De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

De Formule 1 verliest zijn glans

Foto: EPAOpnieuw keert een autofabrikant de Formule 1 de rug toe. Toyota werpt de handdoek in de ring. De Japanners volgen daarmee het voorbeeld van Honda en BMW en wijzen de economische malaise aan als boosdoener.

Voor insiders komt de Toyota-exit niet als een verrassing. In maart presenteerde de autofabrikant rode cijfers: een unicum in de Toyota-geschiedenis.

Zet Javascript en Flash aan om deze Flash video te zien.

Rode cijfers leiden onherroepelijk tot vraagtekens over nut en noodzaak van geldverslindende autosport en andere marketingprojecten. Autofabrikanten in zwaar weer, die aan de vooravond staan van een ingrijpende reorganisatie, stuiten altijd op verzet bij personeel en vakbonden.

De weerstand is nog groter als het betreffende merk een Formule 1-team heeft. De boodschap dat er een ontslagronde komt is immers moeilijk te rijmen met de honderden miljoenen die jaarlijks in de topklasse van de autosport worden geïnvesteerd. En ja, Formule 1 heeft nu eenmaal het imago van de bodemloze put.

Over de balk
Toyota debuteerde in 2002 en werd beschouwd als een geduchte concurrent voor gevestigde teams als Ferrari, Renault en McLaren. Dat had alles met geld te maken. Over bedragen wordt in de Formule 1 altijd schimmig gedaan, maar zeker is dat Toyota over een megabudget beschikte. Er werden honderden miljoenen per jaar gereserveerd, maar al snel bleek dat zegevieren in de autosport niet alleen een kwestie is van geld.

toyo_passionDat Toyota in 8 jaar Formule 1 geen enkele Grand Prix won is illustratief. Het team werd in 2005 vierde in het constructeurs-kampioenschap, daarna ging het bergafwaarts. Vandaag trok de Toyota-top de conclusie dat het team de Formule 1 verlaat zónder dat de doelen zijn behaald. Een pijnlijke conclusie, waarmee het concern eigenlijk toegeeft dat er jarenlang geld over de balk is gesmeten.

Laagdrempelig
Dat Toyota de Formule 1 verlaat is slecht nieuws voor Bernie Ecclestone. De Formule 1-oppergod ziet opnieuw een grote naam verdwijnen en zijn ‘pinnacle of motor sports’ verliest in rap tempo glans. BMW en Honda zijn al verdwenen, Toyota gaat. Daarnaast melden betrouwbare bronnen de NOS dat ook Renault uit wil stappen.

Al met al blijven er weinig aansprekende namen over: Ferrari, McLaren en Williams zijn vanaf volgend seizoen de enige historische teams. Brawn, Force India (de doorstart van Spyker F1), en de tweeling Red Bull / Toro Rosso zijn jong en leiden een nieuwe generatie. Een generatie die volgend jaar wordt aangevuld met nieuwe namen als Campos en Manor. Teams die in de Formule 1 stappen omdat de topklasse van de mondiale autosport laagdrempeliger -goedkoper- wordt. De teams werden het eerder dit jaar eens over een bezuinigingsronde. Een Formule 1-team runnen kost vanaf volgend seizoen tientallen- in plaats van honderden miljoenen.

Zie hier de tegenstrijdigheid in het besluit van Toyota. Waarom verlaat de autofabrikant de Formule 1 op het moment dat het bedrijf voor een relatieve habbekrats mee kan doen? Wordt de economische crisis hier niet gebruikt als gelegenheidsargument? Is Toyota wellicht bang dat een gesaneerde Formule 1 niet past bij het imago? Cynici wijzen er op dat Toyota een afgang wil voorkomen. Want wat is er erger voor een groot merk met ‘passion to lead’ dan om je oren gereden worden door nieuwe veldvullers als Manor en Campos.

Marketeers noemen dat afbreukrisico en daar houden ze niet van.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


14 reacties op “De Formule 1 verliest zijn glans”

  1. Mathias de Graag zegt: 04-11-09 om 14:03

    Dat Toyota uit de Formule 1 zou stappen is inderdaad geen verrassing. Vind overigens de toonzetting van de blog niet passen bij het volgende formule-1 seizoen. Er doen volgend jaar een recordaantal teams mee in de duurste autoraceklasse, waaronder Lotus. In mijn ogen is de terugkomst van zo’n automerk een teken dat er wel hoop is voor de sport en dat bedrijven ondanks de hoge kosten graag meedoen aan de Formule 1.
    Natuurlijk houdt dit verband met de lagere kosten voor komend seizoen, maar om nu te zeggen dat door de afwezigheid van Toyota de Formule 1 zijn glans verliest?
    Nee.

  2. Het runnen van een Formule 1 team zal ook in 2010 vele miljoenen gaan kosten. Een competetief team heeft minstens 200 miljoen euro nodig. Wel gaat dat bedrag dalen.

    Ik denk niet dat de Formule 1 zijn glans verliest, vroeger waren er ook meer priveteams en die trend zien we nu weer een beetje terug. De Formule 1 is hard bezig meer toegankelijker te worden. Voor Toyota komt dat gewoon te laat, die hebben al 8 seizoenen met geld gegooid en voor het hoofdkantoor is dat genoeg.

  3. Driek Houben zegt: 04-11-09 om 14:12

    Knap dat de voorgangers’s reactie al erop staan om 13.12 uur terwijl zij reageren om 14.03 en 14.05.

    Kunnen zij ook de Lotto voorspellen?

  4. robert zegt: 04-11-09 om 13:37

    het is jammer dat toyota de f1 gaat verlaten, maar om nu te stellen dat het een groot gemis is voor de F1, is overdreven. het was maar een middelmatig team net zoals bmw en honda, wat waren de prestaties nou?
    en die teams zullen heus wel vervangen worden door ongeveer de zelfde presteerde andere teams
    en lijkt mij wel dat ferrari, mclaren, brawn en red bull wel de teams zijn van nu!

  5. Beemer zegt: 04-11-09 om 14:21

    Treurig, maar begrijpelijk. Als marketingtool was de F1 voor Toyota überhaupt niet succesvol. Denk bijvoorbeeld eens aan de behoorlijke ‘afgang’ bij de introductie van KERS (Kinetic Energy Recovery System) afgelopen seizoen: F1-bolides worden in 2009 enigszins hybride en de autofabrikant met een voortrekkersrol in de ontwikkeling van personenauto’s met elektrische aandrijving (Prius) en één van de grootste budgetten in de F1 krijgt het niet voor elkaar een goed KERS-systeem te ontwikkelen! Auch! Verder was Toyota inderdaad voornamelijk veldvulling, dus er verdwijnt geen topper. Misschien is het nu weer de tijd van de privateers met beperkte budgetten in plaats van de grote merken met krankzinnige uitgaven? De Formule 1 verliest wellicht zijn glans, maar hopelijk wint de ‘koningsklasse’ weer wat charme daarvoor in de plaats…

  6. LANSBERGEN zegt: 04-11-09 om 14:31

    Laat racen weer racen worden !
    De F1 was de laatste jaren veels te “techno” geworden. Races die in de pits worden beslist, een raar bandenreglement….nee, ik vond er geen bal meer aan.
    Neem al die ingenieurs die in de pits allemaal in zo`n scherm gluren, het is net alsof de coureur vanuit de pits met een joystick bestuurd werd.
    Ik heb afgelopen jaar echt geprobeerd op zondagmiddag een paar F1 races zonder in te slapen van A tot Z te zien. Het is me nooit gelukt.
    Ook de coureurs, kleurloze eenheidsworst.
    In hun “interviews” druipt de mediatraining er van af.
    Nee, geef mij maar de tijd van Hunt, Andretti, Lauda etc…Dat waren tenminste karakters, die hadden geen mediatrainer of andere wegwerpadviseur nodig…..

  7. Chris zegt: 04-11-09 om 14:46

    Ik wist niet eens dat ze meededen? Ik heb de naam toyota nooit voorbij zien racen?
    het is inderdaad niet goed voor het imago als je pretenties niet waar kunt maken.

  8. bas zegt: 04-11-09 om 15:27

    Voor zover ik weet, heeft toyota geen scheurimago – en dan vraag ik mij af wat ze in de F1 te zoeken hebben

    Imago en werkelijkheid moeten zoveel als mogelijk overeenstemmen. Maak je degelijke gezinsauto’s, dan moet je je profileren met vakantietochten. Of dagjes naar de speeltuin

    niet met racen, dat laat je aan anderen over

  9. SBD zegt: 04-11-09 om 15:34

    Ach en wee, F1 verliest zijn glans…boehoe.

    Is het niet meer dan gepast, aangezien we met z’n allen binnekort verzuipen als we niet subiet stoppen met het uitstoten van CO2, dat ALLE auto en motorsport wordt verboden?

    Huh?

  10. ArthurP zegt: 04-11-09 om 15:50

    blijkbaar hecht deze verslaggever meer “waarde” aan grote namen dan aan teams met een fighting spirit. Maar waar zou de F1 anno 2010 nou echt bij gediend zijn? een parade van dure merken of een raceklasse met kleine teams die niet teren op reputaties maar vechten voor hun kansen. Wat dat betreft is de pit van Toyota van het begin af aan zo kleurloos geweest als de kleurstelling van de auto’s.

  11. Wel logisch dat Toyota nu uit de Formule-1 stapt. Met het grootste budget allertijden lukte het de Japanners niet om klinkende resultaten neer te zetten. Volgend jaar wordt het budget voor de teams beperkt tot tientallen miljoenen. Oftewel, Toyota moet nu met een budget, dat ongeveer even hoog is als de concurrentie, alsnog proberen de top te bereiken. Dit lukte al niet met een veelvoud van het budget ten opzichte van hun concurrenten. Oftewel: Toyota verlaat de Formule-1 met de staart tussen de benen. Het is niet echt positieve marketing als jouw auto altijd maar in de onderste regionen acteert.

  12. Bert zegt: 04-11-09 om 17:09

    De F1 zal weer de sport worden zoals in het verleden, alleen Ferrari en Lotus als autofabrikant op het circuit.
    Voor de ontwikkeling van de gewone weg – gebruiks auto is de formule 1 niet echt een technische proeftuin, Wel zie je bruikbare technische ontwikkelingen in 24 uren van Le Mans prototypen, waar ook hybride technieken zullen worden ingezet.
    Voor autofabrikanten en onze met 200 miljoen per jaar sponsorende noodlijdende ING bank is de F1 een bodemloze put.
    M.b.t. marketing is het wel Audi die na 9 overwinningen op rij voor de 24 uren van Le Mans, een winst van bijna 1 miljard euro wist te realiseren in deze crisistijd !
    De effecten van de F1 activiteiten bij andere autofabrikanten zijn inmiddels nu wel bekend.

  13. Olivier zegt: 05-11-09 om 10:54

    Het is vervelend dat Toyota opstapt, maar zeker geen drama. De formule 1 is afgelopen jaren een speeltuin voor fabrikanten geworden. De zekerheid dat zij blijven, is altijd klein. Ze wiegen mee op de economische conjunctuurgolven en zijn nu allemaal druk bezig met een groen imago. Dezelfde komen en gaan mentaliteit zag je op Le Mans begin deze eeuw. Daar is na het vertrek van BMW, Toyota en Porsche de show ook gewoon doorgegaan.

    Tuurlijk; een fabrieksteam heeft een bepaalde uitstraling. Iets dat voor Toyota maar deels gold. Of het moet dat van de eeuwige verliezer zijn tegen te hoge kosten. Maar degelijk gefinancierde privéteams kunnen ook voor prima races zorgen. Zeker met zoals nu bevroren specs voor de motoren waardoor je meer gelijkwaardige auto’s krijgt. Nu kunnen de Manor Motorsports van deze wereld er sneu uitzien; over een paar jaar zijn het wellicht winnaars. Kijk maar naar wat Red Bull nu is.

  14. rangdangdoodle zegt: 31-12-09 om 17:30

    nou ze zouden ook creatief naar een oplossing kunnen zoeken en de auto’s met krachtige electromotoren kunnen maken die hard kunnen.er zijn al elec.auto’s die dragsters eruit rijden en nieuwe records maken.waarom niet deze markt van elec.motoren stimuleren het is goed voor de toekomst en ook voor de formule 1. het gaat er toch van komen denk ik.

Geef een reactie