De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Zijlstra zelf meer van de achtjescultuur

Staatssecretaris Halbe Zijlstra wil korte metten maken met de zesjescultuur, die tegenwoordig op de hogescholen en universiteiten heerst. Hij wil onder meer de eindexamencijfers laten meetellen bij de selectie van studenten.

Nu zouden sommigen onder ons misschien graag zien dat er ergens een bewijs opduikt, waaruit blijkt dat de staatssecretaris zelf geen hoogvlieger was op de middelbare school. Maar nee. De jonge Halbe was een voorbeeldige leerling, blijkt uit zijn eindlijst van het vwo.

Wij hebben even navraag gedaan, en dit is het resultaat:

  • Wiskunde: 6
  • Nederlands:  7
  • Economie 1: 7
  • Economie 2: 8
  • Engels: 8
  • Duits: 8
  • Aardrijkskunde: 8
  • Geschiedenis: 9

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


58 reacties op “Zijlstra zelf meer van de achtjescultuur”

  1. B. Pouw zegt: 30-06-11 om 15:42

    Toch jammer van die 6 voor Wiskunde.
    Ook het aantal vakken is wat aan de lage kant, maar dat kan door het oude systeem komen.

    Al met al inderdaad een mooie lijst.

  2. Hellen zegt: 30-06-11 om 15:48

    Volgens mij heeft hij helemaal niets met cultuur. Daarnaast vind ik het walgelijk om te stellen dat jongeren van nu matig presteren op school. Of je nu een 8 haalt of een 6, de wereld zit niet zo in elkaar dat je met hogere cijfers meer geld zult verdienen. Als Halbe zich wat meer hard zou maken voor een betere en mooiere samenlevening zou hij van mij een 8 krijgen.. nu met dit beleid niet eens een 6.

  3. J. de Groot zegt: 30-06-11 om 15:51

    Een lijst van een alfa-mannetje.

    Toch vreemd dat hij cultuur benadert als bèta. Ergens is onderweg iets misgegaan, ben je dan al gauw geneigd te denken.

  4. Theun Genis zegt: 30-06-11 om 15:51

    Veel leerlingen zien alleen het belang van de korte termijn dwz een voldoende (5,5) halen. Dat is ook de enige korte termijn beloning, voldoende is overgang is diploma. Ten behoeve van deze leerlingen dienen ook korte termijn beloningen te bestaan voor hogere scores. In Groot Britannie werkt dat heel sterk door, hoe hoger de score hoe groter de kans om toegelaten te worden op een hbo of universiteit. Veel hoge scholen vragen minimaal 7, minimaal 8 enz. een enorme stimulans voor de scholieren. In nederland is deze werking veel te zwak en nog eens verder verzwakt door het lotingsysteem. Gelukkig dat het effect van loten dat nu steeds verder wordt afgezwakt, maar er moet m.i. meer gebeuren. Goed zo, meneer Zijlstra zet hem op!!!

  5. Benjamin zegt: 30-06-11 om 15:54

    Zo te zien heeft hij in acht vakken examen gedaan, zeven was het minimum. Ik ben van de laatste lichting ‘oude stijl’. Het nieuwe systeem heeft niets goeds gebracht als je het mij vraagt.

  6. Sander zegt: 30-06-11 om 15:54

    ‘k Ben het niet met Hellen eens die stelt dat cijfers zich zouden moeten ‘terugbetalen’, kunnen studeren is al een cadeautje an sich. Wanneer worden we weer trots op onze prestaties op zich in plaats van alleen op het verdiende geld, ongeacht of daar een prestatie voor geleverd is? Zowel studeren als werken zou er een stuk leuker op worden, dan zijn we ook af van het eeuwige gemopper en trieste vragen als ‘hoe lang moet je nog werken’.

  7. Tja zegt: 30-06-11 om 15:58

    Zijlstra is ook niet gekozen om zijn culturele vermogen, maar om zijn vermogen te bezuinigen met oogkleppen op. En dat kan je het beste aan economen overlaten. Voila!

    Maar onzin natuurlijk. Eerst een systeem waardoor straks alleen de rijkere kinderen nog verder kunnen gaan. Nu ook nog alleen de kinderen die niet alleen voldoende scoren. En de rest? Die gaan maar werken na hun VWO?

    Daarbij is dit zijn VWO lijst, dat zegt helemaal niets over iemands vermogen op de Uni ook te functioneren. Als dat niet in je zit, kan je met 9´s je VWO halen maar dan faal je valicant omdat je opeens verantwoordelijkheid moet gaan nemen voor je aanwezigheid (ipv dat een schoolinspectie en je ouders achter je kont aanzitten).

    Halbe Zijlstra, triest narscistische man.

  8. Teun de Bakker zegt: 30-06-11 om 15:58

    Als iedereen het profiel zou volgen dat deze kerel heeft gevolgd is een achtjescultuur inderdaad makkelijk haalbaar! Echter, allemaal waardeloze vakken waar je nauwelijks een maatschappelijke relevante wo opleiding mee kunt beginnen zou ik zeggen. Prima idee om de achtjescultuur in te voeren, maar niet voor mensen die wel nuttige vakken volgen zoals biologie, scheikunde, wiskunde en natuurkunde. Deze mensen hebben we hard nodig! Technische mensen houden de maatschappij immers draaiende!

    Student TU/e

  9. Benjamin zegt: 30-06-11 om 15:58

    Wat een zuur en op de man gespeeld commentaar weer. @Hellen en #J. de Groot. Reageren als een klein kind die je zijn lolly afpakt. Jasper van Kuijk heeft gelijk: http://www.zwartekat.nl/artike.....demars.php

  10. Eerlijk gezegd had ik deze cijfers helemaal niet verwacht. In tegendeel eigenlijk. Dus ben ik toch niet van vooroordelen vrij. Wat niet wegneemt dat ik het een botte “patjepeeër” vind die volgens mij beter Yab Yum dan bij het ministerie past.

  11. Bas zegt: 30-06-11 om 16:14

    Als je voor vak A een 9 mag verwachten, en voor vak B een 5, dan ben je natuurlijk heel erg verkeerd bezig als je probeert voor A een 10 te halen

    De prestatiebeurs rekent af op gehaalde studiepunten, niet op hoe je die haalt. Op het moment dat een studiepunt met een 8 tweemaal zoveel waard is als een met een 6, dan is de ‘zesjescultuur’ per direct verdwenen.

    @ de cijferlijst: yep, een alfa. Helaas. Want alfa’s hebben over het algemeen wel het vermogen om kennis te happen, maar echt verwerken? Inzicht?

    Vraag het een beta

  12. J. de Groot zegt: 30-06-11 om 16:16

    Benjamin toch …

  13. Kan best zo zijn dat hij een geweldige cijferslijst heeft maar waar hij de plank misslaat is dat hij geen gevoel heeft voor CULTUUR daarom geef ik hem maar een 4 en dat is omdat hij zomaar het NiNsee in Amsterdam wil sluiten. Om alle subsidie van het Slavernij instituut in 2013 totaal in te trekken en niet denken wat dat voor gevolgen heeft. We zeggen dat hij namens PVV dat ding moet sluiten ze zijn een beetje bang voor het verleden dit is een echte VOC gedachten.

  14. rum6 zegt: 30-06-11 om 16:28

    hallo, die kerel had een 9, 4x een 8
    uitstekende lijst voor vwo!
    was een slecht artikel dus

  15. Ja , hier een pretpakket met geschiedenis ,aardrijkskunde en talen ,maar met wiskunde gaat het hier om de bekende 6jes cultuur? of gewoon dom ? naar deze figuren laten we onze belangen afhangen schande!

  16. Ricardo zegt: 30-06-11 om 16:55

    Aardig idee, aardig cijferlijstje, aardige reacties. Ineens ben ik ook erg benieuwd naar de lijstjes van de andere vooraanstaande politici..

  17. Tja zegt: 30-06-11 om 17:11

    Ik weet uit betrouwbare bron dat oud staatssecretaris Heemskerk een uitmuntend student is geweest altijd. Slechts een keer heb ik hem op de kast gekregen toen ik voor een Latijnse vertaling een 10 haalde, en hij slechts een 9 had. Maar verder kan ik hem niet betichten van 6-jes cultuur.

    Daar deed hij niet aan (en ik ook niet tot ik op de ALO het idiote systeem van studiepunten kreeg waarbij je met een 6 net zoveel punten kreeg als met een 8?).

  18. Dacht het al, heeft een pretpakket gekozen. Is geen hoogvlieger. Voor geschiedenis een 9, maar zal als bewindsman snel vergeten worden!

  19. Wouter zegt: 30-06-11 om 17:43

    HAHA, wat een pretpakket!!
    Valt me nog mee dat hij geen tekenen en drama heeft gekozen.
    Volgens mij gaat ons land juist kapot aan al die alfa mensen.
    Ze zijn nodig, maar niet in deze mate. Dus meneer Zijlstra volgende keer gewoon een echt profiel kiezen.

  20. Tja zegt: 30-06-11 om 17:50

    Beetje jammer dat al die Alfa mensen nooit terecht komen in de vakken waar ze voor leren. Worden allemaal debiteuren administrateur em IT medewerker. Of minister op een departement waar ze niets te zoeken hebben, dat blijkt wel!

  21. Paanakeker zegt: 30-06-11 om 17:53

    Scholen krijgen per leerling een bedrag, en betalen een boete per leerling die de school verlaat zonder diploma. Dus als je een economische welvarende school wilt haal je veel studenten binnen en eenmaal binnen zorg je dat ze bijna allemaal slagen, door het niveau aan te passen omlaag, en dat gebeurt niet alleen bij in Holland en is ook niet iets van nu maar gebeurt al jaren over cultuur gesproken! Er zitten dus op veel opleidingen leerlingen die het niveau nauwelijks aankunnen en voor hen is een 6 een hele prestatie. Wat moet veranderen is de manier van beloning van de scholen. Het niveau is vergeleken met andere landen erg laag en moet drastisch omhoog. Ja dan vallen meer leerlingen af, of kunnen enkel een lager diploma halen. Echter krijg je dan wel dat de beter studenten over blijven, en meekunnen in de concurrentie met andere landen. Daarbij halen deze studenten meestal al hogere cijfers, maar mochten ze dan toch zesjes halen kun je dat vergelijken met achten nu en zal mij de zesjes cultuur een worst wezen.

  22. John van Dokkumburg zegt: 30-06-11 om 18:23

    Kunnen leerlingen zich nog wel op de toekomst voorbereiden ? lijkt me inwezen steeds minder .

    Dit is alweer herhaling met een oude en nieuwerwetse benadering van een nog ouder probleem dat is, de mens is maar een denkloos wezen waar meestal anderen met hun grotemond rechten en verplichtmakende wijsheden op projecteren , en dus van jouw tijd gebruik mogen maken , Wij zijn voor de economie in een bepaalde leeftijd niet potentieel maar een last , we beginnen altijd met een lege potje .. geen nuttige potentie … Ach waar gaat je leven zo nu en dan nog over , niets van de jeugdige speelse eigenheid meer toch ? Mensen neem dit van mij aan , Er bestaat niet zoiets als opleiding (na)gedaan door mensen !!

    I have a hell of a job to keep you on track … ( maar ach toch, het blijkt gewoon weereen herhaling van het schools geleerde nageboorte )

  23. Scholier zegt: 30-06-11 om 18:30

    Wat een negatie reacties toch weer….
    Meneer zijlstra heeft het prima voor elkaar, mooie lijst met als resultaat een belangrijke job.
    Een punt dat ik vooral naar voren wil brengen naar aanleidng van Teun de Bakker is het eindeloze gevecht dus alva en beta. De een is beter dan in de ander wat ik dus probeer te zeggen maak elkaar niet zwart dat is toch nergens voor nodig? Wat wel nodig is zijn goed opgeleide mensen in zowel alfa als beta want zeg nou zelf wat zijn wij zonder goede economen, advocaten, rechters etc.?? Meneer de Bakker ik zou het op prijs stellen als uw objectief bent en niet helemaal op gaat in uw eigen subjectiviteit. Al dus een prima lijst zoals ik al zei!

  24. Nu wil Zijlstra de herkansinsmogelijkheden nog verder inperken, maar ik vraag me toch af waarom het herkansingsvraagstuk vaak zo eenzijdig wordt belicht.

    Doorgaans wordt er louter gekeken naar de mensen die een 5.6 willen halen en de schijnbare logische argumentatie luidt dan om de mogelijkheden tot herkansing te beperken en zodoende de ‘luie student’ te stimuleren om harder te studeren.
    Klinkt goed, maar heeft ook een keerzijde die vaak onderbelicht blijven.. Verdere inperking van de herkansingsmogelijkheden (nu slechts mogelijk bij een cijfer tussen 4 en 5.5), frusteren ook de prestatiedrang van ambitieuze studenten. Wanneer iemand die erg zijn best heeft gedaan, maar net een offdag heeft een 5.6 haalt en een andere student het heeft late lopen, een 4 haalt, en vervolgens een 7 in de herkansing, is dit nogal zuur voor de eerstgenoemde.

    Misschien is niet niet de juiste plek om mijn frustraties te spuien, maar elke keer dat er wordt gesproken over het ‘bestrijden van de 6′jes cultuur’, denk ik alleen maar dat het zou moeten gaan om het stimuleren van een 9′en cultuur.

    Verder wel een aardig -maar geen bijzonder- lijstje van Halbe..

  25. student zegt: 30-06-11 om 18:59

    En nou de cijferlijst van die marketingcursus van hem, graag.

  26. prestatiemoe zegt: 30-06-11 om 19:16

    Blijkt maar weer dat cijfers weinig zeggen over iemands intelligentie. Er zijn veel scholieren die zesjes halen omdat ze niet gemotiveerd zijn of omdat hun hersens nu eenmaal niet op de standaard ‘schoolse’ manier denken. Gelukkig maar, anders zouden we nu allemaal zo acreatief, ongeniaal en fantasieloos als meneer Zijlstra zijn.
    Waarom naar cijfers kijken? Dat zegt alleen maar iets over hoe de leerling zijn draai (niet) kon vinden op de middelbare school. Moet iemand voor zo’n momentopname de rest van zijn leven beloond dan wel gestraft worden? Erg kortzichtig. Ontwikkel liever een betrouwbare IQ-test.

  27. prestatiemoe zegt: 30-06-11 om 19:24

    Trouwens, zelg altijd zesjes gehaald op de middelbare school, maar achten en negens op de universiteit. Ben wel benieuwd naar de cijfers op de bul van Halbe….

  28. Bas zegt: 30-06-11 om 19:44

    Nu wordt beweerd dat een 6 op VWO niet genoeg is om naar het WO te kunnen.

    Of dat inhoudelijk klopt of niet, dat kan ik niet beoordelen – ik ben een jaar of 25 van het VWO af

    MAAR als het klopt, is het geen goed idee een 7 te eisen. Een 6 is voldoende. Dus een 6 moet voldoende zijn om naar het WO te gaan, want daar bereid het VWO op voor

    Dus niet de eisen van het WO optrekken, maar de norm optrekken. Wat niet voldoende is, moet gewoon als onvoldoende beoordeeld worden

  29. Louis van Rasten zegt: 30-06-11 om 20:52

    Tja, de eisen worden op een hoger niveau gesteld.Veel studenten die nu net doorgekomen zijn zullen dan op het hoger en wetenschappelijk onderwijs afvallen.

    Net zoals met zoveel andere dingen is intelligentie een erfelijke aangelegenheid althans voor ongeveer bijna 60% de overige 40% wordt het aspect intelligentie door omgevingsfactoren bepaald.

    Natuurlijk wil een land op wetenschappelijk niveau bij de top van de wereld behoren, wie wil dit nou niet? Terecht ook dat Zijlstra een dergelijke maatregel wil doorvoeren. Nadelig hierbij is dat de uitval van steeds meer studenten -die niet aan de hogere criteria kunnen voldoen- groter zal gaan worden. De uiteindelijk groep die wel zal slagen zal dus aanmerkelijk kleiner worden.

    Waar ik mijn zorgen over maak is dat door deze strengere maatregel veel studenten toch zullen afzien van een eventuele universitaire studie ofschoon ze het talent er misschien wel voor hebben.

  30. Scorle zegt: 30-06-11 om 21:28

    7 vakken maar?? Wat was dat voor luilekkerland op zijn school, ik moest in 13 vakken examen doen. ;-) Ik gooi economie even op 1 hoop!
    Ach ja, het is van na de mammoetwet natuurlijk….

  31. stephan zegt: 30-06-11 om 21:34

    die politici hopen dat Nederland door deze maatregel weer tot de top van de wereld op het gebied van onderwijs te horen.

    maar daarin begaan ze een grote fout.
    door deze maatregel verandert er veel, maar dit heeft niet het gewenste effect.

    door scholieren te veel eisen op te leggen, raken ze minder gemotiveerd en kan dit leiden tot doubleurs, dat is niet het gewenste effect.
    ook kan het zijn dat scholieren die op het vwo zitten niet door kunnen stromen naar het WO en dus een minder hoge opleiding moeten aanvaarden (HBO).

    in het middelbaar onderwijs wil de overheid nu Nederlands, Engels en Wiskunde als 1 vakken zien, daarbij mag je voor deze 3 vakken maar 1 onvoldoende staan (dus: 6,6 en een 5) meer niet. dit is niet een diploma meer waarden geven, dit is een diploma moeilijker wegggeven maar dat heeft geen effect op de waarde in het bedrijfsleven

    kortom: politiek sucks, vertrouw er niet op, het enige wat ze doen is hetgene dat je niet wilt

  32. Peter zegt: 30-06-11 om 21:51

    Het enige lastige vak wat hij heeft gedaan is Wiskunde. Een zesje! De jonge Zijlstra heeft blijkbaar de “moeilijke” (exacte) vakken, Natuurkunde, Scheikunde en Biologie, in de bovenbouw laten vallen. En bij de talen ook al geen Frans gekozen, laat staan een van de oude talen. Die 8 en 9 voor Aardrijkskunde en Geschiedenis waren op mijn oude school een indicatie voor een ijverige leerling. Maar het pretpakket en de 6 voor Wiskunde geven ook een heel andere indicatie van de capaciteiten van de jonge Halbe.

  33. Daniel Beetsma zegt: 30-06-11 om 22:10

    Zesjescultuur op de universiteit is inderdaad een belangrijk issue en ik vind het goed dat het op de agenda wordt gezet. Het verschil tussen studenten die inderdaad met zo weinig mogelijk inspanningen voldoendes willen halen enerzijds en echt gemotiveerde studenten die wat extra vakken volgen en echt werk maken van hun opdrachten anderzijds is werkelijk ontzettend groot. In zelfstandigheid van denken, in analytisch denkvermogen, in visie, in samenwerking, in betrokkenheid, in alles. Heel goed, ga het maar tegen, motiveer studenten: honourstrajecten zijn een uitstekende uitdaging.

    Maar. ;-)

    Degenen die ik in de honourstrajecten heb zien plaatsnemen zijn NIET de studiebollen van de middelbare school. Dat zijn niet de braaf blokkende typjes die allemaal achten halen. Soms zijn het zelfs drop-outs, die later via een omweg toch aan hun diploma gekomen zijn. De middelbareschoolcijfers zijn niet zaligmakend. Daar gaat het namelijk niet om, het gaat niet om de cijfers op je 14e / 15e/ 16e. Dat is een totaal andere situatie, een totaal andere context. Nog strengere selectie aan de poort zal veel talent onnodig verloren laten gaan voor de universiteiten. Kijk hoe studenten het tijdens hun studie doen. Leg de lat hoger ja, maar stel dan gewoon in je eigen opleiding hogere eisen, leg je eigen lat hoger. Richt je eigen onderwijsstelsel goed in, in plaats van dat criterium ‘wel/niet goed genoeg’ door anderen te laten bepalen. Los het zelf op. Dat kan best.
    Maarja, dan moet je nemen wat erbij staat: hogere dropout rates tijdens je opleiding, en DAAR worden universiteiten dan weer op afgerekend!

  34. Daniel Beetsma zegt: 30-06-11 om 22:11

    Ik sluit me dus zeer aan bij de comments van Prestatiemoe.

  35. anti-scepticus zegt: 30-06-11 om 22:39

    Wat altijd enorm leuk is, is om te constateren dat mensen achteraf dingen heel goed kunnen. Natuurlijk, iedereen had wel even zo’n lijst als onze staatssecretaris neergezet. Sterker nog, iedereen hier had het natuurlijk veel beter gedaan!

    Wat mij betreft pure nonsens! Onze staatssecretaris mag trots zijn op zijn lijst! Ik daag een ieder uit om zo’n mooie lijst neer te zetten. Mensen die daartoe in staat zijn mogen van mij -opbouwende- kritiek leveren. Met mensen die zomaar langs de zijlijn staan de schreeuwen wordt het heus niet beter in Nederland. Zo neem ik als voorbeeld de vele mensen die menen dat een exact profiel beter had geweest voor een staatssecretaris van OCW. Zeer geachte NT/NG’ers, waar haalt u deze onwijsheid toch vandaan? Of de vele mensen die menen dat onze staatssecretaris niet in staat zou zijn zijn werk goed te verrichten op zijn departement, omdat hij geen kunstvak heeft gehad/ niet veel ervaring zou hebben op het gebied van kunst en cultuur. Waar slaat dat op? Wat is dat voor inhoudsloos nee-geroep? Zouden deze mensen allemaal in staat zijn ook maar één redelijk alternatief te bieden voor de bezuinigingen die meneer Zijlstra doorvoert? Dit zijn nu de mensen waar het om gaat! Zij kijken naar de korte termijn (even niet meer tetteren op een trompetje of het lidmaatschap van de toneelvereniging zelf betalen, wat redelijk is) in plaats van naar de lange termijn (een bloeiende economie waardoor kunst en cultuur weer kunnen floreren.

    Ik doe aan al deze mensen een oproep. Staak het boegeroep. Zet jezelf niet buiten spel! Niemand hoeft van mij verder te kijken dan de horizon, maar kijk in elk geval verder dan je eigen neus lang is!

  36. Pepijn Fens zegt: 30-06-11 om 23:00

    @Peter: Helemaal mee eens, en maar zeuren op de zogenaamde zesjescultuur, terwijl hij zelf blijkbaar ook niet de moeite heeft gedaan om zich in exacte vakken te verdiepen, en liever vakken volgde die dichter bij hem lagen. Duits, Geschiedenis, Aardrijkskunde; kwestie van stampen…

  37. joebel zegt: 30-06-11 om 23:33

    Ach, als ik dat stukje van “Scholier” lees denk ik (voor het eerst!): Halbe heeft gelijk. Het (taal)niveau is inderdaad allerbelabberdst en meer dan bedroevend. Halbe vergeet alleen dat hij bij het begin moet beginnen – bij de lerarenopleidingen en het basisonderwijs – en niet bij het ‘einde’ moet laten selecteren aan de poort.

  38. Tja zegt: 01-07-11 om 10:03

    Ik ben blij te lezen dat er overigens niet veel anders is geworden. Beta mensen voelen zich nog steeds verheven boven de mensheid.

    Schei toch uit, als je VWO doet doe je VWO. Of je “pretpakket” pret is of niet, ligt aan je leraren. Ik had ook een pret natuurkunde leraar, en op een zeker moment een leraar voor AK wiens bloed ik wel kon drinken (en hij dat van mij, maar dat mocht ie niet want hij was vegetarisch….en mijn vader slager, voel je hem? Die zak gaf me gewoon expres een 5 voor mijn werkstuk en zei erbij dat dat de reden was. Maar ik kon het niet bewijzen he…).

    Maar goed, vakken hebben niets te maken met hoeveel werk je besteed aan je VWO diploma. Als je geen aanleg hebt voor Natuurkunde, maar de rest van je vakken goed scoort maakt je dat geen mindere student. Wees blij dat er verscheidenheid is tussen mensen. Ik heb mensen stukken af zien leveren voor vakken als Klassiek Culturele Vorming waar menig volwassen professor jaloers op zou zijn. Het gaat om inzet, niets anders. En na middelbaar gaat het om je vermogen de switch te maken. Kan je met de druk van het nieuwe leven omgaan. Kan je omgaan met “op kamers” (zowiezo waarom MOET dat zonodig? Het is alleen maar een handicap extra want het brengt je nog meer in de verleiding!). Kan je omgaan met de verantwoordelijkheid van naar college gaan (ipv achter je vodden aan gezeten te worden en straf te riskeren als je niet naar school gaat). Kortom, na middelbaar gaat het om heel andere dingen en begin je eigenlijk opnieuw.

    Ik vond overigens onzinnig bij mijn toelatingstest voor de ALO: Ik kreeg extra punten omdat ik Wiskunde en Bio had gedaan. Bio kon ik me voorstellen, maar ik heb geen seconde Wiskunde gehad op de ALO dus kan iemand me het uitleggen? Nee, precies. Ik ook niet!

  39. een andere Peter zegt: 01-07-11 om 10:53

    Beta versus Alfa heeft niks te maken met verheven voelen.

    Voor toelating op de universiteit had je vaak een Beta-pakket nodig. Ik vond geschiedenis en aardrijkskunde hartstikke leuk en haalde daar makkelijk hoge cijfers voor, maar ze pasten niet in mijn pakket en rooster. Helaas.

    Waar Halbe een zesje scoorde voor Wiskunde A (begrijpend lezen + ruimtelijk inzicht), daar kreeg ik een 9 kado. Bij Wiskunde B moest ik wel werken. Een A-pakket was voor een beta dus vaak simpel stampen en scoren, vandaar pretpakket.

    Een rottige leraar kan je carrière behoorlijk beïnvloeden ja. Wij hadden voor Wiskunde B ooit zo’n saaie gast dat we zelfs Bartók partituren op tafel legden om de les nog iets interessant te maken. Jammer voor het wiskundig inzicht…

    Is wiskunde op de ALO handig voor inzicht in Betadenken? :P

  40. Peter zegt: 01-07-11 om 11:48

    leuk hoor al die cijfers, maar waar het om gaat is dat mensen die een politieke carriere nemen altijd kortzichtig, egoïstisch en machtsbelust zijn. vooral snel scoren en de kiezer asap vergeten. en na een regeerperiode lekker zo snel mogelijk in de private sector cashen als onzinverkoper onder de vlag van firma list en bedrog, het binnenhof had schijnbaar ook niet veel bezwaren tegen een nsb-vlag pontificaal in het zicht, maar dat is ook logisch met alle zelfverklaarde top-bestuurders, de nieuwe soort übermensch. links of rechts maakt ook geen bal meer uit in een democratie, de meerderheid beslist over de minderheid. meelopen op de snelweg of er via de afrit uit. eenmaal in de politiek strandt alles in lobbies,dealtjes met wisselgeld of achterkamertjes. waarom zou je het volk betrekken bij belangrijke zaken. mensen verliezen hun nut of bestaanszin.elke nieuwe generatie wenst vooruitgang, dat is ok maar er gaan teveel goede dingen verloren. ik durf te zeggen dat de oude egyptenaren,grieken en romeinen verder waren op het gebied van zorg, cultuur en onderwijs en nog veel meer. sociaal beleid heeft nog nooit gestrookt met economie, dus dat is weer een ander verhaal. we zijn lekker bezig in deze wereld, alleen durven gelukkig de arabieren en moslims nog hun recht te halen, de rest van de wereld is of onderdrukt of in slaap gesust.

  41. Kim zegt: 01-07-11 om 11:54

    Hij moet, als hij het onderwijs wil verbeteren, bij de peuterspeelzaal beginnen. Hier gaat het al fout, omdat er niet genoeg tijd meer wordt besteed aan knippen, plakken, liedjes zingnen, enz. dit is allemaal wegbezuinigd (en er wordt steeds meer wegbezuinigd).
    Op de basisschool moet er meer en beter taal een rekenen gegeven worden. Het beste is de studeten op de pabo niet alleen te laten kiezen tussen bovenbouw en onderbouw, maar ook tussen taal en rekeken. Zodat je daar al les krijgt van gespecialiseerdere docenten.
    Een goede motievatie om de zesjescultuur tegen te gaan is het aanbieden van beursen voor de beste studenten. Op deze manier hebben ook de minder rijken een kans om later te gaan studeren, en zeg nou zelf, als jij de kans had op een beurs had je misschien toch net ietjes harder geleerd.
    maar zowiezo het niveau op de middelbare scholen is in de loop der jaren erg achteruit gegaan, waardoor de aansluiting met het vervolgonderwijs slecht is.

    En zijlstra zelf had ook best een moeilijker profiel kunnen kiezen, maar ja, wat verwacht je van een mininster, dat hij E&M doet, want dat is het kletsprofiel?

    Het pretpakket is in mijn ogen Cultuur en maatschappij, waarom? Omdat dit vakken zijn die je domweg uit je hoofd kan leren. Talen zijn niet zo moeilijk, je moet er gewoon tijd in stoppen. (met een eventuele uitzondering voor de dislectische mensen)

    Het kletspaket is Economie en maatschappij, waarom? omdat hier vakken inzitten waar meer gecombineerd moet worden, maar als je een goede beargumentatie hebt is het altijd goed. (dit is dus wat zijlstra heeft gedaan, hij is goed in kletsen, maar ja wat verwacht je ook van iemand die in de regering zit?)

    De beta profielen zijn teminste nog wat, het moet je combineren en als het fout is, is het gewoon fout. Bij deze vakken gaat het om gelijk hebben, niet om gelijk krijgen.

  42. Tja zegt: 01-07-11 om 13:00

    @een andere Peter

    Inderdaad. Exploratief onderwijs zou tot meer beta-denkers leiden. Dus een beetje onderzoeken bij het gemengd douchen misschien? Helaas…. Meestal als dat begon stond ik al weer op de atletiekbaan te zwoegen. Daarbij hield ik niet zo van die “ik ben een student zonder centjes” cultuur.

    En Kim is zo’n voorbeeld van verheven voelen. “Beta profielen zijn tenminste nog wat”. Ik vraag mij altijd af hoe al die boeken vertaalt zouden zijn zonder Alfa. Hoe volkeren met elkaar waren gaan communiceren zonder eerst talen te leren. Hoe een wereld zonder liedjes zou zijn, of zonder boeken en verhalen. Hoe je kan leren van het verleden, als je de moeite niet doet om het op te slaan en te bestuderen. Wie ons zou behoeden van nog meer financiele ellende zonder EM mensen. En zo kan ik nog uren volschrijven. Mbt het stampen: Het probleem met Beta mensen. Ze kunnen heel goed toepassen, maar zodra er geen logica meer achter zit willen ze nog wel eens vastlopen. Help, ik kan er geen som op loslaten. Wat nu? Reken exact uit, maar we spreken met elkaar af dat exact in breuken geschreven wordt want 300 miljoen getallen achter de komma hebben we geen zin in. LOL!

    De wereld heeft behoefte aan Alfa en Beta. Beide zijn even waardevol. Als je dat niet snapt, ben je vast een Beta. Die politici met hun Alfa pakketjes weten die Beta´s toch mooi steeds weer aan het werk te zetten he?

    Wat moet een wereld die niet geheel te verklaren is, voor sommige mensen een frustratie zijn zeg…

    @Peter: Oranje Blanje Bleu is niet per definitie een nsb vlag. Net zo goed als dat een swastika niet per definitie een Nazi symbool is. Het is door hen misbruikt, en ik geef toe dat het een hele slechte beurt was dat dat ding daar precies kon hangen. Maar laten we nsb-ers nsb-ers noemen zodra we het kunnen bewijzen. En geen seconde eerder. Ook dat maakt een samenleving tot een beschaving. Als we ons verlagen tot het gedrag van mensen die provoceren, zijn we zelf net zo erg. En dat gebeurt al veel te vaak. Geef de ander geen stok om mee te slaan.

  43. Bas zegt: 01-07-11 om 15:09

    Hierboven is vaak geschreven dat talen een kwestie van stampen is. Ik had indertijd moeite met de talen en mooie cijfers voor de beta vakken. Engels, Duits, Frans? Voor mij was het allemaal Buitenlands. En dan gaat het mis

    Mijn pretpakket bestond uit wiskunte I en II, scheikunde, natuurkunde, biologie en ja, Nedelrands en Engels omdat dieverplicht waren.

    Inmiddels heb ik een studie chemie en een studie rechten achter de rug, dus mag ik mij alfa en beta noemen. Ik communiceer net zo gemakkelijk in het Engels als het Nederlands, en spreek een beetje Duits, ik lees het makelijker. Aan mijn Spaans werk ik

    Dus alfa en beta tegelijk, en wat ik op het VWO scoorde is volgens mij weinig relevant meer

    Ik denk overigens dat mijn WO opleidingen dat ook niet meer zijn

  44. anti-scepticus zegt: 01-07-11 om 20:02

    @Kim
    Wat een pure nonsens dat C&M een pretprofiel en E&M een kletsprofiel is. Zo zou je natuurlijk net zo goed kunnen zeggen dat een exact profiel een simpel profiel is, omdat het niet veel meer is dan het trucje doorhebben en dat vervolgens honderd keer toepassen. Iedereen kan uit z’n hoofd leren dat de inhoud van een bol 4/3*pi*r^3 is en dat vervolgens toepassen. Zelf heb ik een E&M/C&M-profiel met wisB, maar ik moet zeggen dat ik wisB heel wat makkelijker vindt dan de redeneervakken zoals geschiedenis of de talen. Wiskunde bestaat uit wetmatigheden. Puur even het trucje doorhebben, meer is het niet. Daarom haal je er ook met gemak een 9,5 voor als je het voorbereidt. Iets wat bij een taal toch heel wat moeilijker is. Zelfs als je talig bent! Nee, het berust op onzinnige aannames om te stellen dat de exacte vakken moeilijker zijn dan de niet-exacte. Zoals het overigens andersom net zo geldt, want wie talig is, kan zonder veel te leren achten scoren. Ik denk daarom ook niet dat we moeten stellen dat het een boven het ander staat. Dat is puur jezelf een klopje op de schouder geven. Een ieder moet vooral doen waar hij/zij goed in is! Zodoende ontstaat een maatschappij met veel verschillende mensen, die elkaar aanvullen waar dat nodig is. Geen maatschappij zonder economen en kunstenaars, maar ook geen maatschappij zonder artsen en technici! Het valt te vergelijken met een huis. Wanneer de stenen tegen het cement zeggen: ‘wij zijn het belangrijkste, want zonder stenen geen huis!’, dan zitten zij er naast! Wanneer het cement echter tegen de stenen zegt: ‘ik ben het belangrijkste, want zonder mij zou het huis niet gebouwd kunnen worden,’ dan zit ook het cement er helemaal naast! Het cement en de stenen, ze hebben elkaar hard nodig! Laat ze alstjeblieft niet gaan denken dat er ook wel een achterwege kan blijven, want dan stort het hele boeltje in! Ieder dus z’n eigen vak, zijn eigen specialisme! Zoals een regenboog geen regenboog is zonder de verscheidene kleuren!
    Verder blijf ik het vreemd vinden dat men hier vol kritiek spreekt over een staastssecretaris die een mooie cijferlijst heeft. Zeker wanneer men daaraan de conclusie verbindt dat hij vanwege zijn ‘slechte’ cijferlijst geen goede staatssecretaris kan zijn. Pure nonsens! Nogmaals: verbeter het en kom dan met opbouwende kritiek! Geen inhoudsloos en uitzichtloos boe-geroep. Laten we geen bodemloze put graven! Wanneer iets in iemands ogen niet goed is, laat zo iemand dan eerst nadenken over een alternatief, alvorens hij zich op kinderachtige wijze uit over het beleid! Want zonder alle genomen maatregelen van dit kabinet had Nederland er nu stukken minder goed naar gekeken. Daarom van mij een hartelijk ‘JA’ voor dit kabinet! Because the only way to progress is saying ‘YES’!

    Nogmaals @Kim: misschien had je toch een beetje gelijk. Met mijn E&M/C&M-profiel heb ik er toch behoorlijk op los weten te kletsen;-)

  45. Louis van Rasten zegt: 02-07-11 om 13:04

    @Peter zegt: 30-06-11 om 21:51
    tja, de zogenaamde exacte vakken zijn vaak problematisch omdat deze te maken hebben met wat jouw erfelijke aanleg is voor dit soort zaken. Andere vakken zoals bijvoorbeeld talen en recht kun je leren, een vak als wiskunde echter niet want hiervoor is erfelijke aanleg nodig. Heb je dergelijke aanleg niet dan heb je een probleem en kun je het op dit specifieke gebied schudden.

    Vaak worden beroepen met dit soort vakken gevraagd en is er ook een nijpend tekort aan dergelijk personeel. Juist doordat veel mensen de aanleg hiervoor niet hebben (dus het talent) is er een tekort aan goede vakmensen.

    Ik had al reeds eerder beschreven dat het aspect intelligentie voor ongeveer 60% afhankelijk is van de genen die je overerft van je ouders. Dit geldt zeker voor talent op het gebied van de exacte vakken natuurkunden, wiskunde en scheikunde. Erf je een dergelijke aanleg niet dan heb je gewoon pech.

  46. Bas zegt: 04-07-11 om 09:30

    De discussie wordt langzaamaan interessanter, want het gaat niet meer over die staatsecretaris.

    Ik schreef al, dat ik scheikunde gestudeerd heb. Maar als ik nu terugkijk naar wat ik bij chemie op de middelbare school heb geleerd, dan is dat weinig afgerond. Ik wil daarmee zeggen, dat wie chemie niet nodig heeft er eigenlijk ook niets aan heeft

    In mijn tijd waren redoxreacties en pH berekeningen erg zwaarwegend, naast de maangeving van organische stoffen. Zinvol als vorbereiding op een studie chemie en ik denk ook noodzakelijk voor wie arts of bioloog wilt worden.

    Maar wie na het middelbaar onderwijs heel iets anders gaat doen? Economie studeren bijvoorbeeld? Vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis staan veel dichter bij het dagelijks leven, en leren daarom eigenlijk veel meer dat je in het verdere leven kunt gebruiken

    Wellicht maakt dat zo ook zo toegankelijk: ze vereisen heel weinig abstractievermogen

  47. E.Vident zegt: 04-07-11 om 12:34

    Een goed cijfer wil zeggen dat je op het examen nog wist wat je geleerd hebt. Dat wil zeggen dat een goed cijfer NIETS te maken heeft met verstand. Maar alleen met geheugen . Weet je wie bij mij thuis het beste geheugen heeft. M’n hond . Verstand heeft te maken met het kunnen maken van afwegingen.Met kunnen onderscheiden . Ik heb empirisch vastgesteld dat de leerlingen met de hoge cijfers , de VLIJTIGSTE leerlingen waren . De echte intelligente leerlingen , deden weinig . Die dachten ” dat red ik wel op het examen” . gevolg : lagere cijfers .

  48. Youssouf D. zegt: 04-07-11 om 19:19

    @anti-scepticus. Ben jij niet een beetje heel erg niet-rechtlijnig? Laat het me uitleggen:
    a) jij zegt: iedereen in zijn waarde laten en zulk geblablabla. EM’ers zijn niet beter dan NT’ers enzovoorts.
    b) jij zegt: Kim, omdat je NT’er ben, redeneer je niet logisch.
    Wat je dus doet is niet iedereen in zijn waarde laten.

    Ik ben zelf een NT’er en zit in VWO-4 (over 8 weekjes in VWO-5). En wat ik vind is dat we beter onze tijd nuttig kunnen besteden in plaats van gaan zitten zaniken over de cijferlijst van de staatssecretaris.

    Politiek is altijd een golfbeweging: wat nu wordt bewerkstelligd, wordt in een volgende kabinetsperiode teruggedraaid. En dat allemaal vanwege het electoraal gewin. Conclusie: deze discussie bewijst weer eens dat democratie enorm mank gaat. Beter kunnen we hier in Nederland een strakke monarchie organiseren, zonder constitutie, maar met puur een leider aan de macht, die ervoor zorgt dat zowel EM’ers als NT’ers gebroederlijk samen kunnen wonen en niet zoals op dit forum elkaar de tent uitvechten.

    Groetjes, Youssouf.

  49. Tja zegt: 05-07-11 om 09:53

    @E.Vident

    Daarom was mijn cijferlijst ook een drama. Het enige exacte vak dat ik niet kon was natuurkunde, dus liet ik het hele blok vallen (snap jij hem nog?) omdat je in die tijd niet het een zonder het ander mocht doen.

    Dus ik ben een Alfa, maar stiekem ben ik ook een Beta. Eigenlijk kan ik alles, maar ik had er inderdaad niet zoveel zin in altijd. Ik stond na mijn tentamens allemaal hoge cijfers, en heb aan mijn examen niets gedaan want toen lag ik op het strand. Dus geslaagd met 7tjes en 6jes.

    En mijn kritiek op de staatssecretaris? Ik bitch niet op zijn lijst maar wel op het feit dat ze iemand met zo´n achtergrond zo´n ministerie hebben gegeven. Als je ergens geen feeling mee hebt, moet je je er ook maar niet mee bemoeien.

    En of “Nederland” er beter voor zou staan nu, dan zonder dit kabinet? Omschrijf “Nederland”. Volgens mij is dat de som van de getallen, en de hoge getallen hebben weinig klagen maar de lage getallen zeker wel. En de instelling van Zijlstra is daar een schoolvoorbeeld van. Als de 8jes dan voorgetrokken moeten worden, prima, maar dan moeten ze ook verantwoordelijkheid voor de 6jes nemen en dat zie ik in dit egoistische land steeds minder en minder gebeuren. Het wordt steeds meer wet van de sterkste, dan moet de sterkste ook niet zeuren als de zwakkeren van zich afbijten.

  50. John van Dokkumburg zegt: 05-07-11 om 10:40

    Studie richtingen met elkaar vergelijken dat gaat niet , maar wel het doel ermee , dus wat je ermee doet en daar is veel meer over te melden omdat vele studies de mensen niet bedient maar bedonderd , althans dat ervaar ik .

    Maar verder is dit selectie punten systeem niets meer of minder dan een tussen stop , uiiteindelijk zullen de ( industrieele ) multinationals wel hun eigen les methoden ontwikkelen om hun mensen vroeg te selecteren .. je moet toch wat ..

  51. anti-scepticus zegt: 05-07-11 om 12:56

    @Youssouf
    Na je reactie zou ik nog bijna écht gaan beweren dat NT’ers niet kunnen redeneren, maar dat zou te generaliserend zijn!
    Wat ik gedaan heb, is niet beweerd dat NT makkelijker is dan EM, zoals dat ook andersom niet geldt. De vergelijking die hier gemaakt wordt tussen exacte vakken en niet-exacte vakken klopt gewoon niet! Althans, de conclusie in elk geval. Ik heb getracht aan te tonen dat je net zo goed het tegenovergestelde kan beweren als wat de exacten onder ons beweren! Beide redeneringen zijn niet juist. Mijn conclusie luidt daarom dat het ene profiel niet onderdoet voor het andere. Het gaat erom dat een ieder zijn best doet. Zo krijgen we een maatschappij waarin iedereen zijn talenten aanwendt om zodoende een maatschappij te creëren waarin alles wordt geregeld door de juiste persoon.
    Verder vind ook ik de democratie niet geweldig, maar ik denk niet dat een strakke monarchie nog van deze tijd is. Wat mij betreft is democratie de minst slechte optie!
    Groeten, anti-scepticus

  52. Louise zegt: 05-07-11 om 18:35

    Ik denk dat er helemaal geen ‘zesjescultuur’ is. Iedereen accepteert die aanname zomaar. En je kan helemaal niet van tieners verwachten dat ze al nadenken over hun academische carrière….weten zij veel….een ‘cultuuromslag’ creeëren door de ingangseisen van het WO te verhogen is een waanidee. Er heerst trouwens op mijn faculteit al vanaf het eerste jaar een hijgerige prestatiesfeer in plaats van dat iedereen maar in de kroeg hangt.
    Ik snap werkelijk niet waar al die negatieve ideeën over studenten vandaan komen….maargoed…het gaat erin als zoete koek.

  53. Johan Sterk zegt: 06-07-11 om 11:05

    Als je de herkansing afschaft moeten de studenten een jaar wachten op de volgende kans. Vooral in de laatste jaren kan dat problemen opleveren. Oplossing: ga voor een negen op het eerste tentamen anders heb je studievertraging.

  54. Louis van Rasten zegt: 07-07-11 om 18:26

    @Louise: 05-07-11 om 18:35,
    het gaat er niet om dat mensen een verkeerd beeld zouden kunnen hebben van studenten maar dat een land als Nederland achter dreigt te geraken op het wereldtoneel van de wetenschap vergelijkend met de ons omringende landen waar men het schijnbaar allemaal wel beter doet.

    In Nederland is de trend gaande dat het behalen van een zes voldoende is terwijl de opzet nu juist zou moeten zijn om voor een tien te gaan.

    Dat is wat Zijlstra ook bedoeld in zijn betoog.

    Daarom is het goed om het niveau op WO-onderwijs op te krikken zodat studenten dan vele malen beter kunnen aansluiten op het universitair onderwijs. Ik vind het derhalve een goed plan om obv de eindcijfers studenten wel of niet toe te laten.

  55. Tja zegt: 08-07-11 om 09:31

    @Louis

    In Frankrjk heb je gewoon een zesjes school en een 8jes school na je middelbaar. Je mag alleen toelating doen bij de 8jes als je ook 8jes hebt. Je diploma van de 8jes is duidelijk ook meer waard. Maar haal je 6jes, mag je nog steeds wel door met je studie!

    Als een 6 voldoende is, is een 6 voldoende. KLaar. Punt. Anders kunnen we dat net zo goed niet afspreken?

  56. Bas zegt: 08-07-11 om 11:01

    Waarom zou ee nstudent genoegen nemen met een 6?

    Allereerst, doordat er geen tijd is voor meer, beter. Een tentamen staat op een bepaalde datum, en kan niet verschoven worden. Als student kan je dus niet een tentemen afleggen als het je uitkomt, maar moet je de gelegenheid grijpen

    En dan wilt er wel eens iets tussenkomen

    Verder is in Nedelrand een enorme hetze tegen lang studeren aan de gang. Ik vraag ij af of de landen waar het gemiddelde zo veel hoger zou zijn als bij ons, of studenten daar ook een tempobeurs hebben. Wellicht is die tempobeurs de grootste oorzaak van het probleem.

    Goed, de tempobeurs bestaat korter als de zesjescultuur, maar in mijn tijd – 1986-1992 was de studiefinanciering ook eindig: maximaal 6 jaar. Daarna ging ook het collegegeld omhoog. Dus ook toen was het toch wel zinvol om op te schieten.

    Wil je uit de talenten halen wat er in zit, dan is het inderdaad zinvol dat ze de basis heel goed doorhebben. Maar of dat in de tijd die er nu voor staat kan – waarbij menig student ook nog de begroting rond moet maken door te werken, lees studietijd verkeerd te besteden, dat betwijfel ik

    Alleen, dit is met Zijlstra niet te bespreken, ben ik bang

  57. Tja zegt: 08-07-11 om 16:46

    Ach, Zijlstra begint ook al terug te krabbelen over de BTW op kunst.

    Hij weet heel goed dat hij iets roept omdat het een populaire uitspraak is waar de onwetende massa op springt. Noem de woorden kunst, linkse hobby, marokkaan, uitkering en fraude in een zin en de helft van Nederland vind je een held. Of het dan stompzinnig is wat je gezegd hebt of niet, daar denken ze toch niet over na.

    Feit is, we hebben kennis nodig voor de toekomst. Het zou handig zijn als iedereen die het kan, het ook doet. Het is goed dat er geen uitsmeer mogelijkheden meer worden gepromoot, maar aan de andere kant moet er ruimte zijn voor speciale redenen waarom iets niet in de kortst mogelijke tijd gaat. In mijn ogen zou kritischer zijn bij de controlerende instanties al een hele verbetering zijn en is dat dreigen met nog meer kosten tegen mensen die het al bijna niet kunnen betalen niet echt een goed visitekaartje.

    Voorlopig is mijn dochter over naar 5 VWO ondanks een klote jaar (en een jaar jeugd Riagg te gaan voor behandeling van psychisch trauma). Met zesjes, terwijl ze veel beter kan. maar het lukte even niet, en ik ben alleen al super trots dat ze niet is blijven zitten en zich op haar tandvlees door dit jaar heeft weten te slepen. Volgend jaar wordt beter, want ze wil het veel te graag.

  58. Michiel Eekhof zegt: 26-08-11 om 12:05

    De vraag is ooit gesteld: Had Albert Einstein ooit de relativiteitstheorie kunnen ontwikkelen als hij nooit viool had gespeeld. Al lang is bewezen dat een muziekinstrument bespelen niet alleen genoegen kan schenken, maar ook een beduidend positieve invloed heeft op de leerontwikkeling. Wel nu, daar weet de heer Zijlstra met zijn cultuurdestructie wel raad mee: weg met die ingewikkelde cultuur, ga maar in deze tijd geld ophalen bij het bijna failliete bedrijfsleven.Via http://www.scholieren.com valt te lezen in werkstuk van een scholier:

    Toen Einstein negen was, in 1888, ging hij naar de middelbare school, het Luitpoldgymnasium. Hij behaalde daar wel goede cijfers hoewel hij tegen het van buiten leren was. Het beste was hij in wiskunde en Latijn, aan gymnastiek had hij een hekel; het maakte hem namelijk moe en duizelig.
    Einstein interesseerde zich in natuurkunde en wiskunde. Zijn interesse werd gewekt door een magnetisch kompas; hij vond het verwonderlijk dat de naald altijd dezelfde richting uitwees en kwam tot de conclusie dat er meer achter de dingen zat. Ook kreeg hij op zijn elfde verjaardag van zijn oom een leerboek over vlakke meetkunde, dat een, zoals hij later zei onbeschrijfelijke indruk op hem maakte.
    Hij las in zijn jeugd al populair wetenschappelijke boeken. Regelmatig kwam er een Joodse student eten, die medicijnen studeerde. Met hem debatteerde Einstein van zijn tiende tot zijn vijftiende over intellectuele onderwerpen.
    Omdat de opbrengsten van het fabriekje van zijn vader tegenvielen, verhuisde de familie naar Milaan, waar ze op meer afzet rekende. Einstein moest in München blijven om zijn school af te maken. Het ging echter niet goed. Hij had een hekel aan hetgeen hij moest leren en de manier waarop les werd gegeven: woordjes uit het hoofd leren en onvoorwaardelijk gehoorzamen. Het heimwee naar zijn ouders groeide, hij gaf zijn Duitse nationaliteit op en ging naar hen in Milaan, zijn middelbare school niet afgemaakt hebbende. Verblijvend in Milaan ging hij een jaar lang niet naar school.
    Hij was vast besloten zich voor te bereiden aan het toelatingsexamen aan de universiteit met zelfstudie, want hij wilde niet meer terug naar het Luitpoldgymnasium. Hoewel hij twee jaar te jong was om te studeren, mocht hij toch deelnemen aan het toelatingsexamen van de Technische Hochschule (ETH). Omdat hij zich weinig voorbereid had, zakte hij omdat hij voor de vakken literatuurgeschiedenis, algemene geschiedenis en Duits geen voldoende wist te halen. De directeur van ETH raadde hem aan eerst zijn diploma te halen voor de middelbare school in het Zwitserse Aargau. Einstein deed dit en hij slaagde in september 1896 met bijzondere cijfers voor wiskunde en natuurkunde, zang en muziek (viool).

Geef een reactie