De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Tijd voor respect en tolerantie?

troonredeKoningin Beatrix zei in de Troonrede dat sociale samenhang niet langer vanzelfsprekend is in Nederland en dat het tijd is om tegenwicht te bieden. Wat vindt u? Bent u het ermee eens dat er meer respect en verdraagzaamheid, tolerantie en aanpassing nodig zijn? Laat het ons weten.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


55 reacties op “Tijd voor respect en tolerantie?”

  1. Marc Geilenkirchen zegt: 21-09-10 om 14:51

    Het zou idd prettig zijn wanneer er weer meer respect en verdraagzaamheid onder de mensen zou zijn. Volgens mij zijn zulke zaken echter vooral een effect: wanneer de zaken goed gaan zijn de mensen ook gelukkiger.

    Mensen willen weten waar ze aan toe zijn – waar gaan we bijvoorbeeld heen, als maatschappij?

    We zijn zo goed in het organiseren en efficienter laten functioneren van het systeem, maar dat gaat overduidelijk ten koste van onze natuur(lijke bronnen) en onze gezondheid.

    Is het dat waard? Willen we op de lange termijn allemaal astronauten worden? Ik kan het me niet voorstellen. Bovendien zijn er nog zat landen waar het meest geavanceerde vervoermiddel een ezeltje is, maar zijn die mensen daarom niet onze brothers and sisters?

  2. lesley zegt: 21-09-10 om 14:54

    Heel prinsjesdag is een grote poppenkast die de burger moet betalen, terwijl wij er niets rijker van worden.
    Waarom moet dit zon groot en duur evenement zijn, bespottelijk, en dat terwijl er duizenden Nederlanders op of onder de armoede grens zitten.
    Ik vind dit het dieptepunt van de democratie, ieder jaar opnieuw.
    Anno 2010 hebben wij geen persoon nodig die ons een slap gemonteerd tekstje opdreunt.

  3. Jip zegt: 21-09-10 om 15:09

    Natuurlijk heeft de koningin gelijk en kan dit niet vaak genoeg gezegd worden. Want natuurlijk zal dit deels aan dovemansoren gericht zijn blijkt ook uit de reactie van Lesley hierboven. Zo zullen er nog veel mopperaars volgen, waaronder onze geblondeerde oppermopperaar.

  4. Jan zegt: 21-09-10 om 15:29

    Wat ik vreemd vind is dat men ‘tolerantie’ vraagt van de burgers, terwijl de overheid overal een ‘zero tolerance’ beleid voert. Wie ‘zero tolerance’ zaait moet niet raar staan te kijken als men ‘zero tolerance’ terug krijgt.

  5. Sam Koeman zegt: 21-09-10 om 15:29

    Ik vraag me af of sociale samenhang überhaupt ooit vanzelfsprekend was. Doelde de koningin op de verzuilde, gespleten, samenleving waarbij je als protestant werd verteld dat je naar de hel ging als je in een katholieke winkel kocht? Of moeten we verder terug, naar de 19e eeuw en de tijd van de industriële revolutie? Toen bestond ‘sociale samenhang’ vooral uit met een groot gezin in een klein huisje plaats nemen. Toen was je noodgedwongen op elkaar aangewezen. De mislukte opstand van Troelstra, de opkomst van vakbonden, de grondwetswijzigingen van Thorbecke, de onafhankelijkheid van België… Gaan we nóg verder terug in de geschiedenis, op zoek naar sociale samenhang, dan komen we in de 18e eeuw terecht waarin zogenaamde vrijkorpsen de boventoon voerden en de sociale samenhang zover te zoeken was dat stadhouder Willem V naar Engeland moest vluchten. Nee, echt rustig is het nooit geweest.

  6. Respect moet verdiend worden. Dan ontstaat tolerantie. Zolang men de vloer aanveegt met s’-lands normen en waarden, zal er van verdraagzaamheid geen sprake zijn. Eerder een verder uit elkaar groeien.
    Momenteel is hier duidelijk sprake van. Ik verwacht ook niet dat de toekomst beter brengt. De maatschappij verhard met de dag.

  7. Tim zegt: 21-09-10 om 15:43

    Natuurlijk heeft de koningin gelijk, maar ik denk dat sociale samenhang niet vanzelfsprekend kan zijn als:

    Een deel van de mensen daar onder verstaat dat je samen de problemen aanpakt en oplost, samen de rekening betaalt op een naar verhouding eerlijke manier. Dit is de grootste groep mensen, deze ligt echter compleet in de vernieling doordat het niet gebeurt zoals verwacht wegens misbruik (van vooral groep 3 en manipulatie uit groep 2) en daar wordt slim op ingesprongen om mensen uit deze groep over te halen voor een andere oplossing te gaan.

    Een ander deel van de mensen sociale samenhang ziet als een onnodig kwaad dat hun ambities in de weg staat. Zowiezo het woord “samenhang” niet snapt op nationaal niveau want tenslotte zijn we allemaal Europeanen (zie de ironie van een troonrede als je je eigen regels als land nog wel kan maken, maar niet ten uitvoer mag brengen). Dus acties die de verschillen groter maken en de samenhang vernielen worden op slinkse wijze ingekleed en wel op zo´n manier dat een deel van de eerste groep en een deel van de derde groep buiten spel worden gezet. (Eerste groep zijn te goedgelovig, misschien is dat ook wel zo soms maar dat wil niet zeggen dat de oplossing daar niet ligt. Daar is gewoon niet op de juiste manier mee omgesprongen. Plan goed, uitvoering waardeloos).

    Een derde groep dus, die denkt dat sociale samenhang precies dat betekent. Beetje sociaal samen hangen, lekker niks doen. Op je lauweren rusten en een beetje klagen als er iets gebeurt dat je niet bevalt. Of gewoon helemaal niks doen en ervoor zorgen dat jouw “bevolkingsgroep” een slechte naam krijgt waardoor groep een op een gegeven moment zo ver over de zeik is dat men om verwijdering van die bevolkingsgroep gaat roepen (die overigens in alle lagen van de bevolking voorkomen, maar dat terzijjde). En dan roepen “maar ik heb het recht” ….of “discriminatie (wat eigenlijk hetzelfde betekent als je het een beetje van afstand bekijkt). De boodschap aan deze groep is: doe ook eens wat. Zo niet, dan kan je vertrekken (en nee, nu generaliseer ik niet op religie.)

    Het is voor mensen die geen zorgen hebben veel makkelijker oproepen tot “verdraagzaamheid” en “besparing” dan voor iemand die al tot zijn nek in de ellende zit. Wassen neus die troonrede. Geen woorden maar daden (en dat uit de naam van een Amsterdammer…). We hebben een leider nodig om het heft in handen te nemen. Ik kijk naar de kandidaten en streep af:

    Rutte? Die man weet niet wat sociale samenhang is. Groep 2.
    Wilders? Die heeft teveel vooroordelen jegens een bepaalde groep en is blind voor de rest.
    Verhagen? Die man kan helemaal niet omgaan met kritiek of tegenslag. Zijn enige oplossing is het verwijderen van “lastige cellen” binnen zijn organisatie.

    Ik zie het somber in, dat met die sociale samenhang. Niet dat ik er niet voor zal strijden tot mijn laatste snik, want gelijke behandeling voor iedereen staat hoog in mijn vaandel, maar ik sluit ook niet meer aan bij de “het is niet eerlijk” menigte. Die tijd is voorbij, het is tijd om je schouders eronder te zetten. Doe je dat niet, en wil je alleen hebben en niet geven, dan heb ik geen behoefte meer sociaal met je samen te hangen. Eerlijk en recht doorzee, ieder naar eigen kunnen (en niet naar eigen willen).

  8. Roelof zegt: 21-09-10 om 15:51

    Wij blanke Nederlanders krijgen altijd de schuld. Maar tolerantie: buitenlanders pas u aan met alle voordelen die u hier krijgt en tolereer ons in eigen land!!!!

    (Eigenlijk grote waanzin dt dit geschreven moet \ kan worden.)

  9. simpele burger zegt: 21-09-10 om 15:57

    Hare Majesteit de Koningin spreekt hier de absolute waarheid. Respect, Verdraagzaamheid is voornaam om in een veilige samenleving te kunnen leven. En tuurlijk ben ik bereid samen het tekort om te lossen. Alleen wat mij tegen de borst stoot is hierin het ontbreken van respect en verdraagzaamheid. Voor de GEWONE burger, net boven de armoede grens of net eronder, voelt het respectloos aan om te delen dat er meer bezuinigd gaat worden terwijl Hare Majesteit de Koningin (en vele andere die meer dan genoeg, soms teveel geld bezitten) armoede en of de grens van armoede nooit heeft ervaren. Mensen met genoeg geld hoor ik vaak zeggen dat luxe eigenlijk overbodig is. Als ik vraag of ze bereid zijn kleiner te gaan wonen? Is het antwoord dat ze de ruimte hard nodig hebben omdat het belangrijk is dat de kinderen onbezorgd kunnen spelen in de speelkamer. (Of erger nog het zeggen dat ze dat makkelijk kunnen terwijl ze opweg zijn naar de nieuwe aankoop van de nieuwste autoversie!) Terwijl mijn kinderen al tevreden zijn wanneer ze veilig in de woonkamer tussen alle dagelijkse dingen mogen spelen, dit omdat ik hen veiligheid bied. Echte verdraagzaamheid moet komen door te kijken wat er echt gaande is en de ”super de luxe” eens te delen. Daardoor zal er meer verdraagzaamheid komen waardoor die speelkamer voor de kinderen vervangen kan worden door de straten waar de kinderen weer veilig kunnen spelen!
    Meer geld is niet wat ik wil, wil ik alleen maar meer begrip voor mensen die overleven in deze hebzuchte wereld waardoor er meer gegund kan worden naar beide partijen.

  10. bas zegt: 21-09-10 om 16:02

    Voor een koningin, met de meest nabjie buren op een km of meer, is het makkelijk om tolerantie te vragen

    Voor mij, woonachtig in een rijtjeshuis van 4.98 meter breed, zijn de buren dus nooit ver. Zijn de buren op vakantie, dan zijn de overburen op een afstand van maximaal 10 meter nog steeds vlakbij, maar gelukkig zijn het geschikte mensen

    Toch, tolerantie – dan komt het ‘multiculturele samenleving’ ideaal weer omhoog, en voor mij is dat een contradictio in terminis. Een samenleving impliceert dat men een cultuur deelt – dat men elkaar begrijpt.

    Ik had Molukse kinderen op school, en die vertelden over bijvoorbeeld hoe bij hun getrouwd werd. Interesant, niets op tegen. houd dat vooral in stand, maar het gaat om de dagelijkse cultuur.

    Ik liep, ooit, achter een man met zijn zoontje, met een donkere huid. De zoon zei iets, en vader antwoordde ‘Wat zei je? We zijn nu in Nederland, je moet hier Nederlands praten’. Ik denk dat ze thuis hun eigen taal spreken, maar buiten willen ze opgaan in de Nederlandse cultuur. Aanpassen met behoud van hun eigenheid.

    Voor mij is dit het voorbeeld van hoe het zou moeten. Het stelt ook geen zware eisen aan bijvoorbeeld tolerantie

  11. Rik Seveke zegt: 21-09-10 om 16:10

    Mark Rutte heeft het in zijn reactie op de troonrede over een oplopende staatsschuld van 24 miljard euro volgend jaar. ‘Dat is zo’n 85 á 90 miljoen euro per dag!’ Dat is een handig sommetje om nog wat extra miljarden te bezuinigen…

  12. Casper zegt: 21-09-10 om 16:21

    De Koningin heeft volkomen gelijk met haar oproep voor respect en tolerantie. We mogen nimmer vergeten dat de consequenties van geen respect en intolerantie leidt tot een sfeer waarin bepaalde groepen worden buitengesloten. Je hoeft geen geschiedkundige te zijn om te weten wat er kan gebeuren met minderheden die buitengesloten worden, dat mag nooit in te nimmer in ons land gebeuren. Godsdienst vrijheid voor iedereen, en ook de vrijheid om nergens in te geloven, dat vraagt om respect en tolerantie; dat is het fundament van onze samenleving en niet zomaar een paar regels uit de grondwet.

  13. Siegfried zegt: 21-09-10 om 17:06

    De koningin herhaalt gewoon hetgeen zij in de vorige troonredes ook al heeft gezegd dus deze troonrede heeft niets nieuws. Bovendien moeten de aspecten respect en verdraagzaamheid wel van twee kanten komen en dat is in de praktijk helaas niet het geval.

  14. Het is wel erg makkelijk om als koniging te zeggen dan we meer respect voor elkaar moeten hebben. Heb zelf 18 jaar lang geprobeerd respect te bieden aan bepaalde bevolkings groepen. Helaas ook na 18 jaar moest ik totde conclusie komen dat dit totaal geen zin heeft. Wederzijds respect? Onzin, nu is de andere partij aan de beurt. Zlf de libkse partijen weten dat dit niet gaan gebeuren. Mensen die een geloofsovertuiging hebben waarin ze mij (atheist) naar het brandende vuur wensen, zullen nooit respect gaan tonen. Verder is de reactue van meneer cohen natuurlijk onzin als hoj zegt dat meneer Rutte een deadline van 1 juli had gesteld en it nooit zou redden. Het mag duidelijk zijn dat meneer Cohen in zijn situatie hetzelfde verhaal had verteld en de deadline ook nooit zou hebben gehaald.

  15. Erich zegt: 21-09-10 om 18:11

    Wat tolerantie en verdraagzaamheid betreft moeten een heleboel politici nog een heleboel leren, waarom denk je dat we nog steeds geen regering hebben ? Partijprincipes worden belangrijker geacht dan ons volk .
    In plaats van samen te werken om de echte problemen waaraan ons land mee te maken heeft aan te pakken, hebben ze het te druk om op alle mogelijke en onmogelijke manieren 1 partij weg te pesten .
    Tolerantie is goed maar waar is de grens?
    Als ik mijn kinderen maar alles liet doen waar ze zin in hadden waren het
    niksnutten en/of criminelen geworden .

  16. aken zegt: 21-09-10 om 18:35

    het wordt tijd dat die flauwekul eens stopt

  17. kristien zegt: 21-09-10 om 18:55

    waar maken jullie je druk om!!!!!
    t is in nederland toch alles al verspeeld en er komt echt NIKS meer van terecht omdat we al jaren zo,n flutregering hebben.

  18. Karin van Hout zegt: 21-09-10 om 18:57

    En Nederland luisterde met grote oren naar de vrouw in de ivoren toren!

    Zolang PVV, VVD en CDA grote groepen, moslims, ouderen, chronisch zieken, gehandicapten en de laagstbetaalden, in de samenleving uitsluiten, zijn de mooie woorden van onze Bea loze woorden.

    Het veroorzaken van armoede is de meest ergste vorm van terrorisme.

  19. Jolien zegt: 21-09-10 om 19:04

    Tolerantie en verdraagzaamheid is een groot goed, en het begint met elkaar accepteren zoals de mens is. Wij zijn allemaal gelijk en willen gelijk behandeld worden. Zodra je iemand met een scheef oog aankijkt dan kijkt de persoon ook scheef terug. Je kunt niet met de hele wereld bevriend zijn,maar wel met respect behandelen.
    En de bezuinigingen zijn dramatisch, vooral voor de chronisch zieken onder ons. Zij hebben er niet om gevraagd om ziek te worden en moeten door de bezuinigingen nog meer inleveren. Gezondheid is een gunst en niet te koop.
    Maar het water staat ons al aan de lippen en straks staan wij hier ook in de rij voor een dagelijkse maaltijd van de gaarkeuken, zoals in Duitsland al heel gewoon is.
    De voedselbanken krijgen het straks alleen maar drukker.
    Ik wens iedereen sterkte de komende tijd en een fijne avond

  20. Karin van Hout zegt: 21-09-10 om 19:10

    Het veroorzaken van armoede is de ergste vorm van terrorisme.

  21. Ricardo zegt: 21-09-10 om 19:27

    Niet iedereen begrijpt kennelijk dat de koningin in de troonrede weinig zegt dat niet door het kabinet opgeschreven of goedgekeurd is. Respect en tolerantie zijn woorden die Balkenende net als de koningin graag en regelmatig uitsprak. Er werd over gelachen en gesmaald maar dat maakt die woorden niet voor altijd zwakker. Intussen vinden zeer velen het weer belangrijker. Een vermaning die we als o zo vrije menseen niet graag horen en verdacht vinden maar die toch belanrijk vinden.

    Nieuwer is de ‘oude’ constatering dat respect en tolerantie niet vanzelfsprekend zijn en o ironie steeds weer ‘bevochten’ moet worden. Een toenemend gebrek wordt door velen vastgesteld, het geldt dan meestal wel voor het gedrag van anderen (tegenover jou). Tegenwoordig heeft het ook weer een ‘ouderwetse’ culturele en raciale dimensie.

    De verruwing in de politiek qua taalgebruik, het negeren van fatsoenlijke procedures (informatie) en constructieve discussie is een reflexie van wat er ‘op straat’ aan de hand is. Zo bezien is ‘de’ politiek helemaal niet verder losgezongen van de burger dan ooit. Er wordt misschien wel te goed geluisterd en meer ‘gezweefd’, zowel bij kiezer als gekozene. Lang vaststaande zekerheden blijken helemaal niet zo stevig te zijn. En diverse oude normen blijken waardevoller dan men meende. Na langdurig schijnbare rust zijn het weer geen saaie tijden.

  22. Martijn zegt: 21-09-10 om 19:43

    De koningin heeft de plicht dit uit te dragen vind ik. Als zij niet meer pleit voor tolerantie, wie dan nog wel?! Ik vrees alleen dat velen het er wel mee eens zijn, maar moeite hebben als het over henzelf gaat. Eerdere reacties zijn soms in de trend van:”Eerst de ministers/de koningin etc, dan doe ik het ook misschien nog wel eens”. Een betere wereld begint bij jezelf. Daarom: ik ben het er mee eens en ik zal proberen er wat mee te doen!

  23. Anita zegt: 21-09-10 om 20:32

    Volgens mij zei de Koningin ook het volgende: Een harmonieuze samenleving is gebouwd op respect, verdraagzaamheid en wellevendheid. Dat vergt geven en nemen, tolerantie maar ook aanpassing. Dit is de verantwoordelijkheid van ons allen.

    Dus het heeft geen nut om met een vinger te wijzen naar een ander. Hoe meer je wijst naar een ander des te meer wijs je naar jezelf.

  24. C. de Wit zegt: 21-09-10 om 20:37

    Eindelijk ben ik het met Wilders eens: er moet met on- tolerantie gereageerd worden op on- tolerantie. Daarom ben ik zo verschrikkelijk tegen die verschrikkelijke mentaliteit van die vreemdelingen haat en vind dat je dat hele rechtse volksdeel (Limburgers en uit het centrum van Den Haag geëxporteerde Schilderwsijkers) op een eiland moet zetten in de Waddenzee.
    Zo wat ben ik toch tegen al die losgeslagen jaren 60 tolerantie: weg met die (ultra) rechtse schavuiten. Leve de Majesteit, hoera, hoera, hoera(en dat meen ik ook).

  25. kees v steenis zegt: 21-09-10 om 20:42

    de koningin gaat zich steeds meer als links profileren. ze spreek als het over tolerantie gaat altijd richting de zelfde richting en wijst de andere partij in dit tweespalt nooit op hun plichten. tolerantie en verdraagzaamheid zijn bij uitstek bijbelse woorden maar daar heeft de koningin allang mee gebroken als men weet welke wetten zij allemaal onder tekend heeft. ik denk dat links gesmuld heeft van deze troonrede weer een bevestiging dat zij op de gode weg zijn

  26. willeke zegt: 21-09-10 om 20:57

    Hallo wordt allemaal eens wakker….
    Wat martijn zegt daar ben ik het mee eens.
    EEN BETERE WERELD BEGINT BIJ JEZELF.
    en dus niet naar een ander wijzen. En over de reactie van dat de koningin maar een bij elkaar geraapte troonrede heeft. Ze schrijft de troonrede niet eens zelf!

  27. Natuurlijk is dat nodig, burgers en politici.Ik erger me mateloos zoals onze voorgangers (politici) zich in het openbaar tegen over elkaar gedragen, en zeggen. (VOORBEELD) Maak eens een kabinet waar al het goede uit alle partijen inzit (nationale eenheid) En denk dan aan landsbelang en geen partijbelang. IK weet dat dit onmogelijk is . Dus pleit ik voor een zakekabinet. waar een ieder er voor gaat OM DE economie te repereren. En zet elke partij z’n stokpaard 4 jr lang in de ijskast.
    1 p.v.v vreemdelingen 2 d66 cristelijk ondewijs 3 sp over al tegen enz.
    Dan krijgen burgers respect een zeer bezort burger

  28. Laurentius zegt: 21-09-10 om 21:27

    H.M de koningin, is vandaag weer een voorbeeeld geweest voor iedere buger van ons land.
    Tolerantie moet een vanzelfsprekend iets zijn, wat een erfgoed moet zijn van ons land.
    Wij wensen dan ook dat H.M nog vele gegeven zal zijn om ons land te diene als onze koningin.

  29. Helena zegt: 21-09-10 om 21:51

    De koningin zegt…, de koningin vindt…, de koningin herhaalt…, de koningin heeft gelijk…. Dat kan allemaal zo zijn, maar dat heeft niets te maken met de Troonrede. Ook al zou ze het met alles oneens zijn, dan zou ze dat alles toch moeten zeggen. Dat staat namelijk allemaal op die vellen papier die ze bij zich heeft. En op die vellen papier staat een tekst die door de regering geschreven is. Zei Wim Kan niet ooit eens iets in de geest van: “dat het uitspreken van de Troonrede enige keer in het jaar was dat de koningin voorlas uit andermans werk”?

  30. Maureen zegt: 21-09-10 om 22:09

    Tijd voor respect en tolerantie? Helemaal mee eens. Dat het bij jezelf begint, ook mee eens. Maar, sommige mensen hebben een goede voorbeeld nodig. Daarom ben ik het er ook mee eens dat de overheid een zeer voorbeeld moet zijn.
    Als er geen respect en tolerantie is, ontstaat er angst, verdriet, ergernis en boosheid. Deze gevoelens kunnen heel veel schade aanrichten aan de samenleving.
    Kunnen wij NU niet pleiten voor een nieuwe 2e Kamerverkiezing, aangezien de aanstaande regering onze leven vet zuur gaat maken?

  31. Susanne zegt: 22-09-10 om 01:25

    ‘Verbeter de wereld begin bij jezelf’
    Ghandi

    Oproep tot boycot binnen de wet.

    Boycot alle politici, bestuurders, en managers die meewerken aan de bezuinigingsplannen. Enkel toegaan tot voedsel, medische zorg, en andere noodzakelijke voorzieningen. En dat is meer dan dat deze mensen de bevolking van Nederland gunnen.

    Misschien dat men dan wat meer wil meewerken in landsbelang.

  32. Joost zegt: 22-09-10 om 04:20

    Deze vanzelfsprekende samenhang waar Trix het over heeft bestaat naar mijn mening al heel lang niet meer. Wij Nederlanders weten dat ook best, maar hebben (ook heel Nederlands) angst dat te erkennen. We zijn vooral heel goed in het enorm graag willen, die samenhang. Maar als die er dan niet is, gaan we elkaar een beetje aankijken of iemand er ooit een opmerking over gaat maken. En de eerste wordt dan een beetje schoorvoetend bekeken, omdat ze bang zijn radicaal of politiek incorrect genoemd te worden. Benoem gewoon wat je opmerkt, en benoem ook wat je vervelend vindt, dat mag best! We plegen toch een mondig volk te zijn?? Nou, hier is je kans….
    De maatschappij is gepolariseerd, en dat gebeurt al sinds lange tijd. Maar ook al die tijd hebben we zoals ik net al zei, een beetje aan de zijlijn gestaan in de hoop dat de scheids er iets van zou zeggen. Maar die scheids is er niet, dat moeten we zelf doen. En dat vinden we eng… Als je durft te benoemen wat je vindt, hoef je ook niet pas na jaren je koningin een speech in dr handen te duwen waarin ze zegt dat het toch eigenlijk niet zo lekker gaat…. Ben het ook eens met Martijn van 21-09

  33. Johanna zegt: 22-09-10 om 08:13

    Natuurlijk heeft ze gelijk. Maar vergeten worden de voorwaarden waardoor dit ook mogelijk is.Bovendien ging en gaat het verder toch alleen maar over de centen. Over bezuinigen. Waar bezuinigen? Bij de gewone man. Dat bedoel ik met die voorwaarden. Tolerantie enz is gemakkelijk te vragen als je er zelf warmpjes bijzit. Als je op een hputje moet gaan bijten wordt dat wel anders.

    Eigenlijk word ik misselijk van die hele prinsjesdag. Alle poespas. Voor mij is dit zeker geen dag of feest van de democratie. Integendeel.Het is de terreur van de macht. En dat is dat waar het geld zit en die niet hoeven te bloeden. Ik moet echt maar zien hoe ik straks nog rondkom.

  34. paul zegt: 22-09-10 om 10:57

    Wanneer je niet bij de kliek van 1 procent zit die feitelijk de touwtjes in handen houdt, heb je alles maar te tolereren.

    Tweede huis in Amsterdam ? Kan onteigend worden voor plaatsing asielzoekers.
    4 kilometer te ‘hard’ gereden ? Incasso-maffia duwt weer een paarse envelop in de bus.
    Buurtoverlast door hangjongeren ? Klim eerst maar eens in de pen voor een jaar voordat iemand ‘de situatie op gaat nemen’.
    2e baan ? Kassa voor de staat door wegvallen loonheffingskorting.

    Om maar ‘iets’ te noemen.

    Het is overal zo. Het recht van de sterkste om sterk te blijven is om de belastingbetaler/’verkeers’overtreder/werkende burger uit te knijpen als citroenen. En maar ‘tolerantie’ en ‘vreedzaam samenleven’ roepen. Kan ik ook vanuit een Gouden Koets/kooi of Troon. (ipv sterkste/sterk mag U ook rijkste/rijk invullen).

    Van mij mogen ze het hele koningshuis afschaffen, de koninklijke familie op een nieuw in te polderen stuk grond zetten, een hek eromheen zetten en ze daar lekker tolerant met elkaar samen laten leven.

    Die geldverprutsende Koningshuis-onzin hebben we anno 2010 toch echt niet meer nodig. Nederland is allang Nederland niet meer !
    Het is een democratuur met een stel slappelingen in de 2e kamer.

    Maar goed, hier wilde ik het bij laten, want ik moet werken om nog meer
    belasting af te mogen dragen.

    Het ga U allen goed !

  35. Ted zegt: 22-09-10 om 11:58

    Ik word onderhand ziek van het gezeur op internet, een WK klagen winnen we makkelijk, iedereen met een afwijkende mening ‘moet dood’ en als dat niet helpt..
    NL is gewoon een verzameling asocialen.

  36. Hans v O zegt: 22-09-10 om 14:06

    Ik ga geen tolerantie opbrengen voor hufters uit Noord Afrika die hier buurten lopen te terroriseren homo’s in elkaar slaan enz, dat doet die slappe PVDA maar

  37. Erich zegt: 22-09-10 om 14:14

    Ik ben op mijn 21e begonnen als bankwerker met een modaal loon.
    Mijn vrouw bleef thuis tot mijn 2 kinderen groot waren .
    Samen met een flatje en een brommer waren we zielsgelukkig .
    Sparen? voor wat? elk tientje die ik had was na een paar jaar nog maar
    een dubbeltje waard!
    Mijn levensmotto is, leef vandaag morgen wordt het minder

    Wat ik hiermee bedoel is :
    Mensen, blijf positief ook al worden de omstandigheden nog zo ”erg” , we hebben het nog altijd beter dan het grootste gedeelte van de wereldbevolking en velen vechten om in leven te blijven .
    Waardering tonen voor alles wat we hebben en krijgen moeten we kennelijk nog leren .
    Enne, o ja over al dat gemopper over vergrijzing van de bevolking moet je niks van aantrekken, dat is tijdelijk (ben ook 62 )
    Moet je dan zien hoeveel ruimte er daarna over is, en meer huizen en geen files.
    Da’s ook vooruit denken toch?

    Ik wens ons allemaal sterkte

  38. Peter K zegt: 22-09-10 om 17:12

    Makkelijk zeggen met die miljoenen!
    Mensen belasting laten betalen van een minium loon!
    Weea daar eens wat toleranter voor dan volgt de rest vanzelf!
    En weg met de monarchie!Dat blijf ik zeggen!

  39. bla zegt: 22-09-10 om 19:02

    Ehm, ik baal er een beetje van dat we tegenwoordig toleranter worden t.o.v. intolerantie. De egoïstische zuurpruimen zijn in opkomst!

  40. TFWC zegt: 22-09-10 om 20:04

    Zolang er reacties beginnen met “Wij blanke Nederlanders…” weet je hoe laat het is. Veel mensen (opgehitst door rechtse media) willen niet accepteren dat de maatschappij is veranderd. Kop in het zand steken. Wat op zijn beurt nog meer “Wij zwarte Nederlanders” een reden geeft. Ik zie het somber in.

  41. jht zegt: 22-09-10 om 20:52

    Respect en tolerantie, daar draait het allemaal inderdaad om….
    Als iedereen dit voor elkaar zou willen/kunnen opbrengen, dan zou de wereld er heel wat anders uit kunnen zien.
    Respect en tolerantie voor andersdenkenden, mensen met een andere levensovertuiging en respect voor de vrijheid van meningsuiting.
    Datzelfde respect zie ik dan ook gelijk graag terug voor de gewone burger, de minima, de chronisch zieken en gehandicapten en ga zo maar door, díe mensen die straks de lasten moeten gaan dragen die eigenlijk op héél andere schouders thuishoren!

  42. Bram S. zegt: 22-09-10 om 21:54

    Wat een soms heftige reactie’s allemaal, goed voor je hart,
    begin nou eens bij de basis, bij je zelf!
    Al dat geredeneer en gelul heeft toch helemaal geen zin als je niet
    bij jezelf begint.

    Begin nu eens gewoon in alles wat je zegt en doet vooraf na te denken
    “hoe zou ik zelf behandeld wilen worden”!

    Niemand wil toch benadeeld, opgelicht, uitgekaffert, mishandeld, of
    respectloos behandeld worden, etc. etc.

    Dus het is gewoon heel simpel,”verbeter de wereld en begin bij je zelf”, of je nu een religie aanhangt of niet.
    Begin bij jezelf en denk na bij alles wat je doet voordat je het doet,”nogmaals behandel een ander zoals jezelf behandeld wil worden” als je dat doet zou het in de wereld er al een stuk beter naar toe gaan en dan zou er ook al veel meer respect voor elkaar zijn.

    Succes ermee !!

  43. Brian zegt: 22-09-10 om 23:49

    De koningin had groot gelijk. Naar mijn gevoel ging dit een paar decennia trug toch beter. Kennelijk heeft de secularisatie ons niet gebracht wat we er van verwachtten. Liberaal is libertijns geworden. Oftewel: Iedereen is vrij, zolang het maar seculier is. Zouden vrijheid, respect en verdraagzaamheid dan toch bij onze christelijke wortels horen?

  44. Derk de Jong zegt: 23-09-10 om 02:28

    Even voor de duidelijkheid; die club die in de tweede kamer zit in vak “K” die schrijft Beatrix voor wat ze moet lezen. Dus de troonrede met het gedeelte over “tolerantie” hoeft niet haar mening te zijn. Zij moet gewoon “tolereren” wat daar staat. Ze moet ook de “gouden koets” tolereren, want in dat ding zit je echt niet makkelijk. Je zit n.l. op een vrij smal bekleed plankje, zelf gezien want ik heb er een keer in gezeten toen ik nog marechaussee was.

  45. cham zegt: 24-09-10 om 07:34

    @paul. Goed draag dan geen belasting af. Dan mag je ook niet meer over de nederlandse wegen rijden, in nederlandse ziekenhuizen liggen, onderwijs genieten enz enz enz om maar ns een paar zaken te noemen. Hou toch ns op met klagen zeg

  46. Jesse zegt: 25-09-10 om 17:05

    Ik ben het helemaal met haar eens.
    Daarbij wil ik wel zeggen dat je dan naar jezelf moet kijken, dat je zelf tolerant bent, verdraagzaam en enigszins in staat tot aanpassen.
    Het is dodelijk dat steeds te vragen van anderen, een ander moet dat,
    nee ik zelf, ik wil tolerant zijn en verdraagzaam.

    Ik woon in Nederland, autochtoon zoals dat heet, al generaties.
    Maar iedereen die hier woont is mijn landgenoot, ongeacht kleur, geloof, sexe en achtergrond.
    Ik wil daar tolerant en verdraagzaam naar zijn.

    Het is zo makkelijk altijd met de vinger te wijzen, in de slachtofferrol te kruipen.
    En het groeit zo scheef. Ik hoorde dat een ambassadeur op het matje is geroepen omdat hij Wilders stemmers, mensen die vanuit een angstpsychose stemmen noemde. Terecht, maar gaan klagen als je zelf alles wel mag of wil roepen vind ik kinderachtig en getuigen van een enorm gebrek aan zelfreflectie.
    Dit land is niet van iemand, dit land is niet van een koningin of een politicus, je kan het zo voelen maar het is niet zo.
    We moeten het samen doen.

    De laatste jaren is de focus zo geweest op immigratie en vreemdelingen en op de economie dat wij zelf aan de fundamenten van onze zogenoemde “christelijke traditie” zijn gaan tornen.
    We maken van onszelf een achterlijke cultuur, een intolerante materialistische cultuur, een score bord cultuur.
    En van een ander vragen dat hij zich aanpast lijkt me heel raar als je je zelf zo asociaal en onaangepast doet als sommige van onze bestuurders.
    Tegenwoordig wordt je een loser genoemd als je op morele gronden beslissingen neemt (ab klink).

    Dus ik ben het helemaal met haar eens en dan moeten we als we toch willen wijzen gewoon in de spiegel kijken en vragen : hoe tolerant ben ik zelf, hoe verdraagzaam ben ik zelf…..

    Hoe perfect ben ik dat ik mag zeggen wat een ander moet veranderen.
    Want, ik was hier eerst dus jij moet veranderen, lijkt mij kleuterschool gelul.

    Een ander de schuld geven voor je eigen ongenoegen is heel natuurlijk, maar dan is dat de cultuur en met onze christelijke traditie hebben we dan allang gebroken, dan moeten we ons daar niet meer op beroemen.

  47. henk k zegt: 26-09-10 om 19:09

    In het oorspronkelijke stukje worden nogal wat verschillende zaken aangeduidt:
    -sociale samenhang: komt in gevaar als de verschillen (in beloning) toenemen
    -respect: inhoudloze term, je kunt van alles respecteren en het er tevens hardgrondig mee oneens zijn
    -verdraagzaamheid: altijd goed natuurlijk, zolang het er maar niet om gaat alles te accepteren
    -tolerantie: voor allerlei uitleg vatbaar, duidelijk is dat we wel wat van elkaar moeten dulden.
    -aanpassing: is op zichzelf geen kwaliteit. Vasthouden aan het eigene is in veel gevallen minstens zo waardevol.

    Ergo: gooi het niet allemaal op één hoop.

  48. Martijn zegt: 27-09-10 om 15:02

    Allereerst maar eens kijken of ik een reactie kan geven op een mening van iemand hierboven aangaande het koningshuis. Te vaak krijgt het koningshuis te horen dat het geldverspilling is en we het beter kunnen afschaffen omdat de burger voor de kosten moet opdraaien.

    Deels is dat standpunt waar. Wij, de burger, betalen voor het koningshuis. Als ik mij niet vergis komt dit bedrag uit op een paar euro per persoon per jaar. Sommigen kunnen deze euro’s beter voor iets anders gebruiken, daar ben ik het volledig mee eens, maar men vergeet dat bij elk bezoek dat het koningshuis brengt aan het buitenland er een hele delegatie met hen me gaat van onder andere ondernemers en diplomaten. Deze mensen proberen handelscontracten te smeden en het koningshuis zorgt ervoor dat veel gesloten deuren opeens geopend worden voor hen. Dat is de verborgen kracht van het koningshuis welke veel mensen onderschatten.

    Maar, om terug te komen op de discussie..

    De koningin (of eigenlijk de Minister President / De Regering) spreekt wijze woorden wanneer zij spreekt over verdraagzaamheid, respect, tolerantie en aanpassing. Het punt is echter wat men onder deze begrippen verstaat. In Nederland, maar ook in de rest van Europa vind op dit moment een wisseling van de wacht plaats waar het gaat om “kleur”. Nederland heeft tijdens de vorige verkiezingen gekozen voor een meer “Rechtse” koers, waar we voorheen nog meer neigden naar een “Linkse” koers. “Rechts” kijkt over het algemeen anders naar begrippen als verdraagzaamheid en tolerantie dan dat “Links” dat doet.

    Begrippen als individualisme en privatisering zullen de komende tijd de overhand krijgen. Is dit wat men verstaat onder tolerantie? Men geeft de ondernemers de vrije hand om zaken zelf te regelen en de overheid trekt zijn handen steeds meer af van allerhande zaken… tolerant? Sommigen vinden van wel. Anderen niet.

    Verdraagzaamheid… de afgelopen tijd wordt er steeds meer naar de eigen burger gekeken… naar “de Nederlander”. Iedereen die zich niet wil aanpassen aan “de Nederlander”, moeten wij strenger inburgeren of niet toelaten tot Nederland. Is dit verdraagzaamheid? Wederom, sommigen vinden van wel. Anderen vinden het van niet.

    Wat ik met dit wil aangeven is dat de woorden van de Koningin op iedereen van toepassing kunnen zijn en een invulling kunnen zijn voor alle ideëen en meningen in de samenleving. Zelf denk ik dat wij niet moeten vergeten dat we met meer mensen zijn dan enkel onszelf en dat wij moeten beseffen dat wij, Nederland, niet zonder het buitenland kan. In de handel niet, omdat wij een te klein land zijn, maar ook op het punt van immigratie niet. Wie gaat ons later verzorgen als wij te maken krijgen met vergrijzing? Wie gaan onze WC’s schoon maken als wij dat zelf niet meer willen? Om maar een voorbeeld te noemen.

    Verdraagzaamheid, respect en tolerantie moeten, in mijn ogen, ervoor zorgen dat het individualisme in de perken wordt gehouden. Individualisme is niet slecht, maar dient ook niet de absolute overhand te krijgen. Daar moeten wij altijd voor waken.

  49. Jannenman zegt: 28-09-10 om 21:42

    respect komt van ‘specio’ = zien. re-zien = omzien, of opzien, opkijken naar. Men kijkt naar wat men begeert en naar wat angst inboezemt. Iedereen doet het, maar waar vroeger (tot een jaar of 10 geleden) de nadruk lag op kijken naar bv autoriteit (wo ouderen), ligt de nadruk nu op te preferen groepen in de bevolking. Al met al verliest een woord met zon snelle ommedraai én veelvuldig foutief gebruik zijn waarde.

    verdraagzaamheid is afgeleid van dragen. vér-dragen. Niemand wil vér dragen, want iedereen heeft daar een hekel aan. Ook hypocriet om daarom te vragen terwijl men op hetzelfde moment de maatschappij uitholt, a-socialiseert (individualisme), waardoor men amper nog wil dragen, laat staan vér-dragen. Ontzorgen is ook zo’n woord dat ik nog te berde kan brengen hier.

    tolerantie: Men tolereert per definitie wat men niet wil, maar wat door de strot geduwd wordt. Ik hoef, hoop ik, niet uit te leggen dat dat per definitie met tegenzin is.

    Aanpassing. Passen, aanpassen. Das allemaal leuk en aardig als je een oude jas hebt en je krijgt een nieuwe (en dannog maar hopen dat ie lekker zit), maar het gaat hier uiteraard over aanpassen aan zaken die men ook niet wil, uitgaande van het rijtje ervoor en de maatschappelijke context. Men vraagt dus impliciet om aanpassing aan de multicultuur. En dat ding is zo strijdig als iets maar kan zijn. Culturen zijn per definitie verschillend en onderscheiden zich juist op de moreel grote botspunten. In sommige culturen zijn alle loslopende meiden neukbaaar. Bij ons was dat niet, maar we zullen ons wel aanpassen. Das een grote en zo zijn er bergen. Een kleinere: wij waren ervoor dieren zo min mogelijk pijn te doen, maar halal vlees ligt nu in de supermarkt. Er zijn nog steeds bergen mensen die dit niet willen zien en juist zij staan als eersten klaar om te roepen “stropdas verplicht!”. DAT is cultuur.
    Het is sowieso een kulding om te ;vragen’, aanpassen. Een oproep tot darwinisme uit de mond van de koningin. Wat ook idioot is, want het zijn de woorden van bakellende, een socioloog notabene en gristen (anti darwin).

    Ik kruip weer weg, want ik ben klaar met aanpassen.
    ajuus

  50. Marcel zegt: 29-09-10 om 16:41

    Er zijn in Nederland twee ideologieën aanwezig die in hun ‘heilige’ boeken haat preken naar andersgelovigen en ongelovigen. Die roepen dat wie niet doet wat hun ‘heilig’ boek zegt voor eeuwig gemarteld zal worden in de hel. Die beide in de geschiedenis de smerigste misdaden hebben begaan en talloze intolerante ‘prekers’ hebben voortgebracht die tweespalt en haat zaaien dat het een lieve lust is.

    En dan vinden ze het nog gek ook dat ik weiger tolerant te zijn tegenover deze ideologieën. Wat mij betreft worden beide verboden. Men noemt het ‘freedom of religion’ maar het zou moeten zijn ‘freedom from religion’. Religie is immers nog nooit een ‘force for good’ geweest.

  51. Marcel zegt: 29-09-10 om 16:50

    Koran: vermoord de ongelovigen waar je ze maar vind.

    Dit denken moslims allemaal want het staat in de koran, en de koran is ondeelbaar volgens islam.

  52. C. de Wit zegt: 29-09-10 om 18:36

    Deze troonrede luidt de test van de democratie in, een test of we democratie waardig zijn.

    Gedogen is toestaan,
    gedogen is legaliseren
    - van discriminatie,
    - van onrecht tegen grote groepen,
    - van alles wat tegen de basis is van onze de vrijheid en de rechtstaat.

    We zijn blijkbaar niet bevrijd van de tirannie, want die tirannie zit nog altijd in veler hun hoofden.

  53. Tim zegt: 30-09-10 om 13:29

    Erg mooie politiek zo. Ab Klink bij Pauw en Witteman liet zien dat je ergens tegen kan zijn om politiek-principiele redenen (maar absoluut niet persoonlijk, hij noemde Geert Wilders zelfs een prettig mens ondanks dat hij zijn mening niet deelt) en dat op een nette manier kan uitleggen zonder te strooien met roddels. Ik vond ook zijn reactie toen er om uitleg van zijn brief gevraagd werd van karakter getuigen. “Die brief was voor de heer Bleeker en de heer Verhagen, hij was persoonlijk en dus had hij helemaal niet naar buiten mogen komen”. Daar zouden heel erg veel mensen tegenwoordig een voorbeeld aan moeten nemen.

    Heel erg veel respect voor Ab Klink, voor de manier waarop hij zich heeft verzet op principiele basis. Dat zouden mensen die zo hard lopen te schreeuwen juist moeten waarderen. De man draait niet, hij staat ergens voor en komt daar voor uit. Net als Koppejan en Ferier dus. Als je afspraken van een fatsoenlijk niveau zijn hoef je niet te vrezen dat ze tegen zullen stemmen. Pas als het niet deugt doen ze dat wel.

    Wat niet deugt is die mensen vanaf elf uur s’morgens afschermen van de rest van de fractie en de hele dag op ze in praten. Dat deden ze vroeger ook met mensen die het ergens niet mee eens waren en iets anders geloofden. Dat heette Inquisitie. Moet toch bekend in de oren klinken van het CDA.

    Laat ze in hun waarde, laat ze in je fractie en laat de stem van een minderheid in je partij niet verloren gaan. Want bij de volgende verkiezingen ben je die minderheid dan ook kwijt.

    Verder een mooi motto (en dat zeg ik als SP stemmer). Ik heb wel flink wat kanttekeningen bij wat er ligt, en ben het zeker niet helemaal eens met een heleboel dingen maar er zijn ook dingen bij die me meevallen. We zullen wel zien of het ook zo gematigd wordt doorgevoerd als het er staat.

    Overigens vond ik dat Klink wel een heel goed punt had:

    Als je moslims hier niet wilt hebben, waarom stuur je ze dan op een integratie? OF je laat ze integreren en geeft een faire kans OF je werkt ze er systematisch uit. Ik ben voor de faire kans, want ik generaliseer niet op geloof en achtergrond. Dan zijn alle mensen holbewoners en dus potentiele concurrenten die mijn vrouw met een klapje van een knuppel hun grot in zouden kunnen trekken. Ik dacht dat we op een punt van beschaving waren aangekomen dat we ons realiseerden dat ieder individu verschillend is en dus zelf keuzes kan maken. Generaliseren is een zwaktebod, en getuigt van luiheid. Los problemen op bij de kiem, maak er werk van.

  54. rangdangdoodle zegt: 09-10-10 om 15:10

    tijd voor tolerantie en respect?niet voor wilders en zijn eencellige bende

  55. Respect is iets wat je met normen en waarden wordt meegegeven.

Geef een reactie