De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De gave van Bleker

DEN HAAG-CDA-PETITIESOp het CDA-partijbureau worden de hele dag ‘ongeruste leden’ ontvangen, om bijgepraat te worden over de achtergronden van de formatiegesprekken.

Voordat hij naar binnen ging, spraken we CDA’er Yasar Vural even aan. Hij maakte zich grote zorgen, zijn partij moest onder geen enkele voorwaarde met een beweging als de PVV onderhandelen. Twee uur later kwam hij naar buiten, hij hield z’n bezwaren, maar inmiddels was hij wel gerustgesteld: “Als het CDA in zo’n regering stapt, dan zal het met de nodige waarborgen zijn.” Wat was er daarbinnen met het Statenlid uit Zuid-Holland gebeurd?

Het antwoord lijkt simpel: CDA-partijvoorzitter Henk Bleker had naar hem geluisterd, hem gelijk gegeven, wat uitgelegd en hem uiteindelijk dus gerustgesteld. Een gave van de man.

Vorig jaar oktober zag ik Bleker aan het werk op het partijcongres van het CDA. Hij was toen nog geen voorzitter, maar wel spreekstalmeester. Op de agenda: het besluit van het kabinet-Balkenende om de AOW-leeftijd te verhogen naar 67 jaar. De zaal had veel vragen. Bleker begon met z’n begrip daarvoor uit te spreken. Het was ook niet niks. Hij prees zich gelukkig dat minister Donner zo vriendelijk was de moeite te nemen al die vragen te beantwoorden. Dat was de zaal vast met hem eens. Vervolgens mochten zo’n vier CDA’ers een vraag stellen. De antwoorden van Donner werden door Bleker vervolgens de hemel in geprezen. Voordat er een vervolgvraag kon worden gesteld, volgde er iets als: “Nou, dat lijkt me een heel duidelijk antwoord op uw terechte vraag. Nietwaar? Ja, het is tenslotte crisis en dan moet je ook maatregelen nemen die horen bij verantwoordelijkheid nemen en besturen. Dat is een partij als het CDA ook verplicht. Maar laten we ook aandacht geven aan andere vragen…” Binnen een kwartier was de kritische zaal overtuigd van de noodzaak van het moeilijke AOW-besluit. En dat lag niet aan Donner.
 
Nu er met de PVV wordt onderhandeld, is het verzet in de partij veel groter dan toen. Het CDA is dat niet gewend, maar echt zorgen hoeft de partijleiding zich niet te maken. Ze hebben namelijk Henk Bleker! Nu (tijdelijk) in de rol van partijvoorzitter. “Nee, de partij is niet verdeeld. Er is een intensieve discussie gaande. En dat is maar goed ook.” Aan Blekers optreden kun je zien dat het hem allemaal niet in de koude kleren gaat zitten: “Ik ben dit gaan doen om de interne discussie binnen de partij op gang te brengen. Je kan zeggen dat ik de afgelopen twee maanden op mijn wenken ben bediend.”     

En intussen zit fractievoorzitter Maxime Verhagen ongetwijfeld glimlachend aan de onderhandelingstafel: “Sorry Mark, sorry Geert, dáár kan ik onmogelijk mee akkoord gaan. Dat accepteert m’n morrende achterban nooit!”

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


101 reacties op “De gave van Bleker”

  1. E. de Wit zegt: 18-08-10 om 20:47

    Die CDA achterban, de zogenaamde ”eigen zak vullende prominenten”, welke zelf hebben deelgenomen aan regeringen om ons land naar de kloten te helpen, moeten zich gewoonweg stil houden. Laat hen eerst maar eens in het reine komen met hun eigen kapitale blunders, welke ons Nederlanders karren vol belastinggeld kost. Want Nederland een Democratie ??? Echt niet !! Alles wordt ons door de strot geduwd. Welke blunderende beslissing die eikels ook maken. Het volk zal betalen. Nee, laat Geert, Mark en Maxime (blijf jezelf en laat je niet beinvloeden) dit oplossen. Wat denkt die van Agt wel niet, de Nederlandse bevolking heeft toch gekozen voor de PVV ?? En t van Agt zijn CDA heeft toch op zijn lazer gekregen ? Nee van Agt, politiek is nu niks meer voor jou, ga jij maar fietsen op je driewieler

  2. C. de Wit zegt: 18-08-10 om 23:24

    …zo E. de Wit, u bent toch echt geen familie. Waar we het dus van moeten hebben (en waar schrijvend NL dus maar weer es eens voor de zoveelste keer oorverdovend stil over is, m.i. is dat hetzelfde als een lippendienst bewijzen aan extreem rechts)

    Een kleine quote uit het verkiezingsprogramma van de PVV (de partij voor de verloren zielen):
    - Preventief fouilleren in het hele land
    - Etnische registratie van iedereen. Inclusief vermelding ‘Antilliaan’
    - Na drie zware geweldsmisdrijven levenslang; three strikes you’re out
    - Geen taakstraffen
    - Geen TBS
    - Geen vervroegde invrijheidstelling bij goed gedrag
    - Bezuinigen op de reclassering
    - Heropvoedingskampen

    Weet je wat we schaffen rechtstaat maar helemaal af, is alles voor niets geweest. Als het CDA nog enigsinds weet heeft van een “moreel appel” dan compromitteert men zich niet verder, met iets waarvoor men in het leven geroepen is om zich tegen te verzetten met alles wat in ons is.

    De PVV is zo “out”. Binnenkort zal de rechtszaak tegen Wilders vervolgt worden als het goed is. Met een strafblad mag hij zelf wel oppassen gelezen zijn “programma”.

  3. B.de Jong zegt: 19-08-10 om 07:03

    @e.de wit: De CDA achterban moet zelf bepalen of zij zich stilhoudt. In een DEMOCRATISCHE partij bepalen altijd de leden van de partij welke kant het op gaat.

    ‘Dit land’ wordt helemaal niet naar de knoppen geholpen. We leven allemaal koning te rijk hier en het enige dat je hoort is mensen die lopen te zeiken over politici!

    Laatste: de Nederlandse bevolking heeft niet op Geert Wilders gestemd. 8 miljoen Nederlanders hebben namelijk iets anders gestemd, waaronder 1,9 miljoen mensen op de VVD en 1,8 miljoen mensen op de PvdA. Dit geeft Wilders niet meer rechten dan andere partijen, omdat het overgrote deel van de Nederlanders NIET op Wilders heeft gestemd: het is dus nog steeds een minderheid.

  4. Wesley zegt: 19-08-10 om 08:26

    beste E. de Wit. Waarom ben je zo aan het schelden? ‘het volk’ heeft niet gekozen voor de PVV. 9 van de 10 mensen hebben wat anders gestemd.

    Een citaat van Brecht:
    “In our times anyone who says population in place of people or race… is, by that simple act, withdrawing his support from a great many lies. He is taking away from thes words their rotten, mystical implications. The word people (volk) implies… certain common interests. … The population of a given territory may have a good many different and even opposed interests – and this is a truth that is being supressed.

    Ik denk dat dit citaat uit de jaren 30 juist nu weer akelig geldig is.

  5. sander de vries zegt: 19-08-10 om 09:58

    Ten eerste democratie werkt omdat deze gesteund wordt door democratische partijen. De PVV is niet democratisch, er is maar 1 lid. Het feit dat er veel mensen op de PVV hebben gestemd hebben betekend nog niet dat deze partij dan ook in een kabinet moet.

    Het CDA is een democratische partij en daar voert men discussie. Dit is bij de PVV niet mogelijk elke vorm van onenigheid wordt achter gesloten deuren behandeld. De partij voert “achterkamertjes politiek”.

    U heeft het in uw bericht over de Nederlandse bevolking, ik kan u verzekeren dat u het maar heeft over een klein deel van de Nederlandse bevolking. En dan ook nog het deel dat meestal niet stemt. Dit deel van de bevolking stemt alleen maar als er een talentvolle populist aan de macht probeert te komen.

    Verder nog een vraag een paar vragen.
    Welke kapitale blunders?
    Waar ziet u dat Nederland naar de klote is? (volgens mij zijn wij een rijk land)

    Als laatste het taalgebruik dat u bezigt in uw reactie vindt ik buiten proportie. U roept op dat de onderhandelaars zich zelf moeten blijven. Hiermee zegt u dat ze dat niet zouden kunnen en daarbij uw steun nodig hebben. Dit lijkt mij niet reëel.

    Ik snap trouwens niet dat dit soort berichten niet verwijderd worden van de website. Het is een belediging aan het adres van van Agt.

  6. bas zegt: 19-08-10 om 11:15

    Wesley, de PVV heeft – afgerond – een zesde van de stemmen gekregen. Dus 5 van de 6 mensne heeft NIET PVV gestemd.

    Nog steeds een zeer grote meerderheid ;)

    Maar inderdaad, E hierboven komt met een partij gescheld dat niet terecht is. Goed, er gaat een heleboel mis, maar je kan niet zeggen dat de CDA achterban bestaat uit prominenten die hun zakken gevuld hebben. Om te beginnen, het zijn niet alleen maar prominenten, er zijn namelijk veel meer mensen die de fout maken lid te zijn van het CDA

    Daarnaast, de echte zakkenvullers zijn lid van de PvdA – ik noem een Wim Kok, die als premier het had over exorbitante zelfverrijking, en daarna commissaris werd bij de ING.

    Ik ben het niet eens met Verhagen, bijvoorbeeld, maar denk niet dat hij nu echt zijn zakken vult. Hij is wellicht wel uit op het blijven ontvangen van een ministerssalaris, maar hoezeer dat geen gering bedrag is, is het ook een zware baan, minister.

    Het is alleen zo, dat ik mij niet kan voorstellen dat vanuit CDA huize accoord gegaan wordt met een regering die doet wat de geschokte CDA leden vrezen, zoals de vrijheid van godsdienst heroverwegen. Helaas, want er worden een heleboel misdaden vergoeilijkt met religieuze redenen – homohaat, geen euthanasie voor wie dat wilt, besnijdenis van meisjes, en zo voorts

  7. Jos Schaap zegt: 19-08-10 om 12:54

    Als CDA lid zal ik op het congres de samenwerking CDA+VVD steunen met gedoog van de PVV. Of we moeten als CDA geen verantwoordelijkheid willen nemen en de oppositie in. Op links heeft CDA helemaal niks te zoeken.

    Al die dissidenten lijken te vergeten dat een groot deel van de CDA achterban juist overgestapt is naar de PVV. Dat mag je niet negeren zo een signaal.

    En het CDA mag wat wij betreft met de hoofdletter C best sterker staan voor het behoudt van de Christelijk-Joodse cultuur in Nederland. Iets wat de SGP veel stelliger naar voren brengt. En over de SGP hoor je niemand hoe het kan dat die achterban redelijk dicht bij Wilders staat.

    In het landsbelang is CDA+VVD in ieder geval al een stuk beter dan paars. Paars zou al direct willen morrelen aan allerlei punten die voor ons CDA van groot belang zijn. De euthanasie, abortus en zondagsopenstelling.

    En laten we eerst het regeerakoord eens afwachten.

    Maar van repliek van mensen die in de jaren 70 voor het laatst in functie nog waren binnen het CDA ben ik eigenlijk niet zo gediend. De heer van Agt praat nog liever met terreurgroep Hamas dan het CDA om tafel mag met Wilders. Zo iemand vind ik CDA onwaardig.

    Het CDA over links laten gaan betekent bij komende verkiezingen nog meer verlies. Nog meer overstappers naar de PVV en die PVV-ers van CDA huize ben je voorgoed kwijt.

  8. Dirk zegt: 19-08-10 om 13:41

    B. de Jong en Wesley begrijpen hoe het zit.

    E. de Wit is een onvoorstelbaar slap excuus voor een mens en moet nodig eens aan de anti-depressiva.
    Aardig linkje voor je: Nederland behoort tot de top 10 beste landen; http://twurl.nl/c0wlpb

    Zal wel weer propaganda zijn van de links kerk, ach, sommige mensen zullen het nooit leren, Wilders moet toch ergens z’n stemmen vandaan halen.

  9. Tim zegt: 19-08-10 om 14:20

    Beste E. de Wit. Wat lossen ze dan op? Ze maken de zorgen voor een heleboel Nederlanders alleen nog maar groter. Maar ik begrijp dat jij in de fortuinlijke situatie verkeert waarin een heleboel daling in je koopkracht niet wil zeggen dat je ook ridder te voet wordt?

    Zal mij benieuwen hoe hard je straks staat te schreeuwen als we 6 Miljard uitgeven aan nieuw speelgoed voor defensie terwijl het aantal zwervers en bedelaars van nederlandse origine toeneemt omdat mensen hun rekeningen voor ziektekosten niet meer kunnen betalen. Over door de strot suwen gesproken, broodje JSF? Met of zonder ketchup?

    Maar goed, zoals boven mij al wordt geschreven: alles is subjectief aan je eigen beleving. Ik woon midden in de randstad, ik heb niet zo´n heel groot probleem met de Islam. Ik kan me heel goed voorstellen dat mensen het wel hebben want er zijn een heleboel irritante gewoontes waar ik me erg aan erger, maar dat is voor mij geen reden om meteen extreem te stemmen. Wel om uit te zoeken wat een oplossing zou zijn zonder meteen te generaliseren.

    Dat neemt niet weg dat ik mijn ogen ook open hou voor andere misstanden. Een daarvan is misbruik maken van ons sociaal stelsel. Uitkering trekken terwijl het niet hoeft. Ik zou veel liever zien dat we daar iets aan gaan doen, dan hoeven we niet te korten op de uitkering voor mensen die het echt nodig hebben. En eigenlijk is het op gezondheidszorg niet veel anders. Gooien we al die medicijnen niet onnodig weg dan scheelt dat bakken met geld. Werken de ziekenhuizen efficienter en laten ze je niet 5x terug komen voor hetzelfde, dan scheelt dat heel veel geld.

    Inplaats van structurele oplossingen voor uitwassen, geven we toe en bezuinigen we op hen die het al zwaar hebben. En dat gaat jouw patrij gedogen. Dat is dus volgens jou wel democratie? Of is dat ook “door de strot duwen”. Zelfde laken een pak.

  10. Brian zegt: 19-08-10 om 16:27

    @Jos Schaap,

    Bedankt voor deze briljante bijdrage. Helemaal mee eens.

  11. C. de Wit zegt: 19-08-10 om 17:26

    @ Jos Schaap:
    De Christelijk-Joodse cultuur in Nederland staat haaks op de culturele intolerantie van de PVV. De PVV is in economische beleid progressief (als je dat zo kan noemen, hun programma lijkt eigenlijk nergens op) en sociaal extreem conservatief. Het lijkt erop dat de CDA voor een groot deel slecht geïnformeerde, enigszins opportunistische en wat naïeve politieke meelopers zijn. Daar moet nog veel zendingswerk gedaan worden.

  12. Brian zegt: 19-08-10 om 19:35

    Bij gebrek aan een goede variant moet er gekozen worden voor de minst-slechte. Deze variant lijkt dat te zijn.
    Paars is niks maar wordt ook niks. De PVDA en VVD kunnen écht niet door één deur. Of het gaat een jaar (misschien 2) goed en daarna knalt er weer ‘n bom.

    Maar goed, laten we terug gaan naar het onderwerp: de gave van Bleker! Het is inderdaad fantastisch dat hij zo goed leiding kan geven!

  13. Ricardo zegt: 20-08-10 om 17:58

    Bleker is een natuurtalent. En heel naturel, niet gehecht aan zijn plotseling ‘in de schoot geworpen’ rol, ernaar uiziend om terug te keren naar zijn werk bij de regionale omroep en zijn paarden. Toevallig de juiste man op de juiste plaats. Los van zijn rol moet de PVV ongeveer 2/3 van hun ‘verkiezingsvod’ inleveren om acceptabel te worden als gedoogpartner. Daar speelt ook de weinig gehoorde VVD een rol in. Voorlopig blijft het een interessante vraag of en hoe Wilders daarmee omgaat. Men is serieus aan het onderhandelen maar dat gebeurde bij paarsplus ook. Gezien de grote inhoudelijke en ideologische verschillen en de hachelijke positie van het CDA sluit ik een mislukking nog niet uit. Daarna komen de diverse andere varianten met een normale meerderheid weer gewoon in beeld. Met of zonder Verhagen of Rutte..

  14. C. de Wit zegt: 20-08-10 om 21:31

    Brian, je meent het. Er zijn wel 20 varianten, en jij vindt er 1 de “beste”. 18 miljard bezuinigen tegen heug en meug, het zal en het moet. Goede ideeën hebben we in NL niet meer nodig, nee hoor de “banenmotor” zoals weer es van stal gehaald wordt. Men bedoelt de lobby van de groot industrie die de VVD gegijzeld houdt, al jaar en dag. Er veranderd ook nooit wat. Het is allemaal zo niet van deze tijd. VVDers zijn helemaal geen Liberalen, wordt toch es wakker. Dat interesseert ze helemaal niet. Het zijn Libertijnen met hun eeuwige klassieke economisch denken waar niet alleen deze financiële crisis aan te danken hebben. De VVD, een soort mislukte Republikeinen met het levensmoto hebzucht: meer, meer, meer en dat is nog niet genoeg. Ten koste van alles en iedereen, ook al is het meer al lang vol. Je kan op vele manieren gered worden, jij kiest ervoor om net op die ene naar de sodeju te willen. Het is een cynische wereld.

  15. Robert Kühne zegt: 23-08-10 om 14:20

    Die Fahne hoch, die Reihen fest geschlossen. Het Horst Wessel-lied. Gegarandeerd dat Willen Aantjes dit lied nog van buiten kent en meteen met de hakken begint te slaan.

  16. Brian zegt: 26-08-10 om 15:28

    @Brian,

    Vind je het echt leuk om mijn naam als alias te kiezen? Knap verwarrend wordt het wel.

  17. ir. Hans R. van der Woude zegt: 26-08-10 om 16:46

    De druk wordt opgevoerd, ook Ruud Lubbers spreekt zich uit.
    Zal Wilders kiezen voor pacificatie?
    Nu heeft hij een unieke kans.

  18. ir. Hans R. van der Woude zegt: 26-08-10 om 18:40

    Mensen overdrijven de trend altijd, naar boven en naar beneden, kijk maar op de beurs.
    Wilders heeft veel Nederlanders hun gevoel van eigenwaarde terug bezorgd. Het moest zo zijn, laat het maar zo zijn.
    Wilders heeft onze medeburgers in de oude wijken van de grote steden die het falen van het immigratiebeleid aan den lijve hebben gevoeld een grote dienst bewezen. Het speelde bij hen op de stoep.
    Het moest zo zijn, laat het maar zo zijn.

    Wilders zou nu de vrede kunnen tekenen. Hij heeft er uit gehaald wat er in zit. Wil hij nog meer, dan krijgt hij de deksel op z’n neus.
    Struikelt hij over z’n eigen overdrijvingen?
    Wilders, teken voor de vrede!

  19. Geert zegt: 26-08-10 om 21:00

    Gezegend zij Bleker. Hij houdt zijn rug recht. Alle CDA-prominenten moeten hun mond houden. Zij zijn niet meer politiek actief en hebben geen recht tot spreken. Dus gewoon: kop dicht en geen stemmingmakerij. Een ‘opstandig’ CDA zijn hoort ook niet tot de principes van “christen democratie”. En laat Van Agt gewoon overstappen naar een andere partij. Het wordt tijd dat we van die CDA-prominenten eens de stof afblazen. Misschien iets voor het wassenbeeldenmuseum.

  20. ir. Hans R. van der Woude zegt: 27-08-10 om 18:22

    In Duitsland is een uiterst kritisch boek verschenen over moslims in Duitsland en de mislukte integratie.
    Heel goed, uiterst nuttig. Problemen zijn er om opgelost te worden.
    Maar hoedt u voor de lieden die dit onderwerp kapen, en uit zijn op bikkelharde confrontaties. Zoals Wilders, die de zeer heftige conflictstof uit het Midden-Oosten importeert, en op onze moslims en moslima’s projecteert.

    Hij hanteert oorlogstaal.
    En zo is er een oorlog in de maak.

    En als u het niet geloven wil kijk dan op de site over Wilders bij Wikipedia.
    Zonder tegenwicht sleurt hij ons een oorlog in.

  21. C. de Wit zegt: 27-08-10 om 21:15

    @Brian:
    Waar een wil is en weg. Een doodlopende weg is jouw korte termijn “variant” van:
    1. materialisme voor alles en
    2. gedogen van immoraliteit.

  22. C. de Wit zegt: 28-08-10 om 10:46

    @Geert zegt: 26-08-10 om 21:00
    “Alle CDA-prominenten moeten hun mond houden.”

    En voorbode van wat er allemaal achterweg komt als de “Wilde man” (daar bestaat een pakkend psychologisch drama stuk over) zijn opvattingen worden “gedoogd”.
    In de Midddeleeuwen hadden ze “schandpalen”…, dat is waar zijn opvattingen in horen en dan gooien, met rotte tomaten …

    En de VVD die zweeg…waar kennen we dat ook al weer van. Die hebben dus nu definitief geen sociaal beleid meer. Het teken van de Euro- Dollar is op hun hoofd gegrift. Mijn God, waar gaat het heen.

  23. ir. Hans R. van der Woude zegt: 28-08-10 om 11:44

    Ik hoor Kees Veerman praten in het radioprogramma Kamerbreed, en voor het eerst voel ik mij opgelucht.
    Veerman wat een geweldige kerel bent u.
    Dank, heel veel dank.

  24. ir. Hans R. van der Woude zegt: 28-08-10 om 12:39

    Kees Veerman was te beluisteren in het zaterdagse radioprogramma Tros Kamerbreed.
    Dankzij de techniek loopt dit programma niet weg: http://www.radio1.nl/terugluisteren

    De visie van Kees Veerman c.s. is compleet en eerlijk. Hetis precies wat Nederland nodig heeft. En hij houdt alle politici en politieke partijen in het midden de spiegel voor. Genadeloos eerlijk.
    Luister aandachtig!

  25. ir. Hans R. van der Woude zegt: 28-08-10 om 18:37

    Wie heeft u gemist gedurende deze nachtmerrie?
    Vertel, en graag zonder te schelden.

  26. ir. Hans R. van der Woude zegt: 29-08-10 om 13:04

    De PVV kiezers hebben hun gevoel voor eigenwaarde weer terug (vraag niet hoe), en dat laten zij zich (voorlopig) niet uit handen slaan, zo lijkt het. Deze kiezers geven niet zo om principes.
    Totdat zij hun neus stoten of zich bedrogen voelen.

  27. ir. Hans R. van der Woude zegt: 29-08-10 om 16:42

    Die multi-culturele samenleving drukken we jullie desnoods door de strot. Zij vierden alvast feest, hun feest. En ze dijnsden zelfs niet terug voor het gebruik van zeer venijnige scheldwoorden.
    Waar zijn deze stoere lieden, nu Nederland vast loopt, mede door hun toedoen?

    Een vriendschap ben ik begin dit jaar kwijt geraakt toen mij op een grimmige toon te verstaan werd gegeven dat ik mij maar moest schikken.

    Daar liggen de scherven, en waar zijn die helden nu?
    Zien ze voor zichzelf nog een taak weggelegd om te helen wat kapot is gemaakt?
    Of vieren de inquisiteurs feest om hun zgn hoogverheven idealen en principes?

  28. ir. Hans R. van der Woude zegt: 29-08-10 om 19:09

    De kracht èn tegelijk de zwakte van Wilders is, dat hij een duidelijke vijand heeft en de aandacht van zijn aanhangers nooit laat vieren. Hij herhaalt, hij verslapt niet, hij laat geen pauzes vallen, hij nuanceert niet, hij praat zo weinig mogelijk, op de treurbuis loopt het journaille altijd achter hem aan, hij maakt nooit fouten, hij is altijd de onschuldige en de verongelijkte partij, en de schurk is altijd de ander.

    Maar biedt hij waar voor z’n geld?
    De Islam deugt niet in zijn ogen, maar wat koop je er voor in ons land? Zijn kiezers hebben hun (oer-Hollandse)gevoel voor eigenwaarde terug, dat is waar.
    En dan? Hij heeft zijn aanhangers verder niets te bieden, anders dan rancune, wraak, oorlog.

    Zijn oorlog speelt grotendeels in Israel. Daar begint en eindigt zijn verhaal. Lees de site over Wilders bij Wikipedia!
    Daar heeft de haat tegen de Islam de functie van het scheppen van een duidelijk vijandbeeld.
    Met alle voordelen vandien, zoals het inlijven van land (Westelijke Jordaanoever). En het werkt als propaganda die in de Westerse wereld begrepen wordt.
    Zolang als het duurt natuurlijk.
    Israel verliest zijn vrienden.
    En de extremisten roeren zich steeds meer. Zij houden de wereld in gijzeling.
    Als het aan hun ligt draait het gewoon uit op oorlog.
    Binnenkort worden de vredesonderhandelingen weer eens in Washington hervat.

    Laten wij ons nog langer gijzelen door die religieuze idioten?
    Laten wij ons gek maken?

  29. ir. Hans R. van der Woude zegt: 29-08-10 om 23:28

    Ik lees het bericht over de uitlatingen van Wilders in Australië.
    Laat het morgen afgelopen zijn met onderhandelingen met Wilders.
    Deze man wil maar een ding en dat is oorlog.
    Deze man is volkomen geschift en gevaarlijk.
    En als zijn kiezers hem blijven steunen, dan maar de confrontatie.

  30. Spreken is zilver zwijgen is goud

    Politieke prominenten zijn personen die in het verleden via en dankzij hun partij politieke carrière hebben gemaakt en daardoor een bekende Nederlander zijn geworden. Zij zijn voor dat werk veelal beloond met allerlei maatschappelijke functies en tot ere leden en /of prominenten van hun partij gepromoveerd.

    Prominente politici kunnen veel waarde voor hun politieke partij als stille, onzichtbare adviseur en klankbord hebben. Echter, op het moment dat zij zich zo nodig in en via de media gaan manifesteren, devalueren zij zich zelf en hebben zich feitelijk als politieke prominent gediskwalificeerd. Dit omdat zij veelal uit ijdelheid hun mening geven en zelf vinden dat ze “de morele plicht” hebben deze publiekelijk (gevraagd of ongevraagd) kenbaar te maken. Het ontbreekt hen veelal aan enige objectiviteit en nuance. Maar wat erger is dat zij hun mening als zogenaamde deskundige verkondigen zonder over alle relevante gegevens te beschikken en dienovereenkomstig geen beeld of een onjuist beeld hebben van de totale context waarin naar oplossingen moet worden gestreefd.

    Daarmee lopen ze de huidige politieke verantwoordelijken ongepast voor de voeten in hun “Heintje Davids gedrag”. In mijn ogen heeft dat geen enkele positieve noch constructieve functie; integendeel zelfs. Het is het duidelijke bewijs dat vele politieke prominenten de media aandacht node kunnen missen. En dat geeft te denken. Immers voor prominente politici geldt in het bijzonder: Noblesse Oblige.

    Daarom vraag ik mede namens vele andere Nederlanders ( zo is me de laatste weken steeds duidelijker geworden), alle prominente politici hun huidige politieke leiders niet voor de voeten te lopen, hun eigen politieke partij alleen desgewenst intern te adviseren en hun mening niet publiekelijk bekend te maken. Daardoor voorkom je tevens dat prominente politici het gereedschap van de media worden om op een wel erg doorzichtige en storende wijze bepaalde blijkbaar gewenste opvattingen kracht bij te zetten.

    Riens Meijer econoom gespecialiseerd in minimaliseren van bedreigen en maximaliseren van kansen in de 21ste eeuw

  31. ir. Hans R. van der Woude zegt: 30-08-10 om 15:09

    Bleker is een slechte crisismanager

  32. C. de Wit zegt: 30-08-10 om 22:53

    Dhr. Bleker begint op mijn verkeerde zenuw te werken. Is er onrust, moeten de kinderen hun mond houden ? Het moet niet gekker worden. Waar is die democratie eigenlijk voor uitgevonden, zodat de heer Bleker die af kan schaffen, omdat hij het nu “wel welletjes vind”. Laten we “maar rustig gaan slapen”, waar hebben we dat eerder gehoord. Het CDA in coma…, ik ken een paar mensen die zich in hun graf zouden omdraaien.

    Was Maxime Verhaagen niet die man van “mens-en-rechten” en die gaat nu het discriminatie, volken en reli- haat gedogen. Dat dien alleen slechte mensen, wat een onuitstaanbare hypocrisie. Praatjes kunnen we allemaal wel afsteken, ook in het buitenland. Maar waar sta je nu Maxime ? Als goede mensen zwijgen….Ik zou het programma van Wilders nog eens stap voor stap doorlezen en alle uitspraken op een rijtje zetten, misschien dat het licht dan eindelijk eens aan gaat. Angst is de slechtste raadgever, moed/ beleid en overleg is waar je op afgerekend wordt.

  33. C. de Wit zegt: 31-08-10 om 20:09

    Waar komt die drang toch vandaan om hier te posten: nu moet i weer wat kwijt over die CDA fractie die zit te vergaderen…het is “spannend”. Alsof we in een film zitten! Waarom is het spannend. Iedereen in de fractie van het CDA heeft een eigen verantwoordelijkheid. Voor de Protestanten moet dat een open deur zijn, voor de Katholieken heeft het Tweede Vaticaans concilie voor eens en voor altijd AFGEREKEND met het idee dat mensen zich kunnen verschuilen achter kerk of paus. Ieder fractie lid draagt een unieke, onvervreemdbare ondeelbare eigen verantwoordelijkheid. Een verantwoordelijkheid om te staan voor het eigen geweten. We weten waar het “volgers” groepsgedrag toe leidt, conformisme is de dood in de pot. Als iemand blijft staan voor zijn zaak en niet weg gaat is er geen unanimiteit en zal Verhaagen aan zijn woord gehouden moeten worden. Stoppen dus met deze walgelijke Dance macabre met de PVV. Dat het CDA weet heeft dat de geschiedenis meekijkt naar dit moment. Wat zijn die “normen en waarden waard”, als voetveeg voor extreemrechts naar de pijpen dansen van een normloze PVV. Hijgend achter een kiezer aan die morgen weer wat anders wil. Dat de common sense de Christen democratie behoedde voor de glijdende schaal van afgunst en haat.

  34. ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-09-10 om 13:26

    Bij een 2e poging van Mark Rutte gaat Wilders om.

    Het zou heel nuttig kunnen zijn om Mark Rutte nog een tweede kans te geven om een kabinet VVD-CDA met gedoogsteun van de PVV te gunnen.
    Wilders gaat dan om, omdat zijn fractie genoeg heeft van zijn provocaties over de Islam, en zijn idiote toespraken in Australië en New Yorkm. Met die provocaties dient Wilders zijn kiezers absoluut niet.
    En zo is de angel uit het verhaal en kan het CDA vrijuit meewerken zonder dissidenten.

    Als de PVV een democratische partij was geweest dan was dit varkentje wel eerder gewassen.

    Wedden?

  35. ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-09-10 om 14:19

    Vervolg op 13.26: En zo is de angel uit het verhaal en kan het CDA vrijuit meewerken zonder dissidenten, omdat de redenen om dissident te zijn, zijn weggenomen.

  36. ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-09-10 om 17:20

    Hoe dan ook, als Wilders zijn provocaties over de Islamisering had gestaakt dan was er een kabinet geweest. Rechts tevreden, en in de CDA-fractie zouden alle leden meewerken.
    Kom op PVV-fractie laat uw slaafsheid varen. Nu hebben jullie helemaal niks binnen gehaald en zit je opgescheept met die onzin van Wilders.

  37. ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-09-10 om 17:24

    Wilders’ provocaties zijn zijn kiezers heel duur komen te staan

    Hoe dan ook, als Wilders zijn provocaties over de Islamisering had gestaakt dan was er een kabinet geweest. Rechts tevreden, en in de CDA-fractie zouden alle leden meewerken.
    Kom op PVV-fractie laat uw slaafsheid varen. Nu hebben jullie helemaal niks binnen gehaald en zit je opgescheept met die onzin van Wilders.

  38. C. de Wit zegt: 04-09-10 om 22:11

    ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-09-10 om 13:26
    “Het zou heel nuttig kunnen zijn om Mark Rutte nog een tweede kans te geven om een kabinet VVD-CDA met gedoogsteun van de PVV te gunnen”.

    ???? we blijven niet aan de gang !! Het is tijd voor wat meer positieve energie. Het liefst zonder de VVD.

  39. ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-09-10 om 22:52

    C.de Wit (17.20), je hebt mijn opmerkingen niet goed begrepen.
    Je bent net een hamer die alleen maar spijkers kan zien.

    Begrijpt u wel goed hoe ons land in deze situatie verzeild is geraakt?

    Het is voor ons land van het grootste belang dat de vrede terug keert, en er zijn maar een paar mogelijkheden om Wilders weer in de normale wereld terug te brengen.
    Wat dat betreft staat heel progressief Nederland met lege handen, en dat is al winst. Tot voor kort gooienden ze alleen maar olie op het vuur.

  40. C. de Wit zegt: 05-09-10 om 19:18

    @Hans
    “Je bent net een hamer die alleen maar spijkers kan zien”.
    :)

    Gek genoeg snap ik wel wat je bedoelt, maar ik ga nog maar even door want ik denk dat Wilders het hok niet in gaat. Je moet hem fouten laten maken..en dat gebeurd, maar je moet hem vooral geen macht geven. Vooral geen informele macht. Exposure ten aanzien van zijn opvattingen is de enige weg hieruit. Als die lieden in Limburg door hebben wat er werkelijk aan de hand is, dan stemmen ze echt niet meer op die gek met zijn ongepaste obsessieve hobby.

  41. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-09-10 om 19:56

    Inderdaad, fouten gaat hij zeker maken. En toch ben ik niet gerust dat dit zal helpen.
    Beantwoord nu eens mijn vraag hoe wij in deze situatie verzeild zijn geraakt en hoe wij er weer uit moeten komen?
    We zullen toch echt naar de inhoud moeten gaan, om vervolgens weer vertrouwen op te bouwen.
    Ik ben in ieder geval geen voorstander van een cynische benadering.

  42. C. de Wit zegt: 05-09-10 om 22:37

    @Hans:
    Oh je stelt een vraag: “hoe we hierin verzeild zijn geraakt”.
    1. Dan moet je beginnen met het definiëren van dé situatie.
    2. Ik denk dat het niets nieuws is, NL heeft een uitgebreid fascistisch en conformistische verleden. Voordelen zitten diep in onze cultuur ingebakken. Dat heeft niets met oude volkswijken te maken. Verder loopt er van alles door elkaar, maar Wilders schuift alles maar weer es op één hoop en schijt daar uitgebreid op. Wat een vieze man. Dat was nog niet zo’n ramp als niet zo’n “geraffineerde” ellendeling daar zo gehaaid in opereerde *oh hoe verrassend) dat een heel “zooitje” dat ook nog geloofd. Niet in de gaten hebbende dat ze zichzelf in de voet schieten, want rechts aan de macht is echt niet goed voor de lagere en midden inkomens. De huidige massamedia maakt dat de propaganda akelig veel invloed kan hebben en veel schade kan toebrengen. Daar moet links ernstig mee aan de slag, haast is geboden (Patrick van GL..wie weet leest ie het). Het wordt tijd voor bewuste doelgroep communicatie (het antwoord van links op de propaganda).

  43. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-09-10 om 10:42

    C.de Wit (22.37), er is sprake van een ernstige vertrouwnscrisis tussen een aanzienlijk deel van het electoraat en de grote middenpartijen.
    Bij mijn weten heeft alleen Maarten van Rossem een serieuze poging gewaagd om dit te analyseren.
    Op deze en andere sites zie ik alleen maar mensen die elkaar in de haren vliegen. Het onbegrip is werkelijk stuitend.

    Het zou mij overigens niet verbazen als Wilders een keer instort. Zijn verhaal is niet alleen politiek maar zeker ook ziekelijk. Kijk maar eens goed naar de foto van hem op de persconferentie over het mislukken van de formatie.

  44. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-09-10 om 12:52

    C.de Wit (22.37), jij gebruikt weer de term fascisme.
    Ik heb van nabij meegemaakt hoe een kennis en een goede vriend werden uitgemaakt voor fascist toen zij zich kritisch uitlieten over de multi-culturele samenleving, en ik kan je verzekeren dat zij geen fascisten zijn.
    Mijn analyse is, dat in de afgelopen 25 jaar geprobeerd is om mensen de multi-culturele door de strot te duwen. Begeleid door lelijke scheldwoorden.
    En stel nu eens dat er sprake was van xenofobie, dan maak van het begrip xenofoob toch geen scheldwoord.
    Het treurige is bovenal dat er nooit goed geluisterd is naar de mensen die de multi-culturele samenleving in de oude wijken op hun dak kregen.
    Deze mensen zijn gewoon in de armen gedreven van Wilders, en als de samenleving door gaat met schelden dan komt ons dat nog heel duur te staan. Deze mensen proeven nu dat ze macht hebben, en ik gun het ze van harte. De wezen van de Nederlandse politiek merken dat zij meetellen!

    Terwijl ik dit schrijf word ik weer heel verdrietig en kwaad om wat mensen is aangedaan, en om het totale onbegrip hierover.
    Cynisme en schelden, dat is wat ik waarneem.
    Realiseer je je wel hoe wraak er uit ziet?

  45. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-09-10 om 13:32

    C.de Wit (22.37), het is duidelijk dat Wilders een giftig mengsel heeft gebrouwen van de oprechte binnenlandse emoties over de immigratie en integratie, en zijn ervaringen met Israel en haar zgn. Islamitische vijanden.
    Hij heeft van ons immigratie- en integratiebeleid een zwaar religieuze kwestie gemaakt, en hij heeft een sfeer van oorlog geschapen.
    Misschien is het interessant om mijn inbreng op de volgende site te lezen:
    http://www.netwerk.tv/uitzendi.....ment-12354

  46. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-09-10 om 15:18

    Zojuist hoor ik op de radio dat de Belg Paul Beliën als adviseur is aangetrokken door Wilders (http://nl.wikipedia.org/wiki/Paul_Belien).
    Dit maakt eens te meer duidelijk dat Wilders bezig is met een oorlog.
    Kiezers van Wilders/PVV, kijk goed uit je doppen, jullie worden gebruikt door lieden die het niet zo nauw nemen met jullie echte belangen. Op het eerste oog misschien wel, maar als het er op aan komt niet, dan leveren ze alles in omwille van hun religieuze oorlog.

  47. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-09-10 om 16:15

    De visie van Wilders is een echte tunnelvisie: http://nl.wikipedia.org/wiki/T.....onderzoek)

  48. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-09-10 om 19:01

    Verhagen en Rutte willen een kabinet van VVD-CDA met gedoogsteun van de PVV (!), om een Alleingang van Wilders (!) te voorkomen.
    Steeds lijkt het of Wilders en zijn electoraat één zijn, maar dat is absoluut geen harde kwestie laat staan een wetmatigheid.

    Zelfs na het terugtreden van Ab Klink vertrouw ik het CDA dat zij pal staat voor de grondwet en de vrijheid van godsdienst.

  49. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-09-10 om 19:15

    Het CDA heeft of had een historische rol te vervullen

    Ik ben overigens helemaal geen CDAer, maar ik zie wel de historische rol die zij nu heeft te spelen, of is het inmiddels had te spelen.
    De PvdA heeft die kans ook gehad, maar laten lopen.

  50. ir. Hans R. van der Woude zegt: 07-09-10 om 12:53

    En Roemer van de SP is nu echt een deerniswekkend figuur geworden met zijn voorstel om zonder het te vragen Wijffels en Marijnissen als informateurs aan te wijzen.
    Geen enkel gevoel voor verhoudingen.
    De SP is ontstaan vanuit het Marxistisch-Leninistisch Centrum Nederland, en nu zijn ze helemaal de kluts kwijt.
    Het kan geen kwaad om kennis te nemen van de geschiedenis van de SP (http://nl.wikipedia.org/wiki/S.....Nederland)).

  51. ir. Hans R. van der Woude zegt: 07-09-10 om 14:07

    We maakten van het woord “xenofoob” een scheldwoord, we verzonnen er nog een paar lelijke scheldwoorden bij, we marginaliseerden de betrokkenen, en nu zijn ze terug.
    Zullen we beginnen om deze mensen te respecteren?

  52. C. de Wit zegt: 08-09-10 om 23:14

    ir. Hans R. van der Woude (praat i veel en graag alleen).

    ..xenofoben respecteer je door te zeggen dat ze niet mogen discrimineren en dat dit in de grondwet staat en een van de belangrijkste grondbeginselen is van de Staat der Nederlander en dat het strafbaar is als je discrimineert op ras, geloof en sexe (om maar iets te noemen). En dat herhalen we een miljoen maal, we maken de hele dag reclame daarvan en hebben het hebben het dan maar weer es voor de tienduizendste keer over de taal en de economische achterstanden en hoeveel dat kost om dat op te lossen. Dat is niet Wilders, dat is niet de rechtse eenmansbunker partij van Wilders. Die wil eerst 18 miljard bezuinigen en richt zijn geschut op de minima. Blijft iedereen wel een beetje rustig en wel lekker slapen hoor.

  53. ir. Hans R. van der Woude zegt: 09-09-10 om 10:39

    C.de Wit, kinderachtig, en daarna loop je ook nog om mijn inhoud heen.
    Als mensen bang zijn dan moet je ze helpen en niet schoppen. En inderdaad, wij hebben een schitterende grondwet om pal voor te staan.

  54. ir. Hans R. van der Woude zegt: 09-09-10 om 19:44

    Ik lees de biografie van Wilders van Meindert Fennema, en als een ding duidelijk is, dan is het wel dat de politici elkaar vele vele jaren lang in de gordijnen hebben gejaagd met begrippen als fascisme, racisme e.d. Ze waren alleen maar met elkaar bezig.
    En de mensen die de gevolgen van de immigratie als eersten voelden hadden voortdurend het nakijken.
    Verbijsterend!
    Als het leerproces zo tergend langzaam gaat, dan verbaas ik mij niet over de sterke opkomst van Wilders.
    Maar nu zijn we echt bezig om elkaar over de rand te duwen.
    En nog steeds zijn er mensen die blijven schelden en maar niet willen begrijpen wat er werkelijk aan de hand is.

  55. ir. Hans R. van der Woude zegt: 10-09-10 om 13:40

    Welk mensbeeld hou je over na lezing van het boek over Wilders?
    De mens is een treurig makend wezen. Met de beste bedoelingen maken we er een puinhoop van.
    Ooit gehoord van de wet van behoud van ellende? We trekken allemaal een spoor van ellende achter ons aan. Meer dan een zes-en-een-half verdienen we niet.
    We hebben geluk dat wij in een technisch tijdperk leven. De techniek heeft ons een eindeloze hoeveelheid prettige producten opgeleverd.
    Het bracht ons veel werkgelegenheid en welvaart. We moeten allemaal op tijd op ons werk zijn. De techniek is ook nog objectief. En zo worden wij gestuurd.

    Maar op het menselijke vlak zijn wij stuntels, brokkenmakers en ruziemakers.
    De aard van het beestje is dat we bang zijn. Maar zijn we ook voorzichtig met elkaar?

  56. ir. Hans R. van der Woude zegt: 10-09-10 om 22:24

    Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.
    (doch dat nooit op zal dagen. Zo heeft men meer te dragen, dan God te dragen geeft. Nic. Beets).

    De oplossing zou kunnen zijn om even een stapje terug te doen.
    Maar wat doet Wilders?
    Hij schept een spook en gaat vervolgens in de aanval.

  57. ir. Hans R. van der Woude zegt: 11-09-10 om 15:35

    Onze Geert is in New York, de enige en echte smeltkroes in de wereld. Dé multiculturele stad. Een stad vol optimistische mensen (http://nl.wikipedia.org/wiki/S.....ociologie))

    En onze Geert staat daar met een handjevol bange en benepen Amerikanen te protesteren. Een van die lieden noemt onze Geert een freedomfighter.
    In Amerika, in New York, onze freedomfighter.
    Humor meneertje, humor.

  58. ir. Hans R. van der Woude zegt: 12-09-10 om 14:04

    New York mag geen Nieuw Mekka worden zei Wilders in New York.
    Hoe verzin je het.

    En maak van ons land geen schietschijf jij grote provocateur

  59. ir. Hans R. van der Woude zegt: 12-09-10 om 16:52

    Wiegelied Van Die Weskaap

    Jaag de schaduw van de muren
    Jaag de spoken uit mijn hoofd
    En laat alles eeuwig duren
    Wie ons lief heeft gaat niet dood

    Hou de wolven op een afstand
    Hou het vuur aan in de nacht
    Maak van al mijn woorden stilte
    Jaag de onrust uit mijn hart

    En de storm die om het huis huilt
    Zeg haar dat ik slapen wil
    Maak een hemel vol met sterren
    Maak de hele wereld stil
    En sluit mijn ogen toe
    Maak de oorlog blind
    En laat mij slapen
    Laat mij slapen
    Laat mij slapen als een kind

    Maak vergeten van het weten
    Laat de deur staan op een kier
    En laat alle sterren vallen
    Voor iemand ver van hier

    Laat mij rusten tot de morgen
    Tot de nieuwe dag begint
    Draag mijn lasten en mijn zorgen
    Laat mij licht zijn als de wind

    En de storm die om het huis huilt
    Zeg haar dat ik slapen wil
    Maak een hemel vol met sterren
    Maak de hele wereld stil
    En sluit mijn ogen toe
    Maak de oorlog blind
    En laat mij slapen
    Laat mij slapen
    Laat mij slapen als een kind

    (Stef Bos)

  60. ir. Hans R. van der Woude zegt: 12-09-10 om 23:06

    We leven in een prachtig land, en als het er op aan komt, met verstandige mensen.

  61. C. de Wit zegt: 18-09-10 om 01:30

    ir. Hans R. van der Woude zegt: 10-09-10 om 22:24

    “Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest”.

    Persoonlijk lijdt ik vooral veel door extreem domme rechtse mensen.

  62. ir. Hans R. van der Woude zegt: 20-09-10 om 14:02

    C.de Wit (01.30), ik begrijp u. En mijn vraag is of u ooit persoonlijk bent geschaad door “extreem domme rechtse mensen” zoals u hen noemt.
    Of gaat het om een abstractie, of om een historisch gegeven?

  63. ir. Hans R. van der Woude zegt: 20-09-10 om 16:31

    C.de Wit (01.30), zaterdag j.l. hebben mijn vrouw en ik de film “Amarcord” van Fellini bekeken. De film gaat over het Italiaanse fascisme.
    Het is een oude film, maar nog steeds zeer de moeite waard.
    Ik heb de film voor heel weinig geld kunnen kopen bij Bol.com.

    En nu ik toch bezig ben, bekijk ook eens de film “The Great Dictator” van Charles Chaplin.
    Als ik mij niet vergis dan is deze film in 1939 uitgekomen, en ik ben er zeker van dat de mensen die deze film toen bekeken hebben, niet aan de oorlog hebben mee gedaan.

    Kijk!

  64. ir. Hans R. van der Woude zegt: 20-09-10 om 16:36

    C.de Wit (01.30), ik vergeet nog de film “La vita è bella”, een Italiaanse tragikomedie door Roberto Benign.
    Grandioos!

  65. ir. Hans R. van der Woude zegt: 21-09-10 om 18:08

    C.de Wit (01.30), bent u ook bang voor “extreem domme linkse mensen”, om in uw taal te spreken?

  66. ir. Hans R. van der Woude zegt: 25-09-10 om 18:53

    Waar zijn de helden van de multi-culturele samenleving?
    Steek nu ook een helpende hand uit a.u.b.

  67. ir. Hans R. van der Woude zegt: 27-09-10 om 23:40

    Voor wie het niet gezien heeft, kijk alsnog naar Joost Zwagerman in Paul & Witteman van hedenavond.
    Chapeau, we gaan vooruit!

  68. ir. Hans R. van der Woude zegt: 30-09-10 om 14:24

    In het radioprogramma Standpunt.nl hoor ik iemand zeggen: ik wil geen sharia in Nederland.
    En Martin Bosma van de PVV hoor ik bij de presentatie van zijn boek zeggen: de Amerikanen komen niet nog een keer naar Europa, nu om ons te bevrijden van de Islam.

    Dit gaat verder dan angst. Dit is handel in spoken.
    Volkomen geschift.

    Jaag de schaduw van de muren
    Jaag de spoken uit mijn hoofd……
    (lied van Stef Bos).

  69. ir. Hans R. van der Woude zegt: 01-10-10 om 17:10

    Vanaf het moment dat VVD, CDA en PVV zijn gaan onderhandelen is er sprake van een zeer intense en indringende discussie. Nooit eerder vertoont!
    De kiezers van Wilders weten nu wat ze in concreto krijgen voor hun stem
    En ze kunnen nu ook het onderscheid maken tussen de dagelijkse praktijk en de opgepimpte verhalen van Wilders c.s.

    Jaag de schaduw van de muren
    Jaag de spoken uit mijn hoofd……
    (lied van Stef Bos).

  70. ir. Hans R. van der Woude zegt: 02-10-10 om 14:31

    Het is niet ideaal, het is ook een drama, maar ik heb er vertrouwen in dat uit de combinatie VVD-CDA-PVV iets goeds komt.
    VVD en CDA maken contact met de PVV-kiezers, en dat is waar het mij om gaat. Het zal hen minder gevoelig maken voor de spoken van Wilders.
    CDA en VVD zijn schatplichtig aan alle kernwaarden van onze vrije samenleving. Ik vertrouw er op dat zij pal blijven staan voor deze kernwaarden, dat er geen wissel wordt omgezet, waar Ab Klink bang voor is.

    Mijn partij is de PvdA, maar zij hebben het contact verloren met de PVV-kiezers. Ontzettend jammer, maar het is niet anders.

    Jaag de schaduw van de muren
    Jaag de spoken uit mijn hoofd……
    (lied van Stef Bos).

  71. ir. Hans R. van der Woude zegt: 02-10-10 om 15:10

    Het is pas drie uur in de middag, en mijn complimenten gaan nu al uit naar het congres van het CDA, naar alle sprekers, of zij nu voor of tegen zijn.
    Dit is wat onze samenleving nodig heeft!
    Chapeau voor de moed van het CDA.

  72. ir. Hans R. van der Woude zegt: 02-10-10 om 17:40

    CDA, jullie hebben ons land een grote dienst bewezen, met de uitgestoken hand naar de PVV-kiezers, en met het trekken van een grens!
    Kiezers van de PVV, kijk naar het CDA-congres, en zie wat Wilders in Berlijn heeft gedaan, en neem de uitgestoken hand aan, en loop niet mee in de oorlogsretoriek van Wilders.

  73. ir. Hans R. van der Woude zegt: 02-10-10 om 18:27

    Is het echt waar dat Verhagen aan Wilders een berichtje heeft gestuurd om hem succes in Berlijn te wensen?

  74. ir. Hans R. van der Woude zegt: 03-10-10 om 19:29

    CDA-fractie, blijf uw hand uitsteken naar de authentieke kern van de PVV-kiezers, en zeg nee tegen Wilders. Zeg nee tegen de smerige oorlog van Wilders. Zeg nee tegen de gevaarlijke oorlog van Wilders.
    Hij is bezig om de wereld in brand te zetten.
    Berlijn is de grens waar hij niet over mag steken!

  75. ir. Hans R. van der Woude zegt: 03-10-10 om 21:55

    Wilders twittert dat niet alleen hij morgen voor het gerecht moet verschijnen, maar ook al zijn kiezers.
    Wat een ongekende brutaliteit.
    Hij stelt dat de gematigde en menselijke Islam niet bestaat.
    Hij heeft de oorlog verklaard aan de Islam.
    Hij moet voor het gerecht verschijnen omdat hij moslims en moslima’s de vrijheid van godsdienst wil onthouden.

    Komt tijd komt raad.
    Het heeft enige tijd geduurd, maar nu gaan de wegen zich scheiden.
    We gaan ons weer bezig houden met de immigratie- en integratieproblemen.
    De kiezers van Wilders zijn geen soldaten in zijn smerige oorlog.

  76. ir. Hans R. van der Woude zegt: 03-10-10 om 23:13

    P.S.: toen Verhagen gisteren de uitslag van de stemming bekend maakte, zag ik dat Karla Peijs, de Commissaris van de Koningin in Zeeland, twee duimen triomfantelijk in de lucht steken, en Verhagen glunderde naar haar.
    Over Eurlings zullen we het maar helemaal niet hebben.
    Kunnen deze mensen de zeer gekwalificeerde minderheid wel op hun juiste waarde schatten?
    Het ging hun alleen maar om winnen, dat is wat je zag.

  77. tom zegt: 04-10-10 om 09:45

    @Hans, je hoort jezelf wel heel graag praten.
    Wilders gaat ons echt geen oorlog in slepen, volgens mij heeft het CDA dat al gedaan (hier in NL moslims knuffelen en in verweggistan gedogen dat ze met bommen en ander oorlogsmateriaal worden verslagen.)

    Volgens mij gaat dit log over de gave van Bleker en jij bazelt maar verder over je oorlog, Bleker heeft bewezen een goed leider te zijn.
    Het wordt tijd dat de NOS dit log sluit.

  78. bas zegt: 04-10-10 om 09:51

    Hier moet ik erkennen – wie van te voren had gezegd dat 32 % tegen zou stemmen, zou waarschijnlijk ietwat meewarig aangestaard zijn. 20 % tegen is immers reeds veel, 32 % is toch wel ongekend

    Ja, een derde van de CDA leden die gekomen is is tegen – maar het is natuurlijk de vraag hoe representatief de opkomst was. Ik denk dat er hele goede redenen zijn om aan te nemen dat de aanwezigen in de zaal in veel grotere mate tegen zijn dan buiten de zaal – want naar Arnhem komen was voor de tegenstanders hun laatste optie

    We zien bij referenda, bijvoorbeeld, dat degenen die niet stemmen deels niet stemen omdat ze het plan prima vinden, het dus niet nodig vinden om mee te doen aan een referendusm dat bedoeld is om het plan te stoppen

    Zaterdag is onderhoudende TV gemaakt, ik heb een paar stukjes gekeken, en bleef telkens langer kijken als ik van plan was, maar ik betwijfel of nu 32 % van het CDA tegen het regeeraccoord is.

    Alleen, de regels zijn duidelijk: wie niet stemt, wordt ook niet gehoord

    Maar ik vraag mij wel af – en ik ben geen lid van het CDA – of de beslissing een congres zoals dit congres te houden, een wijze beslissing was.

  79. Tim zegt: 04-10-10 om 09:58

    32% zijn dus 6 van de 21 zetels in de fractie. Er zijn er maar 2 die die mening verdedigen. Eigenlijk is dat al slecht.

    Dat wil niet zeggen dat ik vind dat ze het regeerakkoord niet gewoon moeten tekenen, maar wel met de kanttekening dat de 2 een eigen keuze mogen maken per onderwerp en niet per definitie gebonden zijn aan de dingen die in het akkoord staan. Ik vind het uberhaupt belachelijk dat dat gebeurt.

    48% van Nederland heeft al geen stem in deze, die worden in de verachterlijke achterkamertjes waar Geert zogenaamd een hekel aan had monddood gemaakt. Het CDA wil daar nog eens 32% van haar eigen stemmers aan toevoegen. Slechte zaak voro de democratie.

    Laten we nu gewoon heel eerlijk zijn, eigenlijk is het 50-50 in de huidige politiek. Waar de PVV naar rechts gaat met immigratie (en face it, de SP eigenlijk ook zo hier en daar) gaat het links met sociaal economisch. We zitten gewoon met een ultieme balans. Het is daarom dat ik die schijnheilige bek van Rutte echt zo zat ben. En Verhagen zou zijn eigen moeder nog verkopen als het hem uitkwam. Rest van het CDA: petje af voor het mooie congres. Ik zal nooit op jullie stemmen, maar het heeft in ieder geval laten zien dat jullie echt nog een ziel bezitten. Behalve Verhagen dan…

  80. ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-10-10 om 15:02

    Wilders stelt dat met hem de vrijheid van meningsuiting in de beklaagdenbank is gezet.
    Dit is natuurlijk een overdrijving van jewelste.
    Sommige uitspraken van Wilders zitten in de beklaagdenbank, en niet alle kritische uitingen over de Islam.
    Laten we wel wezen, er staan abjecte dingen in de Koran.
    En daar moet in vrijheid over gesproken kunnen worden, zeker in onze vrije wereld.

    En dat geldt ook voor de joodse religie met z’n orthodoxie en z’n extremisten die nu met de Bijbel in de hand de Westelijke Jordaanoever en Jeruzalem koloniseren, en de Palestijnen naar de hel wensen.

    En sla natuurlijk het Christendom niet over met z’n antisemitisme, en z’n religieuze extremisten die nu doorslaan in pro-semitisme, en het gedrag van de joodse religieuze extremisten meer dan goed praten, wat zij ook doen.

  81. ir. Hans R. van der Woude zegt: 04-10-10 om 16:26

    Tom (09.45), je probeert mensen de mond te snoeren.
    En Wilders speelt met vuur, en zijn taal is oorlogstaal. Bekijk de site over Wilders maar bij Wikipedia.
    Vandaag is er een moskee op de Westelijke Jordaanoever in de fik gestoken, en de joodse extremistische kolonisten gaan er als idioten te keer.
    De taal van Wilders kan pas goed begrepen worden in die context.

    En intussen weet de wereld niet meer hoe tot vrede te komen in het Midden Oosten.
    En het zou mij niet verbazen als Duitsland grote druk op ons land uitoefent om Wilders te stoppen, voor het te laat is.

    En Bleker is een heel aardige man, maar een slechte crisismanager. Of misschien hoort dat wel zo in het CDA.

  82. bas zegt: 04-10-10 om 16:30

    ir. Hans R. van der Woude

    Eigenlijk wil ik graag ingaan op je schrijfsel, maar nu het eigenlijk gaat om Bleker, en niet om Wilders, laat ik het lopen.

    Ik volsta met de opmerking dat ik een heleboel kantekeningen heb voor je opmerking

  83. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-10-10 om 11:13

    Als Wilders de Islam erkent als een religie dan heeft Nederland vandaag nog een regering, en kan het proces tegen hem worden gestaakt.

  84. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-10-10 om 12:01

    Hebben de PVV-kiezers ooit kunnen denken dat zijn/haar stem uiteindelijk gebruikt wordt voor een internationale kruistocht tegen de Islam?

    Het ging hen toch om de binnenlandse problemen m.b.t. immigratie en integratie.

  85. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-10-10 om 12:39

    Zelfs Bush junior peinsde er niet over om een confrontatie met de Islam te starten.
    Een oorlog starten is helemaal niet moeilijk.
    De probleemoplossers verdienen alle steun.

  86. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-10-10 om 12:50

    Hirsch Ballin heeft alle gelijk van de wereld: doe dit ons land niet aan.

    En dat Verhagen dit wel doet komt door zijn kokervisie, zijn zelfoverschatting en zijn afkeer van links.

    De heren Rutte, Verhagen en Wilders zijn drie groteske bravour figuren.

  87. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-10-10 om 15:51

    De wereld blijkt te groot van de Kleine Luyden. Wat zal overheersen is het gescheld op de wereld van Wilders.

  88. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-10-10 om 19:04

    Alle meer of minder verstandige Nederlanders hebben nu de opdracht om in het buitenland uit te leggen dat Nederland ziek is, maar dat blaffende “honden” niet altijd bijten.

  89. ir. Hans R. van der Woude zegt: 05-10-10 om 19:19

    En Bleker is geweldig, zo aardig. Maar, hij is of een randfiguur in het spel van de macht, of hij is in de positie om wel te sturen, laten we zeggen bij te sturen.
    Volgens mij is hij de vriendelijke kabouter, en Verhagen de kwade genius.

  90. ir. Hans R. van der Woude zegt: 06-10-10 om 12:55

    Wat is het leven toch een vulgaire bende. Ik laat het oud worden graag aan mensen over die over uithoudingsvermogen beschikken.

  91. ir. Hans R. van der Woude zegt: 07-10-10 om 11:45

    Kijk, zo kan het ook:

    Zes rabbijnen hebben dinsdag een doos met korans aangeboden aan een moskee op de Westelijke Jordaanoever, onderdeel van de Palestijnse gebieden. Het ongebruikelijke gebaar volgde op de brandstichting in de moskee maandag door joodse kolonisten.

    De delegatie van rabbijnen werd geleid door Menahem Froman. Hij is oprichter van de Ertz Shalom (Vrede voor Land), een kleine groep kolonisten van de Westelijke Jordaanoever die de hand reiken naar Palestijnen.

    Enkele honderden Palestijnen juichten toen de rabbijnen aankwamen in twee gepantserde Land Rovers, begeleid door Israëlische soldaten. ,,Wie tegen de vrede in gaat, handelt tegen God. God zal degenen verslaan die zulke dingen doen”, zei rabbijn Froman over de brandstichting in de moskee.

    Bron: ANP

  92. ir. Hans R. van der Woude zegt: 07-10-10 om 19:28

    Kom op Geert, hou hier mee op. Dit is te veel van het goede.

  93. ir. Hans R. van der Woude zegt: 11-10-10 om 10:51

    Bleker wordt staatssecretaris. Wat vervelend voor hem, want hij wilde helemaal niet het kabinet in.

  94. ir. Hans R. van der Woude zegt: 14-10-10 om 18:26

    Binnenkort regent het klachten over zgn. kleine bekeuringen: 138 i.p.v. 130.

  95. ir. Hans R. van der Woude zegt: 16-10-10 om 23:26

    Vervolg op 7-10-10, 11.45.
    En zo moet het dus niet:

    JERUZALEM (ANP) – Het topoverleg dat aanstaande donderdag in Parijs zou plaatsvinden tussen de Israelische premier Benjamin Netanyahu, de Palestijnse president Mahmoud Abbas en de Egyptische president Hosni Mubarak, is uitgesteld.

    De directe onderhandelingen tussen Netanyahu en Abbas zijn van de baan als gevolg van nieuwe plannen van de Israelische regering voor de bouw van woningen voor Joodse kolonisten in het bezette deel van Arabisch Oost-Jeruzalem.

    De politici hebben nog geen afspraak gemaakt over een nieuwe datum voor het gesprek over het vredesproces in het Midden-Oosten, zo meldde Netanyahu zaterdag in een verklaring. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Frankrijk had zaterdag eerder op de dag al laten weten dat het ,,diep teleurgesteld” was over het voornemen van de regering van Netanyahu.

    Bron: ANP

    Waarom is Wilders zo gebeten op de Islam?
    Lees dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Wilders

  96. ir. Hans R. van der Woude zegt: 23-10-10 om 23:43

    De VVD en het CDA gedogen de PVV.
    En Bleker zit in het Kabinet, met z’n vriendelijke gezicht.
    Gedreven door hun afkeer van links, meegesleurd door Verhagen.
    En Hirsch Ballin stelde de enige goede vraag: hoe is het CDA in deze beroerde situatie terecht gekomen.

    Gedogen jullie ook dit:

    Wilders juicht meer nederzettingen Israël toe
    23-10-2010 | Door: ANP

    DEN HAAG (ANP) – Wat PVV-leider Geert Wilders betreft, komen er zoveel mogelijk joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever. Hij liet dat zaterdagavond via twitter weten. Volgens hem is Jordanië ,,de enige Palestijnse staat die er ooit zal komen.”

    ,,Judea/Samaria zijn Israël dus hoe meer joodse nederzettingen daar hoe beter”, twittert Wilders. Hij doelt daarmee op het door Israël in 1967 op Jordanië veroverde gebied. De Westelijke Jordaanoever is een van de Palestijnse gebieden maar joodse kolonisten bouwen er nog steeds nieuwe nederzettingen. Daarover bestaat internationaal veel kritiek.

    Ook Nederland is tegen de bouw van nederzettingen en streeft naar zowel een Palestijnse als een Israëlische staat met de grenzen van 1967 als uitgangspunt. Wilders gaat hier met zijn standpunt recht tegenin.

    Bron: ANP

  97. ir. Hans R. van der Woude zegt: 25-10-10 om 12:50

    Zelfs George Bush jr. peinsde er niet over om de Islam als vijand te benaderen.
    En onze Wilders kan maar niet stoppen met zijn Islamfobie. Hij is bezig met een absurde oorlog.
    Waarom is Wilders zo gebeten op de Islam?
    Lees dit en de tekst hierna: http://nl.wikipedia.org/wiki/Geert_Wilders

    Rel tussen Vaticaan en Israël na synode
    25-10-2010 | Door: ANP

    JERUZALEM (ANP) – De synode over de benarde positie van de christenen in het Midden-Oosten, die de afgelopen twee weken in het Vaticaan is gehouden, heeft geleid tot een confrontatie tussen Israël en de Rooms-Katholieke Kerk.

    De regering van de Joodse staat zei na de beëindiging van de synode zondag dat de bisschoppenbijeenkomst is ,,gekaapt door een anti-Israëlische meerderheid” en heeft gehandeld in de beste traditie van ,,Arabische propaganda”.

    De synode had opgeroepen tot de beëindiging van de Israëlische bezetting van Palestijns gebied. Ook vroegen de bisschoppen Israël om niet langer de Bijbel te gebruiken om ,,onrechtvaardigheden te rechtvaardigen”.

    Bewoners van de illegale Joodse nederzettingen op de Westelijke Jordaanoever halen regelmaltig de Bijbel aan om hun claim op het gebied te rechtvaardigen.

    Bron: ANP

  98. ir. Hans R. van der Woude zegt: 27-10-10 om 20:56

    Is het Rutte gelukt om Wilders weer terug te halen in de normale wereld?
    Van mij krijgt hij het voordeel van de twijfel.
    En Wilders sprak over “het lichtpuntje aan het eind van de tunnel”. Zou hij ook blij zijn met deze zachte lading?
    Een zwaluw maakt nog geen zomer, maar mooi is dit begin wel.
    En het moet gezegd: centrum-links zou dit nooit voor elkaar hebben gekregen.

  99. ir. Hans R. van der Woude zegt: 27-10-10 om 22:38

    Hoeveel Hollandse kaaskoppen met één paspoort hebben zich door de geschiedenis heen niet loyaal gedragen tegenover ons eigen land?
    Ongeveer 10% van de bevolking?
    Het probleem van twee paspoorten is als zodanig geen probleem. Basta!

  100. ir. Hans R. van der Woude zegt: 14-11-10 om 22:12

    Nu komt de aap uit de mouw. Bakenende was opnieuw tot lijsttrekker van het CDA gebombardeerd om te voorkomen dat het CDA de schuld zou krijgen van de val van het Kabinet Balkenende IV.
    Zo liet Bleker weten. Geen verhaal, geen inspiratie, kortom een dood paard.
    En zo werd de PVV sterk gemaakt.
    Sukkel(s).

  101. ir. Hans R. van der Woude zegt: 16-11-10 om 18:21

    Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in.
    Gek hè, alle levenslessen liggen voor het oprapen, maar op het “moment supreme” zijn we niet zo rationeel.
    Ach arme, we doen ons best.

Geef een reactie