De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Esther Ouwehand en het Schepschotelmysterie

Een keer per jaar praat de Tweede Kamer over haar eigen begroting. Dat debatje heet de Raming.

Elk jaar weer is dat de aanleiding voor opmerkelijke uitspraken. Zo stelde een Kamerlid ooit voor om een kat aan te schaffen tegen de muizenplaag in het Kamergebouw. Ook waren er in het verleden pleidooien voor kussentjes in de zetels voor kleine Kamerleden.

Het gesprek gaat ook vaak over het eten in het Kamerrestaurant. Wie daar het diner wil gebruiken, heeft twee mogelijkheden: of je kiest iets van de kaart en laat je bedienen door de obers; of je schept zelf iets op van de zogeheten schepschotel.

Dat is de makkelijke oplossing voor Kamerleden met haast. Maar ook een goedkope oplossing voor Kamerleden met grote trek!

En daar maakt Esther Ouwehand van de Partij voor de Dieren zich boos over. Je kunt voor een habbekrats je bord vol scheppen. En dat is ongepast in tijden van bezuinigingen, vindt ze.

Ze maakt er geen vrienden mee.

Grote vraag blijft natuurlijk: wie is de grootste opschepper van het Binnenhof?

Kees Groot

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


53 reacties op “Esther Ouwehand en het Schepschotelmysterie”

  1. Tja zegt: 20-06-11 om 14:17

    Even denken, dus je laten bedienen kost waarschijnlijk meer dan zelf scheppen. Duws in tijden van bezuinigingen is het dus logisch om te besparen dat je zelf schept. Toch?

    En of ik nu 4x een overdatum toetje neem, of 4x een met gif bespoten salade, of 4x een doodgemartelde kip dat is toch mijn keuze? waar bemoeit ze zich mee?

  2. Thomas zegt: 20-06-11 om 14:38

    Het is toch wel bitter dat de PvdD klaarblijkelijk zelfs letterlijk een ander mens zijn dagelijks brood misgunt.

    Dit geleuter van Ouwehand kost u en mij als belastingbetaler trouwens ettelijke duizenden euro’s, zelfs als de rest van de kamer het zo snel mogelijk weghoont en direct doorgaat met belangrijke zaken.

  3. Lars zegt: 20-06-11 om 15:03

    Prima.
    1 x opscheppen = 1 x betalen.
    2 x opscheppen = 2 x betalen.
    3 x opscheppen = 3 x betalen.
    Moet de burger ook.
    Goed deze tuchtiging voor snaaiende politici.

  4. eric zegt: 20-06-11 om 15:06

    Ze zegt niet dat het niet mag maar dat je er een marktconforme prijs voor moet betalen, da’s terecht, bovendien als ik Jan Kees de Jager zo zie op tv scheelt dat ook gezondheidszorg kosten in de toekomst.

    Daarnaast zou ik zeggen na een half uur pauze kantine dicht en weer aan de slag en verbieden weg te lopen tijdens debat of kamervragen.
    En die kroeg waar PVV’ers zich misdragen en vol laten lopen sluiten
    Chaufeurs eruit, waarom zou een politicus niet zelf kunnen rijden.
    Beveiligingskosten voor provocerende extreemrechtse haatzaaiers onmiddelijk schrappen en acuut stoppen met dat hypocriete gelul over halal slachten en maar eens inzetten op afschaffen van de bio industrie.
    En die wachtgeldregeling afschaffen, ww is wat mij betreft het vangnet voor uitgerangeerde zwatelaars.

  5. Ik geef toe, ik las de kop anders dan bedoeld achteraf, en ik kon het wel begrijpen. Ze scheppen teveel op. Het eigen gelijk staat centraal en met name wanneer de camera de juiste kant op beweegt, werkt dat op de spreekklieren. Pechthold steekt wat dat betreft met kop en schouders boven zijn collega’s uit, maar voormalig GL’ers kunnen er ook wat van. Met name wanneer het gelijk wordt overgoten met een sausje van morele verontwaardiging.

  6. Bas zegt: 20-06-11 om 15:21

    Inderdaad, Tja, het is een waanzinnig onderwerp. Maar ook gevaarlijk. Nu de Kamer, morgen de Chinese buffetten. Want mw Ouwerhand weet waarschijnlijk niet dat die buffetten bestaan, en als ze het al weet, heeft ze niet door dat daar voornamelijk vleesgerechten genuttigd worden.

    ach.

  7. Bolle van Zwolle zegt: 20-06-11 om 15:22

    Vrijheid bestaat bij gratie van restricties.
    Dat geld ook voor tafel manieren.
    Ons land vervet en dit soort vreet orgies zijn ziekelijk.
    Vooral mensen die zittend werk doen behoeven niet zoveel calorieën .
    Vrijheid om je zelf ziek te vreten ?
    Dan neem ik me de vrijheid te zeggen dat ik het beu ben voor deze volgevreten welvaartszwijnen extra ziekenfonds te betalen.
    Sorry mensen vrijheid gaat zover tot je een ander schaad en dan moet het afgelopen zijn.

  8. Bob zegt: 20-06-11 om 15:25

    Je zit in de kantine te eten en na te denken over de problematiek in Griekenland, Libië, Syrië, in ons eigen land en ga zo maar door. En plotseling zie een collega voor de derde keer eten opscheppen. Dan denk je toch: “dat ga ik aanpakken eindelijk iets waar ik echt iets aan kan doen.”

    Jammer, kortzichtig, overbodig,maar begrijpelijk.

  9. Kees zegt: 20-06-11 om 15:38

    Geweldig mooi woord, schepschotel. Nieuwe woorden in de taal ontstaan blijkbaar vanzelf. Vermakelijk is de reactie op de stelling van Ouwehand. Te verwachten was dat op vele manieren tegenargumenten werden gegeven om dit niet te doen. In een restaurant is er ook geen schepschotel en in de Tweede Kamer wel ? En dan nog wel een schepschotel voor de prijs van EUR 7 =:), begrijp ik ? Dit ruzietje is te vermakelijk voor woorden, maar het is weer eens iets anders dan boerka’s, ritueel / onverdoofd slachten, bezuinigingen, onder te lopen polders etc.

  10. Habbekrats? zegt: 20-06-11 om 15:56

    Ik las net dat onbeperkt opscheppen 7 euro kost.
    Dat noem ik geen habbekrats…!

  11. Piet Klip zegt: 20-06-11 om 16:16

    Moe, ontzettend moe word ik er van. Dat geneuzel over hoe vaak er opgeschept mag worden.
    En die discussie duurt maar en duurt maar, is via de geluidsopname te horen.
    Ik ben geen populist, maar waarom roept niemand?

    “Vuilnisman!!! Mag deze zak ook mee?”

    Met dank aan Henk Spaan voor deze wonderschone kreet.

  12. Anoniem zegt: 20-06-11 om 16:25

    Hebben we niet grotere problemen? Pensioenen, Griekenland.

  13. G. Kroon zegt: 20-06-11 om 16:26

    Hoe maak je van een vlieg een olifant?

  14. Marisca zegt: 20-06-11 om 16:31

    Ouwehand heeft gelijk, ik moet in de winkel ook meer betalen voor 4 kippenbouten i.p.v. 2 kippenbouten. Ongeacht of de kippen mishandeld of over de datum zijn. Individueel recht? Bestaat dat? Wie betaald dat? Afrekenen per gewicht of misschien beter gezegd per kilo is misschien een optie.

  15. Rik zegt: 20-06-11 om 16:41

    Het is toch een tijd van grote besparing? Dus waarom zouden kamerleden zelf de broekriem niet wat aanhalen?
    Ik weet dat er ondertussen in studenten menzas sterk wordt bezuinigd op de kwaliteit en de hoeveelheid dat men krijgt dus waarom zouden kamerleden dan niet het voorbeeld kunnen geven? Of zijn zij meer dan andere mensen?

    Uiteindelijk is het gemakkelijk : je weet hoeveel personeel er is, dus je voorziet voor ieder 1 stuk vlees of vis. Dan vechten ze het onder elkaar maar uit in de kantine.

  16. m.sjouw zegt: 20-06-11 om 16:48

    Reactie naar aanleiding van het stukje over de schepschotel hier, naar mijn idee geeft dit een scheef beeld naar ons belastingbetalers. Deze prijs voor de maaltijd moeten betalen, het verschil in kosten komt ergens vandaan.
    Dat zou iedere volwassene moeten weten. Zeker voor Kamerleden is dit iets wat ook overwogen moet worden, of is bij jullie de prijs maaltijd verhouding zoveel beter?
    Dan zijn er vast veel arme burgers die je daar een graantje van mee kan geven! Zo nee betaal naar redelijkheid een juiste prijs, zo ja help zo de arme burgers.

  17. van Hout zegt: 20-06-11 om 16:51

    Waar maken sommige mensen zich toch druk over?

    En 7 euro voor het eten is in mijn ogen best wel veel in een bedrijfsrestaurant, daar mag je toch ook wel verwachten dat je een beetje waar voor je geld krijgt?

    Welzijn voor dieren (waar daar gaat het volgens mij om) is erg belangrijk maar zoals al meerdere keren gezegd je kan ook doorslaan.

  18. Schepschotelmysterie 20-6-2011 13:51
    Reactie naar aanleiding van het stukje over de schepschotel hier, naar mijn idee geeft dit een scheef beeld naar ons belastingbetalers. Deze prijs voor de maaltijd moeten betalen, het verschil in kosten komt ergens vandaan.
    Dat zou iedere volwassene moeten weten. Zeker voor Kamerleden is dit iets wat ook overwogen moet worden, of is bij jullie de prijs maaltijd verhouding zoveel beter?
    Dan zijn er vast veel arme burgers die je daar een graantje van mee kan geven! Zo nee betaal naar redelijkheid een juiste prijs, zo ja help zo de arme burgers.

  19. barend zegt: 20-06-11 om 17:13

    Lekker Man Bijt Hond verhaal. Ik las het ook in de stem van de voiceover van dat programma.

    Daarnaast: in deze tijd krijg ik echt zin een komkommersalade. Of gewoon komkommer met rijst, lekker smaakvol.

  20. gaat men dat gene wat als kruimels onder de tafel aan de voetselbank
    schenken?.
    als U begrijpt wat hier mee word bedoeld.

    Of mag de gewone jan met de pet daar via de achter deur ook
    voor 7 euro het vet langs zijn kin loten lopen?
    gr het zij zo.

  21. Peter Emile zegt: 20-06-11 om 17:28

    De bemoeizucht, de hysterie, de dwingelandij en het moralisme van de vrouwen van de PvdD wordt zo langzamerhand onverteerbaar. Dieren, het ‘muljeu’ en vrouwen; drie ingrediënten voor een recept dat ernstige misselijkheid en zware diarree veroorzaakt.

  22. Aan Tja zegt: 20-06-11 om 17:28

    Ben jij kamerlid dan?

  23. Ik kom ook wel eens in “Lopendbuffet-restaurant”, kost 53 euro p.p.
    Waarom moeten topambtenaren en ander verwend overheidspersoneel voor 7 euro kunnn schrokken?

    En die argumenten dat niemand zich daar ‘mee hoeft te bemoeien’, kunnen AOW-ers die beschuldigd worden van onterecht samenwonen of mensen die 7 euro te veel huursubsidie hebben gehad en daarvoor worden beboet, dat ook zeggen?
    Afgezien van het feit dat het extreem asociaal is (vooral voor hen die het voorbeeld moeten geven) om vlees (kip, varken) uit de bio-industrie te eten, sta ik pal achter Ouwehand en haar Partij voor de Dieren.

  24. Theezakje zegt: 20-06-11 om 17:35

    Waar ze zich mee bemoeit is dat vleesconsumptie een erg negatief effect heeft op het milieu dat we met zijn allen delen, en op dierenwelzijn. Als je daar dus voor zeven euro onbeperkt kip kunt eten, dan is de impact die je handelingen hebben op het milieu en dierenwelzijn niet evenredig met wat je ervoor betaalt. Nu is dit bij vleesconsumptie sowieso al niet het geval, maar dit wordt natuurlijk versterkt als je het voor zulke prijzen weggeeft. Zulke systemen aanpakken kan leiden tot een gedragsverandering bij mensen die weer leidt tot een beter milieu en meer dierenwelzijn, waar zij altijd al voor strijden. Daar bemoeit ze zich dus mee.

  25. wauter zegt: 20-06-11 om 17:40

    Ongelovelijk, de euro, griekenland, onze pensioenen…… en die terroriste maakt zich druk om een f*cking schepschotel met onbeperkt kip??

    Goed bezig Esther Ouwehand, jij weet de echte problemen in deze samenleving te benoemen!

  26. Benjamin zegt: 20-06-11 om 17:57

    Waar het omgaat is dat ze nu onbeperkt kunnen eten voor een vast bedrag, zij wilt dat je gaat betalen voor zo’n beetje de hoeveelheid die je eet.

    Wat jij eet is aan jou, maar wanneer jij 3 borden doet volscheppen, dan mag je meer betalen dan degene die maar 1 bordje neemt.
    Ik vind het ook wel eigenaardig hoor dat ze onbeperkt kunnen eten, immers betaal ik ook gewoon voor wat ik neem.

    De vraag of dit relevant genoeg is weet ik niet, klinkt als symbol politiek, maar aan de andere kant zie ik ook weer niet waarom ze het niet doen, onze catering in de welzijn moet ook meer gaan vragen om de kosten te dekken, waarom de politiek zelf niet?

  27. Ober! zegt: 20-06-11 om 18:02

    Ouwehand had zich onsterfelijk kunnen maken, door voor te stellen dat wie vaker opschept, een windmolen achter de stoel gemonteerd moet krijgen. De kamer klimaatneutraal!

  28. Kelder zegt: 20-06-11 om 18:05

    Lekker relevant weer. Het land staat in brand en dat wil je oplossen met een toeslag op je schepschotel. Ik had toch gehoopt dat we de volstrekte irrelevantie en nonsens een klein beetje achter ons gelaten hadden na de val van Pappen & Nathouden IV. Niet dus.

    Ik heb nog wel een lijstje van een paar dozijn dingen waar we wél wat aan hebben als we die afschaffen. Voorbeeldje? De ov-chipkaart subiet opheffen levert alleen al aan het voorkomen van verdere onvoorzienposten en incompetentieboni per saldo meer op dan voorkomen dat 150 volksvertegenwoordigers collectief en allemaal vier jaar lang iedere dag geen derde of zelfs tweede stukje kip happen voor zeven euro. Gaan we hier nog regeren of hoe zit dat?

  29. Panta Rhei zegt: 20-06-11 om 18:06

    Kan me niet voorstellen dat je het met je eigen reactie eens bent.
    Ik zou hem zelf nog maar eens goed lezen.

  30. davidov zegt: 20-06-11 om 18:36

    @Tja: Dat is wel heel simpel…
    In het artikel staat al, het is vooral voor de Kamerleden met haast, ik zie niet hoe uitgebreid dineren en 4x opscheppen helpt bij haast. Bovendien is het bij een dergelijk laag bedrag zelden de bedoeling dat men onbeperkt bij mag scheppen, zo komt men niet uit de kosten…
    Ik vind het dan ook uberhaupt raar dat men voor +/- 7 euro onbeperkt kan eten… Als studenten met subsidie een schamel bordje voor 10 euro krijgen bij de universiteitskantine want “eten is nou eenmaal duur”, waarom kunnen Kamerleden voor datzelfde geld wel onbeperkt eten? Zo slecht is het toch niet met het Kabinet gesteld of wel?

    En dan zou je ook nog kunnen zeggen dat “politici” een goed voorbeeld moeten geven. Zeggen dat ze dat juist doen door voor de goedkope optie te kiezen en te betalen, is alleen maar waar als ze exact (of minder) eten waar ze voor betalen.

    Overigens vind ik het logisch dat men dergelijke zaken intern bespreekt, een soort bewonersvergadering… maar op landelijke schaal is dit echt een non-issue… komkommertijd begint vroeg dit jaar?

  31. Ger zegt: 20-06-11 om 18:56

    Ik werk bij de EU in Brussel, vroeger (20 -30 jaar terug) waren daar riante zelfbedieningskantines in de kantoren (1 x opscheppen en afrekenen bij de kassa), het hoofdgebouw van de Europese commissie had en heeft een restaurant met bediening. Personeel had statuut als EU-ambtenaar. Voorbije tijden, tegenwoordig serveren de zo bekende bedrijfscateraars So**xo en Eur*** (ik zal maar geen namen noemen) hun hap aan de Eurocraten. Ook Brussel bezuinigt. Dus Tweede Kamer, neem een voorbeeld aan Brussel!

  32. Gijs zegt: 20-06-11 om 19:38

    Iedereen zo iid zelf moeten weten wat ie opschept en hoeveel je eet. Maar waarom niet afrekenen per gewicht, zo kan niemand je scheef aankijken omdat je drie kippe pootjes hebt? en je concentreren op echte problemen?

  33. Kok zegt: 20-06-11 om 19:49

    Nou… door de financiële crisis zijn nogal wat mensen hun werk kwijtgeraakt en een flink aantal daarvan loopt tegenwoordig noodgedwongen naar de voedselbank om nog enigzins normaal te kunnen eten. Dan vind ik dat tweedekamerleden wel gewoon 2x mogen betalen als ze zichzelf voor de tweede maal gaan opscheppen. Bezuinigen moeten we overal.

  34. Delight zegt: 20-06-11 om 20:02

    Prima idee, het is van de gekke om voor 7 euro je bord ongelimiteerd vol te kunnen scheppen. Iedereen moet bezuinigen dus de Kamer ook. Het Kamerrestaurant is geen Voedselbank!

  35. Frans zegt: 20-06-11 om 20:36

    Ze bemoeit zich met hoe de staat ons geld uitgeeft. Dat is haar taak als volksvertegenwoordiger.

  36. Vlees is lekker zegt: 20-06-11 om 20:53

    Ik zeg: iedereen een extra kippenpoot morgen en dan bij mevrouw Ouwehand aan tafel opeten.

  37. Jan zegt: 20-06-11 om 21:38

    Het meest voor de hand liggen natuurlijk de PvdAers Spekman en Dijkstra. Dat zie je wel vaker bij deze club: links praten maar wel graag op staatskosten de eigen ruif vullen. Spekman: ik heb vroeger honger gekend, dat wil ik nooit meer meemaken. Maar mogelijk is ook CDAer Jan Kees de Jager een veelvuldig (zoniet de grootste0 opschepper. Hij schijnt om onduidelijke redenen een voorliefde voor Chevapchichi te hebben. En iemand die in dit soort gevallen ook al even niet op de kleintjes let is D66-nieuwkomer Kees Verhoeven (ex MKBer). Gaat voor het meer platte werk.

  38. Sietze van den Bongard zegt: 20-06-11 om 23:58

    Wat een kansloze actie, dit is echt een druppel op de gloeiende plaat. De helft van ons eten wordt weggegooid voordat het ons bord ziet. Aardappels waar ook vrachtwagens voor hebben gereden, maar ook bv heerlijke varkenshaasjes die naderhand gewoon worden vernietigd. Dat is pas triest, dieren voor niks laten sterven. Ook deze dieren zijn gevoerd en hebben ook vrachtwagens voor gereden. Denk dat dit restaurant onderhand zijn klanten wel kent en dat de hoeveelheid daadwerkelijk weggegooid en echt verspild voedsel minimaal is..

  39. Max zegt: 21-06-11 om 00:51

    De Partij voor de Dieren, of een echt Partij Voor de Dieren, zou moeten aan iedereen vragen om vegetarisch te worden. Andere dingen zijn volgens mij maar spelletjes, politiek.

  40. jan zegt: 21-06-11 om 07:17

    Esther bemoeit zich met de samenleving, zoals elke politicus doet. Het gaat niet om regeltjes wat wel of niet mag, daar zijn er al genoeg van door de politici bedacht. Het gaat om een samenleving die ook voor onze nabestaanden leefbaar moet zijn.
    Mensen met ideeën die verder gaan dan alleen het eigen korte termijn belang worden afgeschoten. Daarom hulde aan types als Esther en Marianne.

  41. Ank zegt: 21-06-11 om 10:23

    Goedzo dames van de pvdd, ga zo door grote problemen zijn ooit klein begonnen!

  42. Max zegt: 21-06-11 om 13:33

    @vlees is lekker

    Ja, heel lekker. Vlees is moord, maar toch…lekker?

  43. Lucas zegt: 21-06-11 om 16:28

    tuurlijk mensen: libië staat in brand, in syrië worden mensen afgeschoten omdat ze tegen het regime zijn, de grieken doen star en willen zich niet aanpassen om niet failliet te raken, we hebben de ehec-bacterie, de pensioenen… en dan krijgen we dit? wie weet heeft ze wel gelijk hoor, maar kan ze dat dan niet gewoon een beetje met de andere kamerleden overleggen, zonder er een officieël debat van te maken?

    ik ga nu echt op SGP stemmen: je kunt van ze zeggen wat je wilt, maar met 2 zetels krijgen die lui meer voor elkaar dan PvdD, D66, GL en een aantal andere partijen samen. en het zijn tenminste dingen die ertoe doen die ze voor elkaar krijgen.

    mensen van de 1e en 2e kamer: wij stemmen op jullie zodat jullie voor ons beslissingen kunnen maken, ga dan ook aan het werk!!!

  44. G.B. zegt: 21-06-11 om 17:36

    Een paar kwartjes in een kantine… Zijn er geen belangrijker problemen om over te steggelen?
    Mijn pensioen bijvoorbeeld, dat de minister aan Griekenland wil weggeven?
    Onverdoofd slachten, dat de PVDA helemaal niet erg vindt?
    ‘Ja’ stemmen terwijl je eigenlijk ‘nee’ bedoelt (PVDA over internetmotie)?

  45. Veelvraat zegt: 21-06-11 om 22:59

    Ouwehand moet zich niet druk maken….dat zij nu vegetarier is, wil niet zeggen dat anderen geen 4 stukjes kip mogen eten..slap gelul van de PVVD, zoals wel vaker….Maakt ze zich niet druk over de make up van Thieme?? die wordt op dieren getest…Esther, nooit meer doen

  46. Tja zegt: 22-06-11 om 12:13

    Als de cateraar uitkomt voor dat geld, wat is het punt dan helemaal? Daarbij kost die voorgekookte zooi waarschijnlijk geen drol. maar goed, zou ze geld technisch gelijk hebben. Dat kan. Dan moet het gewoon duurder worden. Waar ik me aan erger is de kip die als voorbeeld werd genomen. Is het wel erg als je 4x kip neemt, maar als je 20x komkommer neemt niet?

    Dat slappe gelul over vlees consumptie slecht voor het milieu. Gif spuiten op groenten is dat ook. Kleding maken ook. En luchtjes, auto’s, vliegtuigen, huizen bouwen, het plastic in verpakkingen. Adem van mensen is slecht, het creeert CO2. Dus waarom groeit de wereldbevolking nog? En dan gaan wij ons als miniscuul klein pislandje druk maken over een stukje kip extra? Alsof de wereld anders wordt als we dat doen.

    Maar milieu, daar gaat het haar dus niet om. Haar partij heet de partij voor de dieren, niet de partij voor het milieu. Zo goedkoop kan toch niet? Vlees moet duur zijn, alleen dan zijn zielige diertjes netjes behandelt. Dus rijke mensen mogen nog vlees eten, de rest moet (ook als ze allergisch zijn) maar vegetarier worden. Want mevrouw Ouwehand kan het niet aanzien dat mensen uberhaupt kip eten. Barbaars, kluivende elite. Dat past niet, dat mag niet.

    Ik ben enorm voorstander van een goede behandeling van onze slachtdieren. Maar het zijn slachtdieren. Zonder slacht werden ze niet geboren. En we leven erop. Niet ieder mens heeft het in zich vegetarier te worden, net zoals niet ieder mens het in zich heeft om vlees te eten, met een mannetje of vrouwtje van de andere sexe samen te willen zijn, minister kan worden, de 100m onder de 10 seconden kan lopen of dictator wordt, in God gelooft of in Allah, blond met blauwe ogen is of tegen de zon kan. Of uberhaupt gezond is. Ik dacht dat we in een land woonden waarin we elkaar in hun waarde lieten en dingen gewoon bespreekbaar konden maken ipv overal meteen op te hakken.

  47. Bart zegt: 23-06-11 om 08:43

    Tijdens het dineren in het kamerrestaurant komen vraagstukken aan de orde ; ‘Hoe kunnen wij het werkende volk verder onverdoofd financiel slachten ‘

  48. G.B. zegt: 23-06-11 om 09:46

    “Esther Ouwehand en het Schepschotelmysterie”

    Het lijkt me ook een leuke titel voor een boek of een kinderserie op TV…

  49. SevenCirkel zegt: 25-06-11 om 19:54

    Het gaat hier niet over de nederlandse bevolking, maar over een groep mensen die ons (zouden moeten) vertegenwoordigen. Dat de nederlander eet wat hij/zij wil is aan de mensen zelf. Dat de mensen die ons (zouden moeten) vertegenwoordigen op onze kosten zich rond vreten is voor mij een geheel andere zaak. Vooral die, die snijden in uitgaven waar eigenlijk niet op te bezuinigen is, zouden daar eens over na moeten denken.

    O ja, Denken jullie ook niet dat Marianne jullie allemaal voor is geweest en absoluut geen make-up gebruikt die getest is op dieren?

    Ga iemand anders bashen en niet diegene die echt hun nek uitsteken om nederland/de wereld een klein beetje beter te maken.
    ZOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Makkelijk! Kom zelf met ideeen en oplssingen als jullie het allemaal zo goed weten.

  50. Peter zegt: 27-06-11 om 17:44

    De democratie is traag als dikke stront, de media snel als water. Met als gevolg dat de politiek niet de publieke opinie, en de ontwikkelingen in de wereld, kan bijbenen, die sneller gaan dan dat nieuwe verkiezingen zelfs zouden kunnen worden uitgeschreven.

    Het systeem op de schop gooien zou geen luxe zijn, schaf die hele Tweede en Eerste Kamer af, stel een raad van wijze mannen/vrouwen (50% progressief, 50% conservatief) samen, die de ambtenaren aansturen, helpen om wetgeving op te stellen en het staatshuishouden te doen, en laat de rest over aan plebiscieten die via internet gaan, met behulp van het DigID. Als het veilig is om belastingaangifte (gaat soms om miljoenen euro’s per huishouden) te doen online, moet dat ook voor stemmen gelden.

    Zo maken we ophitsers zoals Wilders monddood, maken we een einde aan de heerschappij van het conservatieve midden (dat veelal aan randzaken zoals immigratie, en bereidheid om met populisten mee te regeren z’n macht ontleent) en doen we ook de burgerlijke ontvredenheid, en de mogelijkheid om overal de politiek de schuld van te geven, de das om.

  51. Peter zegt: 28-06-11 om 11:58

    Het ging niet om bezuinigen. Het ging over meerdere stukken vlees, zoals Tja 22-06-11 om 12:13 ook al zei. Maar zo werken buffetten nu eenmaal, Esther. Niet mauwen, dus.

  52. Bas zegt: 28-06-11 om 12:50

    Peter

    Wat jouw ideaale staat is, is mijn nachtmerrie. Juist daarom hebben we een systeem waarin jouw mening en die van mij terugkomt

    Ik heb namelijk geen tijd om overal een mening over tevormen, laat staan om de onderliggende teksten te lezen om een gefundeerde mening te vormen. Daarvoor huren we een aantal mensen in, die dan ook namens ons keuzes moeten maken

    Een referendum lijkt leuk, maar in de praktijk is het meestal volksverlakkerij, omdat het gaat om een punt waar een paar mensen zich heel erg fanatiek mee bezig houden. En de uitkomst? meestal behoudend – geen veranderingen, dat wilt men

    Vind jij Wilders een ophitser, dan mag je daar aandacht aan geven. En worden mensen door jou niet overtuigd, dan heb je Wilders te respecteren. Als vertegenwoordiger van een andere groep als jezelf.

    Jouw idee komt in hele grote mate neer op de denkbeelden van Plato. Die is 23 eeuwen dood, en liep, dus, 23 eeuwen achter

  53. G.B. zegt: 29-06-11 om 17:30

    @Kom zelf met ideeen en oplssingen@ … zegt dhr of mevr. SevenCirkel.
    Maar dan moet er eerst een probleem zijn. En dat is er niet.
    Alleen mevr. Ouwehand ziet problemen, die er dus niet zijn…

Geef een reactie