De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De hobbelige weg naar Kunduz

DEN HAAG-AFGHANISTAN-DEBATMooi artikel in de Volkskrant, vanmorgen. Afghaanse agenten vertellen daar over hun werkelijkheid: vechten om te overleven.
Die werkelijkheid lijkt haaks te staan op de Haagse afspraken, dat agenten niet worden opgeleid om te vechten. Ze moeten veiligheid brengen. Zodat Afghanistan er zelf weer bovenop kan komen. Dat is de theorie.
Maar het is een vaak gemaakt verwijt aan het kabinet en GroenLinks: zou het in de praktijk nou echt zo gaan?

Er moet een ‘contract’ komen met de Afghaanse overheid; daarin staat de Nederlandse aanpak beschreven. De do’s en vooral don’ts voor de nieuwe agenten. Centrale boodschap: Nederland wil niemand opleiden om soldaat-in-politiepak te worden.

Zo’n contract moet in de praktijk ook wat voorstellen. De minister kan van alles toezeggen, de gouverneur van Kunduz ook, maar het ging GroenLinks natuurlijk om de praktijk. Dus de lokale commandanten moeten dat contract kennen, en zich aan de afspraken iets gelegen laten liggen.

‘Als het misgaat, gaat de stekker eruit.’, daarop vonden Sap en Rutte elkaar. Maar wat is de definitie van ‘misgaan’? Als er toevallig één opgeleide agent toch gaat vechten? Of overloopt naar de Taliban? Twee agenten? 10 procent? 15 procent?

En wie stelt vast dat het eventueel niet loopt? De NAVO die wil dat Nederland blijft? Het kabinet dat ook graag wil dat de missie doorgaat? GroenLinks?

Volgende: hoe gaat de stekker er dan uit? Gaat Nederland melden bij de NAVO dat we het -bij nader inzien- toch een onmogelijke missie vinden? Omdat we onszelf eisen hadden opgelegd waarover andere landen de schouders ophaalden?

Mocht Nederland tussentijds vertrekken, dan is dat een dubbele diplomatieke blunder: eerst gingen we met een ingebeelde werkelijkheid richting Kunduz, en daarna gingen we er weer weg omdat de critici achteraf toch gelijk hadden.
Het kabinet zal dat koste wat kost willen vermijden. GroenLinks waarschijnlijk ook.

En intussen zwenken na iedere Afghaan die z’n verhaal doet de camera’s richting minister Rosenthal en GroenLinks leider Sap. ‘Zie je nou? Dat zei toch iedereen?’

Jeroen van Dommelen

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


11 reacties op “De hobbelige weg naar Kunduz”

  1. Ricardo zegt: 15-02-11 om 19:21

    Het vertrouwen van Sap en het erewoord van Rutte veranderen niets aan het verschil in werkelijkheid tussen Den Haag en Afghanistan. Waardoor wen vanaf nu vrijwel wekelijks ondergedompeld gaan worden in kritische vragen van de oppositie en vergoeilijkende woorden van het kabinet, D66 en GroenLinks. Opnieuw zal het teveel aandacht en ten koste gaan van (het gebrek aan) ander beleid. Dit is internationaal, ethisch en belangrijk voor ‘onze’ positie. Dus kiezer: niet zeuren maar meedoen. Heb vertrouwen, stem op ons. Om het kabinet liefst snel naar huis te sturen of juist steviger in het zadel te hijsen. Het gaat niet om u..

  2. Nou, wanneer het (blijkbaar) wenselijk is dat er in Afghanistan een meer duidelijke afbakening komt tussen (verantwoordelijkheden van) politie en leger dan moet daar maar voor gezorgd worden. Mannen die dan uiteindelijk toch liever het ‘vechtwerk’ willen verrichten die kunnen op een later tijdstip alsnog in het leger gaan werken.

  3. Joern zegt: 16-02-11 om 00:56

    Ik ben Duitser en we hebben hier in Duitsland ook de discussie over de vraag of het een oorlog is of niet. Al jaren vertelden de politici ons dat het niet om oorlog voeren maar om een vredesmissie ging. Maar naardat de Duitse Bundeswehr in de regio Kundus steds meer gevechten moest voeren tegen de Taliban en ook doden op duitse zijde vielen is het nu veranderd. Ook de politici als de duitse minister van defensie Guttenberg praten nu van oorlog en gesneuvelde soldaten. Ik ben geen politieke vriend van de CSU’ler Guttenberg, maar ik vind het goed dat hij dat nu doet en niet meer probeert de realiteit ne negeren.

    Blijkbaar is de mevrouw Sap van GroenLinks nog nooit in Afghanistan geweest of ze is zich bewust ervan, dat zij personlijk ervor zorgt, dat niet goed getrainde politieagenten op de straaten van Kundus onder vuur van Taliban-strijders komen. Als Nederland niet meer meedoen wil in Afghanistan moeten andere landen en ook de Afghanen dat accepteren. Geen probleem.
    Maar op deze manier meedoen, dat is onmenselijk en gaat misschien ten koste van het leven van politieagenten in Afghanistan.

    Ik dacht eigenlijk dat de Nederlandse politici uit het Sebrenica-verhaal geleerd hadden. Toen hebben onder andere Nederlandse politici ervoor gezorgd, dat Dutchbat niet ingreep en duizende ongewapende mensen geen kans hadden.

  4. Tja zegt: 16-02-11 om 10:00

    Ik hoorde vanmorgen een discussie op de radio met een man van Groen Links. De man had het over het “terugbrengen van een situatie waarbij politie civiele taken kon gaan doen en wetten weer gehandhaafd konden worden”. Beste meneer van Groen Links. Afghanistan is al tientallen jaren een militair bewind. Er zijn stammen, die hebben eigen mini-legertjes. Bevolking heeft wapens, dat is normaal. Politie heeft dus nog meer wapens en de wetten die gelden heet de Sharia.

    Van terugbrengen naar een situatie is dus geen sprake. Er is sprake van dat wij (schijnbaar) onze westerse maatstaven willen gaan doen gelden in een land dat daar niet democratisch voor kiest. Een land dat nu in oorlog is met het westen, maar daarvoor in oorlog was met zichzelf. Er is geen civile rechtsgang, die is er al heel erg lang niet. Die gaat er ook niet komen als de mensen daar niet in meerderheid voor kiezen. Zolang er oorlog is is die keuze niet neutraal.

    Afghanistan is oorlogsgebied. En te denken dat je mannen kan gaan opleiden om ze vervolgens te verbieden zich (militair) te verdedigen is absurd en gaat je nooit lukken. Tenzij je natuurlijk net als minister Rosenthal een meester bent in woordspelletjes en de Taliban niet als strijdkrachten beschouwt maar als criminelen. Dan kunnen ze alles doen wat ze willen toch?

    Nee meneer van Groen Links. U laat zich willens en wetens in de zeik nemen. En dat neem ik uw partij ernsig kwalijk omdat u het alleen doet zodat mevrouw Sap nog even bij Markje op schoot kan kruipen.

    Ik heb een voorstel aan minister Rosenthal en iedereen die hiervoor gestemd heeft: Voor iedere keer dat een van die politiemannen alsnog militair wordt “gebruikt” (wederom, woordspelingen doen we even niet aan) doen jullie…. 100,000 euro in de staatskas? Dan is ons begrotingstekort een maand nadat de opleiding voorbij is al opgelost.

  5. Bert zegt: 16-02-11 om 12:40

    Waarom zijn die lieden niet de afgelopen 8 jaar daar getrained ?

    Nu moet een zooitje ongeregeld, ( als ik alle media informatie moet geloven, en vele beelden op televisie) wat maar in het wilde weg schiet, voor € 50.000,- de man/ per jaar aan het handje van Nederlandse politie trainers naar een vechtmissie geleid worden.

    Nederlandse verspilzucht , dit is nu politiek !

    Mevrouw Sap en alle leden, Hartelijk bedankt !

    Voor al dat vele geld hadden wij heel veel nuttige zaken in Nederland kunnen oplossen.

  6. jaco zegt: 16-02-11 om 21:00

    Ben net terug uit Kunduz, het is de hel op aarde, ik denk dat nederland al vast een berg lijkzakken moet inslaan.
    Ik heb er 1 maand gezeten en ar zijn zeker 150 doden gevallen

  7. Den Driek zegt: 17-02-11 om 08:03

    Geef die linkse struisvogel eens een schop onder z’n hol zodat z’n kop uit het zand floept. Kan hij weer gewoon zien wat er werkelijk aan de hand is. In Afganistan bestaat slechts een overtuigend argument ( tegen steniging en neuzen afsnijden) en dat is wie het eerst schiet met het grootst mogelijk caliber. Dat dwingt respect af een niets anders. Niet mee eens dan wegblijven daar.

  8. DAn zegt: 17-02-11 om 10:45

    Goed, duidelijk, volgens de afspraken blazen we dus de missie af, spaart enkele miljoenen euro’s die naar onderwijs kunnen en scheelt weer een hoop dode Afghaanse burgers.

  9. jordan zegt: 20-02-11 om 17:50

    Hoe kan een land als nederland alsnog een discussie voeren over een “missie” als ze niet eens goed ingelicht zijn.
    We gaan beschermd worden door de duitsers tot 2014 maar de duitsers hebben het over totale terugtrekking in 2012.
    En over de gevolgen hebben we het maar niet.
    Dan hebben we het over geld, voor de veteranen met problemen is helemaal geen geld, dus hoe kun je dan militairen weer uitzenden waar 5% van terugkomt met problemen.
    Het geld van alle potjes die nodig zijn zijn inmiddels op.
    Defensie kan heel veel dingen niet meer uitvoeren omdat er geen potjes meer zijn, zorg eerst eens dat je eigen kas gevuld is voordat je weer mee wilt doen met de big brother.
    Ach het is een gebed zonder eind maar toch blijft het gewoon van de zotte dat mensen uit het kabinet achter een bureau een beslissing nemen.
    Theorie en praktijk tja wie zal er wat van zeggen.

  10. Louis van Rasten zegt: 22-02-11 om 18:21

    Uit dit artikel blijkt maar weer eens dat Den Haag helemaal niets afweet van wat zich nou werkelijk afspeelt in het door oorlogen verscheurde land Afghanistan. Een meerderheid van Nederland is tegen evenals diverse buitenlandse bronnen beweren dat het er levensgevaarlijk is en dat je van een opbouwmissie niet of nauwelijks kunt spreken. Toch houdt GroenLinks de poot stijf en gaat hiermee op oorlogspad tezamen met het CDA, D66, CU en de VVD.

    Ik wil hun gezichten weleens zien indien er slachtoffers zullen gaan vallen. Dan kruipen ze in hun ivoren torentje ergens in een hoekje terug. Het is ongehoord maar bovenal onverstandig om in dit tijdsstadium een politiemacht richting dat land te sturen terwijl het land nog in een bittere strijd is met de extremistische Taliban. Ook de Duitse legeronderdelen hebben te kampen met zware verliezen en zelfs Angela Merkel had het over een negatief scenario hetgeen zich daar afspeelt.

    Het wil er maar niet in dat een genoemde missie niet kan naast het kostenaspect wat dit allemaal met zich mee zal gaan brengen. Juist in tijden van grote bezuinigingen doet men een dergelijke domme zet. Bovendien kunnen wij de politie hier in Nederland hard gebruiken.

    De aankomende verkiezingen zullen verduidelijken wat voor een effect genoemde beslissingen zullen zijn op bijvoorbeeld het aantal stemmen. Alle bovengenoemde partijen staan er al niet zo gunstig voor -behalve dan de VVD- en dan nog zulke risicovolle en naïeve beslissingen nemen? Ik sta werkelijk te kijken met verbazing!

  11. Het lijkt wel dat ondanks de gigantische bezuinigingen in Nerderland We steeds maar voorop willen lopen met gewelds uitdragingen Afganistan Libie en welk land is het volgende. Ik ben het daarom volledig eens met de bovenstaande comentaren. En zeker groen links zou beter moeten weten.
    Wij mensen zitten noch steeds in een primitieve evolutie en daarmee zullen we het moeten doen. Toch wil ik de hoop niet verliezen dat we als mens zijnde uiteindelijk voor een menselijke samenleving zullen kiezen.

Geef een reactie