De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Praat mee tijdens de live-uitzending

nederland-naar-de-stembus-2Op radio, tv én internet is de NOS live-uitzending van de Provinciale Staten-verkiezingen begonnen.

U kunt tijdens de uitzending op dit blog meepraten over de uitslagen. Reacties moeten aan een paar voorwaarden voldoen, die u aan de rechterkant kunt lezen. We wensen u alvast een fijne tv-avond.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


176 reacties op “Praat mee tijdens de live-uitzending”

  1. Igor Schaap zegt: 02-03-11 om 20:31

    Geachte heer/mevrouw,

    Misschien onverwachte vraag, maar het lijkt er op dat dit ook de derde of vierde verkiezingsnederlaag op rij wordt voor de PvdA. Jazeker. Is bekend wat heer Cohen hier mee zal doen? Ook conclusies?

  2. De hogere opkomst is mede te danken aan een oproep via blogs en twitter mee te doen aan het democratisch experiment, dat tot doel had de opkomst te verhogen.
    Zie ook http://www.peterspagina.nl/blo.....og_id=1220

  3. Fatima zegt: 02-03-11 om 20:41

    De PvdA gaat rocken. De kanteling van rechts naar links is al in gang gezet. Vertrouwen in CDA staat op -8, PVV met al zijn gedraai en gekonkel en het missen van ruggegraat bij Rutte gaat zorgen voor een hele spannende uitslag.

  4. De “sneeuwschuiver” van Cohen getuigt van geen visie. De Eerste Kamer heeft als doel kritisch te kijken naar de ingediende voorstellen en te toetsen aan algemeen belang. Niet om alles als een sneeuwschuiver weg te schuiven. Weinig constructief blijkt de visie van Job Cohen. Hij laat daarmee belastinggeld als sneeuw voor de zon verdwijnen met onzinnige weerstand… Na Amsterdam te hebben achtergelaten met een miljoenenschuld en landelijke nederlagen is het tijd om de conclusie te trekken dat hij geen bestuurder of beleidsmaker is… #geen wachtgeld #incompetent #naarhuis

  5. Krister zegt: 02-03-11 om 20:42

    Er wordt bij de opening verteld dat de stemlokalen nog een half uur open zijn, maar dat is toch echt tot 21.00 uur

  6. Priceless zegt: 02-03-11 om 20:45

    Ik zeg Wilders op 1…………………………………………….

  7. ikku zegt: 02-03-11 om 20:46

    ik hoop dat rechts gaat winnen in heel nederland. en dat het cda niet gaat verliezen maar winnen.

  8. ikku zegt: 02-03-11 om 20:47

    wilders moet verliezen

  9. Koos zegt: 02-03-11 om 20:49

    Gevraagd: sneeuwschuiver. Leuke Job, Cohen?

  10. Peter zegt: 02-03-11 om 20:50

    Waarom zien we geen politici uit de Provinciale Staten??
    Die gasten uit den Haag zie je het hele jaar door, tot vervelens toe.

  11. bastiaan zegt: 02-03-11 om 20:54

    Sneeuwschuiver van Cohen is pure “2e kans”. Wat ze in de TK niet tegen kunnen houden dan maar in de EK proberen. Weet niet of Cohen zelf (bij nederlaag) nog wel een kans verdiend.

  12. Robert zegt: 02-03-11 om 20:54

    Het maakt niet uit wie er wint. De politiek van tegenwoordig blijft toch één kleuterklas.

    Ze debateren over zaken waar ze niks mee te maken hebben (Libië, Afghanistan) én laten de belangrijke zaken in eigen land (doortrekken A15; GOED VOOR DE ECONOMIE), links liggen.

    Laat ze eerst maar eens wat serieuzer te werk gaan. Dan wordt het nog wat!

  13. bastiaan zegt: 02-03-11 om 20:56

    Wie gaat het eerst de term “pistenbully” gebruiken. Sneeuwschuiven is soort van opruimen. Pistenbully is gladstrijken – lijkt dus meer op politiek.

  14. renswoude zegt: 02-03-11 om 20:56

    die mingelen en trip wat een waardeloze linkse sukkels ben ze nu al zat ga lekker voetbal kijken

  15. Lex zegt: 02-03-11 om 20:59

    Mensen die zogenoemd rechts stemmen begrijpen niet dat ze in hun eigen voet gaan schieten. tenzij ze teveel geld te verliezen hebben.
    Want waar zijn die bezuinigingen voor. De rijkeren niet armer maken.
    Degenen die weinig of niets hebben hadden toch al niets.

    Ook de minder slimme mensen die door de demagogie van Wilders (die overigens gewoon door VVD voor het karretje wordt gebruikt)zijn beinvloed. Die mensen komen er ook nog wel achter.

  16. Jelle zegt: 02-03-11 om 20:59

    PvdA denkt dat ze owners zijn, maar hebben al die mensen dan niet door dat PvdA de Nederlandse cultuur wil uitmoorden!? Nederlanders moeten meer trots hebben en stemmen op de PVV! VVD kan er ook mee door maar PVV is beter!

  17. Natasja zegt: 02-03-11 om 21:00

    Ik hd wat raars.
    Ik ging vanavond voor mijn man stemmen omdat hij weggeroepen was en zelf niet kon stemmen. Nou..dat kon dus niet1?
    Omdat ik al eerder op de dag al gestemd had. Ik moest dus in een keer twee stemmen uitbrengen anders gelde het niet. DIT WIST IK DUS ECHT NIET!! U wel?

  18. Eline zegt: 02-03-11 om 21:01

    Voorlopige opkomst ongeveer 48%… Schandalig. In Libië, Tunesië en Egypte vecht men om gehoord te worden, ze geven hun leven voor een stem. Hier is de helft te belazerd om even naar het stembureau te lopen.

  19. van Delft zegt: 02-03-11 om 21:03

    De stembiljetten in Bussum waren op!
    Ik kon mijn stem niet uitbrengen.

  20. Wilbert Peters zegt: 02-03-11 om 21:04

    Beste meneer Cohen.

    U en uw oppositie hebben het de hele tijd erover dat Rutte en zn kabinet veel te veel bezuinigt op onderwerpen wat volgens u niet verantwoord is. Op haast alle dingen waar het kabinet op bezuinigt, bent u er tegen. Ik vraag me af: Waar wilt u dan op bezuinigen….??

  21. Smart zegt: 02-03-11 om 21:05

    Weet iemand al een een of andere uitslag?

  22. Wilbert Peters zegt: 02-03-11 om 21:05

    Dus: ik hoop dat CDA, VVD en PVV veel zetels halen om het kabinet in stand te houden!!! Rechts, Goed Voor Nederland!!

  23. M. Petit zegt: 02-03-11 om 21:06

    Er wordt vanavond vaak gezegd: “Dit zijn ingewikkelde verkiezingen en de echte uitslag is pas eind mei.” Mijn vraag is dan ook: waarom is dit dan zo ingewikkeld? Is het niet tijd dat dit soort verkiezingen worden afgeschaft en “het volk” gewoon direct de Eerste kamer mag kiezen? Is er tegenwoordig nog wel genoeg draagvlak voor dit soort “lagere overheid” democratie? Waarom hoor ik daar nooit een politieke partij over?

    Mijn stelling is dan ook: Laten we alleen verkiezingen houden voor de Eerste Kamer, de Tweede Kamer en de Minister President en dan liefts tegelijkertijd. Laat de rest dan aub zitten. Te veel (nietszeggende) democratie is ook niet goed….

  24. Lex zegt: 02-03-11 om 21:09

    oh ja ..en….Politiek of voetbal…t gaat eigenlijk allemaal om de centjes van de gewone burger…misschien heb je wel gelijk en moet je kiezen voor voetbal. Daar is het laken groener. Als de politiek wat groener zou worden dan zou het zeker zo leuk als voetbal kunnen zijn.
    Waar wordt jij trouwens gelukkig van….?

  25. Stef zegt: 02-03-11 om 21:12

    even een vraagje hoe word deze prognose berekent is dit op de eerste uitslagen gebasseerd of is dit een soort peiling?

  26. Bart zegt: 02-03-11 om 21:12

    Ik hoop toch dat de Christelijke partijen winnen uitgezonderd PVV
    Zij hebben goede standpunten en staan voor godsdienstvrijheid

  27. Roos zegt: 02-03-11 om 21:12

    ik hoop echt dat rechts gaat winnen, met links zal het alleen maar slechter gaan,
    ik ben geen grote voorstander van Wilders maar sommige dingen ziet hij toch goed wat heel veel mensen niet wilt zien als het gaat om de Islam!
    maar de tijd zal het leren!!
    er zal ook bezuigigd moeten worden de schuld is ook gemaakt hoe langer je word hoe groter de schuld zal worden.

  28. coen zegt: 02-03-11 om 21:15

    nu maar hopen dat links gaat winnen. niet dat links alles kan oplossen. maar ze kunnen er wel voor zorgen dat de mensen die de meeste hulp nodig hebben die ook krijgen.
    toen de economie groeide profiteerde de rijken het meest, nu de economie minder wordt dan mogen de rijken ook het meeste inleveren.

  29. pipo zegt: 02-03-11 om 21:16

    SGP daar redje levens mee

  30. Willem zegt: 02-03-11 om 21:16

    A.U.B geen partij van de armoede meer die heeft haar onkunde in het verleden al bewezen want Cohen wil nergens op bezuinigen zoals kunst en cultuur waar helemaal geen intresse voor is dus waarom de lege zalen blijven sponseren.

  31. Bart zegt: 02-03-11 om 21:19

    Hopelijk wint PVV NIET

  32. Mirza Joemman zegt: 02-03-11 om 21:21

    De VVD heeft een slogen, minder ambtenaren, minder belasting..Door de liberalisering in de zorg komen er juist meer “freelance ambtenaren” bij. Hoeveel wordt hier niet aan ICT verspilt, programma 1.0 diende vervangen te worden door 2.0 en zo gaan we maar door. liever meer toezicht van ambtenaren en stop verdere zinloze liberalisaties. Straks wordt de politie nog geliberaliseerd.

  33. coen zegt: 02-03-11 om 21:21

    willem er zijn natuurlijk dingen waar op bezuinigt moet worden zo als kunst en cultuur. maar het is zeker belangrijk dat de sterkste de zwaarste lasten moeten dragen. denk bijvoorbeeld aan de villa tax of het beperken van de hypotheek aftrek voor de hoogste inkomen. mensen met een inkomen van 80.000 euro kunnen best wat minder hypotheek aftrek krijgen

  34. Albert zegt: 02-03-11 om 21:22

    Kan de ondertiteling voor slechthorenden 1 of 2 regels lager. Ze staan steeds over de monden van de sprekers heen.

  35. Jarno zegt: 02-03-11 om 21:23

    Alleenstaande + met kind + autisme (gaf-score 50%) + kunstenaar + in een multi culti buurt.
    Zoekt een beschermend handje…

  36. Andre zegt: 02-03-11 om 21:23

    leuk een 1e en 2e kamer die elkaar tegenwerken i.p.v. samenwerken, Pvda en groenlinks bedankt!!!!!!!! accepteer het eens als de meerderheid van de mensen voor de regering op andere partijen stemt, maar neeeeeeee we gaan de boel lekker blokkeren in de 1e kamer.

  37. Sjoblanskov zegt: 02-03-11 om 21:25

    De eerste prognose is gunstig, geen meerderheid voor rechts in de 1e kamer. Rutte go home!

  38. Jeroen zegt: 02-03-11 om 21:26

    Is het niets eens tijd om dit democratische stelsel helemaal te wijzigen? In een fabriek zegt men toch ook niet het ene jaar dat men t-shirts gaat produceren om het jaar daarna te beslissen dat er hondebrokken gemaakt moeten worden. Op deze wijze is een bedrijf maar dus ook een land toch niet te besturen?

  39. Jan zegt: 02-03-11 om 21:27

    Het begin van het einde van Rutte I is begonnen. Dat is buitengewoon goed nieuws en dat op de dag dat de iPad II in Amerika wordt geintroduceerd.

  40. Wouter zegt: 02-03-11 om 21:27

    “Voor mij is het blijdschap, daar mag u me op afrekenen.”
    *ZUCHT* Wat een zin…

  41. jeroen zegt: 02-03-11 om 21:28

    ik ben best benieuwd of we iets over Rita Verdonk horen of die nou nog iets gescoort heeft????
    want zij heeft toen geen zetel meer gescoort meer vast wel ergens in de gemeente of misschien wel provinciaal pfoe….
    deed zij hieraan mee of hoe zit het?

  42. ik mag dit jaar voor het eerst stemmen[ 18 jaar ] en mijn stem ging natuurlijk de partij van de toekomst GL groenlinks ! toppie

  43. Visser zegt: 02-03-11 om 21:29

    Wat zal zegevieren nu? Het landsbelang dat Nederland geregeerd wordt in deze moeilijke tijden en dat er wat wordt gedaan aan de oplopende overheid uitgaven of kort-termijn partij belang (en machtszucht) van de oppositie?

  44. Willem2 zegt: 02-03-11 om 21:30

    Kom ik om 20.30 uur bij mijn stembureau – Brandsmaschool Nieuwe sGravelandseweg 15 Bussum – wordt me verteld dat de stemming is geschorst … wegens het ontbreken van stembiljetten !!!!

    Ook een manier om enthousiast stemgedrag te belonen ?!?

    Zeker weten was ik niet de enige. Vraag is natuurlijk wat dit betekent voor de verkiezing als geheel …

  45. toch is het raar dat die kleine christen extremistische partijen zo onzichtbaar zijn geweest in de campagne we weten dus totaal niet wat die voor agenda hebben en ze krijgen toch veel invloed om kabinet of oppositie aan een meerderheid te helpen.

  46. coen zegt: 02-03-11 om 21:33

    Visser. het kabinet wat er nu zit is een kabinet die bezuinigt om de verkeerde dingen. juist op de armste in nederland. geld moet je halen bij de mensen die ook in de goede tijden van de economie het meest er van profiteeren. het kan toch niet zo zijn dat als het goed gaat met de economie de rijken veel rijker worden en de armen ongeveer gelijk blijven. en wanneer het slecht gaat met de economie dat de rijken rijk blijven en de armen armer???

  47. Daniël zegt: 02-03-11 om 21:35

    Waar zitten normaal gesproken de beste rekenmeesters, als je naar de vorige verkiezingen kijkt? In de uitzending werd bijvoorbeeld gezegd dat bij de vorige PS verkiezingen de Eerste Kamer anders ingeschat werd(met een verschil van vijf zetels). Als dit verschil veroorzaakt wordt door rekenmeesters, waar zijn dan de beste rekenmeesters?

  48. Ries zegt: 02-03-11 om 21:37

    Was het de eigen keus van Verhagen om een paar dagen uit het zicht te zijn of was het de strategie van de partij om deze hem even niet te nadrukkelijk te vebinden met deze verkiezingen uit angst voor een negatieve associatie bij de CDA kiezer.

  49. peptalk010 zegt: 02-03-11 om 21:39

    Wie bij het landelijk CDA neemt nu zijn verantwoordelijkheid voor het verlies (zoals het er nu naar uitziet)… De campagneleider/hoofd communicatie?

  50. arthur zegt: 02-03-11 om 21:40

    Ik vind de uitslagen / prognoses tot nu toe positief. Ik heb groenlinks gestemd (op basis van provinciaal verkiezingsprogramma) en denk dat mijn provincie daar beter van wordt.
    Mocht de coalitie te weinig zetels in de eerste kamer krijgen: het kabinet hoeft niet te vallen lijkt me, maar Rutte zal dan dus wel meer moeten onderhandelen met oppositiepartijen. Niks mis mee :)

  51. R. Helsdingen zegt: 02-03-11 om 21:42

    Vandaag de eerste echt zonnige dag. Symbolisch voor Nederland? Na een kille winderige rechtse winter volgt de opmaat naar een warme linkse lente!

  52. Erwin zegt: 02-03-11 om 21:42

    Losstaand van de stemmingen en de uitslagen; het wordt allemaal heel overzichtelijk en mooi in beeld gebracht. De verslaggevers zijn goed bezig, hebben verstand van zaken en je hebt echt het gevoel dat je echt de allerlaatste informatie live meekrijgt. Mijn complimenten over de uitzending!

  53. Adwin zegt: 02-03-11 om 21:43

    Graag zou ik zien dat deze coalitie het werk kan blijven uitvoeren. Er moet stevig bezuinigd worden en we hebben er dus niets aan als de oppositie het in de eerste kamer tegen gaat stemmen om tegen te stemmen dan komt Nederland nooit verder. Ik hoop dus dat we nipt een meerderheid halen voor het huidige kabinet.

  54. Cornelia zegt: 02-03-11 om 21:47

    Gaan jullie de kijkers de hele avond vermoeien met prognoses, gemijmer en gespeculeer? Ik ben alleen geïnteresseerd in de uitslagen en de vergelijkingen. De praatjes tussendoor zijn saai en ervaar ik als zendtijdverspilling. Kan dat niet anders?

  55. coen zegt: 02-03-11 om 21:49

    @Adwin. bezuiniging ja maar de vraag is hoe. vin jij het nu goed dat de mensen die mordaal en daar onder leven het meest moeten betalen en dat de rijken het mist er van merken? bezuinigen moet je sociaal, voor de toekomst, voor de jeugd doen. op deze manier bestpaar je nu wel in 4 jaar maar daarna komen er dan weer exstra kosten omdat we te veel geld weg gehaald hebben. een auto kan je bijvoorpeeld i.p.v. 2 keer per jaar een beurt geven maar 1 keer per jaar doen. dat gaat 4 jaar goed maar na die 4 jaar moet je veel reparaties doen en dat komst meer dan die beurtjes. en zo werkt dit kabinet ook

  56. Ron Snel zegt: 02-03-11 om 21:49

    Hoe kan 20% van de stemmen voor VVD leiden tot 16 zetels? 20% van 75 Eerste Kamerzetels lijkt mij 15 zetels?

  57. Igor Schaap zegt: 02-03-11 om 21:51

    Puur links heeft op basis van deze uitslagen zeker geen meerderheid in eerste kamer. Links juicht te vroeg. Want van SGP is bekend dat die wel mee gaan stemmen, maar misschien 50+ ook nog best wel met dit kabinet.

    En PvdA gaat gewoon voor derde keer op rij verder in de achteruit.

  58. John Renirie zegt: 02-03-11 om 21:51

    Dat links met alleen maar afkeuren van wat anderen voorstellen toch nog zoveel stemmen krijgt is triest.

  59. Henk zegt: 02-03-11 om 21:52

    Wat is die ferry mingelen ook een dombo hij neemt niet mee dat de PvdA juist sterk staat in verhouding. Kunnen juliie geen echte deskundige uitnodigen??

  60. coen zegt: 02-03-11 om 21:52

    *srry voor de taal foutjes zit alles tegelijk te doen, voetbal verkiezingen enz. en overal waar te voorstaat is verkeerd behalve voor tevreden

  61. Rick van Rein zegt: 02-03-11 om 21:54

    Waarom is er eigenlijk een koppeling tussen provinciaal bestuur (waar ik standpunten voel over bijvoorbeeld milieu) en de eerste kamer (waar ik belang hecht aan rust, overzicht en orde)? Ik heb de neiging verschillend te stemmen op die twee.

  62. A.van der Schaaf zegt: 02-03-11 om 21:55

    Attentie! Bij mij Bussum in het stemburo in mijn straat waren vanavond de stemformulieren op !! Ik ben nog op de fiets in de kou naar een ander buro gereden. Wie trof ik daar bijkans ?!..onze eigen burgermeester! Die moest helaas beamen dat er elders in de gemeente ook nog gebeurd was.
    Vele (oudere) mensen die wel wilde stemmen, hebben toen niet meer gedaan!
    Iedere stem telt ! Dat is maar gebleken in de USA! Dus ik vind dat eigenlijk in Bussum opnieuw gekoezen moet worden!

  63. Ko Poppe zegt: 02-03-11 om 21:56

    Jammer dat de ouderen zich niet vertegenwoordigd voelen bij de grotere partijen, hebben we er met de 50+ partij weer een one(paar)issues partij bij.
    Is het geen tijd voor een hogere kiesdrempel of een maximaal aantal partijen.

  64. haagen zegt: 02-03-11 om 21:57

    Geachte redactie,

    We hebben gestemd op de provinciale staten. Het is al 10 uur en ik zie nog niet één provincie uitslag in beeld. Ik vind dat de NOS heel erg de indruk geeft dat we de Eerste Kamer hebben gekozen en verder niet. U geeft toch een signaal af vooringenomen te zijn naar de oppositie toe. Je hoort zo duidelijk de voorkeur van de journalisten.
    Ik vind dat niet horen. Nederland heeft recht op objective voorlichters.
    De PvdA gedraagt zich schanddalig om te zeggen dat zij de Eeste Kamer gaat gebruiken voor oppositiepolitiek. Fout. Ze juichen ook te vroeg want er zijn niet linkse partijen zoals van Jan Nagel.

  65. Jaap Spits zegt: 02-03-11 om 21:58

    Goedenavond,

    Graag zou ik willen dat uw presentator het verschil gaat leren tussen IN en OP een eiland,zoals daarnet Vlieland.Als het IN Vlieland is , is het IN een kuil of iets dergelijks.
    Ik zelf ben geboren OP Terschelling.

  66. xzizzo zegt: 02-03-11 om 21:59

    CDA is haar ware gezicht verloren,
    CDA wilde regeren en nu zijn zij gedumpt
    Dat krijg je van gedoog akkoord

  67. xzizzo zegt: 02-03-11 om 22:00

    CDA koek van heerlijk eigen deeg

  68. M. Molenaar zegt: 02-03-11 om 22:03

    Rechts: 35 zetels en 1 van de SGP opeens “we zijn er dicht bij!” Was ook zo voor links bij TK en kijk wat daar is gebeurd!

  69. Wim S. zegt: 02-03-11 om 22:05

    Positief is in ieder geval dat de bende van Rutte en Verhagen geen meerderheid haalt in de Eerste Kamer. Dat is de democratische straf als men in zee gaat met het tuig van de PVV.

  70. robert zegt: 02-03-11 om 22:06

    Er moet stevig bezuinigd worden! Hoe wil dit kabinet dit verkopen?
    Als er miljoenen naar stichtings en ontwikkelings hulp gaat?
    De huizenmarkt die instort door project managers die via de belasting euro’s van burgers incasseren.
    Mensen die ongewilt in de wia komen die nog meer te korten.
    Voedselbanken met kledings banken het is schandalig omdat de top mensen meer inkomen moeten hebben.
    Democratie’s land Nederland echt niet we hebben zoveel regels het is bijna verboden om te lachen op straat.
    Gemeentelijke belastingen die de spuigaten uitlopen.
    Heb je modaal inkomen dan heb je pech met kinderen.De voedselbank zal je met open armen ontvangen.
    En dan heb je de discussie over het geloof.Waar je zo moe van word.
    Hoe wil je de islam met democratie koppelen?
    Het word tijd dat dit kabinet eens goed de les word gelezen.
    Je ziet zoveel mooie praatjes op tv en het blijven sprookjes.
    1 Doel heeft dit kabinet bereikt. De burgers worden armer.
    Houd vooral de burgers dom.

  71. V. Van Bueren zegt: 02-03-11 om 22:07

    Graag wens ik de verwijzing naar “Belgische toestanden” te nuanceren. België is helemaal niet onbestuurbaar. België beschikt nog over 5 regeringen (de deelstaten) met volheid van bevoegdheid die beslist over ongeveer 80% van alle materies, 1 regering in lopende zaken (demissionair, zoals jullie in Nederland zeggen) maar met volheid van bevoegdheid wat betreft begroting en financials en ten slotte beschikt België ook nog over een parlement dat volwaardig functioneert en gewoon wetten goedkeurt en de demissionaire regering gewoon kan steunen in haar beslissingen en initiatieven zoals de tweede kamer in Nederland ook moet doen bij jullie minderheidskabinet!

  72. J. Hogenboom zegt: 02-03-11 om 22:08

    Ben ik nu de enige Nederlander die geen megagroot tv-scherm heeft? Ik vind het buitengewoon moeilijk de diagrammen met de uitslagen en de twitterberichten zoals deze in de live-uitzending worden weergegeven, te lezen. Jammer.

  73. dannenberg zegt: 02-03-11 om 22:08

    waarom wordt provinciale verkiezingen doorlandelijke lijsttrekkers vertegenwoordigd tijdens debatten. waarom niet 1 uitzending voor 1 provincie en vertegenwoordige partijen en afsluitend 1 uitzending met landelijke lijsttrekkers

  74. Nico Jonker zegt: 02-03-11 om 22:09

    Job is nu vast de sneeuwschiuver aan het oppoetsen om met hele team vast een ererondje te rijden!

  75. Melvyn en Irene zegt: 02-03-11 om 22:10

    er wordt steeds gesproken over inwoneraantal en opkomstpercentage, en die worden aan elkaar gekoppeld. Dit is onjuist, het aantal stemgerechtigden op Schiermonnikoog is lager dan het inwoneraantal van 957, dus zijn er bij een opkomst van 70 procent dus minder dan 700 mensen komen stemmen! Dit naar aanleiding van de opmerkingen van Herman bij het toverbord! Kan naast het inwoneraantal ook het aantal stemgerechtigden vermeld worden?

  76. R.Teunissen zegt: 02-03-11 om 22:10

    Kunt U wat doen aan de vragenstelster mevr. v.d.Heyde van de NOS op Ned.1 in het gebouw van de 1e kamer? Zij probeert politici, die allen zeggen, dat er best geregeerd kan worden, ondanks een mindereheid voor de regeringsfracties, aan te praten, dat het heel slecht is voor de regering. Luisteren moet je ook kunnen!

  77. youssef zegt: 02-03-11 om 22:11

    in een democratie zou stemplicht moeten zijn. 52% is een mooi resultaat maar 48% geeft geen mening. Dat wordt nu door de partijen overgeslagen. De kiezer die niet stemt vindt ook iets, toch?

  78. marijke Uij zegt: 02-03-11 om 22:12

    Is de nos redactie soms enigszins teleurgesteld. Dit gezien de vraagstellign aan de 1e kamer corriefeen. De Nos staat immers als links te boek?

  79. Loek Hermans houdt niet van natte cake, logisch toch het pluche mag niet vuil worden.

  80. Gido zegt: 02-03-11 om 22:15

    legaliseer soft drugs, scheelt gedoe en leverd belasting op!

  81. carte bianco zegt: 02-03-11 om 22:16

    wiehoudtwienuvoordegek.nl

  82. ik wil liefer dat er strenge regels dan een groote puinhoop van Nederland dan mag voor mijn elke partij winnen!!!

  83. J.Rabbers zegt: 02-03-11 om 22:17

    Ik ben benieuwd of er een prognose wel eens fors naast zat.
    Straks heeft het CDA een prima lijsttrekker voor de TK-verkiezingen
    van 2014. Dan boven de 50 zetels? Net als bij Lubbers.

  84. rateb zegt: 02-03-11 om 22:18

    Nu hopen dat kabinet vvd pvv en cda geen meerderheid krijgt in de eerste kamer. Want we willen niet alleen vrijheid (wat zeker goed is) maar ook gelijkheid!

  85. Ary van krimpen zegt: 02-03-11 om 22:21

    Leve de democratie. de oude rot Jan nagel houdt dit kabinet inhet zadel en doet nog goed werk voor de ouderen, let maar op

  86. P. Wessels zegt: 02-03-11 om 22:23

    CDA blijft gelijk tov TK 2010. Toen was er nog geen sprake van samenwerking met PVV Die 30% tegen uit congres van okt 2010 heeft dus weinig achterban anders had CDA nu verder hebben moeten kelderen?

  87. youssef zegt: 02-03-11 om 22:24

    waarom wordt niet gezegd dat het CDA halveert vanwege de arrogantie van deze machtspartij? Dat lijkt me ook een aardige analyse

  88. Gert.H zegt: 02-03-11 om 22:25

    Het is toch niet te geloven.
    we hebben wel erg slechte verliezers in de regering zitten met dat gezeur van wij gaan tegen werken als we onse zin niet krijgen.
    Er is niemand in Nederland die goed regeert niemand kan dat goed doen de ene wil dit en de ander wil dat.
    Kom op ga kijken wat we samen kunnen gaan doen en maak van Nederland weer een gezond land waar we trots op kunnen zijn.
    Tegen al die partij mensen die nu met modder gaan lopen gooien wil ik dit zeggen “hou je mond ga aan het werk en als je dat niet wil ga dan wat anders doen ,,

  89. R. Helsdingen zegt: 02-03-11 om 22:27

    Een toekomst voor Nederland ligt natuurlijk in een nieuwe generatie mensen. De generatie die nu tussen de 4 en 10 jaar oud zijn. De toekomst van Nederland ligt in het investeren in onderwijs, in kennis en kunde. Dat betekend dus niet kortzichtig, niet verder kunnen kijken dan je neus lang is (in dit geval niet verder dan 18 miljard bezuinigen) maar juist 20 jaar in de toekomst kijken. Over 20 jaar zijn de dertigers en veertigers dan de ouderen. En dan zou het toch prettig zijn dat er een generatie klaar staat om het stokje over te nemen. Dat er dan mensen zijn die genoeg kennis hebben om nieuwe technieken, nieuwe medicijnen, nieuwe hulpmiddelen enz. te ontwikkelen. Wellicht dat dit straks zonder rechts gedoe en onnozel PVV gekakel lukt.

  90. youssef zegt: 02-03-11 om 22:29

    de PVV is gestopt met haar opmars vergeleken met de TK verkiezingen. Ze winnen dus niet fors bij de PS verkiezingen want toen deden ze niet mee. Het is reëeler om te vergelijken met de TK.

  91. etty zegt: 02-03-11 om 22:30

    Waarom moet er toch altijd zo suggestief geintervieuwd worden?
    Bovendien altijd negatief van toon. Hoezo moet Rutte opstappen. De man zit net en moet nog beginnen. Ik heb alle debatten gezien en zie echt geen betere.
    Waarom moet Cohen steeds roepen dat hij nu overal tegen zal zijn. Is dat de houding van iemand die pretendeert ooit minister president te willen zijn (woorden) BAH.

  92. Tropische eilanden, kunnen niet meedoen met het sneeuwschuiven daar de grondwet nog niet is gewijzigd. Als ze al weten wat sneeuw is op Saba, Bonaire en Sint Eustatius. ;)

  93. Bonita-Maria zegt: 02-03-11 om 22:34

    Het volk heeft wederom gekozen en het is toch beschamend dat we nu al moeten horen (uitslag amper bekend) dat er wetten tegen gehouden worden zodat wij straks weer naar de stembus moeten gaan.
    Wij mogen toch verwachten dat er een land geregeerd gaat worden in deze moeilijke tijden en dat er samen gewerkt gaat worden ipv van ons geld zo te verkwisten.

  94. Fred zegt: 02-03-11 om 22:37

    Zijn deze verkiezingen eigenlijk wel rechtsgeldig? Het kiesgeheim werd niet gewaarborgd. Dat was bij de vorige 2 verkiezingen ook al het geval. De kieshokjes zijn niet meer voorzien van een gordijn. Dit jaar heb ik een zeer stil kieslokaal bezogd, en niet gezien hoe anderen hebben gestemd. Maar vorig jaar was ik in een druk kieslokaal en kon tijdens het wachten op mijn beurt zien hoe 3 anderen stemden. In Thailand is iets overeenkomstigs gebeurd in 2006, en de uitslag is (mede) daarom ongeldig verklaard.

  95. youssef zegt: 02-03-11 om 22:38

    Verhagen is terug van wintersport. Niet zijn been gebroken maar wel zijn partij gehalveerd!

  96. margreet zegt: 02-03-11 om 22:39

    De stembussen zijn gesloten en zie: Pechtold haalt meteen zijn lijsttrekker voor de eerste kamer voor het voetlicht. Ik neem aan dat het rijtje onbekenden van PvdA, SP, Groen Links en CU, die in de afgelopen weken door hun partijvoormannen eveneens te licht werden bevonden voor de politieke debatten, vanavond op tv ook nog wel tevoorschijn gaan komen. Wat doen we eigenlijk nog met die dure provincies, als het de landelijke politiek er alleen maar om gaat om de eerste kamer te gaan gebruiken als politieke machtsfactor?

  97. Martin janssen zegt: 02-03-11 om 22:39

    Hoi,

    Jullie blunderen ongelofelijk in de uitzending door het volkomen fout taxeren van de 3% verlies van de PVV: die ruim 3% is ruim 3% op de 15% die het was: dit is dus een teruggang van MEER DAN 20% in kiezersaantal vergeleken met de TK verkeizingen van vorig jaar. Marijnissen maakte overigens dezelfde fout,

    Groeten,

    Martin Janssen

  98. klaas smit zegt: 02-03-11 om 22:46

    er is iig een positive rem op rechts gezet wat de discussie op wat en hoe er bezuinigd moet worden, en wat voor de kleine man en de scholen en de scholieren goed zou kunnen uitpakken.
    en die laatste zijn wel de toekomst van ons land.

  99. marjo zegt: 02-03-11 om 22:48

    Als ik het zo volg, gaan wij verhuizen naar Boxmeer met de SP als grootste partij!
    Verder maar hopen, dat al onze politici hun verstand goed gebruiken en eerlijk delen, elkaar respecteren, de zwakkeren steunen en de sterken laten” betalen” als missie hebben.

  100. Hans Spannenburg zegt: 02-03-11 om 22:51

    Het wordt langzamerhand steeds duidelijker dat de kiezers hebben gesproken en laten weten dat de huidige voor Nederland desastreuze minderheids regering met gedoogsteun niet wenselijk is.
    Zoals de zaken er nu voor staan heeft dit kabinet VVD-CDA en PVV geen reéle kans van regeren meer. Hopelijk zal deze uitslag leiden tot nieuwe 2e kamer verkiezingen waaruit dan hopelijk wel een stabiele regering samengesteld kan worden.

  101. sjoerd zegt: 02-03-11 om 22:52

    Waarom doet het PvdA alsof ze gewonnen hebben? Kan niet begrijpen dat een verliezend partij zich zo trots kan opstellen.

  102. Gerard zegt: 02-03-11 om 22:52

    Kan iemand mij uitleggen waarom er zo idioot veel namen op het stembiljet staan? Waarom zet een partij met een maximum prognose van 5 kandidaten 50 mensen op de lijst???

  103. klaas smit zegt: 02-03-11 om 22:55

    ik hoop stil dat Wilders nu zegt, er zijn meer stemmers die tegen dit kabinet en daar moeten we ook naar luisteren.

  104. Martin janssen zegt: 02-03-11 om 22:57

    Nog even: dit soort fouten worden door de presentatoren vrijwel constant gemaakt: voorzover u die dit leest ooit met procenten heeft leren rekenen: het gaat er steeds om om de verandering in procenten te relateren aan hoeveel het was: 2% minder op de 10% die het was is een daling van 20 %, 2% daling op de 40% die het was is slechts een daling van 5%. Als je de resultaten echt goed wil analyseren lijkt me het kunnen procentrekenen een eerste minimale voorwaarde voor elke presentator.
    Dat Wilders niet 3% maar 20% mineder stemmers lijkt te trekken dan vorig jaar is de reden dat de coalitie de meerderheid niet haalt en is toch behoorlijk verrassend,

    Groeten,

    Martin Janssen

  105. Henk zegt: 02-03-11 om 22:59

    Krijg de indruk dat de NOS wel erg anti-pvda is met hun rare vragen en hun stuitende aandacht die ze aan de pvv geven

  106. sjoerd zegt: 02-03-11 om 23:02

    Beste klaas smit, momenteel staat het kabinet op 49.8% zie http://nos.nl/dossier/210939-n.....#uitslagen. Dat is volgens mij overeenkomend met de huidige 2e kamer. Snap dus niet waarom wilders dat zou moeten zeggen. Ik zou eerst even wachten op de definitieve uitslag.

  107. Mike zegt: 02-03-11 om 23:11

    Job alias de stotteraar, ziet er steeds enger uit, heb dit nog nooit gezien maar ik ben gewoon bang voor deze man, er klopt iets niet bij hem.

  108. vinvlugt zegt: 02-03-11 om 23:13

    Even een niet erg inhoudelijke reactie, maar wat doet Herman van der Zandt het geweldig!

  109. klaas smit zegt: 02-03-11 om 23:15

    beste sjoerd,
    afwachten is zeker belangrijkste, maar ik mag toch vinden dat ik het erg triest vind dat hij zich nu niet laat zien omdat hij het toch vind afvallen dat er niet meer te halen was.
    wat ik overigens helemaal niet erg vind.

  110. Piet zegt: 02-03-11 om 23:21

    In etten-Leur is er goed gestemd. Bij 1 stembureau staken de stembiljetten zelfs uit de stembus.

  111. klaas smit zegt: 02-03-11 om 23:21

    sorry hoor, maar op tv meteen maar groepen mensen veroordelen, en toch niets mag zeggen van de baas.
    wees voorzichtig met dit soort uitspraken.

  112. Isaak Cazemier zegt: 02-03-11 om 23:22

    Niet dat ik op hem stem, maar ik was aangenaam verrast door een scherpe analyse van André Rouvoet, tijdens het verkiezingsdebat van gisteren:

    Partijen die een coalite vormen moeten uiteraard punten uit het verkiezingsprogramma inleveren. Dat is geen kiezersbedrog, maar ze moeten een tegengesteld punt dan niet gaan verdedigen alsof ze het zelf bedacht hebben.

  113. Henk zegt: 02-03-11 om 23:23

    Wat een zielige stemmetjes van rechts hier

  114. E Spaan zegt: 02-03-11 om 23:24

    Dat debat kan ook wel zonder VVD en CDA. Dit land namelijk kan ook zonder VVD en CDA. Gewoon laten doorgaan dus !!

  115. marcio zegt: 02-03-11 om 23:26

    mensen ga toch niet stemmen dit land is al verneukt door de elitie. graaiers plunderaars,. met julie stem kunnen ze dus weer nieuwe dingen gaan bedenken. om de rijker nog rijker te maken en de armen nog armer. ze bedenken alleen maar meer regeltjes hier en we worden er niets beter van de butgers. jah veelal de rijken. en wilders is een grote dwaas haat zaaien kan die alleen. dat mensen daar in geloven een gek als hem. het systeem is ziek kapot aan het gaan. griekenland italie etc zijn al naar de klote. spanje bijna. de rest volgt snel. het midden oosten is flink bezig. en dat komt xekr ook naar het westen. de media houd alles stil . en waarom? paniek angst? de waarheid verdraaien kunnen ze heel goed. maar de leugen wint nooit. daarom stem ik al een paar jaar niet. je merkt dat er niets beter word woorden geen daden. ze pakken plukken de eerlijke werkende mensen,. en op tv allen maar mooie woordes mensen trekken kiezers en dan maar gaan liegen bah. mensen word is wakker voor het echt te laat is. groet marcio.

  116. Eddy zegt: 02-03-11 om 23:26

    Met wie kunnen we hier eigenlijk meepraten?
    met elkaar? gezellig!

  117. Bert Groningen zegt: 02-03-11 om 23:28

    Het is verbazingwekkend, dat de NOS het slotdebat niet door laat gaan omdat de coalitiepartijen niet willen meedoen. Dan buig je toch echt voor kinderachtig gedrag, en verzaak je je journalistieke plicht.

    Houd het debat met hen die wel willen meedoen. Gespreks- en discussiestof in overvloed, en een noodzakelijke afronding van deze verkiezingsuitzending.

    De vraag van de kijker lijkt me hier beslissend, en niet de grillen van een paar teleurgestelde politici.

  118. denHollander zegt: 02-03-11 om 23:30

    Laten jullie die rare mevrouw van de PVV zomaar dat soort uitspraken doen zonder daar even op in te gaan? Ik val hier bijna van m’n stoel, weet alleen niet of dat van schaamte is of van verbazing.

  119. E Spaan zegt: 02-03-11 om 23:33

    Ik kan eigenlijk mijn oren niet geloven. Het debat gaat niet door omdat iemand niet komt op dagen. We stoppen de verkiezingen toch ook niet omdat de helft thuis blijft.

  120. Karin zegt: 02-03-11 om 23:35

    Hoezo heeft het volk een duidelijk signaal aan de regering gegeven. De regerinspartijen, VVD en CDA, hebben tov 2e kmr verkiezingen 2010 nagenoeg niet verloren! Wel knap van de PvdA hoe ze verlies laten overkomen als winst. De linkse partijen zien D66 als links en aan hun zijde, volgens mij is D66 een middenpartij en trekken ze hun eigen plan. Nieuwe verkiezingen zijn in niemands belang.

    De linkse voorkeur van de presentatoren is weer overduidelijk!

  121. R.Teunissen zegt: 02-03-11 om 23:36

    wat een laffaards , als ze winnen staan ze vooraan, maar als ze verliezen, melden ze zich niet voor het slotdebat! Bah en nog een bah! CDA en VVD waren er toch voor die hardwerkende burgers? Dit is slecht voorde democratie. Openheid willen de mensen. Hier hadden ze duidelijk niet op gerekend.
    .

  122. Wendy zegt: 02-03-11 om 23:37

    Heel erg jammer dat de PVV niet de grootste is geworden. Waarschijnlijk heeft dit toch met de affaire Lucassen te maken gehad. Reden wellicht dat een deel van de PVV kiezers niet wezen stemmen.

  123. E Spaan zegt: 02-03-11 om 23:41

    Karin: “De linkse voorkeur van de presentatoren is weer overduidelijk!”
    Dat heb je meestal als je ergens iets van afweet….

  124. henk zegt: 02-03-11 om 23:46

    waarom toch weer allemaal 2e kamerleden aan tafel in de discussies bij de NOS en straks roept ferry mingelen weer dat de landelijke politiek de verkiezingen kapen. NOS werkt hier ook lekker aan mee!

  125. den Braber zegt: 02-03-11 om 23:46

    Het word eens tijd dat mensen niet zo naar de buiten kant kijken Job Cohen mag dan niet zo zeer een goed spreker zijn op tv maar in zijn werk is hij teminste oprecht en dat hebben we nodig mensen met een visie en niet met een goed verkoopspraatje mensen laat je nu eens lijden door wat je vind en niet wat de grootste haan roept.

  126. R.Teunissen zegt: 02-03-11 om 23:46

    Karin, in 2010 hebben de rechtse partijen ook maar een meerderheid van 1 zetel gehaald. Dat noemde rechts een overwinning, en nu is dat andersom en nu mag links niet zeggen, dat ze gewonnen hebben? Dat noemen we meten met 2 maten. Ik weet, dat verliezen pijn doet, vooral omdat de PVV minder stemmen heeft gehaald, dan bij de 2e kamerverkiezingen, maar nu mag ik blij zijn en dat ben ik ook!!!

  127. saar zegt: 02-03-11 om 23:47

    Peter zegt: 02-03-11 om 20:50
    Waarom zien we geen politici uit de Provinciale Staten??
    Die gasten uit den Haag zie je het hele jaar door, tot vervelens toe.

    Helemaal mee eens!!Je moet wel huiswerk doen om er8ter te komen wie nou wie is op de kiezerslijst,en dat is ook al zo zo..Maar 1 ding is al wel duidelijk voor zover de uitslagen bekend zijn: Men is t gepeupel zat!Na jaren pappen en nat houden lijkt t werkelijk dat de bevolking op durft te staan(al is t minimaal ,maar goed)Geweld en al di ellende in die andere landen moeten we hier niet willen,maar het is wel duidelijk dat het anders moet.Mijn pa is op jonge leeftijd (3 maanden voor ie met pensioen mocht,overleden) altijd was Pvd A (vul maar in)..waar ie voor knokte..Pa werdt ziek..en van wie hoorde hij iets?Nou iet van hunnie hoor…nja ACH JA.. ik nooit meer de pvd A.Stelletje hielenlikkers,bah bah en nog s bah.En dan nog s wat..waar blijven die lui waar we op hebben gestemd want dat waren echt andere lui dan die met de kop op tv komen…..

  128. marcio zegt: 02-03-11 om 23:50

    mensen ga toch niet stemmen dit land is al verneukt door de elitie. graaiers plunderaars,. met julie stem kunnen ze dus weer nieuwe dingen gaan bedenken. om de rijker nog rijker te maken en de armen nog armer. ze bedenken alleen maar meer regeltjes hier en we worden er niets beter van de butgers. jah veelal de rijken. en wilders is een grote dwaas haat zaaien kan die alleen. dat mensen daar in geloven een gek als hem. het systeem is ziek kapot aan het gaan. griekenland italie etc zijn al naar de klote. spanje bijna. de rest volgt snel. het midden oosten is flink bezig. en dat komt xekr ook naar het westen. de media houd alles stil . en waarom? paniek angst? de waarheid verdraaien kunnen ze heel goed. maar de leugen wint nooit. daarom stem ik al een paar jaar niet. je merkt dat er niets beter word woorden geen daden. ze pakken plukken de eerlijke werkende mensen,. en op tv allen maar mooie woordes mensen trekken kiezers en dan maar gaan liegen bah. mensen word is wakker voor het echt te laat is. groet marcio.

  129. klaas smit zegt: 02-03-11 om 23:51

    als ze al die beveiliging van de pvv eens zouden stoppen, is dat al een hele bezuiniging.
    daar zit toch een geld in die wij met zijn allen maar moeten betalen.

  130. Jolande Sap trekt dezelfde conclusie als Harry van Bommel: Onwerkbare voorstellen van de PVV zullen door de 1e Kamer worden teruggewezen. Het kabinet zal dan DE conclusie moet trekken. Overigens geldt dit ook voor de PVV over haar gedoogsteun aan het VVD/CDA kabinet.

  131. Gerrit zegt: 02-03-11 om 23:56

    Ik hoorde dat mijnheer Cohen een rolstoel had gezien met epilepsie?????

  132. hennie zegt: 02-03-11 om 23:56

    Ik snap nooit de naam Partij van de Vrijheid
    Want binnen de partij mag niemand iets naar buiten brengen wat men wil zeggen
    Hoezo vrijheid.
    Geldt niet voor de mensen van PVV
    Ik vind het een griezelige partij.
    Volgens de leden kunnen ze op 2 plaatsen tegelijk zijn.
    Ik denk dat de ware reden is dat ze niemand kunnen krijgen voor zetel

  133. R.Teunissen zegt: 02-03-11 om 23:57

    Wat een slap gel. van Wilders! Limburg en Friesland teruggeven aan de Limburgers en de Friezen? van wie is Limburg en Friesland dan op dit moment?

  134. Wendy zegt: 02-03-11 om 23:59

    De PVV staat momenteel op 10 zetels.

  135. E Spaan zegt: 03-03-11 om 00:07

    Klaas Smit: “als ze al die beveiliging van de pvv eens zouden stoppen, is dat al een hele bezuiniging.
    daar zit toch een geld in die wij met zijn allen maar moeten betalen.”
    Dat is nou precies het probleem met links. Geef gewoon inhoudelijk commentaar laat die man roepen wat hij wil en versla ‘m door zijn foute oplossingen te duiden. Roepen dat het een lul is schiet niet op en geeft hem (wellicht terrecht) alleen nog maar meer aanhangers…..
    Ik ben geen fan van de beste man maar een aanslag op hem zou mij echt diep raken.

  136. saar zegt: 03-03-11 om 00:07

    @robert zegt: 02-03-11 om 22:06
    2011-niet 1977 toen pvdA nog n grote bek had.Dit kabinet zit pas net en wil de puinhoop van voorgaande (bakellende) kabinet,want dat is de rfenis helaas,zo goed mogelijk aanpakken.
    Als er miljoenen naar stichtings en ontwikkelings hulp gaat?Wil Wilders wat aan gaan doen…
    Voedselbanken met kledings banken het is schandalig omdat de top mensen meer inkomen moeten hebben.
    Ga vooral PvdA stemmen mag je nog vaker naar de Banken(niet voor geld natuurlijk)
    Als ik je reactie en frusratie zo lees ,ga ff lekker slapen en denk morgen de hele bende nog eens na.
    Denk je nou echt dat die C zooi en de PvdA ons nog gaan helpen??Het is n schande dat Nederland…Nedrlanders(meer van buiten maar toch) beroep moeten doen op die liefdadigheden?En denk niet dat k niet uit ervaring spreek! K ben n Grunniger en gelukkig kennen we hier nog :Waar ik 2 van heb en jij niks krijg je van mij wat k over heb.

  137. E Spaan zegt: 03-03-11 om 00:12

    Saar,
    Je slaat de spijker op zijn kop. Ik wil niet leven in een land waar voedselbanken zijn.

  138. E Spaan zegt: 03-03-11 om 00:13

    p.s. Dat debat moet gewoon doorgaan !

  139. saar zegt: 03-03-11 om 00:27

    hennie zegt: 02-03-11 om 23:56
    Ik snap nooit de naam Partij van de Vrijheid
    Want binnen de partij mag niemand iets naar buiten brengen wat men wil zeggen
    Hoezo vrijheid.
    Geldt niet voor de mensen van PVV
    Ik vind het een griezelige partij.
    Volgens de leden kunnen ze op 2 plaatsen tegelijk zijn.
    Ik denk dat de ware reden is dat ze niemand kunnen krijgen voor zetel
    ……………………….
    Het is in Nederland al zo dat als je je mening geeft zo n kogel of mes in je ribben hebt(fortuyn oa)
    Voorbeeld:ik ga ff naar de aldi omdat mn koffiefilterzakjes op zijn…staat daar weer zo n ziele poot met n Rieperkrantje en vlak b ij de ingang zon herrie schopper met n accordeonn…wtf…ik ga al naar aldi omdat ik van 20 eu in de week moet rond komen Niet dat we niet werken of zo,maar neer is der nie. Erger ik me dood aan die lui(moddervet) die bij welke winkel iwaar k ook kom met n breedbeeld smile..jasses..En dan ga je w88 hoe die lui opgehaald worden..nou zo luxe heb ik mn baas nog nooit zn personeel zien bedienen…..wordt wakker..!!!

  140. klaas smit zegt: 03-03-11 om 00:29

    kan die pvvster niet niet van de buis gehaald worden,
    wat een achtelijke taal zeg.
    slecht hoor NOS, lekker door de wereld heen.

  141. Jan Ebbinge zegt: 03-03-11 om 00:30

    Ik heb een vraag, op dit moment hebben de overige partijen bij elkaar 1.6% van de stemmen, dat is omgerekend iets meer dan 1 zetel in de 2de kamer. Wat wordt bij de berekening van de NOS voor de 1ste kamer gedaan met die 1.6% van de stemmen?

  142. Fred zegt: 03-03-11 om 00:30

    Ik schaam me diep voor de stemmers in Haarlem. Allemaal klagen en toch veel stemmers op PvdA. Nou PVV zet m op, ook in Haarlem worden ze ooit wakker!

  143. Gerrit zegt: 03-03-11 om 00:32

    Mijnheer Dibi vraagt om een voorbeeld van een voorstel uit de oppositie.
    Politiemissie naar Kunduz was een groen links initiatief

  144. ibrahim zegt: 03-03-11 om 00:36

    ik hoop dat pvda meer zetels krijgt.
    felicitaties gaan naar pvv en d66:)

  145. E Spaan zegt: 03-03-11 om 00:40

    Saar. Als je van 20e per week moet rond komen dan zou je toch moeten weten dat vvd, pvv,, d66, pvda en cda daar geen enkele boodschap aan hebben. Dat is nou markt werking. (Hebben ze geleerd op school dus is het waar)

  146. TV-presentator Van der Zand zegt steeds dat het percentage stemmen voor het CDA ‘door de helft’ is. Hij bedoelt ‘gehalveerd’…..dat deed hij vorig jaar bij de Tweede Kamer verkiezingen ook al….. er is kennelijk niemand op de redactie die dat opmerkt.

  147. E, Born zegt: 03-03-11 om 00:44

    Hoe zit dat met de uitslag van Groningen? Veel partijen hebben verloren volgens de getoonde uitslag, een fors verlies. Van de getoonde partijen krijgt niemand die winst erbij, alleen de PVV een relatief klein deel. Waar is de rest?
    E. Born, amsterdam

  148. ron zegt: 03-03-11 om 00:48

    Ik zag wat eline heeft geschreven en misschien nog anderen ook maar daar ben ik aan voorbij gegaan.
    Het is hopeloos in Nederland nog maar net boven de 50 procent gestemd waar ze in het Midden-Oosten en in Afrika voor vechten letterlijk soms tot de dood aan toe.
    Dat vind ik een enorme gemiste kans van alle partijen om tot eenzelfde conclusie te komen en hadden voor de verkiezingen er al mee naar buiten moeten komen om zodoende mensen toch op te roepen om te gaan stemmen.
    Daarnaast PVV is nou niet echt een partij waar ikzelf op zou stemmen zij hebben in hun korte verleden alleen maar tweedracht proberen te zaaien zoniet haat daar waar andere geluiden mogelijk beter had kunnen zijn daarnaast veel geluiden over vrijheid van meningsuiting hoog in het vaandel maar niet wat betreft hun eigen partij dan moet de media er maar over ophouden ikzelf ben het spoor kwijt wat ze eigenlijk wel willen want als er wel draai konten zijn zijn het wel PVV ers en eerlijkheid kennen ze ook niet verkiezers beloften komen ze ook niet na maarja mensen die op hun stemmen hebben toch erg kort zicht. Dat ze in Limburg op de PVV stemmen kan ik me nog inkomen omdat ze eindelijk in hun optiek een plaats kunnen veroveren in Nederland en zo hun trots kunnen tonen en daar maakt Wilders weer handig gebruik van door ook friesland er bij te betrekken dus hij laat hier al zien wat zijn volgende actie zal worden naast limburg de friezen en dan de tukkers enz. hmmzz ik hoop dat er nog mensen zijn die dat doorzien

  149. Pierre, Nijmegen zegt: 03-03-11 om 00:53

    Zou het verlies van de PVV t.o.v. de Tweede Kamerverkiezingen vorig jaar en de winst van 50 plus nu met elkaar te maken kunnen hebben? Immers Geert Wilders is niet consequent gebleken omtrent zijn AOW-standpunt.

  150. Johan Crijne zegt: 03-03-11 om 00:53

    Misschien wel een meerderheid voor de coalitie in de 1e kamer…maar hoe onafhankelijk mogen daar de CDA’ers eigenlijk zijn? En dus zelfstandig op inhoud de plannen beoordelen?

  151. PHW Roelofs zegt: 03-03-11 om 00:56

    Wat mij opvalt, is dat de linkse kant, steeds maar over “verlies” van de coalitie heeft, ze moeten opstappen etc. Maar als de coalitie 37 zetels haalt, halen Cohen en co. NIET alle 38 overige zetels.
    Tel nu eens alleen de linkse oppositie, zonder SGP, 50plus, PvdD !
    Ja natuurlijk willen Cohen en zijn maatjes alles torpederen, maar willen SGP, 50plus, PvdD dat ook ?
    Neem bv. de “pensioenleeftijd”, natuurlijk wil 50+, 65 houden, maar SP en PVV waren ook voor behoud van 65 !
    Dierenpolitie ! Zal de PvdD nooit op tegen zijn.
    Minder moskeeën ! Prima voor de SGP, wellicht ook nog CU.

    Links rekent zich rijk, maar “links” = nog minder dan 37 zetels !

  152. Lucas zegt: 03-03-11 om 00:57

    Is zo’n groot deel van de PVV achterban thuis gebleven, of zijn er ook veel mensen overgestapt op een andere partij? Is daar ook iets van bekend of word daar geen rekening mee gehouden? Is wat mij betreft een beetje onduidelijk.

  153. peet zegt: 03-03-11 om 01:03

    PVV heb gewoon winst ..cda losers ….en vvd hou hart maar vast nederland spreekt xx

  154. Lucas zegt: 03-03-11 om 01:04

    om terug te komen op mijn comment. Een groot deel van de PVV-stemmers is thuis gebleven, of zijn overgestapt op een andere partij (is onduidelijk of daar rekening mee gehouden word). Dat zou dus kunnen betekenen dat de PVV kleiner is geworden ten opzichte van de 2e Kamer.

  155. is er al wat meer bekend over het aantal nieuw gekozen leden van provinciale partijen die dus niet op eigen partij kunnen stemmen op 23 mei maar voor een nationale partij zullen moeten kiezen?

  156. Aad zegt: 03-03-11 om 01:06

    Bijna de HELE avond gaat het over het feit dat de oppositie de meerderheid in de eerste kamer gaat halen. Prachtige schermen en cijfers tonen dat aan. Komt Mark Rutte in beeld. Met de boodschap dat het heeeel spannen is. Denk ik:hoezo spannend? Blijkt dat de NOS de hele avond naast de feiten zit???? Enorm storend !!,

  157. Jan zegt: 03-03-11 om 01:06

    Waarom hoor ik niemand over het deel van CDA statenleden die tegen dit kabinet zijn? wat gaan die stemmen 23 mei?

  158. Arie zegt: 03-03-11 om 01:18

    Kan iemand mij uitleggen hoe je met 46% van de stemmen wel 38 zetels kan krijgen ????
    cda 14,3 vvd 19,1 pvv 12,1 = 45,5 %

  159. Frans Brouwer zegt: 03-03-11 om 01:18

    Als de zaken zich ontwikkelen als op 9 juni 2010. Dan wordt ik morgen wakker en lees in de krant dat de coalitie een meerderheid heeft in de eerste kamer. Dus wel terusten.

  160. Aad zegt: 03-03-11 om 01:21

    Arie,

    Dat snap ik ook niet ..

  161. Frans Brouwer zegt: 03-03-11 om 01:21

    Als de zaken zich ontwikkelen als op 9 juni 2010. Dan word ik morgen wakker en lees in de krant dat de coalitie een meerderheid heeft in de eerste kamer. Dus wel terusten.

  162. martijn w zegt: 03-03-11 om 01:37

    heerlijk dat al die linkse stumperds al aan het juichen waren om half 10. Nu lijkt het alsnog een meerderheid te gaan worden.

  163. flops zegt: 03-03-11 om 01:38

    Is Herman ook voor feesten en partijen in te huren? hij doet het goed!
    Het wordt nog spannend, maar aan het eind van de avond weten we nog niets voor de 1e kamer. Maar we moeten de provincie natuurlijk ook niet vergeten.

  164. E Spaan zegt: 03-03-11 om 01:44

    Het is een schande dat het debat niet door gaat omdat de premier geen zin heeft!
    Muilkorf

  165. Arie zegt: 03-03-11 om 02:03

    Als ik 75 zetels heb en 46% van de stemmen levert dat het volgende op
    0.46 x 75 = 34,5

    Drie partijen dus drie maal afronden naar boven leveren er nog 3 extra op, wordt 34 + 3 = 37 in mijn ogen.
    Ga de partij voor de logica beginnen. Wie stemt ?

  166. Pierre zegt: 03-03-11 om 02:05

    Arie zegt: 03-03-11 om 01:18
    Kan iemand mij uitleggen hoe je met 46% van de stemmen wel 38 zetels kan krijgen ????
    cda 14,3 vvd 19,1 pvv 12,1 = 45,5 %

    Dat zou ik ook wel eens willen weten

  167. Janine zegt: 03-03-11 om 02:17

    VVD CDA PVV met 38 zetels nipt een meerderheid! Mooie (bijna definitieve) uitslag!

  168. peet zegt: 03-03-11 om 02:40

    pvv heb gewoon grote winst kan lullen wat je wil ….cda kan in pakken wat een verlies hoe komt dat …pvv word de grootste xxx

  169. peet zegt: 03-03-11 om 02:43

    pvv van 0 naar 10 ..geweldig xxx

  170. rene zegt: 03-03-11 om 02:57

    verkiezingen zijn niet geldig. De stempas is fraude gevoelig. De postbode hoeft alleen maar je brief weg te gooien, of de ambtenaar maakt een foutje en je hebt geen stempas. Er word bijna nergens in de media gezegd; pas op geen stempas ga zo snel mogelijk naar de gemeente en haal een nieuwe, want op 2 maart kunt u er geen meer krijgen. Dit kon vroeger wel. Ik heb er bijna niks over gehoord. Ik vind dit onacceptabel. En zeker in strijd met de grondwet en rekenmaar dat dit nogal eens voor komt. Je moet gewoon kunnen stemmen met je paspoort.
    Ik vraag me af wanneer de kieswet zodanig is veranderd dat je niet meer met je paspoort kunt stemmen. En wie maken dat soort fouten dat ze de regeltjes niet goed kennen. Juist de zwakkeren in de samenleving.

    Ik snap niet dat dit mogelijk is in Nederland. Je stemrecht wordt je gewoon afgepakt omdat je postbode niet deugd of mischien die ambtenaar die jou die stempas toe moet sturen, en door gebrekkige communicatie door de gemeente en overheid. Die toch alles transparant en helder moeten maken. Dit is dus niet het geval en is de overheid in gebreke, zolang niet iedereen goed geinformeerd is. Eigenschuld dan moet je het stemmen ook gewoon eenvoudig houden dan hoef je ook niet zoveel uit te leggen. Ik ben nog niet klaar met de idioten die deze nieuwe kieswet in werking hebben gesteld. Iemands stemrecht afpakken is een ernstige zaak. En jullie zijn incompetent. En geven niet iedereen een eerlijke kans om te stemmen. Schandalig, schandalig, schandalig ik heb geen goed woord over voor deze misdadigers. Kiesrecht is een fundenmenteel recht. En moet je niet zo lichtjes opvatten. Er zijn miljoenen mensen voor gestorven.

  171. Den Driek zegt: 03-03-11 om 04:57

    Mijn opinie;
    Een politicus is iemand die de kippen ervan probeert te overtuigen dat het in hun eigenbelang is dat ze even langs het slachthuis gaan. De rest kunt U zich wel voorstellen.

  172. Jannes zegt: 03-03-11 om 06:58

    Dat gelul bij de PVV en het CDA over ‘hun kiezers die thuis bleven’. Ze zijn ze gewoon kwijt. Nederland mag daarmom weer dromen over een politiek midden waar nette niet-rechtse partijen niet meer buiten gesloten worden door Verhagen cs

  173. Jan H zegt: 03-03-11 om 08:10

    Wel interessant dat de PVV lager scoort dan bij de 2e Kamerverkiezingen. Dat kan twee dingen betekenen: de PVV is op zijn retour, of de PVV-achterban is te beroerd om te gaan stemmen.

  174. Mij mogen ze een miljoen bieden – m’n voorhuidje blijft!

  175. Igor Schaap zegt: 03-03-11 om 12:50

    Ik vind dat de studenten in Nederland eigenlijk stemrobots zijn geworden, zonder erbij na te denken hun stem geven aan D66 omdat die partij nou eenmaal bekendheid geniet als onderwijs partij.

    Echter blijkbaar heeft geen enkele student zich goed verdiept in partijprogramma`s. D66 wilde en wil namelijk gewoon het onfatsoenlijke sociaal leenstelsel en daarmee bevorder je niet dat veel studenten nog willen gaan studeren omdat ze zich dan volgens D66 diep in de schulden moeten steken.

    Vrijwel geen enkele student heeft er bij stilgestaan dat CDA de enige partij is en was die de basisbeurs in stand wil houden. Lijkt mij voor een student toch uiterst belangrijk zoiets dat je je basisbeurs behoudt van de overheid! Vrijwel niemand heeft dit punt van het CDA opgepikt. Een zeer solidair punt m.i.

    En de studenten nemen wel klakkeloos die linkse retoriek over alsof onderwijs eraan gaat en er ontzettend bezuinigd wordt op onderwijs.

    Door de coalitie wordt geenszins bezuinigd op onderwijs. Dat is een complete fabel wat links ervan maakt. De gelden voor het onderwijs worden beter geherinvesteerd, dat is het wat de coalitie wil.

    Heel vreemd dat vrijwel geen student het heeft opgepikt dat het CDA het beste programma voor jullie had en heeft.

  176. De PVV wordt kleiner du moment dat men daar regeringsverantwoordlijkheid draagt. Maak Wilders minister.

Geef een reactie