De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Balkenende niet naar Brussel. Wat vindt u?

balkenende_anp-8264902Premier Balkenende gaat dus niet naar Brussel. Zelf zegt hij dat dit in de lijn der verwachting lag, omdat hij nooit kandidaat is geweest. Maar veel Nederlanders hielden er wel degelijk rekening mee dat onze premier de hoogste post van Europa in de wacht zou slepen, en hielden het nieuws donderdagavond nauwgezet in de gaten.

Wat vindt u ervan dat het presidentschap aan ‘onze’ neus voorbij is gegaan? Bent u teleurgesteld? Of bent u blij dat de premier op zijn post blijft en in alle rust de economische crisis te lijf kan gaan? We horen graag uw reactie.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


127 reacties op “Balkenende niet naar Brussel. Wat vindt u?”

  1. Edwin zegt: 20-11-09 om 08:10

    Balkenende had al in het begin gezegt geen kandidaat te zijn.
    Dus wat lullen de media nou.

  2. Ans ten Hoope zegt: 20-11-09 om 08:17

    Prima, kan hij hier in NL mooi verder met waarmee hij bezig is.

  3. Laane zegt: 20-11-09 om 08:36

    Ze hadden een grijze muis nodig, een voorzitter van de regeringsleiders. Geen president zoals Obama.

    Balkenende is zeer duidelijk geweest, maar de opositie probeert zelfs hier een slaatje uit te slaan.

    Wilders en de rest maken zich weer eens, extra, ongeloofwaardig.

  4. Ikke zegt: 20-11-09 om 08:36

    Tja, zal ‘m zeker tegenvallen. Het is al lange tijd duidelijk dat dhr. Balkenende een zware Europese post ambieert. Het was natuurlijk wel heel diplomatiek van hem om telkens te melden geen kandidaat te zijn. Dat kan hij nu goed gebruiken om zijn “verlies” naar de buitenwereld makkelijk te verantwoorden. Want, “Hoezo verlies, ik was toch geen kandidaat….”.

  5. Balkenende hebben we hier wel nodig. Van Rompuy lijkt me een betere keus vooral omdat hij niet zo bekend is. Hij kan helemaal ‘schoon’ aan zijn werk beginnen.

  6. c portasse zegt: 20-11-09 om 08:40

    Goed voor Europa, slecht voor Nederland

  7. B Karsdorp zegt: 20-11-09 om 08:42

    Jammer, hadden we misschien nieuwe verkiezingen gehad.
    Zijn we hard aan toe.

  8. Bart zegt: 20-11-09 om 08:46

    Balkenende maakte zich het erg moeilijk, een gewoon NEE of JA uit te spreken, had hij veel tumult in de media kunnen voorkomen, dus met het steeds weer wegdraaien wat met alle onderwerpen de strategie is van dit kabinet, blijf je zitten met het grote niets, en geen daadkracht voor de oplossing van de werkelijke problemen in dit land.
    Snel verkiezingen a.u.b. !!

  9. oki zegt: 20-11-09 om 08:49

    Balkenende doet heel goed zijn werk. Hopelijk wordt dit nog zichtbaar in zijn regeringstijd. Anders loopt straks de andere partijen weer te pronken met alle invensteringen van de huidige regeringspartijen.

  10. Ted zegt: 20-11-09 om 08:51

    De journalistiek moet zich schamen, zelfs gisteren werd gevraagd of hij niet een betere president zou zijn.
    Dat Balkenende het niet zou worden is gewoon logisch, Europa wil geen wannabee-neocon, Irak hangt als een molensteen om zijn nek, en wat de NL journalistiek maar blijft vergeten is dat wij NEE hadden gestemd. Leg dat maar is uit dat zo’n land de president levert.

  11. Bert zegt: 20-11-09 om 08:52

    Ik wachtte met kromme tenen op het moment dat hij Europa zou gaan vertegenwoordigen en leiden…. Maar nu treur ik dat er geen nieuwe verkiezingen komen…. en zo is het nooit goed!

  12. Kalisvaart zegt: 20-11-09 om 08:54

    Ongelofelijke “typisch nederlandse” discussie. Ook al zou de premier graag de positie ambieren, wat maakt het uit. Voorbeeld: Suarez “flirt” met Barcelona; transfer ketst af; heel aannemelijk dat hij dan weg moet bij Ajax.

  13. Bart zegt: 20-11-09 om 08:56

    Balkenende had gewoon moeten zeggen dat hij niet wilde. Dat hij geen kandidaat was is te vrijblijvend. Als hij gezegd had dat wat er ook gebeurde, hij gewoon in Den Haag bleef was hij qua reputatie onbeschadigd. Nu vind ik dat hij wel beschadadigd is in zijn imago….. Er was rondom de Euro Top een paar weken geleden duidelijk merkbaar, ook aan zijn eigen reactie dat hij de deur op een kier had staan en wel wilde.
    Jammer voor hem dat hij nu met een zuur gevoel en de staart tussen de benen weer naar Den Haag terug kan.
    Verder maakt me allemaal niets uit wie de President zou worden want zo een lege functie heb ik nog nooit gezien.

  14. doki zegt: 20-11-09 om 09:04

    Hoezo gezichtsverlies? Eerst mócht ie niet van de oppositie, nu gáát ie niet (zoals hij zelf ook nooit beweerd had) en nu is het weer niet goed. Prima dat Balkenende blijft, hier werk afmaken. Oppositie moet niet zeuren. Dié lijdt op deze manier pas gezichtsverlies!

  15. Bert2 zegt: 20-11-09 om 09:28

    Kom op mensen! Het is overduidelijk dat hij de functie ambieerde, vele journalisten “in the know” waren getuige van de lobby om Balkenende heen, daarnaast was Balkenende NET niet duidelijk genoeg over het feit. dat hij geen kandidaat was. Het is ook de man zijn goed recht.

    Maar hij gaf tegelijkertijd natuurlijk daarmee wel het signaal af dat hij niet meer zo nodig premier van Nederland wilde zijn, een soort “gooi een oud paar schoenen niet weg voor je een nieuw paar hebt”, en nu loopt hij dus weer op zijn oude schoenen.

    Ik hoorde ook nog een vergelijk met iemand die t probeert met een nieuwe vriendin, maar die nadat dit mislukt toch maar teruggaat naar zijn oude vriendin…

  16. kees de boer zegt: 20-11-09 om 09:30

    Balkie is een echte CDA’r. Nooit de waarheid vertellen, leugentje voor eigen bestwil prediken, zich door Duitse en Franse politici laten piepelen als ie maar in beeld blijft om….. Of ie hier al niet genoeg puinhopen aanstuurt. Het wordt tijd voor verkiezingen!

  17. Helena zegt: 20-11-09 om 09:32

    Ach, iemand die in een democratie het volk Europa (en de euro) door de strot stampt, die na een “nee” op een referendum over een Europese grondwet de wens van het volk negeert als “niet gewenst” om Lissabon door te drukken, die als een schoothondje achter de Amerikanen aanholt en dat alles met drogredenen verklaart…. Ik zou er gemengde gevoelens aan overgehouden hebben: blij dat hij ven het nationale toneel verdwenen was, maar te veel eer voor de man zelf! Aan de andere kant: wie zou, na eventuele vervroegde verkiezingen, in staat zijn Nederland weer leefbaarder te maken? Wilders? Dan nog liever Balkenende….

  18. J. Smid zegt: 20-11-09 om 09:35

    Zonder hem zou NL een puinhoop zijn op dit moment. Blij dat hij blijft om ons landje te besturen en niet overlevert aan politici op het (extreem-)rechtse politieke spectrum.

  19. @ doki
    helemaal met je eens. Dit is echt een zinloze discussie, waarin in issue wordt gemaakt van iets wat nooit heeft bestaan. Een tijdje geleden was er het kamerdebat over dat ie niet mocht gaan en gaan ze nu weer in debat omdat ie niet gaat??? Houd toch op

  20. Jeroen zegt: 20-11-09 om 09:40

    Over tot de orde van de dag. Er is nog heel erg veel te doen in dit land. De economie moet verder groeien, de staatsschuld naar beneden, de verzorgingsstaat hervormd, de dankzij het succes van Wilders groeiende dreiging van een gespleten samenleving bestreden.

  21. Gerald zegt: 20-11-09 om 09:41

    Meneertje Wilders had zijn commentaar weer klaar.
    Imagoverlies en meer van dat soort kreten.
    Maar bij de gemeenteraadsverkiezingen gaf die weer niet thuis.
    Stel je ook voor dat zijn club een wethouder moet leveren…die dan
    echt moet tonen wat ze anders zijn en vervolgens “oude” politiek gaat bedrijven. Klapt de zeepbel gelijk.

  22. Joop zegt: 20-11-09 om 09:44

    Jammer, ik had hem graag zien vertrekken. Hij heeft in NL nu wel genoeg verpest met zijn afbraak politiek. En nieuwe verkiezingen (niet dat we die gekregen hadden van dit rariteitenkabinet) waren meer dan welkom geweest. Alles beter dan dit kabinet.

  23. paul zegt: 20-11-09 om 09:45

    Heel erg jammer. De nooit voltooide kabinetten-Balkenende vormen toch een dieptepunt in de Nederlandse politiek. Hoe is het toch mogelijk dat een man zonder enige durf, zonder enige doortastendheid zo’n betuttelend beleid al al zo lang onze premier is? Brussel was een mooie aanleiding geweest voor een koerswijziging. De bevolking is dit kabinet meer dan zat.

  24. Paulus zegt: 20-11-09 om 09:46

    Zo, dat iw weer klaar.
    Niet langer mekkeren, hij was immers nimmer kandidaat.
    Back to business, in Den Haag!

    Paul.

  25. Ted zegt: 20-11-09 om 09:46

    Grote kans dat NL ook geen commissaris levert

  26. Frank Penson zegt: 20-11-09 om 09:47

    da’s heel jammer, maar wellicht om andere redenen dan verwacht. Ik had erg gehoopt dat we van hem af zouden komen, we hebben al meer dan genoeg stopverf. En ik had nog wel eens willen zien hoe hij met die nog frequentere opdraverijen zou omgaan dan die paar keer in onze Tweede kamer die hem kennelijk al teveel zijn.

  27. Jos zegt: 20-11-09 om 09:48

    Wat een vervelende en zelfs irritante zelf gecreëerde en selffulfilling hype door media en delen van de politiek: men ensceneert dat B. wel eens naar Brussel zou kunnen gaan, dan moet hij gaan ontkennen, dat doet hij dan ook 100 voudig in alle toonaarden en bewoordingen en nu zou hij weer moeten rechtvaardigen dat precies niet gebeurd is wat hij al zei dat niet zou gebeuren. En dat hij niet beschadigd is. Nu heeft hij volgens de farizeeërs weer niet de ontkenningswoorden gebruikt die hij had moeten gebruiken. Wat een absurditeit. Het was vanaf het begin een vooropgezette beschadigingsactie, gebaseerd op ietwat gluiperige motieven. Dit zijn precies de spelletjes waardoor burgers denken: joh, gooi het toch in mijn pet. Jullie zouden een land moeten besturen in plaats van elkaar een beetje liggen treiteren. En de media met hun van belastinggeld zwaar overbetaalde prsentatoren praten ook alleen nog maar voor de omzet. Persvrijheid moet je verdienen met onafhankelijkheid! Laat de enige echt fatsoenlijke man van nederland nog maar even hier blijven en het voorbeeld geven, hoewel het parels voor de zwijenen lijkt. Fatsoen is iimmers ook “uit”.

  28. bas zegt: 20-11-09 om 09:51

    Had B niet willen gaan, dan had hij kunnen zeggen ‘er moeten hele goede aregumenten zijn om mij te overtuigen’ of iets dergeliks

    Nee, B wilde graag, maar wilde dat niet toegeven

    Afgang voor B, dus en we weten ook dat zijn huidige baan voor hem niet meer is als een opstapje

    ik wil verkiezingen. Maar gelukkig is Mr incompetent niet op die belangrijke plek gekomen

  29. Tim zegt: 20-11-09 om 09:57

    Wederom blijkt dat dit een functie is voor mensen die snel willen scoren en geld willen binnenhalen.
    Waarom is Van Rompuy gekozen? HIJ SPREEKT VLOEIEND FRANS, dus de Frans-Duitse combine werkt weer erg goed.
    Het zou veel eerlijker zijn geweest een openbare verkiezing als Amerika te laten houden, dat krijg je een president die door de meerderheid wordt gedragen, maar dan zullen er een heleboel mensen van hun voetstuk vallen. Achterkamertjes politiek heeft weer gezegevierd!

  30. Hij laat anderen voor zich lobbyen, profileert zich op de juiste plaatsen, op het juiste tijdstip en met de juiste mensen en dat allemaal toevallig rond het moment dat de EU-president gekozen moet worden. Maar nee, kandidaat is ‘ie niet.
    Doet me denken aan m’n lagere schooltijd: als iemand in de klas jarig was deden we allemaal extra aardig tegen hem of haar, in de hoop dat iemand van ons mee mocht de klassen langs om te trakteren. En als we dan niet werden uitgekozen voor deze taak vonden we het helemáál niet erg: we wilden het eigenlijk tóch niet…

  31. Bas zegt: 20-11-09 om 10:00

    Prima dat hij hier blijft. In Nederland is geen enkele politicus op het niveau van Balkenende die hem kan vervangen. Dat hij daarbij lid van CDA is, is geen issue. Koerswijzigingen, puinhoop in NL, niemand kan mij overtuigen dat het zonder JP er beter op wordt. Zeker niet met de rode & groene partijen die altijd wat te mekkeren hebben en alleen maar wat oppositie kunnen voeren, lekker makkelijk.
    En daarbij komt dat wij Nederlanders toch niets met Europa hebben getuige de complete afwijzing van de Europese Grondwet in het referendum. Hierdoor zit Europa niet te wachten op een Nederlandse President!

  32. Hans zegt: 20-11-09 om 10:02

    Merkwaardig toch. In Nederland werd Balkenende gezien als belangrijke kandidaat, maar in het buitenland nauwelijks

  33. spierinkje zegt: 20-11-09 om 10:04

    Een premier die zo vaak het nieuws haalt met zaken die niet over de opbouw ons land gaan (Europa, vakantiehuis van een hele rijke familie etc) moeten we wegens incompetentie maar laten afvloeien. Zonder bonus natuurlijk, want hij heeft geen enkele target gehaald.

  34. John zegt: 20-11-09 om 10:09

    Ik geloof niet in de politieke boodschap maar slechts het positieve in mezelf , das werd wel een andere kandidaat ; noem het euro recht de zinvolle bijdragen van moeder de koe , ik wil geen amtenaar hier ! En waren er maar meer mensen met dat soort van persoonlijkheden met aanhang …

  35. kees de boer zegt: 20-11-09 om 10:11

    Het wordt tijd voor GroenRood in Nederland. Maar dan wel een eerlijk groen dat bij dieprood past!

  36. Jessica zegt: 20-11-09 om 10:13

    Wie je gelooft is een kwestie van wie je favoriet is. Mensen die Balkenende gezind zijn zullen zeggen ” hij heeft toch altijd al gezegd dat hij geen kandidaat was”. Mensen die tegen Balkenende zijn zullen dit dat blijven ontkrachten en in twijfel trekken. Zinloze discussie dus. Balkenende kan “dubieus” gedrag getoond hebben, maar de media en oppositie kennende kan het gerucht ook van hun gekomen zijn, juist om Balkenende minder integer te laten overkomen. Alleen de personen in kwestie kennen de waarheid!

  37. paul zegt: 20-11-09 om 10:21

    Balkenende heeft gezegd dat hij het niet deed
    het is messchien wel slim dat die het niet doet
    het is een goede premier

  38. johnlars zegt: 20-11-09 om 10:28

    Jammer dat hij niet is vertrokken. Vind hem een zielloos figuur wat past bij een zielloos Europa. Nu blijven we hier in Nederland met de man zitten.

  39. Jeroen zegt: 20-11-09 om 10:31

    Onze uitstekende premier is kandidaat gesteld door de pers en niet door de Nederlandse regering. Dat zegt dus veel over het niveau van de pers/media in het algemeen en niets over de Europese kwaliteiten van Balkenende. Nederland mag zich gelukkig prijzen dat Balkenende nu verder kan regeren en het karwei kan afmaken. Nieuwe verkiezingen zouden funest zijn voor de vaderlandse politiek en de economie.

  40. Bert zegt: 20-11-09 om 10:33

    Gelukkig maar,Rompuy heeft hardop durven zeggen dat Turkije nooit bij de EU zal komen dat waardeer ik zeer. Hoor ik Balkenende nog niet zeggen.Dat hij hier blijft en we nog moeten wachten op verkiezingen neem ik dan maar op de koop toe.

  41. Tim zegt: 20-11-09 om 10:34

    Van Rompuy, dat is die pas aangestelde premier van dat land zuidelijk van ons dat in twee delen gedeeld is en niemand bij elkaar schijnt te kunnen houden toch ? Volgens mij had hij het thuis nog druk genoeg, maar kan aan mij liggen natuurlijk.

    Balkenende, dat is die zelfingenomen man die tegen iedere wil van de meerderheid van zijn volk zijn zin doordrijft onder het mom van “ik weet het beter, en ik buig de regeltjes wel” toch? Die het steeds weer voor elkaar krijgt dat de partijen waar hij regeert de schuld krijgen van de ellende die onder zijn premierschap wordt veroorzaakt. Die bij zijn eigen achterban geen kwaad kan doen echter, ook al steelt hij hun huis en auto onder hun kont vandaan en gaat hij er met hun vrouw vandoor, CDA stemmers blijven toch wel op het CDA stemmen…toch ?

    En beide waren toch in de race om baas van de EU te worden. EU, dat is die groep die uitmaakt dat Nederland lekker veel moet betalen om de zielepootjes van Europa de hand boven het hoofd te houden tot Nederland zelf een keer iets niet goed doet. Want oh wee, dan krijgen ze meteen een fikse boete en moeten er snel iets aan doen terwijl de rest al jarenlang aan rommelt. EU dus, waar we samen met landen in zitten waar Democratie een hele andere betekenis heeft dan bij ons….toch ? De instelling van handjeklap en vriendjespolitiek, beetje net als het Songfestival maar dan erger toch ?

    Nee, dan snap ik het verhaal beter.

    Ondanks het feit dat hij natuurlijk helemaal geen “neutrale” indruk gemaakt heeft het afgelopen decennia, had ik liever een zwaargewicht gezien op die plek. En nee, dan doel ik niet op Berlusconi (die is toch ook lid van de EU. Is dat niet dat mannetje die de media in zijn land manipuleert voor eigen gewin?) maar doel ik op Blair.

    De man ging van held naar villain door de keuzes die hij gemaakt heeft in zijn regeertijd, maar er stond wel iemand. Er stond wel een persoonlijkheid met een mening en charisma die beslissingen kon verdedigen met een staalhard gezicht.

    Ach ja, het liefst zag ik de macht van de EU tot een minimum beperkt worden, maar daar is het te laat voor dankzij Balkenende…toch ?

  42. Hester zegt: 20-11-09 om 10:34

    Jammer voor Balkenende, want hij had het zeker niet erg gevonden naar Brussel te vertrekken.

    Wel verbazingwekkend dat de EU-leiders hebben gekozen voor een Belg. Een Belg! Ze hebben bij onze zuiderburen net een ontzettende politieke crisis achter de rug, waarbij zelfs noodregeringen het niet lang uithielden. Laten we hopen dat deze man niet veel Belgische politiek meeneemt naar Europa..
    Ik ben zeer benieuwd.

  43. Zjappy zegt: 20-11-09 om 10:34

    Erg jammer,
    had graag nieuwe verkiezingen gezien hier zodat er een keer flink de bezem door dit clowneske kabinet word gehaald

  44. hanske zegt: 20-11-09 om 10:38

    Laat ie maar eerst zorgen dat het in eigen land goed gaat .
    Het is en blijft een nederlaag voor B.ellende.En dan zich eigen voor doen dat hij het zogenaamd niet zou willen .Het is niet zo dat hij het niet doet,hij is niet de geschikte kandidaat.Ons in zijn ellende achterlaten en een uitvlucht zoeken naar een hoger positie.We blijven lachen want, de politiek is gewoon om te gillen hilarisch gewoonweg.

  45. frans zegt: 20-11-09 om 10:40

    misschien dat ie nu eindelijk eens gaat regeren, met visie enzo. Zou wel eens wat zijn voor de verandering…

  46. Rijmer zegt: 20-11-09 om 10:41

    Ik dacht: zijn dagen zijn geteld,
    ik ben niet echt op hem gesteld;
    nog steeds die hoop: HIJ kandidaat ?
    Maar nee, helaas: ‘t is nu te laat.

  47. Arend zegt: 20-11-09 om 10:43

    Het hele gedoe omtrent de geloofwaardigheid van Balkenende toont alleen maar aan hoe onprofessioneel journalisten en sommige politici in de oppositie zijn. Draai geen verhaal in elkaar dat er niet is. Die opblazerij doet erg goedkoop aan. Opinie graag baseren op feiten, niet op zucht naar sensatie.

  48. Ruben zegt: 20-11-09 om 10:50

    het is erg goed dat hij in nederland blijft omdat de oppositie anders een hoop onrust was gaan stoken en dat is geen goede zaak in deze tijd. verder is het een goede premier die alleen af en toe meer moet laten zien dat hij de leider is!

  49. C. Oosterwijk zegt: 20-11-09 om 10:53

    Ongelooflijk wat een doorzichtig gedrag een aantal oppositiepartijen zoals GL, SP, D66 en VVD vertonen. Populisme ten top. Eerst mekkeren dat Balkenende niet mag gaan en nu hij niet gaat schreeuwen dat hij weg moet omdat zijn geloofwaardigheid etc. is aangetast.

    Ba ba ba. TOekomstig kiezers: prik door die oppositieballon heen en stuur die lieden door ze niet meer te kiezen lekker naar huis. Kunnen ze daar achter goed betaalde geraniums zich als kleine kinderen gedragen.

  50. Gerard zegt: 20-11-09 om 10:55

    @Hans 20-11-09 om 10:02
    De media en oppositie heeft hem afgschilderd als kandidaat als politiek middel om eigen zin door te drijven. Gelukkig is dhr Balkenende er rustig onder gebleven en zijn eigen ding blijven doen.
    @Arend
    journalisten en sommige politici zijn niet onprofessioneel maar gewoon erg links (of rechts). Toch wel vreem dat in een land waar gelijkheid en eerlijkheid zo hoog in het vaandel staan blijkbaar wel waarheden mag verdraaien of willens en wetens dingen groter maken dat ze zijn.

  51. Ben zegt: 20-11-09 om 10:56

    Wat een nonsens over het woordje ‘kandidaat’. Er WAREN helemaal geen kandidaten. Als JP gezegd zou hebben dat ie niet beschikbaar zou zijn, had ie nou geen gezichtsverlies geleden. Maar hij wilde graag en dus meldde hij dat hij geen kandidaat was. Een teleurstelling, dus, al zal niemand dat zeggen Dat heet politiek (bij de raadsverkiezingen van deze week hadden ook ALLe partijen gewonnen).
    Politiek is draaien en om hete brijen heen draaien. Om misselijk van te worden. Het wordt tijd dat er eens wat mensen van vlees en bloed en met een hart aan het roer komen.
    Van mij had ie mogen vertrekken. Opgeruimd staat netjes, toch?
    Nieuwe verkiezingen en wie weet, was er dan eens een minder levenloos, grijs en elkaar baantjes toeschuivend clubje dit van regeltjes, commissietjes en instantietjes vergeven landje kunnen reshuffelen.

  52. Jannenman zegt: 20-11-09 om 11:05

    Balkenende had helemaal nooit mp moeten zijn en mag dus per direct vertrekken. Europa als staat idem.
    En beide zijn ons ondemocratisch opgedrongen.

  53. Wim zegt: 20-11-09 om 11:07

    Jammer, nu zitten wij er nog mee opgescheept.
    Maar ja, wat voor uitstraling heeft hij nou, hij kan beter dominee worden.
    Jammer voor Nederland, gelukkig voor europa.

  54. Sandra zegt: 20-11-09 om 11:15

    Als er een vacature is bij Semstraat en Patty Brard wordt niet de nieuwe Sien dan neemt toch ook niemand haar dat kwalijk. Of wordt ze dan ineens minder geloofwaardig als SBS6 presentatrice.

    Ik weet nog niet op wie ik ga stemmen maar de oppositie besteedt zijn tijd aan de verkeerde dingen! Vermoeiend hoor en zonde! Het gaat over de inhoud. DAn hoor ik liever dat ze een geweldig concreet plan bedenken om de lasten laag te houden dan dat ze hun tijd besteden aan een ‘ingenieus’ plan om nieuwe verkiezingen te forceren. Vergeten ze soms dat die verkiezingen ons ook weer miljoenen gaan kosten? Of gaat het alleen om eigen belang? ‘Lang leven de volksvertenwoordigers. Hoera!’
    Laat vier jaar een keer gewoon vier jaar zijn! Dan hoeft de oppositie niet meer 50% van de tijd en energie die ze hebben te besteden aan het aanvallen van de zittende partijen en kan er op een eerlijk kritische manier gekeken worden naar handreikingen.

  55. hansjelief zegt: 20-11-09 om 11:18

    Het is toch geweldig dat hij die ambitie had.
    Natuurlijk twijvelde Balkenende of hij dit zinkende schip mocht verlaten.
    Maar hij volgde zijn grote voorbeelden.
    En wist dat zelfs Jan Smit zijn eigen afwas kon doen.
    Toen Jolanthe hem verliet.

  56. Arend zegt: 20-11-09 om 11:25

    @Ben. Dit bedoel ik nou. Houdt het feitelijk. Ieder heeft zijn eigen standpunt en voorkeur. Prima. Maar niet elke gelegenheid te baat nemen en roepen om nieuwe verkiezingen. Dat is juist wat de politiek ongeloofwaardig maakt. Het te pas en te onpas grote woorden gebruiken. Ik denk dat wanneer Balkenende de komende weken een keer gespot wordt terwijl hij zit te gapen (wat elk mens kan overkomen nietwaar) hij op een spoeddebat kan rekenen over zijn motivatie. Dat is het sfeertje momenteel in Nederland en dat is heel erg vervelend. Dit sfeertje was er ook tijdens het live-debat over de AOW. Het voortdurend elkaar vliegen afvangen in allerlei bijzinnen en niet ter zake doende vragen en opmerkingen, waar de meeste woordvoerders zich schuldig aan maken. Het leidt af en het is erg vervelend. Ik verlang naar debat zonder al dit goedkope en flauwe gedoe

  57. w rietberg zegt: 20-11-09 om 11:27

    jammer of hij in den haag blijft of naar brussel ik heb hem nog nooit op een eigen mening kunnen betrappen.

  58. Irshaad zegt: 20-11-09 om 11:30

    De Nederlandse media behoort tot een van de meest belachelijkste media van Europa.

  59. b.oosting zegt: 20-11-09 om 11:34

    Mochten we op iemand stemmen dan? Nee toch. Heeft Balkenende ons opnieuw geconsulteerd nadat de Europes Grondwet was afgeserveerd? Nee toch. Willen wij uberhaupt wel een Europese President? Niemand die het ons vraagt. Maar we krijgen hem wel opgedrongen. Gelukkig denken anderen voor ons. Wij, het volk, zijn namelijk een beetje te dom om daarover te kunnen beslissen, vinden sommigen politici, waaronder Balkenende. Zo gaat dat in een democatie.

  60. prima, dat JP het niet geworden is, kan hij hier zijn werk afmaken, dat gaat hem beter af, dan de oppositie, en de journalisten, die schijnbaar niets beter te doen hebben dan hem negatief te belichten, jammer voor hen, JP is namelijk een maatje te groot voor ze,
    zie je Rutte/Kant of Wilders al zijn werk doen, dat wordt het dus niet.

  61. Ik ben heel erg blij dat hij niet weggaat! Hij blijft dus kekker werken voor nederland!

  62. Benjamin zegt: 20-11-09 om 11:42

    Jammer voor hem , jammer voor ons.

  63. De enige die gezichtsverlies lijden zijn de oppositiepartijen. Eerst moest Balkenende weg. Vervolgens kwam de MEDIA met deze post (Balkenende niet) en mocht de premier niet weg van de oppositie. Nu gaat hij niet en dan is het ook weer niet goed. Misschien moeten die partijen eerst eens laten weten wat ze nu eigenlijk willen.

  64. Luc zegt: 20-11-09 om 11:44

    De westerse regeringsleiders hadden een grijze muis nodig om de Semi-Europese staten uit het oosten zoet te houden. Balkenende had opzich wel in dat profiel gepast. Ik denk alleen dat van Rompuy nog niets zeggender is, kijk maar naar zijn politieke beleid in België.
    Denk dat Balkenende blij mag zijn dat hij de post niet krijgt, je heb dan wel iets zieligs over je heen. En liever hem dan Verhagen in het torentje, bedoel dat is zo’n onbetrouwbare engerd. Laat de Belgen maar blij zijn met het gegeven been, denk dat ze zowieso nog het enige Westerse land zijn dat in Europa gelooft!

  65. frank zegt: 20-11-09 om 11:46

    Jammer dat de media er zo’n hype van gemaakt heeft. Daar hebben de oppositie partijen weer een hype van gemaakt door allerlei onzinnige vragen te stellen. Terwijl Balkenende nu eens een keer wel de waarheid sprak. We zijn op deze manier lekker bezig, beleid hoeft niet meer in den haag, maar we reageren lekker op ieder klein berichtje.

  66. Frank Schinkel zegt: 20-11-09 om 11:47

    Prima dat hij niet is geroepen. Ten eerste was hij geen kandidaat en ten tweede is hij mooi behouden voor Nederland. Kan hij verder gaan waarmee hij goed is, het land regeren. En nu moet de media en de linkse oppositie ophouden met zeuren, maar aan het werk gaan!!!!

  67. trotse kijker zegt: 20-11-09 om 11:51

    hij moet in ieder geval weg uit nederland nu, hij is echt totaal ongeloofwaardig geworden. die donner met zn kansloze argument van een mediahype, wat een waardeloze mensen zijn het toch daar in den haag. die bakellende had zelf gewoon expliciet kunnen zeggen ik ga niet, nooit niet. dit kabinet gaat de geschiedenis in als de grootste poppenkast ooit, als ze daarvoor nog enige waardering willen zou ik ze adviseren het guinness book of records te bellen voor een vermelding van grootste poppenkast op planeet aarde en mogelijk zelfs daarbuiten. die kabinetten balkenende hebben ons niet opgeleverd, helemaal niet, het heeft ons alleen rechten, geld en moraal gekost. ze moeten hun consequenties trekken en verhuizen naar jemen ofzo, we moeten ze tot persona non grata verklaren die mensen zijn ons paspoort niet waard.

  68. Matthijs zegt: 20-11-09 om 12:06

    @ Gerald:

    Hoewel het zo is dat Wilders bij de gemeenteraadsverkiezingen nauwelijks meedoet, impliceer je dat hij niet mee heeft gedaan, terwijl die verkiezingen nog maar voor een klein deel zijn gehouden.

  69. Arjan Harlaar zegt: 20-11-09 om 12:13

    Zo zie je maar… Balkenende’s constante liegen over het geen kandidaat zijn heeft hem goed geholpen.

  70. Eduard zegt: 20-11-09 om 12:13

    Moet Peter helaas toch op de Balkende-norm blijven. Ik vraag me echter af of dit nu echt een zware post is, er zijn toch nog steeds grote onderlinge verschillen tussen de EU landen. En daar wens ik de nieuwe president veel sterkte mee!

  71. Wietze zegt: 20-11-09 om 12:14

    Ik ben blij voor hem dat hij niet de trekpop van Monsieur l’hypocriet ,merkel en boeventronie italie wordt. Ik vind hem persoonlijk nog 1 van de meest integere personen in de politiek, al zijn die schaars. Daarnaast is het ook een intelligente man, die niet zomaar wat uitkraamt. Jammer dat hij zo weinig overtuigingskracht en goede veranderingen tot stand heeft weten brengen.

    Media niet meer wat het geweest is.

  72. Paul zegt: 20-11-09 om 12:17

    Tahiti, is dat geen optie? Kan die man daar zijn uitgestreken gezicht vertonen en zijn gezapige meningen uiten. Hebben ze daar ook nog wat te lachen……………

  73. Alex zegt: 20-11-09 om 12:23

    Helaas toont de M-P weer eens te meer dat hij geen ruggengraat heeft. Hoewel hij altijd negatief heeft geantwoord op vragen rondom een eventuele kandidatuur, heeft zijne excellentie nooit expliciet ontkent dat hij niet zou gaan wanneer hij zou worden gekozen tevens heeft hij nooit expliciet te kennen gegeven ook absoluut geen interesse te hebben. Nu is de vraag is de M-P zijn geloofwaardigheid verloren ? Derhalve kan ik niets anders antwoorden dat het niet aan deze kwestie ligt dat hij zijn geloofwaardigheid is verloren.

  74. ralp zegt: 20-11-09 om 12:24

    Donner verwijt pers mediahype rond Balkenende

    DEN HAAG – Niet premier Jan Peter Balkenende, maar de media hebben wat uit te leggen nu de Belgische premier Herman Van Rompuy de eerste EU-president wordt.

    ”U heeft foute berichtgeving gegeven”, zei minister Piet Hein Donner (Sociale Zaken) vrijdagochtend voorafgaande aan de ministerraad tegen journalisten.

    Volgens de CDA-bewindsman heeft de pers een ”geweldige hype” gecreëerd door steeds te suggereren dat Balkenende veel kans maakt om de eerste president van Europa te worden, terwijl de premier zelf altijd heeft gezegd geen kandidaat te zijn en niet te zijn gevraagd voor de functie.

  75. Martijn zegt: 20-11-09 om 12:25

    Net zoals de discussie in de Nederlandse politiek gaat deze discussie ook nergens over. Het gaat niet meer om de inhoud, maar om het elkaar aftroeven in de hardheid van de bewoordingen en het elkaar zoveel mogelijk zwartmaken.
    Van Rompuy had gewoon meer steun onder de andere Europese landen dan Balkenende en daarom is hij het geworden. Als Balkenende gevraagd was was hij waarschijnlijk ook wel gegaan, niemand weigert zo’n positie. Nu de discussie gaan voortzetten over of Balkenende wel de juiste woorden heeft gebruikt is compleet zinloos en daarmee bewijst de oppositie weer eens dat zij zich ook liever met dergelijke zaken bezighouden dan met de inhoud van het debat.
    Daarnaast word ik een beetje moe van het geschreeuw over Europa, terwijl de meesten geen idee hebben wat er zich in Europa afspeelt. Europa kost teveel, de Euro is te duur, ze doen er niks blablabla. Deze opmerkingen getuigen over het algemeen van een compleet gebrek aan kennis over wat er zich in Brussel afspeelt en wat de effecten van Europese integratie zijn. Dat voor iemand die zich niet heel veel met Europese politiek bezighoudt de Europese besluitvorming als een op vriendjespolitiek gebaseerd circus lijkt kan ik me voorstellen. Maar ook deze manier van besluitvorming is prima te verklaren. De burgers van Europa zijn namelijk nog lang niet toe aan een gekozen president!

  76. Gert Jan zegt: 20-11-09 om 12:26

    onze leider blijft de natie gelukkig trouw

  77. bert zegt: 20-11-09 om 12:31

    Balkie huilen is voor jou te laat het is gedaan.

  78. Dennis zegt: 20-11-09 om 12:33

    Wie weet wat van Rompuy nog gaat brengen… De Europese lidstaten dachten in de jaren ´80 ook dat ze met de braaf ogende Jacques Delors een gemakkelijk te hanteren voorzitter voor de Europese Commissie kozen. Delors ontpopte zich tot een Europeaan 1e klas, een enorm talent die de Europese eenmaking stevig vooruit heeft geholpen!

  79. Martien zegt: 20-11-09 om 12:34

    De kogel is door de kerk. Wat nu ?? Uithuilen en doorgaan ?
    Zal wel moeten, maar ik ben benieuwd hoe dit alles op korte
    termijn door gaat. Volgens mij had B stilletjes gehoopt, dat hij
    het wel was geworden. Kon hij met opgeheven hoofd alle koppijndossiers
    in Nederland (Irak, pakistan etc) achter zich laten.

    Mijn persoonlijke mening ? Ik had gehoopt dat hij het was geworden.
    B. is duidelijk niet mijn favoriet. Als ik zitting zou hebben in de
    kamer (oppositie), dan zou ik constant het gevoel hebben dat ik door hem wordt behandeld als een vervelend, niet ter zake doende, jongetje.
    Nu blijft het alleen nog maar bij irritatie als B op televisie verschijnd en met zijn zelfverzekerde, ik-heb-gelijk en ik-bepaal-wat- goed-of-slecht-is, minachtende smile

  80. Dirk zegt: 20-11-09 om 12:35

    Ik vind dat hij af moet treden.

  81. Guido zegt: 20-11-09 om 12:35

    We zullen later pas realiseren hoe goed Balkenende voor Nederland is geweest. Gelukkig blijft hij!

  82. magda zegt: 20-11-09 om 12:35

    Jammer JAMMER want ik ben hem zo heel klein beetje zat.
    Belooft alles doet niets
    Er is een spreekwoord veel beloven weinig geven doet een gek in vreugde leven
    En als hij nou eens met zijn eigen ideeën komt.
    Of heb je die niet.
    Moet je alles van een ander over nemen.
    En ja hij durft de blamage niet aan om zich kandiedaat te stellen
    Man sta eens achter de nedelandse mensen haal ze niet alles af voor al de ouderen die toch al hun hele leven gewerkt hebben
    Laat ze gewoon op 65 jaar met pensioen gaan.
    EN NEEM ZE NIET ALLES AF

  83. bert zegt: 20-11-09 om 12:37

    Het hele kabinet moet opstappen,en wat Balkenende zelf betreft opstappen is nooit te laat,want arrogantie komt tot val, Van Andre Hazes; Ga en kom nooit meer terug ga.

  84. Jayant zegt: 20-11-09 om 12:47

    Ik vind het wel een goede keuze dat Europa niet koos voor onze Balkelende, maar wel jammer dat we toch nog tot 2011 met hem opgescheept zitten.

    Hij kan wel zeggen dat hij geen kandidaat was, maar iedereen wist en kon zien dat hij zich meer bezig hield met een baan in Brussel dan met ons. Zelfs de regerings leiders van Europa hadden het over hem, en dat kwam niet voor niets.

    Ik zeg gemiste kans voor nieuwe verkiezingen, maar bij de komende verkiezingen zal de regeringspartijen genadeloos afgeslacht worden.

    Ik zeg voor nu welkom terug meneer Balkelende.

  85. maurice zegt: 20-11-09 om 12:48

    voor balkenende vind ik het jammer was een mooie kans geweest maar nu heeft de eu tenminste gekregen waar ze recht op hebben een voorzitter die als een slaafs hondje achter de grote 3 aanloopt en die het klappen van de zweep rondom vriendjes en achterkamertjes politiek in brussel kent immers in de unie werkt dit het zelfde als in het belgische dus zal dat geen grote aanpassingen voor hum inhouden

  86. Karin zegt: 20-11-09 om 12:57

    goed voor Nederland, je moet er niet aan denken dat er nu verkiezingen gehouden zouden worden met PVV als winnaar, dan krijgen we LPF-toestanden en dat is op dit moment op z’n zachtst gezegd niet erg handig

  87. Tim zegt: 20-11-09 om 12:57

    “maar bij de komende verkiezingen zal de regeringspartijen genadeloos afgeslacht worden.”

    Ik hoop dat je afgestraft bedoelt, anders wordt het tijd de AIVD te bellen :) .

  88. zum zegt: 20-11-09 om 13:02

    Zo werkt Europese politiek nu eenmaal. Als alle niet-kandidaten ook al moeten opstappen als ze het niet worden dan is het einde zoek en wordt het in de toekomst onmogelijk om goede kandidaten te krijgen.

    Kortom, ook al is het mijn favoriet niet, dit is geen enkele reden om af te treden.

  89. Remco zegt: 20-11-09 om 13:11

    Ik ben blij dat Balkenende zijn taak kan blijven uitvoeren in Nederland. Dit geeft Nederland een zekere stabiliteit in deze roerige tijden. Een verandering in het kabinet zou naar mijn mening zeker geen goed doen, ondanks dat mijn mening met die van het kabinet enigszins verschillen.

  90. Marco zegt: 20-11-09 om 13:16

    Prima zo! Genoeg te doen in eigen land.
    Respect voor Balkenende hoe hij zich door deze mediaslag heeft gestreden en staande is gebleven.

  91. Alma van Hengel zegt: 20-11-09 om 13:19

    Hij was geen kandidaat, en misschien hoopte hij het te worden, maar ik persoonlijk ben blij dat de rust terug is in Nederland.

  92. conrad zegt: 20-11-09 om 13:20

    Terecht dat hij niet gekozen is. Balkenende blijft voor mij een hooggeleerde jongeman en mist stigma en een zekere volwassenheid.

  93. anthonie zegt: 20-11-09 om 13:46

    ‘Te zeer gericht op de Angelsaksische wereld’ was naar ‘t schijnt één van de vermoedde nadelen van Balkenende als kandidaat. Ik ben het daarmee eens. Schoothond van de stichters van een ongegronde
    oorlog in Irak, onder andere.

  94. P.den Breejen zegt: 20-11-09 om 14:09

    Wat een doorzichtig spelletje van een aantal journalisten. Hogere journalistiek: “hoe beschadig ik de premier!”. Eerst suggereren dat hij wel naar Europa zal vertrekken, terwijl hij helemaal geen kandidaat is. En u hij het inderdaad niet is geworden, roepen dat hij gezichtsverlies heeft geleden. Lees de reacties van een aantal oppositie partijen en je weet meteen in wiens dienst die journalisten staan.
    Overigens is vrijwel de hele pers hier in Nederland al jarenlang altijd pro-opppositie en contra-regering. In heb dit in andere landen niet meegemaakt daar is het beeld veel genuanceerder.

  95. Adriaan zegt: 20-11-09 om 14:33

    President van Europa ? “Voorzitter van het Politburo” zou een betere naam zijn. Waardeloos, die Europese schijndemocratie. Blijf U verzetten en zeg “NEE”!!

  96. trotse kijker zegt: 20-11-09 om 14:47

    @kutredactie, sorry! had niet gezien dat hij er wel bij stond :) maar toch censureren jullie teveel! waarschijnlijk een gevolg van de globalisatie, de russen zitten waarschijnlijk al op jullie redactie :) hoop niet dat jullie van die belachelijke mutsen gaan dragen tijdens de repos, dat ziet er niet uit. jullie zouden wel meer russische vrouwen kunnen aannemen, die zien er goed uit en zo komen jullie ruimschoots aan het vrouwen quotum.

  97. Bertje 3 zegt: 20-11-09 om 14:59

    JPB was geen kandidaad, maar bij het doorvragen gisteravond blijkt de geirriteerde JPB te reageren als een jongtje welke zijn speelgoed is afgepakt. :)
    Er was dus degelijk sprake van een lobby, en dubbele agenda voor het “in de kijker spelen als kandidaad”.
    Nu nog even een eerlijke beicht vanuit het CDA, wat er nu werkelijk was bekokstoofd met JPB.

  98. rz44851 zegt: 20-11-09 om 15:05

    Jammer dat hij blijft, verkiezingen zouden welkom zijn geweest omdat er op dit moment allerlei politieke besluiten doorgevoerd worden waar een groot deel van Nederland het niet mee eens is. Aangezien dit kabinet weigert om dat in te zien (of het om politieke redenen niet wíl zien) zijn verkiezingen een mooie gelegenheid om de meningen over deze besluiten te peilen.

  99. Jan zegt: 20-11-09 om 16:10

    Duitsland en Frankrijk de baas in Europa.
    Engeland geeb lid van de Unie
    Waar hebben we het dan over?

    Eruit stappen en eigen weg volgen

  100. Tim zegt: 20-11-09 om 16:11

    Ik zie het probleem niet zo hoor. natuurlijk heeft hij gezichtsverlies geleden, maar het is maar net hoe je dat wilt lezen. Het is nu ook weer niet zo erg dat hij daarom geen premier meer kan blijven.

    Gezichtsverlies omdat de andere landen in de EU hem toch niet zo leuk schijnen te vinden als hij soms wel eens wil doen voorkomen. Hij wil zich graag profileren als een gevierde man waar ze naar luisteren. Schijnbaar toch niet, dat zal best even tegenvallen. Tenslotte heeft hij veel tegenstanders gemaakt in NL, dat kan niemand ontkennen.

    Uiteindelijk is wederom gebleken dat zonder de grote 3, er gewoon geen beslissingen genomen worden. We zijn en blijven een speelbal van de andere EU leden. Kunnen mensen graag anders zien, maar is nu eenmaal een feit.

    Gezichtsverlies dus wel, al zou ik het liever geloofwaardigheid noemen.

  101. Jan zegt: 20-11-09 om 16:15

    ooh ja en eeh
    België een land dat niet bestaat

  102. Karel zegt: 20-11-09 om 16:16

    Hij is niet gekozen. Dan zou je verwachten dat men er dan ook over op zou houden…
    Te triest voor woorden. Er valt inhoudelijk absoluut niks meer over dit onderwerp te zeggen, en toch gewoon doorgaan!!!
    Ga een soapserie kijken ofzo, in plaats van dit soort klimaatverziekende sensatievraagjes!!

  103. Tim zegt: 20-11-09 om 16:44

    @Karel

    dan lees je het toch gewoon niet?

  104. Sipke zegt: 20-11-09 om 17:02

    Jammer voor nederland, goed voor europa

  105. Dirkje zegt: 20-11-09 om 17:14

    Fijn dat premier Balkenende in Nederland blijft, maar als hij zelf
    die funktie in Brussel graag had ingevuld, dan had ik het hem gegund.
    Wat een walgelijke opmerkingen van de oppositie in de tweede kamer.
    Eerst mocht hij niet weg en nu is het weer niet goed. Misschien wil de
    media er nu ook eens over ophouden………

  106. G.Dejonghe zegt: 20-11-09 om 17:19

    Ik vind Balkenende helemaal niet geschikt als premier en ook niet als EU voorman. Zijn besluitvaardigheid en communicate eigenschappen zijn ver te zoeken. Hij moet terug naar een ambtenarenstatus.

  107. Lisa zegt: 20-11-09 om 17:53

    Die ramp blijft ons bespaard.

    Hij kan in eigen land al geen orde op zaken stellen. Hij heeft bovendien een bloedhekel aan spoed debatten, hij gaat lastige vragen graag uit de weg. Wel jammer van al die reisjes naar Straatsburg – Brussel?

  108. Mona zegt: 20-11-09 om 18:00

    Weg zijn de kansen op de Europese Balkenende norm!

  109. Nijland zegt: 20-11-09 om 18:07

    jammer dat hij niet weg gaat deze man is toch een zuurtje bij de
    bij de boodschappen

  110. Pieter zegt: 20-11-09 om 18:12

    Ik ken als Belg JB Balkenende niet zo goed, maar in Vlaanderen wordt er alleszins gematigd positief over hem bericht.
    Dat Van Rompuy aangeduid werd, is een gevolg van een gigantische en perfect georchestreerde lobby-machine. Niet omdat hij Frans spreekt (want zijn Frans is niet zo bijster). Ik vrees overigen sook dat hij helemaal niet de grijze muis is, die hij mijkt: het is geen showman, maar hij duwt door. Hij zal in de komende 2,5 jaar meer tonen dan er verwacht werd.

  111. eric zegt: 20-11-09 om 18:40

    Jammer, had ik een fles champagne willen open trekken, wordt het (weer) een oranjebitter!

  112. Jayant zegt: 20-11-09 om 19:42

    Balkelende moet slim zijn en de eer aan zich zelf houden door meteen op te stappen. Dit is het beste voor ons land.

    Nederland is een zinkend schip die gered moet worden. Laten wij de kapitein afzetten, en de reddingsbrigade roepen. Waardoor we een nieuwe kapitein aan het roer kunnen zetten.

    Hij heeft geen intresse meer in ons hij wil niet naar spoeddebatte komen, zit met zijn gedachte in Brussel, en heeft geen orde in de politiek. Als wij hem juist om iets nodig heben was hij altijd wel weer in Brussel of ergens anders. Waardoor hij zich niet hoefde te verantwoorden. Dit is geen Premier maar een ongeloofelijke sukkel.

    Balkelende hopel toch a.u.b. op Nederland is better with out you!!!!

  113. miquel zegt: 20-11-09 om 19:50

    Terecht dat Balkenende het niet geworden is.Een man die al klaagt dat hij te vaak in de kamer wordt geroepen voor een debat heeft al helemaal niks te zoeken in Brussel.Zowieso dat hele gelobby en dat geleuter in Brussel komt me de neusgaten uit.Tijd voor nieuwe verkiezingen want het is na 7 jaar Balkenende heel rap tijd voor wat nieuws.Laten ze zich maar eens bezighouden met de (grote)problemen in Nederland.Want daar heeft deze regering onder leiding van de “zuunige zeeuw” geen moer van terecht gebracht.

  114. A.Weber. zegt: 20-11-09 om 20:16

    appie zegt:
    Jammer voor Nederland,goed voor Europa.Maar volgens mij hebben wij geen
    europese president nodig.Maar ja, mij is niets gevraagd,u wel?En als het
    ons wel gevraagd was en de uitkomst was geweest dat er wel een president
    moest komen, hadden de europeanen die dan niet moeten kiezen? Hoe zo,
    DEMOCRATIE,denk maar een aan de confereance van de cabaretier Wim Kan.
    Het is steeds het zelfde”Voor u,over u,maar wel zonder u” Er wordt wel
    voor ons uitgemaakt wat goed voor ons is.Ongeacht of de wind uit de linkse of de rechtse hoek komt.
    Maar kortweg dit kabinet onder leiding van JPB is het slechtste vanaf
    de tweede wereld oorlog.

  115. Ferry zegt: 20-11-09 om 21:01

    Maakte het nu echt wat uit of Balkenende nu wel of niet weg ging? Interessanter is m.i. een analyse van de politieke reacties daarop. Buitengewoon flauw en voorspelbaar allemaal waarmee mijn lust om me te verdiepen in “politiek” steeds meer afneemt. Als zelfs Pechtold het presteert te zeggen dat het gezichtsverlies voor Balkenende betekent dan zakt mijn broek weer een flink stuk lager. Het is allemaal zo flauw en zo ondoordacht. Zeg gewoon niks. Wie zit er nu te wachten op een smakeloze flauwe opmerking. Kennelijk de journalisten die daarmee het niveau van wat toch al dramatsisch slecht is, nog meer omlaag halen. En het gaat nergens over. Gewoon een benoeming van iemand waar het voetvolk geen enkel invloed op heeft.

  116. Brian zegt: 20-11-09 om 22:38

    Balkenende heeft helemaal geen gezichtsverlies geleden. Het is een door de media gemaakt iets. Er zijn nu eenmaal meerdere kandidaten voor zo’n functie, en een kan het maar worden. Ik denk niet dat het er op dit moment beter van wordt hier als Balkenende opstapt. Hij is toch de stabiele factor in deze regering, die het overigens niet zo slecht doet als velen beweren. Deze regering vervult wat mij betreft redelijk haar taak. Dat is al heel wat, aangezien negatieve krachten aan zowel linkse als rechtse zijde steeds harder schreeuwen. Daarnaast nog even de internationale crisis die hij in zijn eentje mag oplossen, daarnaast 1,75% loonsverhoging, enz. En dat terwijl de gevolgen van 8 jaar paars in de komende jaren pas echt goed zichtbaar gaan worden. Waarom wordt deze man daar zo zwaar op afgerekend? Ok, ik stem ook geen CDA, mij te kleurloos, maar al deze kritiek vind ik niet terecht. Ik ga er van uit dat hij wel kandidaat was voor EU, maar hij mag van mij nu gewoon blijven, want hij doet nu meer voor ons dan velen willen weten. Wilders is prima, zolang hij niet meer dan 5 zetels heeft. Geen premier Wilders aub. En zeker niet nog een keer D66 in een regering. De schade die deze partij aan ons land heeft toegebracht in onbeschrijfelijk.

  117. Johanna W. zegt: 20-11-09 om 23:07

    Fijn dat Balkenende geen grijze muis hoeft te zijn. En 2e Kamer hou op met zeveren, er zijn toch grotere problemen in Nederland. Waar ik nog wel steeds boos over ben is het feit dat er plotseling een president voor Europa moet zijn. Wat een onzin. Ons ‘Nee Europa’ is stillekes omgebogen tot ‘Ja Europa’ en dan ook nog een president. Ik voel me als burger langzaamaan overbodig.
    Resigneren is misschien geen oplossing maar ik word tamelijk moedeloos.

  118. Karel zegt: 20-11-09 om 23:08

    @Tim

    Ik heb het ook niet gelezen (behalve de titel dan).

  119. Sjaak zegt: 20-11-09 om 23:16

    Een interessante vraag:

    Beheerst de politiek nu de “inhoud” van de media, of beheersen de media nu de “inhoud” van de politiek?

    Eén ding is zeker, met dat gejank van de bevolking op 300.000 websites (en het daar dan ook nog aandacht aan besteden -zowel door de politiek als de media-) is de “inhoud” steeds verder te zoeken.

    Lijkt wel een soort van gecontroleerde anarchie. Misschien is het wel goed dat dit soort sites bestaan, kunnen de eeuwige zeveraars hun “hart” luchten…

  120. Ellard zegt: 21-11-09 om 13:00

    Volstrekt zinloze discussie. De benoeming van de EU-president was het resultaat van een onderhandeling tussen de drie grote landen van de EU. Wat Balkenende betreft was er op iedere uitslag wel een commentaar te verzinnen:

    Hij was het geworden -> Balkende vindt Nederland niet belangrijk
    Hij is het niet geworden -> Balkenende lijdt gezichtsverlies
    Hij was gevraagd maar heeft geweigerd -> Balkenende vindt EU niet belangrijk
    Hij heeft geen belangstelling getoond: Balkenende is passief.

    Ga zo maar door.

  121. Bertje 3 zegt: 21-11-09 om 17:35

    Steeds meer openbarigen m.b.t. de uitgebreidde lobby welke JPB heeft georganiseerd, en maar ontkennen dat hij kandidaat zou zijn.
    Een grote farce is het een grote lacher wat een vertoning, Dit is het gehalte waar alle grote problemen in het land worden weggemoffeld en ontkend , een schande is het .
    Verkiezingen a.u.b.

  122. miquel zegt: 21-11-09 om 20:55

    @sjaak,

    Ik denk dat je in een ander nederland leeft dan de meeste mensen die hier reageren,er zijn genoeg problemen in dit land waarover we kunnen “zeveren”.We staan in deze”democratie” als bevolking aan de zijlijn.Beetje naief om al deze mensen dan “zeveraars” te noemen.

  123. a. Ververda zegt: 21-11-09 om 21:31

    dit is voor europa wel goed, maar wij moeten nu noch 535 dagen tegen die schijnheilige kop aankijken, aan de andere kant, we kunnen nu wel aftellen en zien wanneer of de firma List en Bedrog ophoudt te bestaan

  124. Taalman zegt: 22-11-09 om 20:17

    Ik had het hem gegund als ie het geworden was, maar helaas. Ook tikkie jammer voor Nederland. Maar bovenal: wie vindt het na dit bizarre toneelstuk nog gek dat steeds minder mensen politici nog geloven. Met camera en microfoon erbij het ene verhaal vertellen en in de achterkamertjes het andere. Wie meedoet aan zo’n spagaatdans scheurt uiteindelijk uit en valt met een klap op de vloer.

  125. geo75 zegt: 23-11-09 om 15:39

    Gepland?
    -Aanslagen 11 september 2001 New York,
    -Oorlog Afganistan vanaf 2001,
    -Finaciële crisis 2008,
    -Barack Obama als president 2009,
    -Mexicaanse griep 2009,
    -Aanslag koninginnnedag Apeldoorn 2009,
    -Opgedrongen dan wel verplichte vaccinatie tegen Mexicaanse griep 2009,
    -Gemuteerde griep [inwording Oekraïne 2009],
    -(Nucleaire) Oorlog middenoosten [spoedig],
    -(Nucleaire) Aanslagen wereldsteden [spoedig; BlackJack],
    -Val van de dollar en Grote Depressie [spoedig],
    -Invoering één finaciëelwereldsysteem [spoedig],
    -Deeltjes versneller en komst van ‘aliens’ [spoedig],
    -Ontpopping NWO en invoering één wereldregering met één wereldleider [spoedig],
    -en meer…

    Is dit alles gepland? JA. Dit alles is en wordt zeer zorgvuldig GEPLAND!

    Door WIE?
    -Door onze overheden, koningshuizen, wereldleiders. Samengezworen in NWO, Illuminatie, Bilderbergers, …

    Door de media voorgelogen?!
    -JA. De functie van de media is hersenspoeling met halve waarheid, list en bedrog ter manipulatie en controle!

    Waarschuwing!
    Ontdek het zelf; onsluier de werkelijke waarheid voor je ogen! MAAR indien je het allemaal wel best vindt en gewoon verder wilt met leven en mee gezogen wilt worden in de draaikolk van leugens en angsten, ga dan NIET verder lezen en ontdekken!

  126. Michael zegt: 02-12-09 om 13:16

    Na de toespraak van al-Gaddafi vind ik dit uiterst netjes.

  127. rangdangdoodle zegt: 14-12-09 om 11:33

    duidelijker kan niet lijkt me,erg goed om hem niet te kiezen nu zitten wij wel weer met hem maar over een paar jaartjes hebben we weer een nieuwe flapdrol die onze belangen mag gaan behartigen als die maar geen wilders heet

Geef een reactie