De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Adoptiebedrijven op bezoek bij de NOS

de_gouw_machine_1212Eindelijk was het dan zover: De adoptiebedrijven , die nu al meer dan een half jaar de NOS op de hoogte houden van de crisis in de kledingbranche, de financiele dienstverlening en de metaalsector, kwamen langs. Jan Willem van der Wolf had zelfs zijn veertien-jarige dochter meegenomen want die wil graag verder in de journalistiek en wat is dan mooier dan de werkelijkheid aanschouwen bij de NOS.
De mannen waren stipt op tijd en voorafgaand aan de ontmoeting met de hoofdredactie moesten we nog even een drieluik opnemen voor het NOS radio 1 journaal. Op naar de studio van de Wereldomroep.


hans-van-bruggen-111Creativiteit blijkt het sleutelwoord in de benadering van de crisis
Er zit inmiddels een half jaar tussen deze en de vorige ontmoeting. Hans van Bruggen van de Van Bruggen Adviesgroep is goed te spreken. Hij is blij dat ie al in 2008 heeft gereorganiseerd. Zijn bedrijf is ‘lean en mean’ en dat helpt hem door de crisis heen. Daarbij komt de verhoging van de Hypotheekgarantie en dat maakt dat hij er niet echt heel negatief in staat.
En wat hij zelf aan crisisbestrijding doet? ”Ik ben mijn huis aan het verbouwen”, zegt Hans en noem dat maar eens niet creatief!
 
schomaker12Jos Schomaker van Mannenmode zaak Schomaker blijft zoals we inmiddels allemaal weten de ras-optimist. Wordt hij creatiever van de crisis? ”Jazeker”, antwoordt hij. ”Ik straal gewoon blijheid uit en dat verkoopt goed”. Aan de tafel op de kamer van de hoofdredactie kijken we hem meewarig aan, maar in zijn sector zal het zeker schelen en koopt een klant niets van een chagrijnige verkoper, zo is het ook nog eens.
 
Jan Willem van der Wolf van Machinefabriek De Gouwe gaat lekker op vakantie, in het buitenland en beantwoordt daarmee niet aan het verzoek van staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken om de vakantie in eigen land door te brengen.  Op de vraag of ie het werk tijdens zijn vakantie goed van zich af kan zetten, knikt hij bevestigend. Ik kijk vanachter de regietafel zijn dochter aan, die stellig met haar hoofd heen en weer schudt: Nee dus!!
 
Slecht nieuws niet melden , maar vooral het positieve nieuws benadrukken
Jos Schomaker is eruit en heeft er veel over nagedacht: Als wij niet zoveel negatief nieuws brengen komt het allemaal goed met de crisis en hij doelt dan vooral op het consumentenvertrouwen want daar moet hij het van hebben. Hij poneert de stelling tijdens de opname voor het NOS radio 1 journaal met veel overtuiging. Achter de regietafel schrik ik een beetje van deze totaal niet journalistieke, niet democratische gedachte. En Bert van Slooten die het gesprek leidt beschuldigt Jos van censuur. ”Maar daar is geen sprake van” , zegt ook Jan Willem van der Wolf want het gaat om de keuzes. ”Als 1 op de 10 mensen werkloos wordt kun je ook zeggen dat 9 van die 10 nog werk heeft”, legt Jan Willem uit. Tsja!
Aan de tafel bij de hoofdredactie benadrukt Jos nogmaals zijn standpunt en verwijst naar de totalitaire regimes in de wereld. Daar is geen kruid tegen gewassen en nu ik dit opschrijf hoop ik maar dat ie het niet echt meent. Het was warm en ik houd het maar op een ‘black out’.
 
De marketingadviseur, meegekomen met Hans van Bruggen, vraagt zich af hoe we nieuws selecteren. Hoe we bepalen wat nieuws is en wat niet. Het enige goede antwoord is denk ik dat we journalisten zijn , het is ons vak en er wordt bij de NOS heel heel veel gediscussieerd over onderwerpen, over de inhoud en over de contekst waarin we verhalen maken. Want ook wij maken onderdeel uit van de samenleving en pretenderen niet de waarheid te vertellen. Wij geven informatie waarmee we de kijker, luisteraar en de internetgebruiker wellicht een beetje helpen om zijn/haar mening te vormen over een onderwerp. Niet meer, niet minder. En daarnaast proberen we altijd evenwichtig te zijn in wat we vertellen. We brengen niet bewust alleen meer slecht nieuws. Als het nieuws slecht is brengen we dat volgens de feiten, denk ik.
 
Over de toekomst
Alle drie de ondernemers geloven nog steeds dat ze de crisis zullen overleven. Jan Willem van der Wolf heeft het het moeilijkst , zoveel is wel duidelijk. Hij werkt op dit moment alle scenario’s uit die hij kan bedenken om zijn bedrijf door de crisis heen te helpen. Hij is zich aan het verbreden. Wordt er normaal alleen in de zomermaanden gewerkt aan het onderhoud en reperaties van oudere machines, in deze tijd is het gewoon werk om tweedehands machines in onderhoud te nemen. Verwachte Van der Wolf eind vorig jaar nog een opleving in het derde kwartaal van dit jaar, nu richt hij zijn pijlen al op midden volgend jaar: De crisis houdt langer aan dan verwacht en het enige dat hij hoopt is dat ie al zijn mensen kan behouden. Daarnaast benadrukt Jan Willen het belang van samenwerking tussen de metaalbedrijven, want de hele sector heeft het moeilijk. En in deze moeilijke tijd, ik schreef er al eerder over, weten ze elkaar toch te vinden.
 
De kledingsector weet de crisis tot nu toe voor te blijven. Toch is Jos er niet helemaal gerust op: ”Ik zit in een roeiboot, de boot is niet lek en de spanen zijn goed, maar achter mij zie ik een heel donkere wolk die dreigend dichterbij komt. Ik weet niet of ie tot uitbarsting komt. Ik roei door en hoop er het beste van”.
Ondertussen kiezen ook de vaste klanten van Jos niet meer zo snel voor een duur pak van Hugo Boss, maar kopen ze de goedkopere variant.
 
Tot slot vinden de drie mannen dat de NOS ze ook op televisie frequenter, eens in de drie maanden stelt Jos voor, moet neerzetten. Zij zijn door de NOS geadopteerd en voor de doorsnee mens telt nu eenmaal alleen het Acht uur Journaal, legt Jos uit. Het gaat hem overigens echt niet om de eigen promotie,  blijft hij herhalen. Dat we ze regelmatig neerzetten op NOS internet en het NOS radio 1  journaal is niet voldoende. ”Voor de meeste mensen zijn we al failliet want ze zien ons niet meer”, meent ook Hans van Bruggen.
We beloven er over na te denken want volgens mij hebben ze wel een punt, maar we brengen nu eenmaal alleen nieuws in de televisie journaals om verschillende redenen. Ons eens in de drie maanden afvragen hoe het met de adoptiebedrijven gaat levert niet automatisch nieuws voor televisie op. Helaas. Desalniettemin was het een mooie ontmoeting, want niet alleen voor hen ook voor ons is dit een experiment dat gelukkig aan beide kanten goed bevalt.
 
Tineke Hoekstra
economieredactie

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


1 reactie op “Adoptiebedrijven op bezoek bij de NOS”

  1. Laura zegt: 06-07-09 om 19:43

    hee tineke
    hahaa geweldig stuk vooral dat over die vakantie!
    mijn vader zit er nogal over in dat hij ongeloofwaardig zo overkomt en ik moest dus nog van hem zeggen dat hij gelijk heeft maar ook ik.

    greetz laura

Geef een reactie