De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Live op Politiek 24: jaartallen leren

willem-de-zwijger1Politiek en geschiedsschrijving; het is van oudsher een explosief mengsel. Talloos zijn de voorbeelden van politici die hebben geprobeerd hun eigen geschiedenis of zelfs die van de samenleving naar hun hand te zetten. Veel wijzer zijn we daar niet van geworden. Goed opletten dus als de Tweede Kamer zich woensdag in een spoeddebat buigt over het Nationaal Historisch Museum.

Het idee voor een dergelijk museum werd een paar jaar geleden gelanceerd door het opmerkelijke duo Jan Marijnissen (SP) en Maxime Verhagen (CDA). Volgens de twee toenmalige fractievoorzitters ontbrak het veel Nederlanders nogal aan vaderlands historisch besef. Een nationaal historisch museum waarin in ieder geval de ook rond die tijd tot stand gekomen canon van de vaderlandse geschiedenis kon worden tentoongesteld, zou daar verbetering in kunnen brengen.

Na veel gedoe over de vestigingsplaats (Arnhem in plaats van Amsterdam en Den Haag) is er inmiddels ook veel discussie over de inhoud van het museum ontstaan. De door Marijnissen en Verhagen gewenste chronologische opzet via de canon is terzijde geschoven voor een meer thematische opzet. Woensdag vanaf 16.30 uur moet minister Plasterk (Wetenschappen) de Tweede Kamer uitleggen waarom.

Voorafgaand aan het museumdebat praat de Kamer vanaf 14.30 uur met o.m. minister Van Middelkoop (Defensie) over de kaping van een Nederlands schip met een grotendeels Oekraïense bemanning in de Golf van Aden. Wellicht dat we daar horen, of het Nederlandse fregat De Zeven Provinciën inmiddels bij de plaats des onheils is aangekomen.

Woensdagavond vanaf 19.30 uur eist de Kamer van minister Hirsch Ballin (Justitie) inzage in een rapport van de rijksrecherche over de brand in het Catshuis die in 2004 een schilder het leven kostte. Tot nu toe weigerde de minister de Tweede Kamer inzage in het rapport.

p24twitter1Het is allemaal live te zien op Politiek 24, het digitale themakanaal van de NOS. Updates over onze live-programmering via Twitter.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


4 reacties op “Live op Politiek 24: jaartallen leren”

  1. bas zegt: 13-05-09 om 14:29

    Waarom zouden wij überhaupt geschiedenis leren? Volgens mij om van de fouten – en prestaties – van onze voorgangers lessen te trekken

    Welnu, dat Hitler in september 1939 Polen binnenviel, daar is weinig van te leren. Dat Hitler in een verarmd Duitsland – door een worgcontract moest Duitsland na WO I meer compensatie betalen als er op de hele wereld aan geld te vinden was – in een omgeploegde akker zijn haat kon zaaien, daar is wel een les van te trekken

    Kortom, jaartallen leren heeft, in mijn ogen, geen waarde. Als de geschiedenislessen chronologishc beter zouden zijn, prima. Soms is echter het uitwerken van een thema, zeker in de recente geschiedenis, beter.

    Thema armoede in de wereld – hoe leefde men hier in de middeleeuwen, opkomst van de steden, hygiëne die leidde tot een beviolkingsoverschot en dan de koloniale misdaden. Dat heeft veel landen uitgemergeld, en minstens zo belangrijk, hun kader ontnomen.

    Daarna een thema staatsinrichting. Alweer, terug naar de middeleeuwen

    Lijkt mij in elk geval begrijpelijker

  2. Bas Reijnen zegt: 16-05-09 om 11:03

    Het gaat niet zo zeer om de jaartallen, echter zo leer je de historische gebeurtenissen in een juister verband te zien. Op deze manier kan je dit dan doortrekken naar de huidige periode.Wel is het belangrijk dat bepaalde thema,s zorgvuldig moeten worden uitgewerkt.
    Ik zou bijvoorbeeld de aandacht gevestigt zien op de periode van de totstandkoming van Nederland in het Europa van de 18e eeuw en daarna. Dan kan men het verloop zien van de ontwikkeling van het huidige tijdperk.Alle oorlogen vanaf die periode en de politieke situatie,s. Maakte ons land en Europa tot de wereld waarin wij nu leven.En niet alleen de oorlogen natuurlijk maar ook het denken van filosofen en de wetenschap.

  3. Jip Koch zegt: 16-05-09 om 18:18

    @Bas,

    Wel eens van algemene ontwikkeling gehoord?

    De kwaliteit van het huidige onderwijs is dusdanig dat veel jongeren bijvoorbeeld nauwelijks enig besef hebben van wat er in de Tweede Wereld Oorlog is gebeurd. De jaartalletjes horen er onlosmakelijk bij. Beter iets teveel dan te weinig leren toch? Of vraag jij je ook af waarom je moet leren rekenen als je toch een zakJap ter beschikking hebt?

    Hebben we het nog niet

  4. Susan zegt: 21-05-09 om 21:02

    @Bas en Jip
    Ik ben zelf scholier en ik kan je alles vertellen over de totstandkoming van Nederland vanaf de 18e eeuw, de Europese oorlogen en de politieke situaties vanaf de Franse Revolutie. Denk niet dat ik niks weet van de Twee Wereld Oorlog en de Gouden Eeuw. Ook de wetenschap en de filosofie hoort hierbij. Dit allemaal behoort nog wel tot het eindexamen geschiedenis! Ik zie niet helemaal in wat hier nou het probleem is. Ik ben het ermee eens dat het onderwijs tegenwoordig ondermaats is. Maar van de geschiedenis die we volgens jullie moeten kennen, weten we genoeg.

Geef een reactie