De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

NOS & 9 juni: Welke partij levert de ongekroonde twitterkoningin?

stempotloodGrappig: ik had verwacht dat de Obama-campagne in de Verenigde Staten de Nederlandse partijen had geinspireerd. Maar dat valt tegen, misschien omdat de verkiezingen wat eerder kwamen dan verwacht (of misschien omdat politici controlefreaks zijn die de vrijheid op de social networks een te groot risico vinden in campagnetijd).

Denk aan de Obama-girl: heerlijk filmpje, dat een wereld op zichzelf op internet creëerde en meehielp die hele grote groep nieuwe kiezers in de benen te krijgen. Geen Nederlandse variant gezien nog. De digitale aanpak van het Obamakamp leverde hem overigens ook een stortvloed aan kleine donaties op, waardoor hij veel en veel meer geld had om campagne te voeren dan het kamp van John McCain.

De digitale aanpak van het Obamakamp leverde hem overigens ook een stortvloed aan kleine donaties op, waardoor hij veel en veel meer geld had om campagne te voeren dan het kamp van John McCain.

Maar interessant is of er op de social media werkelijke dialogen, communities, ontstaan. Of politici zich onderdeel durven te laten zijn van grote netwerken, te praten en antwoord geven. Of ze  luisteren en ook iets oppikken van wat er gezegd wordt, of alleen maar rondtwitteren dat hun lijsttrekker het toch zo geweldig doet.

In die zin zijn ze niet anders dan -bijvoorbeeld  de grote journalistieke organisaties: ook die moeten al lang bezig zijn van zendende instituties clubs te worden die ook de wijsheid van de massa’s aftappen, onderdeel zijn van communities, en doen aan samen nieuws maken (co-creatie).

Verderop in dit blog wat research naar wat partijen in de digitale wereld doen en laten. Ze zenden vooral, en luisteren weinig. Maar eerst een paar voorbeelden van wat de NOS doet (of faciliteert).

Op Facebook hebben we het NOS Nieuws Team; 5 jonge NOS’ers en 30 jongeren die verhalen maken over de thema’s die voor jongeren van belang zijn.

Op NOS Headlines volgen we 10 jonge Tweede Kamerkandidaten, die hopen gekozen te worden.‘Bestemming Binnenhof’heet dit project, samen met Journaal-op-3.

Samen met YouTube (op Google staat vandaag -vrijdag- een directe linkje) maken we het NOS-Kanaal NederlandKiest. Kijkers zetten er filmpjes op met hun vragen; wij zorgen ervoor dat politici antwoorden geven en die filmpjes plaatsen wij dan weer.

De filmpjes worden ook gebruikt in videochatsmet politici. We hadden al chats met Marianne Thieme (Partij voor de Dieren), Boris van den Ham (D66), Rita Verdonk (TON), en Halbe Zijlstra (VVD). Volgende week in ieder geval Martijn van Dam (PvdA), Kees van der Staaij (SGP) en Sadet Karabulut (SP).

En dan is het Jeugdjournaalvia de website bezig om het Jeugdjournaal-lijsttrekkersdebat voor te bereiden (5  juni op Ned 3).

Op de site hebben we alle audio en video, peilingen, het coalitiespel, programvergelijkingen, blogs en twitteroverzichten.

En heel interessant vind ik het feiten check-experiment van NOS Net. Samen met mensen-die-van-alles-weten van buiten de redactie bekijken we wat waar is van sommige uitspraken van politici.

De partijen: digitaal actief of niet?
Heb Jeroen Wollaars gevraagd om te inventariseren wat de politieke partijen doen op de Social Media. Dat kan beter!

Jeroen –  @wol op twitter, ik ben gewoon @hanslaroes- maakt er zondag a.s. een onderwerp over. Hier alvast zijn research tot nu toe:

CDA: actief op Twitter, Verhagen zendt niet alleen maar gaat ook dialoog aan (64% van zijn berichten is een @-reply), op Hyves kun je je profiel CDA pimpen, JPB actief op Hyves (200.000 vrienden), Facebook maar 115 fans en vooral doorplaatsing van nieuwsberichten en amper discussie, CDA Vandaag TV op Youtube soms aardig bekeken (events 1000-2000 keer, maar standpunten-interviews tussen de 0-100).

PVDA: actief op Twitter, ook veel medestanders. Er is een Job Cohen account, dat hij niet bijhoudt. Nooit een @-reply geschreven. @PVDA is ietsje actiever, maar ook niet heel sociaal (34% van hun berichten is een @-reply). Zit op Hyves, moeilijk toegankelijk, moet eerst toestemming vragen. Er zijn 3600 leden en 2200 voor de Job Cohen Hyves. Facebook wordt wel naar doorverwezen, amper bijgehouden. Laatste bericht is van 19 mei. 190 Leden. Heel actief op Youtube. Filmpjes worden aardig bekeken.

PVV: Amper actief op Twitter, Wilders antwoordt nooit. Op Facebook is Wilders heel groot. Bijna 10.000 fans. Veel, heel veel, berichten van aanhangers uit het buitenland (VS, Israel). Hyves niet publiek toegankelijk, wel wat support-Hyves (van/voor vrijwilligers) maar niet veel vrienden. Vrij actieve nieuwsbrief-verstuurder (4-6 per maand).

SP: Matig actief op Twitter vanuit @spnl, reageren nooit. Wel actieve kandidaten. Op hun eigen site vrij actief discussieplatform. Groot op Facebook, 6000 leden. Actieve discussie nav doorgeplaatste nieuwsberichten. Wat opvalt: geen actieve/herkenbare bemoeienis of terugkoppeling van het campagneteam daar. Hyves kan in SP kleuren gepimpt worden. Roemer heeft daar 1500 vrienden en krabbelt zelf wel eens, de partij 5000. Veel filmpjes online, niet Youtube dus aantal keer bekeken is niet te zien.

VVD: Site helemaal rondom reacties/communicatie met achterban opgebouwd. Op Twitter (@MarkRutte verwijst door naar @VVD) ook actief met gemiddeld per dag 25 berichten. Maar: slechts 27% van die tweets is een @-reply. Youtube kanaal goed bekeken, 200-2000 per filmpje. Op het (zakelijke) LinkedIn 2000 leden. Facebook met 800 leden, maar wordt niet goed bijgehouden (laatste bericht 14 mei). De IkStemVVD Hyves heeft 500 leden, Rutte een kleine 15000 vrienden. Niet heel actief, zelf.

D66: Pechtold staat op Twitter bijna alleen maar ‘op zenden’. Slechts 20% van zijn tweets is een reactie. En daarmee scoort van de terug-twitterende politici alleen Verdonk slechter. Het ene Youtube kanaal wordt heel wisselend bekeken, komt niet boven 1000 uit. Er is er nog één, gaat beter met tot 40000 voor good old HAFMO.

Op Facebook bijna 4500 fans. Niet veel discussie. Hebben ook ikkiesvoorverandering.nl – site met filmpjes van/voor burgers die willen vertellen over verandering. Staat boordevol D66 kopstukken, zo op het oog geen gewone mensen en amper reacties. LinkedIn actief met 3700 leden. Ze verwijzen door naar de D66 Hyves die ‘ niet per se de mening van de partij of Pechtold verkondigt’. Heeft 3700 leden. Pechtold heeft 9600 vrienden. Al met al ademt het doorverwijzen naar meerdere Youtube kanalen en een Hyves die wel/geen D66 Hyve is een beetje een warrige online strategie richting de geïnteresseerde burger. Via Plein66(.nl) hebben ze wel een interessante tool om mede-D66ers te ontmoeten. Daar is actieve discussie!

GroenLinks: Zeg GroenLinks, zeg je Twitter. Maar…. De helft van wat Halsema twittert is een @-reply, ze doet het wat dat betreft niet slecht, maar is ook niet de beste. Ze twittert ook niet het meest: gemiddeld 25 berichten per dag. Maar krijgt wel de meeste berichten, soms onmeetbaar veel en naar schatting 4500 in de afgelopen twee weken. Op Youtube is er een eigen Toekomst TV kanaal. Wordt aardig bekeken, uitschieters naar 5000. Bijna helemaal Halsema-centered. De Hyves (GL: 3500 leden, Halsema 20000) worden goed bijgehouden. Op Facebook ruim 2000 fans. Heel actief bijgehouden, tientallen updates per dag, met tweets van Halsema, doorplaatsingen van blogberichten etc. Sprake van enige discussie.

CU: Je kan via de site heel prominent een racespelletje spelen: Racen met Rouvoet. Valt op. Rouvoet is een aardig sociale twitteraar: 60% van zijn berichten is een antwoord. Met 27 berichten per dag is het best een veelschrijver. Ze hebben een prominente webwinkel. Het Youtube kanaal wordt matig bekeken. Filmpjes van kandidaten 16 keer bijvoorbeeld. Maar de spotjes doen het met 3000 wel weer goed. De ChristenUnie doet niets vermeldenswaardigs op Facebook (14 vrienden).  Rouvoet heeft een Hyves (10000 vrienden) die bijgehouden wordt.

Partij vd Dieren: Marianne Thieme is de onontdekte Twitter koningin van NL! Gemiddeld 41 berichten per dag, veel meer dan de 25 van Halsema. 75% van haar berichten is een antwoord, wat ongekend veel is. Deze vrouw staat niet te zenden, maar gaat het gesprek aan. Opvallend. De jongerentak heeft een ‘verlosonsvanhetcda.nl’ site gemaakt. De partij gebruikt Google Buzz (als enige?) en heeft daar 5 volgers. Op Hyves (7000 leden, Thieme 5000 vrienden) is enige activiteit maar niet heel veel. Op Facebook heeft de partij 500 vrienden, is enige interactiviteit, maar ook geklaag over gebrek daaraan. Het Youtube kanaal wordt aardig bijgehouden, met ook filmpjes in het Turks, Engels, Russisch, Portugees, Italiaan, Frans en Duits (ondertiteld).

SGP: v/d Staaij twittert amper, geeft geen antwoorden. Op de site worden filmpjes van MSM verzameld waar ze in zaten, maar zelf lijken ze niets te doen. Ook hier is een webwinkel prominent op de site te zien. Hyves gebruiken ze (v/d Staaij heeft 213 vrienden, de partij 700) maar niet heel actief. Op Facebook geen activiteit.

TON: Rita twittert zo’n 4 keer per dag, en soms heel grappig. Als ze weer eens niet is uitgenodigd voor een debat, dat ze de planten dan maar water geeft en Jagermeister inschenkt voor zichzelf enzo. De Rita Hyves heeft 60000 vrienden. Veel mensen spreken haar aan.

Haar Facebook is een persoonlijke pagina, je moet dus eerst vrienden worden om ‘m te zien. 114 mensen hebben dat gedaan. De campagnespot is met 318222 keer het meest bekeken Youtube filmpje van alle partijen, in de reactiesfeer lachen mensen er vooral om. Trots heeft een Wiki waarin mensen zelf mogen werken om het partijprogramma samen te stellen. Interessante vorm van crowdsourcen, helaas voor de partij nooit helemaal van de grond gekomen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “NOS & 9 juni: Welke partij levert de ongekroonde twitterkoningin?”

  1. Oum kalsoum zegt: 08-06-10 om 21:56

    Ik vind dat Cohen het heel goed doet, EN MIJN STEM EN STEUN KRIJGT HIJ!
    Hij wil de problemen oplossen, de andere politieke partijen die blaffen alleen maar (zoals altijd). Zoals ik al zei Cohen krijgt mijn stem. COHEN IK GELOOF IN JOU !!!!!!!!!!!!!

  2. Hallo, en waar blijft de Piratenpartij beste NOS?
    Op jullie hele site niks over te vinden en niks over gehoord de afgelopen 3weken.
    Terwijl er wel op gestemd kan worden!
    Beschaam je NOS, nog slechter in politieke informatie dan de commerciele omroepen(die wel aandacht hebben besteed aan de Piratenpartij).
    Ooh en de http://piratenpartij.nl/ twittert ook.
    Twitter http://twitter.com/piratenpartij
    Facebook http://www.facebook.com/Piratenpartij
    Hyves http://piratenpartij.hyves.nl/

Geef een reactie