De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Het kruis van Sinterklaas

sint2Den Haag is in de ban van Afghanistan en de parlementaire reis naar Turkije die niet doorgaat. Zeer belangrijke kwesties. Maar daardoor is het nieuws waar het deze week eigenlijk om zou moeten draaien, een beetje ondergesneeuwd. Minister Plasterk vindt het best als Sinterklaas een kruis op mijter en/of tabberd draagt, en ook als hij dat niet doet. Hij gaat er niet over en is niet van plan kledingvoorschriften voor de Goedheiligman af te kondigen.

De CDA’ers Koppejan en Schinkelshoek hadden gehoord dat Sint Nicolaas in Amsterdam geen religieuze symbolen mocht dragen, omdat het Sinterklaasfeest ‘geloofsneutraal’ moest zijn. De Sint die onlangs in de hoofdstad werd ingehaald, droeg de drie andreaskruisen uit het stadswapen op zijn kleding.

Schande, vonden de christelijke Kamerleden. Zij vroegen minister Plasterk: “Deelt u de mening dat er geen enkele reden is om de christelijke herkomst van Sint Nicolaas en het daaraan gerelateerde feest angstvallig te verbergen en dat de komst van nieuwe etnische groepen met hun eigen culturen, feesten, gebruiken en religies in onze Nederlandse samenleving, niet mag betekenen dat de christelijke herkomst van onze eigen cultuur, feesten en gebruiken verloochend wordt?”

En: “In hoeverre bent u bereid op te komen voor behoud van een typisch Nederlands feest als Sinterklaas, inclusief alle symbolen en verwijzingen die daar bij horen?”

Het zou eeuwig zonde zijn als we u het antwoord van Plasterk zouden onthouden, die er met zijn collega’s van Balkenende IV de bijbel nog eens op na heeft geslagen.

Hij wijst Koppejan en Schinkelshoek erop dat het Sinterklaasfeest een volksfeest is “met een complexe ontstaansgeschiedenis”. “Die is deels christelijk. Het kabinet heeft echter in de Bijbel geen Zwarte Pieten, noch schimmel, pepernoten of stoomboot kunnen ontdekken. Deze essentialia van het Sinterklaasfeest zijn kennelijk niet aan het christendom ontsproten.”

En: “Vanzelfsprekend moet Sinterklaas in ere gehouden worden. Het staat de feestvierders vrij het Sinterklaasfeest naar eigen goeddunken te vieren, en de regering heeft geen rechtsgrond om zich met de versierselen op de mijter of tabberd van de Goedheiligman te bemoeien.”

We wensen u een fijne pakjesavond toe, met veel in humor gedrenkte gedichten en surprises.

Inge Hoogendoorn

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


40 reacties op “Het kruis van Sinterklaas”

  1. J ruis zegt: 03-12-09 om 23:09

    Als het kruis op de mijter v.d.Sint moet verdwijnen,als symbool van het cristendom , en onze nieuwe nederlanders daar moeiten mee hebben dan eis ik dat alle hooftdoeken verdwijnen,dit is het symbool van de islam.

  2. Peter K zegt: 03-12-09 om 23:37

    Als Obama zwarte piet is, wie is er dan in Gods naam Sinterklaas? Als Obama sinterklaas is weten we wèl wie er zwarte piet is…. Nee niet Balkenende, maar Gerrit Zalm.

  3. Maar dan is het toch ook geen probleem om voortaan een moskee zonder minaretten te bouwen. Er staat in de gehele koran niets over minaretten.

  4. Helena zegt: 04-12-09 om 00:21

    Wordt het onderdehand niet eens tijd dat politici zich met èchte problemen gaan bezighouden in plaats van hun tijd te verdoen met zulke onzin? Uiteindelijk hebben we hen daarvoor gekozen en daarvoor worden ze ook (dik) betaald! Het antwoord van Plasterk kan ik wel waarderen: wie stomme vragen stelt kan een stom, maar desondanks juist, antwoord verwachten.

  5. Daniel Barto zegt: 04-12-09 om 00:45

    Als hij dan geen kruis mag dragen, dan kan je Sinterklaas nog altijd kruisigen.

  6. Eén van de medewerk(st)ers van de “Nederlandse Omroep Stichting” (“NOS”) heeft het eens anders omschreven, maar ik zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid (al dan niet voorzien van aanhalingstekens) de huidige stand van zaken toch maar in het Latijn doen: “Ubi dubium, ibi libertas”.

    Heel erg ver kon en/of kan ik er niet van af zitten, want volgens mijn informatie staat in de hoofdstad van het “Koninkrijk der Nederlanden” [Lees: "ons land"] bij de zogeheten “Stopera” een beeld van een Nederlandse filosoof en slijper van lenzen met daaronder de tekst: “Het doel van de staat is vrijheid” (sic).

    Zie (eventueel) ook een toespraak van een huidige staatssecretaris van het “Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties” (“Min. BZK”), dat voorheen “Ministerie van Binnenlandse Zaken” [Afkorting: "BiZa"] heette, op de conferentie “Regeldruk en Administratieve Lastenverlichting” (sic) gedateerd donderdag 2 [twee] april 2009 [tweeduizend negen].

    Het staat de feestvierders vrij … .

  7. Bart zegt: 04-12-09 om 07:53

    Ik zou de halve maan en het portret van Osama Bin Laden op de mijter laten breien, Uitingen van zwart piet verboden , dus gewoon blanke pieten, Heeft de nieuwe orde van Moslims, PVDA, Groen Links en andere aanbidders hun zin.

    Echt belachelijk, en ziekmakend dit soort aantasting van een oeroud volksfeest, voor kinderen wel te verstaan.

    Uitingen van een geloof in een omroep, ook ter discussie ?, KRO, NCRV, EO etc.

    Wij gaan echt terug naar de ‘Dark Ages ‘ de middeleeuwen met de gesel welke over het volk moet ,afkomstig uit het midden oosten.
    De volgende stap is dat ik als Hollander verplicht wordt om Arabische te gaan spreken, een schotelantenne zal moeten kopen, met Al Jazera op de buis, schreeuwende mannen met kromzwaarden en het verminken en onderdrukken van vrouwen als permanente verheerlijking van een pervers geest.
    Het is tragiek om te zien hoe een land en volk zijn identiteit moet verliezen.

  8. Henk Post zegt: 04-12-09 om 07:54

    Kledingvoorschriften af te vaardigen? uit neem ik aan!
    Verder is het hoofdlettergebruik merkwaardig. Bijbel staat met een hoofdletter in het citaat van de minister, met een kleine in die van de NOS. Maar Zwarte Pieten, Sinterklaas, Sinterklaasfeest en Goedheiligman? Ook zo maak je de dingen groter dan zij zijn!

  9. Tim zegt: 04-12-09 om 09:25

    Bart zegt: “Wij gaan echt terug naar de ‘Dark Ages ‘”

    Nu maak je beloftes die je niet waar kan maken Bart. Maar zonder grappen, ze moeten met hun handen van Sinterklaas afblijven. Zelfs ik als niet-Christen zie de Sint graag in een rood pak met gouden randen, een Kardinaals meiter op zijn hoofd met alle franje die erbij hoort. Ik zit echt niet te wachten op verbastering van deze oude gewoonte naar “yet another American version” met een hiphop mijter in een camping smoking. Die laatste stukjes typisch Nederlands moeten blijven, anders zijn we geen Nederland meer.

    Rest mij alleen nog te zeggen (voor Bart): Wodan Heerscht – Heidevolk. Ik ben er klaar voor, bring it on *grijns*

  10. Bart zegt: 04-12-09 om 09:33

    Dit onderwerp is net zo absurd als een voorstel om het suikerfeest met het slachten van een lam, te wijzigen in een cultureel neutrale portie patat frites met frikadel speciaal voor de moslims, De Hindoe mag alleen de culturele neutrale pannekoek, en geen roti’s meer veroberen.
    Afrikanen in ons land , geen traditionele dans en muziek, alleen muzikale klanken uit de Noord Holland , dit te dansen op Birchenstock sandalen en/of handgemaakte klompen uit het Kaukasus gebergte.
    Kleding voorschriften voor deze feesten : kaki stofjassen met groene rubberen laarzen.

  11. Arthur zegt: 04-12-09 om 10:38

    Tim; het is geen karinaalsmijter maar een mijter die door bisschoppen, kardinaals en ook door de paus gedragen wordt :)
    Overigens; op de meeste mijters van de rk-bisschoppen staat niet eens een kruis, maar meestal aan de voorkant een versierde verticale balk, dus is de aldus versierde Amsterdamse mijter gewoon in stijl!
    Maar dit terzijde; ik vind wel dat Sinterklaas gewoon in zijn eigen Tabberd, met de Christelijke symbolen moet blijven, dit is iets wat bij NL hoort, en anderen accepteren dat maar.

  12. Tim zegt: 04-12-09 om 10:55

    @Arthur

    Laat mij lekker met Kardinalen Smijten joh :) . Ging om de strekking, niet om de details. Na 6 December hakken we toch volgens oud Fries gebruik zijn hoofd eraf en hangen dat aan onze heidense “kerst”boom. Toch ?

  13. Hwb zegt: 04-12-09 om 11:11

    Wat mij betreft houdt de sint ook lekker zijn kruis. Ik geloof trouwens niet (zoals hierboven gesuggereerd wordt) dat het kruis is verdwenen onder druk van moslims/niet-christenen. Veel eerder is er volgens mij sprake van zelfcensuur van de organisatoren, mogelijk om toegankelijker te zijn voor andersdenkenden.

    Verder heeft Plasterk volledig gelijk. De overheid heeft natuurlijk helemaal niets te maken met het uiterlijk van Sinterklaas of welke persoon dan ook.

  14. Bart zegt: 04-12-09 om 11:17

    @ Tim

    Je zou een Fryslan liefhebber kunnen zijn, ik houdt het toch maar op mijn voorliefde naar Bretange en Schotland.
    Verder met respect voor alle pure mooie culturele uitingen !
    Voor kerstbomen kijkt u eens naar de oorsprong in de oude Germaanse tradities, dit overigens zonder ballen in den boom, of sneeuwspray en engelenhaar.

  15. Peter zegt: 04-12-09 om 11:53

    Nog meer toegeven ??? Wat zijn we allemaal al kwijt? Waar is inmiddels de Nederlandse identiteit? Hoe tolorant zijn de moslims? Laat uw stem niet verloren gaan maar in iedergeval geen CDA. Om u te overtuigen dat we ons tegen de islamisering hier en in de rest van Europa moeten verzetten raad ik u aan het boek van Orina Fallaci, The Force of Reason, te lezen, dan weet u waardoor we bedreigd worden en als we naar dat soort CDA-ers luisteren onder de voet worden gelopen.

  16. Tim zegt: 04-12-09 om 11:55

    Hehehe

    Mijn vrouw is deels Fries, maar ik niet hoor. Ik weet eerlijk gezegd niet eens wat ik ben, want de ene helft van de familie is oud Habsburgse adel en de andere kant gevonden in een mandje. Iets met een edelman en een dienstmeisje. Dus tja… Deel van de familie zit in Suid Afrika en heeft het daar baje goe, ander stukje is een marine familie en zit dus overal ter wereld. Het schijnt zelfs dat mijn twee oudste kinderen volgens de officiele regels zelfs Joods zouden zijn. Maar dat hou ik lekker op een gerucht.

    Schotland, ik doe met je mee. Wanneer gaan we en mag mijn vrouw mee? (Want echt niet dat die me alleen laat gaan naar haar favoriete land).

  17. keuleniscool zegt: 04-12-09 om 12:01

    De moslim terreur wordt met de dag erger.
    En ze zijn nu met slechts 10 %
    en de echte Nederlanders moeten zich aanpassen aan dit tuig !
    Schande !
    Met ONdank aan de moslimpartij ( = PvdA )

  18. En Sinterklaas in korte broek schijnt ook al niet meer te mogen.

  19. Tim zegt: 04-12-09 om 14:31

    BTW als ik de titel van de weblog nog een keer lees he….

    Maak daarvan De kruizen op de kleding van Sinterklaas en ik voel me wat geruster *knipoog*

  20. Bart zegt: 04-12-09 om 16:52

    Als eeuwenoude allochtoon, van moeders kant kwamen ze rond 1700 uit Noord Duitsland, van vaders zijde rond 1650 uit Spanje -Frankrijk, Blijf ik toch de Nederlandse cultuur respecteren,
    Dus alle folkloristische uitingen uit het verleden graag onaangetast laten a.u.b.

    @ Willem : er is een boek in de maak, wat Sinterklaas de rest van het jaar doet om al die cadeautje bij elkaar te verdienen, met prenten inderdaad Sinterklaas in zwembroek, welke zijn zwembad in Spanje schoonmaakt, de staf als reddinghaak en soms invalt als badmeester, als beheerder van een camping aan de Costa Brava, waar hij casual gekleed met golfkarretje rondtoert, ook als DJ de discoavonden doet dan in rood-gele bermuda, maar wel mijter op met knipperende LED verlichting.

    Het draaiorgel hier in de stad speelde gelukkig nog oerhollandse muziek deze middag , God zij dank :)

  21. moeder,en oma zegt: 05-12-09 om 11:58

    wat doet zo minister met onze eigen kultuur
    zo een heeft niets in ons kabinet te zoeken
    ik weet niet beter of sint heeft kruis op zijn mijter
    en sinterklaas heeft wel bestaan niet in deze hoedanigheid maar wel als goed heiligman voor de arme kinderen. en wij vonden het als kind al het mooiste feest van het jaar,met warme schokelade melk spekulaas.
    en vind laat ons deze traditie vootzetten vooral voor ons nederlandse kinderen.

  22. Jannenman zegt: 05-12-09 om 16:49

    Als we nu gewoon eens de Sint zwart schminken en de pieten wit, dan hebben we EN sinterklaas en het komt beter overeen met de hedendaagse realiteit. Is dat wellicht een optie?

  23. Bart zegt: 05-12-09 om 19:18

    @ Janneman ;

    A.u.b. onze laatste culturele identiteit in er houden graag , dit is echt het allerlaatste wat wij nog aan Nederlandse waardigheid in het land hebben.

  24. Peter K zegt: 06-12-09 om 17:18

    Ik vind Sinterklaas een discriminerend feest uit vervlogen tijden van de slavernij. Afschaffen die rot cultuur.

  25. Peter K zegt: 07-12-09 om 11:08

    Even ter verduidelijking betreft dit discriminerende feest:

    Vanaf de Renaissance tot diep in de Verlichting was het in Europa voor rijken een rage om een zwarte bediende in huis te hebben. Dit waren slaven uit de koloniën, die als een statussymbool gebruikt konden worden om andere rijke blanken de ogen mee uit te steken. Een zogenaamde negerslaaf tot zijn bediende maken was een manier voor de blanke Europeaan om zijn goedheid te tonen. Op veel olieschilderijen die rijke Europeanen van zichzelf lieten maken, wilden ze hun zwarte bediende daarom óók afgebeeld hebben, aangezien dat zijn eigenaar een rijkere en weelderigere uitstraling gaf. Om deze redenen kleedden de eigenaren hun zwarte bedienden ook altijd mooi aan: in de 17e en 18e eeuw nog in Moorse kostuums, maar in de 19e eeuw in kleurrijke Europese mode, zoals pagepakjes.

  26. Rens zegt: 07-12-09 om 11:50

    De hedendaagse regering,

    Met de huidige regering is het slecht geselt, zoals iedereen al weet natuurlijk is er een hoop ontevredenheid over het huidige kabinet genaamd kabinet-Balkenende IV. Toch is er misschien nog hoop voor het huidige kabinet. Dat zo genaamd Nederland als staat moet besturen.

    Koppejan en Schinkelshoek zijn het niet eens met de Amsterdamse politiek. Het discrimineren van één compleet volk, het Nederlandse volk!. Die de Nederlandse identiteit groot houd en zich bijna niet meer kan identificeren als één volk, de Nederlanders!

    Dit besluit van Amsterdam is onacceptabel het kruis van de Sint weg te nemen is het ontkennen van
    de gebruiken die ontstaan zijn in de loop van de eeuwen. Deze gebruiken definiëren het fijt dat er nog een Nederland bestaat en iedereen gelijk is. De sint maakt het niet uit bij wie hij een cadeautje in de schoen stopt ongeacht nationaliteit, afkomst, religieuze overtuiging of niet.

    Dat is het mooie van Nederland iedereen is er welkom en de sint symboliseert dit, de Sint symboliseert ook de afkomst van het Nederlandse volk als geheel.

  27. Peter K zegt: 08-12-09 om 12:06

    @Rens
    Wat een onzin! en laat mij er ff buiten en spreek voor jezelf niet voor het hele volk. Ik wil niet vergeleken worden met een rijke oude blanke man die jaren een zwarte man als statussymbool heeft gebruikt, door hem van zijn vrijheid en waardigheid te beroven! Een zeer slechte vergelijking voor de Nederlander. Als dat ons symbool is, ga ik emigreren! En dat kruis? zet maar op de sint zijn graf, want gelukkig bestaat hij niet meer! Wat dom eigenlijk, om elk jaar weer een herinnering te geven aan die discriminerende tijd! zo schep je geen band met het donkergekleurde volk.

  28. Peter K zegt: 08-12-09 om 12:35

    Bepaalde tradities van het Nederlandse volk zijn ontstaan in een bepaalde tijd, waar we niet altijd even trots op kunnen zijn. Hak dan eens de knoop door, en schrap die tradities. Durf eens te veranderen, durf eens toe te geven, en een nieuw begin te maken. Je identiteit moet je niet meten met tradities, want dat is een nep-identiteit. Meet je identiteit eens met jezelf. Denk verder dan je eigen tuintje en straatje.

  29. Jannenman zegt: 09-12-09 om 12:43

    Onzin Peter K. In Nederland mochten mensen (ook rijken) niet eens slaven hebben in de 16e en 17e eeuw, daarna is ook de handel (veelal uitgevoerd door niet Nederlanders, verboden). Voor die tijd waren zwarte slaven niet eens interessant, want het plebs zelf was toen gedeeltelijk in slavernij en goedkoper ook nog.

    M.i. geldt dit voor meer landen in Europa. Wel is het in de VS zo geweest. Maar de VS is niet Europa, dacht ik.

  30. Peter K zegt: 09-12-09 om 22:09

    Mijn infobron heeft het over rijke Europeanen, maar desalniettemin, het feit s dat Sinterklaas er een variant op is. Sowieso vind ik het discriminatie en een slecht voorbeeld voor de allerkleinsten die van jongsafaan al een fout beeld krijgen van donkere mensen.

  31. Jannenman zegt: 11-12-09 om 00:28

    Dan klopt je bron niet.

    Sinterklaas gaat ook niet over slavernij. Deels zou je dat kunnen zien in de pieten, maar:
    Het is een feest dat refereert aan Sint Nicolaus, oost byzantium, die te boek staat als kindervriend en dat feest is weer gemoduleerd op oude gallische/keltische en germaanse feesten, evenals kerst, wat de geboortedatum van Jezus zou zijn (maar niet is), dat precies is gemoduleerd op bestaande feesten van oude (multitheistische religies), in dat geval midwinterfeest.
    Schimmel, wortels, kerstboom, sok met inhoud, de zak, de roe, daken rijden, rendieren en zelfs de veren op de hoed van de pieten komen allemaal daar vandaan. Dat er misschien een stukje referentie aan zit naar slaventijd wil ik wel onderbouwd zien. Het lijkt mij eerder een referentie naar de spaanse overheersing (ook donker uiterlijk) en het mee moeten naar Spanje, dat op zich niets met de sint, oude religies of jezus te maken heeft. Daar zijn verschillende keren Moren geweest, die ook vele slaven maakten langs de europese kusten (ook in NL). Michiel de Ruyter is daarheen gezonden om daar een eind aan te maken (in Noord Afrika), wat op dat moment lukte, maar na vertrek weer niet. Uiteindelijk hebben ook de Pasja’s aldaar eieren voor het geld gekozen.

    Los daarvan is het wijs niet je eigen cultuur te verraden, omdat dat politiek correct is op dat moment. Moraal is subjectief. Slavernij hoort bij onze cultuur in die zin dat het ooit deels uit naam van de Nederlanden is gebeurd. Dat was niet voor NL, want dat waren private ondernemingen, waar slechts zeer weinig mensen aan konden deelnemen, aangezien zij zelf nog in grote armoede leefden. Saillant detail is dat in bv VOC sefardische joden ruim vertegenwoordigd waren. Nu deed de VOC niet zo in slaven, dat was meer de afdeling van West vleugel. Hoe dat precies zit met aandelen staat in de archieven, maar is mij nog niet bekend. Wel is mij al gebleken uit bronnen dat daarin de elite deelnam, van vooral Amsterdam en Middelburg, ook Antwerpen tot op bepaalde hoogte, maar dat in elk geval de NL burger daar niets mee is opgeschoten en dus ook niet ‘ons’ moet worden verweten dat dat is gebeurd. Zo kun je eventueel ook die referentie in het Sinterklaasfeest bezien (als dat er al een is aan dat). Het is gebeurd, men hoeft op dat aspect niet trots te zijn, maar verstoppen hoeft ook niet. Mensen zijn in staat tot zulke dingen en dat geldt voor elk volk. Tot aan de dag van vandaag zijn er slaven in sommige landen en in een zeker licht bezien is eenieder in een vorm van slavernij, hoewel de scherpe kanten er wdb vanaf zijn doorgaans. Het is opvoedkundig juist verantwoord op al die dingen te wijzen, aangezien ze reeel zijn. Schuld hoef je daarbij niet aan te wijzen, omdat die in wezen niet is. Dwz, men dient de geschiedenis altijd te bezien in de toenmalige tijd, met de toenmalige kennis, binnen de toenmalige machtsstructuren, met de toenmalige moraal.

  32. Peter K zegt: 11-12-09 om 17:26

    Weet je wat? ik wil volgend jaar een zwarte Sint, en een blanke piet zien, op alle scholen in Nederland! Dan hou ik op met zeuren!

  33. Adri zegt: 11-12-09 om 20:27

    Nou Peter K, er gaat toch iets mank in je redeneringen.

    Als het voor kinderen zo’n slechte invloed geeft, dat ze door zwarte pieten zo’n verkeerd beeld van zwarte mensen krijgen, hoe komt het dan dat er geen land in europa te vinden is wat zo massaal z’n eigen tradities en cultuur overboord smijt en half de wereld binnenhaalt en hier gaat lopen verheerlijken????

  34. rangdangdoodle zegt: 12-12-09 om 16:32

    of sinterklaas in een boerka heb je alle vliegen in 1 klap.maar wel een zwarte boerka dan he

  35. Tim zegt: 14-12-09 om 13:33

    @Peter K

    Dromen van kinderen kapot maken , dat is ongeveer alles wat jij wil. Omdat jij het niet hebt gehad, dan een ander ook maar niet. Heb ik geen goed woord voor over, ik vind jou een ZielePiet.

  36. De Heilige Nicolaas van Mira was wel degelijk een katholiek bisscop. In de tweede of derde eeuw na christus was hij eigenlijk een mede oprichter van de katholieke kerk. Waarbij men koos voor de drie-eenheid. Dus het is een beetje vreemd dat nu met Sint Nicolaasfeest het kruis op de mijter niet meer getoont mag worden. Een teken van de voortgaande Islamisering misschien. Als het kruis niet meer zichtbaar gedragen mag worden in het straatbeeld. Moeten ook alle hoofddoeken en boerkas weg het teken van de Islam.

  37. lieve zegt: 16-12-09 om 11:49

    ook hier in belgie is er hieromtrent een discusie geweest, maar ik heb de oplossing, laten wij inwoners van katholieke landen ons allen bekeren tot de moslim, dan zijn zij content en hebben ze behaald wat ze willen behalen, sorry maar dit gaat te ver, nicolaas was een griek, het land waar hij vandaan kwam is veroverd door de makakken, sorry moslims, en wij alleen hebben in ons geloof het heilig verklaren van mensen dacht ik, wij laten mensen die goed deden en wonderen verricht hebben heilig verklaren, waarom moeten altijd wij ons aanpassen, zij komen naar hier, en zullen hun aanpassen ook hun taal en gebruiken, dus kap af, nederlands praten en onze gebruiken volgen, punt uit.

  38. hans zegt: 26-12-09 om 13:03

    Er bestaat, al is het grappig bedoeld, al een norm voor het feest en de kleding van Sinterklaas: NEN 0512. hoe aardig ook van Plasterk en zijn ambtenaren, erg goed hebben zij hun ”huiswerk” dus niet gedaan.

  39. hans zegt: 29-12-09 om 21:56

    We wonen in Nederland al zou je dat soms niet meer zeggen, straks mogen we geen eens meer onze eigen feesten vieren.Alleen nog het suikerfeest.
    Mensen die hier wonen moeten zich aanpassen aan onze wetten en gewoonten,en zo niet VERTREKKEN,
    Wanneer worden ze in den haag nu eens wakker?Ze weten niet wat er onder de bevolking echt leeft.
    Straks na de verkiezingen snappen bos en consorte er weer niks van dat wilders zetels wint,
    gek he den haag, wordt nou eindelijk eens wakker!!!!!!!!!

  40. Een beetje iets anders voor u te plaatsen op de website van BAS betekent ook post diverse onderwerp van verhalen op internet. Maak ons ​​voldoen door middel van blog advertentie op internet. Dankzij een persoon.

Geef een reactie