De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De kiezers hebben gesproken

rutte  Op deze plek houdt NOS-hoofdredacteur Hans Laroes vandaag, op verkiezingsdag, een liveblog bij.

04.00 Iedereen bedankt, een voorzichtig drankje, want veel collega’s slapen een hazenslaapje en zijn er om half 7 weer. Rutte heeft voorzichtig de overwinning geclaimd. Het land gaat een ingewikkelde formatie tegemoet, met twee serieuze opties.

Ik stop met het blog. Het was een fantastische avond. De kiezers hebben gesproken en wij mochten het uitzenden

03.18 De PvdA gaat slapen. Wij willen Hoorn en Almere nog kunnen melden en hopen op 95 procent tussenstand zo

03.12 Veel bewondering voor alle mensen die de uitzendingen dragen en mogelijk maken, hier zowel als op lokatie. Niemand zeurt over al die uren meer.

Sfeer wordt losser maar gerichtheid op inhoud blijft. Moet wel lachen als via de liberale lokatie een vraag binennkomt en Rob Trip op de zender kan zeggen dat de Groningse VVD-ers naar hun bus moeten want die staat op vertrekken.

De Groningers in hun bus missen de demarrage van hun partij; de PvdA verliest een zeteltje en de VVD krijgt er meer stemmen bij. Geen idee of er nog een restzetel doorheen komt fietsen.

En Mark Rutte komt of toch maar niet: hij wil echt wachten tot hij maximale zekerheid heeft.

“Mogen we nu met z’n allen naar het WK”, vraagt de Haagse redactie. Ik zou het ze zo gunnen.

02.11 storing liveblog verholpen, vooral getwitterd in de tussentijd. mooiste beeld: Rutte op hotelkamer wachtend, zwaaiend naar de camera. Gaan we morgen en in jaaroverzichten terugzien. Gaan er al mensen hertelling vragen?

00.48 en nu dus de VVD in the lead. wat een uitslagen

00.43 Nieuwe tussenstanden komen er steeds bij en dat is spannend. meer dan spannend. PvdA ijkt ietsje groter dan VVD. GroenLinks pingponmgt een beetje. Maar goed: toont vooral onzekerheid.

Baal ondertussen dat er tot nu toe geen slotdebat is met de hoofdrolspelers. Geloof nog nooit gebeurd, al weet ik dat niet helemaal zeker

00.08 Wilders aan tafel bij Paul Witteman. Veel andere lijsttrekkers willen niet komen. Snap wel dat t lastig is, maar het gaat er toch dacht ik ook om de kiezers te laten weten wat er gedacht wordt over de uitslag tot nu toe. Formeren is het niet. daar hebben we een informateur voor en dat gebeurt vanaf morgen -denk ik. Er is genoeg om over te paten.

 23.16 Opvallend detail via Jeroen Wollaars: auto met nieuwe stembiljetten in Rotterdam in de file.

Eerder al gehoord dat Wilders niet meteen naar de Pier kon omdat er een ambulance in de weg stond. Infrastructuur, altijd ‘n probleem

23.09 Even weg van het blog. In d  regie (foto) geweest voor een heftig schakelprogramma, want iedereen komt live en t moet kloppen en we mogen niets misssen.

Eerst Rutte, toegejuicht.

Dan dramatisch moment. JPB en Bianca.

Ik zeg tegen eindredacteur Peter Kloosterhuis, kijkend naar het gezicht van de premier: hij gaat meteen aftreden.

JPB doet het ook. Het is werkelijk een dramatische ontwikkeling, na 8 jaar premierschap. Hij is helemaal weg, wordt ook geen Kamerlid. Blijft als premier tot zijn opvolger er is.

Historisch dan: de entree en de speech van Wilders. Hij lijkt, zoals in de afgelopen dagen -zie bijv Jeugdjournaaldebat- ontspannener dan in de afgelopen tijd.

Over de entree is, met de confetti, nagedacht.

In mijn ooghoek die ik dat de concurrrentie de belangrijkste schakelingen mist: reclameblok.

22.12 Heerlijk, al die live-tv. Femke! Emiel! :-)    Iedereen wint

,,Misschien heeft het succes van Halsema Job Cohen de overwinning gekost”, is nu thema bij Rob Trip,Ferry Mingelen. Ben benieuwd naar kiezersbewegingen

22.05 Maxime Verhagen realistisch over verlies. Aangeslagen ook. Maakt zonder het expliciet te maken ook duidelijk hoe dit bij JPB moet zijn aangekomen. Is ook wel dramatische afrekening. Brinkman verloor destijds ook 20 zetels, maar dat was een nieuwkomer, als lijsttrekker. JPB zittend premier. Voelt, en is, anders.

Rouvoet: 66 zetels van kleur verabnderd. Dat is idd heftig

21.59 SMS van mijn dochter: leuk om je blog te lezen en te weten wat m’n vader doet als-ie geen tijd heeft mij te bellen :-)

Wordt echt late avond: als t 31 31 wordt bepaalt de laatste stem wie de grootste wordt

21.54 We bereiden ons voor op een lange nacht. Herman in beeld. Vind, net even overlegd met eindredactie, dat we meer moeten inzoomen op PVV, want dat is de grote winnaar

21.25 Merk dat ik me laat meeslepen door spanning. De exitpoll is geen einduitslag. Coalitieberekeningen kunnen wel of net niet boven de 75 uitkomen strax. Er zijn foutmarges immers. Nog 4 minuten en dan definitieve prognose

21.08 Heel benieuwd naar formatie. VVD CDA PVV op 75, dus niet genoeg. PvdA, GL, D66, SP op 67, lang niet genoeg.

PvdA, VVD, GL, D66 83  (maar gaat de VVD dat doen?; en wie isd an de premier?)

21.05 Als t 31-31wordt, dan ben ik benieuwd naar de mogelijke coalities, want dan is de pemiersvraag -denk ik- niet meteen duidelijk. Is wel goed voor de uitzending. en slecht voor de zekerheid hoe laat -en of- er een slotdebat komt

21.00 En zo spannend gaat het worden: VVD  31 PvdA   31 CDA  21  PVV   23 SP  15  GL  11 CU 5 D66  10  SGP 2  PvdD  1 Trots 0   

 

Ferry concludeert: too close to call en einde JPBalkenende 

20.49 Spanning wordt verder opgebouwd. 3d scherm gebruikt, en alleen t stoeltje wilde niet weg ;-) . Dat de premiersvraag langs komt (kritiek Femke Halsema via twitter op Ferry Mingelen) lijkt me logisch als onderdeel van dat eerste half uur, met overschakelingen naar alle lokaties. Het gaat om de samenstelling van de Tweede Kamer en daarna krijgt de winnaar logischerwijs het initiatief in de formatie. Ik geloof dat de Engelse vrienden van bijv de BBC het ook niet alleen over het Lagerhuis hadden, maar ook over de premiersvraag.

20.24 Nog 5 minuten tot uitzending op tv. op radio is alles al bezig, met Lucella Carraso en Thijs van den Brink. Rob Trip maakt het alvast spannend -terecht.

radioJoost Vullings die op de radio de uitslagen komt duiden heeft de Amerikanen alvast gewaarschuwd dat de Dutchies vanavond opnieuw twitter gaan beheersen (als twitter niet steeds wegvalt). Hij heeft er meteen een paar engelstalige volgers bij.

Mijn gok: PvdA en VVD nek aan nek. PVV groter dan gepeild

19.51 Op twitter veel kanttekeningen bij DeHond en ik voel oplopende spanning; mensen verwachten een echte tweestrijd, geen overduidelijke winnaar om 21.00 uur. Goed voor de spanning en de uitzending (en slecht voor de slaap, want dan wordt het laat :-) ).

19.33 Maurice gaat zo marges aangeven. Opkomst om 1915 62 procent. drie jaar geleden was t 70. Is er inhaaloperatie gaande? Rennen mensen door de regen naar de stembus? Of is de regen weg? in Tvdorp is t droog geloof ik

19.13 Op twitter krijg ik de vraag: als het echt spannend wordt, krijgen we dan Florida-toestanden: Too close to call? Dat weet ik niet maar zou natuurlijk kunnen: als partijen dicht bij elkaar zitten, als PVDA en VVD dicht bij elkaar zitten, is er pas zekerheid nadat de allerlaatste stem is geteld. Geen idee of het zo gaat maar het kan wel.

In de studio worden de verbindingen met alle partijlokaties getest inmiddels (zie de foto: de diverse plekken op 1 schermpje, opdat de eindredacteur kan kiezen)

18.31 Beetje gespannen. Tweede Kamerverkiezingen zijn voor de NOS het tot nu toe grootste crossmediale project. Specifieke aanpak op alle verschillende plekken. YouTube is iets heel anders dan de lange live-uitzending. En alles moet kloppen. Vanwege onze rol en taak, en omdat we in RTL een stevige concurrent hebben.

18.11 Politiek grijpt in in dagelijks leven. zie repo over problematische huizenmarkt wegens H-woord-discussie. En denk: de kopers, verkopers en makelaars willen min of meer hetzelfde als ik: weten hoe het nieuwe kabinet er uit gaat zien. Had ik maar een indicatie :-)

Eindredacteur van Acht wil hetzelfde. Rare dag zegt hij. Geen echt nieuws om uit te zenden, en als Acht klaar is, gaat t meteen beginnen. 

18.00 opkomst 49 procent; bijna op de helft dus. vorige keer 58 op dit tijdstip. gaan we nog inhalen?

heb namelijk een eigen stemadvies: stemmen!

Mijn water zegt dat t spannend wordt.

17.32 iedere keer als er spoednieuws komt op de telexen (zeg ik maar ouderwets) klinkt op de redactie een doordringende piep. Eerste reflex: Iets met de verkiezingen? Stemburogesjoemel? Toch een stiekeme tussenstand?

Maar het is de VN-raad die sancties tegen Iran instelt. Ondanks de campagne is er buitenland. Blij dat we dat buitenland tijdens het laatste debat gisteren hebben behandeld, anders waren we vergeten dat Nederland en de wereld niet samenvallen.

Laatste avondmaal voor uitzending: even Mexicaans eten  halen in de kantine.

 

hermanindahouse117.05  Herman in da House, samen met het Magische Scherm. Herman van der Zandt oefent de uitslagen met het touch-screen. Hit vorige keer, deze combi. In essentie worden de uitslagen op dezelfde manier gebracht als op 3 maart, bij de uitslagen van de gemeenteraadsverkiezingen. Met wat extraatjes natuurlijk.

DWDD schijnt toch even na te denken over de vraag: -is het logisch de OpperGlazenBoller Maurice alvast een voorspelling te laten doen, juist op de dag dat nergens ter wereld peilers zich met de gang van zaken op verkiezingsdag bemoeien.

Ook bij de radiocollega’s (een verdieping lager dan de tv-studio’s) intensieve voorbereiding. Tijdstip uitzending komt dichterbij. Nog iets te ver weg desondanks voor de aftel-spanning.

Vraag: houdt twitter het? servers steeds maar overbelast.

16.38 nieuwe prognose opkomst komt om iets voor 18 uur. Benieuwd. Nu even terugkijken: Acht van gister en Knevel/Brink. Zie maar s af van opvattingen: er zijn er al genoeg. 

16.17  Twitter doet t even niet. Nu al te veel discussie in NL? Hashtag vandaag #TK2010. En zal @wol niet meer plagen.

roboefent116.06 Op de foto: Rob Trip oefent de presentatie van de verkiezingsavond (op de voorgrond: de uitslagenredactie). Start: 20.30 op Ned 1. Zie een mooie 3D-leader. Heel benieuwd naar het eerste halfuur: veel schakelingen en werken naar dat spannende moment om exact 21 uur: de eerste poll. Blij dat ‘t gelukt is samen met RTL en ANP afspraken te maken.

Met eindredacteur Peter Kloosterhuis en Ad van Liempt, de ‘baas’ van de uitslagenredactie, even gesproken over de twee scenario’s: een heldere uitslag die zich al vanaf 21 uur aftekent (34-28, dat soort getallen); of een spannende nek-aan-nek-race, 33-34???  In dat laatste geval: uitzending tot het bittere einde, dat dan ergens in de nacht ligt.

15.33 (33 ipv 30 maakt het spannender). Net met Jeroen Wollaars gesproken over twitter-volgen en wat-ie vanavond gaat doen. En over de kritiek van sommigen die vinden dat je niet moet vertellen over twitter maar gewoon moet twitteren. Na vandaag wil @wol weer ‘s wat anders, anders wordt hij, zegt-ie, de swiebertje-twitteraar van de redactie :-)

 

voeten1woensdag 15.05  Met deze foto weet ik al wat de reacties zullen zijn. Mijn schoenen en mijn benen, lui op m’n bureau. Komt: dit is een wachtdag. Tot 21 uur. Dan verandert alles. Samen met ANP en RTL publiceren we dan de eerste prognose en krijgen we zicht op winnaars, verliezers, coalities. Nu is het wachten, opkomst noteren, stemmende lijsttrekkers zien, de motieven horen.

Vanmorgen wezen stemmen. Opkomst leek behoorlijk op mijn Leidse stembureau.

Verbaasd over aankondiging DWDD en Maurice de Hond: de OpperGlazenBoller wil al om half 8 verwachting publiceren.

Doe dat nou ‘s niet. Laat kiezers nou ‘s zelf kiezen. Het is niet voor niets dat in echte landen peilers zich enige tijd voor de verkiezingen rustig houden, en zeker op de dag zelf. Dan is ‘t beter te concentreren op de exit poll en de analyse daarna, i.p.v. stuntwerk.

Kiezers serieus nemen is hen onbevangen laten kiezen.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


60 reacties op “De kiezers hebben gesproken”

  1. Ik ben het eens met de stelling dat peilingen de discussie teveel gaan beheersen en dus ook de politici. Zij zitten daar niet op te wachten en het belemmerd en beïnvloed de stemming. Wat echt jammer is, is dat het CBP zelf niet alle berekeningen (de koopkrachtplaatjes) heeft kunnen maken als neutrale bron. Nu is er veel onnodige verwarring en discussie geweest wat ten nadele ging van de objectieve beoordeling van de partijprogramma’s. Iedereen kon alles roepen en cijfers kregen de overhand. Dus toch liever minder De Hond en andere peilers in de campagne en meer de partijleiders over het echte verhaal en de echte cijfers.

  2. `opkoms noteren, stemmedne lijsttekkeres`

  3. Richard zegt: 09-06-10 om 15:44

    Ik zeg niks, leuk plaatje, wel rustgevend..

    Dat van Nieuwkerk en de Hond al om 19.30 u. een verwachting willen publiceren vind ik ook slecht. De kiezer heeft inderdaad het recht om eens onbevangen te stemmen. Misschien dit toch maar eens gaan verbieden tot de stembureaus sluiten? Zowizo te vluchtig die van Nieuwkerk, ik kijk er nooit naar, je onthoud er vrijwel niets van en hangt erna naar adem happend in de bank.. En wat de Hond betreft: hopelijk wordt in DWDD morgen ook prominent bekend gemaakt hoever hij er ditmaal naast zat.. Overigens zeggen deskundigen dat weinig kiezers zich door polls laten sturen.

    In dit perspectief hulde voor de interessante beschouwingen die ik al de hele dag via Radio1 hoor. Vele facetten van politiek, democratie en het kiezen komen aan bod. Kijk, zoiets moois zie ik commerciële nieuwsradio nog niet doen.

    In mijn stembureau was het vanochtend ook al aardig druk. Toch schijnt de opkomst tegen te vallen. Slecht weer schijnt de (linkse) kiezer trouwens toch niet thuis te houden hoorde ik ook weer op radio1. Los hiervan maken tenminste de grote aanstaande bezuinigingen het zinnig voor iedere (cynische) burger om eens te gaan stemmen..

  4. Ik ben erg benieuwd of de peilingen ook echt uit komen. Ik ben nog nooit gevraagd voor peilingen en ik ken ook niemand in mijn omgeving die meedoet of gevraagd is voor de peilingen.

    Ik vind het net zoiets vaags als kijkcijfers.

    We krijgen vanacht de werkelijke cijfers

  5. Mieke van Kalken zegt: 09-06-10 om 16:12

    Als u nu toch niets anders te doen heeft wilt u
    misschien dit stuk nog eens nalezen op taalfouten!!

  6. john westre zegt: 09-06-10 om 16:13

    ja inderdaad wij hebben helaas voor deze keer even de SP verlaten om op de PvdA te stemmen.
    wij zien dit als een tactische bijdrage om
    de VVD tegenwicht te bieden en hopelijk zal
    verliezen

    wij zijn bang dat deze keiharde
    heer rutten ons zeer hard zal gaan aanpakken.
    en niet oprecht de bezuinigingen (hervormingen=
    leuker woord) naar draagkracht zal uitspreiden.

    john westre en ega.

  7. bas zegt: 09-06-10 om 16:16

    Inderdaad, voor 21:00 met prognoses komen is een vorm van onfatsoen, egotripperij

    Gelukkig zien we die De Hond ook niet (meer) op de NOS, of het moet in de reclame zijn, waar de NOS geen zeggenschap over heeft

  8. Waar zijn we mee bezig?
    Als het wachten op zorg je nog zieker maakt.
    Als we wakker moeten liggen van het klimaat.
    Als we niet kunnen kiezen tussen werk en privé.

    Nog te weinig burgers houden zich bezig met de toekomst van hun bestaanszekerheid. Op zich is dat wel begrijpelijk want als burger van een individualiserende samenleving heb je vaak je handen meer dan vol aan je dagelijkse werkzaamheden.

    Waar zijn we mee bezig?
    Is een vraag die ons bezig houdt en die ons uitdaagt tot antwoorden.
    De huidige arbeidsmarkt voor (ander)werkzoekenden is krap, er worden meer goede (aankomend) werkzoekenden gezocht dan gevonden.
    Dit beeld zal de komende jaren zo blijven, de strijd tussen werkgevers om de beste werknemers zal voorlopig voortduren en daarmee blijft het onderwerp recruitment hoog op de kantooragenda.

    Wij zijn denkers..én doeners.
    We pakken problemen op, draaien ze om, keren ze binnenste buiten, op jacht naar oplossingen. Omdat we geloven dat het beter kan. Vergrijzing is geen probleem en van werk mag niemand arbeidsongeschikt worden.

    Noem ons idealisten, noem ons onrealisten. Maar wie nergens in gelooft, zal ook nooit iets veranderen.

    Wel eens om u heen gehoord?
    “Waar staan we nu over een paar jaar?”
    “Ik heb geen idee waar deze Overheid naar toe wil.”
    “Waar gaan we nou eigenlijk naar toe met deze samenleving?”

    Het Engelse woord vision betekent niet alleen visie, maar ook visioen. Daarom ontstaat er vaak verwarring over het woord visie. Veel mensen denken bij visie aan de situatie hier en nu.

    Nieuw Nederland ziet visie als een toekomstvisioen, een beeld van hoe het moet worden. Maar visie is ook een bestemming, een destination statement.

    Waarom werkt het hebben van een visie?
    Het hebben van een visie zorgt voor inspiratie en houvast. Als je opschrijft waar je naar toe wil, wordt de visie concreet, zichtbaar en meetbaar. Vanuit je visie schrijf je je plannen zo op.

    Nieuw Nederland maakt úw visie concreet en daar hebben wij ú bij nodig.
    Hoe? Dat vertellen we u graag in een gesprek.

    Meer weten?
    Stuur een email naar info@nieuw-nederland.nu

  9. inderdaad,voor 21.00 met prognoses is eenvorm van onfansoenlijk,gelukkig doet de nos en rtl het wel

  10. hans zegt: 09-06-10 om 16:49

    Op het cafeterras naast het stembureau: 3 mannen, 3 stemmen en alle3 voor de SP. Gesprek over goede opkomst en strategisch stemmen op de PvdA. Toch maar niet, we missen Agnes. Peilingen? De Hondt? Een Volendammer in klederdracht.

  11. Peter de Jong zegt: 09-06-10 om 17:21

    Het overgrote deel van de Nederlandse bevolking kan zich eenvoudigweg niet permitteren om op de tollenaar Mark Rutte te stemmen. Daarmee breng je je zuurverdiende centen weer regelrecht naar zijn bankvrienden om hun vette bonussen te betalen en hun villa’s en kastelen te bekostigen via de hypotheekrenteaftrek.
    Waarom in ‘s hemelsnaam krijgt de VVD dan zoveel stemmen?
    Is er bij velen van ons een steekje los of zo?
    En meneer Rutte en Wilders, ontwikkelingssamewerking is een vorm van beschaving…. Doe nou eens normaal en wees menselijk! Ik ga nu Job stemmen! (immers uitgeroepen tot een van de beste burgemeesters ter wereld, nietwaar Geert?).

  12. Thijs zegt: 09-06-10 om 17:41

    Buitenland? Goed dat er over gesproken is (al is het nog zo kort). Als VVD en PVV aan de macht komen kun je met recht vragen: welk buitenland? Dat is dan die rare plek waar ‘buitenlanders’ naartoe gestuurd worden zonder proces. ‘Buitenland(er)’ staat dan al snel gelijk aan ‘vijand’. De economische schade aan Nederland is niet te berekenen, maar het is gegarandeerd dat we erop achteruit gaan op die manier…

  13. Bonne zegt: 09-06-10 om 18:03

    Woord van de dag: Stembusstampen. Guttegut.. Zo ken ik m’n landje weer hoor. ;)

  14. Jan Artz zegt: 09-06-10 om 18:21

    De debatten heb ik geprobeert te volgen. Snappen wij, gewone burgers wel waar het allemaal eigenlijk om gaat. Huursverhoging 57%, wanneer is dat? Spreken we misschien over de periode tot en en met 2020 ? Zo zijn er zoveel vaagheden voor de gewone burger. Werkgevers en werknemenrs zijn er al uit, zelfs een accoord. AOW leeftijd zal worden verhoogd. Volgens mij is de tweede kamer de grote boosdoener. Ieder plan of voorstel uit de ministerraad dient eerst te worden getoetst en besproken in de tweede kamer. Dus, volgens mijn bescheiden mening, zit daar het echte probleem. Teveel stemmen, teveel meningen. Respect voor elkaars mening ? Vergeet het maar…..

  15. Bas Reijnen zegt: 09-06-10 om 18:24

    Het valt te hopen dat er een regeerbare uitslag zal komen en sociaal graag. De invloed van de zwevende kiezer zal waarschijnlijk de doorslag gaan geven.

  16. poletiek grijpt in in18.11 dagelijks leven(www.twitter.com/hlmelsaid)

  17. Thijs zegt: 09-06-10 om 18:42

    De toename van het aantal zwevende kiezers doet bij mij het plan ontspruiten voor een nieuwe politieke partij: DE NEUTRALE PARTIJ!

    De neutrale partij heeft geen eigen standpunten en zal voor ieder onderwerp een standpunt van andere partijen (in grote lijnen) overnemen, ze kiezen echter voor standpunten die het volk stem voor stem heeft gekozen. Dus als van de mensen die op alle overige partijen stemt 60% stemt op een partij die de AOW leeftijd wil verhogen zullen ze dat standpunt aannemen.

    Waarom vraagt u? Dan kun je net zo goed stemmen op de andere partijen… Het mooie zit hem nu juist dat vooral de goede plannen van andere partijen worden overgenomen, iedere partij heeft wel dingen waar je het mee eens of oneens bent, en men legt hier teveel focus op. Deze partij zal de stemmen van zwevende kiezers op de meest democratische wijze benutten om de plannen uit te voeren waar het volk het mee eens is. Zelf stemmen op kleine partijen tellen zijn zo niet weggegooid. Wanneer je het niet helemaal zeker weet hoef je geen iene-miene-mutte te spelen in het stemhok of alles af te laten hangen van de stemwijzer… je stemt gewoon neutraal!

    Dit systeem zal de politiek ‘nivelleren’ en polarisatie verminderen. En naarmate de inhoud taaier is en de debatten inhoudsloze welles-nietes spelletjes worden zullen er steeds meer mensen vanwege kleine details van stem gaan wisselen. Deze politieke explosiviteit zal enigzins gedempt worden door en neutrale partij.

  18. Bjorn zegt: 09-06-10 om 18:48

    Hoe leg ik mijn leerlingen uit dat de hoofdredacteur van het nationale journaal er qua spelling een foutenfestival van maakt?

    Blog dan niet!

  19. Ik twijfel er geen moment aan… dat de uitslag van vanavond Revolutionair ànders is dan wat ons gebracht is tot nu toe in- en via de diverse Media !!!
    Flipper

  20. Dr. Phylopi zegt: 09-06-10 om 19:30

    Het mag toch duidelijk zijn, dat de vaagheden van de, tot nu toe hedendaagse, politieke uitingen van de oude ”clan”, de Nederlanders meer als de keel uithangt.
    Geert Wilders wordt, met overduidelijke subjektiviteit, overgeslagen, wanneer zijn mening het debat op een ander spoor dreigt te brengen.
    Geheel objektief beschouwd, kan ik niet anders destilleren dan dat de anderen zich buiten het verkiezingsveld hebben gesteld.
    Elk logisch denkend mens kan zich slechts ergeren over de wijze, waarop de ”clan” het Nederlandse volk voor dom verkoopt.
    Alstublieft..??!!, gij, zwevende kiezer, !! Duw wat peper in uw …. en GAAAAAN naar die stembus. We moeten over de 60% resultaat eindigen.
    Denk aan uw mooie Nederlandse kultuur en STA ervoor.

    Dr. Phylopi, vanuit Italy

  21. Sandra zegt: 09-06-10 om 20:18

    Tijdens de prognose uitzending wordt gesproken van aantal inwoners per gemeente en percentage opkomst. Ik neem aan dat het hier het aantal stemgerechtigde inwoners betreft?

  22. Pieter zegt: 09-06-10 om 20:54

    Ik vertrouw niet alleen die politiek niet maar de cijfers al helemaal niet !

  23. Het verbaast mij niet, dat er geen hoge opkomst is. In de verschillende optredens van de partiijleiders is toch niet duidelijk geworden voor “de gewone man” waar de verschillende partijen precies voor staan. Als een partijleider iets zei, (meestal over een andere partij) dan was er altijd wel iemand die zei, dat het niet waar was. Misschien kon je wel de grote lijnen eruit halen, maar erg duidelijk is het allemaal niet geweest. Het zou veel beter geweest zijn, als elke partij op TV duidelijk had gemaakt, wat zij precies wilden bereiken, maar ook HOE. Een kreet om iets wel of juist niet te willen aanpakken heeft weinig waarde, als je het HOE er niet bij vertelt. Een en ander leidt ertoe, dat het moeilijk kiezen is! Vandaar het grote aantal strategische stemmers en het grote aantal NIET-stemmers. Die mensen konden gewoon geen keuze maken! Dus dan maar niet stemmen of bijvoorbeeld op een partij stemmen, die heeft gezegd in ieder geval niet met de PVV te willen samenwerken.. Misschien toch een idee, die Neutrale Partij van Rob. Zou na wat bijschaven best iets kunnen worden.
    Overigens is het nu wel spannend tussen PvdA en VVD, vooral na die exit-poll! Snel weer naar de TV om de echte uitslagen te horen/zien.

  24. Sorry, het idee van de Neutrale Partij is van Thijs, niet van Rob geweest.

  25. Maurice Simmerok zegt: 09-06-10 om 21:25

    Spannend en verrast, maar waar ik benieuwd naar ben is of er in de exitpoll een representatief aantal stembureaus is gepolst. De grote steden hebben vanzelfsprekend een zeer groot belang in de totalen.

    Misschien kan iemand hier duidelijkheid over verschaffen?

  26. Theo Hakkert zegt: 09-06-10 om 21:30

    De PVV zit niet in de 1e kamer, dit moet toch ook een rol spelen in de formatie (denk aan VVD/CDA/PVV) ?

  27. Michael zegt: 09-06-10 om 21:32

    21:30u De grote winnaar: PVV. En de NOS heeft er nog niets over gezegd. Alle partijen kwamen aan bod, interviews etc. PVV nog niet in beeld.
    Hoe krijgen jullie het toch weer voor elkaar?

  28. shosha lissauer zegt: 09-06-10 om 21:41

    Waar blijft de uitslag van de kleine partijen. Wil graag weten hoe het zit met lijst 17.

  29. dickmail.com zegt: 09-06-10 om 21:46

    wie wordt er premier als 2 partijen die even groot zijn in het kabinet gaan zitten?

  30. gerrit zegt: 09-06-10 om 21:52

    Waarom zegt de NOS niets over een coalitie VVD CDA PVDA? Nu erg eenzijdig rechts / links.

  31. Tom zegt: 09-06-10 om 21:53

    @dickmail

    de partij met de meeste stemmen…

  32. Tom zegt: 09-06-10 om 21:56

    je kunt als regeringspartij ook een aantal zware portefeuilles naar je toe trekken in ruil voor het torentje…

  33. Dirk zegt: 09-06-10 om 22:04

    http://nos.nl/video/163243-ops.....gnose.html
    Opstelten CDA NOS Schaam je is Geert Wilders soms van de SP!!!!

  34. Fem zegt: 09-06-10 om 22:10

    Onze kinderen werken in de zorg of studeren, mijn man is hoboïst, ikzelf zit in het onderwijs.
    Dag cultuur, dag studiebeurs, dag onderwijs……..leve de PVV?

  35. E. de Koning zegt: 09-06-10 om 22:11

    Bij de PvdA telt iedereen mee, behalve de PVV. Dus toch niet iedereen telt mee! De PvdA negeert 1,5 miljoen kiezers, stemmers op de PVV. Zo’n hypocriete partij, daar wil ik niet mee geassocieerd worden!

  36. Rob Smith zegt: 09-06-10 om 22:15

    Geruststellend en ongerust over de stemming. Nederland blijft erg verdeeld en elke coalitie heeft maar net de meerderheid. Ik voorspel dat het moddergooien in de kamer nog wel even door zal gaan. En ik hoop dat de reden en de redelijkheid terrein gaan winnen. Dan wint iedereen.

  37. Marieke zegt: 09-06-10 om 22:33

    Hallo,

    Even een vraag voor alle mensen en de gasten bij Nederland kies: Heeft iemand van jullie echt de moeite genomen het programma van de PVV door te nemen? Ik hoor net de Marokkaanse meneer zeggen dat als Geert Wilders aan de macht komt hij het land uit moet! Hoe komt hij daarbij, dhr Wilders zegt niet dat iedereen het land uit moet, hij zegt er zou niemand meer bij moeten komen omdat er simpelweg geen geld meer voor is, en alle criminele allochtonen die over de scheef gaan uitzetten. Wat is daar racistisch aan? Helemaal niets, dat is preventief reageren. Ook de heer Wester maakte een beetje onzinnige opmerking eerder deze avond, nl dat mensen die op de PVV stemmen zich schamen dit openlijk te vermeldden. Dit is echter klinkklare onzin, het is geen schaamte dat de meeste mensen dit niet durven zeggen, het is angst, angst voor eventueel geweld, want ook al is dit een democratie, die democratie geldt helaas niet wanneer men op de PVV stemt, want dan wordt men echt bedreigt door bepaalde (niet alle) allochtone groepen, vandaar dat Geert Wilders met meer veiligheid mensen om zich heen rondloopt dan anderen. En kijk aub ook eens naar de oplossingen voor alle andere problemen die de PVV voorstellen, daar kom je veel verder mee dan alle bezuinigingen op de mensen van Nederland zelf.

  38. Een oneliner zou kunnen zeggen: “de kiezer heeft gesproken” en dat is ook het geval, maar het zal moeilijk worden om een goed kabinet te formeren. Wat opvalt is dat veel CDA kiezers voor PVV gekozen hebben. Is het blok aan het wankelen of is JP zijn geloofwaardigheid kwijt geraakt. Het zou goed zijn om een andere leider te benoemen. Ik ben van mening dat we het gedraai van JP een beetje zat zijn geworden. Noem Irak, zijn gedoe om 1e president van Europa te worden, de JSF en vooral zijn optreden in de krediet crisis en zo zijn er nog wat zaken te noemen.
    Het CDA past bescheidenheid, zeker de komende 4 jaar.

  39. Marieke zegt: 09-06-10 om 22:39

    Gefeliciteerd PVV

    Jullie hebben het dik verdient.

  40. Peter zegt: 09-06-10 om 22:43

    JPB in beeld.

    idd aangelagen. goed in beeld.

    Applaus mag wel wat omlaag qua volume, niet alleen bij JPB, maar overal. maakt het erg moeizaam om de hele avond te blijven kijken/luisteren.

  41. HannieBr zegt: 09-06-10 om 22:47

    Ik vind het rot voor JPB maar weer laat hij zien dat hij niet geloofwaardig is hij heeft gezegt dat hij toch in de kamer zou gaan zitten bij vrelies en nu trekt hij zich daar ook terug.

    HannieBr

  42. HannieBr zegt: 09-06-10 om 22:50

    PVV wint wel over de rug van de nieuwe Nederlanders en dat vind ik niet te verteren.

    HannieBr

  43. René van Doremalen zegt: 09-06-10 om 22:53

    Een analyse van de enorme verschuivingen in het politieke landschap is nodig en nuttig. Maar zeker ook nodig is een analyse van de mediale begeleiding van de verkiezingscampoagne. Hoe komt het bijvoorbeeld, dat de commerciële zender zoveel beter was in het organiseren van een verkiezingsdebat dan de publieke omroep? Dit zeg ik als aanhanger van de publieke omroep. Hoe komt het ook dat bijvoorbeeld Ferry Mingele zo tendentieus aanwezig was tijdens dat debat? (met name ten opzichte van Balkenende – zeg ik als niet cda-stemmer). Ik hoor Ferry net over bijltjesdag spreken op de tv.

  44. Frank Trebus zegt: 09-06-10 om 23:02

    Valt de linkse NOS wel tegen dat de weldenkende Nederlander massal achter de PVV is gaan staan!

  45. Jannenman zegt: 09-06-10 om 23:25

    Diep treurig vind ik het meneer Laroes, al die feestende mensen. Wat is toegenomen is polarisatie en dat is logisch en geen reden tot feest.
    (zojuist een uitvoerige reactie geschreven op uw stuk ‘nos en 9 juni; het laatste debat’ en het heeft weinig zin het dubbel te doen.
    mvg

  46. Jannenman zegt: 09-06-10 om 23:28

    Wat een vreselijk domme circusvertoning. Schaf alsjeblieft dat gedrocht genaamd democratie af.

  47. Rob Smith zegt: 09-06-10 om 23:32

    Frank noemt de NOS, linkse NOS. Volgens mij is dat een soort rose bril. De NOS is feitelijk en je kunt je stopwatch er op gelijk zetten dat iedereen evenveel aandacht krijgt. Maar als je dat zo voelt zal het wel.

  48. Jos zegt: 10-06-10 om 00:09

    Balkenende staat op de verkiezingslijst maar neemt niet plaats in de 2de kamer. Ook in de aanloop naar de verkiezingen geeft hij niet toe géén plaats te nemen in de 2de kamer bij verlies van het CDA. En de stembussen zijn nog niet gesloten of hij weigert zijn kamerzetel. Hoe verwonderlijk dat de kloof tussen de kiezer en de politiek groter wordt. Wie neemt wie nu niet serieus.

  49. Alexander zegt: 10-06-10 om 01:14

    Leer die man rekenen, want VVD CDA PVV staat nu niet op 75, maar op 76 zetels

  50. Wim van Oudheusden zegt: 10-06-10 om 01:58

    Kunt u gaan uitleggen hoeveel reststemmen GL heeft en dus hoe de stand Cohen-Rutte deuce advantage Cohen echt is?
    die 10000 geeft daar alle aanleiding toe

  51. Stephanie zegt: 10-06-10 om 02:38

    Ondanks zoveel buitenlandse stemmers (onder andere de mijne) sommige zullen al wel geteld zijn, gezien we mensen in nederland kunnen machtigen. Niet iedereen stemt per post.

  52. Alexander de Jong zegt: 10-06-10 om 02:40

    Kunt u uitleggen hoe dat nu zit met het creëren van een formatie?
    Want ik stoor mij er altijd mateloos aan dat partijen niet overweg zouden kunnen met elkaar, terwijl het volk ze er neer zet.
    Nou ziet het er wel uit dat het ‘redelijk makkelijk’ een CDA, VVD en PVV kan worden, maar STEL dat PVDA en PVV samen meer dan 75 zetels zouden hebben, vind ik dat ze samen er maar uit moeten zien te komen, omdat het volk dat wil.

    Ik zie het als een soort arrogantie van de politici als zij niet samen tot compromissen kunnen komen. Hoe zit dit nu?

    vriendelijke groet,

    A. de Jong

  53. Roy zegt: 10-06-10 om 02:41

    Wanneer krijgen we via NOS te horen wat mogelijke meerderheids kabinetten zijn?
    En kabinetten rekening houdend met de “breekpunten”…

  54. Ron Schoof zegt: 10-06-10 om 03:17

    Eindelijk weer eens een echte verkiezingsavond. Uitslagen en oeverloos geen ge-oh over prognoses.
    Ook geen slot-oh, prima!

    Volgende keer weer met het potlood stemmen en de exit-poll verbieden.

    Want dan is het zoals het hoort bij verkiezingen: iedere stem telt en wordt geteld.

  55. Alles in Thailand kunnen volgen via NOS politiek24 en Radio 1, mooi gedaan ook dit blog, moet zuur voor jullie zijn dat rechts zo won als ‘linkse omroep”-:)
    Los daarvan, goed werk complimenten .
    http://www.twitter.com/annoz

  56. Jannenman zegt: 10-06-10 om 05:44

    hou aub eens op met dat links-rechts geblaat. Dat is niets. Vraag naar inhoud, kijk naar inhoud en weeg dat, extrapoleer dat en kijk wat resultaten zijn. Laat je niet vangen met allerlei ‘mooie’ woorden die vals geclaimd zijn, zoals:

    Liberaal (vrijheid): alsof er iemand tegen (eigen) vrijheid is > geclaimd begrip

    Socialisme: afgeleid van sociaal. Wie het dus niet met ze eens is, is asociaal > geclaimd begrip.

    Democratie: Die is er niet. Het is een parlementaire democratie. An sich is het ook zeker geen helig ding (D66?)

    Links en rechts… volstrekt idiote en achterhaalde begrippen in deze context.

    extreem > slecht > maar is een relatieve positiebepaling en zegt dus niets.

    Gelijkheid: bestaat niet en zal nooit bestaan en niemand zou ook willen dat het bestaat. Toch is het een heiligheid. ?!

    Populisme: afgeleid van populus (het volk). Iemand moet me eens uitleggen wat daar slecht aan kan zijn in een democratie.

    Enz enz. Het zijn allemaal continue woordspelletjes die een ander in een kwaad daglicht stellen en het zelf verheerlijken, zonder dat er ook maar 1 letter van op waarheid berust. Het ergste is nog dat de mensen die ze uiten het nog zelf geloven ook, door continue hersenspoeling van vermeende gelijken. Gek dat sommige anderen dan ineens een stuk minder gelijk zijn ook…

    Het dient ook allemaal hetzelfde doel, of het nu kinderen vroeger naar school laten gaan is, ouderen langer moeten werken, nog meer immigranten erbij mogen (die ook nog vaak mee mogen stemmen… en ja dat zijn er inmiddels nogal wat). Het dient allemaal hetzelfde systeem.
    ‘Links’ was toch zo reactionair? Doe dat dan eens, want wat jullie nu doen is allemaal ten dienste van… de heersende macht.

  57. paulien zegt: 10-06-10 om 08:19

    Hoe komt het in vredesnaam dat dat er een zogenaamde lagere opkomst is als ik normaal gesproken bij mijn stembureau zo door kan lopen of hooguit 5 wachtenden heb en we nu lange rijen hadden en zelfs buiten moesten wachten. (vond het bijna obamiaans, iedereen blij te mogen stemmen)
    Ook op andere bureau’s zo. Veel rijen, nee, niet zeuren over potloodstemmen, dat hebben we vaker gedaan, dat is het niet.
    Geen stembiljetten genoeg? Stembussen aanstampen?
    Hoe kan het dan dat de opkomst zo laag zou zijn? Waar zijn ze niet wezen stemmen? Echte plattelandsgemeentes, met het verlies van het CDA?

  58. linksneebedankt zegt: 10-06-10 om 18:43

    janneman heeft duidelijk nagedacht, en spreekt in zijn reactie over de verzuiling een verzuiling die we nu absoluut niet nodig hebben ! het spel is belangrijker geworden als de resultaten en ik net als heel veel nederlanders kits daarop `waar is de visie op wat israel vorige week deed >
    aanvallen op is in deze tijd niet het issue
    het is de tijd van een issue over nederland
    nederland in de toekomst! Ik ben het met diverse politici eens!! nederland zijn wij ook die hier zitten te typen , maar nederland is ook de opkomst van wilders en lpf die aangeven dat de zitten de mensen het contact verloren zijn .
    nee nederland ligt niet alleen aan de politiek maar de menen moeten het ook zelf doen .
    nu doen ze het en heel links huilt maar weigert te zeggen dat ze deze reactie zelf veroorzaakt hebben : en nee ik weiger groepen of idealisme af te schrijven maar ik kits wel op mensen die klakkeloos allesvolgen ± helemaal niemand heeft het meer over het millieu , het gebrek aan grondstoffen waarom america irak aan viel , waarom ¨poetein alle gasvoorraden heeft , wat er nu gebeurt met bp , wat er gebeurt met de ons opgelegde euro .
    nee wilders zei dit , cohen zei dat , rutte helpt aleen de rijken .
    rot op met je vervelende campagnes , je leugens
    de hele wereld heeft leiders nodig en wel nu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    inhoud of oprottuh!!!!!!!!!!!!!!!!!

  59. Dr. Phylopi zegt: 11-06-10 om 01:00

    Goed.
    Gisteren ben ik door een slecht signaal onderbroken.
    Het geeft altijd een wanhopig gevoel aan een schrijver, wanneer zijn inspiratie op een niet gezekerde reaktie niet beschermd wordt.

    Ik sprak tot U op een Godfried Bomans’ wijze U te beroepen, gij volk der Nederlanden, op uw geweten als eigenlievend volk in haar kultuurgoed te beschermen wat de historie van uw voorvaderen U nagelaten heeft.
    Ik beroep U daarop, zonder te achten op het feit, dat uw linkerbeen uw rechterbeen de mogelijkheid geeft naar voren te treden en andersom ook.
    Haast ben ik het moe, gij volk der Nederlanden, U te wijzen op de oorsprong van uw zijn.
    Welnu, een licht daagt op aan de horizon, die alle vergrijsde en verstofte partijen oproepen hun links en rechts denken neer te leggen en eindelijk tot een volks-eenduidend geluid te komen, dat |U allen vereenigen kan.
    Zou dat niet mooi zijn?? Eindelijk Michiel de Ruyter weer voor onze voortstrevende boeg te beachten??
    We zijn toch democraten niet? We staan toch open voor vernieuwing, niet??
    Waarom schamen we ons dan op te staan voor een partij als de PVV en laten we ons leiden door ons tolerante akseptatiegevoel, dat ons de keel dichtsnoert.
    Waar zijn de De Wit’s dezer dagen nog te vinden?
    Waar toont een man zich nog een man, zodat de vrouw haar plaats kan vinden naast hem, zoals Eva naast Adam geplaatsty werd??

    De democratie heeft achter de verkiezingsgordijnen het ware verborgen gezicht van Nederland getoond.
    Het gaat binnen de partijen niet langer om wat men WIL, maar om wat het volk der Nederlanden, democratisch van hen vraagt.
    Het is geen willen, maar een moeten. Gehoorzamen aan het democratisch appel van het volk.
    Uw eigen inzicht, gij heren politici, heeft geen waarde meer, zoals van Balkenende, niet beseffend, heeft erkend.
    Een coalitie zoals ik die U nu voorleg, is onafwendbaar, naar het verlangen des volkes te oordelen.

    VVD….PVV….CDA,!!!!
    En het CDA moet zich na deze uitslag nederig onderwerpen aan het verspeelde krediet der vergangene jaren.
    Blij maar in ootmoedigheid dienend.

    Uw nederige dienaar

    DR. Phylopy vanuit Italy

  60. Siegfried zegt: 15-06-10 om 18:01

    De kiezers hebben inderdaad gesproken en inderdaad het politieke landschap is nog nooit zo divers geweest als heden ten dage. Wel ben ik de stellige mening toegedaan dat een dergelijke uitslag gerespecteerd te worden omdat deze geheel volgende de democratische spelregels tot stand is gekomen.

    De moeilijkheid hierbij nu is om een zo goed mogelijke coalitie te vormen en dit is voor de heer Rosenthal een behoorlijk uitdaging geworden want hoe krijg je de diverse partijen die de meeste stemmen gewonnen hebben bij elkander? Ze zullen allen flink wat water bij de wijn moeten doen om stabiliteit en duurzaamheid te kunnen waarborgen.

    Wat ik echter nog het belangrijkste in dit geheel vind is, dat de allerzwaksten die nu langs de zijlijn staan hierbij over het hoofd worden gezien maw: zij mogen niet de tol betalen voor iets wat zich in de sferen van de zg. “upperclass” heeft afgespeeld. Ik ben dan voor een uiterst sociaal beleid voor deze groepen van mensen (werklozen, zieken en arbeidsongeschikten). Misschien dat de inbreng van de PVV danwel het CDA hierbij van nut kunnen zijn. Ik hoop het in ieder geval van ganze harte. De uiterst kille saneringsmethoden van de VVD zijn alom bekend en hier dient wat tegen gedaan te worden. Door overleg kan dit in de kiem worden gesmoord.

Geef een reactie