De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

1700 euro netto voor een buschauffeur

busc.jpgIn de loop van de ochtend stroomt het Jaarbeursplein in Utrecht vol met vrouwen en (vooral) mannen – uitgerust met de attributen die bij geen enkele vakbondsactie ontbreken: felgekleurde hesjes, petjes, fluitjes en toeters. Het kabaal bereikt de pijngrens als een echte sirene wordt ingezet, van het kaliber luchtalarm tijdens een oorlog. De vijfde dag van de landelijke staking in het streekvervoer wordt door de vakbonden aangegrepen om de chauffeurs “een hart onder de riem te steken”.


Het mag niemand ontgaan – de chauffeurs zijn boos. Ze willen meer loon. “Ruim zeventienhonderd euro krijg ik maandelijks op mijn rekening gestort”, zegt een chauffeur. Hij zit vijfentwintig jaar in het vak. Een collega, sinds vijf jaar achter het stuur: “Maandelijks duizend euro voor een werkweek van 24 uur.” Ook de werktijden en de pauzes zitten de bestuurders hoog. “De ‘gebroken diensten’ maken dat de werkdag soms is uitgemeerd over een periode van dertien uur. En de pauzes, die moeten blijven in de tijd van de baas.”

De chauffeurs richten zich niet alleen op de werkgevers, de vervoersbedrijven. Ook de politiek moet weten dat ze het beu zijn. Want ‘Den Haag’ gaat over de stijging van brandstofaccijnzen, die extra kosten oplevert voor de vervoersbedrijven. Door die extra kosten, zeggen de werkgevers, blijft er geen geld over om alle looneisen in te willigen. De politiek gaat ook over de prijs van de strippenkaart – die staat vast, en kan door de vervoersbedrijven niet worden gebruikt om de steeds maar stijgende dieselprijzen te compenseren.

Op het Jaarbeursplein wordt ondertussen vooral ook gewerkt aan het saamhorigheidsgevoel. Dat krijgt met het oog op de komende week een extra dimensie – de huiskleur van FNV Bondgenoten is oranje. Een nietsvermoedende voorbijganger, op enige afstand, zal waarschijnlijk denken dat hij een EK-opwarmparty gadeslaat.

Er wordt gezongen en gedanst. En door sommigen al vroeg een biertje gedronken. Dat is niet erg – ze hoeven toch niet achter het stuur.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


52 reacties op “1700 euro netto voor een buschauffeur”

  1. Marcel zegt: 05-06-08 om 20:25

    Zoal de NOS vaker doet is het nieuws er eenzijdig en met een “onder” toontje.
    Die 1700 euro krijgen we inclusief onze onregelmatige diensten. (vroeg, gebroken dienst, late en nachtdiensten, kerst, paas etc)
    Dus een verhoging van 3.5 % is echt niet onredelijk, de inflatie is nu al 2.3 %…..
    Meer vragen we niet! Wat bieden de werkgevers? Een hele 13e maand! Wow! even lijkt het erop als of ze veel meer bieden dan we vragen.
    Maar nee, ze bieden het echt! Maar of we alleen even een kwartier pauze per dag en 17 ATV dagen inleveren per jaar!!
    (totaal zo’n 24 dagen per jaar kwijt)
    Gek he dat we staken!
    En de gedupeerden van de staking… sorry! Maar eens komt uw sector aan de beurt voor een aanbesteding!
    En geloof me, Jan met de korte achternaam (wij dus) zijn daar de klos van.

  2. Gerhard zegt: 05-06-08 om 20:46

    OK, dat zal inclusief onregelmatigheidstoeslag zijn, maar toch. Ik werk als docent, en krijg dat ondanks een full-time aanstelling EN een HBO-opleiding, niet op mijn rekening gestort. Wat valt er te klagen?
    In heel veel bedrijven is de koffiepauze eigen tijd. Hou op met zeuren en ga werken.

  3. Hallo,

    Ja ik vind niet dat ze aan pauzes moeten komen.

  4. vdheijden zegt: 05-06-08 om 21:31

    voor alleen maar zitten en rijden vind ik het geen slecht loon
    ze hoeven alleen maar op het verkeer te letten
    mijn man is vrachtwagenchauffeur/meubelmonteur al 24 jaar en verdiend nog steeds minder dan een buschauffeur

  5. Homer zegt: 05-06-08 om 22:57

    1700 euro netto is meer geld dan een gemiddelde agent op straat krijgt. Valt dus mee zou ik zeggen.

  6. ik heb best begrip maar ik werk ook 39.5 uur per week en verdien ook geen 1700 euro dus zou de regering maar eens moeten gaan na denken of het wel klopt met de euro in ons land want ik denk dat wij nederlanders gewoon genaaid zijn door deze regering met de euro

  7. Ronald Borger zegt: 06-06-08 om 08:05

    Dat de drivers staken voor een hoger loon daar heb ik geen problemen mee.
    Maar is het ook juist dat er maar 1700 euro netto wordt overgemaakt op hun bankrekening ? ik kan me dat nl. niet voorstellen.
    Als je een gezin heb te onderhouden is dat inderdaad niet zoveel, van de andere kant, ik wilde ook meer inkomen genereren en ben een aansluitende
    cursus gaan volgen. Leverde toch wel 300 euro meer per maand op.
    Het is maar een tip, aan de andere kant is er ook de bekende slogan.
    “God voedt de vogels, maar zij moeten er wel voor vliegen”.

  8. Ron zegt: 06-06-08 om 09:15

    1700 euro!!! het vorige conflict over de salarissen voor politie/onderwijzers deze houden minder per maand over ook nu na het ingaan van het nieuwe CAO. Ik ken dus de persoonlijke omstandigheden niet maar het lijkt meer dan voldoende betaald. Dan begrijp ik de werkgevers wel.

  9. willem3 zegt: 06-06-08 om 09:45

    Wat lopen ze nou te klagen met meer dan € 1700,- netto!!! Gun iedereen het beste maar het is meer dan modaal en om nou te zeggen dat je er hard voor gestudeerd moet hebben…. Onregelmatigheidstoeslag zal terecht zijn wanneer die diensten echt zo belabberd vallen en dat kerstfeest moet gewoon blijven. Dacht dat die mensen moesten intergreren en daar moet je geen tradities voor aan de kant zetten!!!

  10. Gé den Boer zegt: 06-06-08 om 10:06

    Is € 1700 per maand niet genoeg? De chauffeurs moeten nu eens ophouden.
    De reizigers zijn al lang genoeg de dupe geweest. De werkgevers hebben gewoon niet meer te verdelen, dan houdt het op. En wat de prijzen van de diesel betreft, dat is een schande! Maar van Den Haag hoeven we wat dat betreft niets te verwachten. Als men daar echt hart voor het bedrijfsleven had, was er al lang ingegrepen.

  11. Henk Warning zegt: 06-06-08 om 10:26

    Dit jaar word ik 60 jaar en werk al 37 jaar op een binnenstadsschool in Den Haag. Ik heb een HBO-opleiding. Netto verdien ik nog 2000 euro per maand. Als je mijn salaris vergelijkt met de buschauffeur uit bovengenoemd voorbeeld, vind ik 1700 euro eigenlijk wel meevallen.

  12. rik zegt: 06-06-08 om 10:36

    Ruim 1700 netto? Dat is ongeveer 2800 bruto voor het besturen van een bus. Wat lopen ze in godsnaam te zeiken?

  13. Thijs zegt: 06-06-08 om 18:17

    Laat ze eens in België kijken, daar liggen de netto lonen nog lager.
    De koopkracht is ongeveer gelijk aan die van Nederland.

  14. Fieraru zegt: 06-06-08 om 19:08

    Lieve mensen,
    In dit geval jullie hebben helemaal geen gelijk over de buschauffeur/salaris.Ik zie dat jullie zijn vergeten wat voor verandwoordelijkheid heeft een buschauffeur,vergelijk met werken in administratie,kantoren, etc.
    Vergeten jullie niet! Bestuur openbaarvervoer betekend:leven van mensen te beschermen!Wie werk in administratie en kantoren hebben met dit niet te maken? Dus, stoppen jullie met critiek !

  15. Cor zegt: 07-06-08 om 11:39

    Ik ben internationaal vrachtwagenchauffeur en werk 3 dagen of 3 1/2 dag per week. Zijn wel dagen van 10-15 uur. Dus toch zo’n 160 uur per 4 weken. Mijn loon is rond de 1800 euro netto. Onderweg heb je ook extra kosten, zoals eten voor +/- 20 euro per keer. Het wordt tijd dat the vrachtwagen chauffeurs gaan staken. Hiervan kan toch geen gezin fatsoenlijk van rondkomen!!!

  16. Cor zegt: 07-06-08 om 18:15

    Beste mensen
    1700 is toch voldoende voor een buschauffeur. Als de vrouw/man thuis ook werkt kunnen ze ‘t dubbel hebben. In deze tijd, zijn het toch vaak 2verdieners.
    Verdienen ze het alleen hebben toch ook zorgtoeslag/huurtoeslag.

  17. Susan zegt: 07-06-08 om 21:40

    Deze staking is gewoon asociaal. Het is puur egoistisch. Van mij mag je best staken maar niet als je andere mensen ermee dupeert. Hoeveel mensen kunnen er niet op school komen, terwijl er nog steeds examens zijn!? Hoeveel mensen, die WEL willen werken, kunnen niet op hun werk komen??
    Hoe moet je als buschauffeur het leven van mensen beschermen. Zo vaak plakt er niet iemand een bom onder je bus. Het enige wat je hoeft te doen is niet van de weg te rijden! 1700 Euro klinkt niet slecht voor rond rijden in een bus. Wil je meer verdienen? Had een opleiding gevolgd! Hard maar waar.
    Dus hou op met zaniken en stap weer in die bus. Ga publieksvriendelijk staken. Hou op met andere onschuldige mensen ermee lastig te vallen!

  18. Bob zegt: 08-06-08 om 00:52

    Sporen in mijn ogen echt niet die chauffeurs, 1700 euro netto… Dat is omgerekend bijna 3750 gulden!! Ga jullie schamen en ga lekker op tijd rijden. Met dank aan het voorbeeld van onze wetsdienaars.

  19. Jaap zegt: 08-06-08 om 04:40

    Schandalig als je over geld gaat zeuren als je 1700 netto krijgt voor het rondrijden met een bus. Ik zou me doodschamen.

  20. Peter zegt: 08-06-08 om 17:35

    Voor een krappe 1400 moet ik minimaal 40/wk werken, 7dg/w (24u/d) standby staan, krijg ik jaarlijks 20 vrije dagen en kan ik fluiten naar de ‘wettelijke’ vrije dagen want die moeten ook gevuld worden.
    Dus de chauffeur die klaagt met 1000 voor 24u/w mag in z’n handen knijpen en voortaan meer zeuren over ‘t weer ofzo!

  21. Vincent zegt: 09-06-08 om 18:26

    Ik ben buschauffeur en verdien idd 1709 netto per mnd, geen 4 weken. Geen slecht loon al zeg ik het zelf, maar ik merk wel dat ik nu ik nog geen loonsverhoging heb gehad dit jaar minder overhoudt dan vorig jaar. Dat een ander minder dan 1700 verdient, is zijn of haar probleem. Solliciteer bij ons. Connexxion heeft nog plenty mensen nodig. Groetjes Vincent

  22. Vincent zegt: 09-06-08 om 18:39

    @BOB: Op tijd doen we zodra het mogelijk is, in Zwolle is dat zeker 90% het geval. @Susan: zodra je bij mij in de bus stapt, ben ik verantwoordelijk voor je. @Rik 1700 netto is 2600 bruto (incl. toeslagen). @Gé den Boer: de werkgevers hebben gewoon niet meer te verdelen, doordat ze hun eigen salaris met 21% verhoogden t.o.v. 2007. @Ronald Borger: sinds april 2008 mogen geen nevenfuncties meer uitvoeren om ons salaris te verhogen, extra werken en studeren heeft dus geen zin. @Gerhard: in veel bedrijven worden de pauzes ook wel doorbetaald.

  23. Wim zegt: 09-06-08 om 21:28

    Ik ben buschauffeur(al meer dan 18 jaar) en ik kom echt niet thuis met 1700 euro’s. Ik heb gemiddeld, want door de toeslagen varieert mijn salaris, 1500 euro. Ik moet daar wekelijks 38,6 uren voor sturen. Dat betekent 38,6 uren ogen voor en achter hebben want de heren en dames medeweggebruikers denken dat je een bus kunt gebruiken als een vouwpapiertje voor origami kunsten. Ik moet ogen voor en achter hebben want mijn passagiers gedragen zich helaas ook niet allemaal zoals het hoort. Van onze wetgever moet ik vrijwel helderziende zijn, want anders trekt zij art.5 van de wegenverkeerswet uit haar zak wanneer ik eens een fout maak(ja zelfs buschauffeurs maken fouten) Van het CBR mag ik niets mankeren want dan wordt mijn rijbewijs ingetrokken. Ik mag wel allerhande risico’s lopen omdat ik veel ‘s avonds en ‘s nachts rijd zonder afdoende veiligheidsmaatregelen. Ik mag wel ettelijke keren per jaar met de dood bedreigd worden omdat er iemand vind dat regels gelden voor alle mensen behalve voor deze persoon zelf. Ik mag zelfs door m’n werkgever als breekijzer gebruikt worden omdat hij z’n politieke zin niet krijgt. En dan mag ik van verschillende mensen op dit medium niet om een fatsoenlijke loonsverhoging vragen? Ik wil jullie wijzer hebben. Iedere functie dient beoordeeld te worden naar z’n gewicht. Het ministerie van economische zaken heeft het onderzocht en is tot de conclusie gekomen dat wij buschauffeurs 10% te weinig verdienen in verhouding tot het gewicht van onze functie.

  24. E.Pothof zegt: 11-06-08 om 10:58

    Bovengenoemd salaris komt in heel veel beroepen voor. Mijn man is al 35 jaar automonteur en heeft ook € 1500 in de maand. Hij moet constant blijven leren om bij te blijven met alle nieuwe technische dingenin een auto. Zijn pauzes worden ook niet doorbetaald.
    Mijn dochter werkt in de gehandicaptenzorg. Moet iedere dag zwaar gehandicapten verschonen en tillen en eten geven e.d.. Dit wordt nog veel slechter betaald.
    Het is nu eenmaal zo dat we allemaal steeds minder te besteden hebben al schijnen ze in den Haag er nog van doordrongen te zijn.
    Maar stel dat al deze beroepsgroepen nu ook gingen staken. Dan zou de chaos compleet zijn in Nederland.

  25. Wim zegt: 11-06-08 om 15:31

    @E.Pothof: het gaat niet alleen om geld. Jouw man is keurig elke middag tussen 5 en 6 uur thuis. Wij niet. Jouw man is zaterdag en zondag thuis. Wij niet. Jouw man kan elke dag bijklussen als hij dat wil. Wij niet. Wij hebben geen normaal sociaal leven want wij moeten bij nacht en ontij de weg op om passagiers te vervoeren. Ons gezinsleven staat onder enorme druk omdat onze werkgever ons wil kunnen inzetten wanneer hem dat goeddunkt zonder daarbij rekening te moeten houden met welke omstandigheden dan ook. Dit zijn voor mij de belangrijkste redenen om te staken en dus niet het salaris(al telt dat wel mee in de overwegingen).
    Overigens zou het best eens goed zijn als alle werknemers het werk een periode(bijvoorbeeld 48 uur) zouden neerleggen. Misschien worden de heren en dames politici dan wakker en kijken ze ook eens hoe het leven buiten hun vergaderruimte is!!

  26. Alex zegt: 11-06-08 om 15:43

    Hallo 1700 euro netto inc toeslagen etc, dit is na een dienstverband van 20 jaar pas !!!!!

  27. John zegt: 11-06-08 om 20:26

    Tsja, ik ben gepromoveerd en arts (dus een universitaire titel) en krijg netto 1850 per maand en werk in het ziekenhuis met nachtdiensten, avonddiensten, bereikbaarheidsdiensten, gemiddeld dus zo’n 55 uur per week! Reken dat maar eens uit per uur! En staken zullen wij echt niet doen! Is ethisch niet verantwoord!!! Zie mijn vrouw ook heel vaak niet. Heel vaak!

  28. Sjoerd zegt: 12-06-08 om 17:11

    Aan de ene kant lijkt mij 1700 euro best redelijk. Zeker gezien het wangedrag dat vele buschaffeurs dagelijks vertonen in het verkeer, met name ten opzichte van fietsers. Dat zielige toontje over verantwoordelijkheid vind ik dan ook misplaatst.
    Aan de andere kant is een werkdag verdelen in 13 uur van de zotte.
    Evenals 21% erbij voor het management.
    Echter ik ben niet degene die die werkdag verknipt, en ik krijg er ook geen 21% er bij. Ik word wel regematig van de weg gedrukt door bussen, en ken genoeg mensen (meestal “zwakkeren in de samenleving”, die geen alternatief hebben) die grote last hebben van de actie.
    Mijn sympathie ligt dus niet bij de chauffeurs, om het maar eens diplomatiek uit te drukken.
    Als de staking zou gaan over ruimere dienstregelingen, waardoor het niet nodig is als een idioot door de stad te crossen, over de privatisering en die 21% zou ik er wellicht anders over denken. Dit is een ordinaire geldruzie…

  29. Ik heb al aardige tijd geduld met de bussen die niet rijden. Ik dacht al die tijd 3% loonsverhoging van weinig blijft nog steeds weinig. Maar toen wist ik nog niet dat jullie 1700 euro netto op je bankrekening kregen. Ik ga mijn partner maar zeggen dat die beter buschauffeur kan worden in plaats van automonteur zijn. Dat je om andere dingen zeurt dat kan ik me indenken. Ik wil ook niet dat ze vakantiedagen van me gaan afnemen en dat soort dingen. Maar jullie salaris daar hebben jullie echt niet over te klagen. En dat je weinig thuis bent en je vrouw weinig ziet, dat wist je toch toen je de baan accepteerde!!!

    Oftewel het wordt tijd dat jullie weer gaan werken en niet andere mensen met het probleem laten zitten hoe ze naar hun werk moeten gaan. En dat terwijl er een heleboel van de mensen die nu de dupe zijn waarschijnlijk minder geld op hun rekening krijgen gestort dan jullie.

  30. bas zegt: 14-06-08 om 18:45

    Ik ben arts en verdien 1500 netto per maand. Ik werk daarvoor ong 45 – 55 uur per week. Daarbij komt nog een flinke studie-schuld van 30.000 euro om dit salaris bereikt te hebben. Ik kan me dus niet inleven in de bus-chauffeurs.

  31. martin zegt: 14-06-08 om 23:26

    ik verdien 1380 per 36 uur en werk van 8.30 tot 4 uur en 1 middag per week vrij, magazijn/inkoop
    1700 is best wel veel , maar al die rare uren en weekenden en feest dagen. moeten wel goed betaald worden vind ik.
    en veel buschauffeurs verdienen een stuk minder dan 1700.
    veel mensen zijn nu de dupe door de stakingen, ik denk dat ze net zo veel berijkt hadden als ze weken lang gratis zouden rijden.
    veel mensen die in loondienst werken zijn door de euro de pineut
    mijn salaris is nog steeds niet met 2,2 vermenigvuldigd , zoals
    veel winkeliers wel denken.
    ik sprak een man met een bloemenkiosk en hij is heel pro euro,hij zei
    vroeger betaalden de mensen 10 gulden voor een boeket ,en nu tien euro.
    en die zalm maar zeggen dat het niet duurder is geworden, we zijn gewoon gigantisch gepakt
    en nu balkenende weer met z’n europeesche grondwet, de mensen zeggen nee
    maar hij zegt toch ja.
    euro voor werknemers gewoon een drama

  32. Xt660xdennis zegt: 22-06-08 om 17:22

    Sommige mensen weten niet dat het zwaar is om te rijden.
    Ben zelf vrachtwagen chauffeur bij de gemeente.
    Rijden word je moeier van als met mensen bezig zijn.
    1700 euro is redelijk maar niet veel vind ik.
    Ik pak zelf maar 1500 euro per maand maar ben wel van 7 tot 12 / 1 uur dan ben ik klaar.

  33. easy zegt: 10-07-08 om 18:48

    Mensen die niet rijden maar wel heel makkelijk praten over dit kwestie van loonsverhoging.Ik vint zelf dat buschauffeurs best iets meer mogen verdienen.Iedere functie dient beoordeeld te worden naar z’n gewicht DUS,buschauffeur zijn is niet alleen zittend rijden er komt meer bij kijken zoals oog hebben in de bus,verkeer,en dit voortdurend herhalen zorgt voor een koppijn neem ik aan?Het is niet zomaar een functie die je bij alberd Heijen of iets dergelijks uit oefend.Het is een functie met grote verantwoordelijkheden.Ik zou mijn absoluut niet voor willen stellen om een dronken(feestbeest)door onoplettendheid onder een bus zien te komen??JAHH,,natuurlijk zijn wij ook mensen die soms iemand aan kunnen rijden!!..,en dat ene SOMS kan !!soms!! betekenen dat de chauffeurs bij het uitoefenen van hen functie dat enen persoon dood of kunnen verminken..toch?Vandaar vint ik dat buschauffeurs wat mijn betreft wat meer mogen verdinnen..HET IS NIET ZOMAAR EEN FUNCTIE DIE ZIJ UITOEFENEN..

  34. Ries zegt: 18-07-08 om 20:30

    Ga je toch gewoon wat anders doen!
    Een ieder kies er toch voor wat hij doet, ben je niet tevreden moet je wat anders gaan zoeken. Of er bij stil staan dat je beter je best had moeten doen op school!

  35. Carlos zegt: 29-07-08 om 23:03

    Artsen zijn redelijk onderbetaald (tenminsten, wat ik hier lees) ik ben piloot en werk bij lufthansa (nu even vakantie maarja, daarom eventjes in nederland) maar ik verdien daar iets meer dan 500.000 netto per jaar. dat is dus ongeveer 42000 netto per jaar. Wat ben ik toch blij dat ik naar duitsland ben gegaan, in nederland bij klm verdiende ik namelijk maar 10000 netto per maand. Het wordt eens tijd dat nederland wat meer op duitsland gaat lijken qua financiele zaken =/

  36. Carlos zegt: 04-08-08 om 10:45

    42000 netto per jaar moet per maand zijn

  37. Ferdinand zegt: 04-08-08 om 19:25

    ja hoor dat geloof je zelf.

  38. Carlos zegt: 08-08-08 om 00:02

    Als je het niet geloofd, moet je maar eens met lufthansa gaan praten. Want ik lieg niet over dit soort dingen…

  39. Het is algemeen bekend dat er beter wordt betaald in Duitsland en onder andere ook Engeland. Echter heb ik geen flauw idee of de bedragen die Carlos noemt kloppen.

  40. Ferdinand zegt: 16-08-08 om 01:34

    nou dat lijkt me iets overdreven. maar goed daar pak je je zelf mee

  41. ezsuprme zegt: 31-08-08 om 01:57

    een arts zit lekker in zijn kantoortje of in een ziekenhuis mensen te onderzoeken. Meestal zegt de arts dat hij je kwaal even een week wil bekijken en stuurt je met paracetamol naar huis. That’s it. En artsen in Nederland verdienen toch echt wel meer dan 1500 netto per maand. Misschien omdat jullie net klaar zijn met jullie opleiding dat jullie daardoor nog niet veel geld verdienen.

    Een buschauffeur is op elk moment 100% geconcentreerd aanwezig in de bus, het verkeer in nederland is bagger. Iedereen heeft haast, de bus is 12.5 meter lang, en heeft een kont die de hele stoep meeveegt als je niet uitkijkt. Bussen rijden in woonwijken waar elk moment kinderen spelen en rennen.
    Je hebt zwartrijders die het leven van een buschauffeur zuur maken. Je hebt de aggressieve passagiers, je hebt de agressieve autorijder. Je hebt de files de hele dag. Je hebt geen vriend in de bus, niemand die met je praat, je bent geisoleerd. IN de zomer zit je de hele dag in de zon in de bus te bakken, je rug doet pijn omdat je de hele dag moet zitten,je komt thuis aan en je bent gewoon moe, sporten lukt niet, want je hebt geen tijd. Je hebt gewoon geen fut meer omdat je hersenen gewoon vermoeid zijn. Je collegas hebben een glazen knie van al dat gasgeven en remmen en je merkt ook bij jezelf dat je je rechterknie opgeeft voor dit werk.

    Je hebt nooit privacy. Je deelt een klein hok met veel chauffeurs en schoonmakers komen eens in de week, de toiletten zijn smerig. Elke chauffeur laat zijn troep in de bus hangen en de chauffeursstoel is een groot onhygienisch bacteriendepot. Ik heb een week lang vieze onsteking daardoor gehad.

    Stratenmakers in Nederland houden ook geen rekening met groot verkeer als je ziet in wat voor smalle straten bussen moeten rijden..>>

    Palen langs het wegdek, oh lieve God, moet je eens een keer opletten hoeveel gedeukte borden langs de weg staan vlak naast een weghelft. Weet je dat je bijna geen ruimte hebt voor je spiegel als je zo breed bent?

    En dan zijn er nog mensen die hun autos niet juist inparkeren waardoor ze met hun auto over de weg staan. Wat moet ik dan met de bus??? Je spiegels afrijden? De buschauffeur heeft het gedaan.

    Wij zijn meer acrobaat en balletdanser, dan een gemiddelde autorijder in Nederland.

    Mensen zonder Busrijbewijs begrijpen niet hoe een bus draait op de wegdek, dus wij komen altijd in vreemde situaties terecht en jullie durven ons onbeschoft te noemen??

    Als ik met een bus een hoek om moet, dan heb ik in die hoek twee banen nodig, maar op die tweede baan zit een aardige mevrouw die mij voorrang verleent, maar niet begrijpt dat ik er zo niet inkom. Hoe kan ik met u communiceren? uit de bus stappen en op u aflopen??

    Rijbewijs B bestuurders kunnen buschauffeurs wel onbeschoft noemen in het verkeer, maar julllie zien ons perspectief niet. Je kan met een bus helaas niet altijd even vriendelijk rijden…

    Ik vind dat de Buschauffeur nog zelfs te weinig verdient met zijn 1700, ik zit trouwens op 1400 netto, dus laten we niet generaliseren

  42. Natuurlijk heb je helemaal gelijk dat buschauffeurs geen gemakkelijke baan hebben. Vervelende passagiers en echt gemakkelijk rijd een bus inderdaad ook niet. Echter is er behalve een groot rijbewijs geen verdere opleiding nodig om buschauffeur te worden, daarom wordt dit werk zo ondergewaardeerd zoals je aangeeft..

  43. Zo jammer zegt: 23-02-09 om 13:32

    Ik heb alle reacties gelezen en ik moet zeggen dat mij werkelijk de broek afzakt. Ik snap al die boze reacties echt niet. Het is hier in Nederland echt ikke ikke en de rest kan stikken. Normen en Waarden valt niet over te praten. Een beginnend arts die al zulke uitspraken heeft, (zogenaamd intelligent) die een ander niks gunt. Iemand die het niet goed doet op school mag niet meer geld verdienen, omdat hij geen opleiding heeft gevolgd. In 1 woord belachelijk. Mensen moeten eens gaan nadenken over hun zelf, voordat ze zulke idiote opmerkingen maken.
    Iemand anders eens wat gunnen, is dat nu echt zo MOEILIJK.

  44. Ron zegt: 27-02-09 om 17:24

    Wat een rechtse walgelijke reacties hier zeg.
    Allemaal vvders zeker?
    Hoe kan je nou met de werkgever eens zijn als die 21 procent loonsverhoging heeft gehad.
    Ik ben zelf geen bus chauffeur maar gun die mensen ook gewoon een hoog loon.
    Waarom niet?
    Omdat ik zelf niet zoveel verdien?
    Klinkt als jaloezie als je het aan mij vraagt.
    Niet iedereen kan goed leren en als je eenmaal een baan heb wil je gewoon dezelfde koopkracht houden en moet die dus af en toe omhoog.
    En ik krijg ook geen geld bij mn pauze maar vind het nergens opslaan want ik ben wel gewoon op mn werk.
    Als ik doorbetaald zou krijgen tijdens een pauze zou ik ook staken daarvoor.
    Eigenlijk zou iedereen staken voor loonsverhoging en behoud van arbeidsvoorwaarden maar omdat sommige jaloerse mensen een ander niks gunnen zeuren ze erover.
    Triest volk afentoe die nederlanders.
    In frankrijk komen de arbeiders teminste voor hunzelf op en heerst er saamhorigheid.

  45. bas zegt: 18-03-09 om 00:40

    Ik ben zelf ook buschauffeur en ik kan vertellen dat die 1700 de absolute top is! dit verdienen alleen de oudere buschauffeurs vlak voor het pensioen. Als je wat minder ervaring hebt zit je met alle wisseldiensten op hetzelfde bedrag maar dan bruto! dat is dus 1200 a 1300 netto. Ik kan er van leven, maar stel dat je ook nog kinderen etc hebt…pittig.
    Wordt hier dus een beetje een scheef beeld geschetst wat mij betreft, een beetje flauw. Iedereen kan bedenken dat de gemiddelde buschauffeur een stuk minder verdiend!

  46. bebe zegt: 19-03-09 om 13:20

    @ Ron, geheel gelijk. Dit is een duidelijk geval van de verdeel en heers politiek van onze rechtse rakkers in Den Haag. Kijk allemaal eens naar je kortzichtige reacties. Als iedereen in opstand zou komen dan beginnen de werkgevers te trillen en krijg je paniek reacties. De werkgevers en politiek hebben de werknemers verdeeld en ze een beetje tevreden gehouden (koopkracht correcties, extra vakantiedag enz.), terwijl zij er met riante bonussen en salarisverhogingen er vandoor gingen. De politiek heeft de macht totaal bij de werkgevers gelegd en de vakbonden in feite ook geprivatiseerd. Kijk maar naar de slappe acties van de vakbonden. 500 a 1000 demonstranten per keer.

    Over de buschauffeurs –> 1700 euro is de absolute top na 15 a 20 dienstjaren.
    @ onze lieve artsen –> na 15 a 20 jaar verdienen jullie makkelijk 100.000 euro per jaar als het niet meer is, met jullie heb ik totaal geen medelij.

    Dus wil je de problemen echt oplossen, met de relatief lage lonen in Nederland t.o.v. de “elite”, kom dan maar is een keer uit je luie stoel, en ga naar het museumplein, maar loop niet hier hypocriet zielig te doen. De meeste mensen hebben het er naar gemaakt, door alleen maar aan hunzelf denken, “mijn wereld is afgelopen na de voordeur” of “dat is toch iemands anders probleem” of “wat kan mij het schelen, het zal mij toch niet treffen”. Hier heeft onze Nederlandse ‘elite’, erg dankbaar gebruik van gemaakt.

    Succes iedereen!

  47. Steve zegt: 16-09-11 om 13:19

    Inkomen zegt niets, dat ligt aan je persoonlijke situatie. Daarom vind ik het appels met peren vergelijken. Het gezeur met de onregelmatigheid vind ik niet terecht, dat hoort nu eenmaal bij het beroep en daar krijg je extra voor betaald.

    Ik werk in de Zorg, en draai alleen nachtdiensten gemiddeld 36 u.p.w en verdien maandelijks inclusief 1810 netto. Ook wij in de zorg hebben last van bezuinigingen, loonsverhoging is echt zeer minimaal, en wij hebben bijna geen onderhandelings posititie. Toch ben ik tevreden, omdat ik de lat voor me zelf niet te hoog leg. Daarnaast heb ik een werkende partner, en zijn we tevreden met onze inkomens

    Ik begrijp bepaalde werk omstandigheden, maar iedereen werkt hard voor zijn/haar eigen huishoud potje, laten we gewoon respect hebben voor ieders werk en geen appels met peren vergelijken, daar kom je nooit en te nimmer uit.

  48. O.N. Zin zegt: 15-01-12 om 21:26

    wat dacht je van taxichauffeurs, minimumloon ja ! 1240 netto per maand. dat is inclusief feestdagen, onregelmatige diensten, gebroken diensten, een dag vrij vragen, wordt ingehouden op je loon , dus het geld van die dag ben je kwijt. incl. vakantiedagen en incl vakantiegeld, dat moet je dus nog elke maand apart zetten van dat bedrag !!!! Slavernij ! ben blij dat ik daar ontslagen ben. met 32 uur had ik netto 1050 , 50 euro minder dan mijn uitkering plus toeslagen , haha dan gaat niemand toch meer taxi rijden.

  49. Andre zegt: 22-09-13 om 14:15

    Valt vooral op dat men schrijft wat men vind op basis van diploma’s ,opleidingsniveau of functie. Maar men vergeet het commerciele component. Een functie moet commercieel gerechtvaardigd zijn tenzij het een charitatieve of maatschappelijke noodzaak vertegenwoordigd dan gelden andere regels. Als een buschauffeur een euro per passagier per uur verdient dan is dat gezien de prijskaartjes niets bijzonders en geeft de chauffeur een mooi loon in relatie tot de verantwoording draagt voor de pasagiers die hij vervoert.

  50. rob zegt: 25-02-15 om 18:24

    Dan is het loon nog flink verbeterd de afgelopen jaren. Ik werk nu nog 32 uur en inclusief toeslagen zit ik op 1800E. Ik ga nu volgende maand 40 uur werken en zit ik rond de 2000E dit is Netto.

  51. luc zegt: 23-04-15 om 14:51

    als internationaal vrachtwagen chauff , heb je wel ff Flink bekkie meer , ik zat bij VOS bluk transport ene iedere mnd toch wel plm zo rond de Netto 39a 4200 Netto excl onkosten die gaan per 24uur , dus wel 30 dgn weg , tel uit je salaris , kijk ff wat mider nachten , oke dan , maar plm maandelijks minimaal 4200 netto , das leuk geld

  52. Frederik zegt: 27-04-15 om 13:30

    Beste noorderburen,

    Ik ben 5 jaar buschauffeur geweest. Ik ben nu 30. Dat de lonen lager liggen in Belgie zou ik niet durven zeggen. Hier krijgt een beginnende buschauffeur een loon van 1500 euro netto ongeveer. Ik las hier een enorme domme reactie van iemand. ‘Enkel wat rondrijden’. Euhm nee hoor. Als je naar het zuiden van frankrijk of spanje of waar dan ook rijdt neem je een pauze na 2 a 3 uur rijden. Denk je dat een buschauffeur geen pauze nodig heeft? Na 2, 3 of laat staan 4 uur? En dan nog in de stad, constant opletten. Stress door het niet op tijd kunnen rijden door wegenwerken, files, lichten ext…
    Kortom ik denk dat dit beroep door ‘niet buschauffeurs’ enorm onderschat wordt hoor in nederland blijkbaar.
    En het is niet alleen buschauffeurs die te weing verdienen maar iedereen die geen kostuum aandoet voor zijn werk in een hoog gebouw ;-) .

Geef een reactie