De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Who’s that guy?

wilders_in_vliegtuig.jpgWho’s that guy in the front of the plane?

Vroeg een nietsvermoedende Brit naast mij op de vlucht van 13:45 naar London gisteren.

That guy was natuurlijk Geert Wilders.

“Nooit van gehoord”, zei hij.

Dat is de Nederlandse politicus die zijn film Fitna wil laten zien, zei ik.

Maar hij weet nu al dat hij het land niet in mag.

“En hij gaat toch?, Good for him!!”

En zo dachten de meeste Engelsen erover die ik sprak.

Op het vliegveld vooral want veel verder zijn we gisteren niet gekomen.

Ze kenden hem niet.

Maar ze steunden hem wel.

Want in het land van het debatteren moet Wilders welkom zijn.

Om zijn mening te geven.

En om tegengas te krijgen van de welbespraakte Britten.

De mensen op het vliegveld die stonden toe te kijken amuseerden zich er wel mee.

Met de drukte, de camera’s en het verhaal.

Het maakte het wachten op de volgende vlucht aangenaam.

De Britten hadden gisteren eigenlijk meer vragen over die andere Nederlander.

Niet over Geert maar over Guus.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.

Arjan Noorlander

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


33 reacties op “Who’s that guy?”

  1. gunes zegt: 13-02-09 om 12:35

    Dit is wat hij wilt, publiciteit en een steeds grotere achterban. Het is eigenlijk een klein kind dat om aandacht roept, en hij krijgt het ook nog eens! Debateren is heel mooi en goed, maar wel op een beschaafde manier, en dat doet Wilders niet dus Engeland wilt hem dan ook niet, logisch lijkt mij! hij is net zo radicaal als sommige radicalen moslims die Engeland ook niet in mogen, dus voor Wilders geld dat ook.. Dat komt natuurlijk hard bij hem aan, omdat eindelijk vrijheids van meningsuiting wordt inbeperkt, Respect boven kwetsing.

  2. Ben ik nou de enige die het allemaal niet meer kan volgen? Geert Wilders wordt door nota bene de NL regering vervolgd omdat hij tot haat zou oproepen, maar de NL regering is vervolgens verontwaardigd dat de Engelse regering hem om dezelfde redenen niet toe wil laten…!!

    Dit klopt toch niet, moreel gesproken?

    Geert Wilders roept niet op tot haat en is geen racist. Hij wenst een debat met de moslimwereld over wat de Koran nou eigenlijk ECHT betekent. Niets verkeerds aan toch??

    Voor zover nog niet bekend, kijk eens naar de moedige uitspraken van Dr Wasa Sultan op Al Jazeera: http://switch3.castup.net/cune.....038;ak=nul. Ze zegt in feite in grote lijnen hetzelfde als Wilders. Zéér indrukwekkende dame!

  3. Edgar Loohuys zegt: 13-02-09 om 14:45

    Je hebt domme reacties en oerdomme reacties. De reactie van Gunes behoort tot de laatste categorie.

    Deze Gunes draait alles om. Het is alsof Wilders excuses moet vragen voor het uitoefenen van zijn rechten. Zeer terecht dat er publiciteit is rond deze achterlijke zaak, waarbij democratische rechten met het grootste gemak bij het oud vuil worden gezet. Heeft Wilders om de publiciteit gevraagd? Nee, de pers loopt als hijgende jakhalzen achter hem aan. Maar zoals zo vaak bij mensen die ik liever uit dit land zie vertrekken (Gunes), wordt de wereld weer eens compleet omgedraaid.

    Gunes vindt dat respect boven een mening gaat. Gaat Gunes een definitie geven van kwetsing? Ik vind namelijk dat juist zijn opvatting getuigt van een grove belediging en kwetsing. Daarom vind ik dat Gunes alle rechten moet worden ontnomen en dat hij geen enkel Europees land meer in mag!

  4. Jos Olsthoorn zegt: 13-02-09 om 15:16

    Beste Femke,

    Geert Wilders wordt niet door de Nederlandse regering, maar door het parket vervolgd. Het is niet zo dat Balkenende zelf de vervolging op Wilders aanvoert.

    Daarnaast roept Geert Wilders wel op tot haat en is hij wel een racist. Het stelselmatig kleineren van een geloof en de aanhangers van dat geloof is racistisch. Racisme is discriminatie op grond van iemand huidskleur, geloof, geaardheid, kleur ogen, enz. Dat is precies waar Geert Wilders voor staat: hij wil minder rechten voor moslims en bovendien pleit hij vaak voor hogere of andere straffen indien een misdadiger van moslimafkomst is. Je kunt het daar mee eens of oneens zijn, maar het is in ieder geval geen gelijkheid, dus is het racisme.
    Daarnaast wilt Geert Wilders helemaal niet in debat met de moslimwereld. Indien hij dat wel zou willen, zou hij in moeten gaan op uitnodigingen voor debatten. Dat doet hij stelselmatig niet. Ook in het parlement gaat hij niet in het debat. Hij spreekt pakkende one-liners uit zonder met reele oplossingen of goeddoordachte ideeën te komen, gaat daarna zitten op zijn plek en reageert niet meer op andere debaters. Daarmee onttrekt hij zich juist aan het debat. Bovendien is andere mensen beledigen niet echt een goede manier om een debat te beginnen of te voeren.

  5. Ferry zegt: 13-02-09 om 15:21

    @femke,

    Er zijn er inderdaad meer die het niet kunnen volgen. Zie Live op Politiek 24 alwaar hetzelfde thema onder de aandacht is. En debat. Voor zover ik waarneem heeft er nog niemand een “debat” met Wilders gevoerd. Debatteren is trouwens ook niet de kunst die Wilders echt verstaat. Herhalen van zijn standpunten en zeggen dat dat de waarheid is, is het meer. En natuurlijk kun je moeilijk debatteren over standpunten die extreem ver van het midden liggen. Het zou trouwens beter zijn indien de moslimwereld eens intern een debat ging voeren. Gesprekken met buitenstaanders helpt weinig. (Overigens kun je hetzelfde zeggen van elke andere religieuze groepering.) Geloven is nu eenmaal intrinsiek onverdraagzaam. De psychologie van groepsprocessen volgend heeft de Koran er wel voor gezorgd dat alle niet-moslims als tegenstander worden gezien en soms in niet echt vleiende bewoordingen. Paulus doet hetzelfde. De bewoordingen waarmee de kerk van Jerusalem en dus het Joodse deel van het vroege Christendom (tenminste als je uberhaupt al kunt spreken van een Christendom in wording conform Paulinische opvattingen in Jerusalem) worden bejegend zijn ook niet mals. In die zin kun je Paulus wel beschouwen als de eerste echte anti-semiet. Dus een gesprek tussen een katholieke Limburger die als een messias de waarheid in pacht meent te hebben en koran-getuigen, lijkt mij niet echt zinnig en vruchtbaar. Komt bij dat er geen centraal geleid gezag bestaat zodat iedere moslim kan interpreteren dat het hem een lust is. (Buiten Sjiitische groepen dan). Kortom willen groepen in hun denken veranderen dan kun je of wachten totdat de tijd een handje helpt (noem het religieuze globalisering)of ervoor zorgen dat ze intern hun mening en visie bespreken.
    Voor zover ik zie is er maar een man die regelmatig de discussie aangaat en dat is mijn burgemeester Job Cohen.

  6. Het recht om te beledigen. Put him in jail!

  7. Gunes zegt: 13-02-09 om 17:45

    @Edgar Loohuys
    Misschien moet jij eens meer actuele programma’s volgen zoals Netwerk of andere programma’s waar alles goed en helder wordt besproken, en niet de aanval op mij zet. Want het is redelijk bekend dat Wilders dit voor de Publiciteit doet. Hij kan op 30 zetels zitten, maar in de praktijk is het meestal wat lager dus gaan we er uit van 20 zetels, door telkens zo in de media op te treden wint hij zetels, let maar op.. voor de verkiezing gaat hij weer een media stunt uithalen!
    En ohja, als je beetje logisch nadenkt weet je toch dat hij het voor de publiciteit doet, hij wist van te voren al dat hij Engeland niet in mocht, maar hij ging toch? puur omdat hij weet dat hij gevolg zal worden en achterlijke uitspraken doet over dat Engeland is geislamiseerd, maar het blijkt weer dat je een IQ van een wilders stemmer hebt. Engeland wilt respect en een harmonieus samenleving, en elke type Wilders die dat kan verstoren moet gewoon verstoten worden.
    Waar slaat dat nou op over dat Wilders zijn excuses moet aanbieden voor zijn rechten? Engeland hanteert blijkbaar andere rechten??
    Nou ik heb geen reden om dit land te verlaten, ik behandel iedereen met respect, en doe een goeie opleiding en kan het met elke geloof of cultuur goed vinden, maar jou laatste zin zegt meer over jou niveau? blijkbaar kun jij niet normaal communiceren zonder zo’n opmerking te maken. En dat is ook het geval van wilders, daarom hebben Wilders stemmers en Wilders veel gemeen.

    @femke
    Ik citeer even een stuk van jou..
    “Geert Wilders roept niet op tot haat en is geen racist. Hij wenst een debat met de moslimwereld over wat de Koran nou eigenlijk ECHT betekent. Niets verkeerds aan toch??”

    Als hij een debat wenst, dan moet hij minder beledigend zijn woorden brengen, want ook in een debat moet respect aanwezig zijn.
    Als hij zulke opmerkingen maakt waar mensen zich gekwetst voelen, denk niet dat mensen dan zin hebben om met hem in debat te gaan. Ik snap niet waarom het zo moeilijk is om gewoon af en toe respect boven je mondje te houden, zeg een keer gewoon niet iets wat je vindt omdat soms iets zo’n beledigende effect kan hebben op een persoon of grotere groepen.

    Ohja Edgar nog iets, Wilders is altijd tegen geweest van het nog meer samenworden en samenwerking van Europa, dan moet hij ook natuurlijk accepteren dat er in andere Europese landen andere regels gelden, dus wat hier in Nederland geld hoeft niet in Engeland te gelden, terwijl het daar wel geld maar tot op een hoogte.
    En zij vinden dat Wilders verder gaat dan zij tolereren.

  8. Gunes zegt: 13-02-09 om 17:53

    @edgar
    Waar zie jij precies door mij grove belediging en kwetsingen maken?
    In verhouding met wat bedoel jij dat?
    Als jij dit al kwetsend en beledigend vind dan moet je toch even na denken of jou Kameraad de heer Wilders niet grof bezig is?
    Ik verdedig me daar waar dat eigenlijk helemaal niet hoeft, want citeer maar een zin van mij waar ik beledigingen maak tegen over ???
    Maar doe dat wel in verhouding met de woorden van Wilders.

    Jammer Edgar je praat zelf over dat ik domme reacties geef, maar lees die van jou even keertje door inplaats van alleen te typen en meteen je reactie te plaatsen.

  9. Edgar Loohuys zegt: 13-02-09 om 18:25

    Ik brul van het lachen om de verschillende dwaze reacties hier. Dit is precies de reden waarom Geert zo populair is. Niet omdat hij zelf zo briljant of uitzonderlijk is, maar vanwege de domme,voorspelbare, leugenachtige en zeer gemakkelijk te weerleggen flutreacties van zijn tegenstanders. In de pink van Geert zit meer verstand van democratische principes dan in de tien hoofden van doorgeslagen reaguurders hier.

    Er is zelfs een malloot die schrijf: “Het stelselmatig kleineren van een geloof is racistisch.”. Tja, na bijgekomen te zijn van het lachen, gieren brullen moet je toch constateren dat Geert het met dit soort tegenstanders wel erg makkelijk heeft. Schot voor open doel.

    Geert krijgt de steun in zijn schoot geworpen. Door achterlijke acties van het Amsterdamse hof, de laffe bekrompenheid van de Engelse minister van Binnenlands zaken of anders wel de kromme redeneringen van wereldvreemde multiculti’s als Ella Vogelaar en Job Cohen.

  10. Beste Jos,

    De NL rechtspraak is onafhankelijk, maar rechters doen uitspraken op grond van het toepassen van de wet, die door de regering gemaakt wordt. Wilders wordt vervolgd op basis van een wet die zegt dat men geen haat mag zaaien (neem ik aan, ik ben geen jurist), en wellicht nog anderen ook, dus daar heeft de NL regering dan toch wel degelijk iets mee te maken?

    En laten we nou eens en voor altijd definiëren wat racisme is, dat zou een einde maken aan een blijkbaar grote verwarring hieromtrent. Kijk b.v. eens op Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme, daar staan een paar heel duidelijke omschrijvingen, waaruit blijkt dat Wilders’ opvattingen niet onder de noemer ‘racisme’ vallen.

    En ‘haatzaaien’? Zijn er sinds Fitna in NL Moslims aangevallen dan? Worden ze echt gehaat in de NL samenleving?! Ik geloof er helemaal niets van.

    Waar ik het echter met Wilders o.a. niet eens ben, is zijn uiting dat de Koran verboden zou moeten worden, zoals Mein Kampf. Ik vind het überhaupt raar dat in een land met vrije meningsuiting een BOEK verboden wordt, terwijl je op het Internet allerlei notoire zaken makkelijk en ongestoord kunt vinden en downloaden. Mein Kampf zou ook gewoon in de winkels moeten kunnen liggen, ik begrijp er niets van dat een burger niet zelf mag beoordelen wat hij daarvan vindt, alsof iedereen die dat boek gelezen heeft meteen een fascist wordt!

    Ook @ Ferry: ik woon al lang niet meer in NL en heb dan ook niet gevolgd met wie Wilders al dan niet in debat is gegaan, maar ik wacht echt vol ongeduld op een avondvullende discussie tussen Wilders, een gematigde Moslim en een radicale Moslim. Ik vraag me wel af wie die discussie dan zou moeten leiden, wellicht Paul Witteman?

    Ik ben het met zowel Ferry als Jos eens dat een debat voeren impliceert dat je bereid bent open te staan voor de mening van anderen en dat is idd lastig, zo niet onmogelijk, als je vantevoren je standpunt al onwrikbaar bepaald hebt. En ik vind ook dat verandering van binnenuit moet komen, dus idd in de vorm van een interne discussie in de Moslimwereld over wat de Islam kan doen om zijn reputatie en daarmee de mensheid te dienen, i.p.v. die te bedreigen.

    Het probleem met fundamentalisten is dat ze wat betreft hun eigen opvattingen geen enkel relativeringsvermogen hebben en derhalve ook geen enkel gevoel voor humor. Het gevaar is altijd dat de ‘milden’ overlopen worden door de ‘gewelddadigen’, dat is al een keer gebeurd in Europa en daar moeten we voor waken. Als Wilders zich zou kunnen beperken tot die waarschuwing, zonder teveel mensen tegen zich in ‘t harnas te jagen, dan zou dat heel prettig zijn.

    Dat geloven nu eenmaal intrinsiek onverdraagzaam is, vind ik – met alle respect, Ferry – grote onzin. Natuurlijk kun je ook met de Bijbel in de hand een heleboel ellende aanrichten, met name als je vasthoudt aan het Oude Testament en alles letterlijk neemt wat daar geschreven staat, maar dat is nou juist het grote verschil tussen de Bijbel en de Koran, dat de Bijbel een Nieuw Testament heeft, en dus vernieuwd is, en door de meeste Christenen terecht wordt beschouwd als leiddraad voor het leven, ipv als letterlijk te nemen en toe te passen woord van God, terwijl de Koran nooit gemoderniseerd is en letterlijk wordt beschouwd als zijnde het woord van Allah, te interpreteren en uit te voeren naar believen.

    Ik wou dat John Lennon nog leefde, ben benieuwd wat hij van dit alles zou vinden. Misschien wel mooi om zijn (en Yoko’s) prachtige “Imagine” hier nog maar eens op te roepen:

    “Imagine there’s no Heaven
    It’s easy if you try
    No hell below us
    Above us only sky
    Imagine all the people
    Living for today

    Imagine there’s no countries
    It isn’t hard to do
    Nothing to kill or die for
    And no religion too
    Imagine all the people
    Living life in peace

    You may say that I’m a dreamer
    But I’m not the only one
    I hope someday you’ll join us
    And the world will be as one

    Imagine no possessions
    I wonder if you can
    No need for greed or hunger
    A brotherhood of man
    Imagine all the people
    Sharing all the world

    You may say that I’m a dreamer
    But I’m not the only one
    I hope someday you’ll join us
    And the world will live as one”

    Allemaal een fijne avond en weekend gewenst!

  11. Erwin zegt: 14-02-09 om 00:11

    Het probleem met Wilders is niet zo zeer zijn boodschap maar de vorm die hij kiest , een beetje lomp als je mij vraagt. Het probleem met de islam is dat als een christen het leven van Christus wil navolgen, hij het klooster ingaat en het leven aan God wijdt, lief is voor alle mensen en een volstrekt geweldloos leven leidt. Een moslim die Mohamed wil volgen pakt het geweer op doodt iedereen die het met hem oneens is en verovert z’n eigen imperium. De stichter van de Islam was in mijn ogen een nare man. Dat Wilders dit en andere zaken onder het licht wil brengen is zijn goed recht. Dit racistisch noemen is onheus . Het van oorsprong geweldadige karakter van de Islam niet willen zien is naief en gevaarlijk.

  12. Hannes Minkema zegt: 14-02-09 om 02:31

    Wilders doet het om de publiciteit? Kan wel wezen hoor. Maar ik vind dat het *behoorlijk wat publiciteit* verdient als een bevriend land een van onze gekozen parlementsleden de toegang weigert, als knieval voor moslims die met gewelddadige acties dreigen.

    In feite bewijst de Britse overheid hiermee Wilders gelijk: onder invloed van de islamisten tasten wij in het westen onze eigen democratische burgerrechten aan.

  13. Saskia zegt: 14-02-09 om 10:20

    We stonden weer goed op de kaart gisteren in de UK: Wilders, Guus en de zoekgeraakte pornocollectie in de gemeente Leeuwarden (heeft hier serieus de krant gehaald)…

  14. Erwin zegt: 14-02-09 om 10:34

    Voor het goede begrip: netzomin als de meeste christenen het klooster ingaan, wijden de meeste moslims zich niet aan de jihad. De meerderheid wil ook gewoon een rustig en gezond leven net zo goed als alle andere mensen dat willen. Maar de minderheid die dat wel doet is in de eerste plaats een bedreiging voor mede moslims. En in de tweede plaats een gevaar voor niet moslims. Dit probleem is zo oud als de islam zelf en zal pas verdwijnen met, of een grondige hervorming van de godsdienst, of het verdwijnen van de islam zelf.

  15. leon van duren zegt: 14-02-09 om 12:53

    een religie die in dweperij en schijnheiligheid ontaardt,en hen die er niet mee instemmen veroordeelt en vervolgt,is een slechte religie!voor mij is Jezus Christus de Weg en de Waarheid en het Leven.dit geloof ik zelfs als zoon van een joodse vader!Mijn opa en oma zijn met hulp van nederlanders in november 1943 in auschwitz vemoord!

  16. André zegt: 14-02-09 om 20:37

    Deze man is door een deel van de Nederlandse bevolking gekozen in de 2de kamer. Hij durft te zeggen wat veel mensen denken, is een veelgehoord positief punt van deze man. Als je deze man in het vliegtuig ziet zitten, met zijn witte achterovergekamde vetkuif, als je hem ziet genieten van de zoveelste keer dat hij weer volop in de belangstelling staat, als je hem ziet lopen op het vliegveld in Engeland, dan overvalt mij een diep gevoel van schaamte dat er bij mensen in ons land leven die iets in zo’n man zien. Als je hier niet doorheen prikt, dan ben je geen knip voor je neus waard. Ik roep derhalve iedereen op die deze man steunen: stop ermee. Als je de interviews hoort; het is altijd hetzelfde wat hij zegt. Het is allemaal zo gemakkelijk.
    Jammer dat we er weer met z’n allen ingetuind zijn. Ik vind het prachtig dat hij met de staart tussen zijn benen als een klein verongelijkt jongetje het land uitgezet werd. Misschien moeten wij met z’n allen ervoor zorgen dat hij ons parlement uitgezet wordt, door nooit meer één stem op hem uit te brengen.

  17. Gunes zegt: 14-02-09 om 20:56

    @ Edgar
    Ik zie dat je weer hele andere reacties geeft, ik reageerde op jou, jij reageert wel weer op mij maar het lijkt alsof je op iemand anders reageert, want je zegt weer dingen die ik niet heb gezegd, lees het aub weer door. ik heb wilders niet racistisch genoemd. Misschien is het beter dat je de volgende keer wat beter leest en daarop een goeie reactie geeft want volgens mij doe je te overgehaast reageren of je leeft je eigen wereld en denkt dat ik dingen zeg die ik niet heb gezegd.
    Ik vroeg jou om te citeren, nu vraag ik jou om 2 uitspraken van mij te citeren. 1 is zou je nogmaals kunnen proberen om een zin van mij te citeren waar staat dat ik grove beledigingen heb gemaakt tegen over de Heer wilders en nogmaals in verhouding met wat hij zegt.
    2 is waar zie jij dat ik Wilders racistisch heb genoemd.
    maar genoeg over jou, heb niet eigenlijk meer de intentie om nog op jou te reageren als jij dingen roept die je niet hebt gelezen maar ziet vliegen.

    @ Erwin
    Ik begrijp dat je zo denkt over de moslims, Het is maar wat voor beeld je over de moslims hebt gevormd, is dat het beeld dat je van de tv hebt en om je heen hebt gehoord over dat ze allemaal de wapen pakken, of is het dat je in een Islamitisch land bent geweest en daar echt mensen hebt gezien die wapens op jou hebben gericht.
    De christenen pakken net zo goed de wapens op, kijk maar waar de Christen geen oorlog hebben gevoerd als het om het midden-oosten gaat.
    En dat zogenaamd omdat zij daar de democratie willen brengen? gaat hun toch geen flikker aan wat daar gebeurd, moderne imperialisme doen de Christen op een hele scheinheilige manier. En dan heb ik het over de Christen aan de top he, zoals presidenten en andere hoge pietjes.
    Want ik houd er niet van om te gaan zeggen dat alle Christen het zelfde zijn.

    @hannes Minkema
    Wat versta jij precies onder ons eigen democratische burgerrechten?
    zou jij mij dat kunnen vertellen? een ander burgerrecht is dat iedereen gelijk is in een democratie, dat beledigen en discriminatie verboden is. dan moet je als land keuze maken, wat laat je toe, wat heeft meer waarde, vrijheids van meningsuiting of respect en tolerantie.
    Engeland heeft voor respect en tolerantie gekozen, zij hanteren een burgerrecht dat iedereen gelijk is en niet gediscrimineerd kan worden op zijn geloof/huidskleur en afkomst.

  18. Erwin zegt: 15-02-09 om 12:21

    @gunes, in mijn tweede reactie zeg ik expliciet dat de meeste moslims geen jihadi’s zijn. Maar doe mij eens een lol en vergelijk eens de levensloop van Jezus met die van Mohamed. Dan zie je wat ik bedoel.

  19. Eva Brink zegt: 15-02-09 om 14:38

    Lord Achmed heeft gedreigd met een massa demonstratie van Moslims ( u en ik weten dan precies wat er gebeurt!). De Engelse regering is gezwicht voor chantage en dat is dus wat ik zo ernstig vind.
    Haatzaaien wordt juist nu ingezet door deze laffe aktie!

    Mijn gedachten gaan uit naar Theo van Gogh, Ayaan Hirsi Ali, Afshin Ellian, Salman Rushdie, Kurt Westergaard en al die anderen die geen deel van leven meer hebben omdat ze kritiek hebben(is iets anders dan haatzaaien). Voetballen met kransen op onze dodenherdenking dat is haatzaaien! Joden pesten die niets doen, homo’s pesten omdat ze smerig zijn etc. etc. ZWICHT niet voor terreur uit naam van religie!

  20. Jan zegt: 15-02-09 om 14:45

    @André Jij rekent Wilders af op zijn witte vetkuif, op de manier waarop hij loop en op dat hij geniet van media aandacht. Hoe ontzettend dom kan je zijn? Hoe kan je hem nou afrekenen op zijn uiterlijke kenmerken? Is dat niet precies wat rascisten ook doen? Wees eens een vent en ga met ARGUMENTEN in op wat hier gaande is…

    Het punt is dat Wilders een punt heeft…..

  21. Adriaan zegt: 15-02-09 om 14:51

    Maurice de hond peilt de PVV inmiddels op 25 zetels. Twee MEER dan de PvdArmoe en twee minder dan het CDA. Meer dan 1 miljoen mensen stemmen nu dus PVV. Ondanks dat peilingen natuurlijk niet alles zeggen is dit wel veelzeggend. En dan arrogante linkse media maar beweren dat PVV stemmers zich zogenaamd in de “lagere” delen van de bevolking bevinden.
    Alles beter dan een Dhimmi…..

  22. Edgar Loohuys zegt: 15-02-09 om 15:39

    @ André (14-02-09 om 20:37):

    Je geeft aan dat een diep gevoel van schaamte je overvalt in het besef dat er mensen in dit land zijn die iets in Wilders zien.

    Welnu, ik heb diepe gevoelens van schaamte over mensen zoals jij. Daar doe je het maar mee!

  23. Gunes zegt: 15-02-09 om 19:46

    hm ja sorry zie het nu pas, toen ik mijn reactie plaatste zag ik jou reactie niet staan, nu ineens zie ik wat staan.. beetje vaag.
    De levensloop van Jezus met die mohammed? Het kan misschien zijn dat je de levensloop van Jezus kent omdat je misschien de bijbel hebt gelezen, maar ik weet niet of jij de Koran hebt gelezen, of heb je op Wikipedia gelezen over de levensloop van mohammed, misschien is het beter als je de koran leest voordat je een oordeel ergens over hebt.

  24. Gunes zegt: 15-02-09 om 19:47

    Hele mooie uitspraken van andre!
    iemand die het wel goed inziet.

  25. Jip Koch zegt: 16-02-09 om 09:58

    De dag dat ik niet meer PVV stem is als de dag dat Geert Wilders vrij kan rondlopen zonder bescherming.

  26. Mozes zegt: 16-02-09 om 11:20

    Ook GB heeft zijn vrijheid van meningsuiten, zoals GW dat ook heeft.
    GW komt GB niet in, klaar. Uitgesproken, protest of niet ‘haatzaaier’is geen mening.

    GW heeft een voordeel te pakken, en dat is naamsbekenheid. That’s IT !!!

  27. Erwin zegt: 16-02-09 om 12:43

    @ gunes, ik heb de koran gelezen en stukken uit de hadith en ik blijf erbij dat ik er niet blij van wordt. Zeker als het gaat over die joodse stam die vermoord wordt en hoe er over niet gelovigen wordt gesproken.
    Ik weet niet of je het verhaal van de barmhartige Samaritaan kent ,maar dat is de houding die een christen ten aanzien van anders gelovigen moet innemen. Een stuk aangenamer en dat zeg ik als atheist.

  28. Harold zegt: 18-02-09 om 20:12

    http://www.youtube.com/watch?v=BaS5NsvZ4yM Ga kennis op doen ofzow

  29. Erwin zegt: 19-02-09 om 13:18

    Harold, er zijn zat goed bedoelende moslims. Dat ontken ik niet. Maar er zijn er veel te veel die met de koran in de hand de meest verschrikkelijke dingen zeggen en doen. Mijn stelling is dat de oorsprong van de religie een verklaring geeft voor het geweldadige karakter van de godsdienst.Heb je ooit gehoord van christelijke zelfmoordterroristen. Boedistische terroristen.Joodse bommenleggers.
    Als ze er al zijn dan nooit met het beroep op hun respectievelijke heilige boeken.

  30. André zegt: 19-02-09 om 22:29

    Jan en Edgar zijn kennelijk 2 van die mensen die op deze man stemmen. Jammer. Natuurlijk ga ik niet af op zijn uiterlijk, al ziet hij er wel eng en verwaand uit. Zijn boodschap is er één van oneliners, zijn gedrag is populistisch. Zijn manier van reageren is zo makkelijk. Hij heeft geen regeringsverantwoordelijkheid en kan van de zijkant van alles roepen. Mensen als Wilders en bijv. zijn collegas Brinkman reageren primair en zijn uit op korte termijn succesjes.
    Jan en Edgar, ik hoop dat jullie ogen open gaan. En Wilders mag van mij inderdaad naar de kapper en hij mag ook iets minder parmantig zijn.

  31. André zegt: 19-02-09 om 22:39

    Gunes, bedankt. Zullen we een Anti-Wilders beweging starten? Ik ken nog wel een paar miljoen mensen die mee willen doen. Gaan we Jan en Edgar ook proberen te overtuigen. Het is zo erg als je achter zo’n vogel aanloopt.

  32. Erwin zegt: 21-02-09 om 12:58

    @ Andre, als de andere politieke partijen mensen zoals Ayaan, Van Gogh en Wilders constand aanspreken op de vorm en niet op de inhoud, vind je het dan gek dat Wilders club nu de tweede partij in de peilingen is?
    Autochtonen in achterstands wijken worden niet serieus genomen. Zelfs ex-moslims worden weggezet als verdwaalde geesten die nodeloos haat zaaien. Ik zal nooit op Wilders stemmen, maar de grote partijen zullen zijn kritiek op het gevoerde beleid van de laatste 30 jaar ter harte moeten nemen of anders hebben we straks minister-president Wilders en wordt het tijd om te vertrekken.

  33. Lyandra zegt: 25-02-09 om 23:50

    Na het lezen van de reacties, wil ik graag wat melden.
    Ben nu zelf ook al een tijdje opzoek naar een partij waar we op kunnen stemmen. Die, naar mijn inziens, voor mij de beste keuze zou maken en zouden zorgen dat nederland, nederland blijft.
    Ik ben geen racist, heb ook vrienden die geen nederlandse afkomst hebben.
    Als je als mens beslist te gaan verhuizen naar een ander land, zul je daar de wetten die gelden moeten handhaven. Doe je dat niet wordt je gestraft. Wil je daar komen wonen, is het zelfs in sommige landen verplicht om een bepaalt bedrag mee te nemen, anders kom je daar niet eens het land in. Je zult een staatsexamen moeten afleggen om te laten zien dat je de taal eigen bent. Doe je dat niet, zul je het land niet in mogen op een legale manier.
    Het enige dat ik graag zou willen, dat mensen elkaar als mensen zien. Niet als turk, marrokaan, chinees, pool of whatever. Je kiest ervoor om hier in Nederland te wonen. Dan weet je wat daar voor regels tegenover staan. Wat begrijpen we hier niet aan. Dat vraag ik me af. Wat is er niet aan te begrijpen…..nederlandse regering. Zij stellen deze regels op, maar treden ze zelf met eigen voeten. Ze weten het zelf niet meer. Er is nu al duidelijk te zien dat mensen er genoeg van hebben. Mensen pikken het niet meer langer. En dan ga je kiezen voor een partij die het meest jouw visie uitdraagt. In dit geval denk ik dat er ook veel meer mensen zijn die zo denken als ik, maar jah. waar is nou zo’n partij. Kies je ervoor om in Nederland te komen wonen, dan dien je je ook aan de regels te houden. Dat is mijn visie. Geloof dat is allemaal persoonlijk. En dat mensen uit hun geloof oorlog voeren, daar geloof ik al helemaal niet in. Dus wat dat betreft, welk boek, bijbel, koran het ook is, uit naam van het geloof je naaste doden is de reinste onzin. Dat is iets dat door mensen is ingebracht en uitgelegd om er zelf maar beter van te worden. Nou en we zien waar ons dat heeft gebracht.

    Dat was het wel zo’n beetje. Hoop dat we toch eens een regering gaan krijgen die eens meer gaat kijken naar wat er nou werkelijk leeft en wat de oorzaken zijn. Gevolgen genoeg, maar dan is het al te laat om te reageren.

    Groetjes Lyandra

Geef een reactie