De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Live op Politiek 24: de Noord-Zuidlijn

huifkar.jpgHet is waarschijnlijk het enige waar de drie regeringspartijen het na vijf dagen coalitieberaad inmiddels wel over eens zijn geworden. Het helpt tegen de economische crisis als toch al geplande Grote Werken wat sneller dan gepland ter hand worden genomen. Wegen, tunnels, bruggen, spoorlijnen. Niet premier Balkenende of minister Bos van Financiën leidt ons straks uit de economische tegenspoed maar minister Eurlings van Verkeer.

Maar voor het echt zover is, wacht hem woensdag eerst nog een lastig Kamerdebat. Over de ondergrondse Amsterdamse Noord-Zuidlijn waarvan de aanleg met ernstige vertragingen en onverwacht hoge kosten gepaard gaat. Niet het eerste voorbeeld van hoe gemakkelijk het ook mis kan gaan met zulke Grote Werken.

De verantwoordelijk wethouder trad een paar weken geleden af en Amsterdam weet inmiddels niet meer zo goed, of en zo ja hoe verder. Maar omdat Eurlings ministerie fors mee heeft betaald aan de Noord-Zuidlijn, vindt de Tweede Kamer dat Amsterdam daar niet alleen over gaat.

Het debat over de Noord-Zuidlijn is woensdag vanaf 10.15 uur live te volgen op Politiek 24, het digitale themakanaal van de NOS. Updates over onze live-programmering via Twitter.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


6 reacties op “Live op Politiek 24: de Noord-Zuidlijn”

  1. John van Dokkumburg zegt: 11-03-09 om 08:39

    Bezuinigen en een goede investering in de toekomst is meer dan beleid ons bied allereerst een mentaliteits kwestie . U en ik , Iedereen weet dat het ontzettend slecht gaat met het biologisch evenwicht in en extern .. maar toch denken we weer aan wegen tunnels en meer infrastrucktuur . Onbegrijpelijk . Dit heeft niets met verantwoordelijk beleid te maken maar alles met werkgelegenheid en de jacht naar het eeuwige associale bezit . Want we willen investeren ? , als we moeten investeren zullen we de economische regels moeten aanpassen , ook de regelverkeerswet waar het langzame verkeer voorrang hoort te krijgen boven snelverkeer .. als je beseft wat deze maatregel inhoud / teweegbrengt zie je ook nieuwe werkgelegenheid en een enorme verlichting voor de natuur .

    Ook zal men in een grote campagne een grote nadruk op eigenwaarde en daarom gezondheid moeten leggen en een dialoog met de bevolking vrij te maken .. Nederlanders zijn net als buitenlanders geneigd tevaak in korte termijn snel weer thuis te plannen , deze valse passieve zekerheid moet op de schop.

    Hoe bereiken mensen zekerheden ?

    Daar zal in de eerste plaats alle reclame voor aangepast moeten worden maar omdat een totaal reclame verbod nog niet eenvoudig blijken te zijn moet grote onzin reclame dat niet aan sociale samenhang bijdraagt best meer rechten betalen .

    Dit lijken bezuinigingen maar zijn niets anders dan democratische verbeteringen want dat nut gaat iedereen wat opleveren ..we mogen niet voor het ( vrije los )geld alles maar toelaten en de vrijheid op deze manier (denken te kunnen) kopen – en dat inzicht begrijpt iedereen .

    Leven houd zich staande door het algemeen nut van een regel, niet door – hoop en persoonlijk “”geluk”" of levens gericht speculaties / risicos de vrije hand te bieden .

    Laten we een economie behouden dat basis voorzieningen onderhoud . En een vakantie eiland waar we in deel collectief extra vrij voor krijgen waar ook allerlij voorlichting word gegeven moeten de regeringen ook doen .

    Intermenselijke updates via media gegeven om ons bij het spel te houden . Het maatschappelijke betrokken worden en het Collectief aanwakkeren is prior voor de wereld .

    Goed voor het Hart kan goed samen met geluk, dit is nu een open vraag , weg met averse zekerheid .

  2. bas zegt: 11-03-09 om 09:13

    Persoonlijk vind ik dat er in Nederland, en ver daarbuiten veel en veel teveel aandacht en geld uitgegeven wordt aan het instand houden van gebouwen die geen functie meer hebben

    De grachtenpanden in Amsterdam zijn technisch zwaar verouderd. Ze zijn, bijvoorbeeld, niet of nauwelijks geïsoleer,d klein en met ouderwetse bedrading

    Dan lijkt mij het een goed idee om ze te slopen, en er nieuwe gebouwen neer te zetten, die wel geïsoleerd zijn en met veilige bedrading tussen niet te kleine kamers

    Dat daar een metro voor aangelegd moet worde, vind ik jammer. Maar dat er nu wat panden gesloopt worden, daar ben ik, oprecht, blij om.

  3. Arthur zegt: 11-03-09 om 14:51

    Asjeblieft; niet nog meer geld pompen in deze bodemloze put, die ons al zo ontzettend veel geld heeft gekost terwijl het on-ding nog lang niet af is. Dit speeltje van ambtenaren, wat slechts een prestigekwestie is voor sommigen heeft al VEEL te veel gekost en TEVEEL ellende opgelevert.
    Niks tunnels gaan boren, de stations bestemmen voor iets anders, parkeren, fietsenstallingen, disco’s, en geld steken in verdere uitbouw tramnet. Niet langer het risico lopen op nog meer verzakkingen 9of instortingen straks) en vooral; GEEN CENT meer voor deze enorme vergissing. STOPPEN met deze vertoning en de aansprakelijken voor dit debacle er op aanspreken EN voor hun gedrag de consequenties laten gelden; ontslag!!

  4. Tim zegt: 12-03-09 om 09:59

    Noord-Zuidlijn staat goed op een CV, net als Spitsstrook en Betuwelijn…Calatravabrugje iemand ?

    “Er moet een lijn tussen Noord en Zuid komen”. Tuurlijk, vanaf Sloterdijk het water over (metro) en dan met een bochtje naar de bestaande lijnen. Opgelost, einde discussie. Moet je alleen een stukjeleegstaande bedrijfsgebouwen voor opofferen en een bruggetje maken (of een tunneltje onder het Noordzee kanaal). Doe je hem aan de andere kant via Zeeburg richting Bijlmer en is het cirkeltje rond. 2 minuten tussen de haltes, je bent er super snel. Auto’s parkeren aan de buitenrand van Amsterdam, iedereen op de metro, binnenstad verkeersluw.

    Nee, we moeten dwars door een op palen gebouwde oude binnenstad met karakteristieke grachtenpanden en zwakke funderingen heen. Want tenslotte, we zijn een rijk land dus als er iets mis gaat, dan gooien we er gewoon nog een paar miljoen tegenaan.

    Knoeiers….

  5. Hallo. zo is het geld genoeg,geen cent te veel betalen.

  6. wat moet er staan knoeiers

Geef een reactie