De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

En de beursbabe verdween…

Een beursbabe op de persdag (Foto:NOS)De Autosalon van Genève is sinds donderdag open voor het publiek. De mondiale autopers is alweer vertrokken. Twee dagen -dinsdag en woensdag- hadden ze vrij baan en werden ze niet voor de voeten gelopen door ‘normaal’ publiek. Als relatieve outsider (ik maakte m’n salondebuut) krijg je dan een prachtig kijkje in de autojournalistieke keuken.

Twee dagen worden helemaal volgepland met persconferenties, 1-op-1-interviews. Maar dat is lang niet alles. Ik schat in dat het leeuwendeel van de autojournalisten speciaal is ingevlogen door autofabrikanten. Vlucht, hotel, eten… alles wordt verzorgd. Uiteraard in de hoop dat er als beloning mooie artikelen worden geschreven. Dat lijkt vrij goed te lukken. Vooral op internet worden de door de fabrikanten op cd-rom of usb-stick aangeleverde persberichten vrolijk geknipt en geplakt. Een vlotte pen is niet meer nodig. En het kán nog erger: steeds meer bloggers maken er een gewoonte van hele passages van serieuze tijdschrift-sites te copypasten en vervolgens te voorzien van hun eigen naam. Zie hier de ergernis van de journalisten in Genève die wél veel energie in hun artikelen stoppen.

Opvallend is verder dat er op ‘persdagen’ veel nep-pers rondscharrelt. Vertegenwoordigers van de nep-pers zijn eenvoudig te herkennen: ze staan bij iedere stand meerdere keren in de rij om een persmap te bemachtigen. Of nog liever een usb-stick. En dan nog één. En nog één. Net zo lang tot ze worden weggestuurd of herkend. Ik heb veel heren (ja, het waren echt allemaal mannen) zien rondkruieren met torenhoge stapels mappen. Ik was aanvankelijk ook nog zo naïef om te denken dat ze hun prive-collectie aan het aanleggen waren. Maar nee: de waarheid is dat die persmappen dezelfde dag nog op e-bay staan. Tientallen Euro’s, dollars of Zwitserse Francs leveren ze op.

Maar goed: sinds donderdag is de beurs dus gefocust op de bezoeker. En ik heb vandaag die bezoekers ‘ns goed bekeken. Het zijn bijna allemaal mannen. Ze zijn doorgaans 40+. Ze willen graag op de foto met racemonsters. En nóg liever met beursbabes. Maar dat valt tegen. De babes waren er tijdens de persdagen in overvloed, maar sinds de beurs open is voor het publiek zijn ze en masse verdwenen. Wegbezuinigd. Ze hebben hun werk gedaan, moeten de autofabrikanten hebben gedacht. Twee dagen non-stop lachen, poseren en met pers of nep-pers op de foto levert veel ‘media-tics’ (ja, zo heet dat echt) op en dankzij internet gaat iedere artikel en zéker iedere foto in veelvoud de wereld over. Maar beursbabes kosten ook geld. 100 Euro per dag voor de jonge beginners, meer dan 1000 voor de echte topmodellen. En in deze barre economische tijden tikt dat aan.

Verscheidene lokale kranten in Genève hebben al een klaagzang op de voorpagina gezet. Vrij vertaald: ‘Publiek teleurgesteld. Modellen spoorloos’. Tja, ik zei en schreef het al eerder deze week: de economische crisis zie je op de beurs vooral aan de dingen die er niét zijn.

O ja, tot slot kan ik melden dat het aantal bezoekers op de donderdag en de vrijdag nogal tegenviel. Maar da’s geen verrassing. Want:als je besluit de aankoop van een auto een tijdje uit te stellen (en dat doen veel mensen) kan zo’n beurs ook wel een jaartje zonder je.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


7 reacties op “En de beursbabe verdween…”

  1. De “beursbabes” hebben ook ingezien dat de rijbliksektor een aflopende zaak is! :D

  2. bas zegt: 07-03-09 om 10:14

    Zelf ben ik nog nooit naar een dergelijke autobeurs geweest. Ik vind andere dingen belangrijker als mijn auto, en rij dan ook in een exemplaar van 9 jaar oud – dat over een jaar of 3 vervangne zal wordne door een van 6 jaar of zo.

    Maar als ik dan lees dat de autofabrikanten op de persdagen hun best doen, en dan de publieksdagen maar laten voor wat het is, dan denk ik ‘maar goed dat ik daar mijn tijd niet aan besteed’. Wat een arrogantie.

    Laat die idioten nog maar eens goed voelen hoe belangrijk ze zijn.

    2009 – 50 % verkoop, in 2010 nog eens

  3. pieter vs zegt: 07-03-09 om 16:44

    zonnesteek en bas tezamen…
    wat kan een mens nog meer wensen?

  4. bas zegt: 07-03-09 om 17:36

    Als je meer van mij leest, zie je dat er toch wel verschil tussen Zonnesteek en ondergetekende zit

  5. John van Dokkumburg zegt: 08-03-09 om 10:01

    Er is medio 2009 iets veel mooiers op de markt .. http://www.aircars.tk/ ,de lucht auto !

    En nu dan de toekomst ( den Haag ) kijkt u even mee .. even naar Frankrijk .. opladen bij een windmolen luchtcompressor station en binnen een paar minuten 100% klaar ! vriendelijker dan electrisch en Schoner kan het ook niet ! Overtuigd dat dit de nuttigste investering voor de toekomst , de motoren worden bij TATA in India geproduceerd , de gelijke frames kunnen overal ter wereld worden gemaakt .

  6. Jorn zegt: 09-03-09 om 17:01

    Goed verhaal Drees! Jorn

  7. doco zegt: 10-03-09 om 09:52

    Beursbabes zijn niet verdwenen maar verhuist,kijk maar eens naar bijv. de beurs Zoom Experience ( fotografie )het wemelde er van de babes.

Geef een reactie