De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Vertrekbonus Ahold-topman zorgt voor rumoer

smurfanp-7157840.jpgNiks geen gezapige aandeelhoudersvergadering van Ahold. Opnieuw deed de vertrekbonus van topman Anders Moberg stof opwaaien. Het kruideniersconcern meldde in het jaarverslag dat de vertrekkende topman een premie van 7,5 miljoen euro had meegekregen. Onder het motto ‘een nette afhandeling’.

Enkele grootaandeelhouders en de Vereniging van Effectenbezitters blijven die vergoeding ‘ongepast’ en ‘buitensporig’ vinden. Sterker nog: de afgevaardigde van ABP, PGGM en Robeco vermoedt dat Ahold mogelijk vijf miljoen euro meer heeft geschoven – in de vorm van opties – dan in de jaarrekening staat. De kleine beleggers hoorden het gekrakeel aan.

Uiteindelijk leverde het vele geschreeuw weinig wol op. De aandeelhouders stemden massaal (97,5 procent) voor de jaarrekening, inclusief de vergoeding aan Moberg. Omdat de zaal toch wel heel blij was met het eerste dividend in vijf jaar (maar liefst 16 cent per aandeel) én omdat het zo goed gaat met Ahold, en dan in het bijzonder met Albert Heijn.

AH-topman Dick Boer meldde dat er in de branche ‘van alles staat te gebeuren’.  Zonder verdere toelichting. Laurens Sloot, supermarktkenner verbonden aan de Universiteit Groningen, geeft wel duiding. Volgens hem  is het voor C1000, Super de Boer en Plus 5 voor 12. Voor die drie zit er maar één ding op: samenwerken. Alleen dán kunnen ze een serieuze concurrent blijven van marktleider AH.

Allereerst zouden ze op het gebied van inkoop, logistiek, ICT en reclame de krachten moeten bundelen. Over een paar jaar zouden de winkels dan in elkaar kunnen worden geschoven. Met als gevolg dat twee van de supermarktnamen verdwijnen: en dat alle winkels bijvoorbeeld Super (de Boer) gaan heten, of C1000. Of Plus.   

En waarom deze onrust? Omdat Albert Heijn volgens Sloot ‘goed bezig is’. Al een tijdje. Omzet, winst en marktaandeel stijgen. En niet te vergeten het aantal klanten. 
Door de recente smurfen-actie bijvoorbeeld kwamen er in de 700 AH-winkels opeens 50.000 gezinnen éxtra over de vloer. Mensen die nog nooit een AH van binnen hadden gezien, maar die – gedwongen door irritant jengelende, zeurende kinderen – nu opeens miljoenen euro’s uitgaven bij de Zaanse grootgrutter. Een slimme zet dus van de marktleider.
De concurrentie moet er moedeloos van worden.  ,,De steeds groter wordende dominantie van AH levert vooral problemen op voor C1000, Super de Boer en Plus; ketens die net als AH op hetzelfde nationale bord schaken,’’ zegt Sloot.   
De voorsprong van AH zit hem vooral in de ICT, logistiek en reclame. Om eens wat te noemen: AH heeft – met een marktaandeel van 32 procent – acht hypermoderne distributiecentra. De drie grote concurrenten hebben twaalf van dergelijke centra nodig voor 24 procent van de markt. Die efficiency bespaart AH héél veel geld en dat kan deels weer worden besteed aan klanten, in de vorm van kortingen, acties en ….smurfen.

Kenners binnen de branche verwachten ‘binnen niet al te lange tijd’ ontwikkelingen.

Jeroen Schutijser

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


1 reactie op “Vertrekbonus Ahold-topman zorgt voor rumoer”

  1. Axel Molit zegt: 25-04-08 om 11:14

    Nationaal gaat het Ahold of Albert Heijn inderdaad voor de wind, maar internationaal is dit juist totaal niet het geval…

Geef een reactie