De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Aan de klant denken

sns_reaal_anp-106059421Bankiers moeten tegenwoordig aan hun klanten denken. Geen grote risico’s nemen met het spaargeld van de klanten, en producten verkopen die de klanten begrijpen. Dat klinkt allemaal heel mooi, maar dan moeten die bankiers hun klanten wel begrijpen. En dat is, zo bleek vandaag tijdens een interview, niet altijd vanzelfsprekend …

Hoe vaak zouden bankdirecteuren met klanten praten? En dan niet met de grote klanten die een miljoenenkrediet willen, maar gewoon met iemand zoals u of ik? En hoe vertelt een topman op een verjaardagsfeestje of zijn bank weer gezond is?

Bij de presentatie van de halfjaarcijfers van SNS Reaal bleek weer hoe moeilijk het voor bankiers is, in gewone mensentaal te praten. Ronald Latenstein van Voorst staat voor de camera van het NOS Journaal. Bij uitstek een plek om je als topman te richten tot je klanten – en dus niet tot analisten of beleggers, daar zijn andere media voor.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.  
Latenstein heeft ongetwijfeld een mediatraining gevolgd. Het is niet aan journalisten om topmannen te vertellen hoe ze voor de camera moeten praten. Maar na drie zinnen met woorden als goodwill-afboeking, property finance, acquisitie, onderliggend resultaat en de-risken stoppen we toch maar even. Er moet toch een begrijpelijk antwoord komen.

Bij ING-dochter RVS hadden ze daar een mooie leus voor: Gelukkig hebben we meer verstand van verzekeren.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


6 reacties op “Aan de klant denken”

  1. Jimmy Somers zegt: 18-08-09 om 21:19

    Misschien kan de NOS de volgende keer een (economisch) verslaggever sturen met kennis van zaken. Dit zijn toch vrij elementaire termen. Anders moeten ze de betreffende journalist een outplacement-traject aanbieden naar SBS. Daar kun je het over ‘onze centjes’ hebben die ‘de boze meneren in blauwe pakken hebben afgepakt van de belastingbetaler. Het gaat best goed met SNSREAAL. ‘SNS, Zo kan het ook’.

  2. Jannenman zegt: 18-08-09 om 23:04

    humor ;]

  3. willem zegt: 19-08-09 om 23:55

    Ze leven in hun eigen kokertje en gaan het niet leren. Goede uitzondering is de baas van de Rabo bank. Daar gaat het dan ook echt wel goed mee

  4. Jannenman zegt: 20-08-09 om 01:10

    Klopt niet Jimmy.
    Het ging over NOS journaal, waarmee men het gehele publiek benadert, niet een clubje insiders. Als die bankdirecteur dat niet doorheeft is ie minimaal contactgestoord.

    Je argumentering dat die woorden gebruikelijke termen zijn zal best, in jouw kringen, maar ga eens op straat staan en vraag het mensen maar.

    1) goodwill-afboeking
    2) property finance
    3) acquisitie
    4) onderliggend resultaat
    5) de-risken

    Ik garandeer dat je 9 op de tien mensen van 0 (nul) woorden kunnen zeggen wat het betekent.
    Dan sla je de plank goed mis.

  5. Xdarwin zegt: 20-08-09 om 04:10

    wat Latenstein zegt is alsvolgt.
    Zoals U weet zijn onze medewerkers en ikzelf de grootste klanten van de bank en is het moeilijk gebleken de onderliggende partijen, de externe klanten, verder uit te melken omdat ze het door- en moeilijk krijgen. Deze externe partijen beseffen nu, helaas te laat, dat ze de kosten niet terug kunnen betalen en dat moeten we helaas als verlies nemen voor de aandeelhouders die wij zelf ook als externe partijen zien.
    Met de klanten, wijzelf dus, gaat het echter uitstekend.

  6. michael zegt: 24-09-09 om 15:14

    Ze gaan vrolijk verder met dat soort leningen enz zo lijkt het, er veranderd dus niets aan de kern van het crisisprobleem. Zij zijn ervoor verantwoordelijk maar wij betalen lijkt/blijkt zo, zelfs bonussen worden liever gehanthaafd.

Geef een reactie