De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

“Kunt u niet beter aftreden?”

huizinga_anp_ovchipkaart.jpgLaat NIET alles vallen; stop de persen NIET:
Tineke Huizinga blijft aan als staatssecretaris.
Zojuist overleefde ze een motie van wantrouwen over de OV-chipkaart.

Normaal gaan bij moties van wantrouwen de wenkbrauwen omhoog, nu alleen mijn schouders. De oppositie had al eerder het vertrouwen in haar opgezegd. Voor reizigers verandert er niets.
Nauwelijks nieuwswaardig dus.

De achtergrond is wél interessant. Want waarom ligt Huizinga eigenlijk zo onder vuur? Kort samengevat: ze is het boegbeeld van de OV-chipkaart, maar heeft er in de praktijk maar bitter weinig over te zeggen.
Kamer en kabinet hebben afgesproken dat een nieuwe OV-chipkaart beter door een bedrijf dan door de overheid kan worden gemaakt.
Huizinga mag alleen aan het eind van de rit een stempel van goedkeuring uitdelen (of dat juist niet doen), en voor de rest is haar rol beperkt.

Klagen bij dat bedrijf kunnen Kamerleden niet. Wel bij Huizinga.
En die legt dan uit dat ze maar weinig kan.

De debatten met Huizinga gaan eigenlijk helemaal niet meer over die OV-chipkaart, maar veel meer over haar persoon zelf.
Want Huizinga maakt zichzelf wel erg klein; een andere persoon met datzelfde beetje macht zou misschien meer voor elkaar krijgen dan Huizinga.

‘Waar is uw regie!’, die kreet kwam vandaag telkens terug. Hier een stukje debat met de VVD.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.
Die OV-chipkaart kampt intussen –net als Huizinga- met een vertrouwenscrisis.
Gekraakte chips, duurdere kaartjes, trage besluitvorming: wie gelooft nog in de OV-chipkaart?
Objectief onderzoek naar dat vertrouwen is schaars. Dus kom maar op met uw niet-representatieve indrukken: moeten we snel aan de OV-chipkaart of niet?

Jeroen van Dommelen
 
 
 

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


10 reacties op ““Kunt u niet beter aftreden?””

  1. Jazeker. Maar op deze manier gaat het niet lukken. Het is een slechte keus gewees om het over te laten aan partijen die allemaal verschillende belangen hebben. Dan kom je ook nergens met overleg, want iedereen kijkt alleen naar de eigen toko. Zoiets regel je als centrale overheid, waarbij de belangen van reizigers voorop staan.
    Het idee van de chipcard is prima (en hier in Luxemburg werkt het wél), maar van de uitvoering zal, vrees ik, niks terecht komen.

  2. bas zegt: 25-09-08 om 20:45

    In elk gevasl zou, voordat een opdracht gegeven werd, een eisenpakket gemaakt moeten worden

    Beveiliging zo zwaar; wellicht met zovel moeite zover te verbeteren en zo voorts En dan komt de aanbesteding, niet andersom.

    Hier is een conglomeraat van bedrijven aan de specs begonnen – tsja, wat vreemd dat ze specs schrijven waar ze zelf aan kunnen voldoen

    als uitzondering OVer (dwz, alleen als het echt niet anders kan) moet ik wel constateren dat er een extra drempel voor het OV vervoer bijkomt

    Waarschijnlijk een drempel teveel, maar zoveel mis ik ook niet

  3. Ivo zegt: 25-09-08 om 21:00

    Waarom opnieuw het wiel uitvinden? Er zijn in Europa prima OV-systemen te vinden die prima werken, en met “kleine” aanpassingen in het Nederland zouden kunnen worden ingezet. Kies voor Proven Technology en neem kleine stapjes. Doe een pilot in het Tram- of metroverkeer, schaaf daarna nog wat bij, pak daarna de trein erbij, daarna de streekbussen en daarna de stadsbussen.

  4. René zegt: 25-09-08 om 22:06

    Ong. 1,5 jaar geleden zat ik ergens op een verjaardagsfeestje en werd er gezegd dat er over een paar jaar wel een onderzoek gaat komen over dit onderwerp.
    Toen wisten sommige mensen al dat e.e.a. niet kon.

    Den Haag, of althans sommige daar hebben er dus ook reeds van geweten dat het een fiasco zou worden.

  5. Helena zegt: 26-09-08 om 01:44

    Bij dat hele OV-chipkaartgedoe krijg ik om te beginnen een akelig Big Brothergevoel. Ik heb niets te verbergen, maar ik voel me wel hoe langer hoe meer aangetast in mijn privacy. Ik vind het niet nodig dat, behalve degenen aan wie ik het vertel, iedereen kan achterhalen dat ik vandaag naar Tante Alida in Tytsjerksteradeel ben geweest en morgen ga shoppen in Amsterdam. En nu ook nog blijkt dat de chip tamelijk eenvoudig te kraken is en een ander dan op mijn kosten Nederland dan kan gaan doorkruisen, ben ik nog minder geneigd die kaart aan te schaffen. Bovendien maak ik maar een paar keer per jaar gebruik van het OV en dan nog bijna altijd van het stadsvervoer. Een auto heb ik niet en een OV-chipkaart wil ik niet. Als de strippenkaart verdwijnt, ik niet meer contant kan betalen en voor het OV alleen de chipkaart nog gebruikt kan worden, dan koop ik wel een fiets of ik neem een taxi. Dus wat mij betreft: chipkaart voor OV = NEE!

  6. Joris zegt: 26-09-08 om 09:20

    Een fiasco?
    Ja logisch. Veel grote projecten duren te lang, werken niet of leveren niet op wat zou moeten. Kijk naar de Betuwelijn, JSF, Noord/zuid lijn etc. Een aantal jaren geleden was er een programma op de TV dat ‘over de balk’ heette. Geweldig programma, maar diep triest om te zien hoe er met geld omgegaan wordt

  7. Tim zegt: 26-09-08 om 10:14

    Eerlijk gezegd verbaat het me niets dat het niet loopt als er 25 verschillende belangen zijn van verschillende instanties die allemaal commerciele bedrijven zijn en dus niets toe willen geven aan een ander. Het was zoveel makkelijker geweest als OV nog gewoon door de staat geregeld werd, maar nee het moest ivm markwerking allemaal privaat sector worden. Anders had je het ze nu gewoon door de strot kunnen duwen (en dat was heel terecht geweest als de voordelen inderdaad zo groot zijn als het doorgaat).

    Je kan de minister weinig regie verwijten, je kan ook de bedrijven die mee moeten werken tegenwerking verwijten. Jammer genoeg halen ze daar hun schouders voor op, die macht hebben we ze gegeven. Is dan echte niet alleen de ministers schuld, maar ook die van de regeringen voor haar die dit in de hand hebben gewerkt.

    Jammer, kans gemist.

    Dat die chip te kraken is zal me verder boeien. Ik heb niets te verbergen dus je mag best weten welke bus/metro ik neem s’morgens.

  8. Alexander Bouwens zegt: 26-09-08 om 10:55

    Erg hypocriet van de VVD om hier een punt van te maken.
    Een extern bedrijf inhuren om dit soort overheidstaken te laten uitvoeren, met daarnaast een heel beperkte invloed van die overheid, dat is toch helemaal hun filosofie?
    Is er eindelijk een kabinet dat die filosofie goed uitvoert en is het weer niet goed!

    Ik snap trouwens het probleem van een gekraakte chip kaart eigenlijk niet zo.
    De huidige strippenkaart leg je met wat goed papier onder de kleuren kopieer apparaat en je kan voor de rest van je leven gratis reizen, hoezo makkelijk te kraken?

  9. Lisa T. zegt: 26-09-08 om 18:33

    Ik ben geen CU-er, maar ik vind Huizinga goed bezig hoor. En ik vind het verschrikkelijk aanstellerig en gemakkelijk hoe ze haar aanpakken. Ik vind ook dat de pers er gemakzuchtig misbruik van maakt.

    Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als wat men toen bij Sorgdrager geflikt heeft. Ten onrechte, volgens mij.

    De pers mag best wel wat kritischer zijn t.o.v. de Kamerleden die proberen om Huizinga onderuit te halen!

  10. bas zegt: 27-09-08 om 14:41

    Alexander schreef:

    Erg hypocriet van de VVD om hier een punt van te maken.
    Een extern bedrijf inhuren om dit soort overheidstaken te laten uitvoeren, met daarnaast een heel beperkte invloed van die overheid, dat is toch helemaal hun filosofie?

    Volgens mij is dat niet zo

    De VVD is inderdaad voor een kleine overheid, maar daarmee niet voor een uitgeklede overheid. Zou bijvoorbeeld het verstrekken van sociale uitkeringen geprifaticeerd worden, dan zou daar een goede, sterke, controlerende organisatie bovenop moeten zitten

    Een kleine overheid zal, in elk geval in mijn ogen (en ik ben geen VVD lid) juist een kwalitatief goede organisatie moeten hebben

    En dat is het lastige: de huidige organisatie voldoet niet geheel aan dat beeld

Geef een reactie