De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Bij moeilijke vragen geeft AH niet thuis

Als Albert Heijn wordt gekozen tot ‘beste supermarkt’, willen ze in Zaandam de pers graag te woord staan. Als de marktleider een nieuw huismerk lanceert, worden de uitgenodigde persmuskieten getrakteerd op eten en drinken in overvloed. Ligt de rode loper bijkans uit.

Maar wie – normale doch kritische – vragen stelt over het gestunt met prijzen van vlees en de vele aanbiedingen met bier, wordt door de afdeling persvoorlichting van Albert Heijn geconfronteerd met een oorverdovende stilte. Dat zijn precaire, blijkbaar gevoelige onderwerpen waar ze zich geen raad mee weten. En dus liever de verantwoordlijkheid ontlopen.

 Sinds begin mei heeft AH voordeelverpakkingen vlees in het schap liggen: kip, hamburgers, karbonades, schnitzels in kiloverpakking. Met lage prijzen die in de buurt komen van C1000 en Dirk. Volgens Wakker Dier – één van de luizen in de pels van AH – móet dat gestunt met vlees wel ten kosten gaan van het welzijn van dieren. Voor het Radio 1 Journaal wilde AH niet reageren op de kritiek. De supermarktketen verwees door naar het CBL, de branche-organisatie van supermarkten.

Dat komt me bekend voor: dat bedrijven bij moeilijke onderwerpen graag doorverwijzen naar de brancheclub. Vorige week lag AH opnieuw onder vuur. Bier wordt regelmatig in de aanbieding gegooid. En niet zo’n beetje ook. Met kortingen van 30, 40 procent. Volgens STAP, het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid, zal dat (vooral) de jeugd alleen maar aanzetten tot meer drankmisbruik. AH gevraagd om een reactie, precies op het moment dat ze daar begonnen zijn met de ‘Gezonde Weken’ (met extra aandacht voor gezonde voeding).

,,Wij willen niet voor de radio reageren. Voor televisie? ”Nee, ook niet”, aldus de AH-persvoorlichter.  Dit keer werd niet eens verwezen naar het CBL. Logisch, want die koepel heeft over dit onderwerp – u leest het goed – ,,geen mening’’. Het hele land windt zich op over comazuipende, bierkrat-stapelende jeugd op campings, maar het CBL heeft hierover geen mening. Over het ontlopen van verantwoordelijkheden gesproken.

Jeroen Schutijser

Economieredactie

 

 

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


15 reacties op “Bij moeilijke vragen geeft AH niet thuis”

  1. dikke dennis zegt: 29-06-09 om 11:42

    Uiteindelijk hebben jongeren hier zelf een aandeel in en ik vind niet dat de supermarkt hier verantwoordelijk voor gesteld kan worden. Waarom hebben ze hier geen mening over…. Het antwoord is relatief simpel. Het is de jongeren hun eigen zaak wat ze doen en ik vind dat ouders hier zelf ook op moeten letten. Als je de wettelijke norm van 16 jaar heb gehaald mag je bier halen dus ook een krat. En dat je jezelf in coma zuipt is niet het falen van de supermarkt of het CBL maar puur het falen van de opvoeding en een kwestie van verkeerde vrienden. Dat ze zo erg kunnen stunten met prijzen heeft met hele andere dingen te maken. Dit gaat niet ten koste van het dier zoals wakker dier dit wilt beweren. Als je grote hoeveelheden koopt gaat de prijs per kg automatisch omlaag. Dit is bij elk bedrijf het geval en ook hierbij dus. Of jij nu bv als organisatie 10 dvd’s afneemt of 100.000 is toch een groot verschil.

  2. Marieke zegt: 29-06-09 om 11:50

    Goed dat AH blijft inspelen op de markt. Ook erg fijn dat wij, hardwerkende burgers, mogen genieten van een goedgeprijsd biertje in onze vrije tijd. Dat gunnen we de jongeren ook. Velen gaan daar goed en leuk mee om. De enkeling die zich een coma zuipt: be my guest en los je eigen probleem op. Wij hoeven niet te lijden onder hoge prijzen vanwege een paar losers die geen maat weten te houden. Wanneer leren mensen hun eigen verantwoordelijkheid nu eens te nemen? Het betuttelend gedrag zijn wij meer dan zat!!
    AH: ga zo door! De losers kopen hun bier anders toch wel bij de goedkope supermarkten.

  3. Algy zegt: 29-06-09 om 11:50

    Helemaal mee eens. AH is echt een ouderwetse organisatie die alleen maar aan eigen winst denkt. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen kennen ze niet bij deze geldmachine.

  4. Marieke zegt: 29-06-09 om 11:55

    Beste Jeroen Schutijser,
    Goed dat AH blijft inspelen op de markt. Ook erg fijn dat wij, hardwerkende burgers, mogen genieten van een goedgeprijsd biertje in onze vrije tijd. Dat gunnen we de jongeren ook. Velen gaan daar goed en leuk mee om. De enkeling die zich een coma zuipt: be my guest en los je eigen probleem op. Wij hoeven niet te lijden onder hoge prijzen vanwege een paar losers die geen maat weten te houden. Wanneer leren mensen hun eigen verantwoordelijkheid nu eens te nemen? Het betuttelend gedrag zijn wij meer dan zat!!
    AH: ga zo door! De losers kopen hun bier anders toch wel bij de goedkope supermarkten.

  5. wanneer gaat mynheer bos geld over maken voor de gescheiden ouders,die nu alleenstaand zyn .sommige hiervan zyn afgesloten van stroom en gas omdat ze het niet meer kunnen betalen.nuon 61 miljoen winst,laten by vrouwen met drie kids de stroom en gas afsluiten met achterstand in het betalen.gaat goed in nederland he.

  6. Dert zegt: 29-06-09 om 13:23

    Als u nog eens de kans krijgt om vragen te stellen bij AH, breng dan eens het onderwerp “leeftijdsdiscriminatie” ter sprake. Ik vermoed dat de woordvoerders in alle toonaarden zullen ontkennen dat daarvan sprake is, maar ga dan eens met het personeel praten: met jongeren die alleen maar tijdelijke contracten krijgen die niet meer verlengd worden zodra ze rond de 20 zijn, of met ouderen die weliswaar een vast contract hebben, maar die op de vloer zo behandeld worden dat ze de neiging krijgen om zelf maar ontslag te nemen. Natuurlijk, er bestaat vast geen expliciet beleid dat leeftijdsdiscriminatie bevordert, maar de targets die de filiaalmanagers opgelegd krijgen voor wat betreft omzet en personeelskosten dwingen hen in te praktijk om toe te werken naar een personeelsbestand dat op enkelingen na alleen uit mensen bestaat die minder dan het minimumloon verdienen, dus alleen uit jongeren.

  7. bas zegt: 29-06-09 om 14:16

    Ik kan mij voorstellen dat een club die bestaat om tegen overmatig gebruik van drank te ageren hier moeite mee heeft

    Maar zolang als de wet niet veranderd wordt is het geheel toegestaan om met de bierprijs te stunten. Idem voor de vleesprijs.

    AH mikt veel biologische producten in de schappen. In mijn ogen zelfs teveel, aangezien ik niets met die biologische waanzin heb. Ik ben voor onbespoten producten, maar tegen biologische. Biologische producten verwijzen namelijk naar het holisme van Rudolf Steiner, u weet wel van de ‘vrije school’ en van rassentheoriën.

    Het holisme spuit inderdaad niet, omdat het holisme gelooft dat aandacht voor de slaplanten leidt tot lekkerdere, of voedzamere, sla. Zaaien bij een bepaalde maanstand, het enten van de aarde met homeopatisch verdunde preparaten, allemaal tovernarij

    Maar natuurlijk wel extra betaald want ‘s nachts werken dat is onaangenaam

    Maar, terug naar de AH, doordat de AH biologische producten in het schap legt, gaan andere producten eruit.

    Dan ben ik blij dat ze dit compenseren.

    @ bierstunten, voor zover ik kan overzien, wordt dik 90 % van het bier, in of buiten de aanbieding, door mensen zonder problemen gekocht.

  8. Tukker zegt: 29-06-09 om 14:51

    Gewoon iedereen een week lang geen boodschappen halen by AH. Wedden dat er dan opeens wel een antwoord komt.
    Of even postten bij een winkel van AH tot dat er een minderjarige drank komt kopen en die dat ook daadwerkelijk mee krijgt.
    Video-tje van maken en hop op de buis. Dan ook gelijk maar even gerechtelijke stappen nemen en voila, AH staat weer met beide voeten op de grond (of zakkem misschien zelfs wel door heen)

    Ach, ik koop al jaren geen dingen meer bij AH, zo snel ik daar naar binnen liep kreeg ik het gevoel dat het personeel mij de portomonee uit de broekzak keek.

  9. Ferry zegt: 30-06-09 om 09:33

    Dit riekt toch naar selectieve verontwaardiging van kennelijk een stel AH-haters. En als journalist loop je daar dus volstrekt onafhankelijk zoals het betaamt achteraan te huppelen braaf zeggend wat clubs als wakker dier maar willen zien. Hou toch op man. Dit stinkt dus echt. Maar zo kunnen we dus wel voor alles wat verzinnen, nietwaar. Heb je vlees in de aanbieding, hup kom maar jongens van Wakker Dier; heb je bier in de aanbieding: Zie daar, ook daar is wel een club voor. Wellicht is het ontgaan maar kennelijk zijn er steeds meer oudjes die alcoholverslaafd zijn en die kunnen zonder probleem die kortingen scoren. Heb je leeuwtjes bij voetbal: er zit vast wel materiaal in dat niet deugd.
    Advies aan het journalistieke volk: Lidmaatschap opzeggen en nooit meer doen.

  10. bas zegt: 30-06-09 om 12:10

    Het lijkt erop dat bij moeilijke vragen ook Jeroen Schutijser niet thuis geeft – mijn reactie van gisteren is nog steeds niet geplaatst

  11. Ted zegt: 30-06-09 om 12:31

    ‘Als de marktleider een nieuw huismerk lanceert, worden de uitgenodigde persmuskieten getrakteerd op eten en drinken in overvloed.’

    Lees:de pers laat zich gebruiken, net als een paar weken geleden die reklamespot in het Journaal

  12. Ferry zegt: 30-06-09 om 23:59

    Kunnen we eigenlijk maar niet beter gewoon stoppen met dit soort weblog geneuzel. Kennelijk voelen derderangs journalisten zich geroepen gebruik te maken van het fenomeen weblog. En, ja ja, ik weet het, braaf lees ik het dan ook nog vaak. Alleen als ik en vele anderen met mij, een reactie geven dan zijn de heren en dames niet thuis of voelen zich hoogst verongelijkt. De een acht zo zo hoog op de maatschappelijke ladder dat ze meent het grootste gelijk van de wereld te hebben door over een vluchtstrook te rijden teneinde bij een vliegtuigcrash te kunnen komen. Een ander misbruikt het weblog door een splintergroepering vrijelijk aan het woord te laten. En reacties vervolgens? Nul-komma-nul. Geen besef van ongelijk, uberhaupt geen besef.
    Dus rest maar 1 advies: doodzwijgen die handel. Het is nutteloos, zinloos, tijdverspilling. De opleiding voor journalist deugt gewoon niet.

  13. Marcus zegt: 04-07-09 om 13:23

    Nou ik snap wel dat AH het zo doet, en vind het ook wel goed.

    Wij willen ook allemaal goedkopere boodschappen. Als AH het niet doet, gaan we massaal naar de concurrent. En als dan na een paar jaar de AH failliet zou gaan, dan zouden we allemaal treuren dat een oerhollands bedrijf verloren gaat… en of ze niet eerder hun strategie hadden kunnen aanpassen.

    Als minderjarigen teveel drinken is dat allereerst een zaak voor de ouders, en natuurlijk kan de overheid regels stellen. Daar zal de AH zich dan ook aan houden.

  14. jacques v Dommele zegt: 19-07-09 om 13:20

    Over ontlopen van verantwoordelijk gesproken moet je niet de verantwoordelijk leggen bij de winkelier maar bij de ouders

    groetjes van een opa van 73 jaar die zijn kinderen goed in de gaten heeft gehouden ook of ze op tijg in bed lagen

  15. jacques v Dommele zegt: 19-07-09 om 13:29

    ben nog iets vergeten dat de ouders toestaan dat ze thuis in de huiskamer voor ze gaan stappen twee bakken bier op drinken met 6 personen
    waar ze bij zitten te lachen want het is o zo gezellig en ze dan laten gaan op de fiets maar dan al strontbezopen zijn

Geef een reactie