De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Hoe houden ze het hoofd boven water

de_gouw_machine_121.jpgDe één was op wintersport, de ander in Lissabon voor de nieuwe wintercollectie en de laatste was vaak druk met vergaderen en rustte even lekker uit in Italie. Ik heb onze adoptiebedrijven dus een tijdje niet gesproken. En ondertussen woedt de crisis voort en trekt de recessie steeds diepere sporen in de samenleving en was ik toch benieuwd hoe het nu met ze gaat nu we iets verder zijn in het nieuwe jaar.

Jan Willem van der Wolf van Machinefabriek de Gouwe vertelt dat ze er hard aan moeten trekken. In de maand januari liepen de orders fors terug en dat blijft niet zonder gevolgen. Van de dertig man personeel zijn er nu drie waarvoor hij eigenlijk geen werk meer heeft, maar als het straks weer aantrekt heeft ie ze weer nodig. En het is nog maar heel kort geleden dat goed personeel schaars was in de metaalsector dus is hij zuinig op zijn mensen. Een jaar geleden is in de regio Midden Holland het Metaalgilde opgericht, juist om het imago van de metaalindustrie een positief duwtje in de rug te geven en jongeren te stimuleren werk in de Metaal te zoeken.

”Samenwerken tegen de crisis”
Van der Wolf was vorige week op een bijeenkomst van het Metaalgilde een sprak daar met een collega van een ander bedrijf. Die had het nog erg druk met grote petrochemische projecten en ze konden wel wat hulp gebruiken. Van het één kwam het ander. ”Er wordt in onze regio steeds meer samengewerkt om de crisis het hoofd te kunnen bieden”, zegt Van der Wolf.
Eind volgende week beginnen ze bij De Gouwe met de produktie van onderdelen voor dat andere bedrijf. ”Zo kan ik mijn mensen aan het werk houden en hoef ik ze niet op straat te zetten.” De uitwisseling gebeurt volgens Jan Willem in een veilige seting: ” Je moet van elkaar op aan kunnen, dat bijvoorbeeld mijn personeel niet gaat overlopen. En je krijgt bijvoorbeeld ook inzicht in het klantenbestand.”
Ondertussen aast Van der Wolf op een mooie grote order waardoor hij weer een maand vooruit kan. ”Want het is in deze tijd toch een behoorlijke klus om maandelijks voor zo’n 4 ton aan orders binnen te halen.”

hans-van-bruggen-11.jpg”De markt is grillig, ik durf geen voorspellingen te doen”
Dat roept Hans van Bruggen van de Van Bruggen Adviesgroep als ik hem aan de lijn krijg na een dag vergaderen. ”De ene week is het stil de andere week weer druk. Er valt geen peil op te trekken”, zegt ie. De omzet is vergeleken met vorig jaar 5% gedaald. Dat verlies is beperkt dankzij de aansluiting van twee nieuwe kantoren bij de Adviesgroep. Wat opvalt is dat de klanten steeds kritischer worden: ”Ze komen bij ons met het hypotheekverlengingsvoorstel van hun bank en vaak blijkt dat de bank de rente niet scherp heeft gezet. Het is dus een slecht voorstel”, vindt Hans. Klanten laten zich volgens hem niet zomaar meer iets voorrekenen. ”Ze checken het bij ons.”

”Natuurlijk overleef ik”, antwoordt ie op mijn vraag hoe hij het hoofd boven water houdt. Tijdelijke contracten worden wel verlengd maar blijven tijdelijk zegt ie. En verder komen er volgens Van Bruggen steeds meer starters op de markt en is het huizenaanbod enorm. Ook de verwachting van de Nederlandse Vereniging van Makelaars dat de daling van de huizenprijs stabiliseert stemt hem optimistisch. Conclusie voor nu: Van Bruggen gaat het wel redden!!

schomaker1.jpg”Voorjaarsaankopen komen laat op gang”
Jos Schomaker van mannenmodezaak Schomaker is eindelijk klaar met de inkopen voor het najaar en de komende winter. Die stress is ie kwijt, maar hij geniet er altijd wel van. Voor de winter 2009-2010 zijn er geen spectaculaire nieuwe trends. De modekleur is nog steeds paars en er hangen straks paarse colberts in de rekken. Er is ook veel hard-roze bijgekomen. Voordeel volgens Schomaker is dat iedereen deze kleuren kan dragen. ”Het staat altijd”, beweert ie. Hij heeft vanwege de crisis 5% minder ingekocht, maar het winkelbedrijf merkt tot nu toe nog steeds erg weinig van de recessie.

De februari maand was iets minder, maar januari hebben ze goed gescoord dankzij het koude weer. Dat weer speelt altijd een rol bij de verkoop van kleding: ”Net als de natuur komen ook de voorjaarsaankopen laat opgang. We wachten nu op mooi weer.”
Hij checkt zijn eigen omzet altijd even met het het landelijk beeld voordat ie het aan ons vertelt. ”En anders doen wij dat wel”, zeg ik gekscherend in een reactie op zijn toch weer optimistische verhaal.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


Geef een reactie