De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Kom, kom, niet zo somberen!

Somber weerHet is weer vastgesteld door het CBS: wij consumenten somberen wat af. Al sinds halverwege vorig jaar daalt het consumentenvertrouwen gestaag. Murw door alle verhalen over de kredietcrisis, de naderende recessie in de Verenigde Staten en door de almaar stijgende prijzen aan de pomp ziet de Nederlandse consument het steeds minder zitten met de economie. Het ging misschien te goed in Nederland, en het kan eigenlijk alleen maar slechter gaan, is het idee.

Maar we slaan een beetje door, vindt de hoofdeconoom van het CBS, Michiel Vergeer. Zelfs als je mensen vraagt hoe ze de afgelopen twaalf maanden beleefd hebben, blijken ze daar vrij negatief op terug te kijken, terwijl daar geen enkele reden voor is, zegt hij. Want juist het afgelopen jaar groeide de economie als kool.

Zijn we dan met z’n allen toch té somber? We vroegen het eens aan een aantal vooraanstaande economen. Mensen die niets anders doen dan cijfers analyseren en hun conclusies trekken. Als zij het niet weten…

En wat blijkt: economen zijn net gewone mensen. Van de zes topeconomen die wij spraken zijn er drie ronduit somber. Ze geven de consument helemaal gelijk. Het is niks geen hysterie, zegt Sweder van Wijnbergen, maar een rationele somberheid. Dit wordt geen tijdelijk dipje, stelt ook Rick van der Ploeg. De oud-staatssecretaris geeft nu les aan Oxford, en zegt dat je vanuit Engeland het zware weer nog beter ziet aankomen. Arnoud Boot spreekt liever van een ‘zware correctie’ maar vindt het ook logisch dat de consument onzeker wordt van alle slechte berichten. Hij heeft er zelf ook niet zo’n best gevoel over.

Toch zijn er ook economen die het helemaal anders zien. Lans Bovenberg en Sylvester Eijffinger, bijvoorbeeld, denken dat we misschien wel een lichte afkoeling krijgen van onze economie, maar meer is het niet. Vanuit Harvard, waar hij gastcolleges geeft, zegt Eijffinger dat de Amerikanen absoluut alle reden hebben om somber te zijn, maar niet de Nederlanders.

En zo blijkt uit onze niet-representatieve mini-enquête dat de economen sterk verdeeld zijn. Maar over het geheel genomen is het economenvertrouwen toch minder negatief dan het consumentenvertrouwen.
Over één ding zijn de economen het gelukkig wél eens. Consumenten zouden wel vol tevredenheid moeten terugkijken op het afgelopen jaar. Zijn we met z’n allen tóch te somber geweest.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “Kom, kom, niet zo somberen!”

  1. fucheng zegt: 04-06-08 om 00:09

    Ha die Eva, inderdaad een beetje vrolijkheid kan geen kwaad

  2. chris zegt: 06-06-08 om 09:35

    Tuurlijk is het economenvertrouwen minder negatief dan het consumentenvertrouwen; logisch toch. Economen hebben meer in hun portemonee dasn de doorsnee consument, dus kunnen ook meer besteden en hoeven daar ook niet lang over na te denken. Menig consumente moet iedere 10 cent munt wel een aantal keren omdraaien voor het uiteindelijk uitgegeven kan worden. De doorsnee consument merkt alleen maar dat alles duurder en duurder wordt; Veel economen vangen ook nog eens vette bonussen, dus die voelen hun portemonee niet. Sja, op die manier durf ik ook wel vertrouwen te hebben……helaas is voor de consument de wérkelijkheid veel harder en schrijnender, dús minder positief.

Geef een reactie