De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Het moet niet gekker worden

Met grote regelmaat heeft de Partij voor de Vrijheid het voorzien op CDA-staatssecretaris Ank Bijleveld van koninkrijksrelaties. Reden hiervoor is dat zij verantwoordelijk is voor de relatie met de Nederlandse Antillen en Aruba, en die eilanden en alles wat daar mis is zijn een doorn in het oog van de PVV.
Maar vandaag voelde zelfs PVV-kamerlid Hero Brinkman zich gedwongen de bewindsvrouw een compliment te maken.

Download Ank Bijleveld
 
Reden was dat de staatssecretaris, zoals ze zelf grijnzend vertelde in een Kamerdebat over de eilanden, een motie van wantrouwen aan haar rok heeft gekregen in het parlement van Aruba. Tja, als je je als bewindsmens zo onpopulair weet te maken op Aruba, dan verdien je zelfs van de PVV een compliment.
Dat de motie is ingediend en aangenomen, vanwege het uitlekken van een kritische nota over de lokale bestuurscultuur van de Nederlandse vertegenwoordiging op Aruba, heeft voor de positie van de staatssecretaris overigens geen enkele betekenis.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


15 reacties op “Het moet niet gekker worden”

  1. Dan zegt: 02-07-09 om 21:57

    Het zal helaas wel veel gekker worden.
    Volgend jaar 40-60% gemeenteraden met PVV gevuld en een jaar later ook de de tweede kamer met de PVV aan de leiding.

    Ik denk dat dat voldoende legitimerende signalen zullen zijn om letterlijk door te slaan van verbale naar fysieke agressie jegens de donkergekleurde medemens.

    Structurele plannen of voorstellen van niet destructieve aard op ander terrein heeft de PVV nooit geponeerd en dat zal dan ook de afgang van de partij betekenen.

  2. Miegel zegt: 03-07-09 om 04:18

    Uiteraard is de PVV vaak zwart-wit in haar uitspraken, zo ook over de Antillen, wel zit er een kern van waarheid in de kritiek van de PVV.

    Dan, ik vind je angst ongegrond, ik vind de opkomst van de PVV een logische golfbeweging(economische crisis, integratie/immigratie problematiek) en misschien is een PVV nu nodig. Slaan ze te ver door of kunnen ze niet regeren dan volgt er weer een sociale of linkse periode.

    Heb int verleden groen links gestemd, nu PVV, over paar jaar wat dan weer nodig is.

  3. Wim van den Hout zegt: 03-07-09 om 11:07

    PVV een partij? Ik dacht dat je van een partij lid kon worden.

  4. Dan zegt: 04-07-09 om 22:45

    @Wim,
    Over 2 jaar moet je wellicht verplicht lid worden van die partij “wer nicht mit uns ist ist gegen uns und das Vaterland” tenminste als je je werk wilt houden…
    @Miegel,
    Als de PVV aan de macht komt voorspel ik dat de geest uit de fles is. Er zijn wereldwijd tal van voorbeelden waarbij het politieke signaal de latente racistische onlustgevoelens deed ontvlammen.

  5. Brian zegt: 06-07-09 om 19:59

    Ik ben zeker geen aanhanger van de PVV. Inderdaad gaat dan de geest uit de fles, wordt ik ook niet gelukkig van. Maar deze verontrustende signalen heb ik nooit gehoord toen Paars aan de macht kwam. Ook toen is er een geest uit de fles gegaan. Namelijk de Liberaal-Sociale. Tot op de dag van vandaag lijden we nog massaal onder de gevolgen daarvan. Daar is het Nederlandse volksdenken vergiftigd. PVV zal helaas ook het antwoord niet zijn. We weten de weg naar herstel wel, maar die willen we niet. Dan maar liever kapot… Mensen wordt wakker !!!

  6. Michiel zegt: 07-07-09 om 12:45

    Dan, als er vanuit andere politieke partijen geen duidelijke, stevige oplossingen worden bedacht tegen de in Nederland en Europa oververtegenwoordigde conservatieve islamitische stroming en economische migratie( en ja ik weet het, in een utopische wereld zijn we allemaal wereldburgers) dan is een proteststem op de PVV nog niet gelijk aan een stem op een nazistische partij of iets dergelijks. Hoewel er vanuit rechtse hoek vaak erg overdreven wordt gedaan over een islamitisch gevaar vind ik jouw uitspraken net zo extreem maar dan vanuit linkse hoek. Nogmaals, politiek gaat vaak in golfbewegingen en in Nederland zijn we echt wel opgewassen om om te gaan met extreme uitspattingen, zowel als uit extreem rechts- of linkse hoek als uit extreem fanatieke religieuze groeperingen. Dus een inferno tegenover buitenlanders voorzie ik niet, een lastige tijd om meer naar elkaar toe te groeien wel.

  7. Brian zegt: 08-07-09 om 09:59

    Michiel zegt: 07-07-09 om 12:45
    …en in Nederland zijn we echt wel opgewassen om om te gaan met extreme uitspattingen, zowel als uit extreem rechts- of linkse hoek als uit extreem fanatieke religieuze groeperingen.

    Michiel,

    Ik weet niet waar je dit op baseert. Wij hebben in Nederland helemaal geen ervaring hoe we moeten omgaan met extreem links, rechts, religieuze groepen. Ik zie een islam opkomen die best verontrustend genoemd mag worden. Zolang echter wij als volk onze wortels loslaten, en onze identiteit niet meer weten, hebben we geen antwoord. Daarom zien we tevens extreem rechts opkomen, maar aan de andere kant ook extreem links. Beide zijn de weg kwijt. Ik denk dat de betse houding bij de conservatief christelijke partijen vandaan komt: Islam wel gedogen, maar niet tot gelijke norm verheffen. Aanpassen aan de Nederlandse cultuur en houden aan onze wetten: Geen Sharia, geen huwelijken erkennen die alleen in de moskee zijn gesloten. Dat is geen discriminatie, maar dan zijn we een zeer gastvrij en tolerant land.

    Fanatieke religieuze groeperingen hebebn we hier in Nederland helemaal geen ervaring mee. Daarom weten we ook niet goed om te gaan met het extreem islamisme. Overigens komen we het extreem libelarisme zowel links als rechts tegen. Dat is een net zo groot gevaar.

  8. Dan zegt: 08-07-09 om 20:31

    Ik ben geneigd de Islam een cultuur te noemen.
    Je hebt ook een homocultuur. De Joodse cultuur bestaat ook. en vele andere, komen allemaal voor in NL.
    Waarom wordt je gestraft of aangeklaagd als je de laatste 2 culturen tot onderwerp van discussie maakt?
    Waarom is er angst voor de Sharia? waarom is er een probleem als huwelijken alleen binnen de Moskee worden gesloten?
    Ik zie niet hoe dat niet-moslims gaat beinvloeden?
    Of is er een latente angst dat de ex-christenen en katholieken in hun zoektocht naar spiritualiteit na het aanhangen van de technocratie zich zullen aansluiten bij de Islam?

    In groot brittanie hebben ze al jaren ervaring met verschillende religieuze groeperingen van Protestanten, Katholieieken, Hindoes, Sikhs, Boedhisten, Moslims, Joden etc.

    Hoewel die in het land van herkomst soms gebotst hebben lijken ze in GB niet bepaald blust op extremisme of het veroorzaken van geweld.

    Wat mij betreft kunnen er heel veel culturen naast elkaar leven, vermengen zie je niet vaak, maar ja, ik voel me ook niet thuis in de homoscene of bij de Hells Angels en ander bikers of bij Voetbalhooligans, of bij streng Christelijke gemeenschappen of de Joodse kliek, ook niet bij de Tokkies, woonwagenbewoners etc.etc.
    Zolang al die freaks mijn recht op leven niet beperken dan mag het van mij allemaal.

  9. Dan zegt: 08-07-09 om 20:58

    Maar om over Wilders te spreken;
    Hij kent een hele bevolkingsgroep/ religie kwaliteiten toe die enkel bij een minderheid zichtbaar is. Is dat dan genetisch bepaald? Hoe komt dat tot stand? Is er onderzoek naar gedaan?

    Nee, maar het voldoet wel aan alle aspecten van racisme.
    De laatste maal dat in onze streken dit soort associaties in de mode waren dateert van de Nazitijd.
    Met zulke generalisaties en associaties en de angst en haat die hij daarbij oproept doet in niets onder voor de werkwijze van de Nazipartij.

    Daarmee is niet gezegd dat er geen probleem bestaat maar in een democratie (!) hoort nuance en rechtvaardigheid en andere hoogstaande eigenschappen tot oplossingen te leiden en niet het botte racisme en andere door emoties geleide kwaliteiten.

    Wat dat betreft zijn de Wilders stemmers niet de meest gekwalificeerde elementen in dit land.

  10. Michiel zegt: 09-07-09 om 15:57

    Brian, Wat ik bedoelde is dat er extreme uitspattingen zijn geweest(moord op van Gogh en Fortuyn) de laatste jaren extreme uitspraken/situaties zijn geweest vanuit religieuze hoek; leiders uit de moslimwereld die verkondigen homo’s van een toren te willen gooien of vrouwen geen hand te geven e.d. en toch is er geen inferno teg.over buitenlanders los gebarsten, niet in de mate waar Dan bang voor is i.i.g. Je hebt helemaal gelijk dat we idd zoekende zijn om hoe hier mee om te gaan, daarom denk ik ook dat de opkomst van een PVV een positief effect kan hebben door e.e.a aan de kaak te stellen want de ‘middenpartijen’ die ik normaal gesproken ook liever zie regeren nemen(nog steeds) geen duidelijk standpunt in(te soft), er zijn trouwens ook progressieve moslims die kunnen begrijpen dat mensen op een PVV stemmen, ik citeer even Ahmed Marcouch uit de nrc van vorige week; ‘angst voor moslims is geen domme haat’ hij schetst een mooi beeld van hoe onontwikkelt veel moslims in Nederland(nog) zijn, zo zegt hij dat hij bij zijn opvoeding niet heeft geleerd hoe met vrouwen om te gaan. Ik hoop dat er meer moslims opstaan om de misstanden in hun gemeenschap bespreekbaar te maken, dat gebeurt nu veel te weinig en dat speelt een PVV dan alleen maar meer in de kaart.

  11. Brian zegt: 09-07-09 om 21:11

    Dan zegt: 08-07-09 om 20:31
    “Waarom is er angst voor de Sharia? waarom is er een probleem als huwelijken alleen binnen de Moskee worden gesloten?”

    Een van de zaken die een volk tot een volk maken is de wetten en regels die het heeft, en daaraan verbonden het rechtssysteem en rechtspraak. Zou een heel slechte zaak worden als de ene vrouw gestenigd wordt vanwege bijv. overspel, terwijl een andere gewoon die keuze vrijheid heeft. Bij een misdaad, zoals moord, is ook de staat de aanklager, en niet de nabestaande of de moskee. Er is nl. een staatsburger van Nederland vermoord. Daarnaast is er maar 1 burgerlijke stand, en dat is die van de overheid. De Sharia laat polygamy toe, de nederlandse overheid niet. Ik denk overigens ook niet dat een Imam te vinden is die een homo huwelijk wil sluiten, hoe zit dat dan? Beter proberen het boeltje bij elkaar te houden denk ik. Wel pleit ik er voor gemeenschappen de vrijheid te laten houden om de eigen identiteit te behouden. Als een moslim school vindt dat de leefwijze van homo’s tegen hun identiteit ingaat, en daarom geen voorbeeld voor hun kinderen is, dan kan die homo waarschijnlijk beter een andere school uitkiezen waar hij beter past. Net zo goed als een leraar die het evolutiegeloof uitdraagt en opdringt aan de kinderen daar ook niet past.

  12. Jannenman zegt: 10-07-09 om 02:01

    @Dan:

    Ik lees nu ook dit van je en daar word ik niet blij van. Volken mogen voor zichzelf opkomen, of anderen dat nu goed vinden of niet. Zo ook blanken die in de verdrukking zitten. Als het een negerstam was in Afrika zou je OOK partij kiezen door de slachtoffers. Welnu, autochtone Nederlanders ZIJN de slachtoffers en degenen die vet verdienen hebben dat nog niet zo door geloof ik. De signalen zijn niet nieuw; ze waren er al met Janmaat, waartegen geweld werd gebruikt door ‘goede’ mensen. Ze waren er opnieuw na 20 jaar stevige indoctrinatie en censuur met Fortuyn die werd vermoord door een ‘goed’ mens goedkeuring van vele politici (w.o. Melkert, Roseluller, e.a.) en het is er nu weer met Wilders. Ik steun die man, omdat hij opkomt voor mijn volk en geweld tot dusverre niet van vermeend ‘rechts’ kwam, maar van ‘links’ (en Theo door een allochtoon). En nee, ik stop niet meer. Het heeft mij MEER dan genoeg gekost en het is niet mijn schuld dat dingen steeds moeilijker vredelievend oplosbaar zijn. Daarvoor moet je bij de ‘goede’ mensen zijn.

    Overigens moet je de Koran en de Hadith eens lezen. Anderhalf jaar geleden nog in het nieuws: Aanhangers van Rita Verdonk en Geert Wilders wisten veel meer daarover dan de rest van Nederland. Dus durf je die discussie aan?
    De koran is NIET de bijbel. En los daarvan, ik ben niet pro bijbel, ik ben atheist, dus ik hoef geen enkele religie te verdedigen. Ze deugen allemaal niet, maar de Koran wel het minst. Het is een haatboek. Wil je het onderbouwd?

  13. Brian zegt: 11-07-09 om 12:17

    Michiel zegt: 09-07-09 om 15:57

    @Michiel,
    Mee eens. Ook ik zie de PVV niet graag regeren, maar ze worden groot omdat de rest niets doet. Volgens mij geloven ze in den Haag nog steeds is de multi-culti onzin. Wat mij betreft is iedereen welkom, maar we hebben 1 cultuur, en dat is de humaans-joods-christelijke. Ik dank dat die boodschap wel wordt uitgestraald door Geert Wilders. De Christelijke partijen proberen het subtieler, de rest stelt alles op 1 lijn zonder voor eigen identiteit uit te durven komen. Daarmee blijft het pappen en nat houden. In USA hebben ze dit probleem niet. Als ik daar heen wil is het: “Best, maar je houdt je aan onze regels, en we spreken hier engels.” Het zou niet zo moeten zijn dat iemand die eigen identiteit wil bewaren direct van discriminatie wordt beschuldigd. Je kan heel goed gastvrij zijn, de ander respecteren, maar daarmee hoef je jezelf niet op te heffen.

  14. http://vids.myspace.com/index......D=59335510

  15. Martien zegt: 11-09-09 om 16:20

    Heren, ik lees achter elkaar jullie stukjes en constateer een grote
    verdeeldheid als het gaat over de PVV.
    Los van de standpunten van de PVV (welke ik overigens deels kan waarderen): m.i. is het huidige succes van de PVV voor het overgrote
    deel te danken aan de houding en handelswijze van de rest van politiek
    Den Haag. Ik volg regelmatig de debatten via politiek24. Recent nog aangaande de kosten van imigratie. Als je ze zo ziet staan, druipt
    het er van af. Met enerzijds de arogantie en anderzijds het gebrek aan eigen initiatief en mening, proberen ze de PVV onderuit te halen en neer te zetten als partij die discrimineert etc. Ze realiseren zich schijnbaar niet dat ze daarmee zichtzelf belachelijk maken. Ze accepteren nagenoeg alles wat het kabinet ze voorschotelt en (niet)
    vertelt. De mensen in Nederland (althans een heel groot deel) zijn dat
    gedoe meer dan zat en zijn in feite blij, dat er een opvolger van
    Pim Fortuijn is opgestaan. Zie de meest recente peilingen. Het is jammer dat we niet in de toekomst kunnen kijken, maar ik voorspel als dat er niets gebeurt en we op dezelfde weg doorgaan, Nederland er na de verkie-
    zingen (politiek) heel anders zal uitzien.

Geef een reactie