De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Ondertussen achter de douane op Schiphol…

img_1920Het is normaal gesproken niet m’n eerste handeling nadat ik ‘s ochtends uit bed stap: even kijken of m’n vlucht al is geschrapt. Nu wel: om 05.30 uur passeer ik een dolblije hond. Floortje denkt dat ze al uit mag met het baasje. Ik negeer de kwispelende cocker, zet de laptop aan, improviseer een yoghurt-ontbijt en zie bij de eerste hap dat ik me moet haasten. De Schiphol-website wemelt van de ‘cancelled flights’, maar de KL 3409 staat daar niet tussen. Om 09.30 vertrekt mijn vlucht naar Turijn. Boarden vanaf 9 uur. Gelukkig heb ik al een boarding-pass. Stoel 4a, Gate unknown.

Circa anderhalf uur later parkeer ik op de luchthaven en passeer ik op weg naar de vertrekhal het departures-bord met vertrektijden. Nog steeds is ‘cancelled’ het dominante woord, maar mijn vlucht is niet geschrapt. Wel is de vertrektijd inmiddels gewijzigd. KL 3409 is ‘delayed’ en zal vertrekken om 10.55 uur vanaf gate B 27. img_1922Hoe snel alles kan veranderen merk ik luttele minuten later in de vertrekhal. Daar zie ik dat mijn vlucht inmiddels is geschrapt. Wonderlijk genoeg blijft B 27 wel gehandhaafd als gate. Ik besluit te doen of m’n neus bloedt en ga door de security. Daar is het niet druk. Logisch, want het aantal vluchten is op een hand te tellen. Handbagage door de scanner, riem uit, schoenen uit, door de detectiepoort en klaar is Louis. Op naar B 27. Een wandeling van circa tien minuten, zie ik aan het icoontje op de routeborden.

B 27 is een oase van rust. En dat geldt ook voor alle andere B’s. De reizigers zijn op een paar handen te tellen. Levendig is anders: de horeca en de winkeltjes hebben besloten dat dit geen lucratieve dag gaat worden. Zij hebben kennelijk de berekening gemaakt dat het vandaag nog niet loont om de deuren te openen. Het is een begrijpelijke keuze: ik heb Schiphol nooit eerder zo rustig gezien. De sfeer is relaxed, gemoedelijk. Reizigers zijn opgewekt omdat ze er van uit gaan dat er nu geen kink meer in de kabel kan komen. Het tegendeel blijkt waar. Natuurlijk: er wordt weer gevlogen, maar het is nog geen geoliede machine. Mijn vlucht naar Turijn is inmiddels vier keer ‘versprongen’: van delayed naar cancelled, van cancelled naar delayed en vervolgens definitief geschrapt.

img_1923Tegenover me -op een barkruk van een gesloten koffiecorner- zit Willem Smelik. Hij heeft net zijn zakentrip in rook op zien gaan. Smelik werkt bij belegginginstelling Meewind en zat al aan boord van de KLM-vlucht naar Warschau. Hij was op weg naar een congres over windenergie. De KLM-crew was compleet en vervolgens werd de start alsnog afgeblazen. De reden: het vliegveld van Warschau bleek toch nog te zijn gesloten.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “Ondertussen achter de douane op Schiphol…”

  1. Aantoonbaar bezuinigen in de sociale zekerheid met alleen winstkansen zonder risico van investeren!

    Ja, het kan en is bewezen!
    Het idee is ontstaan in de praktijk en werkt eenvoudig. In Leusden is door ondergetekende een pilot gestart met als uitgangspunt “intensieve uitstroom”. In de praktijk is dit waargemaakt door een enorme bestandsreductie tot stand te brengen. Het project is gestart vanuit meerdere invalshoeken, te weten doelmatigheid, rechtmatigheid en handhaven (dat is het vernieuwende). Door de combinatie van factoren is een bestandsreductie tot stand gebracht van globaal 25%.
    Voor een kleine gemeente als Leusden een besparing van netto
    € 360.000,=. (exclusief terugvorderingen)Voor een grote buurgemeente zou dit op kunnen lopen tot € 8.000.000,= bij een gelijkblijvend succes. Financiering heeft plaatsgevonden door het Rijk vanuit het participatiefonds. Het kost de gemeente derhalve geen geld en de bezuinigingen zouden landelijk kolossaal zijn. Het project is zeer recent goedgekeurd door de accountantsdienst via de normale controle en in een bijzonder onderzoek naar dit project. Ook de rekenkamercommissie heeft eenzelfde onderzoek gedaan. Er zijn alleen maar winnaars, de gemeente, de uitvoerder, het Rijk, de belastingbetaler. Zou leuk zijn om er met politici over van gedachten te wisselen. Andere gemeenten hebben al interesses getoond en men is doende er een prijs aan te verbinden (thans in directieberaad). Er wodt thans aan gedacht meerdere personen er voor op te leiden om landelijk ingezet te kunnen worden.

  2. De reactie hierboven is wel opmerkelijk te noemen… Gaat dit nog wel over dit bericht? Leuk stukje om lekker weg te lezen!

Geef een reactie