De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Shit happens

verdonk_beveiliging_anp-306.jpgZo’n zestig mensen hebben vrijdagavond de moeite genomen om naar de Mariakerk in Deventer te komen voor een optreden van Rita Verdonk. Dat is minder dan waar op is gerekend: de helft van de stoelen blijft leeg.

Gelukkig (voor het beeld) is er genoeg belangstelling van professionals: beveiligers van de DKDB (ondanks berichten van TON dat de beveiliging is stopgezet), particuliere bewakers, politieagenten, demonstranten, journalisten (twee cameraploegen,  twee radioverslaggevers, vijf fotografen, een stuk of wat journalisten-met-bloknote) en natuurlijk nog een paar medewerkers van Trots op Nederland, en daardoor líjkt de zaal toch nog een stuk gevulder.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.

Het was een nare week geweest, vertelt Verdonk in haar inleidende praatje. Ze had Sinke dan toch maar ten onrechte vertrouwd. Maar ja, shit happens, en zulke nare dingen overkomen iedereen wel eens in zijn leven.. Maar niets kan haar weerhouden van verder bouwen aan Trots op Nederland!

En daarna gaat het over de kinderopvang, over maatschappelijke stages, over Europa en ontwikkelingshulp en andere relevante kwesties..

Helemaal niemand van de belangstellenden heeft de behoefte om een vraag te stellen over de berichten van de afgelopen weken.. Ze vertrouwen Rita gewoon, want ze heeft toch gezegd dat ze integer is! En Rita is iemand die gewoon zegt waar het op staat! En het moet eerst nog maar eens waar blijken te zijn, want die zure journalisten schrijven wel vaker iets op.. Dat Rita er bovendien een accountant op wil zetten zegt toch al iets over haar vertrouwen in de goede afloop??! Nee, aan de mensen in Deventer is wantrouwen in Verdonk niet besteed.. en zo kan de avond zoals gebruikelijk worden afgesloten met een gezellig wijntje aan de bar…

Wilma Borgman

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


17 reacties op “Shit happens”

  1. Helder zegt: 25-06-08 om 00:05

    Tijdens de verkiezingen in de VS zie je dat politici echt het vuren aan de schenen wordt gelegd door journalisten. Ik mis dat hier in NL. Het zijn altijd dezelfde zoete vragen aan verdonk, waar je als kijker en lezer weinig wijzer van wordt. Wanneer gaan we naar de fase “kritische analyse van verdonk” op basis van haar uitspraken, huidige doelen en eerdere resultaten? De relatie tussen die zaken worden zo weinig geanalyseerd. En campagne strategieën zijn al helemaal geen onderwerp.

    Jammer, ik ben toe aan een update van de NL poltieke verslaggeving.

  2. T. Rossem zegt: 25-06-08 om 17:52

    @ Marcel V. : volgens mij ben jij hier degene die een hetze probeert te voeren. Net als Verdonk denk je dat heel de media tegen je is, maar die media probeert ook een objectief beeld te schetsen. Alleen Verdonk is een waardeloos politica met geen inhoud en dat bericht de media dan ook, met haar oplossingen voor het fileprobleem (??), haar discussie waar een standpunt moet uitkomen voor haar verkiezingsprogramma(??). Het zou fijn zijn als je je opmerkingen kon beargumenteren: hoezo zijn Rita en haar populistische aanhangers TERECHT argwanend en die laatste zin is opmerkelijk, het zo op het persoonlijke vlak gooien.

  3. Marcel V. zegt: 25-06-08 om 23:13

    Heel simpel, Rossem. Kijk even naar de mainstream kwaliteitsjournalistiek van pakweg de laatste twintig jaar en de duizenden uitingen van vooringenomen (linkse) berichtgeving.

    Nog een voorbeeldje? In het voorlaatste kabinet Balkenende, dat zo’n beetje als rechts kon worden bestempeld, hebben veel van deze media (NOS incluis) aan onophoudelijke stemmingmakerij gedaan met tientallen items over hoe laag het vertrouwen van de burger wel niet was in dat kabinet. Het huidige kabinet gaat daar nog verre onderdoor en wat horen we van nu van die media? Nauwelijks enige kritiek en al helemaal niet op de wijze zoals het vorige kabinet werd bestookt met voortdurend negatieve berichtgeving.

  4. Edgar zegt: 26-06-08 om 11:03

    Ben het volledig eens met Marcel V. Hij voert geen hetze, hij stelt iets aan de kaak wat volledig terecht is!

  5. dick zegt: 26-06-08 om 20:22

    Oh wat grappig, dit is dezelfde persoon als van het “graat-topic”. Bovendien ben ik het hier met T. volmondig eens “@ Volgens mij ben jij hier degene die een hetze probeert te voeren. Net als Verdonk denk je dat heel de media tegen je is, maar die media probeert ook een objectief beeld te schetsen.”

    Dit heb ik net oa op het “graat-topic” gezet:
    Ze (TON & PVV) hebben een blinde voorkeur voor ongenuanceerd opereren. Het is vaak nogal zwart/wit; waar of niet waar, afspraak of geen afspraak. Lange halen gauw thuis….of niet.
    Beiden hebben een overmatige behoefte om zich af te zetten. TON tegen “Den Haag” (komt soms over als “revanche nemen” op allen die haar toen niet meer moesten) en PVV zet zich graag en veelvuldig tegen de Islam af.
    Superstoer natuurlijk dat afzetten tegen de gevestigde orde. Zoals opiniepeilers en verkoopcijfers laten zien. Bij TON kun je trouwens ook beleid kopen. Het bespaart je bovendien de moeizame moeite om zelf een overtuiging of beter alternatief te formuleren. Zelf nadenken valt immers niet mee, maar de draak steken kan iedereen. Tante TON heeft bovendien al wel een beweging maar nog geen programma noch een democratische partij.

    Soms slaat de angst om van alles en nog wat wel heel erg toe in dit land!! Maar als je angst- en haatzaait, kun je verwachten dat hetzelfde product geoogst wordt.

  6. dick zegt: 26-06-08 om 20:25

    @ Helder, écht kritische vragen worden er in de politiek niet meer gesteld. Volgens mij, hebben de verslaggevers zich gewenteld in belangen. Helaas hoor ik trouwens in de sportjournalistiek ook niet altijd even kritische vragen. Soms wil je ze de vragen wel door de beeldbuis heen schreeuwen.

  7. Bert Westera zegt: 29-06-08 om 17:15

    “Nee, aan de mensen in Deventer is wantrouwen in Verdonk niet besteed.. en zo kan de avond zoals gebruikelijk worden afgesloten met een gezellig wijntje aan de bar…”

    Wat een heerlijke afsluiter van Wilma. Nee daar hebben we zeker Deventer niet voor nodig, daar hebben we de NOS toch voor. Geen kans laten ze bij de NOS onbenut om partijen met hun onderbuik-electoraat in de zeik te nemen. Marcel V. je hebt volkomen gelijk. Kijkt U voor de gein een keer bij de keuze van de verschillende NOS medewerkers en hun favouriete media?? Juist hun favourietjes zijn de Volkskrant en NRC. Zeg me nu aub niet, dat de NOS niet links is. Ik zou willen dat men eens ophoudt met deze riool journalistiek. De Volkskrant en de NRC kan men kopen, maar de NOS krijgen we gewoon met belastinggeld door de strot geduwd.

  8. Ah Bert W.=Bert Westera en meneer is een Verdonk aanhanger. Waarom zo aalglad en algemeen reageren op “graat in de keel”?

    Moet jij voor de gein de Volkskrant-blogs eens lezen….zowel de comments als de auteurs zijn vervuild met het negativisme wat ook uit jou bijdrage druipt. Vond juist dat de NOS teveel aandacht in hun journaals aan de mediageile tante TON en gebleekte Geert hebben gegeven. Ergens in het begin gelijk al: Wilders wil de Koran verbranden….hij kreeg ALLE meddia mee. Televaag en GeenStijl voorop natuurlijk want de 2e is onderdeel van het 1e. Dat spektakel, dat is de verzuurde onderbuik van mijn mooie land.

    Ben een liefhebber van objectieve journaals zonder teveel comedy er omheem. Tja, dan haat ik Hart van Nederland, ik geef toe 1 of 2 personen hier vinden het wel grappig. Maar smaken verschillen nu éénmaal. Dan het RTL-journaal met Frits Wester (ex mannetjesmaker bij het CDA) en wel een aardige tante. Sprak haar in een tent op het mooiste bevrijdingsfestival van Nederland. Mini-debatje over vrijheid. Nou god, zij was wel leuk. Maar het RTL-4 journaal is (in mijn ogen) toch echt kwalitatief een stuk minder als het NOS-journaal? Heb ik haar na afloop ook gevraagd, ze moest lachen en gaf een ontwijkend antwoord.

  9. Bert Westera zegt: 30-06-08 om 14:50

    Bert Westera is helemaal geen Verdonk aanhanger. Je trekt wel heel gemakkelijk conclusies vriend. Ik ben helemaal niet negatief, ik sta erg vrolijk in het leven. Ik geniet zolang het nog kan van het kapitalisme in Nederland. Ik heb echter wel mijn bedenkingen bij de NOS. Mag ik misschien, het betreft hier een publieke omroep. Ook PVV stemmers is publiek, zo ook Verdonk stemmers, maar natuurlijk ook de Groenlinks stemmers. Beetje nuance mag ik toch wel in de berichtgeving van een omroep van en voor het publiek?

  10. Rens Bakker zegt: 30-06-08 om 19:15

    Het kan aan mij liggen, maar is een weblog wel bedoeld voor 100% objectieve berichtgeving? Volgens mij is nu juist het kenmerk van een weblog dat de schrijver ook een eigen mening door kan laten schemeren… Daarom staat er ook een naam onder!

    Wat heb je anders aan weblogs?

  11. Bertje Brul, j wilt op 2 topics tegelijk je punt maken. Maar zoals ik op de aal-topic al schreef. Die discussie is al lang geweest. Kan natuurlijk best dat je meedeed en het nu nog eens probeert. Anders zou ik je aanbevelen eens in het archief te snuffelen. Ben het in elk geval absoluut niet met je eens. Maar dat mag gelukkig in dit schitterende land.

  12. Bert Westera zegt: 01-07-08 om 00:21

    Ja dat mag, maar doe dat lekker prive zou ik zeggen en niet bij de NOS. De NOS is van het publiek. De NOS behoort de kijker/lezer neutraal te informeren over het nieuws. De publieke ontvanger mag zelf bepalen hoe hij zijn voordeel doet met de neutrale nieuwsfeiten van de neutrale zender. Is dit niet de taak van een publieke zender? Voor opinies, kan men zich abonneren op een opinie weekblad van zijn of haar keuze.

  13. Wat een schoolmeestertoontje, maar dat mag gelukkig ook. Maar hou het lekker privé: mail of bel ze eens. Je reacties op beide topics zijn off-topic. Lees anders ook nog even goed de mening van Rens Bakker zegt: 30-06-08 om 19:15.

  14. Schiet me trouwens nog iets te binnen Bert. Je kunt ook op een topic van Hans Laroes reageren. Die schrijft vaak wel terug en volgens mij weet hij ook wel waar hij over praat. Of je probeert een reactie op een blog van Drielessen. Gaat het je eigenlijk om de hele NOS (zo te lezen op 01-07-08 om 00:21 wel) of om deze auteur in het bijzonder? Op mij persoonlijk komt het NOS-journaal absoluut objectief over. En ik geniet eigenlijk altijd wel van de blogs hier. En ach, smaken verschillen. Maar als je je tekort gedaan voelt, lijkt mij (nogmaals) een belletje of mailtje de meest effectieve weg. Of gewoon lekker in de zon gaan zitten met mooi weer…..dit kost me ook al weer een aantal minuten zon….

  15. “De publieke ontvanger mag zelf bepalen hoe hij zijn voordeel doet met de neutrale nieuwsfeiten van de neutrale zender.” (Bert Westera, 01-08-09 om 00:21)

    Een weblog is ook geen nieuws! Voor nieuws moet je op http://www.nosjournaal.nl zijn en daar vind je objectieve berichtgeving. Daar is het NOS Journaal ook voor bedoeld. En weblogs zijn bedoeld voor subjectievere berichtgeving.

    Als je ‘t niet wilt weten, lees je ‘t gewoon niet!

  16. dick zegt: 03-07-08 om 00:04

    Duidelijk, kort en mee eens.

  17. Ferry zegt: 18-07-08 om 13:27

    Waar kwamen die verslaggevers en kennelijk ook Wilma nu voor?? Ellende in TON met Sinke en de gelegenheid om te horen wat Rita daarover te vertellen heeft, lijkt me. En wat treffen en krijgen ze: Een lege zaal en een stuk prietpraat van Rita zelve. Het negatieve beeld wordt niet veroorzaakt door die journalisten maar door het mistroostige gebeuren zelf. De introductie in Amsterdam was ook al geen hoogvlieger.
    Verlangen naar Amerikaanse toestanden? Nou liever nog ff niet. Buiten dat zijn de verkiezingen nog lang niet in zicht.

Geef een reactie