De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Nieuwe missie Afghanistan?

URUZGAN-PATROUILLE-NEDERLANDERSWel of niet in Afghanistan blijven, als de Nederlandse missie in augustus 2010 afloopt? Die vraag blijft de politieke gemoederen bezighouden. Geef uw mening.


Twee maanden geleden stemde een ruime Kamermeerderheid voor een motie van de coalitiepartijen PvdA en ChristenUnie. Daarin staat dat het kabinet zich moet houden aan de afspraak dat alle Nederlandse militairen voor 1 december 2010 uit de provincie Uruzgan (er staat niet: Afghanistan) vertrokken moeten zijn, en dat we niet aan een nieuwe missie moeten beginnen.

Het kabinet heeft nog niet op deze motie gereageerd en lijkt verdeeld. PvdA-leider en vicepremier Bos heeft laten weten dat een verlenging van de missie wat hem betreft “onbespreekbaar” is. Maar CDA-minister Verhagen van Buitenlandse Zaken wil de mogelijkheid uitdrukkelijk openhouden. Hij wijst erop dat de internationale druk toeneemt. Vorige week is hij nog door de Amerikaanse minister Clinton gebeld met de vraag om bij Afghanistan betrokken te blijven.

Volgens betrouwbare bronnen zijn Verhagen en zijn ChristenUnie-collega Van Middelkoop achter de schermen druk aan het lobbyen om een doorstart in Afghanistan toch mogelijk te maken.

Wat vindt u? Bent u het eens met de Kamer dat afspraak afspraak  is en dat de Nederlandse militairen volgend  jaar naar huis moeten komen? Of voelt u meer voor het standpunt van Verhagen c.s., dat we een internationale verantwoordelijkheid hebben en niet koste wat het kost moeten vasthouden aan een oud besluit?

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


106 reacties op “Nieuwe missie Afghanistan?”

  1. Tim zegt: 02-12-09 om 12:58

    Ik denk dat het ten alle tijden belangrijk is dat je je aan je afspraken houdt. Wat je daarna besluit, is een tweede punt. Maar als een regering zich niet meer aan afspraken hoeft te houden, waarom anderen dan wel ? Dat zou een slecht voorbeeld zijn voor de jeugd, en voor hen die de regels in dit land nog moeten leren.

  2. Michael zegt: 02-12-09 om 13:09

    Zo dat is duidelijk. Afspraak is afrspraak, terug met die troepen. Onder die voorwaarde hebben zij toen ook besloten de troepen te sturen, dus moet je daar niet van afwijken. Een nieuwe missie is een tweede vette vis voorhangen, want er is weinig sprake van wederopbouw geweest naar mijn mening.

  3. Had-je-me-maar zegt: 02-12-09 om 13:16

    En daar zijn ze weer, die ouwe dienstweigeraar Middelkoop en Mister Achterbaks himself, Verhagen.
    Gesterkt door de vorming, natuurlijk op on-democratische manier, van een nieuw Europees duizendjarig Rijk, denken de heren op een achterbakse wijze wederom Nederlandse militairen in Uruzgan te houden. Wat zit hier achter?
    Het baantje van Secretaris-Generaal van de NAVO is voorlopig niet beschikbaar en voor de rest is er niets bekend van internationale baantjes waar de zegen van Amerika voor nodig is.

    Dus weg uit Afghanistan want Nederland heeft, gemeten naar de inzet van andere landen, al meer dan genoeg gedaan.

  4. Sander zegt: 02-12-09 om 13:17

    Ten opzichte van het moment dat het besluit voor deze missie genomen is, is er eigenlijk niet zoveel veranderd dat de overweging nu een andere uitkomst zou hebben.
    Dat zou betekenen dat de beslissing, inclusief de duur van de missie, dus nog steeds valide is. Of is er toentertijd een verkeerde beslissing genomen en moet hij nu opnieuw overwogen worden? Dat heb ik nog niemand horen zeggen.
    Het lijkt er dan ook op dat de beslissing toen is genomen met bepaalde restricties om de kamer mee te krijgen en nu probeert men alsnog de missie langer te laten duren, omdat men dat eigenlijk in eerste instantie al wenste.

  5. Arthur zegt: 02-12-09 om 13:26

    Afspraak=Afspraak. Stoppen dus. Genoeg=Genoeg, zeker in een land waar corruptie en schending de mensenrechten en aannemen van wetten die haaks staan op humaniteit nog steeds plaats vindt. Dit land verdient het niet dat de Nederlandse Militair daar zijn leven in de waagschaal stelt!

  6. D.T.J. Verhaaren zegt: 02-12-09 om 13:26

    Ik sta volledig achter blijven in Uruzgan.
    Desnoods maar nieuwe verkiezingen als de PvdA dat niet wil.

  7. D.T.J. Verhaaren zegt: 02-12-09 om 13:34

    Ik sta volledig achter een blijven in Uruzgan
    noods komen er maar nieuwe verkiezingen als de PvdA niet wil
    D.T.J. Verhaaren
    Finland

  8. Paul zegt: 02-12-09 om 13:41

    Kijk nou eens waarom we daar zitten in Afghanistan.
    Natuurlijk kunnen we ons terugtrekken. En dan ?
    Moeten we ons dan geen zorgen meer maken om het feit dat het zonder militaire inzet
    wederom een broeinest van internationaal terrorisme kan worden zoals voorheen
    onder de Taliban ?
    En hoe zit het dan met onze verantwoordelijkheid als het weer misgaat ?
    Is het enige antwoord dan; afspraak is afspraak.
    Dat is wel erg mager.

    Politici, neem je verantwoordelijkheid.

  9. F. Kloos zegt: 02-12-09 om 13:42

    In 2006 hebben we ingestemd met een uitzending voor 2jaar.
    Hierna is deze uitzending verlengd tot augustus 2010.

    Mijn mening is dat we genoeg “internationale verantwoordelijkheid” hebben genomen en dat er nu andere landen aan de beurt zijn om hun “internationale verantwoordelijkheid” te nemen.
    En wat is een oud besluit? Moeten we dan maar over 2 jaar weer terug komen op het AOW-besluit.
    Dus: Laat onze jongens en meisjes weer terug komen en begin de eerste jaren niet meer aan een missie, waar dan ook.

  10. SBD zegt: 02-12-09 om 13:44

    Het zijn precies junkies. Kan je ook geen afspraken mee maken.

    Zouden ze soms een aandeel in de “bloeiende” Opium-teelt krijgen?

  11. Daan zegt: 02-12-09 om 13:47

    Het oogt mij een beetje kortzichtig om te roepen ‘afspraak is afspraak’. Tuurlijk, in beginsel wel, maar voortschrijdend inzicht kan je doen besluiten om na een eerder besluit een nieuw besluit te nemen. Als de situatie dusdanig verandert dan kan je misschien wel helemaal niet eens meer stellen dat ‘de afspraak’ die afspraak is die je toen hebt gemaakt. Wat je wel kan stellen is dat als de situatie niet dusdanig is veranderd, je niet dient te toornen aan het genomen besluit (mits dit op respectabele wijze tot stand is gekomen) omdat je het toen niet eens was met de uitkomst.

    De vraag is mijns inziens dan ook of de situatie dusdanig is veranderd dat de nieuwe situatie om een nieuwe beoordeling van de feiten vraagt. Daarbij moet nu wel gesteld worden dat zij die het juist wel eens waren met het eerder genomen besluit, dit niet mogen voorkomen door de nieuwe situatie te ontkennen, enkel omdat ze willen voorkomen dat er nu (mogelijk) anders besloten wordt.

    Is het nog te volgen? Juist, dit alles wil dus nadrukkelijk niet zeggen dat als je accepteert dat de situatie is veranderd, en dat als er dan een beoordeling van de ‘nieuwe’ feiten plaatsvindt, je ook tot een ander besluit zal (moeten) komen.

    Feit is natuurlijk dat het een politiek besluit is, en dat de politiek grotendeels kan doen en laten wat het wil, mits de meerderheid van de Kamer akkoord gaat.

    Ik zeg blijven. Zolang je de overleden soldaten nog met naam in de berichtgeving kan zetten is het, hoewel tragisch, overkomelijk.

  12. Jan Huizing zegt: 02-12-09 om 13:49

    Moet er onder de bevolking van dit gebied geen referendum worden gehouden over de toekomst van dit land. Wat willen ze nu eigenlijk een democratie of niet! Immers het is een moslimland dus andere culturen en denkwijzen.

  13. Eqbal Singh zegt: 02-12-09 om 13:51

    Hello,
    Ik denk dat nooit einde komt aan oorlog in afghanistan.
    Ik kom zelf van afghanistan.
    het alle bijna 30 or 40 jaar oorlog.
    Het heeft geen zin om new troepen te sturen.
    Ze moet goed praat met die tailban en ook met manier karzi.
    Die heel land zit in greep van curpatie.
    ik hoop dat snel eind komt aan dit geweld waar burger de grootste slachtoffers zijn.
    gr singh

  14. Bertje zegt: 02-12-09 om 13:55

    De overeenkomst loopt in aug. 2010 af, dus vertrekken, Ook budgettair past het niet in deze tijd van het zoeken naar bezuinigingen, Het was destijds totaal foutief begroot door Min. van Defensie, 800 miljoen dacht men per jaar te besteden aan de Aghanen, maar het eerste jaar al 1,6 MILJARD euro kosten, dit om een paar geitenhoeders met familie te beschermen.

  15. Gerard Jansen zegt: 02-12-09 om 14:05

    Nwederland weg uit deze “Vietnamese”oorlog. We hebben er helemaal niets te zoeken. Leuk voor de soldaten die er 2x hun salaris krijgen maar verder kosten op een sterfhuis.

  16. menkes zegt: 02-12-09 om 14:10

    Afspraak is afspraak. Daar moet je je aan houden.
    Waar blijf je anders.Dus volgend jaar vertrekken.
    …….Zo snel mogelijk terug is de enige mogelijkheid
    om er redelijk weg te komen zonde groot gezichtsverlies.

  17. Patrick zegt: 02-12-09 om 14:14

    Hoe zit het met de kosten? Zijn die voornamelijk voor de rekening van de Nederlandse belastingbetaler? Op zich is dat niet direct waar ik moeite mee heb, echter, Frankrijk en Spanje komen er dan wel redelijk goedkoop van af.
    Nederland levert altijd veel. Als de Amerikanen, als Obama Nederland niet meer betreft bij de ronde telefoontjes met Europese regeringsleiders en dat overlaat aan kabinetsleden, vind ik dat een klap in het gezicht. Het Verenigd Koninkrijk en Nederland zijn altijd trouw geweest, zelfs bij weinig steun van de bevolking. Ik vind dat de bondgenoten Nederland onder een onterechte druk zetten en zeker dat Nederland op dit moment door de Amerikaanse president wordt geschoffeerd! Ik was zo blij met deze man, no more.

  18. M. Ajoca zegt: 02-12-09 om 14:17

    dit was te voorspellen met een kabinet dat niet doet wat het zegt en als zodanig onbetrouwbaar was/is. blijkbaar valt het met de recessie ook wel mee anders is dit niet te bekostigen

  19. Willem zegt: 02-12-09 om 14:21

    Hebben de Russen vele jaren geleden ook niet de tanden kapot gebeten op Afghanistan?
    Is het uiteindelijk doel van Amerika tot nu toe ook niet gelukt?
    Zou het nu met meer manschappen in ene keer wel binnen 1 1/2 jaar gaan lukken?
    Is de huidige regering in Afghanistan ook niet corrupt?
    En verkondig dit kabinet niet dat afspraak afspraak is? Wat ook naar de huidige jeugd wordt verkondigd?
    Ik weet wel dat wij Nederlanders al veel goed werk hebben gedaan. En het is mooi om met goed werk verder te gaan.
    Echter er zijn daarvoor al teveel slachtoffers gevallen.

    In het begin is er teveel achter de Amerikanen gelopen. Er is ook veel haat gekweekt door de oude regering in Amerika. Dit wordt niet opgelost met meer manschappen. Vertrouwen en respect kweken zorgt ervoor dat de beruchte cellen in dat soort landen geen voet aan de grond krijgen.
    Wordt Afghanistan na vetrek van de tropen toh overgenomen door de taliban, isoleer het land. Er zijn voorbeelden genoeg waar dat ook heeft gewerkt.
    Echter nu heb je te maken met olie. Dat zal altijd de drijfveer blijven om in dit soort landen te blijven.

    Het geld wat nu besteed wordt om dit soort landen te verdedigen kan beter gebruikt worden voor nieuwe energiebronnen. Dan zijn wij ook niet afhankelijk van Afghanistan (olie). Afghanistan wordt daardoor ook minder aantrekkelijk voor de Taliban. Uiteindelijk keert de rust dan weer terug.

  20. wim zegt: 02-12-09 om 14:33

    Nederland moet zich aan de afspraak houden en zijn troepen terughalen, laat eindelijk eens andere partners hun verantwoordelijkheid nemen.
    Deze laatste doen dat volgens mij nog te weinig.
    En men moet vooral deze oorlog zo snel mogelijk beëindigen een stabiel Afghanistan achterlatend.

  21. George zegt: 02-12-09 om 14:49

    Hi,

    Ik ben overtuigd dat onze inzet bij de Afghaans volk zal toch niet worden gewaardeerd. Wij zullen voor de Afghanen altijd blijven kwade westen, terwijl onze soldaten zullen daar sneuvelen. Naast onze soldaten, worden gigantisch veel kosten opgeofferd aan hen, terwijl met dat geld kan veel in ons land veel gedaan worden waarvan heleboel burgers in onze land zullen vast blij en dankbaar zijn. Wij moeten niet vergeten, wij blijven voor alle moslim landen boze en kwade westen!!! Weg met onze soldaten uit Afghanistan, weg met he leed dat gesneuvelde soldaten zullen bij dierbaren veroorzaken en stop met de miljarden uitgaven voor niks!

  22. Ronald zegt: 02-12-09 om 14:54

    De politiek zou er geloofwaardiger op worden als we stoppen, maar je zult zien dat we er blijven met een mens of 600. Wedden?

  23. ik voor blijven, laat journalistiek NL zich maar verder voor paal zetten met die doorzichtige propaganda, dan kijkt er straks tenminste niemand meer

  24. Gertjan Brouwer zegt: 02-12-09 om 14:58

    Hallo allemaal!

    Mooi dat er een plan is gemaakt waarin door de amerikanen ook een tijdpad is opgenomen voor begin van terugtrekking van troepen in de zomer van 2011 en het voorbereiden van de afganen zelf om de regie over te nemen. De tijd van achterover leunen voor de regering in Kabul is voorbij.

    De heer Berlijn heeft gelijk wanneer hij zegt dat terugtrekking van onze mannen en vrouwen op dit moment wel heel ongelukkig is. De politiek in Nederland heeft zichzelf van alle bewegingsvrijheid beroofd door een grote broek aan te trekken over een ‘harde einddatum’ van de missie. Ik denk niet dat het verantwoord is om juist op dit moment in deze nieuwe situatie de bevolking waar we het allemaal voor doen (toch?) in de steek te laten. Laat er een plan op tafel worden gelegd waarin Nederland zijn inzet van troepen op laat nemen in het tijdpad wat de Amerkanen voor ogen staat.

    Het is van belang voor alle mannen die gesneuveld zijn om maximaal betekenis te geven aan hun dood door het optimale resultaat te helpen bereiken in Afganistan. Niet mekkeren over de paar centen die dat kost. Dan maar 36 ipv 35 miljard tekort dit jaar. De prijs van onze hielen lichten op een moment dat het onverantwoord is om dat te doen, zal veel hoger zijn. Voor de vrijheid en veiligheid in de wereld, voor de verbondenheid met onze partners en niet in de laatste plaats voor de echte slachtoffers: De afganen die al decennia lang niet weten wat rust en vrede is.

  25. C.J.Bruijn zegt: 02-12-09 om 15:07

    Gewoon wegwezen laten ze het zelf maar uitzoeken,dat hoort bij de ontwikkeling van een land.
    Wij hier in Nederland hebben er ook eeuwen over gedaan.

  26. Remko zegt: 02-12-09 om 15:47

    Ik zou zeggen, terugtrekken, en laat ze het maar zelf uitzoeken…
    van opbouw zoals eerder vernoemd is echt geen spraken.. het is weggegooid geld dat veel beter besteed kan worden..

    misschien in de economie bijvoorbeeld….

    Er vallen daar alleen maar doden, en er verbeterd helemaal niets…

    nogmaals, wegwezen daar en geld beter uitgeven…(wat maar 1 keer kan heh!)

  27. OrangeTux zegt: 02-12-09 om 15:51

    @George: Als jij de acutaliteiten volgt dan weet je dat je nu onzin praat. Uit een onafhankelijk Afghaans onderzoek in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken blijkt dat 50% van mensen in Uruzgan positieve effecten merkt van de aanwezigheid van de Nederlanders. Uruzgan loopt ook voor qua veiligheid en ontwikkeling op andere provincies. Dit laat ook zien dat de Nederlandse aanpak erg goed werkt. Verschillende hooggeplaatste personen hebben0 de Nederlandse aanpak geprezen. Oa Hillary Clinton in Karzai zelf. Ook de gouverneur van Uruzgan heeft laatst gevraagd of Nederland wil blijven.

    Als men nu weggaat dan zijn alle inspanningen voorniets. Uit dat zelfde onderzoek blijkt namelijk ook dat de inwoners van Uruzgan geen vertrouwen in de autoriteiten dat die de positieve effecten van de laatste jaren vast kunnen houden als ISAF vertrekt.

    Er moeten dus wel troepen blijven. Een aangezien er geen partijen zijn die het KUNNEN (ja, er zijn maar enkele grote naties dit deze missie kunnen overnemem)
    en willen overnemen zullen wij wel moeten blijven. Mr Rasmussen (Secretaris-Generaal van de NAVO) zegt ook dat nu het moment is om te blijven want nu kunnen in Uruzgan langzaam maar zeker verantwoordelijkheden worden overgedragen aan het eigen gezag. Dat gaat langzaam, want de autoriteiten moet het vertrouwen van de bevolking weer winnen.

    Dus: Blijven!

  28. Olle zegt: 02-12-09 om 15:52

    Heel simpel: is de taak waarvoor je gegaan bent klaar? Dan kun je naar huis. Zo niet? Dan blijf je tot je klaar bent. Je laat die arme sloebers toch niet in de steek vanwege een of andere poliieke afspraak hier?

  29. j.pronk. zegt: 02-12-09 om 15:58

    Gewoon daar blijven ,de eind datum is nu bekend .
    daar gaan we voor.

  30. kees zegt: 02-12-09 om 16:06

    We weten allemaal te weinig van de materie. Er zijn er onder ons slechts enkele die over voldoende informatie beschikken om een degelijke uitspraak te kunnen doen. Des ondanks zegt mijn gevoel dat we moeten blijven indien de afghaanse bevolking dit wil. Probleem is hoe kun je onafhankelijk peilen wat die bevolking wil.

    Wij, het nederlandse volk, hebben via de regering ooit besloten een bepaalde taak op ons te nemen. Het is niet goed deze half achter te laten en maar gauw weg te gaan. Dan hebben we mogelijk alles of een gedeelte voor niets gedaan. Zoals met iedere planning kan een taak uitlopen of eerder gereed zijn. Een geplande datum is nooit vast. Dus augustus 2010 als een definitieve datum is onzin en niet onderbouwd.

  31. Roy zegt: 02-12-09 om 16:07

    Hahaha!

    Vietnamoorlog?
    Hoe kom je daar nu dan bij schedel.
    En nog iets. Heb jij zelf met eigen ogen gezien wat er allemaal gebeurd daar? Ben je der zelf geweest??

    Veel reacties komen alleen maar van het volgen van MEDIA.

    Mischien een tip.
    Ga naar een vriend/familie dan wel kennis die naar Afghanistan is geweest, en wat er allemaal verbeterd is in die tijd.

    Zal ik jou is wat zeggen. Chora was bijvoorbeeld 1 broeinest van taliban.
    Nu kunnen we in principe zonder scherfvest daar rondlopen;)

    En zo geld het voor meer gebieden.

    Er zijn ontzettend veel scholen etc gebouwd, en het kweken van een leger en leraren kost eenmaal veel tijd!
    Sommigen denken dat je zo ff een soldaat hebt gerekruteerd, danwel leraar of politieagent.

    Het land wordt langzaamaan opgebouwd, maar het DUURT GEWOON EVEN.

    Mischien wordt het zo wat helderder:

    MIDDELEEUWEN- tot NU = plus minus 500 jaar.
    Zolang heeft het bij ons geduurd waar we nu zijn.
    En afghanistan is zo arm en onderontwikkeld, dat deze mensen onwetend zijn, van de mogelijkheden die de wereld ze te bieden heeft.

    Ook burgerinstanties helpen tegenwoordig, diverse boeren brengen hun kennis over aan de afghaanse boeren.
    etcetcetc….

    Dus denk na voor je wat zegt.
    Je mag alleen dingen concluderen, als je het met eigen ogen hebt gezien wat er allemaal gebeurd…

    Want de media heeft het alleen over negatieve dingen, want daarmee kweken ze kijkcijfers.

    En IK en vele duizenden nederlandse militairen hebben gezien hoe het beter gaat…er is nog een lange weg te gaan, maar hoe wil je anders een land opbouwen die gebieden heeft, waar de techniek etc nog stilstaat als in de middeleeuwen!

    Succes met het opzoeken, en zorg dat je eerst de ervaringen van de mensen die er WEL zijn geweest opneemt, voor je zomaar conclusies trekt;)

    Hiermee heb ik alles gezegt.

  32. Ahmad Zahoor zegt: 02-12-09 om 16:13

    Afghanen hebben voor de laatste 30 jaar nooit zelf kunnen kiezen. Er is altijd zolang dat ik dat weet andere landen betrokken geweest. Eind jaren 70 begin jaren 80 Russen, daar na Taliban ondersteund vanuit Pakisten en nu Amerikanen. Ik geloof laten ze zelf maar uitzoeken en eigen toekomst bepalen.

    Met vriendelijke groeten

    Ahmad

  33. John van Dokkumburg zegt: 02-12-09 om 16:17

    Waar dient de strijd voor ? .. hart en hoofd te vinden , veiligheid en geluk , maar voor een strijd om de verdediging van dit onbekwame europa wil ik me niet inzetten , voor een nieuw europa daar wil ik voor strijden, die zelf ook aan het transformeren gaat omdat hier net zoveel denken verkeerdt is .

    Wat NL en anderen militair nog doen , op zijn zachts gezegt leid het niet tot één volk en vriendschap , op zijn hardst tot onnodige slachtoffers door geloof en politiek . in fout geloof en door materiele zucht .. de blinde die de andere blinde leid , komt NOOIT iets goeds van .

  34. John van Dokkumburg zegt: 02-12-09 om 16:24

    DE ISLAM EN DIT WESTEN ZIJN OP HUIDIGE ZINNELIJKE DRANG – NIET TE VEREENIGEN – DUS GEEN STRIJD VOOR EEN VERLEDEN OF NIEUWE NAAM VOOR EEN OUDE TOEKOMST MAAR OVERGAVE AAN HET HOGERE MOREEL DIE WE VANDAAG GEZAMELIJK ZULLEN VINDEN, MET MINDER NEEM IK IN IEDERGEVAL GEEN GENOEGEN .

  35. Marc zegt: 02-12-09 om 16:30

    Wat mij betreft blijven en het karwei afmaken, samen met andere landen en in een bescheiden rol voor Nederland. Maar als we weggaan dan ook ophouden met zeuren over moslim terrorisme.

  36. wietze zegt: 02-12-09 om 16:31

    Tijd om daar weg te gaan, onze taak als kikkerlandje in de gevaarlijkste regio zit erop. Tevens hebben we over een aantal jaar beschikking over de JSF, waar het geld beter aan kan worden besteed.

    Waar waren de Verenigde staten in de enclave in Jugoslavie?

  37. wietze zegt: 02-12-09 om 16:32

    Het is tijd aan de bevolking om te laten zien dat ze een ander leven willen.

  38. Stefan zegt: 02-12-09 om 16:34

    Ik vind dat Nederland open moet staan voor een nieuwe Afghanistan missie. Er wordt zoveel geïnvesteerd in het leger, onze troepen hebben de modernste wapens. Het zou dan toch zonde zijn als we die niet zouden gebruiken. Bovendien is het ook zo lullig om vanaf de zijlijn toe te kijken hoe een verwoest land zich probeert op te bouwen. En waarschijnlijk ten prooi valt aan allerlei war-lords en “terroristische” organisaties. Misschien is het niet de beste, maar wel een van de weinige manieren om toch een kleine bijdrage te kunnen leveren.

  39. Bas zegt: 02-12-09 om 16:37

    Ik vind de Nederlandse bevolking erg kortzichtig over deze kwestie. Ze zijn ook slecht op de hoogte en slecht geïnformeerd over wat de Nederlanders daar uitvoeren en wat ze betekenen voor de plaatselijke bevolking. Dat is niet alleen te danken aan de media of de politiek, maar ook aan het over het algemeen lage niveau van de gemiddelde Nederlander als het gaat over buitenlandse politiek. Een mening hebben ze al heel snel, kennis echter vaak niet. Daarom hecht ik weinig waarde aan de mening van de gemiddelde Nederlander. Deze is toch alleen maar negatief en altijd haaks op regerende partijen.
    De politiek kijkt ook niet naar de behaalde resultaten en voortgang, nee, de PvdA kijkt puur alleen naar de tussentijdse virtuele zetelverdeling. Die is dramatisch gekelderd, daarom houden ze vast aan terug trekking (wat hun eerste besluit was) omdat ze anders nog meer stemmen en dus zetels gaan verliezen. Afghanistan (en het werk van de Nederlanders) zal ze een zorg zijn. Erg waardeloos van deze partij.
    Ik heb geen familie, bekenden of enige andere binding met de Nederlandse missie aldaar. Ik ben er wel van overtuigd dat de Nederlanders daar prima werk verrichten! En een terug trekking zou in mijn ogen dom zijn. De autoriteiten daar, de plaatselijke bevolking en de landen waarmee de nederlanders samenwerking of leiding aan geven, zouden allen graag zien dat Nederland blijft. Kijk maar eens naar docu’s over de missie, zoals op Omroep brabant. Er wordt daar goed werk geleverd!
    Beetje jammer dat “een groot deel van Nederland”, merendeel van de oppositie en de PvdA naar huis willen. Maar zo gaat het altijd hier, het went.

  40. Ben zegt: 02-12-09 om 16:51

    Er worden toch heel vreemde argumenten aangehaald om een verlenging van de missie te verdedigen, dunkt me. Voortschrijdend inzicht? Hoezo? Hoe voortschrijdender het ‘inzicht’ wordt, hoe duidelijker blijkt dat er hoegenaamd geen verbetering is in de (voort)schrijnende situatie. Ondanks de vele militairen en talibanstrijders die de dood vonden. En (erger nog) ondanks de massa onschuldige burgers die omkomen.
    Strijd verhardt de standpunten van partijen en versterkt de haat.
    Bovendien wordt de militaire inzet hulp voortdurend bewust onterecht bestempeld als vredesmissie. Dat is het niet. De intentie is immers de vernietiging van de taliban. Dan pas – zo is de redenering – liggen er mogelijkheden voor een herstel van de democratie.
    Maar gelet op de mateloze, in de hele Afghaanse samenleving verweven, corruptie is het zeer de vraag of die er ooit komt.

    Om in die context het lef te hebben om te stellen, dat voortzetting van de ‘missie’ maximaal betekenis geeft aan de dood van alle gesneuvelden getuigt van een wel héél verwrongen wereldbeeld.

    Na ellenlange discussies is de AFSPRAAK (kent iemand dat woord nog?) gemaakt dat Nederland zich in 2010 uit Afghanistan terugtrekt. Nu is de waarde van een belofte van dit kabinet ongeveer van dezelfde waarde als een een staatslot, maar als ‘de wereld’ als van mening is dat er daar iets moet gebeuren, zou het dan niet reëel zijn als ieder land daar een bijdrage aan levert?
    Of is het zo, dat het overgrote deel van de ‘wereld’ de missie zinloos, uitzichtloos, hopeloos en mensonwaardig acht?
    Zou daar dan misschien iets van waar kunnen zijn?

  41. Blijven of gaan, is het ooit goed?
    Kiezen we voor onszelf of een ander…
    De gevolgen zullen in beide gevallen merkbaar zijn…

  42. henk k zegt: 02-12-09 om 16:59

    Natuurlijk, afspraak is afspraak. Het leuke van politiek is, dat er altijd nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden. Want met wie is die afspraak eigenlijk gamaakt? Toch vooral met de politici zelf, Tweede Kamer, regeerakkoord, kabinet. Als nu, door voortschrijdend inzicht, het iedereen beter lijkt nog even te blijven, bijvoorbeeld een jaar om aan te haken bij het tijdschema van Obama, dan is daar niet veel tegen.
    Argumenten als woordbreuk e.d. gelden niet in de politieke besluitvorming, omdat nieuw inzicht altijd prevaleerd. Eerder is het zo, dat we achteraf moeten stellen, dat al te duidelijke uitspraken schadelijk zijn of kunnen zijn. Als het zo is, en veel wijst daarop, dat terugtrekken inhoudt dat de hele eerdere inspanning schade oploopt of zelfs teloor gaat, zou ik zeggen: blijf nog even.
    We mogen in dit verband ook nog wel even meewegen, dat we vechten tegen een gruwel van vrouwonderdrukking, homohaat, achterlijkheid in het algemeen en tegen ons aleen gerichte pure haat. Dat is sinds 2001 denk ik niet verminderd. Als wij dan zwak optreden, zullen wij, maar waarschijnlijker zwakkeren in de wereld, daar de prijs voor betalen.
    Wellicht is het iets om aan de NAVO-partners een adequate materiele en financiele vergoeding te vragen, zodat de zaak nog even te behappen blijft.

  43. michiel zegt: 02-12-09 om 16:59

    Gewoon extra troepen sturen, maar dan moeten alle Navo lande dat ook doen. En dan niet taliban bestrijden maar daar de politie en het leger zelfstandig maken.

  44. Sjonnie zegt: 02-12-09 om 17:02

    Er valt niets te winnen in Afghanistan. Deze oorlog kent alleen verliezers, omdat de al quaida ongrijpbaar is. De vietnamese aanpak is ook niet meer van deze tijd, maar wel het meest succesvol. Iedereen kan lid zijn van deze organisatie… Maar dit mag niet gezegd worden.

  45. George zegt: 02-12-09 om 17:09

    @OrangeTux: Een onafhankelijke Afghaanse onderzoek? Hoe kan een onafhankelijke onderzoek geweest zijn terwijl daar de verkiezingen zijn zo oneerlijk verlopen! Ik ben van mening dat jij een onzin heb gesproken, want als je actualiteiten heb gevolgd had je geweten dat daar geen onafhankelijk onderzoek kan geweest zijn. Ik twijfel niet dat Nederland een kwalitatief werk levert, de vraag is of zou Nederlandse opofferingen geprezen worden in de toekomst! Zelfs zo’n onderzoek kan door de overheid voor eigen belang, transparante propaganda, beïnvloed zijn!

    Hier in Nederland Afghanen zin de Westerse bemoeienis een occupatie hoe kunnen daar 50% van de mensen de Westen zin als hun bevrijders? Zo’n onderzoeken wat jij genoemd hebt, kan de overheid, de media en andere belang hebbende manipuleren met gemak! Nog mals, ik twijfel niet dat Nederland kan kwalitatief werk leveren, de vraag is alleen of het moeite waarde is onze soldaten daar laten sneuvelen en zo’n gigantisch kosten laten makken.

    Was VS niet de financier van deze terroristen tegen de Rusland? Hadden zij niet in die zelfde Pakistan kampen opgezet waar deze terroristen werden opgeleid? VS heeft hun des tijds met wapens en instructeurs bevoorraad en ondersteund! Vanzelf sprekend zou VS onze werk goed vinden. Nu staat VS niet alleen tegen zijn opgevoede terroristen, tegen zijn eigen opgevoede radicalen!

    Weg met onze soldate uit Afghanistan!

  46. Leo zegt: 02-12-09 om 17:10

    Uiteraard moeten we onze medemens ten alle tijd helpen en bijstaan !!!

    Echter, kunnen we niet alle volkeren onze cultuur (o.a.democratie) opdringen. En dat is nu vaak de gedachte van veel westerse landen. Op dit punt loopt het altijd mis. Laat de geschiedenis ons nu ook op dit gebied eens echt wat leren….!

  47. Leo zegt: 02-12-09 om 17:12

    Ik vergat nog te zeggen dat er andere landen zijn die hier goed garen bij spinnen en dat is daar vlak in de buurt: zij bouwen gestaag door aan (kern)energiecentrales!!!!!!!

  48. Peter K zegt: 02-12-09 om 17:13

    Volgens mij is er maar 1 keuze, namelijk wegwezen daar, of voor altijd blijven, want je gelooft toch niet dat het dan zo blijft als wij vertrekken? Ook al blijft Nederland nog 10 jaar, zodra we onze beentjes lichten, is het binnen no time weer hetzelfde. Zo zit die cultuur daar in elkaar. Ik zeg dus wegwezen daar, en we hadden er in de eerste plaats nooit aan moeten beginnen.

  49. henk k zegt: 02-12-09 om 17:22

    Wat ik in ieder geval volkomen maf vind, is de opheffing van Kamp Holland, het aan zn lot overlaten van Uruzgan en de enorm dure repatriering van de Nederlanders met hun materieel, waarna een ander land? de hele zaak weer moet opbouwen. Daar moet toch iets slimmers voor te bedenken zijn.

  50. H.J. de Jong zegt: 02-12-09 om 17:28

    De afspraak is: beëindigen van de huidige missie. Dit zou echter geen andere missie in Afghanistan moeten uitsluiten, omdat we bij vertrek uit dit gebied, afgezien van het feit dat er enorm goed werk verricht is in Uruzgan, een grote hoeveelheid kennis verloren gaat die cruciaal is om de stabiliteit terug te krijgen. Stabiliteit, dat gaat niet zover als de illusie van een westerse democratie, maar is wel mogelijk.
    Maar waarom zouden we een andere vorm van aanwezigheid in Afghanistan uitsluiten, desnoods aan de andere kant van het land, als dat niet in strijd is met de afspraken die gemaakt zijn, het een behoudt van kennis oplevert en, heel belangrijk, Nederland op de kaart laat staan in de internationale dialoog. Bij volledige terugtrekking zit er namelijk absoluut geen uitnodiging voor de G20 meer in. Tel daarbij het verlies van de belangrijke positie van Kroes in Brussel en het aftreden van De Hoop-Scheffer als NAVO-baas bij op en concludeer dat Nederland internationaal een forse stap terug zal moeten doen.
    Last but not least: hoeveel zou het ons, de belastingbetaler schelen, als een nieuwe militaire missie van Nederland in het zelfde land zou plaatsvinden als dat het nu gebeurd? Want vroeg of laat komt er altijd weer een nieuwe uitzending van onze troepen.
    Kortom: de afspraak ligt er inderdaad, maar staat een nieuwe missie niet in de weg.

  51. Cor zegt: 02-12-09 om 17:32

    We moeten ons mijns inziens afvragen wat we achterlaten als we zouden vertrekken. En ik vrees dat dat niet zo mooi is, zeker niet voor de vrouwen en meisjes daar. Alleen maar zeggen dat we moeten vertrekken is daarom echt te kort door de bocht. Natuurlijk kunnen we niet eeuwigdurend blijven en moet een exit strategie bedacht worden en natuurlijk, welke keuze gemaakt wordt, het zal voor de burgers voorlopig nog geen land van melk en honing worden, zoals wij hier dagelijks mogen beleven. Maar pak al deze punten aan. Zorg dat de overheid goed gaat functioneren, dat de de Taliban zoveel mogelijk binnenboord haalt en anders bestrijdt en trek je dan geleidelijk terug. En als we vinden dat aanwezigheid nodig is, moeten we daar als Nederland niet voor weglopen. Onze aanpak werkt goed, laten we de missie op dat vlak verder steunen en wellicht minder militair.

  52. Frank RIO zegt: 02-12-09 om 17:36

    Het gaat hier om een belangrijke missie. De rol van Nederland in deze missie wordt bijzonder gewaardeerd. Nederland heeft afgesproken haar taak als lead-nation is Uruzgan in augustus 2010 te beindigen. Het is een zware taak voor onze militairen en uitputtend voor het materieel. Het is denk ik goed om te zorgen dat díe vorm van aanwezigheid in Uruzgan wordt beindigd; in ieder geval als lead-nation. Het zou een goede zaak zijn als er Nederlandse adviseurs aanwezig blijven gezien de kennis en het contact met de bevolking die de Nederlandse militairen daar hebben. Tevens moet er zeker de mogelijkheid zijn elders in het land de internationale gemeenschap te blijven ondersteunen in haar strijd tegen de Taliban.

  53. Cornelis zegt: 02-12-09 om 17:47

    Dat er in het verleden afspraken zijn gemaakt behoeft geen steek houdend argument te zijn om op basis van nieuwe inzichten tot een andere visie te komen. Als zodanig vind ik afspraak = afspraak te kort door de bocht.

    Echter de reden om daar weg te gaan ligt ten grondslag aan het gegeven dat deze oorlog simpelweg niet te winnen is. We hebben immers de bevolking, de plaatselijke cultuur niet mee. Deze laten zich niet kneden naar onze westerse agenda, meningen en visie. “Wij” zijn in hun ogen slechts vreemde indringers – zo niet vijanden.
    Dat we daar zogenaamd al iets bereikt hebben, kan waar zijn, evenwel verslechterd de situatie er zich met de week.

    Er wordt gesteld dat we dienen te luisteren naar degenen die er geweest zijn. Welnu, dan doen wij. Heeft u onlangs niet gekeken naar het interview met enkele Russische veteranen? Hun advies: Verdwijn!! nu het nog kan…

    Daarbij komt nog dat deze oorlog in moreel opzicht verwerpelijk is. Het gaat allang niet meer om het opsporen van Osama Bin Laden en z’n kornuiten. Er is een agenda bij gekomen -of was dat de feitelijke agenda ?- meneer Karzai in het zadel te houden. Dat dit gepaard diende te gaan met massale verkiezingsfraude wordt gewoon op de koop toe genomen.
    U denkt toch niet dat de gemiddelde Afghaan gek is? Hij heeft dit westerse NAVO spel echt wel in de gaten.

    Vanaf nu gaan denken aan een exit strategie. Draag s.v.p. wel zorg dat onze bondgenoten veilig meegenomen worden – de was boy op kamp Holland, de vertaalster in Kandahar, het Afghaanse vrouwen voetbal team etc.
    Dat offer -de kosten van politiek asiel voor deze mensen- wegen niet op tegen het menselijke leed en de miljarden die anders deze nutteloze strijd zouden kosten.
    Ook ben ik nu alreeds voorstander van een parlementair onderzoek om de verantwoordelijken aan dit politieke en militaire debacle “vroegtijdig” op te sporen. Om zo risicovol bezig te zijn met politieke spelletjes -met ten principale mensenlevens als inzet- ligt niet opgesloten in de Nederlandse traditie. De eventuele schuldigen hieraan dienen hiervoor verantwoordelijk gesteld te worden.

  54. Hans zegt: 02-12-09 om 17:48

    Stoppen in augustus volgend jaar, de missie die nu aan de gang is is al een verlenging omdat toen ook al niemand “onze” plaats wilde innemen.
    Het is nu wel genoeg zo.
    Er is één grote belanghebbende en dat is de internationale wapenhandel.
    Ná het uiteenvallen van de Sovjet Unie brak de zgn. Nieuwe wereldorde aan.Dat hebben de wapenhandelaren niet laten gebeuren er moet geschoten worden. Dit is een aspect dat veel te veel onderbelicht blijft.
    Waar halen de Taliban al hun wapens en mumitie vandaan, ja ze betalen het met drugsgeld. Besmet geld maar niet voor al die Wapenboeren.

  55. Bert zegt: 02-12-09 om 17:54

    Alweer een poging tot verlenging!!
    Hoeveel soldaten,kinderen, burgers en Talibans zijn tot nu toe gewond of gedood? Wat kost dit allemaal?
    De Russen hadden dezelfde Talibans (toen bewapend door Amerika zelf)niet kunnen verslaan. Alle soldaten terug naar huis. Weg uit de wespennest.

  56. thomas zegt: 02-12-09 om 18:01

    Het is toch niet waar!
    Ik zit hier een paar reacties te lezen, maar het is kinderlijk hoe sommige mensen wijzen naar andere landen(mensen). “Wij als kikkerlandje hebben wel genoeg gedaan”. Complete onzin, want de missie is niet genoeg geweest. Het is toch zo dat iedereen hier nog wel wat te klagen heeft?

    Er moet inderdaad wel nog eens naar gekeken worden in wat voor opzicht Nederland hulp zou kunnen bieden. Onze militairen hebben hard gewerkt daar in Uruzgan, maar of het gewerkt heeft? Wij weten nu zelfs nog niet of het nodig was.

    Echter ben ik wel van mening, dat wat het besluit ook is, de mensen daar niet zomaar moeten “achterlaten”.

  57. anoniem zegt: 02-12-09 om 18:28

    Ik vraag me af of blijven in Afghanistan wel zo zinvol is,
    je praat wel anders als je vriend gewond terugkomt uit Uruzgan
    Of als je jongens ziet die geen benen meer hebben…
    Dit alles omdat de Taliban doorheeft dat die bermbommen een wonder zijn,
    zolang er geen oplossing voor dit probleem wordt gevonden zal er weinig
    verbetering in het land terug te vinden zijn en zal de Taliban zeer sterk zijn. Boven lijkt me dat voor Nederland het werk erop zit. Terugtrekken die troepen!

  58. alwin zegt: 02-12-09 om 18:29

    TERUG HALEN!!!

  59. Robbert zegt: 02-12-09 om 18:38

    Het is toch wel triest dat wij als klein land maar toch wel de 16de economie van de wereld besluiten om te vertrekken!

    Verantwoordelijkheid nul!!!! Je begint aan zoiets met een bepaalde doelstelling. Is de wereld nu wel veilig dan? Willen we blijven leven onder de dreiging van?

    Daarnaast zijn we bezig met ontwikkeling van het land, hoe weinig succesvol we daar dan soms ook in zijn. Maar weggaan is weglopen voor verantwoordelijkheden. Erg jammer, gelukkig hebben wij onze vrijheid ook nergens aan te danken ……………………………..

  60. Wim Vriezen zegt: 02-12-09 om 18:51

    Het was al een fout van de meerderheid van de tweede kamer om zich zo definitief uit te spreken om eind 2010 te vertrekken, omdat tijden en ontwikkelingen nu eenmaal in de tijd veranderen. Nu Obama meer troepen stuurt met de mededeling daarbij dat zij zich na juli 2011 zullen gaan terug trekken, omdat dan de Afgaanse politie en het leger de taak moet kunnen overnemen, vind ik dat Nederland zich ook pas na juli 2011 langzamerhand moet tugtrekken. Of interesseren de tegenstanders van langer blijven zich absoluut niet dat een nog niet op orde zijnde Afgaans politie en leger over geleverd worden aan de Taliban? Vooral de vrouwen zijn dan weer de klos etc. Nederland kan zich niet permiteren dan de schuld op andere landen te schuiven. Wij hebben onze eigen verantwoordelijkheid ten opzichte van de Afgaanse bevolking. Laat de wereld zorgen dar het Afgaanse politie en leger redelijk betaald worden en vooral de corruptie daadwerkelijk bestrijden, corrupte zal er altijd blijven als de mensen geen inkomen hebben waar ze van kunnen leven.

  61. imelien zegt:
    Weg,weg,weg, en houdt vol PvdA en Christen Unie Het is genoeg geweest.
    Obama wat is het verschil met Bush,deze man valt mij nu toch tegen.
    Marlene Dietrich zong ooit in dat lied van Bob Dylan:Wenn wird je
    Verstehen .Niet door zoveel militaire te sturen.Het moet anders

  62. Toth zegt: 02-12-09 om 19:15

    Oorlog of hoe je het noemen wilt is een opgezet spelletje van de machtselite (Illuminatie). Ze creeeren een spook als afleidingsmanoevre (net als de “war on terror”). Men zoekt nog steeds naar de Arc des Verbonds om de totale wereldmacht te verkrijgen, hier draait Afghanistan om en de rest is allemaal fake. Geloof niet direct wat wordt gepropageerd via de mainstream media. Er zijn hele andere dingen a.d.h. die jij en ik niet te horen of te zien krijgen.

  63. Karin zegt: 02-12-09 om 19:16

    Laten we a.u.b stoppen met die neo-koloniale politiek, het heeft al meer dan genoeg ellende gebracht en dat alles gebaseerd op leugens en bedrog.

    Honderdduizenden doden in Irak, de grootste misdaad van deze eeuw, en we hebben dankzij deze misdadige politiek TWEE landen met een Taliban.

    Dus, terugtrekken en er nooit meer heengaan.

    P.s. de Taliban kon zoveel macht krijgen dankzij de Amerikanen. De Engelsen en de Russen hebben zich stukgebeten op Afghanistan en zo zal het ook met zgn. geallieerden gaan, hopelijk. We hebben daar niks te zoeken.

  64. toin zegt: 02-12-09 om 19:18

    We mogen dankbaar zijn dat de Amerikanen ons geholpen hebben in de 2e
    wereldoorlog,maar Korea,Vietnam en Afganistan hebben een andere cultuur.
    Laten de andere culturen Afganistan helpen.De Taliban zullen wij niet
    kunnen verslaan.

  65. victor zegt: 02-12-09 om 19:42

    Weggaan uit Afghanistan? En de Taliban het laten overnemen? Willen we er dan wel aan denken de deur wijd open te houden voor alle vrouwen en meisjes die dan weg willen?

  66. Linda Wakker zegt: 02-12-09 om 19:52

    Mensen wordt eens wakker, het gaat helemaal niet om wederopbouw o.i.d.! Het draait alleen om macht, een elitegroep die achter dit hele oorlogverhaal zit wil een totalitaire wereldstaat creeeren! Er is ook helemaal geen regering aan de werkelijke macht. Bush, Balkenende etc voeren alleen uit wat hun wordt opgedragen, ook zij worden van buitenaf gestuurd door ditzelfde elitegroepje. We worden met z’n allen in de maling genomen. Het keiharde bewijs staat al sinds de onafhankelijkheidsdag in 1776 op de dollarbiljetten gedrukt; Een piramide met het allesziende oog in het puntje met daaronder de tekst vertaald van Latijn naar Engels: “The New World Order”. Ook staan er in Georgia Guide Stones in 8 talen dat men verder wil op deze aardbol met 500 miljoen mensen. Er moeten dus volgens hun ruim 6 miljard mensen geruimd worden. Waarom denk je dat er nog steeds mensen sterven aan honger of aan een ziekte. Er zijn allang oplossingen, maar daar gaat het dit elitegroepje niet om.
    Bedenk goed dat als je TV kijkt of de krant leest dat jou eigen geloofssysteem beinvloed wordt met allemaal negatieve informatie waardoor je hun spel juist voedt. Het gaat ze niet om jou of mijn leven, het gaat ze om een totalitaire wereldstaat te creeeren, dit houdt in dat ze de controle willen over de gehele wereld. Voedt hun spel dus niet en zorg dat je je eigen ding gaat leren doen in de komende jaren, niet gemakkelijk, je zult moeten breken met allerlei geloofsovertuigingen. Alle grote dingen zijn van deze elitegroep; Het bankwezen, de farmacie en dus de gehele ziekenzorgindustrie, de olie, etc etc… Ze bezitten meer dan de helft van het wereldvermogen. Denk je nou echt dat ze geld willen? Nee het draait hun om een totale wereldmacht.
    Kijk eens wat David Icke nieuws of Alex Jones en je weet gegarandeerd meer dan je in de krant leest of op Tv ziet. Want ook de media wordt beinvloed door deze elitegroep.
    Het beste kun je positieve energie sturen naar zowel de soldaten als de mensen in Afghanistan want zij zijn de dupe van dit machtsspel wat door een elitegroepje wordt opgezet.

  67. Bertje zegt: 02-12-09 om 20:00

    Jawel vrouwen de klos, die zijn hier in Nederland onder dat geloof ook de klos, het zal zo’n 300 jaar duren dat er enige verlichting in de Moslim wereld zal ontstaan, de dwang tot onderwerping en verminking van vrouwen , hel en agressie zit tussen de oren van Moslim man, in Afghanistan maar ook in Nederland.
    Wij in Europa hebben daar ook een 800 jaar voor nodig gehad, om de vrouw enige respectabele positie te kunnen geven.

  68. Richard zegt: 02-12-09 om 20:34

    We zitten al twee jaar langer in Afghanistan dan de bedoeling was en wat doen we eigenlijk in Afghanistan? Opbouwen? Jazeker, we bouwen misschien weer op wat we zelf of anderen aan flarden hebben geschoten, als dat al gebeurd. De hele westerse aanwezigheid in Afghanistan is een grote farce. Terug die troepen en het liefst zo snel mogelijk en nooit meer deelnemen aan internationale missies.

  69. Gosling Wiersma zegt: 02-12-09 om 20:40

    Een jaar geleden hoorden we alleen enthousiaste reacties, met name van de linkse partijen, op de verkiezing van president Obama. Nu vraagt hij van Nederland een voortzetting van de bijdrage aan de militaire aanwezigheid in Afghanistan en die zelfde partijen, de PvdA voorop, geven niet thuis. Buitengewoon hypocriet! De heer Van Dam verwijst naar andere NATO lidstaten die in zijn ogen te weinig hebben gedaan. Een dergelijke reactie heb ik nooit gehoord van de PvdA wanneer het om Ontwikkelingssamenwerking gaat en de jaarlijkse bijdrage die Nederland hieraan besteedt. Het gaat in Afghanistan om mensen die op dit moment nog niet in staat zijn zich te verdedigen tegen de onderdrukking van een aantal religieuze fanaten. Het gaat om vrouwen die worden onderdrukt en meisjes die toegang tot de school wordt ontzegd, omdat de Taliban, allen mannen, uit angst hun invloed te verliezen, de ontwikkeling van vrouwen wil tegengaan. Dat zou de feministen van de linkse partijen toch moeten aanspreken. Bovendien zou het een dramatische verspilling zijn van de inspanningen die de afgelopen drie jaar door de Nederlandse militairen in Uruzgan zijn geleverd. Tot nu zijn 21 van deze militairen gesneuveld. Voor de nabestaanden lijkt het me onverteerbaar wanneer achteraf blijkt dat zij voor niets hun leven hebben gegeven. Kortom, ik vind dat de Nederlandse regering het verzoek van president Obama serieus moet overwegen en dat de Tweede Kamer haar mening moet herzien.
    Geef onze mensen in Uruzgan de kans om hun klus af te maken.

    N.B.: Reactie op Wytze: Als Bill Clinton zich destijds niet had bemoeid met de burgeroorlog in voormalig Joegoslavië en er geen Amerikaanse troepen waren gestuurd, dan zou de genocide zoals in Srebrenica tot op de dag van vandaag door zijn gegaan. Als de Bosnische moslims afhankelijk waren geweest van Europa, dan zou er nu geen moslim in Bosnië Herzegovina meer in leven zijn. Doet iets aan je historisch besef, Wytze.

  70. André zegt: 02-12-09 om 20:46

    Op emotionele gronden zou ik snel zeggen; weggaan in 2010. Met het verstand zou ik zeggen Blijven tot de einddatum die overeengekomen wordt met andere NAVO partners. Op voorwaarde dat iedere lidstaat zijn steentje bijdraagt en misschien blijven in een andere vorm. Meer opleiden en trainen, inlichtingen, vuursteun, verbindingen en opbouw.

    Ik denk dat de Nederlandse mannen en vrouwen goed werk leveren en dit ook kunnen met veel kwaliteit!
    Natuurlijk niet te vergelijken maar ik ben blij dat onze bondgenoten het niet opgegeven hebben toen het wat minder goed ging in september en oktober 1944 in Nederland en toen ze zware klappen kregen in November en December in het natte en later koude Duitsland en België!
    Laten we daar eens goed over nadenken en niet alleen maar zuipen en feestvieren op 5 mei. Laten we nu ook trots zijn op de Nederlandse militairen en ze dankbaar zijn dat zij zich inzetten voor een hoger doel.

  71. J. Smid zegt: 02-12-09 om 21:18

    Laten we maar gewoon blijven en het karwei afmaken. We hebben de capaciteit en wellicht valt er veel te leren voor toekomstige missies.

  72. OrangeTux zegt: 02-12-09 om 21:20

    @George : Ik verwijs je naar het volgende artikel om aan te tonen dat mijn argument over dat onderzoek waar is.

    -”Twijfel over langetermijneffect Uruzgan”
    -Aldwin Geluk
    -Nederlands Dagblad, 25-09-’09

    Het rapport heet “Three Years Later”. In dat rapport staan de conclusies van de Afghaanse organisatie die onafhankelijk onderzoek deed naar de Nederlandse missie in Uruzgan de afgelopen 3 jaar. Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Buitenlandse zaken

    citaten:
    “de Nederlanders hebben het voor elkaar gekregen dat Uruzgan veiliger is geworden en zich sneller ontwikkeld dan andere Afghaanse provincies.”
    “… ze weten effectie samen te werken met de lokale leiders.”
    “de Nederlandse ministeries van Defensie en BZ gaan er al enige tijd van uit dat 70% van de provincie Uruzgan wordt bereikt door de Nederlanders, Amerikanen en Australiers die onder Nederlands bevel actief zijn. De Afghanen zelf stellen in hun rapport dat slechts 50% van de bevolking iets positiefs merkt van de buitenlandse aanwezigheid in Uruzgan.”

    George zei:
    “Hoe kan een onafhankelijke onderzoek geweest zijn terwijl daar de verkiezingen zijn zo oneerlijk verlopen!”
    Dit is natuurlijk een drogreden, een onjuiste vergelijking, dat snap je zelf ook wel.Bij die verkiezingen dienen enorm grote politieke belangen wat bij dit onderzoek veel minder speelt.

    Hier komt nog bij dat jij en ik niet bij dat onderzoek waren, het rapport niet hebben gelezen dus kunnen wij geen conclusie trekken over de onafhankelijkheid waarmee dit onderzoek is uitgevoerd. Maar het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het onderzoek geaccepteerd en dus mogen we (naar mijn mening) dit rapport wel als onafhankelijk zien.

  73. Dick zegt: 02-12-09 om 21:55

    Afspraak is afspraak dus niet achteraf opnieuw iets terugdraaien. Maar dat zijn we wel gewend van dit kabinet. Ik lees trouwens nooit dat er kinderen van onze ministers uitgezonden worden. De mentaliteit veranderd nooit in dit land, met al die krijgsheren.

  74. Roel zegt: 02-12-09 om 22:08

    Ik vind dat onze jongens moeten blijven.Waar blijven we als we ons als bondgenoot niet houden aan de afspraak.Ik weet het wel,het zal je kind maar zijn,maar afspraak is afspraak.Vooral voor de jongere generatie is dit zeer belangrijk.Als de PVDA dan echt niet wil,dan moeten er maar nieuwe verkiezingen komen ( kan de pvda nog meer aanhangers verliezen )

  75. Arij Bartels zegt: 02-12-09 om 22:14

    Afspraak is afspraak. Weggaan op de afgesproken datum.
    Als we dat niet doen geloof ik geen enkele afspraak meer die de overheid maakt met wie dan ook!
    Waar blijven de Belgen….?

  76. sjoerd zegt: 02-12-09 om 22:28

    Waarom is Nederland daar? Volgens mij gaat het om olie. Eeuwig zonde van al dat Nederlandse belastinggeld dat wordt weggegooid in Afghanistan. M.a.w.: zo snel mogelijk weg uit Afghanistan!

  77. Robbert zegt: 02-12-09 om 22:31

    Blijven!

    Er is nog niet heel veel veranderd in het land zelf! we kunnen wel zeggen dat we dan en dan ons terug trekken! maar als er plannen gewijzigd worden en zo ook door de Amerikanen dan moeten wij ons daar in mee verplaatsen!

    Wij moeten afmaken waar we mee bezig zijn! de mensen die daar werken doen goed werk! meerendeel staat zelf achter een verlenging van de missie

    Die jongens die gesneuveld zijn, zijn niet voor niks gesneuveld!

  78. Robert zegt: 02-12-09 om 22:36

    Af ga niet staan is niet het land waar wij moeten zijn. Ondanks de zeer goede inzet van al onze en buitenlandse militairen om er vrede en hulp te brengen.
    De overheid zou een keer naar het oorlogsmonument in Kiev moeten gaan kijken naast monumentale orthodoxe kerk/klooster. Een bronzen geraakte soldaat die neervalt met daar omheen alle namen van jongens (sommigen pas 17 jaar) die in Afghanistan zijn gevallen. Allemaal jongens uit de Oekraine, een enorm aantal namen. Daar wordt je zo stil van, en je voelt het enorme verdriet van hun familieleden op die plek.
    Dan zou ik me zeer bezwaard voelen om als overheid mensen daar naar toe laten gaan, die gewoon geen enkele kans maken met mensen die zijn opgegroeid in een explosieve survival omgeving.

  79. Hoe eerder we daar weg zijn, hoe beter. Zeker niet verlengen dus.

  80. wietze zegt: 02-12-09 om 23:42

    Uiteindelijke zijn het jonge enthousiaste jongens die zich laten gebruiken als speelbal der machtzuchtigen..
    Let there be LOVE in the world.

  81. Jannenman zegt: 02-12-09 om 23:49

    Nederlandse militairen hebben daar niets te zoeken. Ze hadden daar niet eens moeten zijn.

  82. Cristo Dumas zegt: 03-12-09 om 00:30

    Beste Lezers/ Betrokkenen,

    Begrijpelijk zijn de meningen verdeeld en daar voor moet begrip en dialoog uit voortkomen. Vandaar dan ook deze bijdrage.
    Als je jezelf afvraagt en je zit niet te typen vanuit die zandbak van ellende is het je moeilijk je voor te stellen een voorstander of tegenstander te zijn. Maar in Nederland hebben wij bewust gekozen dat uitzendingen van militaire bijdrage een politieke keuze zijn. Ook al zijn onze politici zelden actief geweest in 1 van onze krijgsmacht onderdelen noch in de dienstplicht. Het is dan ook moeilijk afentoe te begrijpen dat politici beslissen over onze vrouwen en mannen die daar een ‘betere wereld’ aan het scheppen zijn of het beste naar boven proberen te halen bij de lokale bevolking/ Uruzgan. Maar nogmaals dit is en zal een politieke beslissing moeten blijven ongeacht de beperkte inlevings vermogen van degene die beslissen(bounded rationality).

    Ik ben persoonlijk ben een groot voorstander van een betere wereld en elke niet egoïstische persoon zal het mij eens zijn. De vraag is echter is de impact van een Nederlandse aanwezigheid van invloed? Ik zal het anders stellen. Kunnen wij als klein landje van invloed zijn? Om de vraag die velen hebben kort te beantwoorden:’Zij doen verdomd goed werk daar.’ Ongeacht of de individuele militair persoonlijk achter de missie staat. Zij gaan heen als eenheid en hebben de hoop als eenheid terug te keren.

    Hier staat los van dat het kabinet de eenzijdige macht heeft deze missie te verlengen indien er een meerderheid is. Dit lijkt en is ook een politiek spel. Beloftes verbeken met de Nederlandse bevolking door te zeggen dat de missie medio 2010 ophoudt lijkt van belang evenals de hoop en verwachtingen bij de individuele militair die denkt dat missies naar Uruzgan na medio 2010 van de baan zullen zijn. Waar politici van zich om de drommel bewust van moeten zijn is de directe onzekerheid die teweeg brengen bij de militair en hun gezinnen en vrienden door het politieke steekspel.

    Maar laat het heel duidelijk zijn. Nederland heeft gekozen een actieve rol te spelen in het verbeteren van de wereld hoe klein deze invloed ook mag zijn. Dit doormiddel van financiën, maar ook door militaire bijdrage te leveren. Het uitzenden van militairen naar de brandhaarden van Afrika ipv Afghanistan maakt het niet minder gevaarlijk. Onze kennis en aanwezigheid in Uruzgan wordt op prijs gesteld. Simpelweg doordat wij blijven en niet opgeven. Doordat wij leren van onze fouten en het belang in zien van het standhouden in situaties die hopeloos zijn.

    Democratie is geen exportproduct en dat begrijpen wij, maar als wij overtuigd zijn van hetgeen dat een betere wereld schepbaar/ maakbaar is. Waarom dan niet beginnen in Uruzgan. Waar wij de kennis hebben en gewaardeerd worden.

    Bij deze een groot respect en een diepe buiging voor alle vrouwen en mannen die ergens voor staan en hun leven daarvoor bereid zijn te geven.

  83. Leo zegt: 03-12-09 om 00:35

    Zeker er mee stoppen
    In deze economische crisis Stoppen
    Dit kost ons Hollanders een aardig vermogen,oftewel te veel Taxcentjes.
    Beter is het om je eigen binnenlandse veiligheid op orde te brengen.
    Na al die jaren zijn wij er niet echt wijzer van geworden

  84. Ik vind dat nederland moet ook mee bijdragen inleveren voor een stabiele afghanistan zo als andere landen in 2010, anders is alles voor niks geweest.

    p.s soms kan de afspraken afgebroken worden voor een veilig wereld.

  85. Tim zegt: 03-12-09 om 09:39

    Ik zie zoveel mensen roepen “propaganda van de media” en “kortzichting”.

    Het is niet kortzichtig als je zegt dat iemand zich aan zijn afspraken moet houden. Dat is basis regel nummer 1 bij afspraken. Als je je daar niet aan WILT houden, ben je een onbetrouwbare opportunist. Er is geen ander woord voor. Dat staat helemaal los van het feit of de missie een succes is of niet. Dat staat los van het resultaat. Je maakt een afspraak voor bepaalde tijd, klaar.

    Als je daarnaast opnieuw afspraken wil maken, dan kan dat. Oude afsluiten, nieuwe maken. Daar ga je een meerderheid voor zoeken, en als die er is dan maak je hem.

    Het is niet ONZE verantwoordelijkheid als we weg gaan, en alles weer instort. De wereld telt honderden landen, die allemaal een stukje vernatwoordelijkheid dragen. Ze weten allemaal dat we weg zouden gaan, ze weten allemaal wanneer. Ze hadden allemaal zelf een ansluitend plan kunnen maken, maar hebben dat niet gedaan. Dit geeft een gevoel dat je maar “bij je oude werkgever blijft omdat hij niemand anders heeft en het is zo zielig voor je collega´s” terwijl die collega´s daar net zo goed eerder iets mee hadden kunnen doen.

    Het was niet zo moeilijk geweest. Missie is onderweg, uitzoeken of het terecht is of niet had snel moeten gebeuren zodat je met verse informatie en nieuwe inzichten makkelijk een nieuw plan had kunnen maken voor langzame terugtrekking etc. Uuiteraard speelt er meer, want hoeveel Nederlandse bedrijven worden beter van deze zogenaamde “ontwikkelingshulp”? En langzame terugtrekking is beter, maar dat er nu zoveel mensen roepen dat we direct weg moeten gaan heeft de regering toch echt aan zichzelf te danken door ondoorzichtigheid en ogenschijnlijk verbergen van feiten.

    In een tijd waarin we al het gevoel hebben bij alles in de zeik te worden genomen, is dit net weer een druppeltje extra in een emmer die al op overstromen staat.

    Dus mijn advies blijft: wees eerlijk, hou je aan afspraken, zorg voor duidelijkheid en vooral eerlijkheid en bespreek dan of er een overgangsoplossing moet komen. Imho wel, maar niet een oneindige want ergens moet het ophouden.

  86. Gosling Wiersma zegt: 03-12-09 om 12:18

    Het valt mij op hoeveel reacties getuigen van weinig of geen kennis van zaken. Er wordt o.a. gerefereerd naar oliebelangen. Hoezo olie? Onder de bodem van Afghanistan is helemaal geen olie. Bovendien wordt Nederland kennelijk door veel landgenoten beschouwd als een onbeduidend “kikkerlandje”. Qua oppervlakte is Nederland inderdaad klein, maar als dat het criterium zou zijn, dan zou Groenland een wereldmacht zijn, daar wonen echter meer ijsberen dan mensen. Nederland heeft ruim 16 miljoen inwoners, dat zijn er meer dan de totale bevolking van Noorwegen en Zweden samen! Ons land staat op de ranglijst van economieën op de 16e plaats en maakt daarom terecht deel uit van de G-20. Die status schept verplichtingen. Daarom moet onze regering zeer serieus het verzoek van president Obama in overweging nemen en niet rücksichtlos alle militairen uit Afghanistan terugtrekken. Vraag onze militairen in Uruzgan in hoeverre zij bereid en in staat zijn hun missie voort te zetten en laat al die nitwits die nog nooit een vuurwapen in hun handen hebben gehad eindelijk eens een keer naar de experts luisteren!

  87. Jannenman zegt: 03-12-09 om 13:09

    Wat is dat trouwens voor rare subjectieve betiteling “internationale verantwoordelijkheid”? Alsof niet meedoen met VS ‘internationaal onverantwoordelijk’ is.
    Het blijft zo strijdig als maar zijn kan; zeggen voor culturele diversiteit te zijn en tegelijkertijd wat afwijkt en aldus divers is de kop in drukken middels oorlog.

  88. SBD zegt: 03-12-09 om 14:00

    Democratie brengen met een geweer in je hand is ook dictatuur…

    Een corrupte vazal van het westen installeren en steunen en aan de macht houden na een frauduleuse verkiezing is ook dictatuur.

    Je niet houden aan de afspraak en de meerderheid van het volk negeren is ook dictatuur.

  89. Ian Brown zegt: 03-12-09 om 19:20

    So what the f@%& is this NL ?
    Gunnin’ with this US of A
    In Iraq and Iran and in Afghanistan

    Does not a day go by
    Without the Israeli Air Force
    Fail to drop it’s bombs from the sky?

    How many mothers to cry?
    How many sons have to die?
    How many missions left to fly over Palestine?
    ‘Cause as a matter of facts
    It’s a pact, it’s an act
    These are illegal attacks
    So bring the soldiers back
    These are illegal attacks
    It’s contracts for contacts
    I’m writin concrete facts
    So bring the soldiers back

    What mean ya that you beat my people
    And grind the faces of the poor

    So tell me just how come were the Taliban
    Sat burning incense in Texas
    Roaming round in a Lexus
    Sittin’ on six billion oil drums
    Down with the Dow Jones, up on the Nasdaq
    Pushed into the war zones

    It’s a commercial crusade
    ‘Cause all the oil men get paid
    And only so many soldiers come home
    It’s a commando crusade
    A military charade
    And only so many soldiers come home

    Soldiers, soldiers come home
    Soldiers come home

    Through all the blood and sweat
    Nobody can forget
    It ain’t the size of the dog in the fight
    It’s the size of the fight in the dog on the day or the night
    There’s no time to reflect
    On the threat, the situation, the bark nor the bite
    These are commercial crusades
    ‘Cos all the oil men get paid
    These are commando crusades
    Commando tactical rape
    And from the streets of New York and Baghdad to Tehran and Tel Aviv
    Bring forth the prophets of the Lord
    From dirty bastards fillin’ pockets
    With the profits of greed

    These are commercial crusades
    Commando tactical raids
    Playin’ military charades to get paid

    And who got the devils?
    And who got the Lords?
    Build yourself a mountain – Drink up in the fountain
    Soldiers come home
    Soldiers come home
    Soldiers come home
    Soldiers come home

    What mean ya that you beat my people
    What mean ya that you beat my people
    And grind the faces of the poor

  90. Brian zegt: 03-12-09 om 22:02

    Als we nu niet daar ons karwei afmaken, dan is alles voor neits geweest. Ik vind dat verraad aan de Afghaanse burgers, en aan de doden aan onze zijde die daar inmiddels zijn gevallen. Vertrek daar betekent capitulatie t.a.v. het terrorisme. Typisch weer die linkse slappe houding van Bos. Dat heeft al zo ontzettend veel kwaad gedaan!! Als we nu niet vechten in Afghanistan dan zullen we op een keer thuis moeten vechten. Afspraak = afspraak, Ok! Dat hoor ik alleen als het Bos uitkomt. De draaikont.

  91. van de lustgraaf r.h. zegt: 04-12-09 om 00:49

    pvda een draaikonten partij. Militairen in Uruzgan laten blijven. De amerikanen hebben ons in 1940-45 toch ook niet in de steek gelaten.
    Als de pvda niet wil dan maar nieuwe verkiezingen. De pvda staat er toch al niet te best voor in de peilingen.
    Wat hebben wij aan een Minister Middelkoop die dienstweigeraar is geweest en nu Minister van Defensie is.

  92. keuleniscool zegt: 04-12-09 om 12:04

    Ja , de opium plantjes moeten goed beschermd worden…..

  93. vok zegt: 05-12-09 om 09:13

    De internationale druk of het nou Navo,Eu,nato is kost de Nederlandse belastingbetaler miljarden en levert niks op behalve wat glamour/erebaantje voor de betrokkennen achteraf.
    Het wordt tijd dat er verandering in komt,
    je kan niet iedereen door laten werken tot 67 jaar om dit te bekostigen

  94. Adri zegt: 06-12-09 om 14:50

    Yes, we can!

    (but we won’t)

  95. Peter K zegt: 06-12-09 om 18:19

    Citaat van Brain: “Als we nu niet daar ons karwei afmaken, dan is alles voor neits geweest”.
    He, gelukkig maar dan heeft die Neits er nog wat aan, anders is het hoe dan ook voor niets geweest. Maar wie is Neits? een begrafenisondernemer?

  96. Schurer A. zegt: 06-12-09 om 21:37

    Afspraken nakomen dus geen nieuwe troepen meer sturen

  97. als ze dan toch gaan, dan veel meer troepen. Het is politiek.

  98. Johan zegt: 14-12-09 om 05:32

    Moeten onze soldaten daar blijven dan denk ik ja, en als we toch blijven stuur dan metteen 5000 troepen meer. Voor echte opbouw en ondersteuning aan het afgaanse leger en politie. Ook zouden ze meer moeten eisen van het Afghaanse overheid dat zij de corruptie harder aanpakken en laat dit in niet mis te vertaane bewoording horen zodat men weet waar ze aan toe zijn. Wij hebben laten zien hoe het moet en het is nu aan de Amerikanen om het over te nemen. Het is overduidelijk dat de Holandse methode werkt! Ook het Afghaanse overheid zou hier iets van kunnen leren.
    Maar er komt een eind aan dit alles dus zorg dat je voor juli 2011 alles op orde hebt en vertrek!

  99. rangdangdoodle zegt: 14-12-09 om 11:23

    erg vreemd in een oorlog zeggen dat je ermee stopt.er zou een wet moeten komen die zegt dat je een oorlog eerst moet afmaken voordat je stopt of is oorlog toch een computerspel.niet beginnen en dan niet afmaken,ik vind dat zo raar en al die gesneuvelden dan?ook voor niks?het zou lekker zijn als in de 2de wereld oorlog de amerikanen ineens zouden zeggen:zo nu maar een ander land die het over mag nemen of dat duitsland zou zeggen:het was gezelig we gaan maar weer eens

  100. Jopie Beton zegt: 03-01-10 om 01:08

    Afspraak is afspraak. We gaan gewoon weg uit Uruzgan en laten de bevolking lekker in de str*** zakken nu het ze eindelijk langzaam beter gaat.
    Maar we gaan niet weg uit afgainstan want een andere missie wordt niet uitgesloten.
    Dan pakken we toch gewoon een rustig gebiedje. Helmand of zo.

  101. Er valt niets te winnen in Afghanistan. Deze oorlog kent alleen verliezers! of toch niet? De winnaar is de C I A met de internationale Wapenlobby. Hoeveel verdiend de Nederlandse wapenindustrie er aan? Niet veel denk ik, bijna alle miljarden verdampen naar America.

    Waarom blijft al quaida en de Taliban ongrijpbaar? Omdat de C I A daar achter zit vanuit Pakistan. Bin Laden famili zijn de bese vrienden van de Bush familie. Wie hielp de laatste Bush president uit zijn faillisement? In welk ziekenhuis werd de zieke O.BinLaden
    na 11 september geholpen? In een US Army hospital in?
    Wele president gaf direct opdracht om Osama te laten lopen nadat USmilitairen hem vlak na 11 september hadden opgepakt uit de ToraBora grotten?
    Google “Bilderberg Group” of “Skull and Bones ww2″ h t t p://sa.kewego.com/video/iLyROoaftPDf.html
    Wie hielp Hitler aan de Macht en wilden dat ook in USA? De Bush familie. De oude Bush, de grootvader van de
    laatste Bush is ervoor veroordeeld, maar dat weet niemand hier! w w w.excommunicate.net/skull-and-bones/
    Wie hielp de duitse ww2 oorlogcriminelen vluchten naar alle uithoeken, America!

    Wie hielp Sadam aan wapens nadat de Sha van Iran gevlucht was? Niet meer Rusland! Nee het was? Dezelfde persoon die 10 jaar later Oorlogsminister van Bush werd tegen Sadam.

    Welke US organisatie steunde de Iraniers bij hun 100dagen gijzelaxtie in de Amerikaanse Ambassade in Theheran? C?A!
    Zolang je niet achter de schermen gaat kijken en het oppervlakkige niews blijft geloven, help je ze de oorlogen en zogenaamde extremisten in stand te houden.
    Help ze niet langer, Stap nu uit die oorlog in Afganistan!
    Nederland word waakzaam! let op uw zaak!

  102. Sorry hier zijn de juiste liks
    Google “Bilderberg Group” of “Skull and Bones ww2″ http://sa.kewego.com/video/iLyROoaftPDf.html
    http://www.excommunicate.net/skull-and-bones/

  103. Peter K zegt: 09-01-10 om 11:45

    Oke oke, èèn missie dan nog meneer Obama, We noemen deze missie dan; ‘afnokken’

  104. Dan zegt: 09-01-10 om 12:58

    We zijn daar niet om de arme Afghanen te leren genieten van McDonalds.

    Dit is allemaal vooraf bedacht en gepland (Project for a New American Century).

    Het electoraat wordt week gemaakt met oneigenlijke motieven zoals:
    -we kunnen niet terug want dan zij die 21 soldaten voor niets gestorven..
    -we moeten het karwei afmaken (ook al kost het nog miljarden euro’s, 10.000 Afghanen en 10 soldaten het leven)
    -door de Taliban sterven er meer Afghanen dan door NAVO geweld in AFghanistan…
    -Het aanzien van NL staat op het spel…

    Mensen: we zijn daar met de verkeerde motieven op de verkeerde plaats in een land waar we niets te bieden en niets te veranderen hebben.

    Het gaat hier alleen om de geopolitieke plannen van de VS: het grote VS emperium waarvoor nu al miljoenen mensen zijn gedood en de lang bevochten rechten van de mens zijn gedecimeerd.

  105. Dan zegt: 09-01-10 om 13:18

    Stop de oorlog NU!

    De eerdere reden om Afghanistan binnen te vallen zou de aanwezigheid van Al-Qaeda zijn. De FBI heeft echter nooit bewijzen gevonden voor OBL als planner of dader van 9-11.

    We hebben daartoe een heel bergmassief gebombardeerd en sinds 2001 zo’n 60.000 Afghaanse burgers gedood. http://en.wikipedia.org/wiki/L.....present%29
    Daarnaast nog tienduizenden als strijders aangeduide personen.

    Nogmaals: de reden voor de bezetting van AFghanistan is oneigenlijk en strijdig met het internationale recht. Er worden dan ook telkens nieuwe en dubieuzere doelen aangevoerd om bezetting te verkopen aan het thuisfront.

    De kans dat er door aanhoudende strijd en preventief doden van alle verdachte Afghanen (bij checkpoints etc) vrede komt of begrip voor het optreden van het Westen is onwaarschijnlijk.

    De bevolking zal eerder verder verarmen en nog eerder opportunistisch in de handen van de sterkste bezetter worden gedreven.

    Na vertrek van de troepen zullen de bewoners zich gewoonweg conformeren aan de dan heersende machten zij het Taliban, Mujahedin, Warlords of corrupte regeringstroepen / politie.

    Dan is Nederland een militaire ervaring rijker van het gehalte politionele acties en hebben ze eindelijk het militair eerherstel na de smadelijke afgang van Srebrenica en onze weinig heldhaftige houding in WO2.

  106. Maaike234 zegt: 26-01-10 om 10:05

    ik denk dat het verstandig is om onze nederlandse militairen terug te halen, het is een moeilijke missie waar geen eind aan blijkt te komen, ze zullen wel wat voor uit zijn gegaan kwa gebieden die nu veiliger zijn om over heen te rijden of te lopen maar kwa weder op bouw van scholen huizen en alles zijn ze volgens mij nog niet erg ver gekomen.er zijn nu al teveel militairen overleden wordt tijd dat ze terug worden gehaald, gewoon veilig thuis!

Geef een reactie