De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De vaderplicht roept…

RHEEZE-CAMPING-KAMPERENNa Camiel Eurlings geeft nu ook Wouter Bos de voorkeur aan zijn privéleven boven het stressvolle politieke bestaan in Den Haag. PvdA-politica Guusje ter Horst vindt dit in elk geval een uitstekende zaak. Niet dat prominente mannen nu voor het thuisfront kiezen, is kwalijk. “Al die mannen die hun kinderen niet zien opgroeien, dat is pas schandalig.” Wat vindt u? Steunt u de keuze van deze politieke kopstukken?

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


177 reacties op “De vaderplicht roept…”

  1. Mariek Vos zegt: 12-03-10 om 14:00

    Ik ben het er helemaal mee eens dat deze twee vaders kiezen voor hun gezin. Waarom ben je anders aan kinderen begonnen?

  2. Sjoerd zegt: 12-03-10 om 14:03

    Natuurlijk is dat alleen maar goed.
    Heeft Maxime Verhagen ook kleine kinderen…?

  3. john zegt: 12-03-10 om 14:04

    Is het priveleven/vaderschap de werkelijke reden?

  4. Piet Boes zegt: 12-03-10 om 14:05

    Wilders moet terug!

  5. marja zegt: 12-03-10 om 14:09

    Wat is de werkelijke reden?

  6. Fred Brandsma zegt: 12-03-10 om 14:10

    Alle respect voor Bos.
    jammer voor de PvdA.
    Vooral spijtig voor Wilders.
    Hij zal niet zo vaak meer thee drinken en knuffelen met Bos.
    Fred Brandsma.

  7. joyce zegt: 12-03-10 om 14:10

    werkelijke reden?
    laat me niet lache
    die vent gaat gewoon z’n zakke vullen bij bij een bancaire instelling.
    nederland opzadelen met een miljardenschuld en nu opstappen met de staart tussen de benen

  8. Maurice Bukowski zegt: 12-03-10 om 14:11

    Ik, als 60% werkende vader, steun uiteraard de keuze van deze politieke kopstukken. Doe het voordat het te laat is!

  9. Richard Janssen zegt: 12-03-10 om 14:11

    Ach die Guusje, de belastingbetaler mag haar privegebruik van de dienstauto betalen (uit haar tijd als burgermeester Nijmegen). Het is allemaal een corrupte bende alleen bezig voor de ‘stars and the dollars’.
    Wat hebben we gehad? eerst 8 jaar ” eerst het zuur dan het zoet” toen “werk voor iedereen” nu ?…
    Dat Wouter Bos kiest voor zijn gezin ipv de politiek is ook weer zo’n emotiereden. Ik geef hem overigens groot gelijk. Deze man heeft topkwaliteit die je echt nodig hebt in het bedrijfsleven. Laat de ex. onderwijzers maar lekker minister worden, dan krijgen we misschien een nieuwe generatie leerkrachten die wel les willen en kunnen geven! Dan hebben we dat ten minste gewonnen.

  10. silvia zegt: 12-03-10 om 14:12

    Ik dacht dat je werk altijd met het gezin combineerde, er moet toch gewerkt worden. Zeker een betere baan aangeboden gekregen!!

  11. Muzaffer zegt: 12-03-10 om 14:13

    In geval van Wouter Bos,lijkt het me eerder dat hij ”vlucht” uit de politiek.Hij weet dat hij het erg zwaar gaat krijgen met a.s verkiezingen, en ach ja,…dan maar om ”prive redenen” stoppen nietwaar.?

  12. hendrikje zegt: 12-03-10 om 14:14

    Groot gelijk, waarom wachten op een burn out??
    Wie is de volgende?

  13. Van Sprang zegt: 12-03-10 om 14:15

    Wouter Bos has chosen to spend more time with his family in the future, it is good news for his family!
    But very bad news for the Party (PvdA), because he is a talented party leader, nobody can really compete with him at the moment.

  14. Krijn van Drie zegt: 12-03-10 om 14:16

    Bos geeft voorkeur aan priveleven boven stressvolle politiek. Dat heeft niets te maken met mannen die hun kinderen niet zien opgroeien.
    De vraag is: waarom stressvolle politiek? Heeft dat soms iets te maken met het feit dat priveleven en politiek bedrijven niet meer samen gaan in onze steeds meer verloederende maatschappij? Denk bv aan de beveiliging van politici.
    Jammer, want juist deze politici zouden dat kunnen veranderen.

  15. Mack zegt: 12-03-10 om 14:16

    Als Wilders nou ook even vader wordt…

  16. Muzaffer zegt: 12-03-10 om 14:16

    Ik blijf me iedere keer verbazen trouwens (of niet meer eigenlijk…) dat mensen die op Wilders stemmen,alleen maar te vertellen hebben wat wilders doet mbt buitenlanders.Dat is ook echt de voornaamste onderwerp waarmee hij stemmen trekt.Heel raar,maar geen van de mensen die ik ken,die op wilders stemmen hoor ik zeggen: hij dit of dat voor de werkloosheid,of ivm onderwijs,of milieu of wat dan ook….

  17. Chris zegt: 12-03-10 om 14:16

    Natuurlijk is dat prima, alleen geef dat dan wat eerder aan en niet op zo,n ongelukkig moment.

    ps. heeft Wilders geen kinderen?

  18. liesbeth zegt: 12-03-10 om 14:18

    je zag het aankomen van wouter bos, zijn ogen werden, naarmate de crisis vorderde, steeds groter.
    Deze man is op van de stress, dus of het gezin de ware reden van zijn terugtrekking uit de politiek is…….. dat vraag ik mij af.

  19. Pieter zegt: 12-03-10 om 14:19

    Erg moedig van beide heren om voor hun gezin te kiezen.
    Jammer voor de Nederlandse politiek omdat hiermee twee integere politieke kopstukken vertrekken.

  20. Sietse zegt: 12-03-10 om 14:19

    Nou nou Guusje, er moet toch echt brood op de plank komen is het niet??? Of dat nu door de man, vrouw of gezamenlijk gebeurd is mij om het even. Het oordeel dat hard werkende mensen niet goed voor hun gezin zouden zijn gaat mij een beetje te ver! Eurlings stond op de springplank om nieuwe leider van het CDA te worden en heeft nu eieren voor zijn geld gekozen en het zinkende schip verlaten! En voor Bos is het risico te groot dat hij weer met Balkiebalkie om de tafel moet voor een volgend kabinet en vertrekt ook met de staart tussen de benen. Kortom laten we nu niet hyporiet doen en zeggen dat we voor ons gezin kiezen, als er nog perspectief had gezeten in de politieke carrières hadden beiden deze keuze niet gemaakt!
    Gr Sietse (niet Fritsma)

  21. Barbara zegt: 12-03-10 om 14:20

    Goed idee voor de kinderen en de vader! Al vind ik het jammer dat Bos weggaat.

  22. robert zegt: 12-03-10 om 14:21

    Het schip is aan het zinken,een goede Kapitein blijft altijd aan het roer!

    Over een paar jaar komen ze weer terug,weldan op een Ander schip.

  23. rene zegt: 12-03-10 om 14:22

    Het gaat vooral om de manier waarop dat gebeurt. Eerst voor de gemeenteraadsverkiezingen zeggen dat je er vol voor gaat, en dan erna als het stroef gaat ineens stoppen om er te zijn voor je kinderen.

  24. Emely zegt: 12-03-10 om 14:22

    Geweldig!! De enige juiste beslissing van papa Bos in de afgelopen 7 jaar! Prima. Heeft Cohen misschien ook niet wat meer tijd nodig in zijn privéleven???

  25. V. van Urk zegt: 12-03-10 om 14:22

    Deze is voor Ferry Mingelen:

    ik vind op zijn minst merkwaardig dat Ferry Mingelen op TV moet melden dat Femke Halsema óók 2 kinderen heeft en blijft zitten, terwijl in één adem Emile Roemer van de SP genoemd wordt (toch dezelfde generatie als mevrouw Halsmema dunkt me), waarbij zijn gezinssituatie onvermeld blijft. Ik snap de tegenstelling ’12 jaar in de 2e kamer – nieuw gezicht wel’, maar het blijft opmerkelijk dat in ons -schijnbaar- geëmancipeerde landje dit soort sluiergedachten over ‘rollenpatronen’ nog steeds (via de NOS!) de wereld in worden geholpen…

    Met vriendelijke groet, een Nederlandse man.

  26. Frans zegt: 12-03-10 om 14:22

    Groot gelijk! Eerst leren om op de kleintjes te letten voordat je grote overheidsgelden gaat beheren. Zou verplicht moeten zijn voor alle a.s. bestuurders.

  27. Majoca zegt: 12-03-10 om 14:22

    l.s ja ik begrijp de dames/heren wel na zo’n smadelijke nederlaag bij de gemeenteraads verkiezingen, nu alleen Balkenende nog.
    En met Job Cohen word het er voor de PvdA ook al niet beter op

  28. Cathy zegt: 12-03-10 om 14:22

    Ik vind het erg goed. Als ik me voorstel dat Bos 3 kleine kinderen heeft: wanneer heeft hij die in godsnaam gezien met zijn 3-dubbele baan de laatste jaren? (De eerste 4 jaren van een kinderleven zijn allesbepalend, zegt men). Good for you Bos. En ook Camiel: you have got your priorities right.
    En: het is jullie aan te zien dat het zware tijden zijn geweest: ga gewoon lekker leven nu, en stap niet meteen weer in een gruwelijk zware baan!

  29. Paul zegt: 12-03-10 om 14:23

    Jammer dat Wilders geen kinderen heeft

  30. Burke zegt: 12-03-10 om 14:23

    De liefde tot den kleinen kring van het huisgezin, waarin wij ons dagelijks bewegen, is de kiem der liefde tot land en volk.
    Burke

  31. Ruben zegt: 12-03-10 om 14:24

    Goede zaak, maar jammer dat deze talenten voor de politiek verloren gaan. Het geeft reden tot nadenken: worden ministers en andere politieke kopstukken niet te zwaar belast in hun werkzaamheden? En zo ja, hoe kunnen zij ontlast worden?

  32. Marlies zegt: 12-03-10 om 14:25

    Ja ik denk dat dit helemaal niet verkeerd is. Als vrouwen kiezen om thuis te blijven dan vindt men dat redelijk normaal. Hoop dat hij als huisman eventueel met een part time baan hem en zijn gezin goed zal doen.
    Waar ik wel wat moeite mee zal hebben is dat hij wachtgeld krijgt en dus thuis kan blijven. Misschien moet de periode om wacht geld te krijgen kleiner worden maar dat is weer aan de politiek. Maar voor hem en ook voor Camiel Eurlings goed dat ze kiezen voor hun gezin / en of vrouw

  33. Maril zegt: 12-03-10 om 14:27

    Ik ben ook van mening dat het tijd wordt dat Geert Wilders tijd aan zijn gezin schenkt.

  34. ypy zegt: 12-03-10 om 14:28

    Ik vind het niet alleen heel goed dat zij dit zo doen, maar ook een voorbeeldfunctie voor andere vaders en moeders. Werk een aantal jaren keihard en neem weer gas terug voor je gezin. Prima dus

  35. anita zegt: 12-03-10 om 14:30

    Prima dat W.Bos voor zijn gezin kiets,zo leert hij ze dat zij belangrijker zijn dan het land waarin ze wonen.

  36. TINEKE OTGENS zegt: 12-03-10 om 14:30

    Alle “leiding”posities vergen veel tijd die je prive dan inleverd, zouden meer vaders aan moeten denken !!!

  37. Gabriël zegt: 12-03-10 om 14:34

    Eerst het kabinet laten vallen en er vervolgens vandoor gaan verdient m.i. niet de schoonheidsprijs.

  38. Onzin. Als je zo’n functie gaat vervullen weet je dat het ten koste gaat van je prive leven. Eerst denken aan je gezin en gevolgen voordat je ergens aan begint. En verder gaan ze in het bedrijfsleven belangrijke functie’s vervullen, maken dan ook werkweken van 70 uur (alleen beloning 500% hoger). Conclusie: ze invensteren in naamsbekendheid, vervolgens huilen over gezin, daarna zakkenvullen binnen het bedrijfsleven.

  39. Kas zegt: 12-03-10 om 14:35

    Als alleenstaande vader, met fulltime baan, vind ik het zeer begrijpelijk dat het gezinsleven een tijd voorrang krijgt boven een (publieke) carriere.
    Wouter, bedankt voor je inzet!

    @ Piet Boes; Oom Geert geef ik geen cent voor zijn pedagogische kwaliteiten, gezien zijn eenzijdig geblaat. Laat hem maar lekker in het middelpunt, zodat we nog een oogje kunnen houden op deze rechts-radicaal.

  40. Romy zegt: 12-03-10 om 14:43

    Goede keuze, waarom heb je anders kinderen als je er niet van kunnen genieten. Respect voor Bos!

  41. Ron S. zegt: 12-03-10 om 14:44

    Dit gelooft Woutertje zelf niet, maar ik begrijp nu ook waarom de missie in Uruzgan moet stoppen. Je kan moeilijk zelf bij de kids gaan zitten als onze jongens in Afganistan hun leven riskeren.

  42. Harry zegt: 12-03-10 om 14:45

    Respect voor alle politici die zo’n beslissing durven nemen!

  43. koos zegt: 12-03-10 om 14:46

    Het is een makkelijke manier van een reden aangeven om te stoppen.
    Ik doe het voor mijn kinderen. Het klinkt zo aardig, maar hij geeft zijn kinderen de schuld en die hebben niet het vermogen om Bos beredeneerd repliek te geven. Bos kan nu later altijd zeggen tegen zijn kinderen: Kijk eens wat ik voor jullie over heb gehad. Aardig hoor!

  44. Arjen Blankert zegt: 12-03-10 om 14:47

    Heel erg jammer voor mijn partij maar ik heb wel heel veel respect voor Wouter (en ook voor Camiel) zijn keuze.

    Uiteindelijk is je eigen gezin gewoonweg het belangrijkste en vind het klasse dat ze deze keuze maken!

  45. Bas Reijnen zegt: 12-03-10 om 14:49

    Beste Wouter, je hebt besloten om te vertrekken uit de politiek.
    Je gezin gaf de doorslag? Beloof ons dan, laat je niet verleiden door bancaire instellingen of andere goedbetaalde functie,s da,s niet goed voor het gezinsleven en voor je eigen geloofwaardigheid. Anders moeten weer zeggen; meneer Bos u draait en bent niet eerlijk!

  46. saswar zegt: 12-03-10 om 14:50

    Hebben Balkenende, Verhagen en Wilders ook kleine kinderen?

  47. johan smigters zegt: 12-03-10 om 14:50

    Ik denk dat het allemaal een vooropgezet plan is. het hele PVDA bolwerk stond toch onder druk onder Bos zijn houding, zeker na zijn ‘triomftocht’ naa de gemeenteraadsverkiezing, ik kwam dit tegen en vond het erg grappig maar niet geheel bezijden de waarheid. http://www.allesovergokken.com.....ngt-zwart/

  48. Theo vd B zegt: 12-03-10 om 14:52

    Als alle vaders in de 2e kamer zouden kiezen voor hun gezin, blijven er alleen maar nog vrouwen over. Ik moet dan niet denken aan al dat gekakel. Mannen praten n.l. met elkaar, maar vrouwen tegen elkaar!

  49. Ik kies ook voor mijn gezin. Een dikke kus uit Buenos Aires, lieverds!

  50. anne zegt: 12-03-10 om 14:55

    Erg moedig,reuze flink enz. enz. Bos had ook kunnen kiezen voor 1 baan i.p.v.3. Ik vind de reakties nogal naief,dat gezin heeft hij immers al jaren. Als de politiek er b.v.voor zou kiezen om op normale tijden te vergaderen i.p.v. elkaar tot vier uur in de nacht fileren om uit te vinden wie de langste adem heeft, dan zou het voor de politici al een stuk makkelijker worden. Ik zou het eerder geloven als hij gewoon zou meedelen hoe hij baalt van het Haagse(eurlings idem dito) en dan ook nog leuk met zijn kinderen gaat spelen.Dat sausje over het hele verhaal klopt volgens mij maar half.Verder gun ik niemand een plaatsje in de politieke arena. Een hondenbaan !!!

  51. Andre zegt: 12-03-10 om 14:57

    Respect voor Wouter Bos’ keus, hoewel het gezin natuurlijk niet de enige cq. ware reden is. Cohen vind ik een goede opvolger.

    Na 4 fantastische kabinetten Balkenende moet het maar eens geen CDA worden, en Wilders lost geen problemen op. Nee, een nieuw paars kabinet met Cohen, Rutte en Pechtold, dat lijkt me een uitstekend plan.

  52. Max zegt: 12-03-10 om 14:58

    Een werkweek van negentig uur met de publieke exposure en de verantwoordelijkheid van een minister, da’s alleen weggelegd voor mensen die uitsluitend voor hun werk leven. Alle begrip (en waardering) dat deze mannen laten zien dat ook andere dingen in het leven belangrijk zijn.
    Het bedrijfsleven zal snel aan hen gaan trekken en zal daar een salaris tegenover stellen dat een veelvoud is van een ministerssalaris. Geen schande voor mensen die zo lang de publieke zaak gediend hebben als ze daarvoor gaan. Welke opvolgingen zijn aanstaande? Gerd Leers en Job Cohen in ieder geval, wellicht ook Elco Brinkman, Jan Hommen en Gerrit Zalm?

  53. Maria zegt: 12-03-10 om 14:59

    Iets zegt mij dat er meer achter zit dan alleen zijn gezin…

  54. Renate zegt: 12-03-10 om 15:00

    Goede zaak natuurlijk! Misschien heeft zijn vrouw nu ook meer kans weer carrière te maken als journalist. En je kinderen zijn zo volwassen, het is zonde om die tijd niet mee te maken. Uiteindelijk zijn de mensen om je heen die veel van je houden het belangrijkst. Bovendien: Bos is nog jong, hij kan over vijftien jaar altijd nog premier van Nederland worden als hij en de kiezers dat willen.

  55. Joost zegt: 12-03-10 om 15:05

    Wilders moet maar snel aan de kinderen gaan!!

  56. reinier zegt: 12-03-10 om 15:06

    nu gaat het alweer over wilders… daarom krijgt hij ook zoveel stemmen! altijd in de publiciteit!

    maar over Bos: ik denk dat het goed is om bij je gezin te zijn, maar ze zijn toch partij voor de arbeid? moet hij ook niet zeuren als hij moet overwerken…

  57. Paul B zegt: 12-03-10 om 15:07

    Erg jammer voor de politiek!

  58. Eduard zegt: 12-03-10 om 15:11

    Een discussie over bestrijding van heroïneproductie in Afghanistan resulteert in denken om de eigen kinderen. Dat voortbestaan van mijn genen wil ik ook graag meemaken. Dat meemaken geeft een gevoel, wat het zitten op het machtspluche in het niet doet verdwijnen. Ik vind het verschríkkelijk, dat ik in verband met intimiderende drugsdealers, gedwongen was, mijn handen vol had aan drugshandel te bestrijden, mijn kinderen niet zag opgroeien, niet eens aan het verwekken van kinderen ben toegekomen. Mijn kinderen niet zien opgroeien doet verschrikkelijk zeer en is slecht voor het hart.

  59. Eva L. zegt: 12-03-10 om 15:13

    De thee-inkoper op het binnenhof kan aan de slag…

  60. zonde zegt: 12-03-10 om 15:15

    Net nu hij premier kan worden stopt hij ermee, zonde. Wie gaat er nu voor zorgen dat Wilders een toontje lager gaat zingen? Raar tijdstip om te stoppen…

  61. r g land zegt: 12-03-10 om 15:16

    Waarom is iedereen bang voor Wilders, geef hem een kans, als hij werkelijk niets is, dan merkt hij dat van zelf, en is zomaar vertrokken uit Den Haag. Ik ben geen fan van hem, maar hij heeft gelijk op sommige punten.

    Persoonlijk denk ik dat de echte reden dat Bos gaat stoppen ,is Wilders,
    Bos heeft geen zin in de komende vier jaar dag in dag uit te bekvechten
    met Wilders en zijn partij

  62. Leon Prins zegt: 12-03-10 om 15:16

    Als Cohen nu lijstrekker wordt si dat een geode zet van de PVDA nou alleen nog hopen dat Jan Peter Balkenende Premier word want dit gaat lastig worden. Wellicht dat Maximn Verhagen als tegenoffensief ingezet kan worden.

    Cohen is wel aardig maar ik zie toch liever dat Het CDA of iets aan de macht komt

  63. jacco zegt: 12-03-10 om 15:22

    Ik vind het schandalig dat ze alle twee opstappen!!!

  64. jacco zegt: 12-03-10 om 15:22

    Echt niet leuk,
    ik stemde er altijd voor
    nou ga ikstemmen voor D66

  65. sonja zegt: 12-03-10 om 15:23

    Jammer dat hij weg gaat. Kan het wel begrijpen. Volle vertrouwen in Cohen.

  66. hendrina zegt: 12-03-10 om 15:24

    Goed idee van de heren ze krijgen toch voor 7 jaar wachtgeld,
    laten een zooitje achter, en na een rust pauze pakken ze weer een
    goed zakkenvullend baantje op. Kan iedereen toch ook met zijn huidige baan ? Bah zooitje !

  67. Bram zegt: 12-03-10 om 15:25

    Top-politiek is te zwaar en enorm ondankbaar.

    Bos leverde veel aan salaris in bij zijn overstap van Shell naar de politiek – waarin hij zijn bijdrage aan Nederland wilde vergroten. Maar in het huidige zeur-klimaat van Nederland krijg je dan alsnog naar je hoofd geslingerd dat je een ‘zakkenvuller’ bent.

    En dat gezeur komt van mensen die liefst geen 10 minuten meer werken dan hun keurige 36 urige werkweekje, terwijl een man als Bos zich drie slagen in de rondte werkt, met 100 urige werkweken. Maar dan nog krijg je het verwijt dat je vooral goed voor jezelf zorgt.

    Dan die crisis. Toon je het grootste leiderschap dat Nederland in lange tijd heeft gezien. Neem je snelle en complexe beslissingen als dat echt nodig is. Red je banken van de ondergang, waarbij anders miljoenen mensen hun dagelijkse bankzaken en spaarrekeningen zouden verliezen. Kan daar wat waardering vanaf? Nee hoor, je wordt afgeschilderd als iemand die miljarden belastinggeld heeft verkwanseld.

    Nee, waar ik vroeger absoluut de optie open had om via de politiek iets te kunnen doen voor deze samenleving, is er nu geen haar op mijn hoofd meer die daar aan denkt. Ik snap heel goed dat je niet voor een ondermaats salaris, zeer complexe en grote verantwoordelijkheden wilt dragen, in een driedubbele werkweek, en dat alles voor een stel ondankbare honden.

  68. hans jacobs zegt: 12-03-10 om 15:27

    goede keuze. Welke serieuze politicus wil nu nog extra inzet tonen in een Kamer waar niet naar elkaar wordt geluisterd en waar beleid niet telt maar alleen dagkoersen.

  69. Ten eerste vind ik het geweldig dat deze mannen durven kiezen voor hun gezin, daar waar vrouwen op dit moment op worden afgebrand als reden waarom ze niet aan de top komen.
    Ten tweede zegt dit iets over de slechte manier waarop wij in onze samenleving werk organiseren. Dat dit niet is te combineren met de aandacht voor een gezin. Niet goed voor degene die werkt en niet goed voor de kinderen in het gezin.

  70. Luc zegt: 12-03-10 om 15:32

    Wellicht weegt de vergoeding niet op tegen de risico’s die politici tegenwoordig lopen, zeker niet als je in het bedrijfsleven makkelijk 5x zoveel kunt verdienen als topman..

  71. Igor Schaap zegt: 12-03-10 om 15:35

    Wat is er plots gebeurt? Dat vraag ik me af om de werkelijke reden dat Wouter Bos stopt. Hoe kan dit nu dat dit mij een stuk minder geloofwaardig overkomt dan het jammere vertrek van Camiel?

    Maar de zet om Cohen naar voren te schuiven lijkt me in de huidige tijden niet goed meer. Dit land wenst geen knuffelpolitiek als het gaat om het integratieprobleem. De heer Cohen wordt een zeer gemakkelijke speelbal nu met zijn eigen Amsterdam als voorbeeld.

  72. Tanja zegt: 12-03-10 om 15:36

    Als je aan de politiek begint weet je dat je er veel tijd in moet steken.
    Ik vind het niet juist dat Wouter Bos tijdens een van de grootste economische crisis sinds de jaren 30 en vlak voor de verkiezingen de politiek verlaat.
    Over een paar jaar wanneer alles weer wat beter gaat had hij zich kunnen terugtrekken.
    Nu lijkt het meer op een vlucht en het zich onttrekken aan verantwoordelijkheid voor het geval de heer Wilders de verkiezingen wint.

  73. Igor Schaap zegt: 12-03-10 om 15:37

    Ik denk dat Bos zozeer getergd is. Hij ziet dat onze JP doorgaat en ziet het niet zitten nog een keer met JP op een of andere manier te maken te krijgen. De stap Cohen snap ik niet, zal nog een sterkere polarisering geven en dit wordt zeer gemakkelijk scoren tegen Cohen.

  74. Ruurd zegt: 12-03-10 om 15:38

    Kunnen we Wilders niet aan kinderen helpen? Misschien adoptie uit Marokko of Turkije?

  75. Johan Everaars zegt: 12-03-10 om 15:40

    Heel verstandig om dit nu te doen. Alle meningen van om nu te stoppen en ergens anders zakken vullen is pure onzin. Het vak van politici is heus niet zo makkelijk als men wel denkt. het is vele uren per week werken zonder daar iets voor terug te krijgen. Dit geld voor alle politici, zelfs voor Wilders.
    Voor de PvdA zal het wel even slikken zijn om de verkiezingen in te gaan met een nieuwe leider. Maar er blijven genoeg goede mensen over om dit te gaan doen.
    Wouter bedankt!

  76. MaartenVS zegt: 12-03-10 om 15:42

    Ik geloof er helemaal niets van. Het kinderen-argument is te positief en veilig. De heren wisten vooraf dat een baan als minister, lijsttrekker of een andere verantwoordelijke functie in de politiek veel tijd kost. Gespeelde naïviteit dus! Echte reden is waarschijnlijk minder PR-vriendelijke reden. Waarschijnlijk hebben Eurlings en Bos binnen de kortste keren een andere tijdrovende baan, waarbij ze minder in de schijnwerper staan en valt de media daar weer over. Tip voor politicus: neem burger serieus, leg de voor- en nadelen uit en waarom je een moeilijk besluit neemt.

  77. Iris zegt: 12-03-10 om 15:45

    Jammer, niet omdat ik Bos fan no. 1 ben, maar ik ben bang dat het nu Wilders wordt. Ik wilde dat het andersom was.

  78. stef zegt: 12-03-10 om 15:46

    Waarom een werkweek van 100 uur, belachelijk, dit wil toch niemand,kunnen we dat niet anders organiseren. Waarom geen duo-baan of een goeie dubbelganger/stand-in, name it. Die onzin van dat kan niet in dit soort banen, kom op zeg, de creativiteit is ver te zoeken, juist de politiek is het beste platform om hiermee te beginnen. Als een kabinet met een mond kan/moet praten waarom zou dat ook met 2 personen niet kunnen.

  79. Fitz zegt: 12-03-10 om 15:47

    Wouter bedankt! Was diep onder de indruk hoe hij de bankencrisis destijds oppakte. Een ander had te laat ingegrepen …
    Bos stopt, Van Mierlo overleden, Eurlings stopt, Jan Marijnissen stopt, Kant gestopt. En wat krijgen we er voor in de plaats?

    PVV’er onbeschoft tegen Kamerlid Van Gent
    AMSTERDAM – PVV’er Richard de Mos heeft woensdagavond in een debat in de Tweede Kamer GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent ernstig geschoffeerd.

    Jajaja van meesterlijke debatten met Van Agt, Lubbers, Marijnissen, Pechtold, Halsema etc etc, waarin iedereen elkaar met respect behandelde en met u aanspraken, zijn we nog een paar stappen verwijderd van streetfighters met straattaal.

  80. Reuven Royen zegt: 12-03-10 om 15:49

    Alles heeft een reden. Als je een druk leven leidt; moet je kiezen. Als je getrouwd bent moet je ook je tijd investeren. In dit geval vraagt de vrouw/vriendin van Camiel Eurlings ook naar aandacht. Maar de wereklijk toedracht moet binnenshuis blijven. Het CDA weet wat het doet, zich goed voorbereiden voor de verkiezingen en op een vernatwoordelijke manier posten aanstellen. Als het op nonsens aangaat: laat Wilders zich maar eens bewijzen na de verkiezingen. Ik kies toch liever voor een coalitie CDA-Christenunie-VVD.

  81. JAC SUIJKERBUIJK zegt: 12-03-10 om 15:50

    Op zich geweldig dat ook politici ervoor kiezen om gezin te stellen boven altijd maar weer carriére maken en dumpen van kinderen via zwaar gesubsidieerde kinderopvang.

    Voor een oud minister is dit echter wel erg gemakkelijk met een riante wachtgeldregeling.

  82. Igor Schaap zegt: 12-03-10 om 15:51

    Bos breekt hier een kiezersbelofte. Hij had dit moeten aangeven voor de gemeenteraadsverkiezingen!! De PvdA stemmers hebben op hem gestemd met het vooruitzicht dat hij partijleider zou blijven.

  83. Tim zegt: 12-03-10 om 15:52

    Ik stond er bij Eurlings erg van te kijken, dat zeg ik eerlijk. Maar natuurlijk steun ik mensen die meer tijd in hun kinderen steken. Zouden meer mensen moeten doen, wordt je weer een beetje down-to-earth van en een stuk meelevender.

    Zelf ook noodgedwongen moeten doen, carriere aan de wilgen, omdat ze een handicap ontdekten bij mijn zoon en de tijd die ik had niet meer afdoende was. Nooit een seconde spijt van gehad. Wel veel minder geld om uit te geven, maar niets kan de gelukkige lach van je kinderen vervangen.

  84. renate zegt: 12-03-10 om 15:53

    Begrijpelijk dat Wouter Bos voor zijn gezin kiest, net zoals Eurlings wil gaan doen.
    Maar anderzijds: de keus van deze 2 mannen wordt begrepen. Als een vrouw vandaag de dag voor haar gezin kiest, geen carriere wil maken, wordt dat bekritiseerd! Zij moet en zij zal. Wouter en Camiel hebben de keus, dat hebben vele vrouwen niet.

  85. Joost zegt: 12-03-10 om 15:54

    Landsbelang gaat voor de kinderen van Wouter lijkt me! Gewoon weer een klassieke duikactie van Wouter is dit. Wordt waarschijnlijk weer te heet onder zijn voetjes!

  86. bas zegt: 12-03-10 om 15:58

    Of het gezin de gehele reden was? Ik weet het niet

    Maar het is wel een hele goede. Ik weet nog, Weijers, toen D66 minister van Economische zaken (nu baas van AKZO), liep weg bij een debat, want hij had zijn dochter belooft op tijd thuis te zijn, ze was jarig, meen ik. De Kamer was te klein

    Dezelfde Kamer, die meestal vaders oproept om vader te zijn. Politiek is moeilijk te combineren met iets anders, en persoonlijk zou ik met kleine kinderen reeds daarom niet beschikbaar zijn

    Maar het zou beter azijn als de combineerbaarheid groter was – want ook de inzichten van ouders van jonge kinderen zijn waardevol. Heel waardevol.

    Terzijde, ik ben totaal geen PvdA stemmer, maar ik vind het netjes dat Bos, wetend dat er een gat valt na zijn vertrek, een opvolger heeft bereid gevonden. Dat ik Cohen niet moet, ach, ik had toch reeds gene PvdA gestemd

  87. Leen zegt: 12-03-10 om 16:00

    Je moet er toch niet aandenken, terwijl bij je zelf het schaamrood op de wangen staat,je kinderen uit te moeten leggen met welke collega’s je werkt, erger wordt het als je kinderen er dagelijks mee geconfronteerd worden (radio/TV), wat te denken van mevrouw Rita, meneer Geert en al die journalisten die het bijna allemaal met een grijns op hun gezicht allemaal laten gebeuren, mooie radio, mooie TV……en daarbij is het een ergere baan als wel eens genoemd een hondenbaan..en denk eens , zou je het zelf accepteren als een ieder iedere minuut vraagt, wat je de vorige minuten gedaan hebt en het liefst nog gaan vertellen wat je de komende minuten gaat doen.

  88. Bachmann zegt: 12-03-10 om 16:00

    Jammer voor Bos. De Pvda heeft een sterkere man nodig. Ben benieuwd of cohen de boel bij elkaar kan houden.

  89. Jan zegt: 12-03-10 om 16:01

    Nog 149…… te gaan.

  90. reinier zegt: 12-03-10 om 16:02

    ja inderdaad fitz! het wordt veel te erg! laten we gewoon naar de sgp luisteren!

  91. henk zegt: 12-03-10 om 16:03

    ja als ik ook 8 jaar wachtgeld krijg zou ik ook stoppen met werken en aan mijn gezin werken(meer als nu).maar helaas moet ik ook nog gewoon 40 uur per week werken,leg ik mijn werk stil kan ik niet meer aan mijn gezin werken,moet ik stad en land aflopen voor gezinsonderhoud vanwege lage uitkering die ik niet krijg wegens zelf stoppen met werken.mooi horizontaal geregeld hier in nederland.

  92. rangdangdoodle zegt: 12-03-10 om 16:04

    eurlings en bos jullie hebben gelijk voor je er erg in hebt zijn de kooters het huis uit.maar bos doe niet als kok verlogen de partij niet ga niet het grote geld na jagen.

  93. Marie zegt: 12-03-10 om 16:10

    Eerst Abouthaleb weg…nu waarschijnlijk Cohen; wat blijft er voor Amsterdam over?

  94. André zegt: 12-03-10 om 16:16

    Of het land het steunt, vind ik niet van belang. Hij maakt deze keuze, ik respecteer dat. Voor mij heeft Bos veel aan respect gewonnen en daarmee de PvdA. Rug recht gehouden en tijd voor vernieuwing. Het CDA schuift weer gewoon Balkenende naar voren, het CDA doet niet aan beeldvorming.

    Geniet van je kinderen Wouter en bedankt.

    André.

  95. Olieman Hanshell65 zegt: 12-03-10 om 16:21

    Politicologica ?!?
    (Oliewijsheid: “een goede naam is beter dan goede olie”)

    Van Wouter Bos naar Nouter Welling
    een kleine stap na ver Hong-Kong.
    Ijsland nog ijskoud op de tong.
    Eindelijk thuis met volle tank
    en straks weer op de DNBank.
    Stuivertje wisselen en soms naar Ter-Shelling.

  96. Camiel Eurlings ben ik het zeker mee eens! Maar Bos??? Ik vraag me af of dit zijn werkelijke reden wel is……….. Maargoed ik snap eigelijk niet hoe hij durft! Grote staatschuld, veel werkelozen maar de grond word hem te heet onder de voeten. En straks: Wij zitten hier in Nederland met duizenden werkelozen, en bos? Die zal wel 1 of andere goed betaalde baan krijgen bij een bank oid.

  97. Ricardo zegt: 12-03-10 om 16:23

    Ach, het oogt mooi en goed om het gezin centraal te stellen maar dat is natuurlijk nooit de enige reden. Bos maakt net als Kant politiek gezien ruimte voor een nieuwe voorman om zijn partij een nieuwe boost te geven. Het leeglopende politieke midden wordt met Cohen nieuw en vitaal leven in geblazen, het CDA van Balkenende (oogt ineens helemaal muf en sleets) en de PVV van Wilders (gloreert niet op inhoud maar alleen via vaak botte oneliners) worden flink op het verkeerde been gezet. De gemiddelde kiezer heeft nu ook met de PvdA weer iets te kiezen. Hoog spel dat zich met de raadsverkiezingen voor de PvdA al wel uitbetaalde. Dat papa nu ook meer thuis is is mooi meegenomen.

  98. salvatore zegt: 12-03-10 om 16:23

    Het blijft vreemd dat juiste nu sommige politici hun familie ontdekken. Vluchten is toch makkelijk dan het oplossen van de problemen die ze achter laten. Nu familie en kinderen als vlucht excuus.
    Voor andere brokkenmakers biedt morgen de alleenstaande oma een prachtige uitvlucht.

  99. Frank RIO zegt: 12-03-10 om 16:24

    Daar mogen ze voor kiezen, absoluut. Maar ik vind dat Bos nu echt de indruk wekt dat het hem te heet onder de voeten wordt.

  100. Tijmen zegt: 12-03-10 om 16:32

    Ik respecteer dit besluit, en ik weet zeker dat vele vaders dit ook doen. Ik vraag mij alleen af waarom de regering het zo moeilijk maakt om minder te gaan werken, om meer bij het gezin te kunnen zijn? De gewone mens kan niet rondkomen van een part-time salaris, of uitkering.

  101. hans zegt: 12-03-10 om 16:46

    Het is een goed besluit, maar is het ook de werkelijke reden.In principe zijn deze mensen werkloos en kunnen een uitkering krijgen, die zeer riant is en niet tot solliciteren verplicht is, ook de lengte van de uitkering is langer als in de gewone werknemers wereld. Ik denk dat veel vaders dit zouden willen, echter voor de meeste is een kleine uitkering en verplicht solliciteren, de meeste zijn blij het hoofd boven water te houden met hun baan

  102. Hans zegt: 12-03-10 om 16:51

    Met name de Wilders-aanhang is er heel goed in tegen alles aan te schoppen. Hebben die mensen niks anders te doen als hele dagen te zeuren over wat een ander in hun ogen verkeerd doet ? Zoek een baan zou ik zeggen. Ga er maar eens aanstaan zou ik zeggen met een werkweek van 90 uur of meer en de verantwoordelijkheid die je krijgt. Natuurlijk maken dat soort jongens ook fouten maar waar gehakt wordt vallen spaanders. Misschien moet de Wilders-aanhang eens gaan hakken, dan mogen ze meepraten als ze zelf een foutje maken. De beste stuurlui staan in de PVV in dit geval. Get a life.

  103. erna zegt: 12-03-10 om 16:52

    het valt me op sommige mensen zo’n ontzettend zuur en hard oordeel vellen!
    dat vind ik jammer, het maakt het samenleven er niet fijner op!
    mildheid, een glimlach, de ander uitnemender achten dan jezelf, vriendelijkheid, ‘t lijkt me goed om jezelf (ik ook) hierop te bezinnen.

  104. Soms moet je keuzes maken en dat is ook in het bedrijfsleven of het lokale bestuur. Alleen omdat het nu kopstukken zijn dan is het een mooie krantenkop.

  105. frans zegt: 12-03-10 om 16:58

    Ik snap sommige commentaargevers niet.Wanneer iemand een besluit neemt om zijn gezin uiteindelijk voorrang te geven boven zijn werk, wordt hier weer van alles achter gezocht. Er zijn nog veel mensen, die niet verder denken dan hun neus lang is. Nederland op z’n smalst.

  106. hans zegt: 12-03-10 om 17:02

    Ik pleit voor meer principieel kinderlozen in de politiek.
    En het zal me niet verbazen als meneer Bos binnen de kortste keren een dikke baan heeft in het bedrijfsleven die hem net zoveel tijd kost.

  107. herman zegt: 12-03-10 om 17:02

    Ik sta volledig achter de beslissing van Wouter Bos. Plotseling? Misschien, maar het was voor kenners altijd al duidelijk dat hij het er vaak moeilijk mee had zoveel te missen van het gezinsleven. En ach ja, uiteraard zijn er weer van die types die overal wat achter zoeken. Ga lekker PVV stemmen! Dat is die partij met duidelijke standpunten over minderheden, en eh…. tja….. dat was het wel he.

    Verder word ik wel triest van veel commentaren hier. Even nadenken mensen: op DIT moment moeten veel mensen beslissen of ze (weer) 4 jaar dag en nacht bezig willen zijn met politiek. Beslissingen zoals Wouter Bos en Emiel Eurlings die nu nemen, zijn dus niet toevallig en zijn te prijzen. Dat is bijvoorbeeld eerlijker dan lijsttrekker worden voor de 2e kamer zonder het plan te hebben daar ook echt te gaan zitten.

  108. Als we nu dus allemaal meer aandacht aan de kinderen gaan geven is ook de werkloosheid opgelost. Kom op zeg, wat een lariekoek. Bos is ‘m gewoon gesmeerd. Geen haar beter dan JP die alleen de koningin wil dienen en niet het volk. Als we nu eens als geheel Nederlands volk nou eens niet gaan stemmen in juni, want proteststemmen heeft ook geen zin.

  109. Ja mooie exusen wie volgt .
    Balkenende ? ook kleine kinderen HOOP ZO DAT HIJ MORGEN KOMT MET DAT BERICHTJE … NEE DIE IS VEEL TE GEBRAND OP AANDACHT IN DE BUITENLANDEN .
    En dan een dikke baan terug dubbel verdienen dus,WERKEN MOETEN ZOVEEL STELLEN DAT ZE HUN KID,S TE WEINIG ZIEN ZO ZIT DE MAATSCHAPPIJ IN ELKAAR ,OOK NOG TOT 67 …een lachertje .Bos eet er geen boterham minder om blij dat hij uit beeld gaat .
    Nu Femke hoe doe jij dat met een brede lach en er goed uit blijven zien …ook een tweeling …dus kinderen .
    Denk eerder dat het voor de opstappers ..TE HEET… onder de voeten werd en ze willen geen afgang op 4 juni …
    Dus eigenlijk met de staart tussen de benen——— gauw wegwezen .
    had het gehoopt dat ze niet gekozen zouden worden …herkozen dan … op naar de Frisse start een vrouwlijke premier KON het ook wel doen ….FEMKE ?????

  110. lees nu net nog even over de commentaren dat mensen die het helder zien maar op Wilders moeten stemmen….Nu ik ben een zwevende kiezer en wat ik tot nu toe de laatse 8 jaar en nog veel langer zie en hoor is het een afgaande boel respect dwing je niet af dat moet je verdienen . .

    En oja …denk je nu heus dat die mensen harder werken dan menig ander nederlander …Denk aan de horeca die draaien ook dubbele uren en verdienen minder 80 uur in de week is dan heel gewoon ,zeker als eigen baas zo zullen er echt vele duizenden door moeten werken om aan hun maatstaf te komen .
    Gaan we nu medelijden met de politicus krijgen ? jonge jonge .

  111. jacques zegt: 12-03-10 om 17:28

    Ik weet wat het is om 80 – 90 uur per week te moeten werken en je kleine kinderen daardoor totaal te moeten missen. Ik weet wat het is om te kiezen tussen iets wat je heel graag doet en iets wat je niet wil en mag missen. Wouter, sterkte. Een moeilijke maar wat mij betreft geweldig goede keus. Later komm je misschien terug. Graag. GENIET VAN JE GEZIN. HET KAN MAAR ÉÉN KEER !!!! Dat sommige vaders dat niet inzien is alleen maar zielig.

  112. Leo zegt: 12-03-10 om 17:31

    Dat is mooi werk !
    Zou die thuis ook een draaistoel hebben?

    Waarom zegt ie niet gewoon dat ie Bakellende en Wilders niet aan kan??

    Maar om uit de slechten te kiezen is het wel te hopen dat er dan nu eindelijk een regering komt die het tegenovergestelde van SOFT is en dat we in onze maatschappij weer echt de normen en waarden terug krijgen.
    Hopenlijk gaan de heren regeringsleiders dan ook het voorbeeld geven voor onze kinderen en niet meer rollebollend over straat. Mogelijk komt dan ook het gezag en ontzag weer terug !!

  113. Bouwens zegt: 12-03-10 om 17:49

    Die ziet de bui hangen, hij laat het aan het volgend kabinet over, om die onnodige miljarden verkwisting aan banken, te verhalen op de belasting betalende Nederlanders

  114. talu zegt: 12-03-10 om 18:13

    geloof me maar. Er is iets in Nederland aan de hand dat wij niet weten.
    Ze houden het geheim! Vinden jullie dat niet toevallig dat 2 ministers opstappen en Balkenende wil ook al weg :S.

  115. Tim zegt: 12-03-10 om 18:16

    Waar ik me steeds weer over verbaas:

    QUOTE dat er dan nu eindelijk een regering komt die het tegenovergestelde van SOFT is en dat we in onze maatschappij weer echt de normen en waarden terug krijgen.
    Hopenlijk gaan de heren regeringsleiders dan ook het voorbeeld geven voor onze kinderen UNQUOTE

    Over soft: Dat kunnen jullie helemaal niet aan, dat de regering keihard wordt. De mensen die nu schreeuwen zijn straks de eersten die gaan lopen klagen dat ze meer moeten betalen, eerder een bekeuring krijgen, niets meer mogen op straat en geen vrijheid meer hebben etc etc etc. Allemaal mooie praat tot je idd voor jezelf op moet komen op straat en erachter komt dat je het niet meer kan.

    En het voorbeeld geven voor onze kinderen? Mag ik even overgeven…. Allereerst moet je je kind zelf opvoeden en is dat niet de taak van de regering. Dus stop met werken en ga er wat tijd aan besteden zou ik zo zeggen? En ten tweede is de “mijn kind doet dat niet” van het gros van de mensen eerder meelijwekkend dan lachwekkend, al is het dat laatste ook wel. Als er iets niet deugt aan onze maatschappij is het onze eigen jeugd. Ze zijn verwend, hebben een grote respectloze smoel als hun ouders niet kijken, zuipen zich klem of poppen nog een pilletje hier en daar (die overigens niet zozeer door een bepaald deel van de bevolking worden gebruikt, neen daar kan onze hele gemeenschap wat van…tenzij ze met hun neus in het witte poeder zitten natuurlijk). Oh, en had ik al gezegd dat het algemene fatsoen ook ver te zoeken is?

    Nee, daar hebben geen regering voor nodig hoor, onze kinderen verkloten kunnen we al zeker tien jaar prima zelf. Alleen geven we graag anderen de schuld daar dan van.

  116. marianne zegt: 12-03-10 om 18:19

    @ Theo vd B die zegt: Als alle vaders in de 2e kamer zouden kiezen voor hun gezin, blijven er alleen maar nog vrouwen over. Ik moet dan niet denken aan al dat gekakel. Mannen praten n.l. met elkaar, maar vrouwen tegen elkaar!
    Alsof mannen alleen maar zinnige dingen zeggen, mijn hemel waar kom jij vandaan! De laatste tijd hoor ik alleen maar gelul in die politiek en dat zijn echt niet alleen vrouwen!!!
    Wat een seksistische uitspraak is dit! Heb je zelf niets bij te dragen Theo? ga dan zelf in de politiek als je niet wilt dat er alleen vrouwen komen te zitten. Het gaat hier wel om twee mannen die het laten afweten nu het ze te heet onder de voeten wordt, onder het mom van “voor mijn gezin”. Ook als dat de hele waarheid is, hadden ze het ook eerder kunnen bedenken dat je in de politiek niet aan je zelf of je gezin toekomt.

    Mannen als Theo moeten eens meer respect tonen voor vrouwen, die niet kunnen rekenen op zoveel begrip en respect als Bos en Eurlings nu krijgen. Eveneens voor de vrouwen die in de politiek blijven ook al hebben ze kinderen!! Blijkbaar is dat voor vrouwen niet zo’n probleem, zij zijn gewend om de druk te weerstaan die er op hen gelegd wordt om te moeten werken en zich in allerlei bochten te moeten wringen om gezin en werk te kunnen bedienen. Vrouwen moeten al zo lang voldoen aan eisen die domme mannen aan hen opleggen.
    Laat de politiek maar eens alleen uit vrouwen bestaan! wedden dat Nederland hiervan opknapt!!

  117. Vera zegt: 12-03-10 om 18:22

    Walgelijk sommige reacties hier. Ik vind het enorm jammer dat hij vertrekt, maar als we op hadden gelet hadden we het aan zien komen. Zijn absentie in januari tijdens een vergadering over Afganistan was ook om privéredenen.
    Zijn antwoord de zaterdag na de val van het kabinet dat hij om 11 uur wakker werd gemaakt door een peuter en dat hij om 1 uur alsweer op campagne was.
    Ik denk dat zijn vriendin het mes op zijn keel heeft gezet (wat ik trouwens heeeeeel begrijpelijk vind)het was kiezen of delen.

    Maar het blijven speculaties, feit blijft dat het een enorm verlies is voor de PvdA, maar ook voor de Nederlandse Politiek.

    Wouter bedankt!

  118. pielon zegt: 12-03-10 om 18:30

    Hoe geloofwaardig is de reden van Bos? Het eerste wat ons te binnen schoot was: eerst het kabinet laten vallen, kan Bos rustig weggaan en is het zijn probleem niet meer.

  119. Cheirete zegt: 12-03-10 om 18:38

    Eigenlijk, heeft Bos de zelfde fout gemaakt als de “doodsgraver”, zijn voorganger, die niet met Fortuyn wilde praten… Hier heeft Balkenende gelijk: Als je iemand wil uitsluiten, ben je de laatste die het openlijk zegt.

  120. Benjamin zegt: 12-03-10 om 19:30

    Uit alle reacties is een ding wel te lezen: In Nederland stemmen we – helaas – steeds meer op personen dan op partijprogramma’s. Het gaat niet om Bos, Balkenende of wie dan ook… Het gaat om het partijprogramma!!! En als het kabinet gevormd is, gaat het om kabinetsbeleid. En niet om wie die uitspreekt…

    Iemand schreef in een reactie “Bos riep nog zo hard ervoor te willen gaan…” Terecht, dat roep je als voorman, vanuit je FUNCTIE, niet vanuit je persoon. Iemand anders neemt je FUNCTIE over, en vindt als het goed is hetzelfde. Bos laat zien dat werk en prive te scheiden zijn.

    Ik ben het eens met een aantal reacties die schrijven dat het goed is dat mensen durven te kiezen voor hun gezin! Hoeveel verhalen zijn er niet van vaders (en moeders) die hun kinderen bijna nooit zien! ZIJ zouden zich moeten schamen, niet iemand die uit de politiek stapt.

    Ben overigens wel zeer benieuwd hoe het politieke landschap eruit gaat zien!

    Benjamin.

  121. Bjorn zegt: 12-03-10 om 19:37

    Two down, one to go. Die MSN smile met dat brilletje…..

  122. Wat zal nou de echte reden zijn?

    P.S. Balkenende kiest al 12 jaar voor zijn familie, zijn broer zit namelijk in de gasleidingen AKA Tanaris directeur Roland Balkenende….

    Tanaris verdient toevallig een hoop geld in afghanistan (raar maar waar) en dat kan je allemaal nalezen op http://www.tanaris.com

  123. AAP zegt: 12-03-10 om 19:43

    Een ander mag de gemaakte troep opruimen:(

  124. Will zegt: 12-03-10 om 19:48

    Natuurlijk is het begrijpelijk dat Bos na een groot aantal tropenjaren, ervoor kiest om zijn gezin voorrang te geven. Hij heeft een zware sterk onderbetaalde baan vervuld waarbij iemand zeven dagen per week een lange werkdag bezig is en alleen maar shit over zich heen krijgt. Alhoewel ik Bos als partijleider zwak vond en nooit PvdA zou stemmen, heb ik groot respect voor de wijze waarop het als Minister van Financiën Nederland in de crisis heeft gebracht. wij zijn er veel minder erg aan toe dan de omringende landen en dat is zijn verdienste. Als nu ook de mislukte politicus Balkenende terug gaat naar een baan als docent aan een universiteit, kan de Nederlandse politiek echt ten goede gaan veranderen.

  125. Will zegt: 12-03-10 om 19:50

    Natuurlijk is het begrijpelijk dat Bos na een groot aantal tropenjaren, ervoor kiest om zijn gezin voorrang te geven. Hij heeft een zware sterk onderbetaalde baan vervuld waarbij iemand zeven dagen per week een lange werkdag bezig is en alleen maar shit over zich heen krijgt. Alhoewel ik Bos als partijleider zwak vond en nooit PvdA zou stemmen, heb ik groot respect voor de wijze waarop het als Minister van Financiën Nederland goed door de crisis heeft gebracht. wij zijn er veel minder erg aan toe dan de omringende landen en dat is zijn verdienste. Als nu ook de mislukte politicus Balkenende terug gaat naar een baan als docent aan een universiteit, kan de Nederlandse politiek echt ten goede gaan veranderen.

  126. stephan zegt: 12-03-10 om 20:02

    De keuze van beiden heren laat zien hoe elitair de politiek is en hoe zij zelf onderdeel zijn van de kloof die er tussen grote groepen kiezers en politiek is ontstaan. Slechts weinig vaders en moeders in Nederland kunnen op een fatsoenlijke manier hun baan opgeven ten gunste van hun kinderen.
    Verder laat het zien dat er in Nederland nog steeds geen ontspannen afstemming mogelijk is tussen werk en prive; het laat zien dat de PVDA zelf niet in staat is om werk en zorg van haar werknemers op een goede manier te regelen, zij mogelijk geen open partij-cultuur heeft want velen binnen de PVDA hebben de keuze als een totale verrassing zien aankomen….ten slot kan je je afvragen hoe geloofwaardig politici zijn als zij werk, werk en nog eens werk roepen en in beleid omzetten om vervolgens zelf de keuze maken om hun baan op te geven. Menig werkloze zou om de reden van de heer Bos te stopppen met zijn baan een strafkorting op zijn uitkering krijgen!

  127. Shane zegt: 12-03-10 om 20:09

    Jammer dat zo’n politicus de politiek verlaat, Bos had overal een oplossing voor en kwam zijn beloftes na, een groot verlies denk ik. Allesinds denk ik dat de PvdA een goede opvolger kan vinden en de grootste partij wordt met de landelijke verkiezingen.

  128. René kadijk zegt: 12-03-10 om 20:09

    Ik werk in het onderwijs en zie elke dag om me heen de desastreuze gevolgen van echtscheidingen en ouders die geen tijd hebben voor hun kinderen. Ik heb daarom veel respect voor het besluit van Wouter Bos. Drie kleine kinderen is niet niks en vragen veel aandacht. Veel problemen in dit land hebben te maken met grote steken die ouders in de opvoeding laten vallen, die de politiek en het onderwijs vervolgens moeten oplossen.
    Geniet van je kinderen Wouter en dan zie je je vrouw ook eens wat vaker.

  129. helena zegt: 12-03-10 om 20:15

    Ik zie een heleboel reacties voorbijkomen van psychiaters in de dop die beter denken te weten wat iemand drijft dan de persoon in kwestie. Zelfs al zou hun aanname voor een deel waar zijn, dan neemt dat niet weg dat hij drie kleine kinderen heeft van 6, 4 en bijna 1 jaar. Hij is in 2002 getrouwd en zat toen al vier jaar in de politiek. Toen hoefde hij nog geen vader te zijn voor zijn toekomstige kinderen, dus op dat moment hoefde hij daaraan ook nog niet te denken. Ik begrijp volkomen dat hij voor zijn kinderen niet de man wil zijn die ‘s zondags het vlees komt snijden…. Je kinderen zien opgroeien kan je niet overdoen. Een eventuele politieke carrière wel.

    Ook las ik ergens over draaikonterij. Als je compromissen moet sluiten, ook al gaan die besluiten dwars tegen je eigen opvattingen in (waar je heel duidelijk over bent), is het mogelijk dat je daarvoor wordt aangezien, en zeker als je iemand tegenover je hebt als JPB. Stel een vraag aan Wouter Bos en je maakt een goede kans een duidelijk antwoord te krijgen. Stel een vraag aan Balkenende en je kunt ervan verzekerd zijn dat hij om de hete brij heen draait en dat je géén antwoord krijgt. Zo is het voor Balkenende heel gemakkelijk Wouter Bos voor draaikont uit te maken. Maar dat heeft onze JP als schoothondje van zijn baasjes in de VS geleerd…. Wie is hier eigenlijk de draaikont?

    Wouter (en Camiel), ik ben geen PvdA- of CDA-stemmer. Maar ik neem mijn pet af voor het feit dat jullie de moed hebben jezelf te zijn en voor jezelf te kiezen! Geniet van je kinderen en/of je partner

  130. frans zegt: 12-03-10 om 20:21

    Ik zeg het nog maar eens. Wat is het gemakkelijk om vanuit je luie stoel commentaar te leveren. Heb wat meer respect voor mensen, die een moeilijke keuze durven te maken en daar dan voor uit durven te komen. Ik ben geen fan van Bos maar heb wel respect voor zijn moeilijke keuze. Hebben de mensen die nu hierboven hun negatieve commentaren geven zelf wel eens voor zo’n keuze gestaan. De beste stuurlui staan aan wal.Het is wel duidelijk waarom Nederland onbestuurbaar dreigt te worden met zoveel betweters aan de kant.

  131. Mariana zegt: 12-03-10 om 20:37

    Of het nu de échte reden is of niet: ik vind het prima dat ‘kiezen voor het gezin’ de officiële motivatie is. Een teken van emancipatie dat twee ambitieuze mannen van deze importantie deze keuze voor het gezin maken (of zeggen te maken). Dat had 10 jaar geleden niet gekund, dus ik zie het als een treken van progressie. En met Job Cohen als premier kunnen we tenminste voor de dag komen. Je moet er toch niet aan denken dat een pias als Wilders ons in het buitenland zou moeten vertegenwoordigen!

  132. Eduard zegt: 12-03-10 om 21:02

    Guus juicht, wil wel eerste vrouwelijke burgemeester van Amsterdam worden.

  133. Henk W zegt: 12-03-10 om 21:08

    Sommige reacties hier zijn wel erg zuur..

    100 uur in de week = 14 uur per dag, 7 dagen in de week (!)

    Iemand praktijkervaring? Ben zelf tot de 72 in de week gekomen, en ernaast nog sport/andere verplichtingen. Je gaat er kapot aan..

    Respect voor de beslissingen van deze mannen.

  134. lidy zegt: 12-03-10 om 21:14

    Mijn man had zijn kids ook wel graag wat vaker gezien toen ze nog erg jong waren, maar ja in het bedrijfsleven kun je er niet zo maar even uit stappen daar is geen regeling met wachtgeld. Jammer want ik gun IEDER kind een vader in zijn of haar leven.

  135. Brian zegt: 12-03-10 om 22:02

    Ik weet van eerdere voorbeelden van kapiteins die een zinkend schip verlaten, maar ik heb nog niet eerder gehoord van vertrekkende kapiteins die eerst het schip in brand steken… Zegt iets over de mentaliteit van Wouter Bos.

    Daarnaast, het feit dat wij zo hard moeten werken, en dat de maatschappij verloedert is grotendeels aan de PvdA te danken. Beter kunnen ze allemaal voor hun gezin kiezen, met D66 erbij. Dan doen ze namelijk minder kwaad aan Nederland dan nu.

  136. Gijs zegt: 12-03-10 om 22:20

    Waarom vandaag? Ik ben nog met mijn gedachte bij het overlijden van Van Mierlo. Een dag later uit de politiek stappen had wat mij betreft meer stijl gehad. Dit roept bij mij geen sympathie op voor de PvdA en valt me tegen van Job Cohen.

  137. Waarom niet eens een vrouw uit al de gegadigden plukken zijn genoeg vrouwen met een helder en goed ontwikkeld verstand om dat baantje als Premier uit te voeren kijk maar naar andere landen .. Of ze wel of niet een gezin hebben als de kid,s 18
    jaar zijn hebben ze geen luiers meer nodig en bijsturen kan ook dan als goed harmonierend gezin ook als moeder en vader werken , ze worden er wijzer van als je ze het leven laat kennen uit hun visie niet teveel betuttelen ..Echt opvoeden doe je tot 15 jaar dan moeten ze de regels wel kennen en als ze het dan nog niet weten word het nooit wat . politicus kun je op veel latere leeftijd ook nog worden . …de pausen worden ook aangesteld als ze onderhand 70 zijn .
    en laten we ons niet alles aanleunen 100 uur zal best eens voorkomen door 10 uur durende debatten als ze het zich zelf moeilijk gemaakt hebben .
    geloof maar niet dat ze het altijd zoals de laatste maanden zo druk hebben ,dan lagen alle 150 kamerleden op apegapen na een paar mnd en daar zien ze echt niet naar uit als ik dat allemaal volg .
    De leuke reisjes/ etentjes /borrelmomenten/auto,s/ vliegreisjes delange reccesies . v/d ministers van en wie allemaal ….belasting geld van de nederlander reken maar dat er steeds nog wat af gedeclareerd word .

    Zullen we het dan toch nog ooit meemaken dat het hier ook een presidend [te] word zoals in Amerika ??? en mensen iederen is vervangbaar ook in de politiek niemand heeft het eeuwige leven . Het is net Vis blijft niet lang Fris .

  138. aj bosch zegt: 12-03-10 om 22:27

    Is het niet een interessante politieke tijd? Ik vermaak me prima. Diverse politici kondigen hun afscheid aan, anderen opteren voor een nieuwe periode en lang vermoede overstappen worden gemaakt. Interessant in de verschuivingen is de rol van de privésituatie van de politici. Eurlings en Bos treden terug om meer tijd voor hun gezinsleven te reserveren. Omwille van zijn persoonlijke zorgtaken weigerde Job Cohen in het verleden de overstap naar de landelijke politiek maken. Een contrast met eerdere generaties. Kinderen van Joop den Uyl verzuchtten in de biografie die Annet Bleich een paar jaar geleden schreef, dat zij hun vader gemist hebben in hun jeugd. Hij was alleen op zondag zichtbaar. Politici konden het destijds nog maken om compleet voor hun werk te gaan en alles aan de kant te zetten voor het politieke ideaal.
    In de afgelopen veertig jaar is er iets fundamenteels veranderd in Nederland. Wij zijn een part-time land geworden. Zakelijke afspraken moeten om papa-dagen worden heen gepland. Ik was laatst getuige van een gesprek tussen twee onderwijzeressen die elkaar maar een keer in de week konden ontmoeten voor een bespreking. Als de een kon had de ander ATV en op een ander moment fietste het ouderschapsverlof er doorheen. Werk is tweederangs geworden. De agenda van het bedrijf voert niet langer de boventoon, het is de thuisorganizer die heerst. Bovenaan staan de heilige vrije dagen. Daar mag je niet aankomen. Werk is om het leven mogelijk te maken, je leeft niet om te werken. Moeders en vaders bepalen de gang van zaken in hun professionele organisaties. Er moet onderhandeld worden of mama op haar zorg-dag op kantoor moet verschijnen. De dictatuur van de parttimer is een feit. Wie volledig gaat voor zijn werk wordt meewarig bekeken.
    In de politiek is dit moment nu ook aangebroken. Nu het aantal vrouwen als maar toeneemt in de parlementaire zetels, durven mannen uit te komen voor hun zorgbehoeftes. Openlijk vertellen de heren politici dat zij op tijd willen zijn voor het avondeten, thuis bij hun gezin. Gerrit Zalm herhaalde het regelmatig dat hij dat deed. Kamerleden kunnen gewoon met zwangerschapsverlof gaan, vervanging wordt geregeld. Politicus-zijn is zo een gewoon beroep geworden, inclusief rechten en CAO-bepalingen. Het is niet langer een way of life. En daar wringt hem de schoen. Van oudsher is het dragen van een politiek ambt juist een bezigheid van lieden die tijd en middelen genoeg hadden. In alle rust en vrijheid kon men zich richten op het bestuur van het land. Het leidde tot een bedaagde manier van regeren en controleren. Met het vercaoïseren van het politieke bedrijf is dat verleden tijd. Daardoor is ook de gejaagdheid in het beroep is gekomen. Het moet allemaal snel gebeuren in korte tijd. Men is niet langer politicus voor het leven, zoals Den Uyl. Men doet het als stap in de loopbaan. Het is geen hartstocht, maar een weloverwogen fase. Volksvertegenwoordiger zijn is een tijdelijke dienst aan het landsbestuur. Politici willen dan ook niet langer alles aan de kant schuiven. Zij tekenen voor een periode en beschouwen het als een gewone job. Een beetje normaal leven moet mogelijk blijven. Net als in een bedrijf stelt de moderne werknemer in de politieke business zijn eisen. Ouderschapsverlof, snipperdagen en seniorenregelingen horen daarbij.
    En zo kan het gebeuren dat binnen 24 uur twee relatieve jonge politici hun keuze maken voor hun geliefden en het landsbestuur verlaten. Maar let op: als hun kinderen groot zijn, keren zij terug. Dat kabinet Bos-Eurlings zal er ooit komen. Misschien wordt het wel geleid door de zonen van.

  139. jean zegt: 12-03-10 om 22:47

    gut gut wat doen die vrouwen dan,die kunnen toch op de kindertjes passen
    maar ja makkelijk “het” op de kinderen steken,en met de staart tussen de poten weg lopen,en de schade achter latend,volgende mag de troep weer opruimen pvda actie en bedankt LAF hoor wouter bos

    en eurlings is niets te verwijten die bezint voor/eer hij begint,succes

  140. henk k zegt: 12-03-10 om 23:13

    Wat maakt het uit? Wij mannen zijn allen kamerlid. Gekozen door ons eigen gevolg. Gefeliciteerd, Wouter, met je kamerlidmaatschap!

  141. Remco W. zegt: 12-03-10 om 23:25

    Ik vind het een goed signaal van Bos, maar ook van Eurlings. De maatschappij lijkt alleen nog maar te draaien om werken, carrière en materiële zaken. ‘Lang leve’ de individualisering van onze samenleving’.

  142. moreno zegt: 13-03-10 om 00:39

    Goed stuk van ajbosch.
    Ik begon met een 6 daagse werkweek.Later 2 weekenddagen vrij. Toen 40 uur p.w. Ja, op papier. Promotie betekende meer verantwoordelijkheid, meer uren. Als 60 jarige maakte ik nog dagen van 8 tot 19 uur en vrijdags tot 22 uur. Geweldige tijd gehad. Nu al jaren met pensioen en pluk er nog de [fin.] vruchten van. “Werk gaat vóór het meisje” was toen ons devies.
    Al die onzinnige extra vrije dagen waren nog niet uitgevonden. Wat een slappe hap tegenwoordig.

  143. Nic zegt: 13-03-10 om 01:57

    Qua orginaliteit komen de reageerders hier wel wat te kort. Om de paar minuten komt er een opmerking in de trand van ” heeft Wilders geen kinderen” En dan al die loftuigingen dat Bos zo’n moedig besluit heeft genomen. Belachelijk gewoon, in het bedrijfsleven kun je hier ook niet mee aankomen.(Heb het een beetje druk gehad, ik stop voorlopig, ga voor de kindertjes zorgen) tuurlijk mijnheer Bos, dapper besluit, zullen we u maar gewoon door betalen.

    Als Bos echt kans had gehad om premier te worden dan had hij er geen seconde over gedacht om voor de kindertjes te gaan zorgen. Bij de vorige verkiezingen was hij er ook al van overtuigd dat hij zou winnen, zijn vrouw had haar baan al opgezegd, omdat zij daar als vrouw van de premier geen tijd meer voor zou hebben. Als resultaat zit zij al die tijd alleen thuis met de kinderen, en nu staan zij weer voor zo’n dillema, Bos denkt dat hij nu wel premier wordt, maar zijn vrouw heeft er geen greintje vertrouwen meer in.

  144. Krolll zegt: 13-03-10 om 02:38

    Je vrouw die dreigt met een scheiding, en dan krijg je van Cisca Dresselhuys c.s. nog een trap na… De vrouwen van vroeger stonden als moeder tenminste nog hun mannetje in naam van het landsbelang. Ter Horst, de radicaal feminist, ruikt snuivend aan de macht. Arm Amsterdam…

  145. Rudolf zegt: 13-03-10 om 03:23

    JAMMER WOUTER,DAT JE WEG .
    IK HEB DIEP RESPECT VOOR JE!

    HE GEERT,WANNEER BEGING JIJ AAN KINDEREN????!!!!!!!!!!
    kan je op donderen!!!!!!!!!!!

  146. Ronald zegt: 13-03-10 om 07:49

    Het werk van een politicus is nooit gedaan en wat ik ervan hoor is het een aanslag of je prive leven waar elke “normaal” werkende nederlander zich geen voorstelling bij kan maken.
    Dat er een moment komt dat iemand voor zijn gezin / kinderen kiest is dus heet begrijpelijk.
    Het vreemde is dat het voor de PVDA nog positief uit gaat pakken ook!
    In ieder geval heeft men in Cohen een man gevonden met rotsvaste principes.
    De multiculti knuffelaar is geen scheldwoord in deze vind ik maar gewoon een andere aanpak van een probleem dan bijvoorbeeld de PVV voorheeft.
    Duidelijk antwoord op de PVV en tegenstander van formaat voor alle lijsttrekkers….
    Respectabele keuze om voor je gezin te gaan Wouter en prima de partij “achter gelaten” ben geen PVDA fan maar respecteer de rechte rug van de laatste paar maanden!
    Eurlings daarintegen kwam mij altijd over als de grootste strever van de politiek.
    Ik had nooit verwacht dat die zijn “pappa dag” nog eens in deze mate zou vermenigvuldigen.
    Jammer want ik denk dat hij de enige echt geloofwaardige opvolger van Balkenende is en wellicht dat juist daarom deze keus er wel zo is…. wanneer gaat de pappa van harry potter inzien dat nederland hem uitkotst.
    Juist HIJ zou na verkiezingen en de afgelopen 10 jaar de “politieke keuze” moeten maken “ik kies voor mijn gezin”
    Legt gelijk de vinger op de zere plek bij het CDA…. talenten worden dusdanig “klein” gehouden en men maakt dus ook geen plaats, zelfs niet als de positie onhoudbaar is geworden in mijn ogen.

    Je leeft maar één keer en je prive leven moet altijd voor het werk gaan!

    Camiel en Wouter.. het ga jullie goed ! bedankt voor de inzet!

  147. Bart zegt: 13-03-10 om 08:42

    Het zou goed zijn voor het land als de heer Balkenende en Donner ook hun verantwoordelijkheid voor de zorg van hun kinderen thuis zouden ontwikkelen .

    De afgelopen kabinetperiodes waren effectloos, opeenstapeling van schulden en ontwikkeling van zieke projecten.
    Geld voor reintegratie is er niet meer, de nieuwe moraal is dan ook zoals de topman van ABNAMRO, naast je salaris een 35 miljoen meegraaien, dit ook betaald uit de staatssteun.

    Waar een klein land groot in kan zijn !

  148. pipo zegt: 13-03-10 om 09:13

    Heeft iemand parlementaire enquete aangevraagd over het kopen van banken ?

    Als politicus zo’n zwaar beroep is hoe kunnen al die voor het meerendeel bejaarden dan het vak uitoefenen ? Iemand een statistiekje van gemiddelde leeftijd politieke leiders ?

    Ik zie vooral volgevreten varkens, trog leeg, dan ga ik voor mijn kinderen zorgen (een nieuwe trog zoeken).

  149. Zafke zegt: 13-03-10 om 10:18

    Een plotselinge drang om meer tijd door te brengen bij mijn familie… laat me niet lachen. Volgens mij zit mijnheer Bos gewoon in een schandaal verwikkeld dat hij nu onder de tafel wil houden. Kijk gewoon naar de mensen die zich profijt doen bij zijn vertrek…

  150. ella zegt: 13-03-10 om 10:25

    Wanneer een man zijn vrouw zou vragen: -Geef je zware baan op ten gunste van het gezin en het aanrecht- dan worden hierover kamervragen gesteld.
    En wat moeten die kinderen geweldig leuk zijn/worden om dit offer te dragen, om het maar niet te hebben over de partner.
    Wat een burgelijke en dubbele moraal allemaal. Moeders worden de arbeidsmarkt op geduwd en denk niet dat werken op parttime basis werken is. Nee, hele dagen en niet klagen dat je je kinderen weinig ziet.

  151. Erik zegt: 13-03-10 om 10:26

    Los van het wel of niet politicus zijn is het in algemene zin uitstekend om minder te werken als vader. Denk dat Nederland er daarmee een stuk op vooruit gaat. Wat dat betreft een prima besluit denk ik, wellicht ook nog een preventieve werking ten aanzien van gedragsproblemen, straatterreur door jeugd (bij afwezigheid ouders) en daaruit voortvloeiend criminele activiteiten. Dit laatste is een aanname van mij, heb er geen onderzoek naar verricht.

  152. Jan Kemp zegt: 13-03-10 om 10:39

    Het argument dat ze kiezen voor hun gezin is volgens mij een smoes van die mannen.Ik vind het zielig voor hun kindertjes dat die daar nu mee opgezadeld worden.
    Het is volgens mij veel eerder dat ze vastgelopen zijn in hun werk. Het woord afgeserveerd is zeker weer uit de mode.

  153. Zekers, helemaal met Jean eens, behalve wat de kinderen betreft, wie ze samen maakt moet ook samen er voor zorgen.
    Wat wij nodig hebben zijn mensen zoals meneer van Mierlo was, GEDREVEN.
    Maar dat kent de maatschappij niet meer. Ze maken een foutje, en weg zijn ze.
    In de wachtgeld regeling van 2 jaar waar wij voor opdraaien.
    En wij zitten met de gebakken peren.Politiek is niet meer zoals vroeger. De mensen nemen geen verantwoordelijkheid meer. Zonde.
    Weglopen en een ander de schuld geven is veel gemakkelijker.

  154. Wanneer Wouter B.zijn beslissing om uit de politiek te stappen ook met hart en ziel genomen heeft,zoals hij zei dat hij zijn politieke werk met “hart en ziel”gedaan heeft,is het een goede keuze. Helaas al die tijd dat hij zijn hart en ziel aan de politiek verpand had was hij er niet voor zijn kinderen en vrouw. Hopenlijk is de schade beperkt gebleven.
    Juist een kabinet dat een minister had voor Jeugd en Gezin, moet dit voorbeeld geven. Wanneer kinderen in kontakt met hun beide ouders op kunnen groeien,op een manier dat ze er voor hun kinderen zijn zal dit later zijn vruchten afwerpen in de maarschappij, met minder gefrustreerde mensen en daar doen we het toch voor.
    De liefde en vreugde die je van je kinderen krijgt door ze dagelijks mee te maken is iets dat niet te koop is en je kunt het nooit meer inhalen,als je er niet bij was.
    Daarom een prima keuze van Wouter en geniet met volle teugen van je herwonnen vrijheid buiten de politieke arena.
    Annelies Schmidt

  155. Als je ziet hoe Bos begon en hoe hij aftakelde in de loop der jaren geloof ik zeker dat hij voor zijn eigen welzijn en dus uiteraard voor zijn kinderen gekozen heeft.
    Ik vind het een moedige beslissing.
    Hij laat zich niet leiden door een vorm van machtswellust, iets waar ik vele politici zoals Balkenende, Wilders en Verdonk wel van verdenk.

  156. Bij elke nieuwe verkiezingen zouden er ook nieuwe partijleiders naar voren moet worden geschoven. Zij dragen nieuwe ideeën naar voren iets waar een land in goeie en slechte tijd alleen maar op zit te wachten.

  157. “Al die mannen die hun kinderen niet zien opgroeien, dat is pas schandalig.”

    Als dit een citaat is van Ter Horst, dan vind ik dat nogal ondoordacht. In welk licht zet zo’n uitspraak de politici die wel hard doorwerken én een gezin onderhouden, zoals bijvoorbeeld Femke Halsema en Alexander Pechtold?

    Politici gaan natuurlijk zelf over welke draagkracht ze aan kunnen en wat hun beperkingen zijn, maar om het als statemant voor vertrek in te zetten vind ik dubieus.

    Van Eurlings, die nog zijn eerste kind moet krijgen, kan ik het me overigens wel goed voorstellen dat hij op dit moment een carriere-verandering aangaat. Bij Bos krijg ik toch sterk dat statement-gevoel. Het komt niet waarachtig over, vind ik.

  158. Saskia zegt: 13-03-10 om 13:21

    Ik heb respect voor Wouter Bos. Dat hij voor zijn kinderen kiest vindt ik een goed besluit. Wie wil zijn kinderen niet zien opgroeien?? Hij heeft 3 moeilijke banen gehad. En als minister van financiën in de krediet crisis is gewoonweg tijdrovend. Hij heeft ons land goed overeind gehouden in deze crisis.
    Wat wij nodig hebben in deze tijden is een partij dat gaat over economie en de arbeid. En dat is de Partij van de Arbeid. En job Cohen lijkt me een prima premier!

  159. Shing zegt: 13-03-10 om 14:36

    Types als Bos werken altijd hard. Of dat nu in de politiek is of het bedrijfsleven. Dus ik begrijp niet zo goed waarom het gezin nu genoemd wordt. Bovendien gaat het hier om het landsbelang. Dat is toch wel belangrijker dan die paar kinderen en een vrouw.

  160. Roffaboy zegt: 13-03-10 om 16:43

    Types als Bos werken altijd hard. Of dat nu in de politiek is of het bedrijfsleven. Dus ik begrijp niet zo goed waarom het gezin nu genoemd wordt. Bovendien gaat het hier om het landsbelang. Dat is toch wel belangrijker dan die paar kinderen en een vrouw.

  161. tom zegt: 13-03-10 om 19:31

    Wat is de overeenkomst tussen Eurlings, Bos en om niet dezelfde fout te maken van Mierlo

  162. ans zegt: 13-03-10 om 20:39

    Prachtig besluit van Bos,Kan hij normen en waarden vooral al bij zijn eigen gezin bij brengen en daar krijg je ook weer ‘n goede maatschappij door omdat er weer rust in huize Bos komt want dat is gewoon hard nodig wil je een stabiel leven hebben en houden.

  163. Arnold Witjes zegt: 13-03-10 om 23:00

    Wouter Bos wil bij zijn kinderen zijn en met zijn eigen ogen zien opgroeien (passief). Gaat hij ook daadwerkelijk de handen uit de mouwen steken (actief) en – een deel van de – (ver)zorg(ing) en dagelijkse opvoeding ter hand nemen? Wouter Bos blij, maar ook de kinderen staan te juichen wanneer hun vader vaker thuis zal zijn en natuurlijk partner tevreden. Eind goed, al goed. Maar vergeet niet dat Wouter Bos zich deze luxe keuze (ook financieel en een partner thuis) kan permitteren. Hoeveel kinderen moeten het vanaf hun jonge jaren niet doen (na bijvoorbeeld echtscheiding) met weinig contact met vader of moeder. Contact, veelal beperkt tot een of twee weekenden per maand en waarin hij/zij slechts een geringe bijdrage (kan) leveren in zorg en opvoeding. Vele kinderen moeten het trouwens doen zonder enig contact met hun (natuurlijke) vader (of moeder). Andersom moeten in toenemende mate vaders/moeders (na scheiding) het doen zonder enig contact met hun kinderen. Daarnaast wordt van de alleenstaande ouder in de bijstand verwacht (vaak verplicht) te gaan werken. De kinderopvang neemt dan de zorg en verzorging over. De monden lopen over van “respect en begrip” voor de keuze van Bos, waarbij kritiek niet geaccepteerd wordt. Wat is het toch fijn om de vrij keuze te hebben, zoals Bos, echt luxe. Velen hebben geen keuze. Zoals Bos c.s. over dit onderwerp praten, denken, zij moeten zich enigszins schamen. Ook op dit gebied kun je zeggen een tweedeling in de samenleving, twee verschillende werelden.

  164. Evelien zegt: 14-03-10 om 00:45

    Onbegrijpelijk! Deze mannen blijven maar hameren op het feit, dat meer vrouwen aan het werk moeten, terwijl zij zelf voor hun gezin kiezen!!! Een lachertje vind ik het!!! We weten nu in ieder geval wel wie de broek aan heeft in huize Bos (^_^)…

  165. Sjaan vermeer zegt: 14-03-10 om 12:20

    Het leven is kort. Een goede keus dus als je je schaapjes inmiddels op het droge hebt. Wat me verbaast is dat er een groep is die de resultaten van ex-meneer NEM werkelijk serieus neemt. Dat is dus een slechte keus.
    Evenals de NEM. Maar dat terzake.

  166. Sjaan vermeer zegt: 14-03-10 om 12:25

    Grappig trouwens dat alles wat ingezonden wordt eerst angstvallig door de censuur gaat. (Your comment is awaiting moderation.) Dit biedt ruimte tot opinie-manipulatie. Slechte zaak en een beetje dubieus. Wel sportief als u deze desondanks plaatst, webmaster.

  167. Bliksem zegt: 14-03-10 om 13:09

    Hare Majesteit heeft vast en zeker eens rondgebeld en aan diverse
    partijleiders gevraagd om eens minder te kissebissen en te proberen
    wat eensgezinder het land te besturen.
    Vandaar dat Bos plaats maakt voor Cohen, een echte “binder”.
    Aan het CDA vraagt ze natuurlijk om eens te bellen met Herman
    Wijffels, econoom en zeer wel in staat het land door een moeilijke
    periode heen te helpen. Maar Balkenende heeft nog geen tijd gehad om
    Herman te benaderen voor deze functie :) )

    Hmm, goede combinatie Cohen en Wijffels, heeft Hare Majesteit vast gedacht.

    Want onze majesteit wil in 2010 niet voor aap staan ten aanzien van de hele wereld met een pias naast haar op het bordes.

  168. Wat ik niet snap is dat Bos Minister van financien, partijleider én vice-premier was. Was dat niet teveel hooi op zijn vork? Op de afspraken komen is niet het hele werk; er moeten toch ook beslissingen worden gemaakt?

    PS: excuses als ik andere herhaal hier

  169. johanna-verbeek zegt: 14-03-10 om 20:12

    waarom is de nos toch zo links, wij betalen allemaal belasting voor de omroepen ,volgens mij betalen de cda en vvd stemmers het meest,
    en waarom moet de linkse Maurice de Hond de peiling doen , wordt hij ook van onze belasting centen betaald.
    vr gr

  170. Tim zegt: 15-03-10 om 09:08

    Wil nog even reageren op ajbosch stukje:

    Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant wordt geheel voor je werk gaan ook op geen enkele wijze interessant gemaakt. Ik heb er nu inmiddels 22 jaar opzitten (werk) en kom niets dan vriendjespolitiek tegen. Je kan je nog zo de blubber werken, maar als je niet de goede vriendjes hebt kom je geen stap verder. Dat heeft mij doen besluiten mijn gezin ook ver voor mijn werk te plaatsen. Ik werk om te leven, en dat is voldoende. Bevlogenheid steek ik vanaf nu wel in mijn hobbies. 80 urige werkweken die beloond worden met 1,5% per jaar en een dank je wel van het management, en voorbij gestreefd worden door iemand die net van school komt en hogere diploma´s heeft (maar zich nog geen 5 minuten heeft bewezen, het si allemaal theorie) heeft mij de das om gedaan. Als ik morgen huisvader kon worden dan deed ik het, ik heb mijn vertrouwen verloren in de eerlijkheid voor hard werkende bezielde mensen.

    Dus ik snap de beide politici helemaal, al blijf ik het wel heel oneerlijk vinden dat als ik deze stap neem, ik geen recht op uitkering heb. Ik stop immers zelf. En dat is een regel die ze van mij mogen afschaffen.

  171. Martijn de Brouwer zegt: 15-03-10 om 12:03

    Na alle Balkenellende is het Bos gekapt en gaat ons land verWilderen

  172. w.jennekens zegt: 16-03-10 om 11:42

    Wordt het niet eens tijd de Haagse politiek helemaal omgegooid wordt, en dat de Balkenende norm over boord gaat, en hiervoor mensen uit het bedrijfsleven met verstand van zaken aan getrokken worden. Betaal deze vakmensen het zelfde als het bedrijfsleven, dus geen Maria vd Hoeven die van economie totaal niets afweet, maar een goede econoom, dan kan minimaal 30% van de amtenaren naar huis gestuurd worden.Geef de minister president de macht om een niet goed fubctionerende minister te ontslaan, en hiervoor een nieuwe aan te trekken.Op Verk en Waterstaat zijn de vakmensen naar het bedrijfsleven vertrokken, omdat zij daar een fatsoenlijk salaris krijgen, maar worden daar op ook afgerekend, de kneusjes zijn bij V en Waterstaat blijven zitten, zie de beide tunnels op de A 73.Dit is maar een voorbeeld. Meneer de Grave was minister van defensie, wordt daar na financieel directeur bij de DSB, hoe reimt dat eigenlijk. Die vriendjeskring moet eens doorbroken worden, en bij ontslag zoals iedere werknemer ook de WW in.

  173. Brian zegt: 16-03-10 om 11:45

    Zou een goede zaak zijn als Guusje zelf ook voor haar kinderen zou gaan zorgen. (heeft ze die eigenlijk?)

  174. Kees zegt: 16-03-10 om 12:50

    Ach ja, de ratten verlaten het zinkende schip. Nu ook van Geel al. Het tekort is weer flink opgelopen. Het CDA en de PVDA laten een lekker rotzooitje achter. Een andere, en hopelijk betere coalitie, mag het weer opknappen.

  175. Igor Schaap zegt: 18-03-10 om 13:39

    Ik geloof die Bos voor geen meter. Daar zit een heel andere reden achter en dit was al te zien tijdens het debat na de gemeenteraad. Plots werd bekend dat Balkenende er zou komen en Bos zat er met een gezicht a la Melkert.Bos is klein jongetje en durvde verder het debat met Balkenende niet meer aan en had daar geen zin meer in.

  176. Tim zegt: 18-03-10 om 15:57

    Debat met Balkenende?

    Die man is een one-trick pony. Weinig debat. “Ik heb gelijk en jullie niet, en als jullie dingen tegen me zeggen die het tegendeel bewijzen en laten zien wat een slap figuur ik ben dan roep ik dat jullie niet fatsoenlijk zijn. Oh en inhoud? Ja, het gaat om inhoud maar zolang ik om de brei heen fiets is die niet belangrijk, als ik mijn zin maar krijg”.

    Dat soort debat?

  177. Siegfried zegt: 02-04-10 om 17:38

    Ieder moet voor zichzelf kunnen kiezen wat hij of zij wil gaan doen en welke prioriteiten men aan zichzelf en dat aan anderen stelt. Wanneer Bos kiest voor zijn gezin dat dienen wij dit gewoon te respecteren. Het werk van een politicus is een zware baan en je bent dan ook vaak van huis. Bovendien kunnen politici in het bedrijfsleven veel meer verdienen dan wanneer zij een functie in de politiek vervullen.

Geef een reactie