De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Maximumsnelheid!

caravan_anp-6154415.jpgVoor iedereen die de caravan al aan het inpakken is: de maximumsnelheid voor auto’s-met-caravan is 80 km per uur.

Al meer dan een jaar geleden, nog voor de zomer, begon minister Eurlings te verklaren dat er gewerkt werd aan een verhoging naar 90 km per uur.

‘Interessant’, dacht ik toen nog. ‘Als ze dat snel regelen hebben de mensen daar deze zomer nog wat aan.’

Dat was 2007.

Inmiddels is het weer bijna zomer, en het blijkt voorwaar niet eenvoudig te zijn. De politieke wil is er wel, maar het veranderen van zoiets als de maximumsnelheid is niet zomaar geregeld.

Op de website van het ministerie staat inmiddels waarom: de minister zou het graag willen, politiek is het geregeld, maar “het systeem om bekeuringen automatisch af te handelen moet worden aangepast.”

En dan komt het: “Dat kan een paar jaar duren.”

Toen viel ik toch even stil. Onwillige flitspalen en eigenwijze acceptgiro’s? En het duurt een paar jaar om dat systeem aan te passen?

Minister Eurlings mag graag vertellen dat hij houdt van daadkracht. Welaan, dit lijkt me een inkoppertje.

Jeroen van Dommelen

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


14 reacties op “Maximumsnelheid!”

  1. Toch denk ik dat 80 km/u hard genoeg is. Velen zijn toch niet gewend met een sleurhut te rijden en hou het dan een beetje rustig, wel zo veilig lijkt me.

  2. Barry NL zegt: 13-06-08 om 11:34

    Als je geen inzicht heb in een situatie (zoals hoe het systeem om bekeuringen automatisch af te handelen moet worden aangepast), lijkt het mij naief om te suggereren dat ‘een paar jaar’ te lang is.

  3. Rob zegt: 13-06-08 om 13:01

    Als het een paar jaar moet duren om een bekeuringssysteem aan te passen, dan voldoet zo’n systeem simpelweg niet aan de eisen die je daaraan mag stellen. Dan kunnen er ik weet niet hoeveel verklaringen en excuses voor opgevoerd worden, de conclusie is en blijft dezelfde: véél te lang!

  4. nick zegt: 13-06-08 om 13:15

    80 is niet hard genoeg omdat de een vrachtauto een gekalibreerde kilometer teller heeft (80=80) en een personenauto niet. En rijdt de brave vakantieganger volgens de teller 80, dan rijdt hij dus minder en houdt daarmee het vrachtverkeer op. Maar omdat elke teller anders afwijkt, kan je niet zomaar zeggen dat iedereen 10 km (op de teller)kan.
    EN wat betreft die aanpassing: een auto met caravan krijgt meestal niet een automatische afrekening omdat het onderscheid met bv een camper slecht te maken is en omdat een caravan een afwijkende kentekenplaat heeft. Het is een kwestie van prioriteit.

  5. Mark zegt: 13-06-08 om 13:22

    Hoe kan het dat het andersom wel snel geregeld kan worden

  6. Joris zegt: 13-06-08 om 13:33

    Kan best zijn dat het die tijd moet duren, Barry, maar ook mijn gevoel zegt dat een paar jaar te lang is. Dat is toch te gek voor woorden. Dat moet sneller kunnen!

  7. ing. J. van der Winden zegt: 13-06-08 om 14:38

    @ Mark: Waarschijnlijk, waarom alles snel geregeld kan worden als het in het voordeel van de bestuurders (overheid EN bedrijfsleven) is. Neem brandstofprijzen: Gaat een vat olie in prijs omhoog, dan volgen de olie-maatschappijen nog dezelfde minuut haast met een verhoging in brandstofprijs. Echter, wordt een vat olie goedkoper – is ondanks de sterke stijging van het afgelopen jaar ook een paar maal gebeurd – dan duurt het óf veel langer, eer de prijs aan de pomp daalt, óf de prijs daalt überhaupt niet. Onder het mom van: Ja, het gaat om doorberekeningen voor reeds gedane aankopen. Andersom moet dat dan ook gelden.
    Dat een huidig systeem – computers en zo? – een PAAR JAAR nodig heeft, om aangepast te worden? Moet een nieuw computer-programma ontwikkeld worden? Zelfs een ambtenaar moet zoiets toch – laten we hem/ haar de tijd geven en het voordeel van de twijfel, aangezien ze misschien actiever zijn als altijd gedacht wordt – ook binnen een maand gedaan kunnen hebben? Eigenlijk zou met een computer zoiets binnen een dag gerealiseerd moeten kunnen zijn. De automatisering was er toch om het ons eenvoudiger te maken?
    Klinkt een beetje naar het standaard-excuus tegenwoordig: Ja, foutje van de computer!
    Sorry, maar degene, die achter die computer zit heeft de touwtjes hopelijk nog in handen – of loopt het systeem onder Windows en moeten eerst alle foutmeldingen ;-) weggewerkt worden eer het losgelaten mag worden op het grote publiek?

  8. Barry NL zegt: 13-06-08 om 16:35

    @Joris: ik probeer zulke gevoelens meestal niet te serieus te nemen. Nemen die gevoelens mee dat er bijvoorbeeld maar een bepaald budget is, omdat wij zorg en onderwijs nu eenmaal belangrijker vinden? Misschien moeten de aanpassingen daarom uitgesmeerd worden over meerdere jaren. Of misschien is het een ontzettend complex systeem (zoals Nick al lijkt aan te geven).

    Kortom, ik blijf erbij dat zonder de juiste informatie een gefundeerde mening of de tijdsduur voorbarig is. Laten we hopen dat politici in zo’n geval niet gewoon ‘hun gevoel’ volgen…

  9. xxxxxxxx zegt: 14-06-08 om 18:36

    Wat een luiedonders die amtenaren of wachten ze op smeergeld van de caravanners

  10. Paul Sikkes zegt: 15-06-08 om 20:20

    Je zal als minister dit zonder er een rood hoofd van te krijgen durfen te zeggen. Leven wij in een tijd dat wij elke flitspaal opnieuw moeten instellen en dat zelfs jaren duurt? Daarnaast heb ik zelf enige tijd geleden in een Bovag-bijeenkomst gezeten met een afgevaardigde van het ministerie van verkeer, en was men dus op de hoogte en had men al voornemens kunnen nemen het gaat tenslotte niet om harder rijden maar om de verkeersvijligheid we weten dat vrachtauto’s ook ongeveer 90kmp/h rijden dus zal ieder hier bij gebaat zijn. Het heeft zich in het buitenland bewezen, dat een maximale snelheid van 90 óf zelfs 100kmp/h (zie Duitsland) niet meer ongelukken oplevert.

    Al met al teveel woorden voor iets wat zo simpel te regelen is…..

  11. Peter Korsten zegt: 16-06-08 om 12:45

    Dat van het verschil tussen een camper en een caravan is een slap excuus. Men mag toch aannemen dat ze een grote database hebben waar in staat wat voor soort voertuig het is. Als de flitspaal dan vervolgens iets ziet dat zowel een camper als een caravan zou kunnen zijn en de database zegt dat het kenteken bij een personenauto hoort, dan is het dus een caravan. Sowieso, waarom zou je met een caravan harder mogen rijden dan met een camper? Dat is ook al zo raar.

    Toevallig verdien ik mijn brood met het schrijven van software. Iemand die bij mij zou aankomen met ‘ja, dat gaat wel een paar jaar duren’ zou op zoek mogen naar ander werk.

  12. Als je de minimum snelheid op 80 zet hoef ze niets te veranderen aan flitspalen enzo. (Grapje).

  13. Willem van Evelingen zegt: 11-08-08 om 11:40

    Vorig jaar kreeg ik in lang weekeinde voor ongeveer 100€ aan snelheidovertreding. Ik ben toen namelijk iets harder gaan rijden -rond de 90- in verband met de vrachtwagens die van achteren aan je worden opgedrongen. Het is niet prettig om een vrachtauteo knipperend met zijn lichten plakkend achter je te hebben. Je probeert toch in de minimale verkeerstroom van snelheid mee te gaan
    Ik ben van plan om een sticker te maken voor aan de achterkant “80km en geen € meer”. Dat schept hopelijk duidelijkheid voor alle chauffeurs achter mij en voorkomt hopelijk het hindelijke seinen en plakken.

  14. Hans zegt: 27-01-09 om 08:48

    Voor Caravans en vrachtwagens is 80 hard genoeg en in dit land nog steeds de geldende maximum snelheid voor deze combinaties. Helaas zijn er van die wegpiraten die over de 100 km/u rijden met Caravan of aanhanger. Mijn indruk is dat er veel te weinig controle is op de maximum snelheid van voertuigen met aanhanger en vrachtauto’s. Tegen woordig rijden de meeste vrachtauto’s ook al bijna 100 wat echt wel gevaarlijke situaties oplevert. Het opdrukken door vrachtauto’s waar Willem van Evelingen het over heeft is inderdaad vreselijk irritant en vrachtauto chauffeurs zouden eerder rekening moeten houden met personen auto’s die zich wel aan de snelheid houden en niet andersom.

Geef een reactie