De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

AirFrance/KLM doet ’t zo slecht nog niet

airfrance_klm_anp-701270.jpgHoge benzineprijzen? Kijk eens naar wat AirFrance/KLM dit jaar betaalt aan brandstof om de vliegtuigen te laten vliegen: om-en-nabij 5.860.000.000 euro (vijf-komma-zesentachtig-miljard).

Een astronomisch bedrag. Toch valt het mee. KLM heeft een reputatie als het gaat om slim inkopen. De brandstofprijs wordt voor een bepaalde tijd van tevoren vastgelegd in leveringscontracten. KLM doet dat voor langere termijnen dan haar directe concurrenten. Met de huidige hoge olieprijzen levert dat een aardig voordeel op.

In de toestellen van AirFrance/KLM zitten verhoudingsgewijs veel reizigers die voor hun werk vliegen. Zij letten niet op een paar tientjes extra voor een ticket. Als ze maar snel op de plaats van bestemming zijn, en onderweg nog wat kunnen lezen. De baas betaalt.

De maatschappijen die vooral particulieren vervoeren, moeten wel op een paar tientjes meer of minder letten. Anders gaan de vakantiegangers naar een andere prijsvechter. Het is een strijdveld waar AirFrance/KLM niet zo actief op is. Weer een mooi concurrentievoordeel.

De Frans-Nederlandse combinatie is nog jong. Door nog beter op elkaar ingespeeld te raken, kunnen de partners kosten besparen. Met deze besparingen kan AirFrance/KLM prijsstijgingen van brandstof opvangen. Maatschappijen die (nog) alleen staan, hebben deze mogelijkheid veel minder.

Overigens is vordering in het samenspel nu nog een concurrentievoordeel voor vooral AirFrance/KLM. Maar anderen zullen volgen. Het gonst van de geruchten in de luchtvaartwereld over nieuwe fusies en overnames.

Er is ook tegenwind. De ecotax bijvoorbeeld, die alleen in Nederland geldt.  Reizigers vanaf Schiphol, de thuishaven van KLM, moeten deze belasting betalen. Luchthavens net over de grens verleiden Schipholpassagiers met tickets zonder ecotax. Hierdoor loopt KLM inkomsten mis.

Tot de invoering van de ecotax op 1 juli jl. groeide het aantal passagiers bij AirFrance/KLM. Dat kwam vooral door de mensen die voor hun werk moeten vliegen. Het is onzeker of de groei de komende jaren zal doorzetten. Luchtvaarteconomen vinden het moeilijk om hier voorspellingen over te doen. Minder vliegen zou slecht nieuws zijn voor KLM. Anderen denken daar anders over.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


3 reacties op “AirFrance/KLM doet ’t zo slecht nog niet”

  1. Frans van der Waals zegt: 05-08-08 om 21:53

    Altijd weer dat verhaal over de dure brandstof! Ik snap er werkelijk niets van. Als je de prijs uitdruk in euro dan is een vat olie een stuk goedkoper dan ten tijde van de introductie van de euro. We moeten dus steeds meer euros betalen voor iets dat in euro waarde gedaald is. Ik snap het gewoonweg niet.

  2. flip zegt: 06-08-08 om 10:13

    Bij AirFrance/KLM wordt aangegeven als voordeel dat ze niet zo’n last hebben van de duurdere olie omdat ze veel zakelijke reizigers hebben die niet op een tientje meer of minder kijken. Vervolgens wordt er gezegd dat KLM een probleem heeft vanwegen de ecotax. Alsof zakelijke reizigers voor die paar tientjs eerst naar Frankfort reizen. Tuurlijk wordt er geroepen door de KLM etc dat er minder passagiers door de tax zijn, maar in werkelijkheid zal het reuze meevallen.
    @Frank Tien jaar geleden was de olie 25 dollar per vat (of zo) nu 400% meer. De euro was toen $1,17 (centje meer of minder) nu $1,55 oftewel 35% meer.
    Amerikanen betalen procentueel meer voor hun bezine dan wij een paar jaar geleden. Dat komt natuurlijk doordat wij meer dollar krijgen voor onze euro maar ook omdat de accijns etc in Nederland de afgelopen jaren zelfs iets minder is gestegen dan de inflatie. Procentueel stijgt de benzineprijs bij ons dan ook veel minder dan in Amerika.

  3. Gert van Dongen zegt: 06-08-08 om 11:53

    Niet alleen Air France-KLM mogen hun prijzen wegens brandstof eigenlijk niet verhogen, juist doordat ze die contracten voor een langere periode vastleggen. Ik vind dat ze op deze manier aan een vorm van oplichting doen, want wij betalen meer voor een ticket en de topmannen en de luchtvaartmaatschappijen worden er alleen maar rijker door. Plus het feit dat ze nu gewoonweg alles maar eens een keer in euro’s moeten gaan afrekenen. dan zijn we sowieso een stuk goedkoper uit.

Geef een reactie