De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Elfstopcontactentocht (3): Een stopcontact langs de snelweg

De elektrische auto van Louis DekkerDe zoektocht naar stopcontacten heeft af en toe iets eenzaams. Altijd op zoek naar stroom. Dat roept meteen de vraag op:  Hoeveel stroom is er eigenlijk in Nederland.

De organisatie E-laad houdt het bij op haar website www.e-laad.nl

De bedoeling is dat er snel meer oplaadpalen komen. De komende maand moeten er z’n 500 bij komen. Uiteindelijk wil e-laad dat er 10.000 palen in ons land komen.

 Eenzaam ben ik verder op de weg. En toch is het moeilijk om het aantal auto’s exact vast te stellen. De brancheorganisatie spreekt over 200 elektrische auto’s, andere geven cijfers van 400 tot 600. Niemand weet het.

Vooralsnog zijn het er in ieder geval niet veel. De beheerder van restaurant De Lucht, langs de A2 kwam net bijna juichend naar buiten. Hij had al een jaar lang niemand meer gezien bij zijn oplaadpaal. Gelukkig waren wij er.

Beluister de fragmenten uit het Radio 1 Journaal van vanochtend:

  • Download Louis Dekker had gisteren veel gedoe met zijn elektrische auto
  • Download Wat als Louis Dekker strandt met zijn elektrische auto?
  • Download Wat zit er onder de motorkap van een elektrische auto?

 

We gaan nu op naar Den Bosch, daar is een beurs over parkeren. Centrale vraag voor ons is houden ze ook rekening met auto’s zoals de Nissan Leaf.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


2 reacties op “Elfstopcontactentocht (3): Een stopcontact langs de snelweg”

  1. Is Nederland klaar voor elektrische auto’s? Of blijft het een gadget voor de happy few…

    Ik denk dat het alles te maken heeft met perceptie. Wat verwachten we van de elektrische auto? Als we de lat op olympische hoogte leggen wat betreft de actieradius, gaan we de eerstkomende tijd teleurgesteld uitkomen. Termen als range anxiety zullen de elektrisch rijden discussie dan blijven overheersen.

    Laten we het in het juiste perspectef bekijken. We gaan lopend naar de brievenbus op de hoek van de straat, we fietsen even snel langs de supermarkt voor wat vergeten boodschappen, en voor de vakantie gebruiken we het vliegtuig. Voor alle andere verplaatsingen gebruiken we over het algemeen de auto. De weekboodschappen, familiebezoek en om naar de IKEA te gaan; de auto wordt overal voor gebruikt. Ik denk dat het nu tijd is om dit verder op te splitsen: voor de korte stadsritten gebruiken we de elektrische auto, voor de langere ritten nemen we de benzineauto. Dat laatste zou je weer kunnen uitsplitsen in een ‘gewone’ benzine auto voor de ‘normale’ ritten en een grote stationwagen voor de bezoeken aan bijvoorbeeld de IKEA of het tuincentrum.

    Betekent dit dat we allemaal 3 of meer auto’s moeten aanschaffen? Nee! Het Greenwheels autodeelsysteem maakt dit overbodig. Geen aanschaf, maar eenvoudig alleen betalen voor de gereden tijd en kilometers. In onze vloot hebben we kleine stadsauto’s, station wagens en sinds kort ook de elektrische Peugeot iOn. Zo kun je voor iedere rit die auto gebruiken die het beste past bij de rit die je wilt maken.

    Wat betreft het Zero emission… we staan nog maar aan het begin van de ontwikkeling. Van whell-to-wheel rijden we inderdaad (nog) niet emissieloos. Maar op plaatsen waar de luchtkwaliteit het meest in gevaar komt, dichtbevolkte steden, kunnen we met elektrisch vervoer al wel een bijdrage leveren. We kunnen in ieder geval lokaal al emissie vrij rijden.

    Is de elektrische auto luchtfietserij? Nee, mits je hem gebruikt waarvoor hij bedoeld is: de korte (stads)ritten. Dan zul je zien dat het een erg prettige vorm van mobiliteit is, en zullen onderwerpen als range anxiety tot het verleden behoren!

  2. @Gijs van Lookeren Campagne: Dat moet een hotemetoot zijn. En iemand die teveel bijdehandjes gegeten heeft. Voor de korte stadsritjes. Bv van Renkum naar Wageningen (5 km) gebruik ik de fiets. Voor de iets langere stadrit, van Renkum naar Arnhem (15 km, heuvel op, heuvel af) gebruik ik de fiets. Mijn leeftijd? 65!!

    In deze omgeving zit de zaak al aardig in de knel:

    http://klimaatkombi.blogeiland.....1298708302

    Fijn hé? Zo’n rijblik voor de korte (stads)ritten?

Geef een reactie