niet samen. Want dan krijg je de macht niet in handen. Hoe denk je dat de voorvaderen van Beatrix aan de macht zijn gekomen?
    Dat die vrouw trouwens zo’n respect geniet begrijp ik ook niet. Wat heeft ze nou eigenlijk gepresteerd in haar leven? ze is als prinsesje geboren, en het heeft haar nooit aan iets ontbreken.

    Nee mensen, als je toch eens overal de waarheid over wist, kom je uiteindelijk tot de conclusie dat ze allemaal mooie kleding aan hebben, en een stropdas om, en allemaal heel mooi kunnen babbelen…
    Allemaal rijkeluislui…uitgezonderd de linkse partijen.
    Gelukkig voor mij is er Jan Marijnissen, een zelfopgeklommen arme arbeider die het op neemt voor de gewone mens! daar heb ik pas respect voor!

  7. Martijn zegt: 29-05-09 om 22:48

    @Gerben

    De mannen onder Marco hebben hem voorgedragen. Dus die hebben de man aan de top belangrijk gemaakt. Juist hun vonden dat hij het verdiende.

    Daarbij heeft Marco Kroon constant in elk interview naar de mannen waarmee hij gewerkt heeft verwezen, dus hij krijgt te eer maar hun ook een beetje.

  8. Ik ben sprakeloos. Een moord machine wordt geeerd. Nederland moet zich diep schamen.

  9. Brian zegt: 29-05-09 om 22:56

    @bas zegt: 29-05-09 om 21:49

    Ik kan er niet over meespreken, ik heb dienstplicht niet meer meegemaakt. Maar ergens lijkt het me wel een heftige en in zekere zin een ‘leuke’ periode om mee te mogen maken. Ik hoor van vele dat het een onvergetelijke tijd was.

    Maar nu moet je al snel aan je studie en carrière denken. In zekere zin vind ik het jammer dat er geen dienstplicht is. Dan ging elke leeftijdsgenoot in dienst en zat je allemaal in hetzelfde schuitje.

  10. Rob van 't Hof zegt: 29-05-09 om 23:07

    Ten eerste wil ik kapitein Marco Kroon van harte feliciteren met deze allerhoogste militaire onderscheiding,de Willemsorde der 4e klasse. Als oud commando(108 Ctrcie lichting 61-2)ben ik supertrots dat één van de onze deze allerhoogste eer ten deel is gevallen. In één woord fantastisch. Uit de geboekte successen in Uruzgan blijkt dat de KCT aanpak en training de juiste is gebleken. Het Korps mag zich gelukkig prijzen met zo’n ervaren instructeur. Veel succes in uw verdere carrière. Het ga u goed.

  11. wim zegt: 29-05-09 om 23:08

    pfff, Kroon, klootzak, wat ben ik blij dat je er nog bent! En dat je daar was.
    van harte!

  12. dingenus zegt: 29-05-09 om 23:12

    Hoera voor Sito, hij is echt de domheid gekroond en doet er goed aan zich nog eens in de Nederlandse en algemene geschiedenis te verdiepen.
    Ik vraag me ook af wat hij heeft gepresteerd om zo op anderen af te geven.De waarheid heeft hij in ieder geval niet ontdekt, dat kan zelfs Jan Marijnissen hem wel vertellen denk ik.

  13. Gevechtsmissie,vredesmissie,vn,navo etc etc….. het maakt geen zak uit,het is altijd oorlog,daar kies als militair voor,en als je dan je kop boven het maaiveld uit steekt zoals de Heer Kroon,wordt je beloond,en zeker niet onterecht.

    Ik merk uit sommige reactie,s enige jaloezie en linkse trekken van het politieke klimaat van de jaren 70 en 80.
    Mensen van de SP etc etc wordt wakker het is anno 2009 en de kleur rood vindt u alleen nog maar op het slagveld en het is allemaal makelijk lullen als je hier op veilge bodem staat,by the way,waarheden vindt je alleen toch in de efteling grow up! en wees niet jaloers en van trots zijn is nog niemand slechter geworden.
    Heer Kroon proficiat!!!!!

  14. Ronald zegt: 29-05-09 om 23:22

    Advies aan Van Middelkoop. Houdt op met dat rare jargon dat we ook wel degelijk de harten van de bevolking veroveren via de opbouwmissie-doelstelling: afgezien van rustige intermezzo’s vechten we meestal en controleren we hooguit een zone van een paar kilometer buiten het kamp. we zijn gewoon in oorlog en benoem dat dan ook zo. houdt op met die meel in de mond eufemismen. pet af voor de ridder.

  15. Jasper zegt: 30-05-09 om 00:02

    Sito,

    Ieder zijn mening, ben het echter niet helemaal met je eens.
    Ik zou eens googlen op het woordje dogmatisch, kan je wellicht iets verder van leren zien dan de lengte van je neus.

    Heb altijd geleerd dat je door niets te doen niets verder komen kan.
    Zo feestelijk is de taliban nou ook al niet als heersende klasse.
    Kun je Joanie de Rijke bijvoorbeeld eens vragen.
    Wil je dat deel afghanen die wel degelijk hun best doen om er wat van te bakken dan daadwerkelijk in de stront laten zitten door je maar heel
    lekker makkelijk afzijdig te houden?
    Net als jouw vriend Jan deed bij de laatste kabinetsformatie??
    Soms is een verkeerde keus op lange termijn beter dan niet durven kiezen.
    De koningin op dit stuk traditie aanvallen lijkt me hier niet ter zake doen. Kan zij het helpen, zij is ook maar een poppeke hierin.
    Kinnesinne is geen grond voor kritiek, lijkt me.

    Ik begreep dat ik tegenwoordig van de overigens verder door mij goed
    gewaardeerde heer Marijnissen het keurige woord flapdrol mocht gebruiken in geval van onenigheid…..

    Wel… Bij deze.

  16. bart zegt: 30-05-09 om 00:04

    kap Kroon..gefeliciteerd! en ook het KCT wil ik hierbij feliciteren. ik vind het volkomen terecht. ik heb zelf ook meerdere periodes in afghanistan gezeten en weet ook wat er speelt.
    verder schaam ik me diep voor de ‘nederlanders’ die zelfs nu negatief spreken over de missie en de mensen die de missie uitvoeren. deze mensen kennen alleen de, vaak verzonnen, negatieve verhalen. tegen hun zou ik willen zeggen: teken voor een paar jaar bij defensie, ga op uitzending en ervaar hoe het is. pas daarna kun je echt een mening geven over het werk daar.

  17. Cristo samud zegt: 30-05-09 om 00:07

    Allereerst mijn felicitaties voor Marco Kroon en zijn manschappen die met hem deze prestaties hebben durven te leveren.

    In principe zou ik niet willen in gaan op de voorgaande reacties, maar het gebied mij toch dit te doen, omdat ook al hoe beleefd deze voorgaande opmerkingen ook zijn die de status van mnr. Kroon en de Koninging in twijfel trekken enigzins voor mij toch de aanleiding is om een kleine response hierover te geven.

    Met betrekking tot marketing of werving campagnes. Ik vind het alles behalve gepast om een onderscheiding van deze allure te omschrijven als marketingstunt. Als u weet wat voor mensen deze onderscheiding in het verleden hebben gekregen mag degene die zulke opmerkingen denkt te kunnen maken alleen maar hopen dat hij of zij half zo’n mens zullen worden/ zijn.

    Kritiek op de positie van de monarchie, mag u van mij best hebben en ook ik heb respect voor iedereen die een gewone man/ vrouw is en die opkomt voor anderen. Maar is dit niet exact waar deze onderscheiding ook voor staat? Voor buitengewone prestaties voor moed beleid en trouw? Voor in dit geval een militair die zich inzet voor een stukje betere wereld dat aan de andere kant ligt t.o.v. Nederland. Nu kunt u zich afvragen waarom Nederland zich hiervoor inzet, omdat wij overtuigd zijn van de kracht van democratie en dat een samenleving waar mensen samen leven en werken de stap is naar democratie.

    De vrijheid die u geniet om op Jan Marijnissen te stemmen en de vrijheid die Jan Marijnissen heeft om als een selfmade man in een democratie als de onze zijn normen en waarden en de uwe te verdedigen in een democratie als de onze bestaat niet in Uruzgan en Afghanistan. Dit wil deels door het cultureel verschil natuurlijk ook niet. Wij kunnen/ mogen onze democratie normen en waarden niet aan het Afghaanse volk opdringen en dat is ook niet wat wij doen, maar wat ik u duidelijk wil maken is dat u uw vrijheden niet als gewoon moet beschouwen en iets meer respect moet tonen voor degene die letterlijk hun leven durven te geven voor andermans vrijheid.

    U kunt het niet eens zijn met de Nederlandse aanwezigheid, maar dat betekent niet dat u respectloos hoeft te zijn t.o.v. de mannen en vrouwen die daar hun missie uitvoeren voor een stukje betere wereld.

  18. tom de bruijne zegt: 30-05-09 om 00:24

    petje af!!!!maak niet uit in welke branche je zit maar als je je werk goed kan uitvoeren onder zware en stressvolle omstandigheden dan verdien je een klop op de schouder.

  19. peter zegt: 30-05-09 om 00:26

    ik zei het al eens eerder hier op zon weblog
    stuur nu eens alleen maar de hulpverleners
    stel voor elke soldaat een voor elke tank tien tien
    voor elke f 16 500 voor elke bom 5.000
    het ziet er zwart van liefdevolle hulpverlening
    denk je nu echt de taliban slacht ze allemaal af?
    zie de nato (o.id.) bombardeerde bosnie wie had er tenten en hulpgoederen van te voren georganiseerd?nobody
    ze valen tamil gebied binnen wie heeft er opvang gregeld nobody
    zie pakistan valt swat vallei binnen wie vangt vluchtelingen op? nobody altijd achteraf worden slachtoffers van florende oorlogs industrie door hulp actie mondjes maat geholpen
    al die miljarden van oorlogsindustrie zo een lanf\d als afganistan overspoelen kunnen met hulpverleners tulpen rozen manna
    zou er dan een moslim een legitieme reden hebben om onze tweeling omver te gooien????????
    vorelek militair een hulpverleners voor elke tank tien voor elke f16 .voor elke granaat……
    eerst een opvang kamp dan pas de bommen????????? hoe zou sebrenica af gelopen zijn?????
    hmm eindelijk eens strijd zonder trauma

  20. Wel Silo je commentaar is niet alleen “silly” maar ook hatelijk beledigend! Alle westerlingen zijn martelaren enz.Of je bent een muslim
    of onnozel of allebei! Waar bemoeien we ons mee? Met zulk een mentaliteid blijf je onder de knoet. de US heeft de Irakse Hossein verslagen. Maar de muslims hebben nu een betere methode dan 9/11 alleen!
    Ze hebben nu een muslim geinfiltreerd in de US, ook een Hossein. Maar
    een die 3 million dollars uitgaf om zijn achtergrond te bedekken! De Media’s honeymoon met hem is still in volle kracht om America te vernietigen. will je wat meer weten, wat ik betwijfel, kijk onder de website van Canadian Free Press als je engels ken. Er is veel meer!

  21. peter zegt: 30-05-09 om 00:28

    oja beetje dislectisch

  22. Rob van 't Hof zegt: 30-05-09 om 00:33

    Ten eerste wil ik kapitein Marco Kroon van harte feliciteren met deze aller hoogste militaire onderscheiding de Willemsorde der 4e klasse. Als oud commando, (108 ctrcie lichting 61-2) ben ik als groene baret drager, supertrots dat één van de “onze” deze allerhoogste eer ten deel is gevallen. In één woord fantastisch. Uit de geboekte successen in Uruzgan blijkt dat de KCT aanpak en training de juiste is gebleken. Het korps mag zich gelukkig prijzen met zo een ervaren instructeur in haar midden. Ik wens Marco veel succes in zijn verdere carrière.

  23. Erik Peter zegt: 30-05-09 om 00:48

    Ho even ! Dit gaat niet over voor of tegen de missie. dit gaat niet over vijandbeeld. Dit gaat over persoonlijke moed, beleid en trouw en uitzonderlijk presteren met inzet van eigen leven en binnen de kaders die de politiek had aangegeven. Een uitzonderlijke prestatie. laten we het daar bij houden en niet deze gelegenheid proberen weg te kapen voor links politieke doelen.

  24. Jorge zegt: 30-05-09 om 01:13

    De eerste post was eigenlijk de meest ontopic, de rest was serieus geblaat. Het gaat hier over de uitreiking van die medaille, die deze militair meer dan verdiend heeft. Waarom er in het artikel wordt uitgewijd over het al dan niet zijn van een opbouwmissie is mij een raadsel. Zonder veiligheid en een centrale overheid, kan je niet aan opbouw beginnen. Alles wat je dan opbouwt, wordt toch weer vernietigd door de Taliban. Je zal dus eerst het gevaar moeten neutraliseren om vervolgens pas op te kunnen bouwen. Hoe kan je eigenlijk iets opbouwen als je constant onder vuur wordt genomen?
    Of je nou voor of tegen oorlog bent, zoiets logisch en simpel moet toch iedereen kunnen bedenken?

    Terug ontopic: Ik wil dat boek kopen! Waarom wordt daar de naam niet van vermeld?

  25. Frank zegt: 30-05-09 om 01:27

    De heer Kroon verdient veel respect wat hij als militair heeft gedaan. Deze onderscheiding is voor Nederlandse begrippen een erg hoge onderscheiding welke maar voor weinigen zijn weg gelegd.

    ps toch weer jammer van bovenstaand bericht. Legt een kleine schaduw over de persoonlijk inzet van iemand welke het beste voor heeft met anderen net als jan Marijnissen maar dan op een andere manier…..

  26. Grunn zegt: 30-05-09 om 01:32

    @Sito: Verdiep je eerst eens in de geschiedenis voordat je van wal steekt met je onzinnige tirade.
    ‘waar de Duitsers en Hitler gewoon watjes bij waren.’ Hoe kun je mensen die die tientallen miljoenen slachtoffers op hun geweten hebben vergelijken met het terrorisme van vandaag de dag?
    ‘Hoe denk je dat de voorvaderen van Beatrix aan de macht zijn gekomen?’ De Nederlandse monarchie is in 1815, met Willem I, na de val van Napoleon geïnstalleerd. Zonder bloedvergieten of iets dergelijks.
    ‘Gelukkig voor mij is er Jan Marijnissen, een zelfopgeklommen arme arbeider die het op neemt voor de gewone mens! daar heb ik pas respect voor!’ Je moet vooral respect opbrengen voor de man die kwam collecteren voor steun aan de Rode Kmer, een regime dat 1,5 tot 3 miljoen slachtoffers tot gevold had.
    En zo is elke zin van je wel onderuit te halen, wat een onzin…. Denk eerst eens echt na voor je gaat typen.

  27. pieter zegt: 30-05-09 om 01:51

    sito ik ben niet met je eens.ook ik ben links maar ik vind wel dat je mee eens moet zijn dat de taliban dus echt terroristen zijn,zie alleen maar hoe ze met de vrouwen al omgaan.die kapitein kroon vindt ik wel een held omdat hij voor zijn mannen opkwam.en je kun wel zeggen waar bemoeien we mee?nou ik wil niet dat een land gaat lijden onder taliban die hun tegenstanders vermoorden en vervolgen. en mijn ouders waren blij dat de amerikanen tijdens de tweede wereldoorlog niet zeiden waar bemoeien we ons mee.

  28. Chielie zegt: 30-05-09 om 02:44

    Maar ik kan dan weer weinig respect voor jou opbrengen. Want ik ben straatarm, maar heb huizenhoog respect voor onze lieve Vorstin, die Nederland de afgelopen decennia meer goed heeft gedaan, door handelsdelegaties een open deur en andermans staatshoofd een photo-op met een Vorst te bieden, dan dit land verdiende.

    Dat velen blijven volhouden verbaasd te zijn dat Afghanistan een vechtmissie is verbijstert mij. Ik had nooit anders gedacht en vond het hoogstens stuitend dat we dat moesten ontkennen om politiek correcten terwille te zijn.

    Je kunt niet opbouwen als er nog een vijand is. Die moet weg. Zodra je die weghaalt is wederopbouw WEL mogelijk.

    Dat bewijzen de dappere medewerkers van Defensie dagelijks.

    Ik heb de eer, en het genoegen, ze als Voorzitter van de Wandelsoc. regelmatig uitgebreid gesproken te hebben.

    Ik zou voor die mensen sterven – zoals ze het voor mij doen.

    Marco Kroon heeft zijn Orde dubbel en dwars verdiend – en het KCT deelt terecht in die glorie.

    Leve de Koningin.

  29. Irshaad zegt: 30-05-09 om 03:33

    Ik heb er niks op tegen dat hij een prijs krijgt. Maar dat wil niet zeggen dat we nu opeens voor de oorlog in Uruzgan moet zijn, meteen na de 2e wereldoorlog speelde we de Duitsers na in Indonesie en nu spelen we de Duitsers weer na in Afghanistan.

    Je kan alleen een oorlog winnen als de vijand het verlies accepteerd. Voordat de 2e wereldoorlog eindigde in Nederland, moesten de Duitsers eerst ook een overgave verdrag tekenen. Maar dat doet de Taliban dus niet. Als de Duitsers dat ook niet deden, dan moesten we met een volle totale legermacht de Duitse bevolking in bedwang houden, met alle gevolgen van dien.

    Dit gebeurd nu in Afghanistan, je kan onmogelijk de oorlog tegen taliban winnen.

    Stel je hebt de tegenwoordige Talibanstrijders uitgeschakeld… (Wat nooit zal gebeuren want daarvoor moet je op elke km2 van Afghanistan een soldaat neerzetten) binnen 10 jaar springen de nieuwe generatie Talibanstrijders alweer tevoorschijn.

    Dit is een oorlog dat niet gewonnen kan worden.

  30. Jantje zegt: 30-05-09 om 04:50

    Mensen, Mensen als men al niet naïf is doet men wel naïf, vanaf het begin van de missie was al duidelijk dat er gevochten ging worden als dat nodig was. Ga nou niet doen of dat nu pas allemaal bekend is geworden.

    Triest dat er nog steeds mensen zijn die deze moslim extremisten geen strowbreedte in de weg willen leggen. Mensen die liever 3000 westerlingen zien omkomen in een tweede 11 september en liever vandaag dan morgen de macht overdragen aan de ayatolla’s uit Iran of de mullah’s uit Afganistan. Moge god u behoeden.

    Sito je bente een pancake, een onnozele d ombo!! so what dat we in oorlog zijn het is maar hoe je het wil noemen. Ik ben blij dat de regering ons leger wil gebruiken voor het beveiligen van onze vrijheden, of ben jij zo’n type dat zijn vrouwtje liever onder een tafelkleed over straad ziet gaan?

    Leuk voor je dat je Jan Marijnisen zo’n toffe pik vind maar wat heeft hij nou ooit waar gemaakt? Heeft hij ooit verantwoordelijkheid in de regering gedragen? het liefst had je elke asielzoeker hier naar toe gehaald en een uitkering gegeven maar even een simpele vraag: who’s gonna pay the bill? Jij? met je baantje bij de gemeentelijke rijnigingsdienst? (respect voor de mensen die dit werk uitvoeren.)

    Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je in de toekomst misschien eerst kan nadenken voor je zo’n reactie plaatst. je hebt de langste post tot nu toe geplaatst maar nog steeds is niet duidelijk wat je nou eigenlijk dwars zit. Het enige dat in me opkomt is dat de parlementsleden uit welgestelde gezinnen komen, behalve onze linkse vrienden natuurlijk. Moet je even de bankrekening van onze vrienden rozemuller en oude premier Kok bekijken! of onze Wouter Bos eerst zakken vullen bij shell daarna claimen dat iedereen zijn salaris binnen de perken moet houden…

    klopt allemaal niet helemaal, dus denk is na en kom dan met je wijze praatjes. pan Cake!

  31. Er zijn er die vragen naar het boek waar ik uit citeer. Dit boekje is uitgegeven door het ministerie van Defensie en uitgereikt aan genodigden die gisteren aanwezig waren bij de uitreiking van de Willems-Orde. Op de site van het ministerie is veel achtergrondinformatie te vinden over het werk van Marco Kroon dat ook in dit boekwerk is terug te vinden (incl. foto’s en reconstructies van de operaties)

  32. Roland zegt: 30-05-09 om 08:06

    Ik feliciteer de ridder met zijn onderscheiding!

    Ik ben trots op de mannen en vrouwen die voor ons vechten in Afghanistan!

  33. Bart zegt: 30-05-09 om 09:44

    ik geloof dat de uitreiking aan de kapitein zeer terecht is. Hij is een voorbeeld militair en hij verdient hem.. petje af!
    maar moet dit met zo’n grote poppekast naar buiten gebracht worden? 800 militairen die op het binnenhof moeten staan en een tribune vol hoogwaardigheidsbekleders. nu komt het net over alsof defensie een eigentijdse held nodig heeft die nu overal tentoongesteld moet worden voor een stukje reclame.. hij liever dan ik..

  34. Dan zegt: 30-05-09 om 10:28

    Helden heeft defensie wel nodig om het imago op te poetsen.
    Dat de missie een vechtmissie zou worden is nu wel helemaal overduidelijk.
    Dat de staatssecretaris en de minister daarmee andermaal het volk en de kamer hebben voorgelogen is ook bevestigd.

    Dat er met de eufemistische luchtsteun ook hele families in Afghanistan aan stukken gebombardeerd zijn wordt niet zo vaak genoemd in de media.

    oorlog heeft nog nooit iets opgelost.
    Afghanistan was en is geen bedreiging voor de NAVO dus waarom een missie?

    Stop de nonsense, denk na voor je in het leger gaat, of ben je bereidt om iedereen met een tulband te doorzeven?
    Voor de mensen in afghanistan maakt het ook niet veel verschil uit of ze door Tali-NAVO-ban bommen worden gedood of door de Taliban.

  35. Erwin Teusink zegt: 30-05-09 om 11:16

    Kroon, van harte! Bij deze ook mijn oprechte waardering voor het werk van van de krijgsmacht in Afganistan. Maar we moeten oppassen dat als we niet voldoende troepen naar dat land sturen de taliban uiteindelijk toch de oorlog winnen. Dus meer manschappen die kant op, of ons neerleggen bij de nederlaag.

  36. André zegt: 30-05-09 om 11:21

    Wat mij opvalt aan de reacties en de commentaren: wat heerlijk dat dit in ons land kan. Die VRIJHEID die hebben wij. Dankzij mannen die middels ons militaire systeem nu gesymboliseerd worden in de verering van 1 man: Marco Kroon. Het verbaasd mij eigenlijk dat wij nog zulke mannen produceren met onze overwegend gevoel-exibitionerende, slappe multi-culti-cultuur. Dat realiseren mensen zich niet. Dus: wat je ook kan bedenken en intelligent kan wauwelen: je bent dank en eer verschuldigd aan Marco Kroon. Daar begint het mee. De rest is in principe luxe.

  37. Thomas Mancini zegt: 30-05-09 om 12:23

    @Jantje,
    Er zijn al lang 3000 westerlingen omgekomen na 9/11:
    -In Irak: 4469 doden bij de Amerikaanse coalitie. Schatting burgerslachtoffers 654.965 extra doden sinds val regime Saddam.
    -In Afganistan: 965 coalitie doden en geschat ongeveer 8587 Afgaanse miliatire doden.(bron wikipedia)
    En denk je dat we met deze oorlogen de moslimextremisten kunnen uitroeien? Nee dus.
    Daarnaast heeft Sito nog een punt ook wanneer hij zegt dat de motieven voor deze oorlogen allemaal heel erg te betwijfelen zijn en dat er veel andere belangen zijn dan de ”oorlog tegen terrorisme”. (overigens ben ik het verder totaal oneens met de rest van Sito’s stuk)

    Het is echt naief om te denken dat we hiermee een betere wereld aan het creeren zijn.
    Dus Jantje, ga eens goed nadenken voordat je een inhoudelijk waardeloos stuk schrijft vol spelfouten. De grootste Pancake ben je voorlopig zelf.

    Verder wil ik met mijn stuk absoluut geen afbreuk doen aan de prestaties van Marco Kroon en het Nederlandse leger. Ik denk dat ze in deze situatie het maximale doen om te werken aan vrede en wederopbouw.
    Ik vind alleen dat men van te voren veel kritischer had moeten zijn voordat we ons in deze oorlogen stortten. Economische en machtsmotieven zijn voor mij geen rede om een oorlogs te beginnen en mensenlevens op het spel te zetten (ook Nederlandse mensenlevens), sindsdien is het geweld alleen maar toegenomen.

  38. Henry de Haas zegt: 30-05-09 om 16:38

    Gefeliciteerd Marco, van een bloedverwant.
    Als al die MONGOLEN die zo nodig “erg tegen willen stemmen” (tegen militairen, tegen de aandacht, tegen de uitreiking van deze onderscheiding?!)zich eens het volgende willen realiseren.
    Als er geen mannen met geweren waren geweest, waren ze nu zeer waarschijnlijk beter in de “Deutsche” taal dan in de Nederlandsche!!!!
    Zegt dat wellicht genoeg?

    Henry de Haas

  39. bas zegt: 31-05-09 om 09:35

    @ Brian

    Je citeerde mij, en gaf een reactie. Prima

    Alleen, doordat je geen enter drukte tussen citaat en reactie, is het bar lastig een en ander uit elkaar te houden.

    We zijn het zelden eens, dus wil ik vragen, bij een volgende keer, hier even op te letten

    @ Sito – behalve je lof voor Marijnissen, ben ik het met je eens.

  40. Bart zegt: 31-05-09 om 10:36

    Marco Kroon en manschappen gefeliciteerd !
    Dit is een verdienste, geen propaganda !, Helaas worden allerlei in verwarrende taal geschreven in dit commentaar, De meeste hebben geen besef wat voor soort missies dit zijn, en kunnen simpel hier uit de ‘Comfort zone’ hun kritiek en onbenulligheid spuien.

    Los van de zin of onzin om aan dit soort missies deel te nemen, wij willen nu eenmaal solidair blijven via NATO , hebben wij in meerderheid voor gekozen, Wie het hier niet mee eens is , zal toch in een volgende verkiezing een juiste en duidelijke stem moeten uitbrengen.

    Het is in de recente geschiedenis toch bewezen in WW 1 en WW 2, dat er een geallieerde samenwerking nodig was voor het terugwinnen onze vrijheid, velen duizenden jonge militairen sneuvelden.

    Je behoeft allen maar om je heen te kijken op straat, of in de wereld welke mensen en geesteszieken in een geloof via een dictatuur de mensen aan zich willen onderwerpen.
    Als vrije socialist ben ik ik dus tegen onderwerping onder een dictatuur, en is een militair apparaat helaas een noodzaak om enige balans en veiligheid te verkrijgen.

    Zie dit dan ook los van de z.g. binnenlands veiligheid, waar een soort dictatuur groeiende is van o.a. , Knevel , Wilders, schreeuwende en met haat in de ogen imams, volgelingen daarvan, Roemeense skimmers, loverboys , beleidsmakers welke de politieagenten aan hun stoel doen kleven, stimulatie van de overheid voor het verwonden en beschadigen van openbaarvervoer en ambulance personeel, en nu dan de mogelijkheid dat ik gewoon iedereen een flapdrol mag noemen op straat, en als een agent verwond raakt of belaagd wordt, te roepen , jullie moeten toch tegen een extra stootje kunnen !, had je maar een vak moeten leren !
    Ondanks dit alles, ben ik beste wel blij met mijn vrijheid !

  41. Pino zegt: 02-06-09 om 22:14

    Waarom zijn die onderdanen van hem eigenlijk onherkenbaar??

  42. @Pino: De gezichten zijn door Defensie onherkenbaar gemaakt. Dat zal er mee te maken hebben dat deze militairen nog op (geheime) operaties worden ingezet.

  43. Tim zegt: 05-06-09 om 15:58

    Hmmm…

    Ik heb altijd begrepen waarom mensen voor bijvoorbeeld WOII inzet medailles kregen. Toen waren we namelijk in oorlog, en vochten mensen voor hun land, die eigenlijk helemaal geen militair waren.

    Ik snap wel dat Dhr Kroon in de ogen van zijn collega´s iets heel moedigs gedaan heeft, ik waardeer ook dat hij daar naar alle waarschijnlijkheid de levens van zijn mede-soldaten mee heeft gered, maar ik zie niet in wat dat voor bijzondere prestatie voor de bevolking van Nederland is. Wij zijn daar namelijk op vredesmissie, om Afghanistan te helpen (ga ik dan maar van uit) en uit naam van de VN (denk ik?).

    Mijn punt dus: waarom deze speciale onderscheiding voor een militair terwijl er in ziekenhuizen mensen op de EHBO werken die op jaar basis misschien een tienvoud aan levens redden. Dat is uiteraard ook hun werk, maar dat doet even niet terzake.

    Dus hr Kroon, proficiat met de medaille. Sorry dat ik deze vraag moet stellen, het is er geen een van disrespect maar wel een terechte denk ik…

    PS Hou Jan alsjeblieft uit de discussie mkay ? Ik stem SP met heel mijn hart, heeft niets met deze militairen te maken maar puur met de gaten in onze zogenaamde “sociale” samenleving. Minder bedeelden die geen kans meer krijgen, ouderen die geen verzorging meer krijgen etc etc. Dus Jan´s naam misbruiken om je ongenoegen over een missie te benadrukken is imho een beetje misplaatst.

  44. Lourens zegt: 09-06-09 om 00:35

    Beste Tim,
    Nederlandse militairen vechten in Afghanistan uit naam van Nederland, dus ook van jou. Kapitein Kroon heeft mensenlevens gered met gevaar voor eigen leven, daarom is zijn prestatie bijzonder, en verdient hij een militaire Willemsorde en een arts niet. De missie is niet uit naam van de VN maar uit naam van de NAVO en we mogen gelukkig zijn dat er hier niet geschoten wordt maar in oorlog zijn we zeker wel.
    via deze weg wil ik dan ook mijn diepste dank betuigen aan kapitein Kroon. U bent een voorbeeld voor allen! Van harte!

  45. An Aussie Fan zegt: 14-06-09 om 11:34

    Well done mate! Just read about this in Aussie paper. Thoroughly deserved award and knighthood. Thanks for saving Aussie lives!!

  46. Ruurd zegt: 18-06-09 om 21:52

    Bravo voor Marco Kroon; welverdiend!

  47. Meindert M zegt: 25-09-09 om 19:57

    Ik vind het niet meer dan normaal dat je je medemens helpt in de strijd, als daar weer een onderscheiding voor moet worden gegeven, wordt het weer abnormaal, en dus normaal als je je medemens in de kou zou laten staan.

Geef een reactie

 

    • Over dit weblog

      Dit is het weblog Defensie van de NOS. Verslaggever Peter ter Velde schrijft over militaire kwesties. Dat varieert van de Nederlandse missie in Uruzgan tot andere operaties elders in de wereld, van militair beleid tot opvattingen van de soldaat in het veld. Reacties en suggesties zijn meer dan welkom! U kunt dat doen door een reactie te plaatsen op de site of door een mail te sturen aan Peter ter Velde. Het e-mailadres is: defensieweblog@nos.nl
    • Peter ter Velde

      Klik op de foto voor een korte biografie Peter ter Velde
    • Reageren?

      Reacties op dit weblog zijn uiteraard van harte welkom.
      Wel is er een aantal spelregels:

      1) Alle reacties worden gemodereerd. Wij doen dat zelf. Het kan soms even duren voordat een reactie geplaatst wordt.

      2) Let op: Eenmaal geplaatst blijft geplaatst. Bijdragen aan een discussie worden door ons niet achteraf verwijderd, ook niet op verzoek. Schrijf dus geen dingen waar u later spijt van kunt krijgen.

      3) De blogs zijn een platform voor reacties en discussie, geen uitlaatklep voor scheldkanonnades. Houd het aub beschaafd. Reacties die beledigingen of scheldwoorden bevatten worden niet geplaatst.

      4) Houd het ook zakelijk, dat wil zeggen: niet nodeloos op de man spelen.

      5) Alleen inhoudelijke reacties op het onderwerp van een blogpost worden geplaatst. Met andere woorden: blijf on-topic.

      6) Het is de bedoeling dat reacties de discussie bevorderen. Steeds weer hameren op hetzelfde punt heeft geen zin, tenzij met nieuwe argumenten.

      Reacties die niet aan de spelregels voldoen worden niet geplaatst.