De weblogs van de NOS worden niet langer bijgewerkt.

Voor nieuws Over de NOS kunt u terecht op over.nos.nl.
Voor de overige berichtgeving kunt u terecht op NOS.nl.

Elfstopcontactentocht (4): Met de auto naar binnen

louisDe titel van de persberichten over de parkeerbeurs in Den Bosch waren ronkend. “Wij denken na over de toekomst”.
Dat leek ons een prima plaats om met de elektrische auto naar toe te rijden.

We hadden onze komst maar niet aangekondigd, zodat we echt konden zien of de parkeerbeurs op de toekomst was voorbereid.
 
Bij de ingang begon het al. “Wat is dat dan, een elektrische auto?” “Nee ik herken ‘m niet”. De baas wordt via de portofoon geraadpleegd. “Er is hier iemand die z’n auto aan een oplaadpaal wil zetten, die hebben we toch niet.”  Even is het stil aan de andere kant, alleen het gebruikelijke gekraak van de portofoon is te horen. “Nee en ik hoop ook niet dat we ze krijgen”, de chef vindt het best grappig.

Na veel onderhandelingen mogen we het terrein op. Er is namelijk één oplaadpaal, de zogenoemde demopaal. En die paal staat in de hal van het beursterrein. Dus staan we even later in de hal. Dat trekt veel bekijks.

Het valt trouwens op dat we onderweg door veel mensen worden aangesproken, wel erg leuk en bemoedigend.

In de hal komen de stekkers tevoorschijn. Voor de liefhebber om de auto op te laden heb je een mennekes stekker nodig. Hij past gelukkig op de paal, maar de paal heeft een probleem. Hij wil dat het klepje sluit. Maar het klepje van de paal kan alleen sluiten als de stekker er uit is en dan laadt de auto niet op. . En het klepje slopen is niet makkelijk en ook niet zo netjes voor een demopaal.

Uiteindelijk vinden we een gewoon stopcontact, maar ja dat gaat erg langzaam. Maar zoals eerder gezegd deze tocht is een oefening in geduld en geduld hebben we nodig anders halen we de standplaats niet.

Bovendien is alle energie nodig voor morgen, want dan vertrekt de karavaan via Amsterdam naar Zandvoort.

Deel deze pagina

« Terug naar het overzicht


7 reacties op “Elfstopcontactentocht (4): Met de auto naar binnen”

  1. Die elektrische bus die gisteren gepresenteerd werd zag er wel spectaculair uit. Zullen vast wel een paar sjeiks te vinden zijn die zo’n gadget wel willen hebben. Dat ie hard ging hebben ze er wel bij gezegd, maar hoever kun je er eigenlijk mee rijden?

  2. Redactie Economie zegt: 05-04-11 om 19:28

    Dag Marc,
    Ik heb het deze week zó druk met de elektrische auto (actieradius ongeveer 120 kilometer) dat ik me niet heb kunnen verdiepen in de Wubbobus. Kan je dus niet aan het antwoord helpen.

    Louis

  3. E.Jansen zegt: 05-04-11 om 20:49

    @Marc;
    De superbus heeft een actieradius van ca 210km en een cruisespeed van 250km/h. Het batteriepack kan bij een oplaadstation uitgewisseld worden zodat je niet aan lange oplaadtijden vast zit en zo simpel langere reizen kan maken.(bron http://www.superbusproject.com/concept)
    Iets dat vast ook komt voor particuliere auto`s, op termijn, als ze durven om het batteriepack universeel te maken én er genoeg rondrijden om uitwissel-laadstations rendabel te maken.

  4. Nog even over de auto’s: inderdaad vinden voorlopers Nissan en Renault op dit moment de uitwissel-laadstations een té grote investering. Maar er wordt wel op gestudeerd. Toekomstmuziek dus. Op basis van twee dagen pionieren concludeer ik zelf dat ik wel open sta voor zo’n wisseltruc.

  5. Beste Louis,

    Ik zie dat je het hele land rondrijdt om te kijken of Nederland klaar is voor de elektrische auto.

    Ondertussen lees ik over geknoei met stekkers, kabels, klepjes, batterijwisselstations, beperkte reikwijdte en dergelijke. Deze genoemde ‘oplossingen’ met kabels en stekkers en stations zijn echter allen achterhaald. Wij hebben iets veel beters wat aantoonbaar werkt. Opladen met Inductie!

    Je bent van harte uitgenodigd op ons bedrijf in Haarlem (haal je dat?) om te zien wat ik bedoel. Dan leg ik het uit.

    De koffie staat klaar.

    m.vr.gr.
    Jan

  6. Redactie Economie zegt: 08-04-11 om 00:27

    Jan,

    Daar kom ik op terug. Interessant, aangestipt -even- deze week, maar nog niet goed genoeg. Ik kom een keer kijken. Met de Rover :-)

    Louis

  7. Yldau zegt: 08-04-11 om 12:00

    Beste Jan Soede,

    Is mijn aanname correct dat met inductie opladen er meer stroom verloren gaat dan wanneer je met een snoertje oplaad? Of hebben jullie daar een slimme oplossing voor?

    Met vriendelijke groet,
    Yldau

Geef een reactie