De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Geloofwaardig?

DEN HAAG-DEBAT-IRAKDe nieuwe Tweede-Kamerverkiezingen zijn nog maar net aangekondigd en vastgesteld op 9 juni aanstaande en het gespeculeer op mogelijke kabinetscoalities is losgebarsten. En dat terwijl de gemeenteraadsverkiezingen zelfs nog moeten plaatsvinden.De politici zelf doen mee aan het gespeculeer en geven desgevraagd aan met wie ze wel of niet in een kabinet zouden willen stappen.

Vandaag zei CDA-partijleider Balkenende dat hij een hernieuwde samenwerking tussen CDA en PvdA niet geloofwaardig acht. Gisteren zei PvdA-voorman Bos ook dat hij “er voorlopig niet aan moet denken”.

Maar wat vindt die kiezer eigenlijk? Vindt u het ook niet geloofwaardig als het CDA en de PvdA het weer met elkaar zouden proberen? Of zou het juist weer wel kunnen?

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


40 reacties op “Geloofwaardig?”

  1. Jordi zegt: 02-03-10 om 15:46

    Het zou minder geloofwaardig zijn dan voorheen, inderdaad. Maar vraag me af of ze elkaar niet nodig hebben voor een coalitie na de verkiezingen. Bovendien…het CDA wil onder het mom van ‘wij sluiten niemand uit’ niet samenwerking met de PVV uitsluiten, maar doen het ondertussen wel bij de PvdA. Krom?

  2. Tim zegt: 02-03-10 om 15:55

    Ik vind het niet geloofwaardig dat er nog een kabinet Balkenende komt. Hij heeft 4 kansen gehad en 4x gefaald. Ook acht ik het niet verstandig als het CDA op dit moment met Verhagen zou komen. Ook die heeft zijn geloofwaardigheid wat mij betreft verloren. Wouter Bos? Ik denk niet eens zozeer persoonlijk, ik denk dat mijn teleurstelling mbt PvdA eerder bij mevrouw Hamer ligt dan bij Wouter die duidelijk met handen en voeten gebonden was. Mevrouw Hamer heeft meerdere keren de kans gekregen haar rug te rechten maar verkoos de oppositie steeds weer van matig repliek te voorzien. Natuurlijk was Bos ook te laat nu, en is zijn geloofwaardigheid ook aangetast maar de verantwoordelijkheid voor ieder kabinet ligt eerst bij de Premier, en die heeft bij zo´n beetje iedere kwestie meer de arrogante kwast uitgehangen dan wie dan ook. Als ik dan vandaag weer lees dat Eurlings ondanks dat hij daar niet meer de bevoegdheid voor heeft toch gewoon vrolijk zijn projectjes doordrukt (goed of niet, dat laat ik in het midden) dan bevestigd dat voor mij alleen maar dat het gevallen kabinet een grote one-party-show was waarbij het CDA in ieder geval de PvdA op de een of andere maniet keihard bij de ballen had.

    Achteraf dan zeggen dat het PvdA onverantwoord handelt omdat je een kabinet niet kan laten vallen op zo´n moment is dan natuurlijk een dooddoener, tenslotte moet je ergens je streep een keer trekken en kan je de “wij weten het allemaal beter” partij niet altijd maar gelijk blijven geven.

    Maar goed, PvdA heeft ook wat vreemde standpuntswijzigingen laten zien op sommige departementen (niet allemaal) en leeft nog steeds een beetje in een andere wereld dan anderen heb ik het idee. Dus wat dachten jullie van BEIDE niet?

  3. mohamed zegt: 02-03-10 om 16:00

    ik dachk kan samen werken nog een keer

  4. Nu de Staat der Nederlanden, zoals ik (al) verwachtte, was overgegaan op de (zogeheten (en mijns inziens (wat) verouderde (en ‘slappe’))) “manipulatie” kon ik dat ‘ook’ wel doen.

    “Pluk ze”, zal ik (nog) maar (een keer) zeggen!

  5. Marcel Vreemans zegt: 02-03-10 om 16:18

    De hele politiek is ongeloofwaardig. En nu zijn we ook nog aan het circus van uitsluitingen begonnen, met links als kampioen uitsluiten (kan Wilders nog wat van leren). Tja, dat wordt leuk met al die uitsluitingen. En als we dan toch gaan uitsluiten: ik vind dat er niet meer met de NOS moet worden samengewerkt.

  6. Ricardo zegt: 02-03-10 om 16:27

    Balkenende en Bos vergeten voor het gemak de mogelijke uitslag van de verkiezingen op 9 juni. Het zou weleens zo kunnen zijn dat zij niet zonder elkaar kunnen wil er een kabinet komen dat kans maakt om zo lang of langer te regeren als Balkenende 4. Ik hoor de heren weinig over het landsbelang, namelijk een kabinet dat een liefst een redelijke afspiegeling is van de samenleving en in staat is om een zinnig en zakelijk accoord te sluiten en niet alles tevoren weer snel ‘dichttimmert’ maar ook ruimte laat voor (wijziging van) concreet beleid passend bij datum en tijd. Wonderlijk ook dat men elkaar nu al min of meer uitsluit en dat Balkenende en passant weigert om aan te geven of hij regeren met deze PVV zinvol acht juist in het licht van het belang van een stabiel kabinet voor heel Nederland? Weinig geloofwaardig allemaal. Maar wellicht doet dit er straks niet meer toe en komt er zelfs een kabinet zonder CDA en PvdA. Alles lijkt mogelijk.

  7. Jost zegt: 02-03-10 om 16:42

    Niet de politiek is ongeloofwaardig! Het zijn personen, die in de politiek ongeloofwaardig zijn, en met name de personen, die de leiding hadden. Want DIE stuurden! Het was toch Balkenende, die voor een paar schouderklopjes van Bush op het bordes van het Witte Huis (wie herinnert zich niet deze afschuwelijke beelden!?) zijn medewerking gaf aan de oorlog in Irak…., En nu? Ontkenningen van de Waarheid aan de lopende band! Wie is ongeloofwaardig…????

  8. Anonymus zegt: 02-03-10 om 17:07

    Eerlijk gezegd zou ik de gehele tweede kamer wel naar huis willen sturen (d.w.z. iedereen vervangen), niemand kwam meer geloofwaardig over de laatste maanden. Men was meer bezig met andere politici onderuit halen dan met het land besturen en vooruit te helpen.

  9. Bart zegt: 02-03-10 om 17:24

    Het is en blijft een ongelofelijke vertoning daar in politiek Den Haag, nu de balans opmakende , totaal zonder effect, slagvaardigheid en de problematiek rondom vele onderwerpen alleen maar groter gemaakt door deze lieden.

    Alle kiezers dus de belastingbetalers mogen deze onkunde betalen op kort termijn , en dan heel veel jaren daarna.

  10. Ricardo zegt: 02-03-10 om 17:24

    Ja, het gaat zeker ook over personen. Het zal mij ook niet verbazen als er na de verkiezingen binnen de PvdA en zelfs het CDA een aardige discussie losbrandt over het leiderschap van Bos en Balkenende. Overigens reageerde Bos terecht nogal luchtig op de opmerkingen van Balkenende. Hopen op een voldoende groot verlies van het CDA lijkt zelfs nu weer tevergeefs, mijn voorspelling dat het een kabinet wordt van CDA, VVD en D66 hou ik staande. Dit moet waarschijnlijk wel aangevuld worden en daar zie ik toch de CU als meest waarschijnlijke kandidaat opduiken. Die partij is immers aantoonbaar plooibaar genoeg om niet al te grote problemen te veroorzaken. Of dat met Balkenende en het CDA enerzijds en de fel campagne voerende VVD en D66 anderzijds nu wel de volle 4 jaar gaat lukken is een open vraag. Het zal mij niet verbazen als de persoon Balkenende er opnieuw voor zorgt dat zijn nieuwe kabinet de eindstreep niet gaat halen. Daarna zal het CDA ook wel klaar zijn met deze premier van het achter gesloten deuren oprekken van afspraken.

  11. Elias zegt: 02-03-10 om 17:39

    politiek is een toneel spel het enigste wat ze doen is de samenleving tegen elkaar opzetten. nu er straks weer gestemd gaat worden is de focus gericht op buitenlanders. terwijl we veel grotere problemen hier in Nederland hebben zoals bejaarden die geslagen worden in tehuizen onderwijs zeer onder de maat weinig werk
    slechte omscholing maar je hoort hier geen enkele politieke partij over praten.
    kijk om je heen wat er gebeurt kijk niet naar de televisie.

    de moderne politiek draait om geld en niet om wat het volk wil

  12. Helene zegt: 02-03-10 om 17:41

    Is de politiek in zijn geheel wel geloofwaardig….ik dacht het niet.

  13. Wander zegt: 02-03-10 om 18:21

    Wat mij betreft mag wouter bos wel op stappen. Hij kan wel een baan krijgen op het toneel ofzo… hij heeft mooie praatjes, hij snapt niet eens hoe een oorlog werkt! Hij zei: onze jongens (soldaten) moeten nodig weg uit Urusgan, ze willen een nieuwe uitdaging.. ha ha ha hadden ze maar niet soldaat moeten worden. Een echte soldaat weet wel wat ik bedoel…!

    Wat mij betreft kan Balkende er wel weer in. Hij is in mijn ogen een goede leider maar door partijen zoals d66, vvd, sp en groen links wordt hij ongeloofwaardig. zij doen nooit anders dan ruzie zoeken en de boel kapot maken. Ze zijn nog erger dan criminelen.

  14. Peter zegt: 02-03-10 om 19:06

    Ik vind het hele huidige systeem niet geloofwaardig meer. We zijn op het punt beland dat (ivm de snelheid van de massamedia zoals internet) de actualiteit continu de politiek voorbijsnelt.

    Daarom vind ik dat we af moeten van dat gecoalitievorm elke keer… doe het zoals in Zwitserland, alle grote partijen leveren een klein aantal ministers, combineer dat met een kiesdrempel van 5%, en voer een grondwetsreferendum in, waarbij de Nederlandse bevolking de regering te aller tijden kan corrigeren.

    Als dat niet gebeurt verklaar ik de democratie officieel voor dood ;)

  15. bernhard zegt: 02-03-10 om 19:31

    Op dit moment is een stem voor het CDA een stem voor de PVV. Direct na de val van het kabinet verschenen tal van persberichten van het CDA met PVV-achtig karakter: onder meer gericht op buitenlanders en strenger straffen zoals “CDA wil allochtone crimineel harder aanpakken”. Het CDA heeft geen antwoorden op de globale problematiek rond het uit de hand lopen van het kapitalistische marktsysteem, de milieudegradatie wereldwijd en kenmerkt zich door het ontbreken van de fundamentale wil te streven naar een duurzame en groene economie. In zoverre is het aan de PvdA om nu een radicale keus te maken voor echt progressief en innovatief beleid. Dat kan niet met het CDA omdat deze partij te veel verstrengeld is met allerlei belangenorganisaties die denken geen baat te hebben bij zo’n duurzame economie. Zie ook de voorstellen van het CDA om te bezuinigen op natuurontwikkeling, de brief van Balkenende naar Brussel met de vraag of het beschermingsniveau van natuurgebieden kon worden verlaagd en tal van versoepelingen in het milieubeleid de afgelopen jaren. Kortom een partij die het streven naar een groene, duurzame toekomst stelselmatig ondermijnd.

  16. Hans zegt: 02-03-10 om 20:24

    Politiek… oftewel hoe neem ik de burgers in de maling
    Als partijen beweren tegen Geert Wilders zijn opvattingen te zijn, dan snap ik niet dat wanneer hij Engeland in wil en dat van de Engelse overheid niet mag opeens iedereen in rep en roer is om voor hem in de bres te springen.
    Wanneer hij naar Turkije (het hol van de leeuw) zegt te willen gaan en we hem ook daar vooralsnog de toegang geweigerd zien worden, staan opeens alle politieke hoofden op de banken om het hardste te roepen dat wanneer hij niet mag zij dan ook niet gaan (.. ? ..)
    Vrijheid van meningsuiting is dan opeens een groot goed… raar, wanneer hij zijn mening verkondigd is het dat niet ?
    Bang als men is dat de PVV wel eens groter zou kunnen gaan worden tijdens de landelijke verkiezingen, weet de rest niet hoe hard en slijmerig ze moeten kruipen om de PVV niet uit te sluiten als deelnemende regeringspartij…. (maar die partij deugde toch niet ?? …)

  17. Als beide (potentiele) lijsttrekkers hun plaats in de tweede kamer innemen na de verkiezingen en de “kopstukken” van Balkenende4 niet terugkeren in het kabinet dan moewt het kunnen. Zover staan ze programatisch niet van elkaar………dus wie weet.

  18. henk k zegt: 02-03-10 om 23:59

    Dat hele gedoe rond uitsluitingen is tot aan de verkiezingen natuurlijk alleeen maar bedoeld om een zo goed mogelijk resultaat te boeken. En daarbij kan men twee sporen volgen: 1 Het uitleggen van de eigen heilzame boodschap voor den volke en 2 het neerhalen van anderen.
    2 wordt krachtigen naarmate 1 zwakker is.
    Dus dat Geert W. en d66 het zo goed doen in de peilingen, is een gevolg van hun beider afgeven op elkaar, en een bewijs van inhoudelijke zwakheid, om maar een voorbeeld te noemen.
    En de ultieme vorm van afgeven op elkaar, is natuurlijk het uitsluiten van elkaar.

    Het zou in de grondwet moeten worden opgenomen, dat pol. partijen de laatste 3 maanden voor de verkiezingen uitsluitend nog mogen spreken over de eigen voornemens. Op grond daarvan zouden burgers dan een keus maken.

  19. Annie zegt: 03-03-10 om 00:12

    Heeft Balkenende het nog niet door? Hij heeft al 3 keer de periode niet kunnen afmaken. Bij hem moet het kwartje nu toch eigenlijk wel vallen dacht ik zo. Nog een keer Balkenende?????????????
    Alleen al uit protest stem ik deze keer Wilders!!!!!!!!!!!
    Hopelijk snapt Balkenende dan eindelijk dat hij verleden tijd is.

  20. bas zegt: 03-03-10 om 09:36

    Als het bestuur van het CDA wijs was geweest, dan was Balkenende geen kandidaat lijsttrekker.

    De man heeft 4 kansen gehad, en er 4 verknald. Irak is en blijft een hele grote fout van hem, en dat wilt hij niet eens erkennen

    Nederland zit in een economische crisis, hetgene een pro-actieve regering behoeft. Maar de afgelopen 3 jaar was de regering vooral meester in het NIET beslissen. In zekere zin ware nze al half demissionair.

    Daarom was het een goede zaak dat het vorige kabinet viel, maar na 9 juni moet er zo spoedig mogelijk een nieuw kabinet komen – en kijkend naar de prognoses gaat dat lastig, zo niet bijna onmogelijk worden

    Zou het CDA Balkenende lozen, dan zou een groot aantal nieuwe mogelijkheden ontstaan – waaronder wellicht een oplossing

    Kijk, als Balkenende ook maar een klein beetje eergevoel, of besef had van het landsbelang, dan was hijh niet beschikbaar voor de volgende verkiezingen. Maar nu zouden de CDA leden het land tegen Balkenende moeten beschermen

  21. Sjaak Thijssen zegt: 03-03-10 om 10:31

    nee

  22. Bas van Vloet zegt: 03-03-10 om 10:40

    De hele politiek is al jaren ongeloofwaardig. Sinds de val van het laatste kabinet heb ik er een hard hoofd in dat er nog coalitie gevormd kan worden waarbij er ook nog sprake is van enige daadkracht. Nederland is opgesplitst tussen links en rechts, het midden lijkt zoek.

  23. Ik denk dat ze allebeide iets geleerd hebben en uit de televisie beelden is Balkenende
    zeer overtuigend bij mij aangekomen,
    Ik schat hem in als iemand die niet met eigenbelang aan het werk is,ook denk ik dat
    juist omdat hij zich zelf weer kandidat stelt deze man kan toch bei iedere privat ondernemen zonder zorgen een baan krijgen waar hij ook beslist meer tijd heeft voor zijn familie.

  24. Tim zegt: 03-03-10 om 13:19

    @W.Thomas

    Ik moet het niet helemaal met je eens zijn, immers heeft Premier Balkenende in een interview (Moraalridders) gezegd dat hij doorgaat om zijn idealen te verwezenlijken. Hij wil dan ook alleen Premier zijn, en wil niet in de oppositie of een “simpele” ministerspost. Als je in ieders belang politiek zou bedrijven, zou je ook die stap terug nemen als het beter was voor het resultaat. Dus voor mij is het een man met oogkleppen, al kan je dat natuurlijk ook een visie noemen, en is het niet het landsbelang dat hem drijft maar puur zijn eigen agenda. it´s my way or the Highway, iets dat eigenlijk wel duidelijk is geworden.

  25. jozef zegt: 03-03-10 om 14:58

    Geen enkele combinatie/coalitie tussen CDA en PVDA heeft ooit goed gewerkt. Soms zijn ze veroordeeld om met elkaar te moeten werken maar van harte gaat het niet en meestal mislukken dit soort samenwerkingen dan ook.
    Het zou voor dit land het beste zijn als CDA, VVD en PVV samen meer dan 75 zetels krijgen. Met een verdeling van de rest van de zetels tussen de linkse partijen (D66, PvdA, SP, GL en CU) is dan praktisch geen andere combinatie mogelijk. Als je de inhud van de deze 3 partijen bekijkt dan kun je slechts constateren dat er weliswaar op een aantal puntne verschil van mening is maar dat er een flink aantal zaken in hun programma’s overeenkomen. Een coalitie tussen CDA, VVD en PVV is wat mij betreft dan ook de beste voor de komende 4 jaar. Hopelijk krijgen ze dus samen meer dan 75 zetels.

  26. wanders als jij als soldaat daar al geweest bent kun jij er over meepraten anders zou ik eerst gaan denken voor dat jij gaat roepen. ben er zelf geweest dat je maat voor jou ogen naar de bliksem wordt geschoten . dat is wat nederland niet meer wil.

  27. bas zegt: 03-03-10 om 15:28

    Ik ben het geheel met Tim eens

    Idealisten hebben de neiging om informatie eerst door een idealistische zeef te halen, en dan pas tot zich te nemen. Dat leidt tot enge situaties.

    Balkenende is, dat is bekend, zeer gelovig. Ik vrees dat hij het hidee heeft door god gezonden te zijn, en dat mensen met andere opvattingen dus niet serieus genomen mogen worden, maar hard bestreden. Dat zou ook verklaren waarom hij zo fel in sommige debatten staat, en waarom andere onderwerpen totaal niet lopen

    Een realist, voor mijn part een slimme opportunist, zal zich inspannen om het grootste deel van de bevolking achter zich te krijgen: om herkozen te worden, of om een hogere functie te krijgen. Natuurlijk, dat kan ook nare gevolgen hebben (de carriëre is immers het hoofddoel) maar dat kan redelijk gemakkelijk blootgelegd worden

    Maar ongeremd idealisme niet

  28. David zegt: 03-03-10 om 15:42

    @Bas van Vloet

    Moet het helaas helemaal met je eens zijn. Een ander stelsel lijkt wenselijk…maar er is geen politici in Nederland die zichzelf in de vingers gaat snijden. De tijd dat politici er vooral voor het land zaten is al lang voorbij, als die er al is geweest.
    Want het valt me erg op dat sommige mensen twijfelen over het handelen uit landsbelang van politici.
    Politici zitten, ondanks hun idealen, er nog altijd voor zichzelf en handelen dus voornamelijk uit eigenbelang. Hoe kom ik goed in beeld, hoe kan ik stemmen winnen. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik geloofwaardig blijf en met name: Hoe kan ik mijn toekomst zeker stellen (hoge post in EU/VN).
    Met dat laatste lijkt vooral het CDA de laatste tijd erg veel bezig te zijn geweest. In Nederland is er vrijwel geen draagvlak voor een verlenging in Uruzgan, maar Europa en de NAVO willen dat Nederland iets doet…en dus wil het CDA dat ook. Ondanks dat de PvdA zich, uiteindelijk, toch iets van de achterban heeft aangetrokken lijkt het te laat te zijn.
    De kans is groot dat de PVV hierdoor groot gaat worden. Ondanks dat ik het niet eens ben met hun idealen hebben zij het beter aangepakt.Geen moddergooien als Bos en vooral Balkenende.
    Mocht het toch blijken dat het CDA de grootste wordt lijkt het mij onzin om te zeggen dat een coalitie met de PvdA ongeloofwaardig is. Nieuwe coalitie, nieuwe afspraken. Blijkbaar zijn de politici dat vergeten, of willen ze ons dat doen geloven. Als een mislukte samenwerking hiertoe leidt, dan houdt je op een gegeven moment erg weinig opties over….
    Dus ipv bij voorbaat partijen uitsluiten zullen ze naar Nederland moeten luisteren. De grootste partijen moeten samenwerken. CDA moet minder arrogant zijn en naar Nederland luisteren, PvdA moet niet draaien en meer duidelijkheid scheppen! Maar al met al moet ik toch constateren dat we weinig hebben geleerd van de affaire Fortuyn…

  29. Igor Schaap zegt: 03-03-10 om 15:49

    Dit zou alleen kunnen als er een ander kopstuk bij de PvdA komt. Geen Wouter Bos meer, die heeft teveel vernield door op ramkoers te gaan en dit kabinet te hebben opgeblazen.

    Veel andere mogelijkheden dan CDA+VVD zie ik eerlijk gezegd niet, eventueel weer met de CU erbij.

    Linkse politiek zou een ramp betekenen voor ons land.

  30. Igor Schaap zegt: 03-03-10 om 15:55

    De heer Balkenende mag gerust blijven. Wat de Linkse Kerk en die hele kliek probeert te breiken is hem op alle mogelijke manieren zwart maken. Iedere keer heeft een coalitiegenoot het kabinet opgeblazen en dat is dus geen schuld bij Balkenende leggen!!

    PvdA is nog steeds een draaiende partij door mr. Draaikont Wouter Bos himself. Pure verkiezingsopzet het kabinet te laten vallen. Zie nu: Hij zegt nu letterlijk dat er wel te praten zou zijn over een soort andere missie in Afghanistan. Dat staat haaks op zijn ultimatum om helemaal weg te gaan. Wouter Bos moet uit de politiek en dan zal het weer geloofwaardig worden.

  31. Tim zegt: 03-03-10 om 16:27

    @Igor Schaap

    Zeg je dat jij wel objectief naar de situatie kijkt dan? Niemand is objectief als hij voor zichzelf al besloten heeft dat iets anders niet deugt.

    Het land is beter af met een kabinet, klaar. Balkenende is echter een beroepsleugenaar en ik zou nog liever een rechts kabinet zonder hem hebben, dan welke kombinatie dan ook met hem als Premier. Hij heeft ons besodemietert met de EU, met Iraq, probeerde nu hetzelfde met Afghanistan en de JSF zijn we ook niet nog klaar mee. En met hem enkele andere politici die dezelfde praktijken hanteren als hij doet. Misplaatste arrogantie. De man heeft een visie: die van hem. En als het niet gaat zoals hij wil, houdt hij star zijn poot stijf waarna keer op keer andere partijen afhaken. Dat is niet vreemd hoor. Dat zou hij zelf ook doen als een ander Premier was. Echter, in alle gevallen was HIJ de Premier en zou hij ook water bij de wijn kunnen doen. Dat heb ik hem nog nooit zien doen. Had misschien zo hier en daar een kabinetscrisis kunnen voorkomen.

  32. Klaas zegt: 03-03-10 om 16:45

    Het grappige is dat Balkenende de PvdA alleen geloofwaardig vindt als ze braaf achter hem en de rest van het CDA aanlopen.
    Feit is dat het blufpoker van de leugenachtige Verhagen is mislukt. Hij ging eigenhandig mooi weer spelen bij de NAVO met in het achterhoofd het idee dat de PvdA wel bij zou draaien. Gelukkig hield de PvdA vast aan het standpunt dat ze al ruim twee en een half jaar hebben: wegwezen.

    Dan is het toch wel heel onchristelijk van Balkenende en Verhagen om zich in allerlei bochten te draaien om de PvdA de schuld te geven. Trieste gasten.

  33. Klaas zegt: 03-03-10 om 16:51

    @Igor: opvallend dat je de PvdA draaikonten noemt terwijl het kabinet o.a. viel omdat de PvdA standvastigheid toonde.
    Draaikonterij of beter nog: liegen is bijvoorbeeld dat Verhagen bij verschillende gelegenheden tijdens de crisis rond Afghanistan dreigde met opstappen en dat vervolgens glashard ontkent.

    Balkenende mag van jou blijven … en dat terwijl hij op verkeerde gronden de oorlog heeft gesteund en als zijn fouten boven tafel komen middels het rapport Davids gaat ie alles gewoon ontkennen. Ook weer een mooi staaltje betrouwbaarheid. Geef mij Wouter Bos dan maar.

  34. bas zegt: 03-03-10 om 16:59

    @ Igor

    Een van de mensen die Balkenende hierboven afvallen ben ik. Ik voel mij zeer zeker niet correct omschreven met links.

    zou ik moeten kiezen tussen Bos en Balkenende, dan zou ik moeten kiezen tussen twee mensen, waarvan de visie op de samenleving totaal tegengesteld is aan de mijne. De ene heeft in mijn ogen alle geloofwaardigheid verloren, de andere ziet een deel van de problemen niet, en heeft voor de andere oplossingen die niet de mijne zijn

    Ik zou dus op geen van beide stemmen. Maar van Bos zou ik misschien een tweedehands auto kopen, van Balkenende nooit

  35. Igor Schaap zegt: 03-03-10 om 18:06

    Ja, Bos blijft wel een draaikont. Nu is ineens op dit moment een eventueel verblijf in Afghnistan wel bespreekbaar nog. Hoe kan dat nou dan? PvdA heeft beloofd totaal terug.

    En Verhagen is met alle opties op pad gestuurd naar de NAVO, onder goedkeuring PvdA. Dan ineens met een ultimatum komen van absoluut niet. Dat vind ik pure draaikonterij allemaal.

    Doelbewust wilde Wouter Bos een breuk forceren, dat kan niet anders.Hij stond er beroerd voor en vanavond misschien wat minder omdat er nog mensen zijn die in zijn sprookjes geloven. Dus PvdA m.i. zekers schuldig aan de val en dat temidden van een economische crisis. Grote schande zoiets door de PvdA!!!! Alle partijen zouden een cordon sanitaire rondom de PvdA moeten leggen!

  36. Dietmar van Harten zegt: 03-03-10 om 19:12

    Ik vind het niet geloofwaardig dat Balkenende wél de PvdA uitsluit, maar níet de PVV van Geert Wilders. Want de PVV wil nog steeds niets loslaten over wie de geldschieters van deze “partij” zijn.
    Een “partij” zonder leden……
    Want leden zouden wel eens opheldering kunnen gaan eisen over de geheime geldschieters.

    Het is dus maar de vraag wat Wilders gaat doen als hij inderdaad kan gaan meeregeren (b.v. een coalitie van CDA, VVD en PVV). En welke mensen en/of organisaties dan, via de PVV, invloed kunnen gaan krijgen op het te voeren regeringsbeleid.

    Ik hoop dus dat Wilders’ geldschieters níet die invloed kunnen krijgen.

  37. janneke zegt: 03-03-10 om 23:30

    Ik ben het helemaal met Balkenende eens. Snap sowieso al niet dat men nog op PVDA wilt stemmen. ik ben voor VVD CDA en toch wel PVV. Ik stem in ieder geval op PVV niet omdat ik zo PVV ben, maar ik wil nu wel eens iets heel anders!!!

  38. bas zegt: 05-03-10 om 17:28

    Nu komt het bericht dat de CDA ministers Balkenende steunen als kandidaat lijsttrekker

    Tsja, gegeven dat Balkenende zich 3 jaar terug heeft omringt met vertrouwelingen binnen zijn partij, dat hij reeds 8 jaar de dienst uitmaakt in het CDA, verbaast mij dat niet

    Het betekent echter ook niets.

    De PVV is de lijst Wilders, en het CDA is net zo extrem de lijst Balkende.

  39. tyche zegt: 07-03-10 om 14:13

    Ja wat we van de laatste “gemeentgeraadsverkiezingen, en aanloop daartoe “geleerd” hebben; is dat het tijd wordt voor een ander systeem; Waaronder stem PLICHT! Meer referenda,en bovenstaande…of een zakenkabinet.

    Allicht dat ze in IJSLAND neen zeggen tegen, het uitbuiten van het volk;om de zakken van, de enkeling; die al overloopt te blijven vullen; 54000 euro per persoon, is een hoop geld; Voor de diefstallen van de in het zadel gehouden witte boorden CRMINALITEIT; En de GEMISTE kans; ten tijden van de injecties, van ONS geld; Paal en perk aan de bonuscultuur; af te DWINGEN NATUURLIJK! Ook daarom had Bos haast weg te komen.

    Ook wij hollanders, en gezapige, meegaandheid; Hoeven niet op te draaien, voor, de ridicule arrogante ,bodemloze putten van de miljonairs;(bonusjagers,premiejagers,managment, toezichthouders en besturen) Wiens, ziekelijk, begerige behoeften we blijven voeden. Allicht zegt IJSLAND! De verantwoordelijken banken toezichthouders en bestuur; Zijn zelf verantwoordelijk voor allen kosten; Holland , moet dat ook zeggen; dus een referendum over de 36 miljard; rechtstreeks geïnjecteerd; in, de bonuszaken van gelegitimeerde,witte borden criminaliteit.

    Maar zo ver zijn we nog niet…..In holland duurt het TE lang voordat mensen, uit hun bank komen…En het kastje.,,,laten voor wat het is; Niet het kastje van de rekening ; maar van de valse berkrompen zelfgecensureerde beeldvorming. Welke onderwerpen komen nauwelijks aan bod in de media…?

    Precies die, waar Holland het meeste problemen mee heeft…..wordt uitgesloten; want WE zijn volmaakt; en ONZE mensenrechtenschendingen, puinhopen in de zorg, het onderwijs; huiselijke veiligheid, en cetera; willen we het vooral niet over hebben; daar zij wij superieure Hollanders, veel TE goed voor.

    Maar datzelfde CDA wil geen onderzoek naar Irak, dus komt het niet. Wil geen onafhankelijk onderzoek naar het structurele misbruik in onze kerken; en DUS komt dat er niet; en dit noemt men dan; “scheiding van kerk en staat” ???? Kritiek, in wetenschappelijke raporten, van de VN over onze mensenrechten-schendingen; Wordt als “te negatief” in een la geflikkerd; Zonder verder een woord aan de inhoud te besteden. Ook de media heeft geen belang; Naar de wat , minder beschaafde en fatsoenlijke, schaduwkanten van holland te kijken.
    Daarvoor zijn wij als land; TE arrrogant, en hoogverheven boven onze eigen stinkende beerputten en doofpotten CULTUUR! Wij hebben OOK bergen; Boterbergen; Dus zo platvloers, we lijken, zijn we nu ook weer niet.
    Daar de gevolgen en consecuenties van ersntige strafbare feiten TE lang UITBLIJFT! in een “rechtsstaat”! Waar “kerk en staat gescheiden zijn” ?? HA HA shame on US!

    Tyche denkt; de visie van Bas bevalt me wel;kan bas niet in de politiek..Is iig korter dan Balkeneinde; En er zit, al na 1 lettergreep een end aan; Dat balkeinde, niet kan kiezen blijkt wel uit zijn voornaam; Jan of peter; whats in the name, en wie weet het beter?

    Bovendien; deze voorhoeders, van “het gezin” en famelyman; Rouwvoet en Bak ellende; vinden hun ego, stukken belangrijker dan hun eigen gezin….Waar ze wel hun mond van vol hebben; Maar middels , andere prioriteiten; een uitvlucht hebben; Daar nauwelijks zelf deel van uit te hoeven maken; Uithuizig…ontvluchten…van hetgeen je hoog in het vaandel draagt.

    De geldschieters van Wilders;
    Dat zijn overwegend; grote rijke Israëlische, zakenmensen; Met hun eigen agenda….Die achter de schermen verdomd goed passen bij de CDA; En het; Wilderiaanse, Christelijke, democratische joodse- traditionele ,inteelt gedachtegoed;
    Wat beschermd dient; tegen de denkbeeldige gecreëerde vijand.

    Niet voor niets dat HOLLAND (Verhaegen) als ENIGE! Weigerde de resolutie te ondertekenen van de VN; “dat beiden partijen; Palestina EN Iserael, schuldig waren aan oorlogsmisdaden ten tijden van de gaza, genocide ( 11 doden aan de kant Israel, tegen 1400 doden in palestina.) Let wel de resolutie en veroordeling gold beiden landen. En holand weigerde als enige te tekenen; dat is tekenend.

    En zeker voor een minister die , bij aantreden; hoog opgeeft; over, zijn prioriteit; die mensenrechten zou betreffen! Wist niet dat hij daarmee bedoelde; Deze nog verder te schenden; dan is hij zijn belofte wel nagekomen….( tevens is het vanwege ons schuldcomplex, dankzij ons grootschalige collaboratie, aan de genocide van joden, wo 11; Ondenkbaar dat, de minister van buitenlandse zaken van Iserael. Die in eigen land ,juridisch vervolgt wordt, ook wegens mishandeling; OOIT voor het tribunaal in Den Haag staat; We hebben ons oorlogs-trauma en medeplichtigheid ,nog niet verwerkt; De duitsers al lang!Bij ons duurde het zelfs jaren voordat , we de slachtoffers wilde ERKENNEN)

    En verder zijn er geen winnaars; In deze alleen verliezers; Namelijk, ONZE SAMENLEVING: Al gloort er nieuwe hoop aan de horizon………

    Een leuke TWEET; in dit kader; “Balkenende, je weet nu hoe het moet; groet ,KANT” (nrc next)
    Want zeer moedig, deze stap in belang van de partij en het land; Erg moedig! Kan Balkenende en Bos, een voorbeeld aan nemen! Maar zo progressief zijn we niet.
    Overspannen en burend out, van al die vieze spelletjes, en nooit waar het over gaat WERKT niet; Politiek is TE vuil;dus MOET je strateeg en bruggenbouwer, kunnen zijn voor de samenhang; Wat niets af doet aan de rest van haar kwaliteiten..op de juiste plaats. En humor is. Juist DAN, OOK belangrijk ter relativering..

    Al vergaat het lachen je wel;als eerst het zuur; door, giftig, gal bitter, wordt gevolgd, tsja; wat voor gezicht hoort daar nu bij?
    De misselijkmakende achterbakse grijns op het smoelwerk van Bos, Het zuinige ,zelfgenoegzame,zelfingenomen lachje van Balkeneinde, hoort net zo min ,daar thuis als de humorloze, performance, van, onze goudeerlijke deskundige Agnes.

    De arrogantie, van Bos, alsof, hij NOG een KEUZE zou hebben; In samenwerking in de colleges, Almere en Den Haag; is MISPLAATST! (En minachting voor het electroaat .Net als eerder voor zijn eigen achterban en leden) De kiezer heeft namelijk gekozen; En als volksvertegenwoordiger; heeft Bos/de pvda, het daar mee te doen. Klaar over en uit.3 jaar geleden, de FOUTE keuze, en hard wegrennen voor de puinzooi daarvan,als het TE laat is. Wat men zaait mag men oosten, in volle aanvaarding.

    Klasse kant! En slim; “ongeacht of, al die kritiek terecht is en ondanks het vertouwen van de partij; mag ,de discussie over mij;onze belangen niet overschaduwen;dus treedt ik terug, ten behoeve van de inhoud, van de partij en de landsbelangen we dienen”; Klasse en een voorbeeld; Voor velen; Balkenende;Bos, Ernst ballin, Verhaege en cetera! Het goede voorbeeld! En het werkt als een trein; gratis publicatie; Waar de SP voor staat; DE INHOUD! EN PAD ZIJ ,kiezen.. en NIET, over, de persoon..wat afleidt; klasse en MOEDIG!
    Leers Budak en Boekenstein, moeten het veld ruimen om niets. En waar, de schijn van onbetrouwbare ongeloofwaardigheid, wordt ingehaald met keiharde feiten,die er niet om liegen; blijft men zitten.

    ROEMER DE SOCIALE man van ons allemaal die BOS vervangt! Als sociaal tolerant Holland; en, de man die Balkende van tafel veegt; Wilders het nakijken verzorgt; Op argumenten en feiten! En een uitmuntende bruggenbouwer; Pechtold ,Halsema, en de achterban van PvdA en Rutte op 1 lijn krijgt; bij deze mijn , vooruitblik; YES He CAN!

    Zorg,veiligheid en onderwijs….jeugd en gezin; En onze ouderen ( en hoe respectvol “moslims” daar mee om gaan, t.o.v Christenen,net als met hun vrouwen,kinderen, en andersdenkenden,anders gelovige, en ongelovige, en minderbedeelde ; De tolerantie, die in onze joods, christelijke, democratische (inteelt) traditie; Ver te zoeken is. Noch aangeleerd wordt! )
    “In 2006 komt hij in de Kamer. Bij een gesprek over zijn mogelijke portefeuille gaat zijn voorkeur uit naar onderwijs, jeugd, sociale zaken of ouderenbeleid. Het wordt Verkeer en Waterstaat. Roemer klaagt niet. Zijn maidenspeech gaat over de binnenvaart.”
    Agnes kant, is gezondheidswetenschapper,en heeft een enorme dossier kennis en deskundigheid.

    Jammer dat ze voor op de Buhne; zelfs mij hard deed weg-zappen. Toch hoop ik van harte dat, haar kwaliteiten op ander vlak samen met haar voor de SP behouden blijft.
    Toch deze Roemer heeft, nu al mijn hart gestolen; Helemaal mijn man en d66 zal hard zijn best moeten doen; Samenwerken is met deze Roemer Ook, toegankelijker; De man; een musicus; ruime ervaring ook met de vvd; En ten goede gekeerd; geheim agent voor de lol; En wil bij voorkeur op ONDRRWIJS of JEUGD EN GEZIN; Dat SP maar snel groter wordt dan de CDA; kiezers terugplukt van de PVV; en D66 OOK groter wordt dan de CDA.

    “PvdA’er Lia Roefs is zeer te spreken over de nieuwe voorman van de SP. „Het is heel erg prettig samenwerken met Emile. Hij weet goed wat hij wil, maar ook wat een ander wil en is bereid om te kijken waar je het eens kunt worden. In totale openheid. Emile is gedegen en betrouwbaar, zeker een graag geziene persoon. Hij heeft me nog nooit een kunstje geflikt. De SP wil natuurlijk altijd net iets verder dan de PvdA, maar hij gaat dan met je aan tafel om eruit te komen.”

    Kijk en dat heeft Holland nodig; een bruggenbouwer, en strateeg.Met ervaring ; En bereid tot communicatie; Deze man; GAAT LINKs MOBILISEREN; van d66, GroenLiberaaalLinks, PvdA, tot VVD;
    Let op mijn woorden; hij gaat de overeenkomsten, smeden tot een solide diversiteiten blok;
    In belang van het land; Dit is de man; van de gematigde geleidelijkheid; Pechtold, Halsema, Rutte, En de achterban en leden PVDA; Zullen; met deze man kunnen samenwerken, zonder enige weerstand op te roepen; en op inhoud, in debat met Wilders;Balkenende, en Rutte.

    Nieuwe rondes nieuwe kansen; tijd voor een frisse wind; Die de oude garde, uit hun zadels blaast; Met visie, argumenten, feiten, daadkracht, en bereidheid; De persoon ondergeschikt aan, de belangen zij vertegenwoordigen; Het nut van het algemeen belang. De eerste nieuwe wet; Mag wat mij betreft; stem-plicht zijn.
    En donor plicht, tenzij, bezwaar…

    En handen af van de grondwet; OOK art. 1. Verder menswaardige omgang, met allen mensen, kinderen, ouderen, en dieren; De tijd van de beesten is voorbij; Op naar de beschaving; En de lange weg….nog te gaan; Waarin daden, en resultaten, tellen, inclusief de verantwoording,daar voor, en over.

  40. peter zegt: 13-03-10 om 09:03

    Hoeveel opportunisme kan een mens produceren in een korte tijd. Alle reacties gelezen en ik snap nu waarom Den Haag zo functioneerd het is waarschijnlijk een afspiegeling van de samenleving.

    Persoonlijk vind ik dat het kabinet uitermate goed heeft gepresteerd al was het alleen vanwege hun kracht om de konstante stroom van rotte vis die op hen afkwam aan te horen.

    Het is werkelijk hilarisch om dit allemaal te lezen als je enigzins een idee maakt hoeveel en welke zware punten door dit kabinet is opgepakt. Het is te hopen dat een volgend kabinet zich niet laat leiden door de waan van de dag gezien de druk van het opborrelend neidig opportunisme vanuit een samenleving waarin erg veel mensen een “te kort” lijken te ervaren.

Geef een reactie